For­donslag (2002:574)

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2002:574
Depar­te­ment: Landsbygds-​ och infra­struk­tur­de­par­te­men­tet RSIB TM
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2024:1092
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2002:574
Depar­te­ment/myn­dig­het: Landsbygds-​ och infra­struk­tur­de­par­te­men­tet RSIB TM
Utfär­dad: 2002-​06-06
Änd­rad: t.o.m. SFS

2024:1092
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)



1 kap. Inle­dande bestäm­mel­ser

Inne­håll och tillämp­nings­om­råde

1 §   Denna lag inne­hål­ler bestäm­mel­ser om
   1. kon­troll av for­don samt där­till hörande system, kom­po­nen­ter och sepa­rata tek­niska enhe­ter,
   2. kon­troll av for­dons last,
   3. kon­troll av färd­skri­vare, tax­a­me­ter och sådan sär­skild utrust­ning för tax­i­for­don som avses i 2 b kap. 1 § tax­i­tra­fi­kla­gen (2012:211) och kon­troll av använd­ningen av dessa, samt
   4. den verk­sam­het som bedrivs av besikt­nings­or­gan på for­dons­om­rå­det.

Lagen inne­hål­ler dess­utom bemyn­di­gan­den att med­dela före­skrif­ter i dessa ämnen samt om for­dons beskaf­fen­het och utrust­ning.

I denna lag finns även bestäm­mel­ser som kom­plet­te­rar
   1. Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) nr 167/2013 av den 5 feb­ru­ari 2013 om god­kän­nande och mark­nads­kon­troll av jordbruks-​ och skogs­bruks­for­don,
   2. Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) nr 168/2013 av den 15 janu­ari 2013 om god­kän­nande av och mark­nads­kon­troll för två- och tre­hju­liga for­don och fyr­hju­lingar,
   3. Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2018/858 av den 30 maj 2018 om god­kän­nande av och mark­nads­kon­troll över motor­for­don och släp­for­don till dessa for­don samt av system, kom­po­nen­ter och sepa­rata tek­niska enhe­ter som är avsedda för sådana for­don, om änd­ring av för­ord­ning­arna (EG) nr 715/2007 och (EG) nr 595/2009 samt om upp­hä­vande av direk­tiv 2007/46/EG,
   4. Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2019/1020 av den 20 juni 2019 om mark­nads­kon­troll och över­ens­stäm­melse för pro­duk­ter och om änd­ring av direk­tiv 2004/42/EG och för­ord­ning­arna (EG) nr 765/2008 och (EU) nr 305/2011, och
   5. kom­mis­sio­nens genom­fö­ran­de­för­ord­ning (EU) 2021/392 av den 4 mars 2021 om över­vak­ning och rap­por­te­ring av upp­gif­ter om kol­di­ox­id­ut­släpp från per­son­bi­lar och lätta nyt­to­for­don i enlig­het med Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2019/631 och om upp­hä­vande av genom­fö­ran­de­för­ord­ning­arna (EU) nr 1014/2010, (EU) nr 293/2012, (EU) 2017/1152 och (EU) 2017/1153. Lag (2023:122).

2 §   Lagen gäl­ler inte
   1. for­don som till­hör sta­ten och är till­ver­kade för sär­skilda mili­tära ända­mål,
   2. motor­drivna for­don som är avsedda att föras av gående eller släp­for­don som har kopp­lats till något sådant for­don,
   3. for­don som används ute­slu­tande inom inhäg­nade järnvägs-​ eller indu­stri­om­rå­den eller inom inhäg­nade täv­lings­om­rå­den eller andra lik­nande inhäg­nade områ­den,
   4. lek­for­don, eller
   5. for­don och släp­for­don som till­hör en ame­ri­kansk styrka, en med­lem av en sådan styrka, en anhö­rig till en sådan med­lem eller en utländsk leve­ran­tör till styr­kan och som finns i lan­det inom ramen för avta­let den 5 decem­ber 2023 mel­lan Sve­rige och Ame­ri­kas för­enta sta­ter om för­svars­sam­ar­bete.
Lag (2024:545).

2 a §   I fråga om for­don som är avsedda för kon­su­men­ter eller som kan antas komma att använ­das av kon­su­men­ter gäl­ler också pro­dukt­sä­ker­hets­la­gen (2004:451). Lag (2004:467).

Defi­ni­tio­ner

3 §   I denna lag avses med

besikt­nings­or­gan: ett sådant organ som anges i 4 kap. 2 §,

besikt­nings­tek­ni­ker: den som har anställ­ning hos ett besikt­nings­or­gan för att utföra besikt­ningar,
bil­in­spek­tör: en tjäns­te­man inom Polis­myn­dig­he­ten med funk­tion som bil­in­spek­tör,
tek­ni­ker: den som har upp­drag som tek­ni­ker hos Polis­myn­dig­he­ten,
till­ver­kare: den som inför god­kän­nan­de­myn­dig­he­ten ansva­rar för alla aspek­ter av den natio­nella typ­god­kän­nan­de­pro­ces­sen och för pro­duk­tions­ö­ver­ens­stäm­mel­sen, även om han eller hon inte varit direkt enga­ge­rad i samt­liga sta­dier av pro­duk­tio­nen av det for­don, det system, den kom­po­nent eller den sepa­rata tek­niska enhet som typ­god­kän­nan­det avser, eller den som han eller hon har utsett som sin före­trä­dare i frå­gor som omfat­tas av denna lag.

I övrigt har ord och uttryck som används i denna lag samma bety­delse som i lagen (2001:559) om väg­tra­fik­de­fi­ni­tio­ner.
Lag (2024:1092).


2 kap. Kon­troll­for­mer

Inle­dande bestäm­melse

1 §   Kon­troll om ett for­don är till­för­lit­ligt från säker­hets­syn­punkt och i övrigt lämp­ligt för tra­fik får ske genom de kon­troll­for­mer som i sina huvud­drag anges i detta kapi­tel.

Typ­god­kän­nande

2 §   Ett typ­god­kän­nande med­de­las för en typ av for­don, system, kom­po­nent eller sepa­rat tek­nisk enhet som upp­fyl­ler före­skrivna krav i fråga om beskaf­fen­het och utrust­ning. Typ­god­kän­nande kan ske i enlig­het med EU-​rättsakter på områ­det, i enlig­het med över­ens­kom­mel­ser upp­rät­tade inom För­enta natio­ner­nas eko­no­miska kom­mis­sion för Europa (ECE- typ­god­kän­nande) eller som natio­nellt typ­god­kän­nande.

Bestäm­mel­ser om typ­god­kän­nande i fråga om avgasre­ning finns i avgasre­nings­la­gen (2011:318). Lag (2020:532).

3 §   Den myn­dig­het som rege­ringen utser är god­kän­nan­de­myn­dig­het.

4 §   En till­ver­kare
   1. ansva­rar inför god­kän­nan­de­myn­dig­he­ten för alla aspek­ter av typ­god­kän­nan­de­pro­ces­sen,
   2. ansva­rar för att samt­liga for­don, system, kom­po­nen­ter och sepa­rata tek­niska enhe­ter till­ver­kas i enlig­het med den god­kända typen,
   3. är skyl­dig att med­verka till den kon­troll som behövs med anled­ning av god­kän­nan­det,
   4. är skyl­dig att till god­kän­nan­de­myn­dig­he­ten utan ersätt­ning lämna de upp­lys­ningar samt till­han­da­hålla de for­don, for­dons­de­lar, hand­lingar och den utrust­ning som behövs för kon­trol­len, och
   5. är, om han eller hon är eta­ble­rad utan­för Euro­pe­iska eko­no­miska sam­ar­bets­om­rå­det (EES), skyl­dig att utse en före­trä­dare som är eta­ble­rad inom EES för att före­träda honom eller henne inför god­kän­nan­de­myn­dig­he­ten.

God­kän­nan­de­myn­dig­he­ten har rätt till till­träde till en fabrik eller en annan anlägg­ning och får där göra nöd­vän­diga under­sök­ningar. Lag (2020:532).

4 a §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om att en till­ver­kare av for­don ska förse en till­ver­kare av kom­po­nen­ter eller sepa­rata tek­niska enhe­ter med alla upp­gif­ter som krävs för att denne ska kunna få
   1. ett typ­god­kän­nande i enlig­het med EU-​rättsakter på områ­det för sina kom­po­nen­ter eller sepa­rata tek­niska enhe­ter, eller
   2. till­stånd att sälja for­dons­de­lar eller for­dons­ut­rust­ning som annars är för­bjudna att sälja.

Infor­ma­tion som inte är all­mänt till­gäng­lig behö­ver dock inte läm­nas ut om inte mot­ta­ga­ren av infor­ma­tio­nen för­bin­der sig att hålla denna kon­fi­den­ti­ell. Lag (2015:794).

5 §   Om god­kän­nan­de­myn­dig­he­ten fin­ner att for­don, system, kom­po­nen­ter eller sepa­rata tek­niska enhe­ter inte längre stäm­mer över­ens med det natio­nella typ­god­kän­nan­det, får myn­dig­he­ten åter­kalla god­kän­nan­det. Lag (2020:532).

5 a §   Utö­ver vad som anges i 5 § upp­hör ett natio­nellt typ­god­kän­nande av for­don att gälla när
   1. till­verk­ningen av den god­kända for­don­sty­pen, vari­an­ten eller ver­sio­nen slut­gil­tigt och fri­vil­ligt har upp­hört, eller
   2. gil­tig­hets­ti­den för god­kän­nan­det har gått ut till följd av en sär­skild begräns­ning. Lag (2020:532).

Enskilt god­kän­nande

5 b §   Ett enskilt god­kän­nande med­de­las för ett for­don som upp­fyl­ler före­skrivna krav i fråga om beskaf­fen­het och utrust­ning.

I sam­band med det enskilda god­kän­nan­det ska de upp­gif­ter om for­do­net som ska föras in i väg­tra­fik­re­gist­ret fast­stäl­las.

Den myn­dig­het som rege­ringen utser är god­kän­nan­de­myn­dig­het.
Lag (2009:224).

5 c §   Det organ som inför ett enskilt god­kän­nande kon­trol­le­rar att ett for­don upp­fyl­ler före­skrivna krav ska även fast­ställa for­do­nets tek­niska iden­ti­tet.
Lag (2009:224).

Regi­stre­rings­be­sikt­ning

6 §   Regi­stre­rings­be­sikt­ning sker av ett for­don för att
   1. fast­ställa for­do­nets tek­niska iden­ti­tet,
   2. kon­trol­lera att for­do­net upp­fyl­ler före­skrivna krav i fråga om beskaf­fen­het och utrust­ning, samt
   3. fast­ställa de upp­gif­ter om for­do­net som skall föras in i väg­tra­fik­re­gist­ret. Lag (2007:91).

Moped­be­sikt­ning

7 §   Moped­be­sikt­ning sker av en moped för att fast­ställa att den är en moped klass II och för att kon­trol­lera att den upp­fyl­ler före­skrivna krav i fråga om beskaf­fen­het och utrust­ning.

Lämp­lig­hets­be­sikt­ning

8 §   Lämp­lig­hets­be­sikt­ning sker för att kon­trol­lera att ett for­don är lämp­ligt för den avsedda använd­ningen.

Ett god­kän­nande vid en lämp­lig­hets­be­sikt­ning får åter­kal­las, om for­do­net inte längre är lämp­ligt för den avsedda använd­ningen.

Kon­troll­be­sikt­ning

9 §   Kon­troll­be­sikt­ning sker för att kon­trol­lera att ett for­don
   1. inte har för­säm­rats i otillå­ten grad beträf­fande före­skrivna krav i fråga om den beskaf­fen­het och utrust­ning som är av bety­delse från miljö-​ och tra­fik­sä­ker­hets­syn­punkt, och
   2. upp­fyl­ler före­skrivna krav till skydd för liv och hälsa.

Kon­troll­be­sikt­ning sker peri­o­diskt men kan också ske till följd av kör­för­bud eller före­läg­gande.

Fly­gande inspek­tion

10 §   Fly­gande inspek­tion sker för att kon­trol­lera att ett for­don som anträf­fas i tra­fik
   1. inte har för­säm­rats i otillå­ten grad beträf­fande före­skrivna krav i fråga om den beskaf­fen­het och utrust­ning som är av bety­delse från miljö-​ och tra­fik­sä­ker­hets­syn­punkt och att det inte i övrigt avvi­ker från det god­kända utfö­ran­det, och
   2. upp­fyl­ler före­skrivna krav till skydd för liv och hälsa.

Fly­gande inspek­tion får även ske av ett for­don som anträf­fas under sådana omstän­dig­he­ter att det finns anled­ning att anta att det i nära anslut­ning till anträf­fan­det har använts i tra­fik.

Fly­gande inspek­tion av for­don som används i yrkes­mäs­sig tra­fik eller i tax­i­tra­fik får dess­utom ske i före­ta­gets loka­ler eller lik­nande eller på ett område i anslut­ning till dessa.

Fly­gande inspek­tion ska utfö­ras av en polis­man eller en bil­in­spek­tör som har för­ord­nats av Polis­myn­dig­he­ten. Den som utför inspek­tio­nen får biträ­das av en tek­ni­ker som har för­ord­nats av Polis­myn­dig­he­ten. Lag (2014:732).

Annan kon­troll genom polis­man

11 §   Varje polis­man som har anled­ning att anta att ett for­don som anträf­fas i tra­fik inte är i före­skri­vet skick får utföra den kon­troll av for­do­nets beskaf­fen­het och utrust­ning som uppen­bart behövs från tra­fik­sä­ker­hets­syn­punkt.

Kon­troll av for­dons last

12 §   Kon­troll av for­dons last sker för att kon­trol­lera att ett for­don är las­tat på före­skri­vet sätt. Kon­trol­len skall utfö­ras av en polis­man eller en bil­in­spek­tör.

Väg­kon­troll m.m. av viss tek­nisk utrust­ning

13 §   Väg­kon­troll av färd­skri­va­ren i ett for­don, som anträf­fas i tra­fik eller som kan antas ha använts i tra­fik i nära anslut­ning till anträf­fan­det, och som enligt sär­skilda före­skrif­ter ska vara utrus­tat med färd­skri­vare, sker för att kon­trol­lera att den är av god­känd typ och upp­fyl­ler före­skrivna krav i fråga om mon­te­ring, funk­tion och använd­ning. Beträf­fande for­don som används av före­tag får mot­sva­rande kon­troll ske även i före­ta­gets loka­ler eller lik­nande eller på ett område i anslut­ning till dessa.

Kon­trol­lerna ska utfö­ras av en polis­man eller en bil­in­spek­tör.
Kon­trol­len enligt första styc­kets andra mening, får även utfö­ras av en tjäns­te­man vid Trans­port­sty­rel­sen med sär­skilt för­ord­nande. Lag (2011:417).

14 §   Väg­kon­troll av tax­a­me­tern hos ett for­don, som används i tax­i­tra­fik eller som kan antas ha använts i sådan tra­fik i nära anslut­ning till anträf­fan­det, och som enligt sär­skilda före­skrif­ter ska vara utrus­tat med tax­a­me­ter, sker för att kon­trol­lera att den är av god­känd typ och upp­fyl­ler före­skrivna krav i fråga om mon­te­ring, funk­tion och använd­ning. Mot­sva­rande kon­troll får ske även i tax­i­fö­re­ta­gets loka­ler eller lik­nande eller på ett område i anslut­ning till dessa. Kon­trol­len ska utfö­ras av en polis­man eller en bil­in­spek­tör.

Vad som sägs i första styc­ket om kon­troll av tax­a­me­ter tilläm­pas också på sådan sär­skild utrust­ning som avses i 1 kap. 1 § första styc­ket 3. Lag (2018:1124).


3 kap. All­männa bestäm­mel­ser om kon­trol­len

Grund­läg­gande bestäm­melse

1 §   Kon­troll som avses i denna lag skall anord­nas och utfö­ras så att den inte orsa­kar större olä­gen­he­ter än vad som är nöd­vän­digt med hän­syn till dess ända­mål.

Stop­pande av for­don

2 §   En bil­in­spek­tör får i fall som avses i 2 kap. 10 och 12-14 §§ stoppa for­don för att genom­föra kon­troll.

En polis­mans rätt att stoppa for­don regle­ras i polisla­gen (1984:387).

Till­träde till for­don och loka­ler m.m.

3 §   En polis­man, en besikt­nings­tek­ni­ker, en bil­in­spek­tör eller en tek­ni­ker har vid kon­troll enligt denna lag rätt till till­träde till for­don och slutna utrym­men i for­don samt, i fall som avses i 2 kap. 10, 13 och 14 §§, till före­tags loka­ler eller lik­nande eller till ett område i anslut­ning till dessa.

En tjäns­te­man vid Trans­port­sty­rel­sen med sär­skilt för­ord­nande har, vid kon­troll enligt 2 kap. 13 § eller om det behövs för pröv­ningen av ett ärende som sty­rel­sen hand­läg­ger, rätt till till­träde till for­don och slutna utrym­men i for­don samt till loka­ler eller lik­nande eller till ett område i anslut­ning till dessa där ett for­don står upp­ställt.

En polis­man eller en bil­in­spek­tör har rätt till till­träde till for­don och till slutna utrym­men i ett for­don eller dess last för att kon­trol­lera att for­do­net är las­tat på före­skri­vet sätt. Lag (2011:417).

Prov­kör­ning

4 §   Den som utför sådan kon­troll eller pröv­ning som avses i 3 § första eller andra styc­ket får i sam­band där­med prov­köra ett for­don. Det­samma gäl­ler den som Tra­fik­ver­ket sär­skilt har för­ord­nat att utföra have­ri­un­der­sök­ningar och den som Trans­port­sty­rel­sen sär­skilt har för­ord­nat att utöva till­syn enligt pro­dukt­sä­ker­hets­la­gen (2004:451).

5 §   Sådan prov­kör­ning som avses i 4 § får ske även om det finns hin­der mot att använda for­do­net enligt denna lag, avgasre­nings­la­gen (2011:318) eller lagen (2019:370) om for­dons regi­stre­ring och använd­ning eller enligt före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till dessa lagar. Lag (2019:374).

Före­läg­gan­den, kör­för­bud m.m.

6 §   Trans­port­sty­rel­sen, en polis­man, ett besikt­nings­or­gan eller en bil­in­spek­tör får i enlig­het med vad som före­skrivs med stöd av 5 kap. 8 § med­dela de före­läg­gan­den, kör­för­bud och andra beslut som behövs med hän­syn till ett for­dons säker­het eller lämp­lig­het i tra­fik. För ett sådant fall får det före­skri­vas att for­do­net kan god­kän­nas på grund­val av ett intyg som har utfär­dats efter repa­ra­tion och prov­ning vid en verk­stad som är ackre­di­te­rad enligt Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 765/2008 av den 9 juli 2008 om krav för ackre­di­te­ring och upp­hä­vande av för­ord­ning (EEG) nr 339/93 och lagen (2011:791) om ackre­di­te­ring och tek­nisk kon­troll.

Kör­för­bud får med­de­las vid regi­stre­rings­be­sikt­ning, kon­troll­be­sikt­ning och fly­gande inspek­tion om det kon­trol­le­rade for­do­net är så brist­fäl­ligt att det inte kan använ­das utan uppen­bar fara för tra­fik­sä­ker­he­ten. Kör­för­bud kan inträda även med anled­ning av att ett for­don inte har genom­gått en kon­troll som ska ske enligt med­de­lade före­skrif­ter eller sär­skilt före­läg­gande. Lag (2022:1117).


4 kap. Besikt­nings­verk­sam­he­ten

Besikt­nings­or­gan

1 §   Besikt­ningar och prov­ningar av for­don vid kon­troll enligt denna lag får utfö­ras endast av de besikt­nings­or­gan som anges i 2 §. Rege­ringen får dock beträf­fande prov­ningar före­skriva annat.

Ackre­di­te­ring av besikt­nings­or­gan

2 §   Regi­stre­rings­be­sikt­ningar, moped­be­sikt­ningar, lämp­lig­hets­be­sikt­ningar och kon­troll­be­sikt­ningar får utfö­ras endast av sådana besikt­nings­or­gan som är ackre­di­te­rade av Sty­rel­sen för ackre­di­te­ring och tek­nisk kon­troll enligt Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 765/2008 av den 9 juli 2008 om krav för ackre­di­te­ring och upp­hä­vande av för­ord­ning (EEG) nr 339/93 och lagen (2011:791) om ackre­di­te­ring och tek­nisk kon­troll.

Sty­rel­sen för ackre­di­te­ring och tek­nisk kon­troll ska under­rätta Trans­port­sty­rel­sen om sådana beslut om ackre­di­te­ring som avses i första styc­ket lik­som om åter­kal­lel­ser av sådana beslut. Lag (2022:1117).

2 a §   En ackre­di­te­ring enligt 2 § första styc­ket ska avse alla de for­mer av besikt­ning som anges där.

Ackre­di­te­ringen ska med­de­las för besikt­ning av en eller flera av föl­jande tre for­donska­te­go­rier, näm­li­gen
   1. motor­for­don och släp­for­don till motor­for­don samt trak­to­rer som utgörs av ombyggda bilar, samt­liga om de har en total­vikt av högst 3,5 ton, och lätta ter­räng­vag­nar och ter­räng­skot­rar samt ter­räng­släp till sådana vag­nar och skot­rar,
   2. motor­for­don och släp­for­don till motor­for­don och trak­to­rer som utgörs av ombyggda bilar, samt­liga om de har en total­vikt över 3,5 ton,
   3. trak­to­rer som inte utgörs av ombyggda bilar samt motor­red­skap och EG-​mobilkranar och släp­for­don till trak­to­rer, motor­red­skap eller EG-​mobilkranar, och tunga ter­räng­vag­nar och ter­räng­släp till sådana vag­nar.
Lag (2010:39).

2 b §   En ackre­di­te­ring som avses i 2 § första styc­ket får bara med­de­las en sökande som är en i Sve­rige regi­stre­rad juri­disk per­son eller en enskild näringsid­kare vars regi­stre­ring enligt han­dels­re­gis­ter­la­gen (1974:157) utvi­sar att huvud­kon­to­ret finns i Sve­rige. Lag (2010:39).

2 c §   En ackre­di­te­ring som avses i 2 § första styc­ket får bara med­de­las en sökande som med hän­syn till eko­no­miska för­hål­lan­den och all­mänt gott anse­ende bedöms vara lämp­lig att driva verk­sam­he­ten. Lag (2010:39).

2 d §   Vid pröv­ningen av om sökan­den upp­fyl­ler kra­vet på all­mänt gott anse­ende ska beak­tas hans eller hen­nes vilja och för­måga att full­göra sina skyl­dig­he­ter mot det all­männa och lag­lyd­nad i övrigt.

Kra­vet på all­mänt gott anse­ende anses inte upp­fyllt av den som dömts för all­var­liga, eko­no­miska eller andra brott, eller upp­re­pade över­trä­del­ser av denna lag eller före­skrif­ter som med­de­lats med stöd av den. Lag (2010:39).

2 e §   En pröv­ning enligt 2 c och 2 d §§ ska avse den juri­diska per­so­nen eller den enskilde näringsid­ka­ren samt föl­jande per­so­ner:
   1. i aktie­bo­lag och eko­no­miska för­e­ningar den verk­stäl­lande direk­tö­ren, om det finns en sådan, och annan som genom ledande ställ­ning eller på annat sätt har ett bestäm­mande infly­tande över verk­sam­he­ten,
   2. i kom­man­dit­bo­lag och andra han­dels­bo­lag varje bolags­man som inte är kom­man­dit­de­lä­gare och annan som genom ledande ställ­ning eller på annat sätt har ett bestäm­mande infly­tande över verk­sam­he­ten, och
   3. i andra pri­vaträtts­liga juri­diska per­so­ner än de som avses i 1 och 2 den eller de som genom ledande ställ­ning eller på annat sätt har ett bestäm­mande infly­tande över verk­sam­he­ten.

Härut­ö­ver ska pröv­ningen också avse sty­rel­se­le­da­mö­ter och sty­rel­sesupple­an­ter som till följd av eget eko­no­miskt intresse har en väsent­lig gemen­skap med den juri­diska per­so­nen som är grun­dad på andels­rätt eller där­med jäm­för­ligt eko­no­miskt intresse. Lag (2010:39).

2 f §   Om någon sådan per­son som anges i 2 e § byts ut eller till­kom­mer ska den nya per­so­nens lämp­lig­het prö­vas.
Lag (2010:39).

2 g §   I ansö­kan om ackre­di­te­ring ska sökan­den ange det eller de län där besikt­nings­verk­sam­he­ten ska bedri­vas.

Ett beslut om ackre­di­te­ring enligt 2 a § ska för­e­nas med vill­kor enligt Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 765/2008 av den 9 juli 2008 om krav för ackre­di­te­ring och upp­hä­vande av för­ord­ning (EEG) nr 339/93 och 5 § lagen (2011:791) om ackre­di­te­ring och tek­nisk kon­troll om att besikt­nings­or­ga­net i ett och samma län ska erbjuda och utföra besikt­ningar för de for­don som anges i beslu­tet.
Lag (2022:1117).

2 h §   Besikt­nings­or­ga­nen får inte bedriva eller stå i kom­mer­si­ellt, eko­no­miskt eller något annat bero­en­de­för­hål­lande till någon som bedri­ver
   1. han­del med, till­verk­ning, import eller mark­nads­fö­ring av besikt­nings­plik­tiga for­don eller delar eller till­be­hör till sådana for­don,
   2. repa­ra­tion eller ser­vice av besikt­nings­plik­tiga for­don,
   3. yrkes­mäs­sig tra­fik som krä­ver till­stånd enligt Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 1071/2009 av den 21 okto­ber 2009 om gemen­samma reg­ler beträf­fande de vill­kor som ska upp­fyl­las av per­so­ner som bedri­ver yrkes­mäs­sig tra­fik och om upp­hä­vande av rådets direk­tiv 96/26/EG och yrkestra­fi­kla­gen (2012:210),
   4. uthyr­nings­rö­relse som krä­ver till­stånd enligt lagen (1998:492) om bilut­hyr­ning, eller
   5. tax­i­tra­fik som krä­ver tax­i­tra­fik­till­stånd enligt tax­i­tra­fi­kla­gen (2012:211).

Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om de ytter­li­gare krav i fråga om obe­ro­ende som ska stäl­las på ett besikt­nings­or­gan.
Lag (2012:220).

2 i §   En besikt­nings­tek­ni­ker ska ha den utbild­ning och kom­pe­tens som fram­går av före­skrif­ter som med­de­lats med stöd av 5 kap. 8 §. Lag (2010:39).

Besikt­nings­or­ga­nens verk­sam­het

3 §   Besikt­nings­or­ga­nen prö­var frå­gor som gäl­ler god­kän­nande av for­don vid besikt­ningar för vilka de ackre­di­te­rats enligt 2 och 2 a §§.

Fin­ner ett besikt­nings­or­gan att ett beslut som det med­de­lat enligt första styc­ket är uppen­bart orik­tigt på grund av nya omstän­dig­he­ter eller av någon annan anled­ning ska besikt­nings­or­ga­net ändra beslu­tet, om det kan ske snabbt och enkelt och utan att det blir till nack­del för någon enskild.
Lag (2010:39).

4 §   Har upp­hävts genom lag (2010:39).

5 §   Besikt­nings­or­ga­nen skall under­rätta de myn­dig­he­ter som har rätt att med­dela före­skrif­ter om for­dons beskaf­fen­het och utrust­ning om iakt­ta­gel­ser av bety­delse för respek­tive myn­dig­hets verk­sam­het.

6 §   Har upp­hävts genom lag (2009:224).

7 §   Har upp­hävts genom lag (2009:224).

8 §   Ny beteck­ning 5 kap. 3 c § genom lag (2009:224).

9 §   Ny beteck­ning 5 kap. 3 d § genom lag (2009:224).


5 kap. Övriga bestäm­mel­ser

Straff

1 §   Den som upp­såt­li­gen hind­rar eller för­svå­rar en inspek­tion eller kon­troll enligt 2 kap. 10-14 §§ döms till böter.

I övrigt kan dömas till böter enligt före­skrif­ter som beslu­tats med stöd av sådant bemyn­di­gande som anges i 8 §.

2 §   Ansvar enligt denna lag inträ­der inte, om straff kan dömas ut enligt brotts­bal­ken eller enligt lagen (1951:649) om straff för vissa tra­fik­brott.

2 a §   Till ansvar döms inte om gär­ningen omfat­tas av ett före­läg­gande som har för­e­nats med vite, om gär­ningen lig­ger till grund för en ansö­kan om utdö­mande av vitet.
Lag (2022:1117).

Hind­rande av fort­satt färd

3 §   Om det vid en kon­troll enligt 2 kap. 10, 11 eller 13 § fram­kom­mer att ett for­don eller dess utrust­ning inte är i före­skri­vet skick, får fort­satt färd hind­ras enligt klamp­nings­la­gen (2024:1089). Lag (2024:1092).

Till­syn

3 a §   Sty­rel­sen för ackre­di­te­ring och tek­nisk kon­troll och Trans­port­sty­rel­sen utö­var till­syn över sådan besikt­nings­verk­sam­het som avses i denna lag.

Sty­rel­sen för ackre­di­te­ring och tek­nisk kon­troll ska kon­trol­lera att den tek­niska kom­pe­ten­sen och utrust­ningsni­vån i verk­sam­he­ten samt kva­li­tets­säk­ringen av denna upp­fyl­ler före­skrivna krav. Sty­rel­sen ska där­ut­ö­ver kon­trol­lera att verk­sam­he­ten upp­fyl­ler sådana krav som avses i 4 kap. 2 a-2 i §§.

Trans­port­sty­rel­sen ska kon­trol­lera att besikt­nings­verk­sam­he­ten fun­ge­rar väl med avse­ende på tra­fik­sä­ker­het, miljö, pris­ut­veck­ling, tek­nik­ut­veck­ling och till­gäng­lig­het. Lag (2010:39).

3 b §   Till­sy­nen över efter­lev­na­den av denna lag, utö­ver vad som anges i 3 a §, och av de före­skrif­ter som har med­de­lats med stöd av lagen utövas av den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer.

Den som salu­för for­don, system, kom­po­nen­ter, sepa­rata tek­niska enhe­ter, for­dons­de­lar eller annan utrust­ning till for­don ska på begä­ran av till­syns­myn­dig­he­ten
   1. lämna till­träde till for­don, slutna utrym­men i for­don, loka­ler eller lik­nande, och till områ­den i anslut­ning till dessa där for­don står upp­ställda, samt
   2. lämna de upp­lys­ningar och till­han­da­hålla de hand­lingar, varu­pro­ver och lik­nande som behövs för till­sy­nen.

Till­syns­myn­dig­he­ten får med­dela de före­läg­gan­den som behövs för att denna lag och före­skrif­ter som har med­de­lats med stöd av denna lag ska efter­le­vas.

Ett före­läg­gande enligt tredje styc­ket får för­e­nas med vite.
Lag (2009:224).

3 c §   Ett besikt­nings­or­gan ska på upp­ma­ning av Trans­port­sty­rel­sen möj­lig­göra stick­prov­s­kon­trol­ler genom att
   1. lämna sty­rel­sen till­träde till loka­ler och plat­ser där besikt­ningar utförs, och
   2. lämna de upp­lys­ningar och hand­lingar som sty­rel­sen begär.

Trans­port­sty­rel­sen ska rap­por­tera utfal­let av stick­prov­s­kon­trol­lerna till Sty­rel­sen för ackre­di­te­ring och tek­nisk kon­troll. Lag (2010:39).

Mark­nads­kon­troll

3 d §   Bestäm­mel­ser om mark­nads­kon­troll finns i Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2019/1020 av den 20 juni 2019 om mark­nads­kon­troll och över­ens­stäm­melse för pro­duk­ter och om änd­ring av direk­tiv 2004/42/EG och för­ord­ning­arna (EG) nr 765/2008 och (EU) nr 305/2011.

Den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer är mark­nads­kon­troll­myn­dig­het. Lag (2022:1117).

3 e §   Vid mark­nads­kon­troll enligt för­ord­ning (EU) 2019/1020 har mark­nads­kon­troll­myn­dig­he­ten befo­gen­het
   1. att enligt arti­kel 14.4 a-14.4 c kräva att eko­no­miska aktö­rer ska till­han­da­hålla hand­lingar, spe­ci­fi­ka­tio­ner, data eller upp­gif­ter,
   2. att enligt arti­kel 14.4 d utföra oan­mälda inspek­tio­ner på plats och fysiska kon­trol­ler av pro­duk­ter,
   3. att enligt arti­kel 14.4 e få till­träde till loka­ler, mark eller trans­port­me­del,
   4. att enligt arti­kel 14.4 f inleda under­sök­ningar på eget ini­ti­a­tiv,
   5. att enligt arti­kel 14.4 g kräva att eko­no­miska aktö­rer ska vidta lämp­liga åtgär­der för att få en bris­tande över­ens­stäm­melse att upp­höra eller att eli­mi­nera en risk,
   6. att enligt arti­kel 14.4 h själv vidta åtgär­der,
   7. att enligt arti­kel 14.4 j inför­skaffa, inspek­tera och demon­tera varu­pro­ver, och
   8. att enligt arti­kel 14.4 k kräva att inne­håll på ett onli­ne­gräns­snitt ska avlägs­nas, att en var­ning ska visas eller att åtkoms­ten ska begrän­sas.

Mark­nads­kon­troll­myn­dig­he­ten får inför­skaffa ett varu­prov under dold iden­ti­tet enligt arti­kel 14.4 j i för­ord­ning (EU) 2019/1020 endast om det är nöd­vän­digt för att syf­tet med kon­trol­len ska upp­nås. Myn­dig­he­ten ska under­rätta den eko­no­miska aktö­ren om att inför­skaf­fan­det har skett under dold iden­ti­tet, så snart det går utan att syf­tet med åtgär­den går för­lo­rat.

Befo­gen­he­ten enligt första styc­ket 8 gäl­ler inte i fråga om data­ba­ser som omfat­tas av tryck­fri­hets­för­ord­ning­ens eller ytt­ran­de­fri­hets­grund­la­gens skydd.

När änd­rade för­hål­lan­den ger anled­ning till det, ska mark­nads­kon­troll­myn­dig­he­ten besluta att en sådan skyl­dig­het som avses i första styc­ket 8 inte längre ska gälla. Lag (2022:1117).

3 f §   Mark­nads­kon­troll­myn­dig­he­ten får besluta de före­läg­gan­den som behövs för att för­ord­ning (EU) 2019/1020 ska föl­jas.
Lag (2022:1117).

3 g §   Ett beslut om före­läg­gande enligt 3 e eller 3 f § får för­e­nas med vite. Lag (2022:1117).

3 h §   Polis­myn­dig­he­ten ska på begä­ran av mark­nads­kon­troll­myn­dig­he­ten lämna den hjälp som behövs för att mark­nads­kon­troll­myn­dig­he­ten ska kunna vidta åtgär­der enligt 3 e §.

Hjälp enligt första styc­ket får begä­ras endast om
   1. det på grund av sär­skilda omstän­dig­he­ter kan befa­ras att åtgär­den inte kan utfö­ras utan att en polis­mans sär­skilda befo­gen­he­ter enligt 10 § polisla­gen (1984:387) behö­ver till­gri­pas, eller
   2. det annars finns syn­ner­liga skäl. Lag (2022:1117).

3 i §   Den som har tagit befatt­ning med ett ärende som gäl­ler mark­nads­kon­troll enligt denna lag får inte obe­hö­ri­gen röja eller utnyttja vad denne har fått veta om någons affärs-​ eller drift­för­hål­lan­den.

I det all­män­nas verk­sam­het tilläm­pas i stäl­let bestäm­mel­serna i offentlighets-​ och sek­re­tess­la­gen (2009:400). Lag (2022:1117).

Över­kla­gande

4 §   Ett beslut i ett enskilt fall enligt denna lag eller enligt före­skrif­ter som har med­de­lats med stöd av lagen får över­kla­gas hos all­män för­valt­nings­dom­stol, om inte något annat föl­jer av 5 eller 6 §.

Pröv­nings­till­stånd krävs vid över­kla­gande till kam­mar­rät­ten.

5 §   Beslut om kör­för­bud som har med­de­lats av en polis­man, en bil­in­spek­tör eller ett besikt­nings­or­gan får över­kla­gas hos Trans­port­sty­rel­sen. Det­samma gäl­ler beslut i ett ärende om regi­stre­rings­be­sikt­ning, moped­be­sikt­ning eller lämp­lig­hets­be­sikt­ning, beslut om åter­kal­lelse av en god­känd lämp­lig­hets­be­sikt­ning och beslut om fast­stäl­lande av ett for­dons tek­niska iden­ti­tet enligt 2 kap. 5 c §.

Över­kla­gande får ske utan begräns­ning till viss tid.
Över­kla­gan­det ska ges in till Trans­port­sty­rel­sen.
Lag (2009:224).

6 §   Beslut i föl­jande fall får inte över­kla­gas.
   1. Kör­för­bud eller före­läg­gande som har med­de­lats av Trans­port­sty­rel­sen.
   2. Trans­port­sty­rel­sens beslut i ett ärende som har över­kla­gats till sty­rel­sen.
   3. Annat beslut av en polis­man, en bil­in­spek­tör eller ett besikt­nings­or­gan än som avses i 5 §.
   4. Fråga om god­kän­nande av ett for­don på grund­val av ett intyg enligt 3 kap. 6 §.
   5. Beslut om undan­tag från före­skrif­ter som har med­de­lats med stöd av lagen.

Första styc­ket 1 gäl­ler inte före­läg­gan­den som har med­de­lats enligt 3 b §. Lag (2009:224).

Verk­stäl­lig­het

7 §   Ett beslut enligt denna lag eller enligt före­skrif­ter som har med­de­lats med stöd av lagen gäl­ler ome­del­bart, om inte något annat anges i beslu­tet.

Bemyn­di­gande

8 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om for­dons beskaf­fen­het och utrust­ning.

Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela ytter­li­gare före­skrif­ter om de kon­troll­for­mer som avses i denna lag när det gäl­ler
   1. kon­trol­lens omfatt­ning och besikt­nings­or­ga­nens verk­sam­het,
   2. för­ut­sätt­ning­arna för god­kän­nande vid kon­troll,
   3. före­läg­gan­den och kör­för­bud,
   4. för­ut­sätt­ning­arna för att bruka vissa for­don,
   5. utbildnings-​ och kom­pe­tenskrav för
      a) besikt­nings­tek­ni­ker, och
      b) polis­män och bil­in­spek­tö­rer som utför kon­trol­ler enligt 2 kap. 10 och 12 §§, och
   6. avgif­ter.

Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om
   1. regi­stre­ring, ibruk­ta­gande, för­sälj­ning, salu­fö­ring och använd­ning av for­don, system, kom­po­nen­ter, sepa­rata tek­niska enhe­ter, for­dons­de­lar och annan utrust­ning till for­don,
   2. att ett natio­nellt typ­god­kän­nande av for­don ska upp­höra att gälla när nya krav som är tillämp­liga på den god­kända for­don­sty­pen, vari­an­ten eller ver­sio­nen blir obli­ga­to­riska,
   3. till­ver­ka­res till­han­da­hål­lande av infor­ma­tion och doku­men­ta­tion om for­don, system, kom­po­nen­ter och sepa­rata tek­niska enhe­ter,
   4. till­sy­nen över att dessa för­fatt­ningar följs:
      a) denna lag och de före­skrif­ter som har med­de­lats med stöd av lagen,
      b) Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) nr 167/2013 av den 5 feb­ru­ari 2013 om god­kän­nande och mark­nads­kon­troll av jordbruks-​ och skogs­bruks­for­don,
      c) Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) nr 168/2013 av den 15 janu­ari 2013 om god­kän­nande av och mark­nads­kon­troll för två- och tre­hju­liga for­don och fyr­hju­lingar, och
      d) Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2018/858 av den 30 maj 2018 om god­kän­nande av och mark­nads­kon­troll över motor­for­don och släp­for­don till dessa for­don samt av system, kom­po­nen­ter och sepa­rata tek­niska enhe­ter som är avsedda för sådana for­don, om änd­ring av för­ord­ning­arna (EG) nr 715/2007 och (EG) nr 595/2009 samt om upp­hä­vande av direk­tiv 2007/46/EG,
   5. skyl­dig­het för besikt­nings­or­ga­nen att rap­por­tera genom­fö­rande och utfall av for­dons­be­sikt­ningar och de upp­gif­ter som i övrigt behövs för att Trans­port­sty­rel­sen och Sty­rel­sen för ackre­di­te­ring och tek­nisk kon­troll ska kunna full­göra sina till­syns­upp­gif­ter enligt 5 kap. 3 a §,
   6. avgif­ter för Trans­port­sty­rel­sens till­syn enligt 5 kap. 3 a- 3 c §§ och för ären­de­hand­lägg­ning enligt denna lag och före­skrif­ter som har med­de­lats med stöd av lagen,
   7. avgif­ter för till­syn och ären­de­hand­lägg­ning enligt Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) nr 167/2013, Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) nr 168/2013 och Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2018/858, och
   8. besikt­nings­or­ga­nens insam­ling och han­te­ring av sådana upp­gif­ter som avses i arti­kel 10 i kom­mis­sio­nens genom­fö­ran­de­för­ord­ning (EU) 2021/392. Lag (2023:122).


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

2002:574
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 maj 2003.
   2. Genom lagen upp­hävs
      a) kun­gö­rel­sen (1960:167) i anled­ning av Sve­ri­ges till­träde till den i Genève den 20 mars 1958 avslu­tade över­ens­kom­mel­sen om anta­gande av enhet­liga reg­ler för typ­god­kän­nande av utrust­ning och delar till motor­for­don samt ömse­si­digt erkän­nande av sådant god­kän­nande,
      b) ter­räng­tra­fik­kun­gö­rel­sen (1972:594),
      c) for­donskun­gö­rel­sen (1972:595), samt
      d) lagen (1994:2043) om vissa besikt­nings­or­gan på for­dons­om­rå­det.
   3. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande i fråga om ären­den som har anhäng­ig­gjorts före ikraft­trä­dan­det.

2007:91
   1. Denna lag trä­der i kraft den 4 feb­ru­ari 2008.
   2. För ären­den som har anhäng­ig­gjorts före ikraft­trä­dan­det gäl­ler 2 kap. 6 § i sin äldre lydelse.

2008:1377

Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2009. Vid tillämp­ning av 7 a § för­valt­nings­pro­cess­la­gen (1971:291) ska Trans­port­sty­rel­sen vara den enskil­des mot­part.

2010:39
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 juli 2010.
   2. De besikt­nings­or­gan som enligt äldre före­skrif­ter är behö­riga att utföra besikt­ningar ska anses behö­riga till det i den omfatt­ning som föl­jer av äldre före­skrif­ter fram till och med den 31 decem­ber 2010. För sådana besikt­nings­or­gan gäl­ler 5 kap. 3 a, 3 c och 3 d §§ i sin lydelse vid utgången av juni 2010.
   3. Om ett besikt­nings­or­gan som avses i 2 före den 31 decem­ber 2010 ackre­di­te­ras enligt 4 kap. 2 § upp­hör punk­ten 2 att gälla för besikt­nings­or­ga­net.