SFS 1992:1672
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
SFS 1992:1672 Lag
utkom frän trycket
ODl p aketreSOr:
den 30 december 1992
utfärdad den 17 december 1992.
Enligt riksdagens beslut' föreskrivs följande.
Inledande bestämmelser
1 § Denna lag gäller paketresor som arrangörer, själva eller genom åter
försäljare, säljer eller marknadsför.
2 § Méd paketresa avses i lagen ett arrangemang som har utformats
innan avtal träffas och som
1. består av transport och inkvartering eller någon av dessa tjänster i
kombination med någon turisttjänst som utgör en inte oväsentlig del av
arrangemanget och som inte är direkt knuten till transport eller inkvarte
ring,
2. varar mer än 24 timmar eller inbegriper övernattning samt
3. säljs eller marknadsförs för ett gemensamt pris eller för skilda priser
som är knutna till varandra.
Lagen gäller även om olika tjänster som ingår i arrangemanget skall
betalas var för sig.
Med inkvartering avses i första stycket 1 logi som inte är att anse som
enbart ett led i en transporttjänst.
När ordet resa eller avledningar därav förekommer i lagen avses även
arrangemang där transport inte ingår.
3 § I lagen avses med
arrangör, den som annat än tillfälligtvis organiserar paketresor och
säljer eller marknadsför dem direkt eller genom en återförsäljare,
återförsäljare: den som säljer eller marknadsför paketresor som organi
seras av någon annan såsom arrangör,
resenär, den som själv eller genom någon annan förvärvar en paketresa,
avtal: den överenskommelse om en paketresa som träffas mellan å ena
sidan resenären och å andra sidan arrangören och återförsäljaren eller en
av dessa.
4 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är
till nackdel för resenären är utan verkan mot denne, om han förvärvar
paketresan huvudsakligen för enskilt ändamål från en näringsidkare i
dennes yrkesmässiga verksamhet.
3918
' Prop. 1992/93:95, bet. 1992/93: LU21, rskr. 1992/93:129.
¬
Information m.m.
SFS 1992:1672
5 § Kataloger och broschyrer som tillhandahålls resenärer skall innehål
la tydlig och begriplig information om priset samt i förekommande fall om
resmål, transporter, inkvartering, måltider, resplan, inresebestämme lser,
betalningsvillkor och villkor om minsta antal resenärer för resan .
Uppgifterna i kataloger och broschyrer är bindande för arrangören.
Ändringar får dock göras innan avtal träffas, om ett uttryckligt förbehåll
om det har gjorts i katalogen eller broschyren och om resenären tydligt
informeras om ändringarna.
6 § Innan ett avtal sluts skall resenären på lämpligt sätt informeras om
sådana hälsobestämmelser som blir tillämpliga under resan samt , i den
mån det har betydelse för resenären, om vad som gäller i fråga om pass och
visum för medborgare i stater inom Europeiska ekonomiska samarbetsom
rådet.
1 god tid före resan sk all resenären på lämpli gt sätt få information om
1. transportarrangemang och försäkringsmöjligheter,
2. sådana uppgifter som gör det möjligt dels för resenären att komma i
kontakt med arrangören eller återförsäljaren under resan, dels för anhöriga
att komma i kontakt med resenä ren om denne är underårig.
7 § Arrangören ansvarar för att kataloger och broschyrer innehåller in
formation enligt 5 § första stycket.
Arrangören och återförsäljaren ansvarar för att information lämnas
enligt 6 §.
I fråga om underlåtelse att lämna information enligt 5 och 6 §§ skall
marknadsföringslagen (1975:1418) tillämpas.
Avtalet
8 § Arrangören skall se till a tt avtalet innehåller uttryckliga villkor om
priset för resan och kostnader som kan tillkomma, betalningsvillkor och
reklamationsfrister samt, beroende på vad som ingår i paketresan, om
resmål, resplan, transporter, inkvartering, andra turisttjänster, särskilda
önskemål från resenärens sida som godtagits och försäkringar. Alla av
talsvillkor skall framgå av en skriftlig handling. A rrangören skall ock så se
till att handlingen irmehåller uppgifter som gör det möjligt att komma i
kontakt med arrangören eller återförsäljaren under resan.
Innan avtal träffas skall resenären på lämpligt sätt få del av avtalsvillkor
och information enligt första stycket. Han skall få ett eget exemplar av den
skriftliga handlingen.
Andra stycket gäller inte när avtal träffas kort före avresan.
9 § Arrangören ansvarar gentemot resenären för vad denne har rätt att
fordra till följd av avtalet. Ansvaret gäller även för sådana prestationer
som skall fullgöras av någon annan än arrangören.
Om återförsäljaren är part i avtalet, ansvarar han mot resenären på
samma sätt som arrangören.
3919
¬
SFS 1992:1672
överlåtelse av resan
10 § Resenären får överlåta paketresan till någon som uppfyller alla
villkor for att få delta i resan, om han i skälig tid före avresan underrättar
arrangören eller återförsäljaren om sin avsikt.
När resan överlåts enligt första stycket är Överlåtaren och förvärvaren
solidariskt ansvariga gentemot den andra parten i avtalet for vad som
återstår att betala for resan och for extra kostnader som kan uppkomma på
grund av Överlåtelsen.
Ändringar fore avresan, m. m.
11 § Avtalsvillkor får ändras till resenärens nackdel endast om det fram
går tydligt av avtalet att detta får ske. Priset får höjas endast om det
dessutom av avtalet framgår tydligt hur det nya priset skall fastställas.
Priset får höjas endast på grund av
1. ändringar i transportkostnader,
2. ändringar i skatter, tullar eller avgifter avseende tjänster som ingår i
resan, eller
3. ändringar i växelkurser som påverkar arrangörens kostnader for
resan.
Priset får inte höjas under de sista 20 dagarna fore den avtalade avrese
dagen. Ett avtalsvillkor om att priset kan ändras får inte vara ensidigt till
resenärens nackdel.
12 § Resenären får frånträda avtalet, om arrangören förklarar att han
inte kommer att fullgöra vad han har åtagit sig och avtalsbrottet är av
väsentlig betydelse for resenären. Resenären får också frånträda avtalet,
om avtalsvillkoren ändras enligt 11 § och ändringen är väsentligt till hans
nackdel.
Om arrangören avser att bryta avtalet, eller om han vill ändra avtalsvill
koren, skall han underrätta resenären snarast och därvid lämna besked om
dennes rätt att frånträda avtalet enligt första stycket.
Resenären skall inom skälig tid meddela arrangören eller återförsäljaren
om han vill frånträda avtalet. Gör han inte det, förlorar han sin rätt att
frånträda avtalet.
13 § Frånträder resenären avtalet enligt 12 §, har han rätt till en annan
paketresa som är av likvärdig eller högre kvalitet, om arrangören eller
återförsäljaren kan erbjuda detta. Om resenären godtar en sämre ersätt
ningsresa, har han rätt till ersättning for prisskillnaden.
Avstår resenären från sin rätt till ersättningsresa, eller kan en sådan resa
inte erbjudas, skall han snarast få tillbaka vad han har betalat enligt
avtalet.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller också om arrangören
ställer in resan utan att resenären är skuld till det.
3920
¬
14 § I sådana fall som avses i 13 § har resenären rätt till skadestå nd från
1992:1672
arrangören, om det är skäligt.
Rätt till skadestånd på grund av att arrangören ställt in resan föreligger
inte, om arrangören visar
1. att färre personer än ett i avtalet angivet minimiantal anmält sig till
resan och resenären inom en i avtalet angiven tid skriftligen under rättats
om att resan ställts in, ell er
2. att resan inte kunnat genomföras på grund av ett hinder utanför
arrangörens kontroll som denne inte skäligen kunde förväntas ha räknat
med när avtalet ingicks och vars följder denne inte heller skäligen kunde
ha undvikit eller övervunnit.
Beror det på någ on som arrangören har anlitat att resan har ställts in, är
arrangören fri från skadeståndsansvar enligt första stycket 2 endast om
också den som han har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen.
Detsamma gäller om orsaken är hänförlig till någon ann an i et t tidigare
led.
Ändringar efter avresan, m. m.
15 § Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan
tillhandahållas, skall arrangören ordna lämpliga ersättningsarrangemang
utan extra kostnad för resenären.
Kan ersättningsarrangemang inte ordnas eller avvisar resenären på god
tagbara grunder sådana arrangemang, sk all arrangören, om det är skäligt,
utan extra kostnad för resenären tillhandahålla likvärdig transport tillbaka
till platsen för avresan eller till någon annan ort som resenären godkänner.
Innebär en förändring i paketresan enligt första eller andra stycket en
försämring för resenären är han, om det är skäligt, berättigad till prisav
drag och skadestånd.
16 § Vid andra fel i de avtalade tjänsterna än sådana som anges i 15 §
har resenären rätt till prisavdrag och skadestånd, om inte felet beror på
honom.
Resenären har inte rätt till skadestånd, om arrangören visar att felet
beror på ett hinder utanför arrangörens kontroll som denne inte skäligen
kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder denne
inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri
från skadeståndsansvar enligt andra stycket endast om också den som han
har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om
felet beror på nå gon annan i ett tidigare led.
Vid fel som har sin grund i omständigheter som beskrivs i and ra eller
tredje stycket skall arrangören genast ge resenären den hjälp som behöv s.
17 § Skadestånd enligt 15 och 16 §§ omfattar, förutom ersättning för ren
förmögenhetsskada, ersättning för personskada och sakskada.
3921
¬
SFS 1992:1672
ig § Skador som omfattas av bestämmelserna i sjölagen (1891:35 s. 1),
luftfartslagen (1957:297), järnvägstrafiklagen (1985:192) eller lagen
(1985:193) om internationell järnvägstrafik ersätts enligt de lagarna i
stället för enligt denna lag. Arrangören är dock alltid skyldig att ersätta
resenären för vad denne har rätt att fordra enligt de nämnda lagarna.
19 § Resenären får inte åberopa fel som avses i 15 eller 16 §, om han inte
inom skälig tid efter det att han märkt felet underrättar arrangören eller
återförsäljaren om felet.
Utan hinder av första stycket får resenären åberopa fel, om arrangören
eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och
heder.
Resenärens skyldighet att reklamera enligt första stycket skall framgå
tydligt av avtalet.
20 § Om resenären framför klagomål som inte är obefogade, skall ar
rangören eller hans lokala representant genast vidta åtgärder för att finna
en lämplig lösning.
Tillsyn
21 § Konsumentverket utövar tillsyn över att denna lag följs.
Tillsynen skall utövas så att den inte vållar större kostnad eller olägenhet
än som är nödvändigt.
22 § För tillsynen har Konsumentverket eller den som verket utser rätt
att göra inspektioner hos arrangörer och återförsäljare och att ta del av alla
handlingar som behövs för tillsynen. Arrangörer och återförsäljare skall
lämna de upplysningar om verksamheten som begärs för tillsynen.
Om en arrangör eller en återförsäljare inte tillhandahåller handlingar
eller lämnar upplysningar i e tt sådant fall som avses i första stycket, får
Konsumentverket förelägga arrangören eller återförsäljaren vid vite att
fullgöra sin skyldighet.
23 § Om Konsumentverket enligt 22 § andra stycket har förelagt en
arrangör eller en återförsäljare att tillhandahålla en handling, får beslutet
överklagas hos kammarrätten. Andra beslut av Konsumentverket enligt
22 § får inte överklagas.
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 1993.
2. Bestämmelserna i 5 § första stycket gäller inte för kataloger eller
broschyrer som har framställts före ikraftträdandet.
3. Uppgifter i katal oger eller broschyrer som har framställts före ikraft
trädandet får ändras, även om det i katalogen eller broschyren inte har
gjorts något sådant förbehåll som sägs i 5 § andra stycket.
3922
¬
På regeringens vägnar
SFS 1992:1672
CARL BILDT
REIDUNN LAURÉN
(J ustitiedepartementet)
¬