SFS 2022:783 Förordning om ändring i förordningen (2014:1564) om infrastrukturavgifter på väg
SFS2022-783.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
förordning sfs 2022:783
om ändring i förordningen (2014:1564) om den 9 juni 2022 publicerad
infrastrukturavgifter på väg
utfärdad den 2 juni 2022
regeringen föreskriver i fråga om förordningen (2014:1564) om infra-
strukturavgifter på väg
dels att 1, 3, 6, 7, 9, 10–13, 16 och 19 §§ ska ha följande lydelse,
dels att rubriken närmast före 7 § ska sättas närmast före 8 a §,
dels att det ska införas fem nya paragrafer, 8 a, 9 a och 19 a–19 c §§, och
närmast före 7 och 19 a §§ nya rubriker av följande lydelse.
1 §1 denna förordning innehåller bestämmelser om infrastrukturavgifter
på väg.
i fråga om infrastrukturavgifter för tunga godsfordon på enskilda vägar
som ingår i ten-t-vägnätet i sverige eller som är motorvägar ska endast
bestämmelserna om rapportering i 23–25 §§ tillämpas.
3 § trafikverket tar upp avgifter på de vägar som anges i 4 §.
för trafikverkets räkning ska transportstyrelsen besluta om infra-
strukturavgift, förseningsavgift och tilläggsavgift samt verkställa uppbörd
av sådana avgifter. beslut får fattas genom automatiserad behandling med
stöd av uppgifter i vägtrafikregistret eller motsvarande utländska register.
6 § infrastrukturavgift ska inte betalas för färd med en
1. bil som är registrerad på en ägare som enligt lagen (1976:661) om
immunitet och privilegier i vissa fall är undantagen från avgiftsskyldighet
för infrastrukturavgift i sverige,
2. bil som är antecknad som utryckningsfordon i vägtrafikregistret,
3. buss med en totalvikt av minst 14 ton, eller
4. eg-mobilkran.
avgiftsskyldighet
7 § ägaren av en avgiftspliktig bil är avgiftsskyldig för infrastruktur-
avgiften.
som ägare av bilen anses
1. den som när avgiftsplikten inträder är eller bör vara upptagen som ägare
i vägtrafikregistret,
2. i fråga om en bil som används med stöd av saluvagnslicens, den som
när avgiftsplikten inträder innehar licensen, eller
1 senaste lydelse 2019:585. ändringen innebär att tredje stycket tas bort.
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
3. den som när avgiftsplikten inträder är upptagen som ägare i ett sfs 2022:783
utländskt register motsvarande vägtrafikregistret eller, om innehavare finns
registrerad i det utländska registret, innehavaren.
betalningsskyldighet
8 a § den som är avgiftsskyldig är också betalningsskyldig för infra-
strukturavgift, förseningsavgift och tilläggsavgift. av 17 § lagen
(2013:1164) om elektroniska vägtullssystem framgår att en eets-
betalningsförmedlare är betalningsskyldig för infrastrukturavgift i vissa fall.
9 § ett beslut om infrastrukturavgift ska fattas för varje bil, för vilken
avgiftsplikt enligt 8 § har inträtt. varje beslut ska avse en kalendermånad
och fattas senast den 20 i kalendermånaden efter den månad som beslutet
avser.
om mer än en person under en kalendermånad blivit avgiftsskyldig för en
bil, ska ett avgiftsbeslut fattas för varje avgiftsskyldig.
om mer än en person eller eets-betalningsförmedlare under en
kalendermånad blivit betalningsskyldig för en bil, ska ett avgiftsbeslut fattas
för varje betalningsskyldig.
9 a § infrastrukturavgift ska betalas senast den sista dagen i den andra
kalendermånaden efter den månad som beslutet avser.
10 § om infrastrukturavgift inte betalas inom den tid som anges i 9 a §,
ska en förseningsavgift tas ut av den avgiftsskyldige med 300 kronor. detta
gäller dock inte när en eets-betalningsförmedlare är betalningsskyldig för
infrastrukturavgiften enligt 17 § lagen (2013:1164) om elektroniska väg-
tullssystem. förseningsavgift får tas ut av en avgiftsskyldig högst en gång
per bil och kalendermånad.
beslut om förseningsavgift ska fattas senast 20 dagar efter dagen då
infrastrukturavgiften skulle ha betalats.
förseningsavgift och obetald infrastrukturavgift ska betalas senast 30
dagar efter dagen för beslutet om förseningsavgift.
11 § om infrastrukturavgift eller förseningsavgift inte betalas inom den
tid som anges i 10 § tredje stycket, ska en tilläggsavgift tas ut av den
avgiftsskyldige med 500 kronor. detta gäller dock inte när en eets-
betalningsförmedlare är betalningsskyldig för infrastrukturavgiften enligt
17 § lagen (2013:1164) om elektroniska vägtullssystem. tilläggsavgift får
tas ut av en avgiftsskyldig högst en gång per bil och kalendermånad.
beslut om tilläggsavgift ska fattas senast 20 dagar efter dagen då
infrastrukturavgift och förseningsavgift skulle ha betalats.
tilläggsavgift, obetald förseningsavgift och obetald infrastrukturavgift
ska betalas senast 30 dagar efter dagen för beslutet om tilläggsavgift.
12 §2 transportstyrelsen ska ompröva ett beslut om infrastrukturavgift,
förseningsavgift eller tilläggsavgift som har fattats genom automatiserad
behandling av uppgifter i vägtrafikregistret, om den avgiftsskyldige begär
det eller det finns andra skäl.
infrastrukturavgift, förseningsavgift eller tilläggsavgift som har påförts
vid omprövning ska betalas senast 30 dagar efter beslutsdagen.
2 senaste lydelse 2018:875.
2
bestämmelserna om ändring av beslut i 38 § förvaltningslagen sfs 2022:783
(2017:900) tillämpas inte i fråga om beslut enligt första stycket.
13 § när transportstyrelsen på eget initiativ omprövar ett beslut, ska
omprövningsbeslutet fattas senast 60 dagar efter dagen för det första beslut
som fattats i frågan.
en begäran av den avgiftsskyldige om omprövning ska ha kommit in till
transportstyrelsen senast 60 dagar efter dagen för det första beslut som
fattats i frågan. om transportstyrelsen på eget initiativ har omprövat ett
beslut, ska en begäran om omprövning av beslutet ha kommit in senast 60
dagar efter beslutsdagen.
när transportstyrelsen på den avgiftsskyldiges begäran omprövar ett
beslut om förseningsavgift eller tilläggsavgift, får myndigheten samtidigt till
den avgiftsskyldiges fördel ompröva de avgiftsbeslut som föregått
förseningsavgiften eller tilläggsavgiften, även om tiden för att begära
omprövning av dessa beslut har gått ut.
16 § anstånd med att betala infrastrukturavgift får beviljas om
1. det är tveksamt hur stort belopp som kommer att behöva betalas, eller
2. den avgiftsskyldige har begärt omprövning av eller överklagat beslutet
och det skulle medföra betydande skadeverkningar för den avgiftsskyldige
eller annars framstå som oskäligt att betala avgiften.
anståndstiden ska bestämmas till längst tre månader efter dagen för
beslutet i den fråga som har föranlett anståndet.
19 § transportstyrelsen får, självmant eller efter ansökan av den avgifts-
skyldige, besluta att infrastrukturavgift, förseningsavgift eller tilläggsavgift
helt eller delvis inte ska tas ut, eller ska betalas tillbaka, om det skulle
framstå som uppenbart oskäligt att ta ut avgiften.
särskilda bestämmelser när en eets-betalningsförmedlare är
betalningsskyldig
19 a § om ett beslut enligt 9 § avser en infrastrukturavgift som en eets-
betalningsförmedlare är betalningsskyldig för enligt 17 § lagen (2013:1164)
om elektroniska vägtullssystem, ska beslutet skickas till betalnings-
förmedlaren i stället för till den avgiftsskyldige. detsamma gäller för beslut
som transportstyrelsen på eget initiativ fattar enligt 12 eller 19 §.
en eets-betalningsförmedlare ska underrättas om andra beslut än de
beslut som avses i första stycket om de påverkar betalningen av en infra-
strukturavgift som eets-betalningsförmedlaren är betalningsskyldig för.
19 b § om en eets-betalningsförmedlare är betalningsskyldig för en
infrastrukturavgift enligt 17 § lagen (2013:1164) om elektroniska vägtulls-
system, ska det som sägs om den avgiftsskyldige i 12, 13 och 19 §§ i stället
tillämpas på eets-väganvändaren.
19 c § när en eets-väganvändare underrättas om ett beslut om
infrastrukturavgift genom sin eets-betalningsförmedlare, ska tiden för
överklagande av beslutet enligt 44 § förvaltningslagen (2017:900) räknas
från den dag då eets-väganvändaren fick del av underrättelsen.
denna förordning träder i kraft den 1 juli 2022.
3
sfs 2022:783
på regeringens vägnar
khashayar farmanbar
jonas ragell
(infrastrukturdepartementet)
4