SFS 1977:179
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
SFS 1977:179
Kommunallag;
Utkom från try cket
den 12 maj 1977
utfärdad den 21 april 1977.
Enligt riksdagens beslut' föreskrives följande.
1 KAP. Allmänna bestämmelser
1 § Riket är indelat i kommun er och landstingskommuner.
Varje län utgör en landstingskommun, om ej annat är föreskrivet.
Om ko mmunalförbund och om ändring i kommunal och landstingskom-
k
i'liM
• 1/
munal indelning finns särskilda bestämmelser.
472
' Prop. 1975/76; 187, K U 19 76/77; 25; rskr 148.
¬
2 § 1 tienna lag avses med fu llmäktige kommunfullmäktige och landsting-
SFS 1977:179
et samt med styr elsen kommunstyrelsen och förvaltningsutskottet.
3 S Medlem av kommun är den som är kyrkobokförd i kom munen, äger
fast egendom där eller är taxerad till komm unalskatt där.
Medlem av landstingskommun är den som är medlem av kommun inom
landstingskommunen.
4 § Kommun och landstingskommun får själva vårda sina angelägenhe
ter.
Stockholms läns landstingskommun får handha angelägenhet som a vser
del av landstingskommunen och som ankommer på kommun, om det är på
kallat med hänsyn till betyd ande behov av samverkan mellan kommunerna
inom nämnda del.
Om vissa angelägenheter som ankommer på kommun eller landstings
kommun finns särskilda bestämmelser. Vad som sägs i andra s tycket gäller
ej i fråga om såd ana angelägenheter,
5 § Kommuns och landstingskommuns beslutanderätt utövas av full
mäktige.
Förvaltning och verkställighet ankommer på styrelsen och övriga nämn
der. Nämnderna bereder även ärenden som skall avgöras av fullmäktige.
För sådan uppgift kan tillsättas särskild beredning bestående av en eller
flera p ersoner.
Fullmäktige får uppdraga åt styrelsen eller annan nämnd a ti i fullmäkti
ges ställe fatta beslut i viss grupp av ä renden, i den man ej ann at följer av
lag eller annan författning. Sådant uppdrag fåi- ej avse iirenden som iir av
principiell beskaffenhet eller i övrigt av större vikt.
2 KAP. Fullmäktige
1 § Fullmäktige beslutar hur mänga ledamöter i fullmäktige som skall ut
ses. Antalet skall bestämmas till ett udda tal och till minst
31 i kommun med 12 000 r östberättigade invånare eller därunder och i
landstingskommun med 140 000 röstberättigade invånare eller därunder,
41 i kommun med över 12 000 till och med 24 000 rös tberättigade invå
nare,
51 i kom mun med över 24 000 till och med 36 000 röstberättigade invåna
re och i landst ingskommun med över 140 000 till och med 200000 rö stbe
rättigade invånare,
61 i kommun med över 36 000 röstberiittigade invånare,
71 i landstingskomm un med öve r 200000 röstberättigade invånare.
I Stockh olms kommun och i landstin gskommun med ö ver 300 000 röst
berättigade invånare skall dock antalet fullmäktige bestämmas till minst
101.
Vid tillämpningen av första och andra styckena skall som röstberättigad
anses den som har upptagits i gällande röstlängd. Länsstyrelsen skall ge-
473
¬
SFS 1977:179
nast underrättas om beslut om ändring av antalet fullmäktige. Sädant be- / " .
slut skall tillämpas först när val i hela riket av fullmäktige förrättas nästa
gång.
2 S För ledamöterna i fullmäktige skall u tses suppleanter.
1 kommun bestämmer kommunfullmäktige det antal suppleanter som
skall ligga t ill grund för tilliimpning en av bestämmelserna i 1 4 kap. 19 val
lagen (197 2: 620) om utseende av suppleanter. Antalet skall utgöra viss an
del. dock högst h älften, av det antal platser som v arje parti erhäller i kom
munen. Om därvid uppkommer brutet tal. avrundas detta till närmast hög
re hela tal. Länsstyrelsen skall genast underrätttis om kommunfullmäkti
ges beslut.
Om antalet suppleanter för ledamöterna i landstinget gäller vad som är
föreskrivet i vallagen.
3 i? Rösträtt vid val av ledamöter och suppleanter i kommunfullmäktige
har den som är kyrkobokförd i kommunen och som har uppnått aderton
års ålder senast på valdagen. Den som är omyndigförklarad av domstol har
dock ej rösträtt. Den som ej är svensk medborgare har rösträtt endast om
han har varit kyrkobokförd i riket den 1 november de tre åren närmast före
valåret. Varje röstberättigad haren röst.
Rösträtt vid val av l edamöter och suppleanter i landsting ha r den som är
röstberättigad vid val av l edamöter och suppleanter i kommunfullmäktige i
kommun inom landstingskommunen.
Frågan huruvida rösträtt enligt fö rsta och a ndra styckena föreligger av-
göres på grundval av en före valet upprättad röstlängd.
4 § Ledamöter och suppleanter i fullmäktige väljes bland dem som upp
fyller villkoren för rösträtt enligt 3 § förs ta och andra styckena.
Landshövding, länsöverdirektör och avdelningschef vid länsstyrelse är
ej valbara till ledamot eller suppleant. Den som är anställd hos kommunen
eller landstingskommunen och som i egens kap av föredragande hos styrel
sen eller på grund av andra uppgifter som hör till tjänsten har den ledande
ställningen -bland kommunens eller landstingskommunens tjänstemän är ej
heller valbar.
Om ledamot eller suppleant upphör att vara valbar, förfaller hans upp
drag genast. Fullmäktige skall befria ledamot eller suppleant från hans
uppdrag, om han vil l avgå och särskilda skäl ej talar däremot.
5 § Ledamot och suppleant i fullmäktige eller beredning har rätt till den
ledighet från anställning som behövs för uppdraget.
tv.
6 S Ledamöter och suppleanter i fullmäktige väljes för tre tjänstgörings-
j;.
år räknat från och med den 1 november det år då valet har skett.
v
I .Stockholms kommun räknas tjänstgöringstiden från och med den 15
oktober det år då valet har skett,
, r.,.
Om val av ledamöter och suppleanter med anlednin g av ändring i kom -
munal eller landstingskommunal indelning finns särskilda bestämmelser.
474
7 S I vallagen (1972 : 620) finns bestämmelser om
• • J"
¬
1. kommuns och landstingskommuns indelning i valkretsar och väldi-
SFS 1977:179
strikt.
2. valdag, röstlängd, vals förrättande och avslutande samt
3. förfarandet när ledamot i fullmäkti ge har avgått före den bestämda
tjänstgöringstidens utgång och när suppleant för ledamot har inträtt som
ledamot i fullmäktige eller av an nan anledning har avgått som suppleant.
8 S Fullmäktige väljer för den tid som fullmäktige bestämmer bland sin a
ledamöter en ordförande och en eller två vice o rdförande. Till des s valen
har förrättats, utövas ordförandeskapet av den som har varit ledamot
längst tid, Om två eller flera har varit ledamöter lika länge, har den äldste
av dem företräde.
Om varken ordföranden eller vice ordförande kan närvara vid sam man
träde. utser fullmäktige annan ledamot att för tillfället föra ordet.
Om ordförandeskapet vid första sammanträdet med kommunfullmäktige
som har valts med anledning av ändring i kommunal indelning finns sär
skilda bestämmelser.
9 S Fullmäktige sammanträder enligt den ordning som fullmäktige be
stämmer med iakttagande av föreskrifterna i tredje stycket samt i 4 kap.
4 § och 5 kap. 6 8 om tid för handläggning av vissa ärenden. Sammanträde
skall även hållas, när styrelsen eller minst en tredjedel av fullmäktiges le
damöter begär det eller ordföranden anser att det behövs.
I landstingskommun bör sammanträde hållas minst fyra gånger varje år.
Vid s ammanträde före december månads utgång förrättas val till de be
fattningar inom kommunen eller landstingskommunen som blir lediga vid
årets slut. Är då val i hela riket av fullmäktige har ägt rum skall valen för
rättas av de nyvalda fullmäktige.
I Stockholms kommun skall styrelsen väljas vid första sammantriidet
med fullmäktige under tjänstgöringsåret.
10 8 Kungörelse om sammanträde med fullmäktige utfärdas av ordföran
den. Kungörelsen skall innehålla uppgift om tid och plats för sammanträ
det samt om de ärenden som skall behandlas.
Kungörelsen skall minst en vecka före sammanträdesdagen anslås pa
kommunens eller landstingskommunens anslagstavla och inom samma tid
sändas med posten till varje ledamot och suppleant i fullmäktige.
Uppgift om tid och plats för sammanträde samt. om fullmäk tige har be-
stiimt det. uppgift om d e ärenden som skall behandlas skall minst en vecka
före sammanträdesdagen införas i en eller flera orts tidningar. Vid samman
träde före december månads utgång avgöres för följande kalenderår i vil
ken eller vilka tidningar sådant tillkännagivande skall införas. Därvid bör
väljas tidn ingar som genom spridning inom olika grupper av kommunens
eller landstingskommunens medlemmar bringar tillkännagivandet till de
flestas kännedom. Om förslag om att tillkännagivandet skall införas i an
nan orts tidning får minst en tredjedel av rösterna, skall tillkiinnagivandet
införas också i denna tidning.
Om ärende fordrar så skyndsam handläggning att kungörande i den ord
ning som fÖreskrivcs i andi'a och tredje styckena ej hinnes med. skall kun
görelsen med uppgift om ärendet anslås senast vardagen före sammanträ-
475
¬
SFS 1977:179
desdagen och sandas med poslen lill varje ledamot och suppleant i full ,
mäktige sä tidigt att den kan antagas komma honom till handa inom samma
tid.
11^ Om ledamot i full mäktige är hindrad att inställa sig till sammanträde
ellei' att vidare deltaga i sa mmanträde, inträder i h ans ställe den suppleant
som enligt den mellan suppleanterna bestämda ordningen stär i tur att
tjiinstgöra. Vad som har sagts om ledamot gälleräven suppleant, som har
kallats att tjänstgöra eller som tjänstgör i stäl let för ledamot.
Ledamot, som inställer sig under pägäende sammanträde eller till fort
satt sammanträde, hai' rätt att tjänstgöra även om suppleant har inträtt i
hans ställe. Dock fär ej ledamot, som har avbrutit tjänstgöringen vid s am
manträde pä grund av annat hinder än jäv. därefter under samma dag
tjiinstgöra vid sammanträdet.
.Suppleant som har börjat tjänstgöra med stöd av första stycket har före
träde framför annan suppleant, även om denne står i tu r att tjänstgöra en
ligt den mellan suppleanterna bestämda ordningen. Suppleant, som pä
grund av att han är jävig i visst ärende avbryter tjänstgöringen vid sam
manträde. får åter tjänstgöra sedan ärendet har handlagts.
Om samtliga suppleanter för ledamot i kommunfullmäktige är hindrade
att inställa sig till sammanträde eller att vidare deltaga i sa mmanträde, in
träder i ledamotens ställe den suppleant som enligt den mellan supplean
terna bestämda ordningen står i tu r att tjänstgöra för den ledamot som har
erhållit den första platsen för partiet i valkretsen. Om sådan suppleant ej
kan tjänstgöra, inträder den suppleant som står i tu r att tjänstgöra för den
ledamot som har erhållit den andra platsen för partiet i valkretsen och så
vidare efter samma grund. Om partiets samtliga suppleanter i val kretsen är
hindrade att inställa sig till s ammanträde eller att vidare deltaga i samm an
träde. inträder suppleant som har utsetts för partiet i a nnan valkrets efter
den grund som nyss har sagts. Därvid har suppleant, som har utsetts i val
krets där partiets röstetal är högst, företräde.
12
Fullmäktige får handlägga ärende endast om mer än hälften av leda
möterna är närvarande. Fullmäktige kan dock föreskriva att interpellation
och fråga får besvaras, även om antalet närvarande är lägre än vad som nu
har sagts.
Om närvarande ledamot enligt 13 § eller 5 kap, 2 § på grund av jäv är
hindrad att deltaga i h andläggningen av visst ärende, får fullmäktige hand
lägga detta, även om antalet deltagande på grund av hindret ej uppgår till
vad som föreskrives i fö rsta stycket.
13
Ledamot i fu llmäktige får ej deltaga i handläggning av ärende som
personligen rör honom själv eller hans make. föräldrar, barn eller syskon
eller annan honom närstående. Bestämmelser om jäv i sam band med revi
sion finns i . "i ka p. 2 S.
14 ^ Varje ledamot i ful lmäktige har en röst.
Rätt att deltaga i ful lmäktiges överläggningar men ej i b esluten har även
1. ordföranden eller vice ordförande i st yrelsen,
476
2. ordföranden eller vice ordförande i ann an niimnd eller i ber edning vid
¬
handläggning av ärende som har beretts av nämnden eller beredningen och
SFS 1977:179
vid besvarande av interpellation som har framställts till ordföranden i
nämnden eller beredningen,
3. ledamot i styrels en och sådan ledamot i styre lse för aktiebolag, eko
nomisk förening eller stiftelse som avses i 2 3 § andra stycket vid besv aran
de av interpellation som enligt 24 § tre dje stycket har överlämnats för att
besvaras av honom,
4. revisor hos kommunen eller landstingskommunen vid b ehandling av
revisionsberättelsen för den verksamhet som hans uppdrag avser.
5. sådan tjänsteman hos kommunen eller landstingskommunen som av
ses i 4 § andra stycket samt,
6. i den mån fullmäkt ige har beslutat det, ledamot eller suppleant i sty
relsen, annan nämnd eller beredning.
Fullmäktige får kalla tjänsteman hos kommunen eller landstingskommu
nen eller särskild sakkunnig för att meddela upplysningar vid sa mmanträ
de.
I Stockholms kommun skall borgarråd närvara vid fullmäktiges sam
manträden. Borgarråd får deltaga i överlä ggningarna och framställa förslag
men ej deltaga i be sluten.
15 § Fullmäktige skall besluta i ä rende som har väckts av
1. styrelsen eller annan nämnd, om ej annat är föreskrivet i lag,
2. ledamot genom motion,
3. regeringen, central förvaltningsmyndighet eller länsstyrelsen,
4. revisorerna, om ärendet avser förvaltning som har samband med re
visionsuppdraget, eller
5. beredning, om fullmäktige har föreskrivit det.
1 Stockholms kommun skall fullmäktige besluta även i äre nde som har
väckts av borgarråd genom motion.
16 § Ärende, vari fullmäktige skall besluta, skall beredas av den nämnd
eller beredning dit ärendet efter sin beskaffenhet hör eller av en beredning
som fullmäktige särsk ilt har utsett för ändamålet.
Om ärende har beretts av annan än den nämnd eller beredning dit ären
det efter sin beskaffenhet hör, skall nämnden eller beredningen få tillfälle
att avge yttrande i ärendet innan det avgöres. Styrelsen skall alltid få tillfäl
le att yttra sig i ärende som har beretts av annan än styrelsen.
Val får förrättas utan föregående beredning. Ärende som avser ändring
av antalet ledamöter eller suppleanter i sty relsen eller annan nämnd eller
avsägelse från uppdrag som ledamot eller suppleant i fullmäkti ge, i styre l
sen elle r i annan nämnd eller som revisor eller revisorssuppleant behöver
ej heller beredas.
17 § Motion bör beredas så. att fullmäktige kan fatta beslut med anled
ning av motionen vid sam manträde som hålles inom ett år från det att mo
tionen har väckts. Om beredningen ej kan avslutas inom sådan tid. skall
detta och vad som har framkommit vid be redningen anmälas till fullmäkti
ge vid sam manträde inom angivna tid. Fullmäktige får vid behandling av
sådan anmälan avskriva motionen från vidare handläggning.
477
¬
SFS 1977:179
18 S Fullmäktige får besluta att som ett led i beredni ngen av ett ärende
som tillhör fullmäktiges handläggning skall inhämtas synpunkter från med
lemmar i kommunen eller landstingskommunen. Detta kan ske genom om
röstning. opinionsundersökning eller liknande förfarande. Därvid får val
nämnden i kommunen anlitas, om ej nämndens verksamhet i övr igt hindras
därigenom. Landstingskommun får dock anlita valnämnd endast om kom
munfullmäktige beslutar det. Kommun har rätt att få ersättning för de kost
nader som föranledes av att landstingskommun anlitar valnämnden.
19 5} Om sammanträde med fullmäktige ej kan slutföras på utsatt dag.
skall det fortsätta genast eller vid senare tidpunkt. Om sammanträdet skall
fortsätta vid senare tidpunkt, bestämmer och tillkännager ordföranden ge
nast tid och plats för det fortsatta sammanträdet.
Om fo rtsättande och avslutande av valförrättning, när val är proportio
nellt. finns bestämmelser i lagen (1955:138) om proportionellt valsätt vid
val inom landsting, kommunfullmäktige m. m,
20 § Ärende skall bordläggas, om det begäres av minst en tredjedel av de
närvarande ledamöterna. För bordläggning i fråga om val eller av tidigare
bordlagt ä rende krävs beslut av fullmäktige med enkel majoritet.
Om bordläggning beslutas bestämmer och tillkännager ordföranden in
nan sa mmanträdet avslutas till vilken dag ärendet skall uppskjutas.
21 § Ordföranden leder fullmäktiges sammanträden och föredrager ären
dena. Ordföranden skall tillse att ärende avgöres endast om föreskrifterna i
K) § om kungör ande och i 16 § o m beredning har iakttagits i fråga om ären
det.
Ärende som fordrar skyndsam handläggning får utan hinder av att före
skrifterna i 10 S om kungörande ej har iakttagits avgöras vid sammanträdet
om samtliga närvarande ledamöter beslutar det. Sådant ärende får utan
hinder av att föreskrifterna i 16 § om beredning ej har iakttagits avgöras
vid sammanträdet, om samtliga närvarande ledamöter är ense om beslutet.
22 § Sedan ordföranden har förklarat överläggningen i ett ärende avslu
tad. framställer han proposition, så avfattad att den kan besvaras med ja
eller nej. Ordföranden ger därefter till känna vad som enligt hans uppfatt
ning har beslutats och befäster beslutet med klubbslag, om e j omröstning
begäres.
Om omröstning begäres. skall den verkställas efter upprop och ske öp
pet utom i ärend e som avser val eller tillsättning av tjänst. Vid öppen om
röstning får omröstningsapparat användas. Utgången bestämmes genom
enkel majoritet, om ej annat är föreskrivet för särskilda fall. Vid lika röste-
tal för olika meningar sker avgörandet genom lottning. om ärendet avser
val eller ti llsättning av tjänst, och genom ordförandens utslagsröst i ö vriga
ärenden.
23 § Val av styrelse, annan nämnd och beredning samt av revisorer och
lit
revisorssuppleanter som avses i 5 kap. I § skall vara proportionellt, om det
^
begäres av minst så många l edamöter som motsvarar den kvot. vilken er-
478
hålles om antalet närvarande ledamöter delas med det antal personer som
¬
valet avser, ökat med i. Om kvoten är ett brutet tal, skall den avrundas till
SFS 1977:179
närmast högre hela tal. Om förfarandet vid sådant proportionellt val finns
bestämmelser i lagen (1955:138) om proportionellt valsätt vid val inom
landsting, kommunfullmäktige m. m. 1 S tockholms kommun gäller ej be-
stiimmelserna om proportionellt val beträffande nämnd som avses i 3 kap.
13 § andra stycket.
Vad som sägs i f örsta stycket gäller också när fullmäktige skall välja le
damöter och suppleanter i s tyrelse för aktiebolag, ekonomisk förening el
ler stiftelse eller revisorer och revisorssuppleanter för granskning av sädan
styrelses förvaltning.
24 § Ledamot i fu llmäktige får till o rdföranden i st yrelsen, annan niimnd
eller beredning framställa interpellation i ämne som tillhör fullm;iktiges
handliiggning. I Stockholms kommun får dock interpellation framställas
endast till borgarråd.
Fullmäktige beslutar utan föregående överläggning om interpellation får
framställas. Interpellation skall vara tillgänglig föi vaije leilamot. innan
fullmäktige fattar sådant beslut.
Fullmäktige kan föreskriva att ordföranden i sty relsen får överlämna till
honom framställd interpellation att besvaras av annan ledamot av styrel
sen som på grund av sitt uppdrag har särskilda förutsättningaratt besvara
interpellationen eller av sådan ledamot i styrelse för aktiebolag, ekono
misk förening eller stiftelse som avses i 23 § andra stycket.
Om fullmäktige föreskriver det, får ledamot till ordföranden i st yrelsen,
annan nämnd eller beredning framställa fråga i äm ne som tillhör fullmäkti
ges handläggning. I S tockholms kommun får dock sådan fråga framställas
endast till borgarråd.
25 § Vid sammanträde skall på ordförandens ansvar föras protokoll. Av
protokollet skall framgå vilka ledamöter som har varit närvarande. Proto
kollet skall, för varje ärende, innehålla en kortfattad redogörelse för ären
dets beskaffenhet, uppgift om de förslag och yrkanden i är endet som ej har
återkallats och fullmäktiges beslut i ä rendet. Om omröstning har ägt rum,
skall protokollet innehålla en redogörelse för propositionsordningen och
uppgift om hur omröstningen har utfallit. När omröstning har skett öppet,
skall i pr otokollet anges hur var och en har röstat. Om reservation som av
ses i 26 § har anförts, skall protokollet innehålla uppgift om reservationen.
Protokollet skall justeras av ordföranden och minst två ledamöter som
fullmäktige för varje gång utser bland de närvarande. Justeringen skall äga
rum senast fjorton dagar efter sammanträdesdagen på tid som ordföranden
bestämmer och tillkännager vid sammanträdet. Justering får också verk
ställas av fullmäktige antingen genast eller vid nästa sammanträde.
Senast på andra dagen efter justeringen skall denna samt uppgift om den
plats där protokollet finns tillgängligt tillkännages på anslagstavlan. Till
kännagivandet skall innehålla uppgift om vilken dag det har anslagits. Det
får ej avlägsnas före besvärstidens utgång. Bevis om dagen för anslaget
skall tecknas på protokollet eller utfärdas särskilt. I landstingskommun
skall tillkännagivandet införas i d e tidningar som avses i 10 § tredje styc
ket.
479
¬
SFS 1977:179
26 § Den som vid fullmäktiges sammanträde har deltagit i av görande av .
ärende för anföra reservation mot det fattade beslutet. Reservation skall
anmälas innan sammanträdet avslutas samt, om den utvecklas närmare,
avfattas skriftligen och avges senast när protokollet justeras.
27 § Fullmäktiges protokoll och de övriga handlingar som hör till full
mäktiges arkiv skall vårdas och förtecknas, Föreskrifter härom och om ar
kivvården i övrigt i kommunen eller landstingskommunen meddelas av
fullmäktige, i den mån ej annat är särskilt föreskrivet.
28 § Fullmäktiges sammanträden skall vara offentliga. Fullmäktige för
dock för visst ärende besluta att överläggningen skall hållas inom stängda
dörrar. Suppleant får närvara vid sådan överläggning.
Ordföranden vakar över ordningen vid sammanträde. Han kan utvisa
den som uppträder störande och ej rättar sig efter tillsägelse. Om oordning
som ordföranden ej kan avstyra uppstår, får han upplösa sammanträdet.
29 § Fullmäktige får besluta att till ledamot och suppleant i fu llmäktige
eller beredning skall i s kälig omfattning utgå ersättning för resekostnader
och andra utgifter som föranledes av uppdraget samt arvode, pension och
andra ekonomiska förmåner.
:ik£
30
Fullmäktige skall i en arbetsordning meddela de ytterligare före-
BC
skrifter som behövs för fullmäktiges sammanträden och ärendenas hand-
zrtk
läggning.
CIP
Arbetsordningen skall innehålla bestämmelser om
ii-:
1. vem som skall föra ordet till dess tillfällig ordförande som avses i 8 §
jra
andra stycket har utsetts.
2. utsändning av handlingar inför sammanträde.
3. anmälan av hinder för tjänstgöring vid sammanträde,
4. inkallande av suppleant,
5. handläggningen av motioner.
6. handläggningen av interpellationer och frågor som avses i 24 § Qärde
stycket samt
7. förfarandet vid omröstning.
'•tö
3 KAP. Styrelsen och övriga nämnder m. m.
I § Styrelsen skall leda förvaltningen av kommunens eller landstings
kommunens angelägenheter och ha inseende över övriga nämnders verk
samhet. Styrelsen skall uppmärksamt följa de frågor som kan inverka på
kommunens eller landstingskommunens utveckling och ekonomiska ställ
ning samt hos fullmäktige och övriga nämnder liksom hos andra myndighe
ter göra de framställningar som styrelsen finner påkallade.
Det åligger vidare styrelsen
1, att bereda eller yttra sig i ä renden som skall handläggas av fullmäk
tige.
480
2. att handha den ekonomiska förvaltningen och därvid själv förvalta
¬
kommunens eller landstingskommunens egendom i den mån sådan egen-
SFS 1977:179
domsförvaltning ej har uppdragits åt annan nämnd,
3. att handha medelsförvaltningen i den mån fullmäktige e j har medgivit
annan nämnd att helt eller delvis handha sin medelsförvaltning.
4. att verkställa fullmäktiges beslut i den mån verkställigheten ej har
uppdragits åt annan.
5. att själv eller genom ombud föra kommunens eller landstingskommu
nens talan i alla mål och äre nden i den mån de tta ej på grund av lag eller an
nan författning eller fullmäktiges beslut ankommer på annan,
6. att handha kommunens eller landstingskommunens informations
verksamhet i den mån fullmäktige ej har uppdragit denna åt annan nämnd.
7. att vårda och förteckna kommunens eller landstingskommunens ar
kiv i den mån dessa för sådant ändamål har överlämnats till styrelsen samt
8. att i övrigt fullgöra de uppdrag som fullmäktige har överlämnat till
styrelsen.
Styrelsen skall handlägga de ärenden som enligt särskilda författningar
ankommer på styrelsen.
Styrelsen får infordra yttranden och upplysningar från övriga nämnder
och från beredningar och tjänstemän i kom munen eller landstingskommu
nen, när det behövs för att styrelsen skall kunna fullgöra sina uppgifter.
2 § Ledamöter och suppleanter i styr elsen väljes av fullmäktige till de t
antal som fullmäktige bestämmer. Antalet ledamöter får dock ej vara
mindre än f em. Antalet suppleanter bör vara minst lika stort som antalet
ledamöter.
Om suppleanter ej väljes proportionellt, skall vid valet även bestämmas
den ordning i vilken de skall inkallas till tjänstgöring.
3 § Beträffande valbarhet till ledamot eller suppleant i styre lsen, verkan
av att valbarheten upphör och rätt till avsägelse tillämpas bestämmelserna
i 2 ka p. 4 § om ledamot och suppleant i fullmäktig e på motsvarande sätt.
Den som har uppnått aderton års ålder senast på dagen för valet till styrel
sen är dock valbar. Utöver de personer som avses i 2 kap. 4 § andra styc
ket får ej heller tjänsteman som är chef för verk som hör till styrelsens för
valtningsområde väljas till ledamot eller suppleant i styr elsen.
I Stockholms kommun får borgarråd ej väljas till ledamot eller suppleant
i styrelsen.
4 § Ledamot och suppleant i sty relsen har rätt till den ledighet från an
ställning som behövs för uppdraget.
5 § Ledamöter och suppleanter i s tyrelsen väljes för tre år, räknat från
och med den 1 januari året efter det år då val i hela riket av fullmäktige har
ägt rum,
I Stockholms kommun väljes dock ledamöter och suppleanter årligen för
tiden intill näst a val vid förs ta sammanträdet med fullmäktige under tjänst
göringsåret.
Om ledamot som har utsetts vid pro portionellt val avgår under tjänstgö
ringstiden, inträder suppleant, enligt den ordning mellan suppleanterna
som har bestämts vid valet, i ledam otens ställe för återstoden av tjänstgö-
481
31-SFS 1977
-V
5.,
¬
SFS 1977:179
ringstiden. Om annan ledamot avgår, förrättas fyllnadsval för återstoden •
av tj änstgöringstiden.
6 § Fullmäktige väljer för den tid som fullmäktige bestämmer bland sty-
relsens ledamöter en ordförande och en eller två vice ordförande.
Om vark en ordföranden eller vice ordförande kan nä rvara vid samma n-
'''
träde med styrelsen, utser styrelsen annan ledamot att för tillfället föra or-
det.
Om ordföranden på grund av sjukdom eller annars för längre tid är hind-
rad a tt fullgöra sitt uppdrag, får styrelsen utse annan ledamot att som er-
sättare för ordföranden fullgöra dennes uppgifter.
7 § Styrelsen bestämmer tid och plats för sina sammanträden. Samman
träde skall även hållas, när minst en tredjedel av styrelsens ledamöter be
gär det eller ordföranden anser att det behövs.
Styrelsen får kalla ledamot eller suppleant i fullmäktig e, annan nämnd
eller beredning, tjänsteman hos kommunen eller landstingskommunen el
ler särskild sakkunnig att närvara vid sammanträde med styrelsen. Den
som har kallats till sa mmanträde får. om styrelsen beslutar det. deltaga i
överläggningarna men ej i beslu ten.
8 § Beträffande suppleants tjänstgöring i styrelsen gäller i till ämpliga de
lar bestämmelserna i 2 kap . 11 § om suppleants tjänstgöring i fullm äktige.
Detta gäller även när ledamot, som ej har utsetts vid proportionellt val. har
avgått och fyllnadsval ännu ej har ägt rum.
Suppleant får närvara vid st yrelsens sammanträden och skall underrät
tas om tid och plats för sammanträde.
9 § Styrelsen får handlägga ärende endast om mer än hälften av ledamö
terna är närvarande.
Ledamot i styrels en och annan som har att handlägga ärende hos styrel
sen fär ej deltaga i eller närvara vid handläggningen av ärende som person
ligen rör honom själv eller hans make. föräldrar, barn eller syskon eller an
nan honom närstående.
10 § När styrelsen väljer avdelning som avses i 12 § eller organ beståen
de av ledamöter eller suppleanter i styrelse n för beredning av ärende som
styrelsen skall handlägga tillämpas bestämmelserna i 2 kap. 23 § om pro
portionellt val på motsvarande sätt.
I fråga om förfarandet vid fattande av beslut, förande av protokoll, pro
tokolls innehåll, justering av protokoll, tillkännagivande om justering och
reservation tillämpas bestämmelserna i 2 kap. 22, 25 och 26 §§ om fullmäk
tige på mots varande sätt för styrelsen. Protokollet får dock justeras av ord
föranden och endast en ytterligare ledamot. Tillkännagivande om justering
behöver ej införas i tidning.
Styrelsens protokoll och de övriga handlingar som hör till styrelse ns ar
kiv skall vårdas och förtecknas enligt de föreskrifter som avses i 2 kap.
27 §.
482
11 § Bestämmelserna i 7 § förvaltningslagen (1971; 290) om när handling
¬
anses ha kommit In til! myndighet tillämpas pä motsvarande sätt i ären de
SFS 1977:179
hos styrelsen.
Delgivning med styre lsen sker med ordföranden eller den som enligt reg
lemente, instruktion eller särskilt beslut är behörig att mottaga delgivning.
12 § Fullmäktige får antaga reglemente med närmare bestämmelser om
styrelsens verksamhet.
Styrelsen får, om fullmäktige beslutar det, uppdraga åt särskild avdel
ning, bestående av ledamöter eller suppleanter i styre lsen, åt ledamot eller
suppleant eller åt tjänsteman hos kommunen eller landstingskommunen att
på sty relsens vägnar besluta i vis s grupp av ärenden, vilkas beskaffenhet
skall an ges i r eglemente eller särskilt beslut. Framställning eller yttrande
till fullmäktige liksom yttrande med anledning av överklagande av styrel
sens beslut får dock beslutas endast av styrelsen samfällt.
Beslut som h ar fattats med stöd av uppdrag enligt andra stycket skall an
mälas till styre lsen, som bestämmer i vilken ordning detta skall ske.
13 § Fullmäktige tillsätter nämnder för förvaltning och verkställighet
som enligt särskilda författningar ankommer på d essa. För sådana nämn
der gäller vad som är föreskrivet i dessa författningar.
För förvaltning och verkställighet i övrigt får fullmäktige tillsätta de
nämnder som behövs. Ledamöter och suppleanter i sådan nämnd väljes av
fullmäktige till det antal som fullmäktige bestämmer. Beträffande sådan
nämnd skall vad som är föreskrivet beträffande styrelsen i 2 § andr a styc
ket, 3 § förs ta stycket, 4 §. 5 § tredje stycket, 7-12 §§ och, utom i fråga
om nämnd i Stockh olms kommun, 6 § tillämpas på motsvarande sätt.
14 § Fullmäktige får, i den mån e j annat är föreskrivet i lag e ller annan
författning, besluta att styrelsen eller annan nämnd skall
1. handha förvaltning och verkställighet i fråga om egendom som annars
förvaltas av annan nämnd,
2. handlägga frågor om anställning, ledighet, vikariat eller skiljande från
tjänst samt andra frågor beträffande personal som är underställd annan
nämnd.
15 § Fullmäktige får besluta att ledamot eller suppleant i fullmäktige,
styrelsen, annan nämnd eller beredning får närvara vid sty relsens eller an
nan nämnds sammanträden, även om han ej är ledamot eller suppleant i
styrelsen eller nämnden, och deltaga i överläg gningarna men e j i besluten
samt få sin mening antecknad i pro tokollet.
16 § Fullmäktige får besluta att till ledamot och suppleant i styre lsen el
ler annan nämnd skall i skälig omfattnin g utgå ersättning för resekostnader
och andra utgifter som föranledes av uppdraget samt arvode, pension och
andra ekonomiska förmåner.
17 § 1 St ockholms kommun väljer fullmäktige borgarråd för tre år vid
första sammanträdet under tjänstgöringsåret det år då val i hela riket av
fullmäktige har ägt rum. Beträffande valbarhet till bo rgarråd och verkan av
att valbarheten upphör tillämpas bestämmelserna i 2 kap. 4 § om ledamo t i
483
¬
SFS 1977:179
fullmäktige pä motsvarande sätt. Vid val av borgarråd skall, om det begä-
res, varje borgarråd väljas särskilt.
Om borgarråd avgår under tjänstgöringstiden, skall nytt borgarråd sna
rast väljas för återstoden av tjänstgöringstiden. För tiden till de ss så har
skett och vid tjänstledi ghet för borgarråd får styrelsen förordna vikarie.
Fullmäktige får besluta att till borgarråd skall i skälig omfattning utgå er
sättning tör resekostnader och andra utgifter som föranledes av uppdraget
samt arvode, pension och andra ekonomiska förmåner.
18 § Borgarråden skall närvara vid styrelsens sammanträden och får del
taga i överläggningarn a men ej i be sluten. Borgairåden skall bilda en bor
garrådsberedning.
Styrelsen utser borgarråd till ordförande i sådan nämnd, som avses i
13 ii. om ej annat har föreskrivits i la g eller annan författning eller bestämts
av fullmäktige. Borgarråd tjänstgör som ordförande i nämnd till dess han
avgår som borgarråd. Om ärendenas fördelning mellan borgarråden för
ändras. får styrelsen besluta att borgarråds ordförandeuppdrag skall upp
höra tidigare. Den som styrelsen enligt 17 § andra stycket har förordnat till
vikarie för borgarråd utövar även borgarrådets uppdrag som ordförande i
nämnd.
Fullmäktige meddelar närmare föreskrifter om b orgarråden.
4 KAP. Ekonomisk förvaltning
1 § Fast eller lös egendom som tillhör kommun eller landstingskommun
bör förvaltas så, att förmögenheten ej minskas.
2 § Kommuns och landstingskommuns medelsbehov skall, i den mån de t
ej fylles på annat sätt, täckas med skatt som utdebiteras enligt 6 kap. 2 §.
3 § Kommun och landstingskommun skall årligen upprätta budget för
nästa kalenderår.
Budgeten skall, med utgångspunkt i ställ ningen enligt de avslutade rä
kenskaperna för året före det år som budgeten upprättas, innehålla en plan
för ekonomin under budgetåret. I planen skall redovisas de anslag som
skall utgå och täckningen av medelsbehovet med ang ivande av skattesat
sen.
4 § Förslag till budget skall göras upp av styrelsen före oktober månads
utgång. Om sä rskilda förhållanden påkallar det, får budgetförslaget göras
upp i n ovember månad. I så dant fall skall styrelsen före oktober månads
utgång göra upp förslag till ska ttesats för den kommunalskatt eller lands-
tingsskatt som ingår i p reliminär skatt för inkomst under det följande året.
Styrelsen bestämmer när övriga nämnder senast skall lämna sina särskilda
budgetförslag till sty relsen.
Budgeten fastställes av fullmäktige före november månads utgång. År då
val i hela riket av fullmäktige har ägt rum skall budgeten fastställas av de
nyvalda fullmäktige. Om budgeten till följd av särskilda förhållanden ej
484
kan fa stställas före november månads utgång, skall fullmäktige ändå fast-
¬
ställa skattesatsen inom den na tid. Budgeten ska ll därefte r fastställas före
SFS 1977:179
december månads utgång. Därvid får fullmäktige, om det finns skäl därtill,
fastställa annan skattesats än den som har bestämts tidigare.
Styrelsens förslag till budget skall från och med kungö randet av det sam
manträde med fullmäktige vid vilket budgeten skall fastställas vara till
gängligt för allmänheten på plats som tillkännages i kung örelsen.
5 § Beslut om anslag skall äv en innefatta anvisning av medel för att täcka
anslaget. Fullmäktige kan besluta att särskilt anslag, som ej förbrukas un
der det år för vilket det har beviljats, får användas för samma ändamål un
der det följande året. Sådant beslut får därefter fattas för ett år i sänd er.
6 § Kommun och landstingskommun får avsätta medel till kapi talfonder
och driftfonder. Fondmedel får tagas i an språk för annat ändamål än det
som fonden avser endast genom beslut i sam band med att budgeten fast
ställes. Medel ur kapitalfond får tagas i anspr åk för driftändamål endast om
regeringen m edger det.
7 § Kommun och landstingskommun får taga upp lån med en återbetal
ningstid av högst fem år samt lån, som enligt uttryckligt beslut skall använ
das för betalning av äldre lån och återbetalas inom de betalningsterminer
som gäller för det äldre lånet.
Vid förvärv av intecknad egendom får kommun iich landstingskommun
övertaga betalningsansvar även för sådan intecknad skuld som är ställd att
betalas inom längre tid eller i annan ordning.
Lån i and ra fall än som avses i först a och andra styckena får tagas upp
endast om regeringen medger det.
Bestämmelserna i först a och tredje styckena gäller även borgen.
8 S Regeringen kan föreskriva att kommun eller landstingskommun utan
särskilt medgivande får taga upp lån av statsmedel, som beviljas av statlig
myndighet, och lån för särskilt angivna ändamål samt att kommun får åta
ga sig an svarighet gentemot staten för lån som av statsmedel beviljas an
nan än kommunen och ikläda sig borgensansvar för lån av visst slag.
9 S vStyrelsen skall fortlöpande föra räkenskaper över de medel som den
omhänderhar.
Annan nämnd som omhänderhar medel skall föra räkenskaper i enlighet
med a nvisningar av styrelsen och årligen, inom tid som styrelsen bestäm
mer. till styrelsen avlämna redovisning för sin medelsförvaltning under
föregående kalenderår.
När sådan redovisning har lämnats, skall styrelsen inom tid som full
mäktige bestämmer sammanfatta och avsluta räkenskaperna.
5 KAP. Revision
1 § Nyvalda fullmäktige väljer under år då val i hela riket av fullmäktige
har ägt rum tre eller flera revisorer samt minst lika många revisorssup
pleanter för granskning av de tre följande årens verksamhet. Fullmäktige
435
¬
SFS 1977:179 för
därvid välja revisorer och suppleanter för granskning av viss eller vissa'
nämnders verksamhet. Antalet revisorer, liksom antalet suppleanter, för
varje nämnd eller grupp av nämnder skall dock vara minst tre.
Beträffande valbarhet till revisor eller revisorssuppleant, verkan av att
valbarheten upphör och rätt till avsägelse skall bestämmelserna i 2 kap. 4 §
om ledamot i fullmäktige tillämpas på motsvarande sätt. Den som har upp
nått aderton års ålder senast på dagen för valet till revis or eller suppleant
är dock valbar.
Om revisor som ej har utsetts vid propo rtionellt val avgår under tjänst
göringstiden får fullmäktige förrätta fyllnadsval för återstoden av denna
tid.
Revisor och revisorssuppleant har rätt till den ledighet från anställning
som behövs för uppdraget.
Fullmäktige får besluta att till revisor och revisorssuppleant skall i skälig
omfattning utgå ersättning för resekostnader och andra utgifter som föran-
ledes av uppdraget samt arvode, pension och andra ekonomiska förmåner.
2 § Den som är ledamot eller suppleant i styre lsen eller annars är redo
visningsskyldig till komm unen eller landstingskommunen för ej vara revi
sor eller revisorssuppleant för granskning av verksamhet Som omfattas av
redovisningsskyldigheten och ej heller deltaga i val av revisor eller revi
sorssuppleant för granskning av sådan verksamhet eller i handlägg ningen
av ärende om ansvarsfrihet för verksamheten. Detsamma gäller make, för
äldrar. barn eller syskon eller annan närstående till den redovisningsskyl
dige. Ordföranden och vice ordförande i styrels en eller annan nämnd vars
verksamhet granskningen gäller får, utan hinder av vad som nu har sagts
och även om de ej är ledamöter i fullmäk tige, deltaga i fullmäktiges över
läggning. när revisionsberättelse som avser granskningen behandlas.
3 § Revisorerna granskar styrelsens och övriga nämnders verksamhet.
De prövar om verksamheten har utövats på ett ändamålsenligt och från
ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt, om räkenskaperna är rättvi
sande och om den kontroll som har utövats inom nämnderna är tillräcklig.
Revisor har rätt att av nämnd få de uppgifter och upplysningar som be
hövs för revisionsarbetet. Revisor får när som helst inventera de penning
medel och värdehandlingar som nämnd omhänderhar samt taga del av rä
kenskaper och andra handlingar som berör nämnds verksamhet.
Vad som har sagts om nämnd gäller i tillämpliga delar beträffande bered
ning.
4 § Revisorerna utövar, om ej fullmäktige bestämmer annat, själva den
förvaltning som har samband med revisionsuppdraget. Beslut som reviso
rerna fattar angående förvaltningen skall upptagas i protok oll. Bestämmel
serna i 3 kap. 10 § om justering av protokoll och tillkännagivande om juste
ringen tillämpas på motsvarande sätt.
5 § Revisorerna skall årligen till fullmäktige avge berättelse med redogö
relse för resultatet av den revision som avser verksamheten under det före
gående året. Av berättelsen skall framgå om anmärkning beträffande den
granskade verksamheten föreligger eller ej. Om anmärkning framställes
¬
skall anledningen til l denna anges i berätt elsen. Revisionsberättelsen skall
SFS 1977:179
innehålla särskilt uttalande i frågan huruvida ansvarsfrihet tillstyrkes eller
ej.
6 § Sedan förklaringar har inhämtats över de anmärkningar som har
framställts i revisionsberättelsen, skall fullmäktige vid s ammanträde före
utgången av året efter det år som revisionen avser besluta om ansvarsfrihet
skall beviljas eller åtgärd för att bevara kommunens eller landstingskom
munens rätt skall vidtagas. Om ej talan väckes inom ett år från det att revi
sionsberättelsen framlades på sammanträde med fullmäktige, anses an
svarsfrihet beviljad. Utan hinder av att ansvarsfrihet har beviljats får talan
föras beträffande skada på grund av brottslig handling, om ej ansvarsfrihe
ten uppenbarligen avsåg även den skadan.
7 § Fullmäktige kan me ddela närmare föreskrifter om revisionen.
6 KAP. Skatt till kommun och landstingskommun
1 § Om skyldighet att erlägga kommunalskatt föreskrives i kommunal
skattelagen (1928: 370).
Den som är skattskyldig till kommu n inom landstingskommun är också
skyldig att erlägga landstingsskatt.
2 § Kommunalskatt och landstingsskatt utdebiteras i förh ållande till de
skattekronor och skatteören som vid senaste taxering har påförts de
skattskyldiga.
Den skattesats som har bestämts för visst år skall tillämpas vid faststäl
landet av dels sådan kommunalskatt och landstingsskatt som ingår i preli
minär skatt för inkomst under detta år. dels sådan kommunalskatt och
landstingsskatt som ingår i slutlig skatt på grund av det följande årets taxe
ring.
Om enligt 4 kap. 4 § andra stycket annan skattesats slutligt har fastställts
än den som har bestämts tidigare, skall den kommunalskatt eller lands
tingsskatt, som ingår i den preliminära skatten för inkomst under det föl
jande året, utgå efter den tidigare bestämda skattesatsen. Den k ommunal
skatt och landstingsskatt, som ingår i slutlig sk att på grund av det därnäst
följande årets taxering, skall utgå efter den skattesats som har bestämts i
samband med att budgeten fastställdes.
3 § När budgeten har fastställts, skall styrelsen genast underrätta läns
styrelsen och den lokala skattemyndigheten om den skattesats som har be
stämts för det följande året. Samtidigt skall styrelsen underrätta länsstyrel
sen om det sam manlagda belopp, som för nämnda år har beslutats till ut de
bitering på gr undval av det löpande årets taxering till kommunal inkomst
skatt.
Om skattesatsen ej har fastställts före oktober månads utgång skall sty
relsen genast underrätta riksskatteverket, länsstyrelsen och den lokala
skattemyndigheten om styrelsens förslag till s kattesats. Om budgeten ej
har fastställts före november månads utgång skall, så snart skattesatsen för
487
¬
SFS 1977:179
den preliminära skatten har fastställts, e nyss nämnda myndigheterna uri«' ^
derriittas om skattesatsen,
1 annan kommun än Stockholms kommun skall styrelsen också under
rätta länsstyrelsen om beslut om utdebitering till församling inom kommu
nen.
4 S Om utbe talning av kommunalskatt och landstingsskatt finns bestäm
melser i lagen (1965:269) med särskilda bestämmelser om kommuns och
annan menighets utdebitering av skatt.
5 S Länsstyrelsen skall senast den 8 mars till sty relsen överlämna redo
visning för det föregående året över skatt som tillkommer kommunen eller
landstingskommunen och som har utanordnats till styrelsen. Regeringen
meddelar närmare föreskrifterom sådan redovisning.
7 KAP. Kommunalbesvär och besvärsnämnd
1 § Över beslut av kommunfulimäktige får, om ej annat är särskilt före
skrivet. medlem av kommunen anföra besvär hos länsstyrelsen. Sådan ta
lan får g rundas endast på att beslutet
1. ej har tillkommit i laga ordnin g,
2. står i strid mot lag eller annan författning,
3. på annat sätt överskrider kommunfullmäktiges befogenhet.
4. kränker klagandens enskilda rätt eller
5. annars vilar på o rättvis grund.
Besvärshandling skall ha kommit in till länsstyrelsen inom tre veckor
från den dag då justering av det över beslutet förda protokollet har tillkän
nagetts på kommunens anslagstavla. Till besv ärshandlingen skall fogas det
överklagade beslutet och bevis om dagen för anslaget. Besvär som ej har
anförts i rätt tid u pptages ej till prövning.
(jver beslut av landsting får, om ej annat är särskilt föreskrivet, medlem
av landstingskommunen anföra besvär hos regeringsrätten. Besvärshand
ling tillställes regeringsrätten. 1 övrigt tillämpas bestämmelserna i första
och andra styckena på m otsvarande sätt på be svär över sådant beslut.
2
I fråga om besvär över beslut av kommunstyrelsen eller annan kom
munal nämnd skall bestämmelserna i I § om besvär över beslut av kom
munfullmäktige tillämpas på m otsvarande sätt. om ej annat sägs i 3 § eller
är särskilt föreskrivet. I fråga om be svär över beslut av förvaltningsutskot
tet e ller annan landstingskommunal nämnd skall bestämmelserna i I § om
besvär över beslut av landsting tillämpas på mots varande sätt, om ej annat
sägs i 3 eller är särskilt föreskrivet. Besvär får ej anföras över beslut av
rent förberedande eller rent verkställande art.
Bestämmelserna i första stycket gäller även beslut som har fattats med
stöd av uppdrag enligt 3 kap. 12 S. 1 fråga om beslut som ej har protokoll
förts särskilt räknas besvärstiden från den dag då justering av protokoll,
som har förts vid det samm anträde med styrelsen eller nämnden varvid bc-
4gg
slutet har anmälts, har tillkännagetts på anslagstavlan.
rf
¬
Bestämmelserna i första stycket gäller ocksä i fräga om besvär över sä-
SFS 1977:179
dant beslut av revisorerna som avses i 5 kap. 4 tj.
i
3 § Fullmäktige får utse särskild nämnd med uppgift att pröva besvär
över styrelsens, annan nämnds eller revisorernas beslut om tillsättning av
eller förordnande på kommunal eller landstingskommunal tjänst, entledi
gande från sådan tjänst eller disciplinär åtgärd mot tjänsteman, om besvär
över beslutet annars skulle ha a nförts enligt 2§. Bestämmelserna i 4 -10,
13-17, 19 och 20 §§ förvaltningslagen (1971: 290) tillämpas på motsvaran
de sätt i ärende hos sådan besvärsnämnd.
Reglemente för besvärsnämnd antages av fullmäktige.
Om ej annat föreskrives i reg lementet, tillämpas bestämmelserna i 3 kap.
13 S andr a stycket, med undantag av hänvisningen till 3 kap. 9 § andra
stycket och 3 kap. 11 § första stycket, på motsvarande sätt på besvärs-
nämnd.
Om bes värsnämnd finns, får den som är missnöjd med b eslut som avses
i första stycket anföra besvär hos nämnden inom den tid, som föreskrives i
1 § andra stycket och 2 § andr a stycket.
Beträffande besvär över besvärsnämnds beslut tillämpas bestämmelser
na i 1 § på mo tsvarande sätt. Till stöd för sådana besvär får dessutom åbe
ropas att det hos besvärsnämnden överklagade beslutet är oriktigt på nå
gon sådan grund som sägs i 1 §.
4 § Om besvär har anförts hos länsstyrelsen, kan denna förbjuda att det
överklagade beslutet verkställes.
5 § Över länsstyrelsens beslut får, om ej annat är särskilt föreskrivet, be
svär anföras hos regeringsrätten. Besvär över beslut av länsstyrelsen vilket
har gått klaganden emot får anföras endast av denne. Besvär över beslut,
varigenom länsstyrelsen har bifallit besvär eller förbjudit att det överklaga
de beslutet verkställes, får anföras av kommunen och medlem av kommu
nen. Besvärshandlingen skall ha kommit in till regeringsrätten inom tre
veckor från den dag då den som vill anföra besvär fick del av beslutet. Om
länsstyrelsens beslut har gått klaganden emot skall han underrättas om vad
han har att iakttaga vid be svär över beslutet.
6 § Om beslut av fullmäktige har blivit upphävt genom avgörande som
har vunnit laga kraft och om beslutet redan har verkställts, skall fullmäkti
ge föranstalta om rättelse av verkställigheten i den mån det är möjligt.
Första stycket tillämpas på motsvarande sätt i fråga om b eslut av styrel
sen eller annan nämnd eller av revisorerna.
Om ik raftträdandet av denna lag finns bestämmelser i lagen (1977:180)
om införande av kommunallagen (1977:179).
På regeringens vägnar
THORBJÖRN FÄLLDIN
JOHANNES ANTONSSON
439
(Kommundepartementet)
¬