SFS 1996:701 Lag om Tullverkets befogenheter vid Sveriges gräns mot ett annat land inom Europeiska unionen
SFS 1996_701 Lag om Tullverkets befogenheter vid Sveriges gräns mot ett annat land inom Europeiska unionen
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
sfs 1996:701
utkom från trycket den 25 juni 1996
lag om tullverkets befogenheter vid sveriges gräns mot ett annat land inom europeiska unionen;
utfärdad den 13 juni 1996. enligt riksdagens beslut1 föreskrivs följande. inledande bestämmelser 1 § denna lag innehåller bestämmelser om tullverkets befogenheter vid införsel eller utförsel över sveriges gräns mot ett annat land inom europeiska unionen (eu-land). 2 § kontroller enligt denna lag får inte utformas på sådant sätt att urvalet av vad och vem som kontrolleras sker slumpmässigt. 3 § lagen är tillämplig endast beträffande följande varor: 1. krigsmateriel som avses i lagen (1992:1300) om krigsmateriel, och produkter som avses i lagen (1991:341) om strategiska produkter, 2. varor som skall beskattas enligt lagen (1994:1565) om beskattning av privatinförsel av alkoholdrycker och tobaksvaror från land som är medlem i europeiska unionen, 3. narkotika som avses i narkotikastrafflagen (1968:64), 4. vapen och ammunition som avses i vapenlagen (1996:67), 5. injektionssprutor och kanyler, 6. dopningsmedel som avses i lagen (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel, 7. springstiletter, springknivar, knogjärn, kaststjärnor, riv- eller nithandskar, batonger, karatepinnar, blydaggar, spikklubbor och liknande, 8. kulturföremål som avses i 5 kap. 4-6 §§ lagen (1988:950) om kulturminnen m.m., 9. hundar och katter för annat ändamål än handel, 10. spritdrycker, vin och starköl enligt alkohollagen (1994:1738),
1036
1
prop. 1995/96:166, bet. 1995/96:sku23, rskr. 1995/96:288.
11. nötkreatur, svin, får, getter, fjäderfän, fisk och reptiler, 12. andra djur än sådana som anges ovan och produkter av djur, om det finns särskild anledning att misstänka att smittsam sjukdom förekommer, att djuret eller djurprodukten på annat sätt utgör en allvarlig hälsorisk för människor eller djur, att medföljande dokument är ofullständiga eller felaktiga, att erforderliga dokument saknas eller att de villkor som i övrigt gäller för införseln inte är uppfyllda. 4 § anmälningsskyldighet föreligger 1. för den som utan erforderligt tillstånd, eller med stöd av tillstånd som föranletts av vilseledande uppgift, från ett annat eu-land till sverige inför eller från sverige till ett sådant land utför en vara som avses i 3 § 3, 5-8 och 10, 2. för den som från ett annat eu-land till sverige inför eller från sverige till ett sådant land utför en vara som avses i 3 § 1,4, 9, 11 och 12. regeringen eller efter regeringens bemyndigande generaltullstyrelsen får meddela närmare föreskrifter om anmälningsskyldigheten. tullverkets kontrollverksamhet 5 § var och en är skyldig att stanna på en tulltjänstemans anmaning. sådan anmaning får ges 1. den som i omedelbart samband med inresa till sverige från ett annat eu-land eller vid utresa från sverige till ett sådant land befinner sig i omedelbar närhet av gränspassage, om det behövs för att möjliggöra sådan kontroll som avses i 7 §, 2. den som anträffas i trakterna invid sveriges landgräns mot ett annat eu-land, eller kuster, eller i närheten av eller inom flygplats eller annat område som har direkt trafikförbindelse med ett annat eu-land, om det finns anledning anta att han medför en vara som avses i 3 §, och att han inte fullgjort sin anmälningsskyldighet enligt 4 §. en anmaning enligt första stycket 2 får ges endast om det behövs för att möjliggöra kontroll enligt 7 § och får inte gå utöver vad som är nödvändigt för detta ändamål. 6 § den som enligt 5 § är skyldig att stanna, skall på en tulltjänstemans begäran lämna de uppgifter och visa upp de handlingar som behövs för kontroll enligt 7 §. 7 § för kontroll av att anmälningsskyldigheten enligt denna lag, eller enligt lagen (1994:1565) om beskattning av privatinförsel av alkoholdrycker och tobaksvaror från ett land som är medlem i europeiska unionen, fullgjorts riktigt och fullständigt, samt för kontroll av att gällande villkor för in- eller utförsel av sådana varor som anges i 3 § 1 och 3-12 uppfyllts, får en tulltjänsteman undersöka 1. transportmedel, containrar, lådor och andra utrymmen där varor kan förvaras vid införsel från eller utförsel till ett annat eu-land, 2. handresgods, såsom resväskor och portföljer, samt handväskor och liknande som medförs av en resande vid inresa från eller utresa till ett annat eu-land, eller av den som kan anmanas att stanna enligt 5 § första stycket 2. ytterligare bestämmelser om befogenheter bl.a. avseende kroppsvisita-
sfs 1996:701
1037
sfs 1996:701
tion och kroppsbesiktning finns i lagen (1960:418) om straff för varusmuggling. 8 § för kontroll av att anmälningsskyldigheten enligt denna lag fullgjorts riktigt och fullständigt får en tulltjänsteman undersöka postförsändelser, såsom paket, brev och liknande försändelser. en sådan försändelse får öppnas, om det finns anledning anta att den innehåller en vara som avses i 3 §, och att denna vara kan tas i beslag enligt lagen (1960:418) om straff för varusmuggling samt försändelsen finns hos tullmyndigheten eller på utväxlingspostkontoret. 9 § beslut om öppnande med stöd av 8 § av brev och andra sådana försändelser som kan antas innehålla förtroliga meddelanden får fattas endast av tullmyndighetens chef eller efter dennes förordnande av någon annan tjänsteman vid myndigheten. 10 § en försändelse som öppnas med stöd av 8 och 9 §§ får inte undersökas närmare än vad som behövs med hänsyn till ändamålet med undersökningen. protokoll skall föras över undersökningen. av protokollet skall framgå ändamålet med undersökningen och vad som har kommit fram vid denna. har en försändelse öppnats skall adressaten och, om det är möjligt, avsändaren underrättas så snart som möjligt, om inte särskilda skäl talar emot det. 11 § under de förutsättningar som anges i andra stycket får chefen för en tullmyndighet besluta att postförsändelse som väntas till viss postanstalt, och som kommer från ett annat eu-land, skall hållas kvar av postbefordringsföretaget när försändelsen kommer in till postanstalten. ett beslut skall meddelas att gälla viss angiven, kortare tidsrymd. förutsättningarna för ett beslut om kvarhållande är 1. att det finns anledning anta att sådan postförsändelse innehåller narkotika som kan tas i beslag enligt lagen (1960:418) om straff för varusmuggling, samt 2. att ett sådant beslut är nödvändigt för att det avsedda resultatet skall uppnås. ett beslut om kvarhållande får verkställas omedelbart men skall snarast prövas av generaltullstyrelsen. 12 § polisen och kustbevakningen är skyldiga att medverka i kontrollverksamheten enligt denna lag. vad som sägs i 5-7 och 13 §§ om en tullmyndighet och en tulltjänsteman gäller vid sådan medverkan också polismyndigheten och kustbevakningen samt en polisman och en tjänsteman vid kustbevakningen. ett postbefordringsföretag som regeringen bestämmer är skyldigt att, på begäran av tullmyndigheten, till denna myndighet överlämna en försändelse som kvarhållits enligt 11 §. ett befordringsföretag är skyldigt att göra anmälan till tullverket om det i företagets verksamhet uppkommer misstanke om att en försändelse innehåller narkotika som kan tas i beslag enligt lagen (1960:418) om straff för varusmuggling.
1038
13 § vid kontroll enligt denna lag skall den vars uppgiftet skall kontrolleras, eller för vars räkning varan införs eller utförs, ge den som verkställer kontrollen tillfälle att undersöka varan och transportmedlet och utan kostnad tillhandahålla de varuprov som behövs. den som utför kontrollen skall också lämnas tillträde till de lokaler och andra utrymmen som används för den transport, förvaring eller verksamhet som kontrollen avser. den vars uppgifter skall kontrolleras eller för vars räkning varan införs eller utförs skall svara för den transport av varan som behövs samt för uppackning och återinpackning. han skall även tillhandahålla någon som hjälper till vid provtagning och vägning. den som åsidosätter dessa skyldigheter skall enligt beslut av en tullmyndighet ersätta staten för dess kostnader för åtgärderna i fråga. vad som sägs i 37 § tullagen (1994:1550) om indrivning av tull skall gälla även sådan ersättning. tullmyndigheten får besluta om befrielse helt eller delvis från ersättningsskyldigheten. 14 § transportföretag, som befordrar resande från ett annat eu-land, skall utan kostnad för staten ställa de lokaler och anordningar till tullverkets förfogande som enligt vad generaltullstyrelsen bedömer behövs för undersökning av resgods och fordon som resande för med sig, för förhör och kroppsvisitation av resande samt för tullpersonal under uppehåll i tjänstgöringen. 15 § transportföretag som befordrar varor, passagerare eller fordon till eller från sverige skall på begäran av en tullmyndighet skyndsamt lämna de aktuella uppgifter om ankommande och avgående transporter, som företaget har tillgång till. transportföretag har endast skyldighet att lämna de uppgifter om passagerare som avser namn, resrutt, bagage och medpassagerare samt sättet för betalning och bokning. tullmyndigheten får begära uppgifter enligt första stycket endast om uppgifterna kan antas ha betydelse för tullverkets brottsbekämpande verksamhet. 16 § transportföretag får lämna uppgifter enligt 15 § på så sätt att de görs läsbara för tullmyndigheten genom terminalåtkomst. tullmyndigheten får ta del av uppgifter genom terminalåtkomst endast i den omfattning och under den tid som behövs för att kontrollera aktuella transporter. tullmyndigheten får inte ändra eller på annat sätt bearbeta eller lagra uppgifter som hålls tillgängliga på detta sätt. uppgifter om enskilda personer som lämnats på annat sätt än genom terminalåtkomst, skall omedelbart förstöras, om de visar sig sakna betydelse för utredning och lagföring av brott. 17 § om det behövs för att genomföra en kontroll enligt denna lag, får en tullmyndighet ta hand om en vara. varan får därvid läggas upp på lager för tillfällig förvaring. de kostnader som tullverket haft för varans uppläggning och förvaring skall ersättas av den som för in eller för ut varan. tullmyndigheten kan besluta att varan inte får tas ut från lagret förrän kostnaderna ersatts eller säkerhet ställts för dem.
sfs 1996:701
1039
sfs 1996:701
tullmyndigheten får besluta om befrielse helt eller delvis från ersättningsskyldigheten, om det finns särskilda skäl. 18 § en tullmyndighet har rätt att göra kontrollbesök och revisioner hos den som för ut sådana varor som nämns i 3 § 1 och 8. vad som sägs i 6880 §§ tullagen (1994:1550) om revision m.m. gäller därvid, liksom bestämmelsen i 99 § samma lag om vite vid revision. straff och vite 19 § till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet låter bli att 1. stanna på en tulltjänstemans anmaning enligt 5 §, 2. lämna uppgifter och visa upp handlingar för en tulltjänsteman enligt 6§. i ringa fall skall inte dömas till ansvar. 20 § ansvar enligt 19 § inträder inte om gärningen är belagd med straff i brottsbalken eller i lagen (1960:418) om straff för varusmuggling. 21 § vite får av en tullmyndighet föreläggas 1. ett transportföretag som inte fullgör sina skyldigheter enligt 15 §, 2. den vars uppgifter skall kontrolleras eller för vars räkning en vara införs eller utförs enligt 13 § och som inte fullgör sina skyldigheter enligt samma paragraf. överklagande 22 § beslut enligt 13-15 och 17 §§ får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. prövningstillstånd krävs för överklagande till kammarrätten. övriga beslut enligt denna lag får inte överklagas. denna lag träder i kraft den 1 juli 1996. på regeringens vägnar göran persson thomas östros (finansdepartementet)
1040
Viktiga lagar inom förvaltningsrätten
Kommunallag (2017:725)
Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
Viktiga lagar inom förvaltningsrätten
Förvaltningslag (2017:900)Kommunallag (2017:725)
Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
JP Infonets förvaltningsrättsliga tjänster
JP Infonets förvaltningsrättsliga tjänster
Hanterar du förvaltningsrättsliga frågeställningar i ditt arbete? Vi på JP Infonet kan hjälpa dig att reda ut förvaltningsrättsliga frågor oavsett om du arbetar på en kommun, statlig myndighet, domstol eller advokatbyrå. Vi ger råd och stöd med bland annat handläggning, kommunalrätt, delegationsordningar, offentlighet och sekretess, omprövning av beslut och laglighetsprövning. Se allt inom förvaltningsrätt.