SFS 1994_515 Lag om ändring i utlänningslagen (1989_529)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
lag om ändring i utlänningslagen (1989:529);
utfärdad den 26 maj 1994. enligt riksdagens beslut1 föreskrivs att 4 kap. 7 och 10 §§ utlänningslagen (1989:529) skall ha följande lydelse. lagen kommer därför att ha följande lydelse från och med den dag då denna lag träder i kraft.
sfs 1994:515
utkom från trycket den 8 juni 1994 omtryck
1 kap. kraven för utlänningars vistelse i sverige m. m. inledande bestämmelser 1 § i denna lag ges regler för utlänningars inresa, utresa, vistelse i sverige och arbete i sverige som anställd samt för rätten till asyl här. i lagen anges också under vilka förutsättningar en utlänning kan avvisas eller utvisas ur landet. lagen skall tillämpas så, att utlänningars frihet inte begränsas mer än vad som är nödvändigt i varje enskilt fall. av lagen (1992:1317) om ett europeiskt ekonomiskt samarbetsområde (ees) och lagen (1992: 1163) om arbetskraftens fria rörlighet inom europeiska ekonomiska samarbetsområdet (ees) följer att särskilda regler gäller för de utlänningar som omfattas av ees-avtalet. lag (1992:1165).
1
prop. 1993/94: 159, bet. 1993/94: sfu 17, rskr. 1993/94:338.
907
sfs 1994:515
passkrav 2 § en utlänning som reser in i eller vistas i sverige skall ha pass. regeringen får föreskriva undantag från kravet på passinnehav. regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, statens invandrarverk föreskriver vilka handlingar som får godtas som pass. regeringen föreskriver vidare i vilka fall svenska myndigheter får utfärda pass för utlänningar. viseringskrav 3 § en utlänning som reser in i eller vistas i sverige skall ha visering, om inte utlänningen har uppehållstillstånd eller är medborgare i danmark, finland, island eller norge. regeringen får föreskriva andra undantag från kravet på visering. krav på uppehållstillstånd 4 § en utlänning som vistas i sverige mer än tre månader skall ha uppehållstillstånd, om inte utlänningen är medborgare i danmark, finland, island eller norge. regeringen får föreskriva andra undantag från kravet på uppehållstillstånd. regeringen får också föreskriva krav på uppehållstillstånd redan efter en kortare vistelsetid i sverige än tre månader. krav på arbetstillstånd 5 § en utlänning skall ha tillstånd för att arbeta i sverige på grund av anställning här eller utomlands (arbetstillstånd), om inte utlänningen har permanent uppehållstillstånd eller är medborgare i danmark, finland, island eller norge. regeringen får föreskriva andra undantag från kravet på arbetstillstånd.
2 kap. närmare om visering, uppehållstillstånd och arbetstillstånd
visering 1 § visering innebär tillstånd att resa in i och vistas i sverige under viss kortare tid. visering får ges för högst tre månaders vistelse vid varje tillfälle, om inte annat följer av föreskrifter som regeringen meddelar. visering får begränsas även i övrigt och får förenas med de villkor som kan behövas. uppehållstillstånd 2 § uppehållstillstånd innebär tillstånd att resa in i och vistas i sverige under viss tid (tidsbegränsat uppehållstillstånd) eller utan tidsbegränsning (permanent uppehållstillstånd). 908 3 § enligt bestämmelserna i 3 kap. skall en utlänning i vissa fall ges uppehållstillstånd i sverige.
4 § uppehållstillstånd får ges till 1. en utlänning som ar nära anhörig till en i sverige bosatt person eller som annars har särskild anknytning till sverige, 2. en utlänning som av humanitära skäl bör få bosätta sig i sverige, eller 3. en utlänning som har fått arbetstillstånd eller som har sin försörjning ordnad på något annat sätt. regeringen får föreskriva att uppehållstillstånd kan ges även i andra fall. 4 a § om en utlänning som söker uppehållstillstånd med stöd av 2 kap. 4 § första stycket 2 eller 3 kap. bedöms ha ett tillfälligt behov av skydd här i landet får ett tidsbegränsat uppehållstillstånd ges. om ett tidsbegränsat uppehållstillstånd har getts någon med stöd av första stycket får ett tidsbegränsat tillstånd ges också till en utlänning som är make eller maka eller barn under 20 år till den person som först beviljats tillstånd. detsamma gäller förälder till barn under 20 år som meddelats tillstånd enligt första stycket. lag (1994:138). 5 § om utlänningen befinner sig i sverige när ansökan om uppehållstillstånd görs eller prövas, får ansökan inte bifallas. detta gäller dock inte om 1. utlänningen har rätt till asyl här, 2. utlänningen skall återförena sig med en nära familjemedlem som är stadigvarande bosatt i sverige och som han tidigare har sammanlevt med utomlands, eller 3. det annars finns särskilda skäl. om utlänningen skall avvisas eller utvisas enligt ett beslut som har vunnit laga kraft, får dock en ansökan om uppehållstillstånd från honom bifallas bara om ansökan grundar sig på omständigheter som inte har prövats förut i ärendet om hans avvisning eller utvisning och om 1. utlänningen har rätt till asyl här, eller 2. det annars finns synnerliga skäl av humanitär art. regeringen får föreskriva att en ansökan om uppehållstillstånd får bifallas även i andra fall än som anges i andra stycket, om det följer av en överenskommelse med främmande stat. lag (1992:1165). arbetstillstånd 6 § arbetstillstånd skall ges för viss tid. det får avse ett visst slag eller vissa slag av arbete och förenas med de övriga villkor som behövs. i fråga om arbetstillstånd tillämpas 5 § första och andra stycket på motsvarande sätt. regeringen får meddela ytterligare föreskrifter om arbetstillstånd. beslutande myndigheter 7 § beslut om visering, uppehållstillstånd och arbetstillstånd meddelas av statens invandrarverk. beslut om visering och uppehållstillstånd får meddelas också av utrikesdepartementet. regeringen och, i den utsträckning regeringen föreskriver, invandrarverket får ge andra myndigheter rätt att besluta om sådana tillstånd.
sfs 1994:515
909
sfs 1994:515
regeringen får ge ett organ som är knutet till sveriges exportråd rätt att besluta om visering. lag (1993:443). 8 § att regeringen eller utlänningsnämnden i vissa fall kan besluta om tillstånd framgår av 7 kap. 5, 11, 16 och 17 §§. lag (1994:138). återkallelse av tillstånd 9 § visering, uppehållstillstånd och arbetstillstånd skall återkallas, om utlänningen har lämnat oriktiga uppgifter om sin identitet. återkallelse skall dock inte ske, om det kan antas att den oriktiga uppgiften inte har inverkat på tillståndsbeslutet eller om andra särskilda skäl talar emot det. 10 § visering, uppehållstillstånd och arbetstillstånd får återkallas, om utlänningen medvetet har lämnat andra oriktiga uppgifter än om sin identitet eller medvetet har förtigit omständigheter som varit av betydelse för att få tillståndet. återkallelse får även ske om det finns andra särskilda skäl, i fråga om uppehållstillstånd dock endast om utlänningen ännu inte har rest in i sverige. 11 § om utlänningen har rest in i landet, får ett uppehållstillstånd återkallas 1. om han inte försörjer sig på ett ärligt sätt eller bedriver sådan verksamhet som kräver arbetstillstånd utan att ha sådant tillstånd, 2. om han på grund av ett tidigare ådömt frihetsstraff eller någon annan särskild omständighet kan antas komma att begå brott i sverige eller i något annat nordiskt land, eller 3. om det med hänsyn till hans tidigare verksamhet eller i övrigt kan antas att han kommer att bedriva sabotage, spioneri eller olovlig underrättelseverksamhet i sverige eller i något annat nordiskt land. återkallelse enligt första stycket får endast ske om frågan har väckts innan utlänningen har varit bosatt här i två år med uppehållstillstånd. regeringen får föreskriva att uppehållstillstånd får återkallas för de utlänningar som avses i 1 kap. 1 § tredje stycket även i andra fall än de som anges i första stycket. lag (1992:1165). 12 § ett permanent uppehållstillstånd skall återkallas om utlänningens bosättning i sverige upphör. 13 § återkallelse av uppehållstillstånd och arbetstillstånd beslutas av statens invandrarverk. återkallelse av visering beslutas av den myndighet som har meddelat viseringen eller av invandrarverket. uppehållstillstånd eller visering som har beviljats av utrikesdepartementet får återkallas endast av departementet.
3 kap. asyl definitioner 910 1 § med asyl avses i denna lag uppehållstillstånd som beviljas en utlänning därför att
1. han är flykting, 2. han är krigsvägrare, eller 3. han, utan att vara flykting, inte vill återvända till sitt hemland på grund av de politiska förhållandena där och kan åberopa tungt vägande omständigheter till stöd för detta. 2 § med flykting avses i denna lag en utlänning som befinner sig utanför det land, som han är medborgare i, därför att han känner välgrundad fruktan för förföljelse på grund av sin ras, nationalitet, tillhörighet till en viss samhällsgrupp eller på grund av sin religiösa eller politiska uppfattning, och som inte kan eller på grund av sin fruktan inte vill begagna sig av detta lands skydd. som flykting skall även anses den som är statslös och som av samma skäl befinner sig utanför det land där han tidigare har haft sin vanliga vistelseort och som inte kan eller på grund av sin fruktan inte vill återvända dit. 3 § med krigsvägrare avses i denna lag en utlänning som har övergett en krigsskådeplats eller som har flytt från sitt hemland eller behöver stanna i sverige för att undgå förestående krigstjänstgöring. rätten till asyl 4 § en utlänning som avses i 1 § har rätt till asyl. asyl får dock vägras om 1. det av hänsyn till vad som är känt om utlänningens tidigare verksamhet eller med hänsyn till rikets säkerhet finns synnerliga skäl att inte bevilja asyl, 2. det beträffande en utlänning som omfattas av 1 § 2 eller 3 finns särskilda skäl att inte bevilja asyl, 3. utlänningen har rest in från danmark, finland, island eller norge och kan sändas åter till något av dessa länder i enlighet med en överenskommelse mellan sverige och det landet, såvida det inte är uppenbart att han inte kommer att beviljas uppehållstillstånd där, 4. utlänningen i annat fall före ankomsten till sverige har uppehållit sig i ett annat land än hemlandet och, om han återsänds dit, är skyddad mot förföljelse eller, i förekommande fall, mot att sändas till en krigsskådeplats eller till hemlandet och också mot att sändas vidare till ett annat land där han inte har motsvarande skydd, eller 5. utlänningen har särskild anknytning till ett annat land och där är skyddad på det sätt som anges i 4. regeringen får föreskriva undantag från andra stycket 4 för de fall då utlänningens anknytning till sverige är av sådan art att han inte bör nekas att få sin ansökan om asyl prövad här. när flyktingskap upphör 5 § en flykting upphör att vara flykting om han 1. av fri vilja på nytt använder sig av det lands skydd där han är medborgare, 2. efter att ha förlorat sitt medborgarskap av fri vilja förvärvar det på nytt,
sfs 1994:515
911
sfs 1994:515
3. förvärvar medborgarskap i ett nytt land och får det landets skydd, 4. av fri vilja återvänder för att bosätta sig i det land, som avses i 2 §, eller 5. inte längre befinner sig i en sådan situation att han kan anses som flykting enligt 2 § och därför inte kan fortsätta att vägra använda sig av det lands skydd, där han är medborgare eller där han som statslös tidigare hade sin vistelseort. flyktingförklaring 6 § på begäran av en flykting skall statens invandrarverk antingen i samband med att uppehållstillstånd beviljas eller därefter ange att han är flykting (flyktingförklaring). en flyktingförklaring skall återkallas av invandrarverket, om det framkommer att utlänningen inte längre är att anse som flykting enligt 2 §. resedokument 7 § för flyktingar och statslösa utfärdar statens invandrarverk en särskild legitimationshandling för resor utanför sverige (resedokument) enligt de föreskrifter som regeringen meddelar.
4 kap. avvisning och utvisning avvisning 1 § en utlänning får avvisas 1. om han saknar pass när pass krävs för inresa eller vistelse i sverige, 2. om han saknar visering, uppehållstillstånd eller annat tillstånd som krävs för inresa, vistelse eller arbete i sverige, 3. om det vid hans ankomst till sverige framkommer att han tänker besöka något annat nordiskt land men saknar erforderligt tillstånd att resa in dit, eller 4. om han vid inresan antingen undviker att lämna polismyndigheten begärda uppgifter eller till polismyndigheten medvetet lämnar oriktiga uppgifter som är av betydelse för rätten att resa in i sverige eller medvetet förtiger någon sådan omständighet. avvisning enligt första stycket får inte ske av den som vid ankomsten till sverige hade eller som därefter, under en tid, har haft ett uppehållstillstånd som har upphört att gälla. 2 § en utlänning får vidare avvisas 1. om det kan antas att han kommer att sakna tillräckliga medel för sin vistelse i sverige eller i något annat nordiskt land, som han tänker besöka, samt för sin hemresa, 2. om han tänker söka sitt uppehälle i sverige eller i något annat nordiskt land och det kan antas att han inte kommer att försörja sig på ett ärligt sätt eller att han kommer att bedriva sådan verksamhet som kräver arbetstillstånd utan att ha sådant tillstånd, 3. om han på grund av tidigare ådömt frihetsstraff eller någon annan
912
särskild omständighet kan antas komma att begå brott i sverige eller i något annat nordiskt land, 4. om det med hänsyn till hans tidigare verksamhet eller i övrigt kan antas att han kommer att bedriva sabotage, spioneri eller olovlig underrättelseverksamhet i sverige eller i något annat nordiskt land, eller 5. om det med stöd av lagen (1971: 176) om vissa internationella sanktioner har föreskrivits att avvisning kan ske. en utlänning får avvisas även i andra fall när det har begärts av den centrala utlänningsmyndigheten i ett annat nordiskt land och det kan antas att han annars beger sig till det landet. avvisning enligt denna paragraf får inte ske senare än tre månader efter utlänningens ankomst till sverige och inte om utlänningen har visering eller uppehållstillstånd. utvisning när uppehållstillstånd upphört att gälla 3 § en utlänning får utvisas ur sverige, om han upphäller sig här efter det att hans uppehållstillstånd har löpt ut eller återkallats. handläggning av ärenden om avvisning och utvisning enligt 1 — 3 §§ 4 § statens invandrarverk skall pröva ärenden om avvisning om 1. utlänningen söker asyl här, 2. utlänningen har en nära familjemedlem som söker asyl här, 3. utlänningen kan komma att avvisas med stöd av 2 § andra stycket, eller 4. utlänningen utan avbrott har vistats i sverige mer än tre månader efter ankomsten när frågan väcks om hans avvisning. i andra fall skall polismyndigheten pröva frågan om avvisning. om polismyndigheten anser det tveksamt om avvisning bör ske, skall ärendet överlämnas till statens invandrarverk. 5 § beslut om utvisning enligt 3 § meddelas av statens invandrarverk. 6 § om en ansökan om uppehållstillstånd avslås eller ett uppehållstillstånd återkallas medan utlänningen befinner sig i sverige skall samtidigt beslut meddelas om avvisning eller utvisning, om inte synnerliga skäl talar mot detta. utvisning på grund av brott 7 § en utlänning får utvisas ur sverige om utlänningen döms för ett brott som kan leda till fängelse eller om en domstol undanröjer en villkorlig dom eller skyddstillsyn som utlänningen har dömts till. utlänningen får dock utvisas endast om han döms till svårare straff än böter och 1. det på grund av gärningens beskaffenhet och övriga omständigheter kan antas att han kommer att göra sig skyldig till fortsatt brottslighet här i landet, eller
sfs
1994:515
913
sfs 1994:515
2. brottet med hänsyn till den skada, fara eller kränkning som det har inneburit för enskilda eller allmänna intressen är så allvarligt att han inte bör få stanna kvar. lag (1994:515). 8 § utvisning på grund av brott beslutas av den domstol som handlägger brottmålet. 9 § när en domstol enligt 34 kap. brottsbalken beslutar att förändra en påföljd, som en utlänning har dömts till förutom utvisning, får domstolen även meddela det beslut beträffande utvisningen, som förändringen av påföljd ger anledning till. vissa begränsningar för utvisning på grund av brott 10 § när en domstol överväger om en utlänning bör utvisas enligt 7 §, skall den ta hänsyn till utlänningens anknytning till det svenska samhället. därvid skall domstolen särskilt beakta utlänningens levnadsomständigheter och familjeförhållanden samt hur länge utlänningen har vistats i sverige. en utlänning som hade vistats i sverige med permanent uppehållstillstånd sedan minst fyra år när åtal väcktes eller som då var bosatt i sverige sedan minst fem år, får utvisas endast om det finns synnerliga skäl. detsamma gäller för en medborgare i ett annat nordiskt land som vid den angivna tidpunkten hade varit bosatt här sedan minst två år. den som är flykting och har behov av fristad i sverige får utvisas endast om han har begått ett synnerligen grovt brott och det skulle medföra allvarlig fara för allmän ordning och säkerhet att låta honom stanna här. utvisning får också ske om han i sverige eller utomlands har bedrivit verksamhet som har inneburit fara för rikets säkerhet och det finns anledning att anta att han skulle fortsätta sådan verksamhet här. om en utlänning har en flyktingförklaring skall han anses som flykting med behov av fristad i sverige, om det inte är uppenbart att han inte längre är flykting med ett sådant behov. en utlänning som kom till sverige innan han fyllde femton år och som när åtal väcktes hade vistats här sedan minst fem år får inte utvisas. lag (1994:515). utvisning i vissa andra fall 11 § om utvisning av hänsyn till rikets säkerhet och på grund av befarad brottslighet som innefattar våld, hot eller tvång för politiska syften finns bestämmelser i lagen (1991:572) om särskild utlänningskontroll. lag (1991:573). beaktande av hinder mot verkställighet 12 § när en fråga om avvisning eller utvisning prövas skall hänsyn tas till om utlänningen på grund av bestämmelserna i 8 kap. 1 — 4 §§ inte kan sändas till ett visst land eller om det annars finns särskilda hinder mot att avgörandet verkställs.
914
i beslut som meddelas av regeringen, utlänningsnämnden eller statens invandrarverk skall ges de anvisningar i fråga om verkställigheten som denna prövning kan föranleda. lag (1991:1573). återtransport i vissa fall 13 § om en utlänning, som enligt ett beslut som har meddelats med stöd av denna lag bara får uppehålla sig i en viss del av landet ändå uppehåller sig på en annan plats i sverige, skall han genom polismyndighetens försorg föras till en plats där han får vistas. förbud att återvända till sverige 14 § när statens invandrarverk beslutar om avvisning eller utvisning, får beslutet förenas med förbud för utlänningen att under viss tid återvända till sverige utan tillstånd av invandrarverket. en dom eller ett beslut om utvisning på grund av brott skall innehålla förbud för utlänningen att återvända till sverige under viss tid eller utan tidsbegränsning. i domen eller beslutet skall utlänningen upplysas om vilken dag förbudet upphör att gälla och om den påföljd som överträdelse av förbudet kan medföra enligt 10 kap. 4 §. lag (1991:573). särskilt tillstånd till kort besök i sverige 15 § en utlänning som med stöd av 14 § har förbjudits att återvända till sverige under en viss tid eller för alltid kan av statens invandrarverk ges särskilt tillstånd att göra ett kort besök här för synnerligen viktiga angelägenheter. ett sådant tillstånd kan, om det finns särskilda skäl, ges även på ansökan av någon annan än utlänningen.
sfs
1994:515
5 kap. kontroll- och tvångsåtgärder kontroll i samband med inresa och utresa 1 § vid inresa eller utresa skall en utlänning visa upp sitt pass för polismyndigheten, om inte annat följer av föreskrifter som regeringen har meddelat. utlänningen skall också lämna polismyndigheten de upplysningar och visa upp de handlingar som är av betydelse för bedömningen av utlänningens rätt till inresa och vistelse i sverige. 2 § i samband med inresekontroll får en polisman kroppsvisitera en utlänning samt undersöka hans bagage, handresgods, handväskor och liknande, i den utsträckning som det är nödvändigt för att ta reda på utlänningens identitet. sådan undersökning får också ske för att ta reda på utlänningens resväg till sverige, om denna är av betydelse för bedömningen av rätten att resa in i och vistas här i landet. en polisman får i samband med inresekontrollen även undersöka bagageutrymmen och övriga slutna utrymmen i bilar och andra transportmedel i syfte att förhindra att utlänningar reser in i sverige i strid mot bestämmelserna i denna lag eller i en författning som har utfärdats med stöd av denna lag.
915
sfs 1994:515
om inresekontrollen sker under medverkan av tullmyndigheten, kustbevakningen eller med hjälp av en särskilt förordnad passkontrollant, skall pass och andra handlingar uppvisas för tulltjänstemannen, tjänstemannen vid kustbevakningen eller passkontrollanten. dessa har under sådana omständigheter samma befogenheter som anges i första stycket. protokoll skall föras över kroppsvisitation. i protokollet skall anges vad som har förekommit vid visitationen. lag (1990:523). omhändertagande av pass 3 § om en utlänning vid ankomsten till sverige eller därefter ansöker om uppehållstillstånd, får statens invandrarverk eller polismyndigheten ta hand om hans pass eller annan identitetshandling i avvaktan på att han får tillstånd att vistas här eller lämnar landet. lag (1992:578). omhändertagande av biljetter 4 § en utlännings biljett för resan från sverige får omhändertas av statens invandrarverk eller polismyndigheten i avvaktan på att utlänningen får tillstånd att vistas i sverige eller lämnar landet, om 1. utlänningen saknar pass, visering, uppehållstillstånd eller arbetstillstånd när detta fordras för inresa eller vistelse i sverige, eller 2. utlänningen kan antas komma att ansöka om uppehållstillstånd. biljetten får omhändertas bara om det dels framstår som sannolikt att utlänningen kommer att vägras tillstånd att vistas här, dels finns anledning att anta att utlänningen annars gör sig av med biljetten och inte själv kan betala kostnaden för sin resa från sverige. statens invandrarverk eller polismyndigheten får försöka lösa in biljetten, om den annars skulle förlora sitt värde. om inlösen sker, skall omhändertagandet avse de pengar som då betalas ut. lag (1992:578). fingeravtryck och fotografi 5 § statens invandrarverk eller polismyndigheten får fotografera en utlänning och ta hans fingeravtryck om 1. utlänningen inte kan styrka sin identitet vid ankomsten till sverige eller när han därefter ansöker om uppehållstillstånd, eller 2. det finns förutsättningar att ta utlänningen i förvar. lag (1992:578). kontroll under vistelsen i sverige 6 § en utlänning som vistas i sverige är skyldig att på begäran av en polisman visa upp sitt pass eller andra handlingar som visar att han har rätt att uppehålla sig i sverige. han är också skyldig att efter kallelse av statens invandrarverk eller polismyndigheten komma till verket eller myndigheten och lämna uppgifter om sin vistelse här. om utlänningen inte gör det, får han hämtas genom polismyndighetens försorg. om det med hänsyn till utlänningens personliga förhållanden eller av annan anledning kan antas att han inte skulle följa kallelsen, får han hämtas utan föregående kallelse.
916
kontrollåtgärder enligt första stycket får vidtas endast om det finns anledning att anta att utlänningen saknar rätt att uppehålla sig här eller om det annars finns särskild anledning till kontroll. lag (1992:578). 7 § om en utlänning vägrar att följa ett beslut som statens invandrarverk fattat med stöd av 3 —6 §§, får verket begära biträde av polismyndigheten för att genomföra beslutet. lag (1992:578).
sfs
1994:515
6 kap. särskilda bestämmelser om förvar och uppsikt m. m. kvarhållande för utredning 1 § för utredning i samband med inresa eller utresa eller i samband med kallelse eller hämtning enligt 5 kap. 6 § får en utlänning hållas kvar, dock inte längre än nödvändigt och inte i något fall längre än sex timmar, om inte beslut har meddelats om förvar enligt 2 eller 3 §. lag (1990:523). förvar och uppsikt förvar av vuxna 2 § en utlänning som har fyllt sexton år får tas i förvar om 1. hans identitet är oklar vid ankomsten till sverige eller när han därefter ansöker om uppehållstillstånd och han inte kan göra sannolikt att den identitet han uppger är riktig samt hans rätt att få resa in i eller vistas i sverige inte kan bedömas ändå, eller 2. det är nödvändigt för att en utredning om hans rätt att stanna i sverige skall kunna genomföras, eller 3. det är sannolikt att han kommer att avvisas eller utvisas enligt 4 kap. 1, 2 eller 3 § eller fråga uppkommer om verkställighet av ett beslut om avvisning eller utvisning. beslut om förvar enligt första stycket 3 får meddelas endast om det med hänsyn till utlänningens personliga förhållanden eller övriga omständigheter finns anledning att anta att han annars kommer att hålla sig undan eller bedriva brottslig verksamhet i sverige. lag (1991:573). förvar av barn 3 § ett utländskt barn under sexton år får tas i förvar endast om 1. det är sannolikt att barnet kommer att avvisas enligt 4 kap. 1 eller 2 § och att förordnande om omedelbar verkställighet enligt 8 kap. 8 § kommer att meddelas eller fråga uppkommer om verkställighet av ett sådant beslut om avvisning, och det finns en uppenbar risk för att barnet annars håller sig undan och därigenom äventyrar en förestående verkställighet som inte bör fördröjas, eller 2. fråga uppkommer om verkställighet av ett beslut om avvisning i annat fall än som sägs under 1 eller av ett beslut om utvisning enligt 4 kap. 3 § och det vid ett tidigare försök att verkställa beslutet inte visat sig tillräckligt att barnet ställts under uppsikt enligt bestämmelserna i 5 § tredje stycket. barnet får inte tas i förvar enligt första stycket 1 om det är tillräckligt att det ställs under uppsikt enligt bestämmelserna i 5 § andra stycket.
917
sfs 1994:515
barnet får inte skiljas från sin vårdnadshavare eller, om de är flera, en av dem genom att vårdnadshavaren eller barnet tas i förvar. har barnet ingen vårdnadshavare här i riket får det tas i förvar endast om det föreligger synnerliga skäl. lag (1992:1318). begränsning av tiden för förvar 4 § en utlänning får inte hållas i förvar med stöd av 2 § första stycket 2 längre tid än 48 timmar. i övrigt får en utlänning som fyllt sexton år inte hållas kvar i förvar mer än två veckor, om det inte finns synnerliga skäl för en längre tid. om ett beslut om avvisning eller utvisning har meddelats, får en sådan utlänning dock hållas i förvar i högst två månader, om det inte finns synnerliga skäl för en längre tid. ett utländskt barn under sexton år får inte hållas i förvar längre tid än 72 timmar, eller om det finns synnerliga skäl ytterligare 72 timmar. lag (1992:1318). uppsikt 5 § en utlänning som har fyllt sexton år kan, under de förutsättningar som anges i 2 §, i stället för att tas i förvar ställas under uppsikt, om detta är tillräckligt. ett utländskt barn under sexton år kan, under de förutsättningar som anges i 3 § första stycket 1 ställas under uppsikt. ett utländskt barn under sexton år kan dessutom ställas under uppsikt när beslut har meddelats om avvisning i annat fall än som avses i andra stycket eller om utvisning enligt 4 kap. 3 §. uppsikt innebär att utlänningen är skyldig att på vissa tider anmäla sig hos polismyndigheten i orten eller lämna ifrån sig sitt pass eller annan legitimationshandling eller uppfylla andra särskilda villkor. lag (1992:1318). ny prövning 6 § ett beslut om förvar som avses i 4 § andra stycket skall prövas på nytt senast två veckor eller, om beslut har meddelats om avvisning eller utvisning, två månader efter den dag då förvarsbeslutet verkställdes. ett beslut om uppsikt skall prövas på nytt inom sex månader från beslutet. om utlänningen hålls kvar i förvar eller fortfarande skall stå under uppsikt, skall ny prövning fortlöpande ske inom samma tider. om ny prövning inte sker inom föreskriven tid upphör beslutet om förvar eller uppsikt att gälla. 7 § varje ny prövning av ett beslut om förvar skall föregås av en förhandling. detta gäller även ett beslut om uppsikt, om det inte med hänsyn till utredningens beskaffenhet eller andra omständigheter framstår som uppenbart att en sådan saknar betydelse. 8 § om det inte längre finns skäl att hålla utlänningen i förvar eller under uppsikt, skall åtgärden omedelbart upphävas.
918
beslutande myndigheter 9 § beslut om förvar eller uppsikt fattas av den myndighet som handlägger ett ärende om uppehållstillstånd, avvisning eller utvisning. i ärenden som handläggs av regeringen får det statsråd, som har till uppgift att föredra ärenden enligt denna lag, under handläggningen besluta om förvar eller uppsikt. beslut att ta eller hålla kvar någon i förvar kan inte fattas av regeringen. motsvarande gäller beträffande uppsikt. den verkställande myndigheten fattar beslut om förvar eller uppsikt, när ett beslut om avvisning eller utvisning har lämnats till myndigheten för verkställighet. utan hinder av första stycket får ett beslut om förvar eller uppsikt meddelas av statens invandrarverk i ett ärende där handlingarna ännu inte har sänts över till utlänningsnämnden och av en polismyndighet i ett ärende där handlingarna inte har överlämnats till invandrarverket. polismyndigheten får också fatta beslut om att tillfälligt ta en utlänning i förvar eller ställa honom under uppsikt, om det inte finns tid att avvakta den handläggande myndighetens beslut. beslut med stöd av detta stycke skall skyndsamt anmälas till den myndighet som handlägger ärendet, och denna myndighet skall därefter omedelbart pröva om beslutet om förvar eller uppsikt skall fortsätta att gälla. lag (1991:1573). 10 § om en utlänning som har tagits i förvar eller står under uppsikt avvisas eller utvisas, skall den myndighet som fattar beslutet pröva om utlänningen fortfarande skall hållas i förvar eller stå under uppsikt. regeringen får upphäva beslut om förvar eller uppsikt. 11 § att en polisman i vissa fall får omhänderta en utlänning i avvaktan på polismyndighetens beslut om förvar framgår av 11 § polislagen (1984:387). om utlänningskontroll sker under medverkan av tullmyndigheten, kustbevakningen eller med hjälp av en särskilt förordnad passkontrollant, har tulltjänstemannen, tjänstemannen vid kustbevakningen eller passkontrollanten samma rätt att omhänderta en utlänning som polismannen. omhändertagandet skall så skyndsamt som möjligt anmälas till en polisman för prövning av om åtgärden skall bestå. bestämmelser om förhandling 12 § förhandling om förvar eller uppsikt skall hållas inför den myndighet som beslutar om åtgärden. denna myndighet får bestämma att förhandlingen i stället skall hållas av en tingsrätt. myndigheten får bestämma att även någon annan än utlänningen skall höras vid förhandlingen. om förhandlingen inte hålls vid den myndighet som skall besluta om förvar eller uppsikt, skall, förutom utlänningen, en representant för myndigheten vara närvarande. i ärenden om uppehållstillstånd, avvisning eller utvisning som handläggs av regeringen, får det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden enligt denna lag eller den tjänsteman som statsrådet bestämmer, besluta om förhandlingen och utse en tingsrätt eller en förvaltningsmyndighet att hålla den. därvid gäller andra stycket på motsvarande sätt.
sfs 1994:515
919
sfs 1994:515
13 § utlänningen och andra personer som skall höras skall kallas till förhandlingen. om utlänningen hålls i förvar, skall den tingsrätt eller förvaltningsmyndighet som håller förhandlingen besluta om hans inställelse. har kallelse till förhandlingen delgetts den som skall höras minst fyra dagar före förhandlingen och uteblir den kallade utan att ha anmält laga förfall, får tingsrätten eller förvaltningsmyndigheten besluta att han skall hämtas genom polismyndighetens försorg. hämtning av någon annan än utlänningen får dock ske endast om det finns synnerliga skäl. 14 § vid förhandlingen skall noga utredas de omständigheter som kan inverka på ärendets avgörande. utlänningen skall få tillfälle att ange sin ståndpunkt och att uttala sig om de omständigheter som åberopas i ärendet. förhandling vid tingsrätt skall ske enligt bestämmelserna om bevisupptagning utom huvudförhandling i brottmål i tillämpliga delar. utöver vad som följer av 5 kap. 1 § rättegångsbalken får rätten besluta att förhandlingen skall hållas inom stängda dörrar, om det kan antas att det vid förhandlingen kommer fram uppgifter, för vilka hos domstolen gäller sekretess som anges i sekretesslagen (1980:100). förhandling vid förvaltningsmyndighet skall ske enligt bestämmelserna om muntlig förhandling i förvaltningsprocesslagen (1971:291) i tillämpliga delar. 15 § för inställelsen vid förhandlingen skall utlänningen få ersättning av allmänna medel för resa och uppehälle, om det bedöms skäligt med hänsyn till hans ekonomiska förhållanden, den tid han har vistats i sverige samt övriga omständigheter. förskott får beviljas på ersättningen. andra personer som på kallelse har inställt sig vid förhandlingen för att höras har rätt till skälig ersättning av allmänna medel för kostnad och tidsspillan med anledning av inställelsen. förskott får beviljas på ersättning för resa och uppehälle. ersättning och förskott beslutas av den myndighet eller domstol som håller förhandlingen. närmare bestämmelser om ersättning och förskott meddelas av regeringen.
7 kap. överklagande m. m. rätten att överklaga 1 § beslut av förvaltningsmyndigheter i ärenden enligt denna lag får överklagas endast om det anges i detta kapitel. regeringen får pröva ansökningar om upphävande av en avvisning eller en utvisning endast i de fall som anges i detta kapitel. beslut om avvisning och utvisning polismyndighetens beslut 2 § en polismyndighets beslut om avvisning får av utlänningen överklagas till statens invandrarverk.
920
invandrarverkets beslut 3 § statens invandrarverks beslut i fråga om avvisning eller utvisning och en i samband därmed behandlad fråga om uppehållstillstånd eller arbetstillstånd eller återkallelse av sådana tillstånd får av utlänningen överklagas till utlänningsnämnden. utlänningsnämnden består av ordförande och övriga ledamöter till det antal regeringen bestämmer. för ordförande skall finnas ersättare. ledamöter och ersättare för ordförande utses av regeringen. ordförande och ersättare för ordförande skall vara jurister och ha erfarenhet av tjänstgöring som domare eller annan likvärdig erfarenhet. lag (1991:1573). beslut om flyktingförklaring och resedokument 4 § statens invandrarverks beslut om flyktingförklaring eller resedokument samt återkallelse av flyktingförklaring får av utlänningen överklagas till utlänningsnämnden. lag (1991:1573). beslut vid sidan av beslut om avvisning eller utvisning 5 § när statens invandrarverk eller utlänningsnämnden fattar beslut i ett överklagat ärende om avvisning eller utvisning, får beslut fattas också i fråga om uppehållstillstånd även om denna fråga inte har tagits upp av utlänningen. utlänningsnämnden får vid prövning av ett beslut om avvisning eller utvisning besluta att utlänningen skall för viss tid förbjudas att återvända till sverige, även om lägre instans inte har meddelat ett sådant förbud. invandrarverket och utlänningsnämnden får vid prövning av ett beslut om avvisning eller utvisning samtidigt meddela sådant beslut angående barn under sexton år som står under utlänningens vårdnad, även om lägre instans inte har prövat denna fråga. i ärenden hos utlänningsnämnden gäller detta dock inte om det för barnet har åberopats sådana omständigheter som avses i 3 kap. 1 §, såvida det inte är uppenbart att det inte finns grund för asyl. lag (1991:1573). beslut att omhänderta biljett 6 § statens invandrarverks eller en polismyndighets beslut om att omhänderta en biljett får av utlänningen överklagas till kammarrätten. lag (1992:578). beslut om förvar 7 § beslut av en polismyndighet, av statens invandrarverk eller av utlänningsnämnden om förvar får av utlänningen överklagas till den kammarrätt som skall överpröva beslut av invandrarverket. kammarrättens beslut får överklagas enligt bestämmelserna i förvaltningsprocesslagen (1971:291). beslut om förvar får överklagas utan samband med ärendet i övrigt och utan begränsning till viss tid. om ett beslut om förvar har fattats av det statsråd som har till uppgift
sfs 1994:515
921
sfs 1994:515
att föredra ärenden enligt denna lag, prövar regeringsrätten på framställning av utlänningen, om åtgärden skall bestå. lag (1991:1573). dom eller beslut om utvisning på grund av brott 8 § en dom eller ett beslut om utvisning på grund av brott får överklagas enligt vad som gäller om överklagande av allmän domstols dom eller beslut i brottmål. beslut om ersättning m. m. 9 § en förvaltningsmyndighets beslut 1. om ersättning i ett ärende som handläggs enligt denna lag, 2. att avvisa ombud eller biträde, eller 3. i en jävsfråga, får överklagas utan samband med ärendet i övrigt. beslut om ersättning överklagas till kammarrätten. omprövning av invandrarverkets beslut 10 § finner statens invandrarverk att ett beslut som verket har meddelat som första instans är oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning, skall verket ändra beslutet om det inte blir till nackdel eller skulle sakna betydelse för utlänningen. omprövning får ske även om beslutet överklagas till utlänningsnämnden. sedan invandrarverket har överlämnat handlingarna i ärendet till utlänningsnämnden, får verket ompröva sitt beslut bara om utlänningsnämnden begär yttrande från verket. lag (1991:1573). överlämnande av ärenden till regeringen 11 § statens invandrarverk får med eget yttrande överlämna ett ärende till utlänningsnämnden för avgörande, om ärendet på grund av familjeanknytning eller av annan liknande orsak har samband med ett ärende enligt denna lag som prövas av nämnden. invandrarverket eller utlänningsnämnden får med eget yttrande överlämna ett ärende till regeringen för avgörande om 1. ärendet på grund av familjeanknytning eller av annan liknande orsak har samband med ett ärende enligt denna lag som prövas av regeringen, 2. ärendet bedöms ha betydelse för rikets säkerhet eller annars för allmän säkerhet eller för rikets förhållande till främmande makt eller mellanfolklig organisation, 3. det bedöms vara av särskild vikt för ledning av tillämpningen av denna lag att ärendet prövas av regeringen, eller 4. synnerliga skäl annars talar för regeringens prövning. har invandrarverket överlämnat ett ärende i fall som avses i andra stycket 3 eller 4 och skulle beslut av verket i ärendet ha kunnat överklagas till utlänningsnämnden, skall regeringen, om hinder inte möter på grund av att ärendet är synnerligen brådskande, höra utlänningsnämnden innan den avgör ärendet. regeringen får överlämna ett sådant ärende till nämnden för avgörande.
922
vad som i 5 § föreskrivs om invandrarverket och utlänningsnämnden gäller också regeringen, när den avgör ett överlämnat ärende. lag (1991:1573). nöjdförklaring 12 § en utlänning som har rätt att överklaga ett beslut om avvisning eller en dom eller ett beslut om utvisning kan förklara att han avstår från att överklaga beslutet eller domen i den delen (nöjdförklaring). 13 § nöjdförklaring avges inför 1. den myndighet som har meddelat beslutet eller domen, 2. polismyndighet som inte har meddelat beslutet, eller 3. chefen för en kriminalvårdsanstalt eller chefen för ett häkte eller någon annan tjänsteman där som har förordnats att ta emot sådan förklaring. nöjdförklaringen får dock avges inför en annan myndighet än den som har meddelat beslutet eller domen bara i vittnes närvaro och om den som tar emot förklaringen har tillgång till en utskrift av beslutet eller domen eller ett bevis om vad avgörandet innehåller. lag (1990:1040). 14 § en nöjdförklaring kan inte återtas. om utlänningen har överklagat beslutet eller domen när nöjdförklaringen avges, skall hans överklagande i fråga om avvisning eller utvisning anses återkallat genom nöjdförklaringen. om utlänningen ansökt om uppehållstillstånd, arbetstillstånd, resedokument, flyktingförklaring eller främlingspass skall ansökningen anses återkallad genom nöjdförklaringen. upphävande av avvisnings- och utvisningsbeslut i vissa fall 15 § om statens invandrarverk efter omprövning beviljar en utlänning uppehållstillstånd, får verket samtidigt upphäva ett beslut om avvisning eller utvisning. meddelar invandrarverket ett tidsbegränsat uppehållstillstånd utan att upphäva beslutet om avvisning eller utvisning, får detta inte verkställas medan tillståndet gäller. motsvarande gäller om utlänningsnämnden på grund av en ny ansökan beviljar en utlänning uppehållstillstånd. invandrarverket får dock inte upphäva en domstols dom eller beslut om utvisning eller meddela uppehållstillstånd för den som har utvisats genom en sådan dom eller ett sådant beslut. lag (1994:138). 16 § om regeringen finner att en dom eller ett beslut om utvisning på grund av brott inte kan verkställas eller om det annars finns särskilda skäl för att beslutet inte längre skall gälla, får regeringen upphäva avgörandet helt eller delvis. därvid får regeringen fatta beslut också i fråga om uppehållstillstånd och arbetstillstånd. om domen eller beslutet om utvisning inte upphävs kan, i fall som avses i första stycket, ett tidsbegränsat uppehållstillstånd och arbetstillstånd meddelas av regeringen. utvisningsbeslutet får inte verkställas medan tillståndet gäller. lag (1991:1573).
sfs 1994:515
923
sfs 1994:515
17 § ansökan om uppehållstillstånd enligt 2 kap. 5 § tredje stycket ges in till och prövas av utlänningsnämnden. lag (1994:138).
8 kap. verkställighet hinder mot verkställighet risk för dödsstraff, kroppsstraff eller tortyr 1 § en avvisning eller en utvisning får aldrig verkställas till ett land om det finns grundad anledning att tro att utlänningen där skulle vara i fara att straffas med döden eller med kroppsstraff eller att utsättas för tortyr och inte heller till ett land där han inte är skyddad mot att sändas vidare till ett land där han skulle vara i sådan fara. r isk för förföljelse 2 § när en avvisning eller en utvisning skall verkställas, får utlänningen inte sändas till ett land där han riskerar att utsättas för förföljelse och inte heller till ett land där han inte är skyddad mot att sändas vidare till ett land där han löper risk för förföljelse. en utlänning får dock sändas till ett land som avses i första stycket, om det inte går att sända honom till något annat land och utlänningen genom ett synnerligen grovt brott har visat att det skulle vara förenat med allvarlig fara för allmän ordning och säkerhet att låta honom stanna i sverige. detta gäller inte om den förföljelse som hotar honom i det andra landet innebär fara för hans liv eller annars är av särskilt svår beskaffenhet. likaså får utlänningen sändas till ett land som avses i första stycket, om han har bedrivit verksamhet som har inneburit fara för sveriges säkerhet och det finns anledning att anta att han skulle fortsätta sådan verksamhet här och han inte kan sändas till något annat land. särskilda hinder ifråga om krigsvägrare m.fl. 3 § en krigsvägrare får inte, om det inte finns särskilda skäl, sändas till ett land där han riskerar att sändas till en krigsskådeplats. samma hinder gäller i fråga om länder i vilka han inte är skyddad mot att sändas vidare till ett land, där han löper denna risk. 4 § en utlänning som avses i 3 kap. 1 § 3 får inte sändas till sitt hemland eller till ett land, där han riskerar att sändas vidare till hemlandet, om han har synnerliga skäl mot detta.
vart verkställigheten skall ske 5 § om det inte finns hinder mot verkställigheten enligt 1 — 4 §§, skall en utlänning som avvisas eller utvisas sändas till sitt hemland eller, om möjligt, till det land från vilket han kom till sverige. kan verkställigheten inte genomföras på det sätt som anges i första stycket eller finns det andra särskilda skäl, får utlänningen i stället sändas till något annat land.
924
6 § om en utlänning som har kommit till sverige med ett fartyg eller ett luftfartyg avvisas därför att han saknar pass eller de tillstånd som krävs för att resa in i landet eller medel för sin hemresa, får han föras tillbaka till detta eller sättas ombord på ett annat fartyg eller luftfartyg med samma ägare eller brukare (transportören). om det är nödvändigt att bevakningspersonal följer med skall även den ges plats på fartyget eller luftfartyget. vägrar befälhavaren på fartyget eller luftfartyget att ta emot utlänningen eller bevakningspersonalen, får polismyndigheten förelägga honom vite. första stycket gäller inte om fartyget eller luftfartyget skall avgå till ett land dit utlänningen inte får sändas enligt 1 — 4 §§. verkställighet av icke lagakraftvunna beslut 7 § en polismyndighets beslut om avvisning skall verkställas även om det har överklagats. statens invandrarverks beslut om avvisning eller utvisning får verkställas fastän beslutet inte har vunnit laga kraft, om utlänningen har avgett nöjdförklaring. verkställighet får också ske om utlänningen har avgett nöjdförklaring beträffande en domstols dom eller beslut om utvisning på grund av brott och åklagaren medger det. verkställighet av utvisningen får dock inte ske förrän en ådömd fängelsepåföljd har avtjänats eller verkställigheten av den har flyttats över till ett annat land. 8 § statens invandrarverk får förordna att verkets beslut om avvisning får verkställas även om det inte har vunnit laga kraft (omedelbar verkställighet), om det är uppenbart att det inte finns grund för asyl och att uppehållstillstånd inte heller skall beviljas på någon annan grund. beslut om omedelbar verkställighet får meddelas senare än tre månader efter utlänningens ankomst till sverige bara om synnerliga skäl talar för detta. avbrytande av verkställigheten (inhibition) 9 § om en utlänning har överklagat ett beslut om avvisning med förordnande om omedelbar verkställighet enligt 8 §, skall statens invandrarverk pröva om verkställigheten av beslutet tills vidare skall avbrytas (inhibition). i samband med omprövning av ett avvisningsbeslut med ett sådant förordnande skall invandrarverket pröva om inhibition skall meddelas. 10 § vid prövning av en ansökan om uppehållstillstånd från en utlänning som skall avvisas eller utvisas enligt ett beslut som har vunnit laga kraft, får utlänningsnämnden besluta om inhibition av det tidigare meddelade beslutet. regeringen får, vid prövning av en fråga om upphävande av en domstols dom eller beslut om utvisning, besluta om inhibition av det tidigare meddelade beslutet. om det i andra fall finns särskilda skäl till det får invandrarverket besluta om inhibition. lag (1994:138).
sfs 1994:515
925
sfs 1994:515
verkställande myndighet 11 § ett beslut om avvisning eller utvisning skall verkställas av polismyndigheten eller, i fråga om beslut av regeringen, någon annan myndighet som regeringen bestämmer. tidpunkten för verkställighet 12 § en polismyndighets beslut om avvisning, statens invandrarverks beslut om avvisning med förordnande om omedelbar verkställighet samt domstols dom eller beslut om utvisning skall verkställas snarast möjligt. i andra fall än som avses i första stycket, skall en utlänning som har avvisats lämna landet inom två veckor och en utlänning som har utvisats lämna landet inom fyra veckor efter det att beslutet vann laga kraft, om inte annat bestäms i beslutet. om utlänningen inte lämnar landet inom den föreskrivna tiden eller det med säkerhet måste antas att han inte har för avsikt att frivilligt lämna landet inom denna tid, skall polismyndigheten verkställa beslutet så snart det kan ske. lag (1991:573). underrättelse om hinder mot verkställighet 13 § om den verkställande myndigheten finner att verkställigheten inte kan genomföras eller att ytterligare besked behövs, skall myndigheten underrätta statens invandrarverk om detta. invandrarverket får i ett sådant fall besluta i fråga om verkställigheten eller vidta de åtgärder i övrigt som behövs. om verkställigheten avser en dom eller ett beslut om utvisning på grund av brott, skall invandrarverket skyndsamt överlämna ärendet till regeringen för prövning om verkställigheten inte kan genomföras. när ett beslut skall anses verkställt 14 § ett beslut om avvisning eller utvisning skall anses verkställt, om utlänningen har lämnat landet och beslutet har vunnit laga kraft. preskription 15 § ett beslut om avvisning eller utvisning, som inte har meddelats av allmän domstol, upphör att gälla, om det inte har verkställts inom fyra år från det att beslutet vann laga kraft. om en utlänning inte har kunnat anträffas för verkställighet av ett beslut enligt första stycket inom fyraårstiden, och frågan om verkställighet fortfarande får ske kommer upp därefter, skall beslutet anses verkställt enligt 14 § inom fyraårstiden, om inte annat visas. ny verkställighet 16 § om en utlänning som har avvisats eller utvisats med förbud att återvända ändå återkommer till sverige utan att ha fått särskilt tillstånd till ett kort besök här enligt 4 kap. 15 § eller stannar kvar här efter det att
926
giltighetstiden för ett sådant särskilt tillstånd har gått ut, skall beslutet verkställas på nytt.
sfs
1994:515
9 kap. kostnadsansvar
utlänningens ansvar för resekostnader 1 § om en utlänning avvisas eller utvisas, är han skyldig att betala kostnaden för sin egen resa till den ort dit han sänds eller åläggs att resa genom en myndighets försorg. detsamma gäller när en utlänning som bara får vistas i en viss del av sverige, genom polismyndighetens försorg förs tillbaka till en plats där han får vistas. transportörens kostnadsansvar 2 § om en utlänning som har kommit till sverige med ett fartyg eller ett luftfartyg avvisas därför att han saknar pass eller de tillstånd som krävs för att resa in i landet eller medel för sin hemresa, är transportören skyldig att ersätta staten för kostnaden för utlänningens resa från sverige samt för resekostnaden från sverige och tillbaka för den bevakningspersonal som behöver följa med. denna skyldighet kan transportören helt eller delvis befrias ifrån, om 1. han visar att han har haft skälig anledning att anta att utlänningen hade rätt att resa in i sverige, eller 2. det med hänsyn till kostnadens storlek eller av andra skäl framstår som uppenbart oskäligt att kräva ut kostnaden. 3 § om en utlänning, som är anställd ombord på ett fartyg eller ett luftfartyg eller som utan tillåtelse har följt med detta, lämnar fartyget eller luftfartyget under dess uppehåll i sverige och olovligen reser in i sverige och avvisas, är fartygets eller luftfartygets ägare eller brukare skyldig att svara dels för de kostnader för hans uppehälle som uppstår för de närmaste tre månaderna, dels för hans utresa ur sverige. har fartyget eller luftfartyget utländsk ägare eller brukare, är befälhavaren skyldig att på dennes vägnar svara för dessa kostnader, om det inte är uppenbart oskäligt.
10 kap. påföljder för brott straffansvar 1 § till böter döms 1. en utlänning som uppehåller sig i sverige utan föreskrivet tillstånd och utan att inom föreskriven tid ha ansökt om ett sådant tillstånd, eller 2. en utlänning som har anställning eller bedriver verksamhet som kräver arbetstillstånd, utan att inneha ett sådant tillstånd. till böter eller, när omständigheterna är försvårande, fängelse i högst ett år döms den som har en utlänning i sin tjänst fastän utlänningen inte har föreskrivet arbetstillstånd. i fråga om påförande av särskild avgift gäller 7 - 8 §§.
927
sfs 1994:515
2 § till böter, eller när omständigheterna är försvårande, fängelse i högst sex månader döms 1. en utlänning som, i annat avseende än beträffande skyldighet att ha pass, visering, uppehållstillstånd eller arbetstillstånd, överträder bestämmelser i denna lag eller vad som har föreskrivits med stöd av lagen, 2. den som inte gör anmälan som föreskrivs i en författning som har utfärdats med stöd av denna lag, 3. den som i en anmälan eller ett ansökningsärende enligt denna lag eller enligt en författning som har utfärdats med stöd av denna lag medvetet lämnar oriktig uppgift eller medvetet underlåter att tala om något förhållande av betydelse. lag (1993:1365). 2 a § till fängelse i högst sex månader eller, när omständigheterna är mildrande, till böter döms den som hjälper en utlänning att komma in i sverige i strid med föreskrifter i denna lag eller i en författning som har utfärdats med stöd av lagen. är brottet grovt döms till fängelse i högst två år. vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om gärningen 1. utförts mot ersättning, 2. avsett ett stort antal personer, eller 3. utförts under hänsynslösa former. för försök eller förberedelse till brott enligt denna paragraf döms till ansvar enligt 23 kap. brottsbalken. lag (1993:1365). 3 § till fängelse i högst ett år eller, när omständigheterna är mildrande, till böter döms 1. den som genom att dölja en utlänning eller genom någon annan sådan åtgärd försöker hindra verkställighet av ett beslut om avvisning eller utvisning, om gärningen har skett i vinningssyfte, 2. en utlänning som överträder föreskrifter som har meddelats enligt denna lag eller enligt en författning som har utfärdats med stöd av denna lag och som innebär skyldighet för honom att endast vistas inom en viss del av landet. lag (1991:573). 4 § till fängelse i högst ett år eller, om brottet är ringa, till böter döms en utlänning som uppehållersig i sverige fastän han enligt ett verkställt beslut om utvisning enligt 4 kap. 7 § inte har haft rätt att återvända hit. detta gäller dock inte om utlänningen har flytt hit för att undgå förföljelse. i ringa fall skall åtal för brott enligt denna paragraf inte väckas annat än om det är påkallat från allmän synpunkt. lag (1991:573). 5 § till fängelse i högst två år eller, när omständigheterna är mildrande, till böter döms den som i vinstsyfte planlägger eller organiserar verksamhet som är inriktad på att främja att utlänningar reser till sverige utan pass eller de tillstånd som krävs för inresa i sverige. den som hjälper en utlänning att resa till sverige utan pass eller de tillstånd som krävs för inresa i sverige döms för medhjälp till brott enligt första stycket, om han insåg eller hade skälig anledning att anta att resan anordnats i vinstsyfte genom sådan verksamhet som där sägs. lag (1993:1365).
928
6 § ersättning som har lämnats till den som har begått brott enligt 2 a §, 3 § 1 eller 5 § skall förklaras förverkad, om det inte är uppenbart oskäligt. transportmedel som använts vid brott som avses i 2 a eller 5 § får förverkas om ägaren eller befälhavaren eller någon annan som var i ägarens ställe förövat gärningen eller medverkat till denna och förverkandet behövs för att förebygga brott eller det annars finns särskilda skäl till detta. förverkande får dock inte ske om det är uppenbart oskäligt. lag (1993: j365). 6 a § om ägaren till ett fartyg som kan förverkas enligt 6 § andra stycket inte är känd eller saknar känt hemvist i sverige får talan om förverkande föras mot befälhavaren på fartyget. lag (1993:1365). avgifter 7 § en fysisk eller juridisk person som har en utlänning i sin tjänst fastän denne inte har arbetstillstånd skall, oavsett om ansvar utkrävs enligt 1 § andra stycket, betala en särskild avgift. för varje utlänning som avses i första stycket utgör avgiften hälften av det basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring som gällde när överträdelsen upphörde. om överträdelsen har pågått under en längre tid än tre månader, utgör avgiften för varje utlänning i stället hela basbeloppet. avgiften får minskas eller efterskänkas, om särskilda omständigheter talar för det. 8 § frågor om påförande av avgift enligt 7 § prövas av allmän domstol efter ansökan, som skall göras av allmän åklagare inom två år från det att överträdelsen upphörde. i fråga om sådan talan tillämpas bestämmelserna i rättegångsbalken om åtal för brott på vilket inte kan följa svårare straffan böter och bestämmelserna om kvarstad i brottmål på motsvarande sätt. när fem år har gått efter det att överträdelsen upphörde, får avgift inte påföras. avgiften tillfaller staten. avgiften skall betalas till länsstyrelsen inom två månader från det att beslutet vann laga kraft. en upplysning om detta skall tas in i beslutet. om avgiften inte betalas inom denna tid, skall dröjsmålsavgift tas ut enligt 58 § 2 — 5 mom. uppbördslagen (1953:272). den obetalda avgiften och dröjsmålsavgift skall lämnas för indrivning. regeringen får föreskriva att indrivning inte behöver begäras för ett ringa belopp. bestämmelser om indrivning finns i lagen (1993:891) om indrivning av statliga fordringar m. m. indrivningsåtgärder får dock inte vidtas när fem år har gått efter det att beslutet vann laga kraft. lag (1993: 914).
sfs
1994:515
11 kap. vissa bestämmelser om handläggningen muntlig handläggning i asylärenden 1 § i ett asylärende vid statens invandrarverk skall det ingå muntlig handläggning om det kan antas vara till fördel för utredningen eller i övrigt främja ett snabbt avgörande av ärendet. muntlig handläggning skall även
30-sfs 1994
929
sfs 1994:515
annars företas på begäran av utlänningen, om inte en sådan handläggning skulle sakna betydelse för att avgöra frågan om uppehållstillstånd. invandrarverket får bestämma att även andra personer än utlänningen skall höras vid handläggningen. ersättning för inställelsen lämnas därvid enligt vad som föreskrivs i 6 kap. 15 § andra stycket. första och andra styckena tillämpas också när utlänningsnämnden handlägger ett asylärende. lag (1991:1573). parts rätt att få del av uppgifter 2 § bestämmelserna i 17 § förvaltningslagen (1986:223) om rätt för en part att få del av uppgifter tillämpas i ärenden om visering, tidsbegränsat uppehållstillstånd, arbetstillstånd och återkallelse av permanent uppehållstillstånd endast när utlänningen är bosatt eller annars vistas i sverige. motivering av beslut 3 § bestämmelserna i 20 § förvaltningslagen om motivering av beslut tillämpas inte beträffande beslut om visering, tidsbegränsat uppehållstillstånd och arbetstillstånd. en utlänning som avses i 1 kap. 1 § tredje stycket har dock alltid rätt till motivering av ett sådant beslut om det går honom emot. lag (1992:1165). statsråds beslut om inhibition 4 § när ett ärende enligt denna lag skall prövas av regeringen får, för tiden till dess regeringen avgör ärendet, det statsråd som har till uppgift att föredra dessa ärenden besluta om inhibition av avvisning eller utvisning. tolkersättning 5 § den som är tolk vid handläggning av ett ärende enligt denna lag inför en förvaltningsmyndighet eller domstol har rätt att av allmänna medel få arvode samt ersättning för kostnader och tidsspillan, om inte uppdraget har fullgjorts i tjänsten. frågan om ersättning prövas av den domstol eller myndighet som handlägger ärendet. närmare bestämmelser om ersättning meddelas av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer. skyldighet att lämna uppgifter 6 § socialnämnden skall på begäran av regeringen, utlänningsnämnden, statens invandrarverk eller en polismyndighet lämna ut uppgifter om en utlännings personliga förhållanden, om uppgifterna behövs i ett ärende om uppehållstillstånd eller för verkställighet av ett beslut om avvisning eller utvisning. om utlänningen i ett ärende enligt denna lag åberopar intyg om sin psykiska eller fysiska hälsa, skall hälso- och sjukvårdsmyndighet på begäran av den myndighet som handlägger ärendet lämna upplysningar som
930
kan vara av betydelse för att bedöma uppgifterna i intyget. lag (1991:1573). yttrande i ärenden om arbetstillstånd 7 § vid handläggning av frågor om arbetstillstånd som har principiell betydelse eller som i övrigt är av större vikt skall berörda arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer få tillfälle att yttra sig.
sfs 1994:515
12 kap. särskilda bemyndiganden anmälningsskyldigheter m.m. 1 § regeringen får, utöver vad som förut har angetts i denna lag, meddela föreskrifter om 1. skyldighet att anmäla utlänningars vistelse eller anställning i sverige, 2. sådana inskränkningar angående utlänningars rätt att vara anställda i ett visst företag eller i företag av ett visst slag som är nödvändiga med hänsyn till sveriges säkerhet. lag (1990:222). diplomatpersonal m.fl. 2 § i fråga om diplomatiska tjänstemän och avlönade konsulära tjänstemän som är anställda av främmande stater i sverige samt deras familjer och betjäning liksom beträffande främmande staters kurirer tillämpas denna lag endast i den utsträckning som regeringen föreskriver. i fråga om andra utlänningar, vilka är berättigade till förmåner enligt lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall, iakttas de inskränkningar som följer av 2 — 5 §§ i den lagen. hemsändande för vård m. m. 3 § regeringen får meddela föreskrifter om hemsändande av utlänningar, som inte är flyktingar och som har tagits om hand enligt lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, lagen (1991: 1128) om psykiatrisk tvångsvård, lagen (1991:1129) om rättspsykiatrisk vård eller 35 § lagen (1967:940) angående omsorger om vissa psykiskt utvecklingsstörda. efter avtal med annat land om behandling av fripassagerare får regeringen föreskriva avvikelser från bestämmelserna i denna lag samt meddela de föreskrifter i övrigt som behövs för tillämpning av avtalet. lag (1993:398). krig och krigsfara m. m. 4 § regeringen får meddela föreskrifter att gälla i krig, vid krigsfara eller under sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av krig eller av krigsfara som sverige har befunnnit sig i, i fråga om utlänningars 1. inresa och vistelse i landet, 2. utresa ur landet,
931
sfs 1994:515
3. rätt att ha anställning eller offentligt förtroendeuppdrag här, 4. avlägsnande från landet samt 5. omhändertagande i anstalt eller förläggning. 5 § en föreskrift enligt 4 § 4 eller 5 som har meddelats i andra fall än då sverige är i krig skall underställas riksdagen inom en månad från ikraftträdandet. om riksmöte inte pågår då, räknas tiden från början av nästa riksmöte. föreskriften upphör att gälla, om den inte underställs riksdagen i rätt tid eller om riksdagen inte godkänner den inom två månader från den dag då underställningen skedde. 1. denna lag2 träder i kraft den 1 juli 1989, då utlänningslagen (1980:376) skall upphöra att gälla. lag (1990:523). 2. om ett ärende om avvisning eller utvisning på annan grund än brott har inletts före ikraftträdandet, skall i det ärendet beslut i frågan om avvisning eller utvisning fattas med tillämpning av äldre bestämmelser. 3. om ett ärende om verkställighet av ett beslut om avvisning eller utvisning har inletts före ikraftträdandet, tillämpas i det ärendet äldre bestämmelser i fråga om verkställigheten. för utlänningen gäller i ett sådant fall inte 2 kap. 5 § tredje stycket. 4. om det i lag eller annan författning förekommer uttrycken förpassning eller förvisning, skall därmed avses utvisning enligt 4 kap. 3 § resp. 7 § i nya lagen. 5. vid tillämpning av 10 kap. 3 § 2 och 4 § likställs med beslut om utvisning eller föreskrift som där nämns motsvarande beslut eller föreskrift enligt äldre lag. lag (1991:573). 6. om det i en lag eller i en annan författning hänvisas till en föreskrift, som har ersatts genom en bestämmelse i denna lag, tillämpas i stället den nya bestämmelsen. denna lag3 träder i kraft den 1 januari 1993. äldre föreskrifter gäller dock fortfarande i fråga om avgift enligt 10 kap. 7 § som förfallit till betalning före ikraftträdandet. 1. denna lag4 träder i kraft den 1 juli 1994. 2. en ansökan enligt 2 kap. 5 § tredje stycket som före ikraftträdandet getts in till statens invandrarverk skall prövas enligt äldre föreskrifter. denna lag5 träder i kraft den 1 juli 1994. på regeringens vägnar birgit friggebo marianne eliason (kulturdepartementet)
2 3 4 5
932
1989:529. 1992:646. 1994:138. 1994:515.
Viktiga lagar inom migrationsrätten
Utlänningslag (2005:716)
Viktiga lagar inom migrationsrätten
Lag (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl.Utlänningslag (2005:716)
JP Infonets tjänster inom migrationsrätt
JP Infonets tjänster inom migrationsrätt
Jobbar du med migrationsrätt på exempelvis en advokatbyrå eller myndighet? Eller kanske ansvarar du för integrationsfrågor i en kommun? Oavsett hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag i JP Infonets tjänster. Vi ger dig ständig tillgång till rättskällor, vägledande dokument och dagliga uppdateringar om de senaste nyheterna i rättsutvecklingen. Se allt inom migrationsrätt.