Kon­su­ment­köplag (2022:260)

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2022:260
Depar­te­ment: Justi­tie­de­par­te­men­tet L2
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2023:732
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2022:260
Depar­te­ment/myn­dig­het: Justi­tie­de­par­te­men­tet L2
Utfär­dad: 2022-​04-07
Änd­rad: t.o.m. SFS

2023:732
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)



1 kap. Grund­läg­gande bestäm­mel­ser

Lagens inne­håll

1 §   I denna lag finns bestäm­mel­ser om skydd för kon­su­men­ter vid köp av varor där köpa­ren är kon­su­ment och säl­ja­ren är näringsid­kare (2-8 kap.). I lagen finns även bestäm­mel­ser om kon­su­ment­skydd vid avtal där en näringsid­kare till­han­da­hål­ler en kon­su­ment digi­talt inne­håll eller digi­tala tjäns­ter (9 kap.).

Uttryck i lagen

2 §   I denna lag avses med

digi­talt inne­håll: data som fram­ställs och till­han­da­hålls i digi­tal form,

digi­tal tjänst: en tjänst som gör det möj­ligt för kon­su­men­ten att skapa, bear­beta, lagra eller få till­gång till upp­gif­ter i digi­tal form, eller att utbyta upp­gif­ter eller inte­ra­gera på annat sätt med upp­gif­ter i digi­tal form som lad­das upp eller ska­pas av kon­su­men­ten eller av andra använ­dare av tjäns­ten,

drifts­kom­pa­ti­bi­li­tet: för­måga att fun­gera med annan hård­vara eller pro­gram­vara än sådan som nor­malt används med samma typ av varor med digi­tala delar, digi­talt inne­håll eller digi­tala tjäns­ter,

kom­pa­ti­bi­li­tet: för­måga att utan kon­ver­te­ring fun­gera med sådan hård­vara eller pro­gram­vara som nor­malt används med samma typ av varor med digi­tala delar, digi­talt inne­håll eller digi­tala tjäns­ter,

kon­su­ment: en fysisk per­son som hand­lar huvud­sak­li­gen för ända­mål som fal­ler utan­för närings­verk­sam­het,

näringsid­kare: en fysisk eller juri­disk per­son som hand­lar för ända­mål som har sam­band med den egna närings­verk­sam­he­ten,

offent­lig auk­tion: en för­sälj­nings­me­tod där näringsid­ka­ren genom ett öppet bud­giv­nings­för­fa­rande som sköts av en auk­tions­för­rät­tare bju­der ut varor till för­sälj­ning till kon­su­men­ter som har möj­lig­het att per­son­li­gen när­vara vid för­sälj­ningen, och där den som läm­nar det vin­nande budet är skyl­dig att köpa varan,

per­son­upp­gif­ter: sådan infor­ma­tion som avses i arti­kel 4 i Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska per­so­ner med avse­ende på behand­ling av per­son­upp­gif­ter och om det fria flö­det av sådana upp­gif­ter och om upp­hä­vande av direk­tiv 95/46/EG (all­män data­skydds­för­ord­ning),

till­ver­kare: den som till­ver­kar varor eller som genom att sätta sitt namn, varu­märke eller annat kän­ne­tec­ken på varor upp­ger sig vara till­ver­kare, eller den som impor­te­rar varor till Euro­pe­iska eko­no­miska sam­ar­bets­om­rå­det,

vara: lös sak, med eller utan digi­tala delar,

vara med digi­tala delar: lös sak som är inte­gre­rad eller sam­man­kopp­lad med ett digi­talt inne­håll eller en digi­tal tjänst på ett sådant sätt att avsak­na­den av det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten gör att varan inte kan använ­das på det sätt som är avsett.

Lagens tillämp­nings­om­råde

3 §   Denna lag gäl­ler köp av en vara som en näringsid­kare säl­jer till en kon­su­ment.

Vid köp av en vara med digi­tala delar ingår det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten i köpet av varan, om något annat inte har avta­lats. Det gäl­ler även i fall då det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten till­han­da­hålls av någon annan än näringsid­ka­ren.

4 §   Lagen gäl­ler även i fall då säl­ja­ren inte är en näringsid­kare, om köpet för­med­las för säl­ja­ren av en näringsid­kare. I sådana fall sva­rar båda för de skyl­dig­he­ter en näringsid­kare har enligt lagen.

5 §   Lagen gäl­ler i tillämp­liga delar även byte av en vara.

6 §   Lagen gäl­ler även köp av en vara som ska till­ver­kas. Om kon­su­men­ten ska till­han­da­hålla en väsent­lig del av mate­ri­a­let, gäl­ler där­ut­ö­ver 4 § första styc­ket och 6 och 7 §§ kon­su­ment­tjänst­la­gen (1985:716).

Lagen gäl­ler inte avtal som inne­bär att den som ska leve­rera en vara även ska utföra arbete eller någon annan tjänst, om tjäns­ten utgör den över­vä­gande delen av för­plik­tel­sen.

7 §   Lagen gäl­ler även avtal där en näringsid­kare mot betal­ning ska till­han­da­hålla eller utveckla ett digi­talt inne­håll eller en digi­tal tjänst till en kon­su­ment. Det­samma gäl­ler om kon­su­men­ten ska till­han­da­hålla sina per­son­upp­gif­ter, utom när kon­su­men­tens per­son­upp­gif­ter behand­las av näringsid­ka­ren endast för att upp­fylla rätts­liga krav som gäl­ler för denne eller för att till­han­da­hålla det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten.

När en del av ett avtal avser ett sådant till­han­da­hål­lande av ett digi­talt inne­håll eller en digi­tal tjänst som avses i första styc­ket, gäl­ler lagens bestäm­mel­ser om avtal om till­han­da­hål­lande av digi­talt inne­håll eller digi­tala tjäns­ter för den delen av avta­let. Det­samma gäl­ler när ett digi­talt inne­håll till­han­da­hålls på ett fysiskt medium som ute­slu­tande fun­ge­rar som bärare av det digi­tala inne­hål­let.

8 §   Lagen gäl­ler inte
   1. avtal som avser elektro­niska kom­mu­ni­ka­tions­tjäns­ter med undan­tag för num­me­ro­be­ro­ende inter­per­so­nella kom­mu­ni­ka­tions­tjäns­ter,
   2. avtal som avser vad­håll­ning, kasi­no­spel eller andra typer av spel enligt spel­la­gen (2018:1138),
   3. avtal om digi­talt inne­håll eller digi­tala tjäns­ter som avser åtgär­der för att medi­cinskt före­bygga, utreda och behandla sjuk­do­mar och ska­dor eller tand­vård enligt 1 § tand­vårds­la­gen (1985:125), och som till­han­da­hålls av sådan hälso-​​ och sjuk­vårds­per­so­nal som avses i arti­kel 3 f i Euro­pa­par­la­men­tets och rådets direk­tiv 2011/24/EU av den 9 mars 2011 om tillämp­ningen av pati­enträt­tig­he­ter vid grän­sö­ver­skri­dande hälso-​​ och sjuk­vård, i den ursprung­liga lydel­sen,
   4. avtal som avser finan­si­ella tjäns­ter,
   5. avtal om till­han­da­hål­lande av digi­talt inne­håll som är en del av ett fram­fö­rande eller ett eve­ne­mang, om det digi­tala inne­hål­let görs till­gäng­ligt för all­män­he­ten på annat sätt än genom sig­nalö­ver­fö­ring,
   6. till­han­da­hål­lande av digi­talt inne­håll i enlig­het med lagen (2022:818) om den offent­liga sek­torns till­gäng­lig­gö­rande av data, eller
   7. till­han­da­hål­lande av fri pro­gram­vara med öppen käll­kod, om de per­son­upp­gif­ter som kon­su­men­ten har till­han­da­hål­lit behand­las av näringsid­ka­ren endast för att för­bättra säker­he­ten, kom­pa­ti­bi­li­te­ten eller drifts­kom­pa­ti­bi­li­te­ten hos pro­gram­va­ran. Lag (2022:820).

Behand­ling av per­son­upp­gif­ter

9 §   Bestäm­mel­ser om behand­ling av per­son­upp­gif­ter finns i Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska per­so­ner med avse­ende på behand­ling av per­son­upp­gif­ter och om det fria flö­det av sådana upp­gif­ter och om upp­hä­vande av direk­tiv 95/46/EG (all­män data­skydds­för­ord­ning), i lagen (2018:218) med kom­plet­te­rande bestäm­mel­ser till EU:s data­skydds­för­ord­ning och i före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till den lagen.

Avtals­vill­kor som avvi­ker från lagen

10 §   Avtals­vill­kor som i jäm­fö­relse med bestäm­mel­serna i denna lag är till nack­del för kon­su­men­ten är utan ver­kan mot denne, om inte något annat anges i lagen.

Första styc­ket gäl­ler inte vid köp av gas som leve­re­ras i led­ning, om de all­männa avtals­vill­kor som tilläm­pas vid sådana leve­ran­ser har god­känts av Kon­su­ment­ver­ket.


2 kap. Varans avläm­nande

Plat­sen för avläm­nan­det

1 §   Om inte något annat föl­jer av avta­let, ska varan hål­las till­gäng­lig för avhämt­ning där näringsid­ka­ren vid köpet hade sitt affärs­ställe.

Tiden för avläm­nan­det

2 §   Om tiden för avläm­nande av varan inte föl­jer av avta­let, ska avläm­nan­det ske utan onö­digt dröjs­mål och senast 30 dagar efter det att avta­let ingicks.

Näringsid­ka­ren är inte skyl­dig att lämna ut varan för­rän kon­su­men­ten beta­lar för den, utom när kon­su­men­ten har fått kre­dit.

Avläm­nan­det

3 §   Varan är avläm­nad när kon­su­men­ten, själv eller genom en trans­por­tör som kon­su­men­ten anli­tat eller genom någon annan som hand­lar på kon­su­men­tens väg­nar, har fått varan i sin besitt­ning. Även om det är kon­su­men­ten som har anli­tat trans­por­tö­ren anses varan inte avläm­nad när den har läm­nats över till trans­por­tö­ren, om det är näringsid­ka­ren som erbju­dit trans­por­tal­ter­na­ti­vet.

4 §   För att en vara med digi­tala delar ska vara avläm­nad krävs, utö­ver vad som anges i 3 §, att det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten har till­han­da­hål­lits kon­su­men­ten. Om det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten ska till­han­da­hål­las kon­ti­nu­er­ligt under en period, anses avläm­nande ha skett när till­han­da­hål­lan­det har påbör­jats.

Ett digi­talt inne­håll i en vara med digi­tala delar är till­han­da­hål­let när kon­su­men­ten ges till­gång eller åtkomst till inne­hål­let eller till ett medel som är lämp­ligt för att få till­gång till eller ladda ned det. En digi­tal tjänst i en vara med digi­tala delar är till­han­da­hål­len när den görs till­gäng­lig för kon­su­men­ten.

Kost­na­derna för varan

5 §   Om inte något annat föl­jer av avta­let, ska näringsid­ka­ren svara för trans­port­kost­na­der och andra kost­na­der för varan som upp­kom­mer före avläm­nan­det och som inte beror på att avläm­nan­det har för­se­nats till följd av något för­hål­lande på kon­su­men­tens sida.

Ris­ken för varan

6 §   Ris­ken för varan går över på kon­su­men­ten när varan avläm­nas.

Om öppet köp har avta­lats och varan avläm­nats, står kon­su­men­ten ris­ken för varan till dess den läm­nas till­baka.

Om kon­su­men­ten står ris­ken för varan, är han eller hon skyl­dig att betala för varan även om den har för­störts, kom­mit bort, för­säm­rats eller mins­kat genom en hän­delse som inte beror på näringsid­ka­ren.


3 kap. Näringsid­ka­rens dröjs­mål

Vad som avses med dröjs­mål

1 §   Näringsid­ka­ren är i dröjs­mål om varan inte avläm­nas eller avläm­nas för sent och detta inte beror på kon­su­men­ten eller något för­hål­lande på hans eller hen­nes sida.

Påfölj­der vid dröjs­mål

2 §   Om näringsid­ka­ren är i dröjs­mål får kon­su­men­ten hålla inne betal­ningen enligt 3 §. Kon­su­men­ten får välja mel­lan att kräva att köpet full­görs enligt 4 § och att häva köpet enligt 5 §. Dess­utom får kon­su­men­ten kräva ska­de­stånd av näringsid­ka­ren enligt 6 kap.

Rätt att hålla inne betal­ningen

3 §   Kon­su­men­ten får hålla inne så myc­ket av betal­ningen som behövs för att ge kon­su­men­ten säker­het för hans eller hen­nes krav på grund av dröjs­må­let.

Rätt att kräva att näringsid­ka­ren full­gör köpet

4 §   Kon­su­men­ten får hålla fast vid köpet och kräva att näringsid­ka­ren full­gör det.

Näringsid­ka­ren är dock inte skyl­dig att full­göra köpet, om det finns ett hin­der som näringsid­ka­ren inte kan över­vinna eller om det skulle för­ut­sätta upp­off­ringar som inte är rim­liga med hän­syn till kon­su­men­tens intresse av att näringsid­ka­ren full­gör köpet. Om ett sådant för­hål­lande upp­hör inom rim­lig tid, får kon­su­men­ten dock kräva att näringsid­ka­ren full­gör köpet.

Kon­su­men­ten för­lo­rar rät­ten att kräva att näringsid­ka­ren full­gör köpet, om kon­su­men­ten vän­tar orim­ligt länge med att fram­ställa kra­vet.

Rätt att häva köpet

5 §   Kon­su­men­ten får häva köpet om näringsid­ka­rens dröjs­mål är av väsent­lig bety­delse för kon­su­men­ten eller om kon­su­men­ten före avta­lets ingå­ende har med­de­lat näringsid­ka­ren att avläm­nande av varan senast en viss dag är avgö­rande för att han eller hon ska ingå avta­let. Kon­su­men­ten får också häva köpet om näringsid­ka­ren med­de­lar att varan inte kom­mer att avläm­nas.

Om kon­su­men­ten har krävt att näringsid­ka­ren avläm­nar varan inom en bestämd tillägg­s­tid och om tillägg­s­ti­den inte är oskä­ligt kort, får kon­su­men­ten häva köpet om varan inte avläm­nas inom tillägg­s­ti­den. Medan tillägg­s­ti­den löper får kon­su­men­ten häva köpet endast om näringsid­ka­ren med­de­lar att köpet inte kom­mer att full­gö­ras inom denna tid.

Om kon­su­men­ten har krävt att köpet ska full­gö­ras utan att ange någon tillägg­s­tid, får kon­su­men­ten häva köpet om varan inte avläm­nas inom en skä­lig tid efter det att kra­vet fram­ställ­des.

Med­de­lande om häv­ning och ska­de­stånd

6 §   Har varan avläm­nats för sent, får kon­su­men­ten häva köpet på grund av dröjs­må­let endast om kon­su­men­ten inom skä­lig tid efter det att han eller hon fick kän­ne­dom om avläm­nan­det med­de­lar näringsid­ka­ren att köpet hävs. Ett mot­sva­rande krav på med­de­lande gäl­ler för att kon­su­men­ten ska få kräva ska­de­stånd. Om köpet hävs, behö­ver dock kon­su­men­ten inte lämna något sär­skilt med­de­lande för att han eller hon dess­utom ska få kräva ska­de­stånd.

Ett med­de­lande om häv­ning eller ska­de­stånd får, i fall som avses i 1 kap. 4 §, i stäl­let läm­nas till den som har för­med­lat köpet.


4 kap. Fel på varan

Krav på varan

1 §   Varan ska i fråga om art, beskriv­ning, mängd, kva­li­tet, funk­tio­na­li­tet, kom­pa­ti­bi­li­tet, drifts­kom­pa­ti­bi­li­tet och i övrigt stämma över­ens med vad som föl­jer av avta­let. Varan ska åtföl­jas av de till­be­hör, anvis­ningar och upp­da­te­ringar som föl­jer av avta­let.

Varan ska vara ägnad för det sär­skilda ända­mål för vil­ket kon­su­men­ten avsåg att varan skulle använ­das, om kon­su­men­ten har infor­me­rat näringsid­ka­ren om det sär­skilda ända­må­let och näringsid­ka­ren vid köpet har god­ta­git att varan kan använ­das för det ända­må­let.

2 §   Varan ska, utö­ver vad som föl­jer av 1 §,
   1. vara ägnad för de ända­mål för vilka varor av samma slag i all­män­het används,
   2. stämma över­ens med kva­li­te­ten på och näringsid­ka­rens beskriv­ning av ett prov eller en modell som har gjorts till­gäng­lig för kon­su­men­ten före köpet,
   3. ha den mängd och de egen­ska­per och andra sär­drag i fråga om håll­bar­het, funk­tio­na­li­tet, kom­pa­ti­bi­li­tet, säker­het och sär­drag i övrigt, som är nor­malt före­kom­mande för varor av samma slag och som kon­su­men­ten med fog kan för­ut­sätta med hän­syn till varans art,
   4. stämma över­ens med sådana upp­gif­ter om varans egen­ska­per och andra sär­drag eller använd­ning som näringsid­ka­ren eller någon i ett tidi­gare sälj­led eller för näringsid­ka­rens räk­ning har läm­nat vid mark­nads­fö­ringen av varan eller annars före köpet, och
   5. åtföl­jas av den för­pack­ning och andra till­be­hör samt anvis­ningar för instal­la­tion, mon­te­ring, använd­ning, för­va­ring och sköt­sel som kon­su­men­ten med fog kan för­ut­sätta.

3 §   Näringsid­ka­ren ska före köpet upp­lysa kon­su­men­ten om sådana för­hål­lan­den som rör varans egen­ska­per eller använd­ning som näringsid­ka­ren kän­ner till eller bör känna till och som kon­su­men­ten med fog kan räkna med att bli upp­lyst om, under för­ut­sätt­ning att infor­ma­tio­nen kan antas inverka på köpet.

4 §   För en vara med digi­tala delar ska näringsid­ka­ren se till att kon­su­men­ten infor­me­ras om och till­han­da­hålls säker­hets­upp­da­te­ringar och andra nöd­vän­diga upp­da­te­ringar.

Vid ett enstaka till­han­da­hål­lande av ett digi­talt inne­håll eller en digi­tal tjänst gäl­ler näringsid­ka­rens skyl­dig­het enligt första styc­ket under den tid som kon­su­men­ten med fog kan för­ut­sätta upp­da­te­ringar. Vid kon­ti­nu­er­ligt till­han­da­hål­lande av ett digi­talt inne­håll eller en digi­tal tjänst under en period gäl­ler skyl­dig­he­ten under tre år efter det att varan med digi­tala delar avläm­na­des eller den längre tid som avta­let löper.

Fel på varan

5 §   Varan är fel­ak­tig om den avvi­ker från vad som anges i 1 eller 2 § eller näringsid­ka­ren inte upp­fyl­ler sin skyl­dig­het enligt 3 eller 4 §, om inte något annat föl­jer av 6-8 §§. I 9-12 §§ finns bestäm­mel­ser om att varan kan vara fel­ak­tig även i andra fall.

6 §   En vara som avvi­ker från vad som anges i 2 eller 4 § ska inte anses fel­ak­tig, om näringsid­ka­ren vid köpet har infor­me­rat kon­su­men­ten om avvi­kel­sen och kon­su­men­ten uttryck­li­gen och sepa­rat har god­känt den.

7 §   En vara som avvi­ker från vad som anges i 2 § 4 ska inte anses fel­ak­tig, om näringsid­ka­ren visar att
   1. upp­gif­terna har rät­tats före köpet på ett sätt som är lik­vär­digt med det sätt som upp­gif­terna först läm­na­des på,
   2. upp­gif­terna inte har inver­kat på köpet, eller
   3. upp­gif­terna har läm­nats av någon annan än näringsid­ka­ren och att näringsid­ka­ren inte kände till eller borde ha känt till upp­gif­terna.

8 §   En vara med digi­tala delar ska inte anses fel­ak­tig om den avvi­ker från vad som anges i 1 eller 2 § enbart till följd av att kon­su­men­ten inte inom skä­lig tid har instal­le­rat en upp­da­te­ring som har till­han­da­hål­lits enligt 4 §. Detta gäl­ler dock endast om näringsid­ka­ren har infor­me­rat kon­su­men­ten om att upp­da­te­ringen finns till­gäng­lig och om kon­se­kven­serna av bris­tande instal­la­tion, och kon­su­men­tens bris­tande instal­la­tion inte har berott på anvis­ning­arna för instal­la­tio­nen.

9 §   En vara som avvi­ker från vad som anges i 1 eller 2 § till följd av bris­tande instal­la­tion av varan ska anses fel­ak­tig, om den
   1. har instal­le­rats av näringsid­ka­ren eller av någon annan för den­nes räk­ning som ett led i att full­göra köpet, eller
   2. har instal­le­rats av kon­su­men­ten eller någon för den­nes räk­ning och avvi­kel­sen beror på de anvis­ningar som har till­han­da­hål­lits av näringsid­ka­ren eller, i före­kom­mande fall, av leve­ran­tö­ren av det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten i en vara med digi­tala delar.

10 §   Varan är fel­ak­tig om den
   1. säljs i strid mot ett för­bud som har med­de­lats med stöd av 27 eller 36 § pro­dukt­sä­ker­hets­la­gen (2004:451) eller mot ett annat för­sälj­nings­för­bud som har med­de­lats i för­fatt­ning eller av en myn­dig­het väsent­li­gen i syfte att före­bygga att den som använ­der varan drab­bas av ohälsa eller olycks­fall eller för att annars hindra använd­ning av en vara som inte är till­för­lit­lig från säker­hets­syn­punkt, eller
   2. är så brist­fäl­lig att dess använd­ning med­för påtag­lig fara för liv eller hälsa.

11 §   Varan är fel­ak­tig om näringsid­ka­ren har låtit bli att lämna säker­hets­in­for­ma­tion om varan efter före­läg­gande enligt pro­dukt­sä­ker­hets­la­gen (2004:451) eller låter bli att lämna sådan infor­ma­tion om varans egen­ska­per eller använd­ning som näringsid­ka­ren enligt mark­nads­fö­rings­la­gen (2008:486) har ålagts att lämna, om under­lå­ten­he­ten kan antas ha inver­kat på köpet.

Första styc­ket gäl­ler också om före­läg­gan­det eller åläg­gan­det har med­de­lats varans till­ver­kare eller någon annan som i tidi­gare sälj­led tagit befatt­ning med varan och näringsid­ka­ren har känt till eller borde ha känt till att före­läg­gan­det eller åläg­gan­det inte har full­gjorts.

12 §   Varan är fel­ak­tig om tredje man
   1. äger varan,
   2. har panträtt eller någon annan lik­nande rätt i varan,
   3. har en imma­te­ri­al­rätt i varan som begrän­sar använd­ningen av den på ett sätt som kon­su­men­ten inte med fog kun­nat för­ut­sätta, eller
   4. påstår att han eller hon har en sådan rätt som anges i 1-3 och det finns san­no­lika skäl för påstå­en­det.

Varan har dock inte ett rätts­ligt fel enligt första styc­ket om det föl­jer av avta­let att kon­su­men­ten ska överta varan med den begräns­ning som tredje mans rätt med­för.

Köp av begag­nade varor på offent­lig auk­tion

13 §   Vid köp av en begag­nad vara på offent­lig auk­tion gäl­ler inte 2-4 §§.

En begag­nad vara som köps på offent­lig auk­tion ska anses fel­ak­tig om den är i sämre skick än kon­su­men­ten med fog kun­nat för­ut­sätta med hän­syn till varans utrops­pris och övriga omstän­dig­he­ter.

Näringsid­ka­rens ansvar för fel

14 §   Näringsid­ka­ren sva­rar för fel på varan som har fun­nits vid avläm­nan­det och som visar sig inom tre år från denna tid­punkt. Om näringsid­ka­ren har åta­git sig att som ett led i att full­göra köpet instal­lera varan, gäl­ler ansva­ret för fel från när instal­la­tio­nen har utförts av näringsid­ka­ren eller av någon annan för den­nes räk­ning.

För en vara med digi­tala delar där det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten till­han­da­hålls kon­ti­nu­er­ligt under en period, sva­rar näringsid­ka­ren för fel på inne­hål­let eller tjäns­ten som upp­står eller visar sig under tre år efter det att varan med digi­tala delar avläm­na­des eller den längre tid som avta­let löper.

Om kon­su­men­ten inte i rätt tid häm­tar eller tar emot en vara som hålls till­gäng­lig för kon­su­men­tens räk­ning och varan för­säm­ras där­ef­ter, sva­rar näringsid­ka­ren för för­säm­ringen, om den inte enbart beror på varans egen beskaf­fen­het. Om en för­säm­ring av varan upp­kom­mer efter avläm­nan­det, sva­rar näringsid­ka­ren för för­säm­ringen, om den är en följd av näringsid­ka­rens avtals­brott.

15 §   För en vara med digi­tala delar sva­rar näringsid­ka­ren för fel till följd av bris­tande upp­da­te­ring under den tid som gäl­ler för näringsid­ka­rens skyl­dig­het att upp­da­tera det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten.

16 §   Om näringsid­ka­ren har hand­lat grovt vårds­löst eller i strid mot tro och heder eller om felet är sådant som avses i 10 eller 12 §, sva­rar näringsid­ka­ren för fel som visar sig även efter den tid som anges i 14 § första och andra styc­kena.

17 §   Ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avläm­na­des, eller i fall som avses i 14 § andra styc­ket inom den tid som anges där, ska anses vara ett fel som näringsid­ka­ren sva­rar för, om inte näringsid­ka­ren visar något annat eller detta är ofören­ligt med varans eller felets art.

Köp av levande djur

18 §   Vid köp av ett levande djur gäl­ler vad som anges i 17 § fel som visar sig inom sex måna­der efter det att dju­ret avläm­na­des.

Vid köp av ett levande djur till ett pris som över­sti­ger en tion­del av pris­bas­belop­pet enligt 2 kap. 6 och 7 §§ soci­al­för­säk­rings­bal­ken får näringsid­ka­ren och kon­su­men­ten avtala om undan­tag från första styc­ket.

19 §   En kon­su­ment som före köpet av ett sådant djur som anges i 18 § andra styc­ket har under­sökt dju­ret eller utan god­tag­bar anled­ning inte har följt näringsid­ka­rens upp­ma­ning att göra det, får inte som fel åbe­ropa vad han eller hon borde ha märkt vid under­sök­ningen. Detta gäl­ler dock inte om näringsid­ka­ren har hand­lat grovt vårds­löst eller i strid mot tro och heder.

20 §   Vid alla köp av levande djur finns bestäm­mel­ser för att säker­ställa ett gott djur­skydd och främja en god djur­väl­färd och respekt för djur i djur­skydds­la­gen (2018:1192) och i före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till den lagen.

Garan­tier

21 §   En vara är fel­ak­tig om näringsid­ka­ren eller någon annan för näringsid­ka­rens räk­ning genom en garanti eller lik­nande utfäs­telse har åta­git sig att under en viss tid svara för varan eller en del av varan eller för en egen­skap hos varan, och varan under den angivna tiden för­säm­ras i det avse­ende som utfäs­tel­sen omfat­tar.

Första styc­ket gäl­ler inte om näringsid­ka­ren gör san­no­likt att för­säm­ringen beror på en olycks­hän­delse eller där­med jäm­för­lig hän­delse eller på van­vård, onor­malt bru­kande eller något lik­nande för­hål­lande på kon­su­men­tens sida.

22 §   Kon­su­men­ten har rätt att vända sig mot den som har läm­nat en garanti eller lik­nande utfäs­telse i enlig­het med vad som föl­jer av garan­tin eller utfäs­tel­sen.

Om till­ver­ka­ren har åta­git sig att svara för varans håll­bar­het under en viss tid, har kon­su­men­ten all­tid rätt att kräva att till­ver­ka­ren avhjäl­per felet eller före­tar omle­ve­rans enligt 5 kap. 4-7 §§.

23 §   Om vill­ko­ren för garan­tin enligt ett garan­ti­be­vis är mindre för­del­ak­tiga för kon­su­men­ten än de som har utfästs i mark­nads­fö­ring av varan, gäl­ler vill­ko­ren enligt mark­nads­fö­ringen. Det gäl­ler dock inte om mark­nads­fö­ringen före köpet har anpas­sats till vill­ko­ren i garan­ti­be­vi­set på ett sätt som är lik­vär­digt med det sätt på vil­ket mark­nads­fö­ringen först gjor­des.


5 kap. Påfölj­der vid fel på varan

Påfölj­der

1 §   Om varan är fel­ak­tig, får kon­su­men­ten enligt 4-11 §§ kräva avhjäl­pande, omle­ve­rans, pris­av­drag eller ersätt­ning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dess­utom får kon­su­men­ten enligt 6 kap. kräva ska­de­stånd. Kon­su­men­ten får enligt 3 § även hålla inne betal­ningen.

Rekla­ma­tion

2 §   Kon­su­men­ten får åbe­ropa att varan är fel­ak­tig endast om han eller hon läm­nar näringsid­ka­ren ett med­de­lande om felet inom skä­lig tid efter det att kon­su­men­ten borde ha märkt felet (rekla­ma­tion). En rekla­ma­tion får i stäl­let göras hos någon som har åta­git sig att för näringsid­ka­rens räk­ning avhjälpa fel på varan eller hos den som enligt 1 kap. 4 § har för­med­lat köpet. En rekla­ma­tion som görs inom två måna­der efter det att kon­su­men­ten märkt felet ska all­tid anses ha gjorts i rätt tid.

Ett krav med anled­ning av ett fel pre­skri­be­ras om det inte fram­ställs inom två måna­der från utgången av tids­pe­ri­o­den för näringsid­ka­rens fel­an­svar enligt 4 kap. 14 § eller inom den längre tid som par­terna har avta­lat.

Det som före­skrivs i första och andra styc­kena gäl­ler inte om näringsid­ka­ren har hand­lat grovt vårds­löst eller i strid mot tro och heder eller om felet är sådant som avses i 4 kap. 10 §.

Rätt att hålla inne betal­ningen

3 §   Kon­su­men­ten får hålla inne så myc­ket av betal­ningen som behövs för att ge kon­su­men­ten säker­het för hans eller hen­nes krav på grund av att varan är fel­ak­tig.

Rätt till avhjäl­pande eller omle­ve­rans

4 §   Kon­su­men­ten har rätt att kräva att näringsid­ka­ren avhjäl­per ett fel på varan eller gör en omle­ve­rans. Kon­su­men­ten får välja mel­lan åtgär­derna. Näringsid­ka­ren är skyl­dig att avhjälpa felet eller göra en omle­ve­rans endast om åtgär­den är möj­lig och kan vid­tas utan oskä­lig kost­nad för näringsid­ka­ren.

Vid bedöm­ningen av om någon av påfölj­derna avhjäl­pande eller omle­ve­rans skulle med­föra oskä­lig kost­nad för näringsid­ka­ren ska sär­skild hän­syn tas till
   1. vil­ken bety­delse felet har,
   2. vil­ket värde som varan skulle ha haft i fel­fritt skick, och
   3. om den andra påfölj­den skulle kunna full­gö­ras till väsent­ligt lägre kost­nad för näringsid­ka­ren och utan väsent­lig olä­gen­het för kon­su­men­ten.

Avhjäl­pande eller omle­ve­rans ska ske inom skä­lig tid efter det att kon­su­men­ten fram­ställde sitt krav och utan kost­nad eller väsent­lig olä­gen­het för kon­su­men­ten.

5 §   Trots att kon­su­men­ten krä­ver en annan påföljd än avhjäl­pande eller omle­ve­rans, har näringsid­ka­ren rätt att vidta en sådan åtgärd, om det kan ske under de för­ut­sätt­ningar som anges i 4 § tredje styc­ket.

Första styc­ket gäl­ler inte om kon­su­men­ten enligt 8 § har rätt att kräva en annan påföljd utan före­gå­ende för­sök till avhjäl­pande eller omle­ve­rans eller om kon­su­men­ten har avhjälpt felet och det med hän­syn till omstän­dig­he­terna inte skä­li­gen kunde krä­vas att kon­su­men­ten skulle avvakta avhjäl­pande eller omle­ve­rans från näringsid­ka­rens sida.

6 §   Vid omle­ve­rans ska näringsid­ka­ren på egen bekost­nad ta till­baka den fel­ak­tiga varan.

Om det behövs för avhjäl­pande eller omle­ve­rans ska näringsid­ka­ren ta bort den fel­ak­tiga varan och instal­lera en fel­fri vara eller bära kost­na­den för bort­ta­gan­det och instal­la­tio­nen. Denna skyl­dig­het gäl­ler dock endast om varan hade instal­le­rats innan felet visade sig och på ett sätt som var för­en­ligt med dess art och ända­mål.

7 §   Kon­su­men­ten ska vid avhjäl­pande och omle­ve­rans göra varan till­gäng­lig för näringsid­ka­ren. Vid omle­ve­rans behö­ver detta dock inte göras för­rän en ny vara leve­re­ras.

Rätt till pris­av­drag eller häv­ning

8 §   Kon­su­men­ten har rätt att kräva pris­av­drag som sva­rar mot felet eller att häva köpet, om avhjäl­pande eller omle­ve­rans inte kom­mer i fråga eller inte kan ske inom skä­lig tid efter rekla­ma­tio­nen och utan väsent­lig olä­gen­het för kon­su­men­ten. Det­samma gäl­ler om avhjäl­pan­det eller omle­ve­ran­sen inte sker i enlig­het med kra­ven i 6 § eller felet kvar­står trots avhjäl­pande eller omle­ve­rans. Om felet med hän­syn till varans karak­tär och omstän­dig­he­terna i övrigt är all­var­ligt, har kon­su­men­ten rätt till pris­av­drag eller häv­ning utan före­gå­ende för­sök till avhjäl­pande eller omle­ve­rans.

Kon­su­men­ten har vidare rätt till ersätt­ning för vad det kos­tar att avhjälpa felet, till den del denna kost­nad inte är oskä­ligt hög eller täcks genom att kon­su­men­ten får pris­av­drag.

9 §   Om endast en del av de varor som köpet avser är fel­ak­tiga, gäl­ler kon­su­men­tens rätt till häv­ning enligt 8 § de fel­ak­tiga varorna. Köpet får dock hävas även i fråga om andra varor som köpet avser, om det inte skä­li­gen kan begä­ras att kon­su­men­ten behål­ler dem.

10 §   Kon­su­men­ten får inte häva köpet om näringsid­ka­ren visar att felet är ringa.

Kon­su­men­ten har inte rätt till pris­av­drag vid fel på en begag­nad vara som köpts på offent­lig auk­tion.

11 §   Vid häv­ning ska kon­su­men­ten med­dela näringsid­ka­ren att han eller hon häver köpet.


6 kap. Ska­de­stånd vid näringsid­ka­rens avtals­brott

Rätt till ska­de­stånd

1 §   Kon­su­men­ten har rätt till ersätt­ning för den skada han eller hon lider genom att näringsid­ka­ren är i dröjs­mål eller varan är fel­ak­tig, om inte näringsid­ka­ren visar att dröjs­må­let eller felet beror på ett hin­der utan­för näringsid­ka­rens kon­troll
   1. som näringsid­ka­ren inte skä­li­gen kunde för­vän­tas ha räk­nat med vid köpet, och
   2. vars följ­der näringsid­ka­ren inte hel­ler skä­li­gen kunde ha und­vi­kit eller över­vun­nit.

Om dröjs­må­let eller felet beror på någon som näringsid­ka­ren har anli­tat för att helt eller del­vis full­göra köpet, är näringsid­ka­ren fri från ska­de­stånds­skyl­dig­het endast om också den som näringsid­ka­ren har anli­tat skulle vara fri enligt första styc­ket. Det­samma gäl­ler om dröjs­må­let eller felet beror på en leve­ran­tör som näringsid­ka­ren har anli­tat eller någon annan i ett tidi­gare sälj­led.

2 §   Kon­su­men­ten har all­tid rätt till ersätt­ning för den skada han eller hon lider genom ett rätts­ligt fel som fanns vid köpet, om kon­su­men­ten var­ken kände till eller borde ha känt till felet.

Kon­su­men­ten har all­tid rätt till ersätt­ning för den skada han eller hon lider genom att varan vid köpet avvek från vad näringsid­ka­ren sär­skilt utfäst.

Ska­de­stån­dets omfatt­ning

3 §   Ska­de­stånd på grund av näringsid­ka­rens dröjs­mål eller vid fel på varan omfat­tar ersätt­ning för utgif­ter, inkomst­för­lust, sådan pris­skill­nad som avses i 4 § och annan för­lust på grund av dröjs­må­let eller felet.

Ska­de­stånd vid fel på varan enligt 1 § omfat­tar även skada som upp­kom­mer på någon annan egen­dom som till­hör kon­su­men­ten eller någon med­lem i kon­su­men­tens hus­håll, om egen­do­men är avsedd huvud­sak­li­gen för ända­mål som fal­ler utan­för närings­verk­sam­het.

Näringsid­ka­ren och kon­su­men­ten får träffa avtal om att ersätt­ning enligt första eller andra styc­ket inte ska omfatta för­lust i närings­verk­sam­het.

Pris­skill­nad

4 §   Om köpet har hävts och kon­su­men­ten gjort ett täck­nings­köp till högre pris, omfat­tar ska­de­stån­det ersätt­ning för pris­skill­na­den mel­lan de båda köpen, om täck­nings­kö­pet gjorts med till­räck­lig omsorg och inom skä­lig tid efter det att köpet häv­des. Om köpet har hävts utan att ett sådant täck­nings­köp har gjorts och det finns ett gängse pris för en sådan vara som köpet avser, omfat­tar ska­de­stån­det ersätt­ning för skill­na­den mel­lan pri­set enligt köpet och varans gängse pris vid tiden för häv­ningen.

Jämk­ning

5 §   Om skyl­dig­he­ten att betala ska­de­stånd på grund av näringsid­ka­rens dröjs­mål eller vid fel på varan skulle vara oskä­ligt betung­ande med hän­syn till den ska­de­stånds­skyl­di­ges eko­no­miska för­hål­lan­den, får ska­de­stån­det jäm­kas efter vad som är skä­ligt. I ett sådant fall ska det även beak­tas exi­ste­rande för­säk­ringar och för­säk­rings­möj­lig­he­ter på kon­su­men­tens sida, den ska­de­stånds­skyl­di­ges möj­lig­he­ter att för­utse och för­hindra ska­dan samt andra sär­skilda omstän­dig­he­ter.


7 kap. Kon­su­men­tens betal­nings­skyl­dig­het och dröjs­mål

Pri­set för varan

1 §   Om ett bestämt pris inte föl­jer av avta­let, ska kon­su­men­ten betala vad som är skä­ligt med hän­syn till varans art och beskaf­fen­het, gängse pris vid tiden för köpet och omstän­dig­he­terna i övrigt.

Tid­punk­ten för betal­ningen

2 §   Om tid­punk­ten för betal­ningen inte föl­jer av avta­let, ska kon­su­men­ten betala när näringsid­ka­ren krä­ver det, dock inte för­rän varan hålls kon­su­men­ten till­handa.

Avbe­ställ­ning

3 §   Om kon­su­men­ten avbe­stäl­ler varan innan den har avläm­nats, har näringsid­ka­ren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betal­ning. I stäl­let får näringsid­ka­ren kräva ska­de­stånd enligt 7 och 8 §§.

Kon­su­men­tens dröjs­mål

4 §   Kon­su­men­ten är i dröjs­mål om pri­set inte beta­las i rätt tid och detta inte beror på näringsid­ka­ren eller något för­hål­lande på den­nes sida.

Påfölj­der vid dröjs­mål

5 §   Vid kon­su­men­tens dröjs­mål får näringsid­ka­ren hålla inne varan enligt 2 kap. 2 § andra styc­ket. Näringsid­ka­ren får välja mel­lan att kräva att kon­su­men­ten beta­lar för varan och att häva köpet enligt 6 §. Vid häv­ning får näringsid­ka­ren dess­utom kräva ska­de­stånd av kon­su­men­ten enligt 7 och 8 §§.

Rätt till häv­ning

6 §   Näringsid­ka­ren får häva köpet om kon­su­men­tens dröjs­mål med betal­ningen utgör ett väsent­ligt avtals­brott.

Om näringsid­ka­ren har krävt att kon­su­men­ten beta­lar för varan inom en bestämd tillägg­s­tid och om tillägg­s­ti­den inte är oskä­ligt kort, får näringsid­ka­ren häva köpet om kon­su­men­ten inte beta­lar inom tillägg­s­ti­den. Medan tillägg­s­ti­den löper får näringsid­ka­ren häva köpet endast om kon­su­men­ten med­de­lar att han eller hon inte kom­mer att betala inom denna tid.

Om varan har kom­mit i kon­su­men­tens besitt­ning, får näringsid­ka­ren häva köpet endast om denne har för­be­hål­lit sig rätt till detta eller om kon­su­men­ten avvi­sar varan. Har pri­set i sin hel­het beta­lats, får näringsid­ka­ren inte häva köpet.

Rätt till ska­de­stånd

7 §   Om näringsid­ka­ren häver köpet enligt 6 § eller om kon­su­men­ten avbe­stäl­ler varan enligt 3 §, har näringsid­ka­ren rätt till ersätt­ning för
   1. sär­skilda kost­na­der som näringsid­ka­ren har haft för att ingå och full­göra avta­let till den del näringsid­ka­ren inte kan till­go­do­göra sig dessa på något annat sätt,
   2. sär­skilda kost­na­der till följd av häv­ningen eller avbe­ställ­ningen, och
   3. för­lust i övrigt med ett belopp som är skä­ligt med hän­syn till pri­set för varan, tid­punk­ten för häv­ningen eller avbe­ställ­ningen, omfatt­ningen av ned­lagt arbete och omstän­dig­he­terna i övrigt.

Näringsid­ka­ren får för­be­hålla sig en på för­hand bestämd ersätt­ning vid häv­ning eller avbe­ställ­ning, om den är skä­lig med hän­syn till vad som nor­malt kan antas till­komma en näringsid­kare som ersätt­ning enligt första styc­ket.

8 §   Näringsid­ka­ren har inte rätt till ersätt­ning enligt 7 § om kon­su­men­ten avbe­stäl­ler en vara innan näringsid­ka­ren har accep­te­rat ett anbud som kon­su­men­ten har läm­nat till näringsid­ka­ren.

Näringsid­ka­ren har inte hel­ler rätt till ersätt­ning enligt 7 § om kon­su­men­ten visar att dröjs­må­let eller avbe­ställ­ningen beror på lag, avbrott i den all­männa sam­färdseln eller betal­nings­för­med­lingen eller något annat lik­nande hin­der som kon­su­men­ten inte skä­li­gen kunde för­vän­tas ha räk­nat med vid köpet och vars följ­der han eller hon inte hel­ler skä­li­gen kunde ha und­vi­kit eller över­vun­nit.


8 kap. Övriga bestäm­mel­ser om köp av varor

Begräns­ning av ska­dan

1 §   Den ska­de­li­dande par­ten ska vidta skä­liga åtgär­der för att begränsa sin skada. Om par­ten inte gör det, får han eller hon själv bära en mot­sva­rande del av för­lus­ten.

Verk­ningar av häv­ning

2 §   Om köpet hävs bort­fal­ler näringsid­ka­rens skyl­dig­het att över­lämna varan och kon­su­men­tens skyl­dig­het att betala för varan.

I den utsträck­ning köpet har full­gjorts ska kon­su­men­ten utan onö­digt dröjs­mål lämna till­baka varan. Om häv­ningen sker på grund av näringsid­ka­rens avtals­brott ska det ske på näringsid­ka­rens bekost­nad. Näringsid­ka­ren ska utan onö­digt dröjs­mål betala till­baka vad kon­su­men­ten har beta­lat för varan. Åter­be­tal­ning behö­ver dock inte göras för­rän näringsid­ka­ren har tagit emot varan eller kon­su­men­ten visat att varan sänts till­baka. För en vara med digi­tala delar där det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten till­han­da­hålls kon­ti­nu­er­ligt under en period gäl­ler 9 kap. 15 § första styc­ket vid näringsid­ka­rens åter­be­tal­ning.

Var och en får hålla inne vad som tagits emot till dess att den andre ger ut vad som ska läm­nas till­baka samt beta­lar eller stäl­ler god­tag­bar säker­het för ska­de­stånd och ränta som han eller hon kan vara skyl­dig att betala.

3 §   Om köpet hävs ska kon­su­men­ten ge ut den avkast­ning av varan som kon­su­men­ten har fått och betala skä­lig ersätt­ning, om han eller hon har haft någon annan nytta av varan.

Om näringsid­ka­ren ska lämna till­baka betal­ningen, ska näringsid­ka­ren betala ränta från den dag denne tog emot betal­ningen.

Vissa följ­der av häv­ning och omle­ve­rans

4 §   Om kon­su­men­ten i sam­band med häv­ning av köpet eller vid omle­ve­rans inte kan lämna till­baka varan väsent­li­gen oför­änd­rad och oför­mins­kad, ska kon­su­men­ten ersätta näringsid­ka­ren för den minsk­ning i varans värde som är en följd av att varan har för­säm­rats eller mins­kat.

Första styc­ket gäl­ler inte om
   1. varan har för­störts, kom­mit bort, för­säm­rats eller mins­kat genom sin egen beskaf­fen­het eller något annat för­hål­lande som inte beror på kon­su­men­ten,
   2. varan har för­störts, för­säm­rats eller mins­kat till följd av en åtgärd som varit nöd­vän­dig för att under­söka om varan är fel­fri, eller
   3. varan har använts av kon­su­men­ten för nor­malt bruk innan omle­ve­rans sker eller innan kon­su­men­ten insåg eller borde ha insett att det fanns ett fel som ger honom eller henne rätt att häva köpet.

Anspråk mot näringsid­kare i tidi­gare sälj­led

5 §   Om näringsid­ka­ren är på obe­stånd, har upp­hört med sin närings­verk­sam­het eller inte kan anträf­fas, har kon­su­men­ten rätt att rikta anspråk på grund av fel på varan mot en näringsid­kare i tidi­gare sälj­led som har över­lå­tit varan för vida­re­för­sälj­ning.

Första styc­ket gäl­ler endast i den utsträck­ning mot­sva­rande anspråk på grund av felet hade kun­nat göras gäl­lande mot näringsid­ka­ren i tidi­gare sälj­led av den som för­vär­vat varan från denne. Ett avtal som inskrän­ker rät­ten att göra anspråk gäl­lande får dock åbe­ro­pas mot kon­su­men­ten endast om en sådan inskränk­ning med bin­dande ver­kan hade kun­nat avta­las mel­lan kon­su­men­ten och näringsid­ka­ren. Bris­tande rekla­ma­tion i tidi­gare led är utan bety­delse för kon­su­men­tens rätt.

Om kon­su­men­ten vill rikta anspråk enligt denna para­graf mot en näringsid­kare i ett tidi­gare sälj­led, får rekla­ma­tion enligt 5 kap. 2 § göras hos denne eller hos den näringsid­kare som sålt varan. Har rekla­ma­tion inte gjorts hos näringsid­ka­ren i ett tidi­gare sälj­led, för­lo­rar kon­su­men­ten sin rätt mot den näringsid­ka­ren, om kon­su­men­ten inte under­rät­tar denne om sitt anspråk inom skä­lig tid efter det att kon­su­men­ten insett eller borde ha insett att han eller hon hade anled­ning att fram­ställa ansprå­ket.

Ris­ken för vissa med­de­lan­den

6 §   Om ett med­de­lande som kon­su­men­ten ska lämna till näringsid­ka­ren eller någon annan enligt 3 kap. 4 eller 6 §, 5 kap. 2, 4 eller 11 § eller 5 § i detta kapi­tel har sänts på ett ända­måls­en­ligt sätt, får med­de­lan­det åbe­ro­pas även om det för­se­nas, för­vans­kas eller inte kom­mer fram. Det­samma gäl­ler ett sådant med­de­lande med före­läg­gande av tillägg­s­tid som näringsid­ka­ren kan lämna till kon­su­men­ten enligt 7 kap. 6 §.

För­hål­lan­det till näringsid­ka­rens bor­ge­nä­rer

7 §   Ett köp av en vara gäl­ler mot näringsid­ka­rens bor­ge­nä­rer i och med avta­let. När ett köp inte avser en bestämd vara, blir köpet dock inte gäl­lande mot bor­ge­nä­rerna för­rän någon åtgärd har vid­ta­gits genom avskil­jande eller märk­ning av varan, anteck­ning om varan i en bok­fö­rings­hand­ling eller på något annat sätt så att det fram­går att varan är avsedd för kon­su­men­ten.


9 kap. Avtal om till­han­da­hål­lande av digi­talt inne­håll och digi­tala tjäns­ter

Till­han­da­hål­lande

1 §   Om tiden för till­han­da­hål­lande av det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten inte föl­jer av avta­let, ska till­han­da­hål­lan­det ske utan onö­digt dröjs­mål.

Ett digi­talt inne­håll är till­han­da­hål­let när kon­su­men­ten ges till­gång eller åtkomst till inne­hål­let eller ett medel som är lämp­ligt för att få till­gång till eller ladda ned det. En digi­tal tjänst är till­han­da­hål­len när den görs till­gäng­lig för kon­su­men­ten.

För digi­talt inne­håll på ett fysiskt medium ska 2 kap. 1-3, 5 och 6 §§ tilläm­pas, i stäl­let för det som anges i första och andra styc­kena. Lag (2023:732).

Näringsid­ka­rens dröjs­mål

2 §   Näringsid­ka­ren är i dröjs­mål om det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten inte till­han­da­hålls inom den tid som föl­jer av 1 §. Näringsid­ka­ren ska visa att till­han­da­hål­lan­det har skett i tid.

3 §   Om näringsid­ka­ren är i dröjs­mål gäl­ler 3 kap. 2-5 §§ och 6 kap. om påfölj­der vid näringsid­ka­rens dröjs­mål vid köp av varor.

Vid häv­ning med anled­ning av näringsid­ka­rens dröjs­mål, ska kon­su­men­ten med­dela näringsid­ka­ren att han eller hon häver avta­let.

Fel på det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten

Vilka krav som ställs och vad som utgör fel

4 §   För avtal om till­han­da­hål­lande av ett digi­talt inne­håll eller en digi­tal tjänst gäl­ler 4 kap. 1-4 §§ om krav på varan och 4 kap. 5-8 och 10-12 §§ om fel på varan.

Om det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten till­han­da­hålls kon­ti­nu­er­ligt under en period, ska näringsid­ka­rens upp­da­te­rings­skyl­dig­het enligt 4 kap. 4 § första styc­ket gälla under den avta­lade peri­o­den.

5 §   Ett digi­talt inne­håll eller en digi­tal tjänst ska till­han­da­hål­las i den senaste ver­sion som fanns till­gäng­lig när avta­let ingicks, om inte något annat föl­jer av avta­let.

6 §   Ett digi­talt inne­håll eller en digi­tal tjänst som avvi­ker från det som anges i 4 kap. 1 eller 2 § till följd av bris­tande inte­gre­ring med kon­su­men­tens hård­vara, pro­gram­vara eller nätan­slut­ning ska anses fel­ak­tig, om det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten
   1. har inte­gre­rats av näringsid­ka­ren eller av någon annan för den­nes räk­ning, eller
   2. har inte­gre­rats av kon­su­men­ten eller någon för den­nes räk­ning och avvi­kel­sen beror på de anvis­ningar som har till­han­da­hål­lits av näringsid­ka­ren.

Näringsid­ka­rens ansvar för fel

7 §   Näringsid­ka­ren sva­rar för fel på det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten som har fun­nits vid till­han­da­hål­lan­det och som visar sig inom tre år från denna tid­punkt.

Om det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten ska till­han­da­hål­las kon­ti­nu­er­ligt under en period, sva­rar näringsid­ka­ren för fel på inne­hål­let eller tjäns­ten som upp­står eller visar sig under den avta­lade peri­o­den.

Näringsid­ka­ren sva­rar för fel till följd av bris­tande upp­da­te­ring under den tid som gäl­ler för näringsid­ka­rens skyl­dig­het att upp­da­tera det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten.

I fall som avses i 4 kap. 16 § sva­rar näringsid­ka­ren för fel som visar sig även efter den tid som anges i första och andra styc­kena.

8 §   Ett fel som visar sig inom ett år från till­han­da­hål­lan­det av det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten eller inom den avta­lade peri­o­den vid ett kon­ti­nu­er­ligt till­han­da­hål­lande av inne­hål­let eller tjäns­ten under en period, ska anses vara ett fel som näringsid­ka­ren sva­rar för, om inte näringsid­ka­ren visar något annat eller detta är ofören­ligt med inne­hål­lets eller tjäns­tens eller felets art.

9 §   Det som anges i 8 § gäl­ler inte om
   1. kon­su­men­tens hård­vara, pro­gram­vara eller nätan­slut­ning är ofören­lig med de tek­niska krav som gäl­ler för det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten, för­ut­satt att näringsid­ka­ren på ett klart och begrip­ligt sätt före avta­lets ingå­ende har infor­me­rat kon­su­men­ten om dessa tek­niska krav, eller
   2. kon­su­men­ten inte i skä­lig utsträck­ning sam­ar­be­tar med näringsid­ka­ren för att med de tek­niskt till­gäng­liga medel som är minst ingri­pande för kon­su­men­ten avgöra om det är kon­su­men­tens hård­vara, pro­gram­vara eller nätan­slut­ning som har orsa­kat felet, för­ut­satt att näringsid­ka­ren på ett klart och begrip­ligt sätt före avta­lets ingå­ende har infor­me­rat kon­su­men­ten om kon­se­kven­serna av bris­tande sam­ar­bete.

Påfölj­der vid fel på det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten

10 §   Vid fel på det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten får kon­su­men­ten enligt 11 och 12 §§ kräva avhjäl­pande, omle­ve­rans eller pris­av­drag eller häva avta­let. Dess­utom får kon­su­men­ten kräva ska­de­stånd enligt 6 kap. Kon­su­men­ten får även hålla inne betal­ningen enligt 5 kap. 3 §.

Ett krav med anled­ning av ett fel pre­skri­be­ras om det inte fram­ställs inom två måna­der från utgången av tids­pe­ri­o­den för näringsid­ka­rens fel­an­svar enligt 7 § eller inom den längre tid som par­terna har avta­lat. Detta gäl­ler inte i fall som avses i 5 kap. 2 § tredje styc­ket.

11 §   Kon­su­men­ten har rätt att kräva att näringsid­ka­ren avhjäl­per felet på det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten eller gör en omle­ve­rans av inne­hål­let eller tjäns­ten, om åtgär­den är möj­lig och kan vid­tas utan oskä­lig kost­nad för näringsid­ka­ren. Näringsid­ka­ren får välja mel­lan att avhjälpa felet och att göra en omle­ve­rans. Om kon­su­men­ten krä­ver en annan påföljd än avhjäl­pande eller omle­ve­rans, gäl­ler 5 kap. 5 §.

Vid bedöm­ningen av om avhjäl­pande eller omle­ve­rans skulle med­föra oskä­lig kost­nad för näringsid­ka­ren ska sär­skild hän­syn tas till vil­ken bety­delse felet har och vil­ket värde som det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten skulle ha haft i fel­fritt skick.

Avhjäl­pande eller omle­ve­rans ska ske inom skä­lig tid efter det att kon­su­men­ten fram­ställde sitt krav och utan kost­nad eller väsent­lig olä­gen­het för kon­su­men­ten.

12 §   Kon­su­men­ten har rätt att kräva pris­av­drag som sva­rar mot felet eller att häva avta­let, om avhjäl­pande eller omle­ve­rans inte kom­mer i fråga, inte sker under de för­ut­sätt­ningar som anges i 11 § tredje styc­ket eller inte kan ske inom skä­lig tid efter det att kon­su­men­ten fram­ställde sitt krav och utan väsent­lig olä­gen­het för kon­su­men­ten. Det­samma gäl­ler om felet kvar­står trots avhjäl­pande eller omle­ve­rans. Om felet med hän­syn till det digi­tala inne­hål­lets eller den digi­tala tjäns­tens karak­tär och omstän­dig­he­terna i övrigt är all­var­ligt, har kon­su­men­ten rätt till pris­av­drag eller häv­ning utan före­gå­ende för­sök till avhjäl­pande eller omle­ve­rans.

Till­han­da­hål­ler näringsid­ka­ren det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten mot betal­ning, får kon­su­men­ten inte häva avta­let om näringsid­ka­ren visar att felet är ringa.

Vid häv­ning ska kon­su­men­ten med­dela näringsid­ka­ren att han eller hon häver avta­let.

Kon­su­men­tens betal­nings­skyl­dig­het och dröjs­mål

13 §   För kon­su­men­tens betal­nings­skyl­dig­het gäl­ler 7 kap. 1 och 2 §§. Vid kon­su­men­tens avbe­ställ­ning gäl­ler 7 kap. 3 §.

14 §   Kon­su­men­ten är i dröjs­mål om han eller hon inte beta­lar för det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten i rätt tid och detta inte beror på näringsid­ka­ren eller något för­hål­lande på den­nes sida.

Vid kon­su­men­tens dröjs­mål är näringsid­ka­ren inte skyl­dig att till­han­da­hålla det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten.

Näringsid­ka­ren får vid kon­su­men­tens dröjs­mål välja mel­lan att kräva att kon­su­men­ten beta­lar och att häva avta­let enligt 7 kap. 6 § första och andra styc­kena. Om näringsid­ka­ren häver avta­let, får han eller hon dess­utom kräva ska­de­stånd enligt 7 kap. 7 och 8 §§.

Övriga bestäm­mel­ser

Verk­ningar av häv­ning

15 §   Om avta­let hävs ska näringsid­ka­ren betala till­baka det som kon­su­men­ten har beta­lat. Om det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten till­han­da­hålls kon­ti­nu­er­ligt under en period, ska näringsid­ka­ren betala till­baka dels den andel av betal­ningen som sva­rar mot den tid under avtal­s­pe­ri­o­den under vil­ken det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten inte var i fel­fritt skick, dels det som har beta­lats i för­skott för tid efter det att avta­let hävts.

16 §   Inne­håll som kon­su­men­ten har till­han­da­hål­lit eller ska­pat vid använd­ningen av det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten och som inte är per­son­upp­gif­ter får inte använ­das av näringsid­ka­ren efter det att avta­let har hävts.

Näringsid­ka­ren får dock använda sådant inne­håll om det
   1. inte har något annat använd­nings­om­råde än det som till­han­da­hålls av näringsid­ka­ren,
   2. endast rör kon­su­men­tens verk­sam­het vid hans eller hen­nes använd­ning av det digi­tala inne­håll eller den digi­tala tjänst som till­han­da­hålls av näringsid­ka­ren,
   3. har satts sam­man med andra upp­gif­ter av näringsid­ka­ren och det inte är möj­ligt eller endast med opro­por­tio­nella ansträng­ningar går att dela upp inne­hål­let, eller
   4. har ska­pats gemen­samt med andra och inne­hål­let kan använ­das av andra kon­su­men­ter.

Om avta­let hävs ska näringsid­ka­ren på kon­su­men­tens begä­ran göra inne­håll som avses i första styc­ket till­gäng­ligt för kon­su­men­ten, för­u­tom i de fall som anges i andra styc­ket 1-3. Inne­hål­let ska göras till­gäng­ligt utan kost­nad, inom skä­lig tid och i ett all­mänt använt, maskin­läs­bart for­mat.

17 §   Om avta­let hävs får kon­su­men­ten inte använda eller låta någon annan använda det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten. Näringsid­ka­ren får hindra sådan fort­satt använd­ning.

Om ett digi­talt inne­håll har till­han­da­hål­lits på ett fysiskt medium ska kon­su­men­ten om näringsid­ka­ren begär det åter­lämna det fysiska mediet. Åter­läm­nan­det ska ske utan onö­digt dröjs­mål och på näringsid­ka­rens bekost­nad. Näringsid­ka­rens begä­ran ska göras senast 14 dagar efter det att kon­su­men­ten med­de­lade näringsid­ka­ren att avta­let hävs.

For­merna för näringsid­ka­rens åter­be­tal­ning

18 §   Näringsid­ka­ren ska full­göra sin åter­be­tal­nings­skyl­dig­het vid pris­av­drag och häv­ning utan onö­digt dröjs­mål och senast 14 dagar efter det att kon­su­men­ten krävde pris­av­drag eller med­de­lade näringsid­ka­ren att han eller hon häver avta­let.

Näringsid­ka­ren ska använda samma betal­nings­sätt som kon­su­men­ten använde, om inte kon­su­men­ten uttryck­li­gen går med på något annat. Någon avgift för åter­be­tal­ningen får inte påfö­ras.

Änd­ring av ett digi­talt inne­håll eller en digi­tal tjänst

19 §   Näringsid­ka­ren får ändra ett digi­talt inne­håll eller en digi­tal tjänst som ska till­han­da­hål­las kon­ti­nu­er­ligt under en period endast om
   1. det föl­jer av avta­let och det där anges ett gil­tigt skäl till en sådan änd­ring,
   2. änd­ringen sker utan kost­nad för kon­su­men­ten, och
   3. kon­su­men­ten har infor­me­rats enligt 20 § om änd­ringen.

Om änd­ringen för­säm­rar kon­su­men­tens till­gång till eller använd­ning av det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten i mer än endast obe­tyd­lig utsträck­ning, har kon­su­men­ten rätt att säga upp avta­let med ome­del­bar ver­kan. Det gäl­ler dock inte om kon­su­men­ten har möj­lig­het att utan extra kost­nad behålla det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten utan änd­ring och i fel­fritt skick. Upp­säg­ning ska ske senast 30 dagar från det att kon­su­men­ten tog emot infor­ma­tion enligt 20 § eller från det att änd­ringen genom­för­des, om det skedde senare. Vid upp­säg­ningen tilläm­pas 15-18 §§.

Denna para­graf är inte tillämp­lig om det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten ingår i ett paket till­sam­mans med en inter­ne­tan­slut­nings­tjänst eller en all­mänt till­gäng­lig num­mer­ba­se­rad inter­per­so­nell kom­mu­ni­ka­tions­tjänst.

20 §   Näringsid­ka­ren ska infor­mera kon­su­men­ten om en änd­ring enligt 19 §. Infor­ma­tio­nen ska vara klar och begrip­lig.

I fråga om en änd­ring som avses i 19 § andra styc­ket ska kon­su­men­ten dess­utom i skä­lig tid ha infor­me­rats om änd­ring­ens egen­ska­per och tid­punk­ten för änd­ringen samt om rät­ten att säga upp avta­let eller om möj­lig­he­ten att behålla inne­hål­let eller tjäns­ten i oför­änd­rat skick.

Infor­ma­tio­nen enligt andra styc­ket ska läm­nas i en hand­ling eller i någon annan läs­bar och var­ak­tig form som är till­gäng­lig för kon­su­men­ten.

Ytter­li­gare bestäm­mel­ser

21 §   Vid avtal om till­han­da­hål­lande av ett digi­talt inne­håll eller en digi­tal tjänst gäl­ler 8 kap. 1 § om begräns­ning av ska­dan, 5 § första och andra styc­kena om anspråk mot näringsid­kare i ett tidi­gare sälj­led och 7 § om för­hål­lan­det till näringsid­ka­rens bor­ge­nä­rer.

För kon­su­men­tens med­de­lan­den enligt 3 och 12 §§ i detta kapi­tel gäl­ler 8 kap. 6 §.


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

2022:260
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 maj 2022.
   2. Bestäm­mel­serna i 1 och 9 kap. om avtal om till­han­da­hål­lande av digi­talt inne­håll och digi­tala tjäns­ter i den nya lagen tilläm­pas även på avtal som har ingåtts före ikraft­trä­dan­det, om till­han­da­hål­lan­det av inne­hål­let eller tjäns­ten sker efter ikraft­trä­dan­det. Bestäm­mel­serna i 9 kap. 19 och 20 §§ tilläm­pas dock inte på avtal som har ingåtts före ikraft­trä­dan­det.
   3. Genom lagen upp­hävs kon­su­ment­köpla­gen (1990:932).
   4. Den upp­hävda lagen gäl­ler dock fort­fa­rande för avtal som omfat­tas av den lagen och som har ingåtts före ikraft­trä­dan­det.

Vik­tiga lagar inom för­mö­gen­hets­rät­ten
JP Info­nets tjäns­ter inom för­mö­gen­hets­rätt

JP Info­nets tjäns­ter inom för­mö­gen­hets­rätt

Arbe­tar du med för­mö­gen­hets­rätt? I JP Info­nets tjäns­ter hit­tar du det juri­diska grund­ma­te­rial du behö­ver som besluts­un­der­lag samt den senaste prax­isut­veck­lingen snabbt ana­ly­se­rad och kom­men­te­rad. Se allt inom för­mö­gen­hets­rätt.