Lag (2011:914) om kon­su­ment­skydd vid avtal om tids­de­lat boende eller lång­fris­tig semester­pro­dukt

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2011:914
Depar­te­ment: Justi­tie­de­par­te­men­tet L1
Änd­ring införd: t.o.m. 2016:312
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2011:914
Depar­te­ment/myn­dig­het: Justi­tie­de­par­te­men­tet L1
Utfär­dad: 2011-​06-22
Änd­rad: t.o.m.

2016:312
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)



1 kap. Inle­dande bestäm­mel­ser

Lagens tillämp­nings­om­råde

1 §   Denna lag gäl­ler avtal mel­lan en näringsid­kare och en kon­su­ment enligt vil­ket näringsid­ka­ren mot ersätt­ning ger kon­su­men­ten rätt att
   1. under åter­kom­mande tids­pe­ri­o­der utnyttja ett eller flera över­natt­nings­bo­en­den (avtal om tids­de­lat boende),
   2. under semester­resa eller annars utnyttja boen­de­ra­bat­ter eller lik­nande för­må­ner (avtal om lång­fris­tig semester­pro­dukt),
   3. få hjälp av näringsid­ka­ren att över­låta eller för­värva rätt till ett tids­de­lat boende eller en lång­fris­tig semester­pro­dukt (för­med­lings­av­tal), eller
   4. gå med i ett system som ger till­gång till över­natt­nings­bo­ende eller andra tjäns­ter i utbyte mot att någon annan under viss tid får utnyttja kon­su­men­tens rätt enligt ett avtal om tids­de­lat boende (avtal om bytes­sy­stem).

Som avtal om tids­de­lat boende eller avtal om lång­fris­tig semester­pro­dukt anses endast ett avtal som ingås för en tid om mer än ett år, ett avtal som ingås för en tid om ett år eller kor­tare tid men som enligt avtals­vill­ko­ren för­längs utan sär­skild åtgärd från kon­su­men­tens sida och ett avtal som inte är tids­be­grän­sat.

Lagen gäl­ler även när en näringsid­kare åtar sig att som ombud för någon som inte är näringsid­kare ingå ett avtal om tids­de­lat boende eller ett avtal om lång­fris­tig semester­pro­dukt med en kon­su­ment.

Defi­ni­tio­ner

2 §   I lagen avses med

kon­su­ment: en fysisk per­son som hand­lar huvud­sak­li­gen för ända­mål som fal­ler utan­för närings­verk­sam­het,
näringsid­kare: en fysisk eller juri­disk per­son som hand­lar för ända­mål som har sam­band med den egna närings­verk­sam­he­ten.

Avtals­vill­kor som avvi­ker från lagen

3 §   Ett avtals­vill­kor som i jäm­fö­relse med bestäm­mel­serna i denna lag är till nack­del för kon­su­men­ten är utan ver­kan mot honom eller henne.

Skydd mot lag­val som ger kon­su­men­ten ett sämre skydd

4 §   Även om rätts­ord­ningen i ett land utan­för Euro­pe­iska eko­no­miska sam­ar­bets­om­rå­det är tillämp­lig på avta­let, ska före­va­rande lag tilläm­pas i den mån lagen ger kon­su­men­ten ett bättre skydd. Detta gäl­ler under för­ut­sätt­ning att avta­let avser boende i en bygg­nad som är belä­gen inom sam­ar­bets­om­rå­det eller, om avta­let avser annat än boende i en bygg­nad, näringsid­ka­ren bedri­ver sin verk­sam­het inom sam­ar­bets­om­rå­det eller rik­tar sin verk­sam­het mot ett land inom detta.


2 kap. Infor­ma­tion till kon­su­men­ten

Infor­ma­tion vid mark­nads­fö­ring

1 §   Reklam för avtal som omfat­tas av denna lag ska inne­hålla upp­lys­ningar om vil­ken skyl­dig­het näringsid­ka­ren har att lämna infor­ma­tion innan ett avtal ingås och var sådan infor­ma­tion finns till­gäng­lig.

Avtal om tids­de­lat boende och avtal om lång­fris­tig semester­pro­dukt får inte mark­nads­fö­ras som eko­no­miska inve­ste­ringar.

2 §   En näringsid­kare som mark­nads­för avtal vid ett marknadsförings-​ eller för­sälj­nings­e­ve­ne­mang ska i inbju­dan till detta tyd­ligt ange eve­ne­mang­ets natur och dess kom­mer­si­ella syfte. Infor­ma­tion enligt 3-8 §§ ska fin­nas till­gäng­lig under hela eve­ne­manget.

Infor­ma­tion innan ett avtal ingås

3 §   Näringsid­ka­ren ska i rim­lig tid innan ett avtal ingås ge kon­su­men­ten en kort­fat­tad beskriv­ning av avta­let med infor­ma­tion om
   1. näringsid­ka­rens namn, adress och orga­ni­sa­tions­num­mer,
   2. avtals­ti­den, med upp­gift om när kon­su­men­ten kan börja utnyttja sin rätt enligt avta­let,
   3. det boende som avta­let avser och den rät­tig­het som avta­let ger kon­su­men­ten,
   4. de tjäns­ter och anlägg­ningar som kon­su­men­ten får till­gång till,
   5. pris och andra avgif­ter,
   6. kon­su­men­tens ång­er­rätt och för­bu­det för näringsid­ka­ren att ta emot betal­ning och säker­het under ång­er­fris­ten, och
   7. tillämp­liga upp­fö­ran­de­ko­der.

Infor­ma­tion innan ett avtal om tids­de­lat boende ingås

4 §   Utö­ver vad som föl­jer av 3 § ska näringsid­ka­ren i rim­lig tid innan ett avtal om tids­de­lat boende ingås ge kon­su­men­ten utför­lig infor­ma­tion om
   1. det boende med till­hö­rande anlägg­ningar och tjäns­ter som avta­let avser,
   2. kost­na­derna med anled­ning av avta­let, med upp­gift om hur kost­na­derna för­de­las och kan änd­ras och hur avgif­terna för att använda boen­det beräk­nas,
   3. vill­ko­ren för utnytt­jan­det av boen­det och till­hö­rande anlägg­ningar och tjäns­ter,
   4. begräns­ningar i kon­su­men­tens möj­lig­he­ter att utnyttja boen­den i näringsid­ka­rens utbud,
   5. vad som gäl­ler i fråga om upp­säg­ning av avta­let,
   6. vad som gäl­ler i fråga om under­håll och för­valt­ning,
   7. vilka vill­kor för del­ta­gande i bytes­sy­stem som gäl­ler,
   8. på vil­ket språk näringsid­ka­ren åtar sig att kom­mu­ni­cera under avtals­ti­den, och
   9. möj­lig­he­ter till tvist­lös­ning utom dom­stol.

5 §   Om boen­det med till­hö­rande anlägg­ningar och tjäns­ter inte är fär­digt att utnyttja, ska näringsid­ka­ren i rim­lig tid innan avta­let ingås ge kon­su­men­ten utför­lig infor­ma­tion om
   1. hur långt arbe­tet med fär­dig­stäl­lan­det har kom­mit och när det beräk­nas vara klart,
   2. bygg­lov och mot­sva­rande till­stånd samt ansva­rig myn­dig­het för det, och
   3. vil­ken säker­het som har ställts enligt 5 kap. 1 § och vill­ko­ren för den.

Infor­ma­tion innan ett avtal om lång­fris­tig semester­pro­dukt ingås

6 §   Utö­ver vad som föl­jer av 3 § ska näringsid­ka­ren i rim­lig tid innan ett avtal om lång­fris­tig semester­pro­dukt ingås ge kon­su­men­ten utför­lig infor­ma­tion om
   1. för­må­nerna, med upp­gift om begräns­ningar i kon­su­men­tens möj­lig­he­ter att utnyttja dem,
   2. vad som gäl­ler i fråga om upp­säg­ning av avta­let,
   3. på vil­ket språk näringsid­ka­ren åtar sig att kom­mu­ni­cera under avtals­ti­den, och
   4. möj­lig­he­ter till tvist­lös­ning utom dom­stol.

Infor­ma­tion innan ett för­med­lings­av­tal ingås

7 §   Utö­ver vad som föl­jer av 3 § ska näringsid­ka­ren i rim­lig tid innan ett för­med­lings­av­tal ingås ge kon­su­men­ten utför­lig infor­ma­tion om
   1. vad som gäl­ler i fråga om upp­säg­ning av avta­let,
   2. på vil­ket språk näringsid­ka­ren åtar sig att kom­mu­ni­cera under avtals­ti­den, och
   3. möj­lig­he­ter till tvist­lös­ning utom dom­stol.

Infor­ma­tion innan ett avtal om bytes­sy­stem ingås

8 §   Utö­ver vad som föl­jer av 3 § ska näringsid­ka­ren i rim­lig tid innan ett avtal om bytes­sy­stem ingås ge kon­su­men­ten utför­lig infor­ma­tion om
   1. bytes­sy­ste­met, med upp­gift om begräns­ningar i kon­su­men­tens möj­lig­he­ter att utnyttja det,
   2. till­kom­mande avgif­ter,
   3. vad som gäl­ler i fråga om upp­säg­ning av avta­let,
   4. på vil­ket språk näringsid­ka­ren åtar sig att kom­mu­ni­cera under avtals­ti­den, och
   5. möj­lig­he­ter till tvist­lös­ning utom dom­stol.

Krav på infor­ma­tio­nen

9 §   Den infor­ma­tion som avses i 2-8 §§ ska läm­nas på ett klart och begrip­ligt sätt och utan kost­nad för kon­su­men­ten.

Infor­ma­tio­nen ska ges i en hand­ling eller i någon annan läs­bar och var­ak­tig form som är till­gäng­lig för kon­su­men­ten. Detta ska göras i en blan­kett som över­ens­stäm­mer med for­mu­lär som fast­ställs av rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer. I fråga om infor­ma­tion som avses i 4-8 §§ är det dock till­räck­ligt att det i blan­ket­ten i stäl­let anges var kon­su­men­ten kan få infor­ma­tio­nen.

Näringsid­ka­ren ska lämna infor­ma­tio­nen på ett språk i den stat där kon­su­men­ten är bosatt eller med­bor­gare, under för­ut­sätt­ning att det är något av de offi­ci­ella språ­ken inom Euro­pe­iska uni­o­nen, isländska eller norska. Kan flera språk komma i fråga, får kon­su­men­ten välja vil­ket språk som ska använ­das.

Påföljd vid ute­bli­ven infor­ma­tion

10 §   Om näringsid­ka­ren inte läm­nar infor­ma­tion i enlig­het med 1-9 §§, ska mark­nads­fö­rings­la­gen (2008:486) tilläm­pas med undan­tag av bestäm­mel­serna i 29-36 §§ om mark­nads­stör­nings­av­gift. Sådan infor­ma­tion ska anses vara väsent­lig enligt 10 § tredje styc­ket den lagen.


3 kap. Avta­let

Upp­rät­tande av avta­let

1 §   Ett avtal som omfat­tas av denna lag ska upp­rät­tas skrift­li­gen och under­teck­nas av par­terna.

Kon­su­men­ten är inte bun­den av ett avtal som har upp­rät­tats i strid med första styc­ket. I ett sådant fall ska 4 kap. 4 och 5 §§ tilläm­pas på mot­sva­rande sätt.

Näringsid­ka­ren ska ge kon­su­men­ten en kopia av avta­let när det har ingåtts.

Språk

2 §   Avta­let ska upp­rät­tas på ett språk i den stat där kon­su­men­ten är bosatt eller är med­bor­gare, under för­ut­sätt­ning att det är något av de offi­ci­ella språ­ken inom Euro­pe­iska uni­o­nen, isländska eller norska. Kan flera språk komma i fråga, får kon­su­men­ten välja vil­ket språk som ska använ­das.

Om ett avtal om tids­de­lat boende avser en bygg­nad som är belä­gen i ett land inom Euro­pe­iska eko­no­miska sam­ar­bets­om­rå­det, är näringsid­ka­ren skyl­dig att till­han­da­hålla kon­su­men­ten en bestyrkt över­sätt­ning av avta­let till ett språk i det lan­det som är något av de offi­ci­ella språ­ken inom Euro­pe­iska uni­o­nen, isländska eller norska.

Infor­ma­tion i avta­let

3 §   Avta­let ska inne­hålla den infor­ma­tion som anges i 2 kap. 3-8 §§. Infor­ma­tio­nen ska vara klar och begrip­lig och ges i en sådan blan­kett som avses i 2 kap. 9 § andra styc­ket.

Kon­su­men­ten får mot näringsid­ka­ren åbe­ropa en upp­gift eller beskriv­ning som har läm­nats enligt 2 kap. 3-8 §§, även om avta­let avvi­ker från infor­ma­tio­nen. Detta gäl­ler dock inte om kon­su­men­ten i avta­let uttryck­li­gen har god­känt avvi­kel­sen eller om avvi­kel­sen är en följd av omstän­dig­he­ter utan­för näringsid­ka­rens kon­troll och vars följ­der denne inte har kun­nat und­vika.

Innan avta­let ingås ska näringsid­ka­ren för kon­su­men­ten sär­skilt fram­hålla en sådan avvi­kelse som avses i andra styc­ket. Detta ska ske i en hand­ling eller i någon annan läs­bar och var­ak­tig form som är till­gäng­lig för kon­su­men­ten.

Avta­let ska inne­hålla kon­su­men­tens namn och adress samt upp­gift om datum och plats för under­teck­nan­det.

Infor­ma­tion om ång­er­rätt

4 §   Innan avta­let ingås ska näringsid­ka­ren upp­märk­samma kon­su­men­ten på den­nes ång­er­rätt och för­bu­det för näringsid­ka­ren att ta emot betal­ning och säker­het under ång­er­fris­ten. Näringsid­ka­ren ska se till att kon­su­men­ten under­teck­nar denna infor­ma­tion i avta­let sär­skilt.

Till­han­da­hål­lande av ång­er­blan­kett

5 §   Näringsid­ka­ren ska till avta­let foga en blan­kett med infor­ma­tion om kon­su­men­tens ång­er­rätt och för­bu­det för näringsid­ka­ren att ta emot betal­ning och säker­het under ång­er­fris­ten. Blan­ket­ten ska också kunna använ­das för att utöva ång­er­rät­ten.

Blan­ket­ten ska över­ens­stämma med for­mu­lär som fast­ställs av rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer.


4 kap. Kon­su­men­tens ång­er­rätt

Ång­er­rätt och ång­er­frist

1 §   Kon­su­men­ten har rätt att från­träda ett avtal som omfat­tas av denna lag (ång­er­rätt) genom att sända eller lämna ett skrift­ligt med­de­lande om detta till näringsid­ka­ren inom 14 dagar från den dag som anges i 2 § (ång­er­frist).

I 3 kap. 1 § andra styc­ket finns en bestäm­melse om att kon­su­men­ten under vissa för­ut­sätt­ningar inte är bun­den av ett avtal. Enligt 5 kap. 3 § har kon­su­men­ten rätt att från­träda ett avtal om lång­fris­tig semester­pro­dukt efter viss betal­ning.

2 §   Ång­er­fris­ten bör­jar löpa den dag då avta­let ingås eller i före­kom­mande fall den senare dag då kon­su­men­ten får en kopia av avta­let. Ång­er­fris­ten bör­jar dock löpa först när kra­ven i 3 kap. 2 §, 3 § första styc­ket och 5 § upp­fylls.

Trots första styc­ket upp­hör ång­er­rät­ten tre måna­der och 14 dagar efter den dag då avta­let ingicks eller kon­su­men­ten fick en kopia av avta­let, om näringsid­ka­ren inte har upp­fyllt kra­ven i 3 kap. 3 § första styc­ket. Avser under­lå­ten­he­ten kra­ven i 3 kap. 2 eller 5 §, upp­hör ång­er­rät­ten ett år och 14 dagar efter den dagen.

3 §   Om kon­su­men­ten har ingått ett avtal om bytes­sy­stem i anslut­ning till ett avtal om tids­de­lat boende och båda avta­len har erbju­dits kon­su­men­ten vid samma till­fälle, ska utgångs­punk­ten för beräk­ningen av ång­er­fris­ten för avta­let om tids­de­lat boende också vara utgångs­punkt för beräk­ningen av ång­er­fris­ten för avta­let om bytes­sy­stem.

4 §   Kon­su­men­ten är inte skyl­dig att betala för boende och tjäns­ter som kon­su­men­ten har utnytt­jat innan avta­let ång­ras eller för några kost­na­der i övrigt med anled­ning av att ång­er­rät­ten utnytt­jas.

Ankny­tande avtal

5 §   Om kon­su­men­ten utö­var sin ång­er­rätt och med anled­ning av avta­let har ingått ett ankny­tande avtal om kre­dit eller andra tjäns­ter som till­han­da­hålls av näringsid­ka­ren eller av någon annan på grund av en över­ens­kom­melse mel­lan denne och näringsid­ka­ren, ska det ankny­tande avta­let upp­höra att gälla utan att kon­su­men­ten får åläg­gas någon påföljd för detta.

Med­de­lande om att ång­er­rät­ten utövas

6 §   Har kon­su­men­ten i rätt tid och på ett ända­måls­en­ligt sätt läm­nat eller sänt ett med­de­lande enligt 1 § om att han eller hon ång­rar avta­let, får med­de­lan­det åbe­ro­pas även om det för­se­nas, för­vans­kas eller inte kom­mer fram.


5 kap. Betal­ning och säker­het

Säker­het vid avtal om bygg­nad m.m. som inte är fär­dig­ställd

1 §   Om boen­det med till­hö­rande anlägg­ningar och tjäns­ter inte är fär­digt att utnyttja när ett avtal om tids­de­lat boende ingås, ska näringsid­ka­ren ställa säker­het för att kon­su­men­ten får till­baka det som har beta­lats om fär­dig­stäl­lande inte sker och avta­let upp­hör.

För­bud mot krav på betal­ning och säker­het

2 §   Näringsid­ka­ren får inte kräva att kon­su­men­ten läm­nar betal­ning till eller stäl­ler säker­het hos näringsid­ka­ren eller någon annan
   1. om näringsid­ka­ren är skyl­dig att ställa säker­het enligt 1 §, innan säker­he­ten har ställts,
   2. i fråga om avtal om tids­de­lat boende, avtal om lång­fris­tig semester­pro­dukt och avtal om bytes­sy­stem, innan ång­er­fris­ten har löpt ut, och
   3. i fråga om för­med­lings­av­tal, innan för­med­lingsupp­dra­get har slut­förts eller avta­let har upp­hört på något annat sätt.

Den som upp­såt­li­gen bry­ter mot första styc­ket döms till böter.

Betal­nings­plan och rätt att från­träda ett avtal om lång­fris­tig semester­pro­dukt

3 §   Vid avtal om lång­fris­tig semester­pro­dukt ska betal­ningen ske enligt en betal­nings­plan som upp­rät­tas av näringsid­ka­ren och kon­su­men­ten. Betal­ningen ska delas upp i lika stora årliga del­be­tal­ningar. Detta hind­rar inte att belop­pen anpas­sas med hän­syn till för­änd­ringar i det all­männa prislä­get.

Kon­su­men­ten har rätt att från­träda avta­let sedan ett betal­nings­krav som avser den andra årliga del­be­tal­ningen har tagits emot. Lag (2016:312).

Kon­su­men­tens befo­gen­he­ter vid över­lå­telse av ford­ran

4 §   Bestäm­mel­serna i 28-30 §§ kon­su­ment­kre­dit­la­gen (2010:1846) ska tilläm­pas då näringsid­ka­ren har läm­nat kon­su­men­ten anstånd med betal­ningen eller då någon del ska beta­las med ett belopp som kon­su­men­ten har lånat av näringsid­ka­ren eller någon annan kre­dit­gi­vare på grund av en över­ens­kom­melse mel­lan denne och näringsid­ka­ren.


6 kap. Till­syn

1 §   Kon­su­ment­ver­ket utö­var till­syn över att denna lag följs.

Till­sy­nen ska utövas så att den inte vål­lar större kost­nad eller olä­gen­het för näringsid­ka­ren än som är nöd­vän­digt.

2 §   För till­sy­nen har Kon­su­ment­ver­ket eller den som ver­ket utser rätt att göra inspek­tion hos näringsid­ka­ren och ta del av alla hand­lingar som behövs för till­sy­nen. Näringsid­ka­ren ska lämna de upp­lys­ningar om verk­sam­he­ten som begärs för till­sy­nen.

Om näringsid­ka­ren inte till­han­da­hål­ler hand­ling­arna eller läm­nar upp­lys­ning­arna, får Kon­su­ment­ver­ket före­lägga näringsid­ka­ren att full­göra sin skyl­dig­het. Ett beslut om före­läg­gande får för­e­nas med vite.

3 §   Om Kon­su­ment­ver­ket enligt 2 § har före­lagt en näringsid­kare att till­han­da­hålla en hand­ling eller upp­lys­ning, får beslu­tet över­kla­gas till all­män för­valt­nings­dom­stol. Andra beslut av Kon­su­ment­ver­ket enligt 2 § får inte över­kla­gas.

Pröv­nings­till­stånd krävs vid över­kla­gande till kam­mar­rät­ten.


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

2011:914
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 augusti 2011, då lagen (1997:218) om kon­su­ment­skydd vid avtal om tids­de­lat boende ska upp­höra att gälla.
   2. Den upp­hävda lagen gäl­ler fort­fa­rande i fråga om avtal som har ingåtts före ikraft­trä­dan­det.

2016:312
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 maj 2016.
   2. Bestäm­mel­serna i 5 kap. 3 § i para­gra­fens äldre lydelse gäl­ler fort­fa­rande i fråga om avtal som har ingåtts före ikraft­trä­dan­det.