SFS 1988:1444
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
Lag
SFS 1988:1444
om ändring i regeringsformen;
utkom från trycket
den 21 december 1988
Utfärdad den 1 december 1988.
Omtryck
Enligt riksdagens beslut' föreskrivs att 9 kap. 10, 12 och 13 §§ regerings
formen^ skall ha följande lydelse.
Regeringsformen kommer därför att ha följande lydelse.
1 kap. Statsskickets grunder
1 § All offentlig makt i Sverige utgår från folket.
Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och på allmän och
lika rö strätt. Den förverkligas genom ett representativt och parlamenta
riskt statsskick och genom kommunal självstyrelse.
Den offentliga makten utövas under lagarna.
2 § Den offentliga makten skall utövas med respekt för alla människors
lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.
Den enskildes personliga, ekonomiska och kulturella välfärd skall vara
grundläggande mål för den offentliga verksamheten. Det skall särskilt
åligga det allmänna att trygga rätten till arbete, bostad och utbildning samt
att verka för social omsorg och trygghet och för en god le vnadsmiljö.
Det allmänna skall verka för att demokratins idéer blir vägledande inom
samhällets alla områden. Det allmänna skall tillförsäkra män och kvinnor
lika rättigheter samt värna den enskildes privatliv och familjeliv.
Etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och
utveckla ett eget kultur- och samfundsliv bör främjas. Lag (1976:871).
3 § Regeringsformen, successionsordningen och tryckfrihetsförordning
en är rikets grundlagar. Lag (1976:871).
4 § Riksdagen är folkets främsta företrädare.
Riksdagen stiftar lag, beslutar om skatt till staten och bestämmer hur
statens medel skall användas. Riksdagen granskar rikets styrelse och för
valtning. Lag (1976:871).
5 § Konungen eller drottning, som enligt successionsordningen innehar
Sveriges tron, är rikets statschef.
Vad i denna regeringsform är stadgat om konungen skall, om drottning
är statschef, gälla henne. Lag (1979:932).
'Prop, 1986/87: 143, KU 19 87/88:1, rskr. 4, 1988/89: KU2, rskr. 11.
^ Regeringsformen omtryckt 1985:866.
3087
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
SFS 1988:1444
6 § Regeringen styr riket. Den är ansvarig inför riksdagen.
(1976:871).
1 § I riket finns primärkommuner och landstingsko mmuner. Beslutan
derätten i kommun erna utövas av valda församlingar.
Kommunerna får taga ut skatt för skötseln av sina uppgifter. Lag
(1976:871).
8 § För rättskipningen finns domstolar och för den offentliga förvalt
ningen statliga och kommunala förvaltningsmyndigheter. Lag (1976:871).
9 § Domstolar samt förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör
uppgifter inom den offentliga förvaltningen skall i sin verksamhet beakta
allas likhet inför lagen samt iakttaga saklighet och opartiskhet. Lag
(1976:871).
2 kap. Grundläggande fri- och rättigheter
1 § Vaije medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad
1. yttrandefrihet; frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt
meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor,
2. informationsfrihet: frihet att inhämta och mottaga upplysningar samt
att i övrigt taga del av andras yttranden,
3. mötesfrihet: frihet att anordna och bevista sammankomst för upplys
ning, meningsyttring eller annat liknande syfte ell er för framförande av
konstnärligt verk,
4. demonstrationsfrihet: frihet att anordna och deltaga i de monstration
på allmän plats,
5. föreningsfrihet: frihet att sammansluta sig med andra för allmänna
eller enskilda syften,
6. religionsfrihet: frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin
religion.
Beträffande tryckfriheten gäller vad som är föreskrivet i tryckfrihetsför
ordningen. I denna finns också bestämmelser om rätt att taga del av
allmänna handlingar. Lag (1976:871).
2 § Varje medborgare är gentem ot det allmän na skyddad mot två ng att
giva till känna sin åskådning i politiskt, religiöst, kulturellt eller annat
sådant hänseende. Han ä r därjämte gentemot det allmänna skyddad mot
tvång att delt aga i sammankomst för opinionsbildning eller i de monstra
tion eller annan meningsyttring eller att tillhöra polit isk sam manslutning,
trossamfund eller annan sammanslutning för åskådning som avses i första
meningen. Lag (1976:871).
3 § Anteckning om medbo rgare i allmänt regis ter får ej uta n hans sam
tycke grundas enbart på han s politiska åskådning.
Varje medborgare skall i den utsträckning som närmare ang ives i lag
skyddas mot att hans personliga integritet kränkes genom att uppgifter om
3088
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
honom registreras med hjälp av automatisk databehandling. Lag
SFS 1988:1444
(1988:1439).
4 § Dödsstraff får icke förekomma. Lag (1976:871).
5 § Varje medborgare är skyddad mot kroppsstraff. Han är därjämte
skyddad mot tortyr och mot medicinsk påverkan i syfte att framtvinga
eller hindra yttranden. Lag (1976:871).
6 § Varje medborgare är gente mot det allmänna skyddad mot påtvingat
kroppsligt ingrepp även i annat fall än som avses i 4 och 5 §§ . Han är
därjämte skyddad mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande in
trång samt m ot undersökning av brev eller annan förtrolig försändelse och
mot hemlig avlyssning eller upptagning av telefonsamtal eller annat förtro
ligt meddelande. Lag (1976:871).
1 § Ingen medborgare får landsförvisas eller hindras att resa in i riket.
Ingen medborgare som är eller har varit bosatt i riket får beröv as sitt
medborgarskap i annat fall än då han sa mtidigt, efter uttryckligt samtycke
eller genom att inträda i allmän tjänst, blir medborgare i annan stat. Utan
hinder härav får dock föreskrivas att barn under aderton år i fråga om sitt
medborgarskap skall följa föräldrarna eller en av dem. Vidare får föreskri
vas att, i enlighet med överenskommelse med annan stat, den som sedan
födelsen är medborgare även i den andra staten och är varaktigt bosatt där
förlorar sitt svenska medborgarskap vid aderton års ålder eller senare. Lag
(1979:933).
8 § Varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot frihetsbe-
rövande. Han är även i övrigt tillförsäkrad frihet att förflytta sig inom riket
och att lämna detta. Lag (1976:871).
9 § Har annan myndighet än domstol berövat någon medborgare frihe
ten med anledning av brott eller misstanke om brott, skall denne kunna få
saken prövad av domstol utan oskäligt dröjsmål. Vad nu sagts gäller dock
icke när fråga ä r om att till riket överflytta verkställighet av frihetsberö-
vande påföljd som har ådömts i annan stat.
Har medborgare av annan anledning än som angives i första stycket
blivit omhändertagen tvångsvis, skall han likaså kunna få saken prövad av
domstol utan oskäligt dröjsmål. Med prövning av domstol likställes i
sådant fall prövning av nämnd, om nämndens sammansättning är be
stämd i lag och or dföranden i n ämnden skall vara eller ha varit ordinarie
domare.
Har prövning som avses i första eller andra stycket icke uppdragits åt
myndighet som är behörig enligt föreskrifterna där, skall den ankomma på
allmän domstol. Lag (1979:933).
10 § Straff eller annan brottspåföljd får icke åläggas för gärning som icke
var belagd med brottspåföljd, när den förövades. Ej heller får svårare
brottspåföljd åläggas för gärningen än den som var föreskriven då. Vad nu
3089
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
SFS 1988:1444
sagts om brottspåföljd gäller även förverkande och annan särskild rättsver
kan av brott.
Skatt eller statlig avgift får ej uttagas i vidare mån än som följer av
föreskrift, som gällde när den omständighet inträffade som utlöste skatt-
eller avgiftsskyldigheten. Finner riksdagen särskilda skäl påkalla d et, får
dock lag innebä ra att skatt eller statlig a vgift uttages trots att lagen inte
hade trätt i kraft när nyssnämnda omständighet inträffade, om regeringen
eller riksdagsutskott då hade lämnat förslag härom till riksdagen. Med
förslag jämställes ett meddelande i skrivelse från regeringen till riksdagen
om att sådant förslag är att vänta. Vidare får riksdagen föreskriva undan
tag från första meningen, om riksdagen finner att det är påkallat av
särskilda skäl i samband med krig, krigsfara eller svår ekonomisk kris. Lag
(1979:933).
11 § Domstol får icke inrättas för redan begången g ärning och ej heller
för viss tvist eller i övrig t för visst mål.
Förhandling vid domstol skall vara offentlig. Lag (1976:871).
12 § De fri- och rättigheter som avses i 1 § 1 -
5 samt i 6 och 8 §§ och i
11 § andra stycket får, i den utsträckning som 13 —16 §§ medgiver, begrän
sas genom lag. Efter bemyndigande i lag får de begränsas genom annan
författning i de fall som anges i 8 kap. 7 § första stycket 7 och 10§. I
samma ordning får mötesfriheten och demonstrationsfriheten begränsas
även i de fall som anges i 14 § första stycket andra meningen.
Begränsning som avses i första stycket får göras endast för att tillgodose
ändamål som är godtagbart i ett demokratiskt samhälle. Begränsningen får
aldrig gå utöver vad som är nödvändigt med hänsyn till det ändamål som
har föranlett den och ej heller sträcka sig så långt att den utgör ett hot mot
den fria åsiktsbildningen såsom en av folkstyrelsens grundvalar. Begräns
ning får ej göras enbart på grund av politisk, religiös, kulturell eller annan
sådan åskådning.
Förslag till lag som avses i första stycket eller till lag om ändring eller
upphävande av sådan lag skall, om det ej förkastas av riksdagen, på
yrkande av lägst tio av dess ledamöter vila i m inst tolv månader från det
att det första utskottsyttrandet över förslaget anmäldes i riksdagens kam
mare. Utan hinder härav kan riksdagen antaga förslaget, om minst fem
sjättedelar av de röstande förenar sig om beslutet.
Tredje stycket gäller icke förslag till lag om fortsatt giltighet i högst två år
av lag. Det gäller ej heller förslag till lag som enbart angår
1. förbud att röja sådant, som någon har erfarit i allmän tjänst eller
under utövande av tjänsteplikt och vars hemlighållande är påkallat av
hänsyn till intresse som angives i 2 ka p. 2 § tryckfrihetsförordningen,
2. husrannsakan eller liknande intrång eller
3. frihetsstraff som påföljd för viss gärning.
Konstitutionsutskottet prövar för riksdagens vidkommande huruvida
tredje stycket är tillämpligt i fråga om visst lagförslag. Lag (1988:1443).
13 § Yttrandefriheten och informationsfriheten får begränsas med hän
syn till rikets säkerhet, folkförsörjningen, allmän ordning och säkerhet,
3090
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
enskilds anseende, privatlivets helgd eller förebyggandet och beivrandet av
SFS 1988:1444
brott. Vidare får friheten att yttra sig i näringsverksamhet begränsas. I
övrigt får begränsningar av yttrandefriheten och informationsfriheten ske
endast om särskilt viktiga skäl föranleder det.
Vid bedömandet av vilka b egränsningar som får ske med stöd av första
stycket skall särsk ilt beaktas vikten av vidaste möjliga yttrandefrihet och
informationsfrihet i po litiska, religiösa, fackliga, vetenskapliga och kultu
rella angelägenheter.
Som begränsning av yttrandefriheten och informationsfriheten anses
icke meddelande av föreskrifter som utan avseende på yttrandes innehåll
närmare reglerar visst sätt att sprida eller mottaga yttranden. Lag
(1976:871).
14 § Mötesfriheten och demonstrationsfriheten får begränsas av hänsyn
till ordning och säkerhet vid sammankomsten eller demonstrationen eller
till trafiken. I övrigt får dessa friheter begränsas endast av hänsyn till rikets
säkerhet eller för att motverka farsot.
;
Föreningsfriheten får begränsas endast såvitt gäller s ammanslutningar
i
vilkas verksamhet är av militär eller likn ande natur eller innebär förföljel
se av folkgrupp av viss ras, med viss hudfärg eller av visst etniskt ursprung.
j;
Lag (1988:1443).
I
15 § Lag eller annan föreskrift får ej innebära att någon medborgare
i
missgynnas därför att han med hänsyn till ras, hudfärg eller etniskt ur
sprung tillhör minoritet. Lag (1976:871).
16 § Lag eller annan föreskrift får ej innebära att någon medborgare
missgynnas på grund av sitt kön, om ej föreskriften utgör led i sträva nden
att åstadkomma jämställdhet mellan män och kvinnor eller avser värnplikt
eller motsvarande tjänsteplikt. Lag (1976:871).
\
I.
17 § Förening av arbetstagare samt arbetsgivare och förening av arbets
givare äger rätt att vidtaga fackliga stridsåtgärder, om annat ej följer av lag
eller avtal. Lag (1976:871).
;
18 § Varje medborgare vilkens egendom tages i anspråk genom expro
priation eller annat sådant förfogande skall vara tillförsäkrad ersättning
för förlusten enligt grunder som bestämmes i lag. Lag (1979:933).
19 § Författare, konstnärer och fotografer äge r rätt till sina verk enligt
bestämmelser som meddelas i lag. Lag (1976:87 1).
20 § Utlänning här i riket ä r likställd med svensk medborgare i fråga om
1. skydd mot tvång att deltaga i sammankomst för opinionsbildning
eller i demon stration eller annan meningsyttring eller att tillhöra trossam
fund eller annan sammanslutning (2 § andra meningen),
2. skydd för personlig integritet vid automatisk databehandling (3 §
andra stycket),
3091
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
SFS 1988:1444
3. skydd mot dödsstraff, kroppsstraff och tortyr samt mot medicinsk
påverkan i s yfte att framtvinga eller hindra yttranden (4 och 5 §§),
4. rätt till domstolsprövning av frihetsberövande med anledning av brott
eller misstanke om brott (9 § första och tredje styckena),
5. skydd mot retroaktiv brottspåföljd och annan retroaktiv rätt sverkan
av brott samt mot retroaktiv skatt eller statlig avgift (10 §),
6. skydd mot inrättande av domstol i vissa fall (11 § första stycket),
7. skydd mot missgynnande på grund av ras, hudfärg ell er etniskt ur
sprung eller på grund av kön (15 och 16 §§),
8. rätt till fackliga stridsåtgärder (17 §),
9. rätt till ersättning vid expropriation eller annat sådant förfogande
(18§).
Om annat icke följer av särskilda föreskrifter i lag, är utlänning här i
riket likställd med svensk medborgare även i frå ga om
1. yttrandefrihet, informationsfrihet, mötesfrihet, demonstrationsfrihet,
föreningsfrihet och religionsfrihet (1 §),
2. skydd mot tvång att giva till känna åskådning (2 § första meningen),
3. skydd mot krop psligt ingrepp ä ven i annat fall än som avse s i 4 o ch
5 §§, mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång s amt mot
intrång i förtrolig meddelelse (6 §),
4. skydd mot frih etsberövande (8 § första meningen),
5. rätt till domstolsprövning av frihetsberövande av annan anledning än
brott eller misstanke om brott (9 § andra och tredje styckena),
6. offentlighet vid domstolsförhandling (11 § andra stycket),
7. skydd mot ingrep p på grun d av åskådning ( 12 § andra stycket tredje
meningen),
8. författares, konstnärers och fotografers rätt till sina verk (19 §).
På sådana särskilda föreskrifter som avses i andra stycket tillämpas 12 §
tredje stycket, fjärde stycket första meningen samt femte stycket. Lag
(1988:1439).
3 kap. Riksdagen
1 § Riksdagen uts es genom fria, hemliga och direkta val.
Riksdagen består av en kammare med trehundrafyrtionio ledam öter.
För ledamöterna skall finnas ersättare.
2 § Rösträtt vid val till riksdagen tillkommer svensk medborgare som är
bosatt i riket. Om rösträtt för svensk medborgare som ej är bosatt i ri ket
finns bestämmelser i lag. Den som icke har uppnått aderton års åld er
senast på vald agen har ej rösträtt.
Frågan huruvida rösträtt enligt första stycket föreligger avgöres på
grundval av en före valet upprättad röstlängd. Lag (1988:1443).
3 § Ordinarie val till riksdagen förrättas vart tredje år.
4 § Regeringen får förordna om extra val till riksdagen mellan ordinarie
val. Extra va l hålles inom tre månader efter förordnandet.
Efter val til l riksda gen får reg eringen ick e förordna om extra v al förrän
3092
tre månader har förflutit från den nyvalda riksdagens första sammanträde.
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
Ej heller får regeringen fbrordna om extra val under tid då dess ledamöter,
SFS 1988:1444
efter det att samtliga har entledigats, uppehåller sina befattningar i avbi -
dan på att ny regering skall tillträda.
Bestämmelser om extra val i visst fall finns i 6 kap. 3 §.
5 § Nyvald riksdag samlas på femtonde dagen efter valdagen, dock
tidigast på fjärde dagen efter det att valets utgång har kungjorts.
Varje val gäller for tiden från det att den nyvalda riksdagen har samlats
till dess den närmast därefter valda riksdagen samlas. Denna tid är riksda
gens valperiod.
6 § För val till riksdagen är riket indelat i valk retsar.
Mandaten i riksdagen utgöres av trehundratio fasta valkretsmandat och
trettionio utjämningsmandat.
De fasta valkretsmandaten fordelas mellan valkretsarna på grundval av
en beräkning av forhållandet mellan antalet röstberättigade i varje valkrets
och antalet röstberättigade i hela ri ket. Fördelningen fastställes for tre år i
sänder.
7 § Mandaten fordelas mellan partier. Med parti avses vaije samman
slutning eller grupp av väljare, som uppträder i val under särskild beteck
ning.
Endast parti som har fått minst fyra procent av rösterna i hela riket är
berättigat att deltaga i fordelningen av mandaten. Parti som har fått färre
röster deltager dock i fordelningen av de fasta valkretsmandaten i valkr ets,
där partiet har fått minst tolv procent av rösterna.
8 § De fasta valkretsmandaten fordelas på vaije valkrets proportionellt
mellan partierna på grundval av valresultatet i valkretsen.
Utjämningsmandaten fördelas mellan partierna så, att fördelningen av
alla mandat i riksdagen, med undantag av de fasta valkretsmandat som har
tillfallit parti med mindre än fyra procent av rösterna, blir proportionell
mot de i fördelni ngen deltagande partiernas röstetal i hela riket. Har parti
vid fördelningen av de fasta valkretsmandaten erhållit flera mandat än
som motsvarar den proportionella representationen i riksdagen for partiet,
bortses vid fördelningen av utjämningsmandaten från partiet och de fasta
valkretsmandat det har erhållit. Sedan utjämningsmandaten har fordelats
mellan partierna, tillföres de valkretsar.
Vid mandatfördelningen mellan partierna användes uddatalsmetoden
med första divisorn jämkad till 1,4.
9 § För varje mandat som ett parti har erhållit utses en riksdagsledamot
samt ersättare för honom.
10 § Endast den som uppfyller villkoren för rösträtt kan vara ledamot av
riksdagen eller ersättare för ledamot. Lag (1988:1443).
11 § Val till riksdagen får överklagas hos en av riksdagen utsedd val-
prövningsnämnd. Den som har valts till riksdagsledamot utövar sitt upp
drag utan hinder av att valet har överklagats. Ändras valet, intager ny
3093
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
SFS 1988:1444
ledamot sin plats så snart ändringen har kungjorts. Vad nu sagts om
ledamot äger motsvarande tillämpning på ersättare.
Valprövningsnämnden består av ordförande, som skall vara eller ha
varit ordinarie domare och som ej får tillhöra riksdagen, och sex andra
ledamöter. Ledamöterna väljes efter varje ordinarie val, så snart valet har
vunnit laga kraft, för tiden till dess nytt val till nämnden har ägt rum.
Ordföranden väljes särskilt. Nämndens beslut får ej överklagas.
12 § Ytterligare bestämmelser i de ämnen som angives i 2 —11 §§ samt
om utseende av ersättare för riksdagsledamöterna meddelas i riksdagsord
ningen eller annan lag.
4 kap. Riksdagsarbetet
1 § Riksdagen sammanträder till riksmöte årligen. Riksmöte hålles i
Stockholm, om icke riksdagen eller talmannen bestämmer annat av hän
syn till riksdagens säkerhet eller frihet.
2 § Riksdagen utser inom sig för varje valperiod en talman samt en
förste, en andre och en tredje vice talman.
3 § Regeringen och varje riksdagsledamot får i enlighet med vad som
närmare angives i r iksdagsordningen väcka förslag i fråga om allt som kan
komma under riksdagens prövning, om ej annat är bestämt i denn a rege
ringsform.
Riksdagen väljer inom sig utskott, däribland ett konstitutionsutskott, ett
finansutskott och ett skatteutskott, enligt bestämmelser i riksdagsordning
en. Ärende som väckes av regeringen eller riksdagsledamot beredes före
avgörandet av utskott, om ej annat är bestämt i denna regeringsform.
4 § När ärende skall avgöras i k ammaren, får varje riksdagsledamot och
varje statsråd yttra sig i enlighet med vad som närmare angives i riksdags
ordningen. Bestämmelser om jäv finns i riksd agsordningen.
5 § Vid omröstning i riksdagen gäller som riksdagens beslut den mening
varom mer än hälften av de röstande förenar sig, om ej annat särskilt
angives i de nna regeringsform eller, beträffande frågor som hör till förfa
randet i riksdagen, i huvudbestämmelse i riksdagsordningen. Om förfaran
det vid lika röstetal finns bestämmelser i riksdagsordningen.
6 § Riksdagsledamot och ersättare får fullgöra uppdrag som ledamot
utan hinder av tjänsteuppgift eller annan sådan förpliktelse som åligger
honom.
7 § Riksdagsledamot eller ersättare får icke lämna sitt uppdrag utan
riksdagens medgivande.
När det finns anledning till det, skall valprövningsnämnden självmant
pröva om ledamot eller ersättare är behörig enligt 3 kap. 10 §. Den som
förklaras obehörig är därmed skild från sitt uppdrag.
3094
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
Ledamot eller ersättare får i annat fall än som avses i andra stycket
SFS 1988:1444
skiljas från uppdraget endast om han genom brott har visat sig uppenbarli
gen olämplig för uppdraget. Beslut härom fattas av domstol.
8 § Ingen får väcka t alan mot den som utövar eller har utövat uppdrag
som riksdagsledamot eller beröva honom friheten eller hindra honom att
resa inom ri ket på grund av hans yttranden eller gärningar under utövan
det av uppdraget, utan att riksdagen har medgivit det genom beslut om
vilket minst fem sjättedelar av de röstande har förenat sig.
Misstänkes riksdagsledamot för brott i an nat fall, skall bestämmelser i
lag om gri pande, anhållande eller häktning tillämpas endast om han er
känner brottet eller har tagits på bar gärning eller fråga är om brott för
vilket ej är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år.
9 § Under tid då riksdagsledamot är riksdagens talman eller tillhör rege
ringen u tövas hans uppdrag som riksdagsledamot av ersättare. Riksdagen
kan i riksdagsordn ingen föreskriva att ersättare skall träda i riksda gsleda
mots ställe när denne är ledig.
Bestämmelserna i 6 § och 8 § första stycket om skydd för utövandet av
uppdrag som riksdagsledamot gäller även talmannen och hans uppdrag.
För ersättare som utövar uppdrag som riksdagsledamot gäller bestäm
melserna om ledam ot.
10 § Ytterligare bestämmelser om riksdagsarbetet meddelas i riksdags
ordningen.
5 kap. Statschefen
1 § Statschefen hålles av statsministern underrättad om rikets angelä
genheter. När så erfordras sammanträder regeringen i konselj u nder stats
chefens ordförandeskap.
2 § Som statschef får endast den tjänstgöra som är svensk medborgare
och har fyllt tjugo fem år. Han får icke samtidigt vara statsråd eller utöva
uppdrag såsom talman eller riksdagsledamot.
Statschefen skall samråda med statsministern, innan han reser utrikes.
3 § Är konungen av sjukdom, utrikes resa eller annan orsak hindrad att
fullgöra sina uppgifter, inträder enligt gällande tronföljd medlem av ko
nungahuset, som ej är hindrad, för att såsom tillfällig riksföreståndare
fullgöra statschefens uppgifter.
4 § Utslocknar konungahuset, utser riksdagen en riksföreståndare att
fullgöra st atschefens uppgifter tills vidare. Riksdagen utser samtidigt en
vice riksföreståndare.
Detsamma gäller, om konungen dör eller avgår och tronföljaren ännu ej
har fyllt tjugofem å r.
3095
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
SFS 1988:1444
5 § Har konungen under sex månader utan avbrott varit hindrad att
fullgöra sina uppgifter eller underlåtit att fullgöra dem, skall regeringen
anmäla det till riksdagen. Riksdagen bestämmer, om konungen skall anses
ha avgått.
6 § Riksdagen kan utse någon att efter regeringens förordnande tjänstgö
ra som tillfällig riksföreståndare när ingen med behörighet enligt 3 eller 4 §
kan tjänstgöra.
Talmannen eller, vid förfall för honom, vice talman tjänstgör efter
regeringens förordnande som tillfällig riksföreståndare, när ingen annan
behörig kan tjänstgöra.
7 § Konungen kan ej åtalas för sina gärningar. Riksföreståndare kan ej
åtalas för sina gärningar som statschef.
6 kap. Regeringen
1 § Regeringen består av statsministern och övriga statsråd. Statsminis
tern utses i den ordning som angives i 2 —4 §§. St atsministern tillsätter
övriga statsråd.
2 § När statsminister skall utses, kallar talmannen företrädare för varje
partigrupp inom riksdagen till samråd. Talmannen överlägger med vice
talmännen och avgiver sedan förslag till riksdagen.
Riksdagen skall senast på Qärde dagen härefter, utan beredning i utskott,
pröva förslaget genom omröstning. Röstar mer än hälften av riksdagens
ledamöter mot förslaget, är det förkastat. 1 annat fall är det godkänt.
3 § Förkastar riksdagen talmannens förslag, förfares på nytt enligt 2 §.
Har riksdagen fyra gånger förkastat talmannens förslag, skall förfarandet
för utseende av statsminister avbrytas och återupptagas först sedan val till
riksdagen har hållits. Om ej ordinarie val ändå skall hållas inom tre
månader, skall extra val förrättas inom samma tid.
4 § När riksdagen har godkänt förslag om ny statsminister, anmäler
denne så snart det kan ske de av honom utsedda statsråden för riksdagen.
Därefter äger regeringsskifte rum vid en särskild konselj inför statschefen
eller, vid förfall för denne, inför talmannen. Talmannen kallas alltid till
konseljen.
Talmannen utfardar förordnande för statsministern på riksdagens väg
nar.
5 § Förklarar riksdagen att statsministern eller annat statsråd icke åtnju
ter riksdagens förtroende, skall talmannen entlediga statsrådet. Kan rege
ringen förordna om extra val till riksdagen, skall dock beslut om entledi
gande ej meddelas om regeringen inom en vecka från misstroendeförkla
ringen förordnar om extra val.
3096
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
6 § Statsråd skall entledigas om han begär det, statsministern av tal-
SFS 1988:1444
mannen och annat statsråd av statsministern. Statsministern får även i
annat fall entlediga annat statsråd.
7 § Om statsministern entledigas eller dör, skall talmannen entlediga
övriga statsråd.
8 § Har regeringens samtliga ledamöter entledigats, uppehåller de sina
befattningar till dess ny regering har tillträtt. Har annat statsråd än stats
ministern entledigats på egen begäran, uppehåller han sin befattning till
dess efterträdare har tillträtt, om statsministern begär det.
9 § Endast den får vara statsråd som är svensk medborgare sedan minst
tio år.
Statsråd får icke utöva allmän eller enskild tjänst. Han får ej heller
inneha uppdrag eller utöva verksamhet som kan rubba förtroendet för
honom.
10 § Vid förfall för talmannen övertager vice ta lman de uppgifter som
enligt detta kapitel ankommer på talmannen.
7 kap. Regeringsarbetet
1 § För beredning av regeringsärenden skall finnas ett regeringskansli. I
detta ingår departement för skilda verksamhetsgrenar. Regeringen för
delar ärendena mellan departementen. Statsministern utser bland statsrå
den chefer för departementen.
2 § Vid beredningen av regeringsärenden skall behövliga upplysningar
och yttranden inhämtas från berörda myndigheter. I den omfattning som
behövs skall tillfälle lämnas sammanslutningar och enskilda att yttra sig.
3 § Regeringsärenden avgörs av regeringen vid regeringssammanträde.
Regeringsärenden som gäller verkställighet inom försvarsmakten av för
fattningar eller särskilda regeringsbeslut kan dock, i d en omfattning som
angives i lag, under statsministerns överinseende avgöras av chefen för det
departement till vilket är endena hör.
4 § Statsministern kallar övriga statsråd till regeringssammanträde och
är ordförande vid sammanträdet. Minst fem statsråd skall deltaga i rege
ringssammanträde.
5 § Departementschef är vid regeringssammanträde föredragande i
ärende som hör till hans departement. Statsministern kan d ock förordna
att ärende eller grupp av ärenden, som hör till visst departement, skall
föredragas av annat statsråd än departementschefen.
6 § Vid regeringssammanträde föres protokoll. Skiljaktig mening skall
antecknas i p rotokollet.
3097
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
SFS 1988:1444
7 § Författningar, förslag till riksdagen och andra expeditioner av rege
ringens beslut skall för att bliva gällande skrivas under av statsministern
eller annat statsråd på regeringens vägnar. Regeringen kan dock genom
förordning föreskriva att tjänsteman i särskilda fall får skriva under expe
dition.
8 § Statsministern kan utse ett av de övriga statsråden att i egenskap av
ställföreträdare vid förfall för statsministern fullgöra hans uppgifter. Har
statsministern ej utsett ställföreträdare eller har också denne förfall, över
tages statsministerns uppgifter i stället av det av de tjänstgörande statsrå
den som har varit statsråd längst tid. Om två eller flera har varit statsråd
lika länge, har den äldste av dem företräde.
8 kap. Lagar och andra föreskrifter
1 § Av bestämmelserna i 2 kap. om grundläggande fri- och rättigheter
följer att föreskrifter av visst innehåll ej får m eddelas eller får meddela s
endast genom lag samt att förslag till lag i vissa fall skall behandlas i
särskild ord ning. Lag (1979:933).
2 § Föreskrifter om enskildas personliga ställning samt om deras person
liga och ek onomiska förhållanden inbördes meddelas genom lag.
Sådana föreskrifter är bland andra:
1. föreskrifter om svenskt medborgarskap,
2. föreskrifter om rätt till släktnamn, om äktenskap och föräldraskap,
om arv och testamente samt om familjeförhållanden i övrigt,
3. föreskrifter om rätt till fast och lös egendom, om avtal samt om bolag,
föreningar, samfälligheter och stiftelser.
3 § Föreskrifter om förhållandet mellan enskilda och det allmänna, som
gäller åligganden för enskilda eller i ö vrigt avser ingrepp i enskildas per
sonliga eller ekonomiska förhållanden, meddelas genom lag.
Sådana föreskrifter är bland andr a föreskrifter om brott och rättsverkan
av brott, om skatt till staten samt om rekvisition och annat sådant förfo
gande. Lag (1976:871).
4 § Föreskrifter om rådgivande folkomröstning i hela riket och om förfa
randet vid folkomröstning i grundlagsfråga meddelas genom lag. Lag
(1979:933).
5 § Grunderna för ändringar i r ikets indelning i k ommuner samt grun
derna för kommunemas organisation och verksamhetsformer och för den
kommunala beskattningen bestämmes i lag. I lag meddelas också föreskrif
ter om kommunernas befogenheter i övrigt och om deras åligganden.
6 § Under tid då riksmöte ej pågår kan finans- och skatteutskotten, efter
bemyndigande i lag om annan skatt än skatt på inkomst, förmögenhet, arv
eller gåva, på förslag av regeringen bestämma om skattesatsen eller besluta
att skatt som avses i lagen skall börja eller upphöra att utgå. Bemyndigande
3098
kan innefatta rätt att göra skillnad mellan olika slag av verksamhet och
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
\
olika delar av riket. Finans- och skatteutskotten utövar sin beslutanderätt
SFS 1988; 1444
vid gemensamt sammanträde. Beslut fattas på riksdagens vägnar genom
lag.
Lag som finans- och skatteutskotten har beslutat med stöd av första
stycket skall av regeringen underställas riksdagen inom en månad från
början av närmast följande riksmöte. Riksdagen prövar lagen inom en
månad härefter.
7 § Utan hinder av 3 eller 5 § kan regeringen efter bemyndigande i lag
genom forordning meddela föreskrifter om annat än skatt, om föreskrifter
na avser något av följande ämnen:
1. skydd för liv, personlig säkerhet eller hälsa,
2. utlännings vistelse i rike t,
3. in- eller utförsel av varor, av pengar eller av andra tillgångar, tillverk
ning, kommunikationer, kreditgivning, näringsverksamhet, ransonering
eller utformning av byggnader, anläggningar och bebyggelsemiljö,
4. jakt, fiske, djurskydd eller natur- och miljövård,
5. trafik eller ordningen på allmän plats,
6. undervisning och utbildning,
7. förbud att röja sådant som någon har erfarit i allmän tjänst eller under
utövande av tjänsteplikt.
Bemyndigande som avses i första stycket medför ej rätt att meddela
föreskrifter om annan rättsverkan av brott än böter. Riksdagen kan i lag,
som innehåller bemyndigande med stöd av första stycket, föreskriva även
annan rättsverkan än böter fÖr överträdelse av föreskrift som regeringen
meddelar med stöd av bemyndigandet. Lag (1979:933).
8 § Utan hinder av 2, 3 eller 5 § kan regeringen efter bemyndigande i lag
genom fö rordning meddela föreskrifter om anstånd med att fullgöra för
pliktelse.
9 § Utan hinder av 3 § kan regeringen efter bemyndigande i lag genom
förordning meddela föreskrifter om tull på införsel av vara.
Regeringen eller kommun kan efter riksdagens bemyndigande meddela
sådana föreskrifter om avgifter, som på grund av 3 § annars skall meddelas
av riksdagen.
10 § Regeringen kan efter bemyndigande i lag i äm ne som angives i 7 §
första stycket eller 9 § genom förordning b estämma att föreskrift i lagen
skall börja eller upphöra att t illämpas. Lag (1976:871).
11 § Bemyndigar riksdagen enligt detta kapitel regeringen att meddela
föreskrifter i visst ämne, kan riksdagen därvid medgiva att regeringen
överlåter åt förvaltningsmyndighet eller ko mmun att m eddela bestämmel
ser i äm net. I fall som nu sagts kan riksdagen också uppdraga åt förvalt
ningsmyndighet under riksdagen att meddela sådana bestämmelser. Lag
(1976:871).
3099
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
SFS 1988:1444
12 § Föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av bemyndi^
gande som avses i denna regeringsform skall underställas riksdagen för
prövning, om riksdagen bestämmer det.
13 § Regeringen får utöver vad som följer av 7—10 §§ genom forordning
besluta
1. foreskrifter om verkställighet av lag,
2. föreskrifter som ej enligt grundlag skall meddelas av riksdagen.
Regeringen får ej på grund av första stycket besluta foreskrifter som
avser riksdagen eller dess myndigheter. Den får ej heller på grund av
bestämmelsen i första stycket 2 besluta föreskrifter som avser den kommu
nala beskattningen.
Regeringen får i f orordning som avses i fö rsta stycket överlåta åt under
ordnad myndighet att meddela bestämmelser i ämnet.
14 § Behörighet for regeringen att besluta foreskrifter i visst äm ne utgör
ej hinder for riksdagen att genom lag meddela foreskrifter i samma ämne.
15 § Grundlag stiftas genom två likalydande beslut. Det andra beslutet
får ej fattas, förrän det efter det första beslutet har hållits val till riksdagen i
hela riket och den nyvalda riksdagen har samlats. Vidare skall minst nio
månader förflyta mellan den tidpunkt då ärendet första gången anmäldes i
riksdagens kammare och valet, såvida icke konstitutionsutskottet genom
beslut, som fattas senast vid ärendets beredning och varom minst fem
sjättedelar av ledamöterna förenar sig, medgiver undantag härifrån.
Riksdagen får icke såsom vilande antaga ett förslag om stiftande av
grundlag, som är oförenligt med annat vilande grundlagsförslag, utan att
samtidigt förkasta det först antagna förslaget.
Folkomröstning om vilande grundlagsförslag skall anordnas, om yrkan
de därom framställes av minst en tiondel av riksdagens ledamöter och
minst en tredjedel av ledamöterna röstar fÖr bifall till yrkandet. Sådant
yrkande skall framställas inom femton dagar från det att riksdagen antog
grundlagsförslaget som vilande. Yrkandet skall ej beredas i utsk ott.
Folkomröstningen skall hållas sa mtidigt med det val till riksdagen som
avses i första s tycket. Vid omröstningen får de som har rösträtt vid valet
förklara huruvida de godtar det vilande grundlagsförslaget eller ej. Försla
get är förkastat, om de flesta av dem som deltager i omröstningen röstar
mot förslaget och de till antalet är fler än hälften av dem som har avgivit
godkända röster vid riksdagsvalet. I annat fall upptager riksdagen förslaget
till slutlig prövning. Lag (1988:1442).
16 § Riksdagsordningen stiftas på det sätt som angives i 15 § första
stycket första och andra meningarna samt andra stycket. Den kan också
stiftas genom endast ett beslut, om minst tre fjärdedelar av de röstande och
mer än hälften av riksdagens ledamöter förenar sig om beslutet. Tilläggs
bestämmelse i r iksdagsordningen beslutas dock i samm a ordning som lag i
allmänhet. Lag (1979:933).
3100
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
\
17 § Lag får ej ändras eller upphävas annat än genom lag. I fråga om
SFS 1988:1444
ändring eller upphävande av grundlag eller av riksdagsordningen äger 15
och 16 §§ motsvarande tillämpning.
18 § För att avge yttrande över lagförslag skall finnas ett lagråd, vari
ingår domare i högsta domstolen och regeringsrätten. Yttrande från lagrå
det inh ämtas av regeringen eller, enligt vad som närmare angives i riks
dagsordningen, av riksdagsutskott.
Yttrande av lagrådet bör inhämtas innan riksdagen beslutar grundlag
om tryckfri heten, lag om begränsning av rätten att taga del av allmänna
handlingar, lag som avses i 2 kap. 3 § andra stycket, 12 § första stycket,
17 -19 §§ eller 20 § andra stycket eller lag som ändrar eller upphäver sådan
lag, lag om kommunal beskattning, lag som avses i 2 eller 3 § eller lag som
avses i 11 kap., om lagen är viktig för enskilda eller från allmän synpunkt.
Vad nu har sagts gäller dock icke, om lagrådets hörande skulle sakna
betydelse på grund av frågans beskaffenhet eller skulle fördröja lagstift
ningsfrågans behandling så att avsevärt men skulle uppkomma. Föreslår
regeringen riksdagen att stifta lag i något av de ämnen som avses i första
meningen och har lagrådets yttrande dessförinnan inte inhämtats, skall
regeringen samtidigt för riksdagen redovisa skälen härtill. Att lagrådet icke
har hörts över ett lagförslag utgör aldrig hinder mot lagens tillämpning.
Lagrådets granskning skall avse
1. hur förslaget förhåller sig till grundlagarna och rättsordningen i övrigt,
2. hur förslagets föreskrifter förhåller sig till varandra,
3. hur förslaget förhåller sig till rättssäkerhetens krav,
4. om förslaget är så utformat att lagen kan antagas tillgodose angivna
syften,
5. vilka problem som kan uppstå vid tillämpningen.
Närmare bestämmelser om lagrådets sam mansättning och tjänstgöring
meddelas i lag. Lag (1988:143 9).
19 § Beslutad lag skall utfärdas av regeringen utan dröjsmål. Lag med
sådana föreskrifter om riksdagen eller dess myndigheter som ej skall inta
gas i grundlag eller riksdagsordningen kan dock utfärdas av riksdagen.
Lagar skall kungöras så snart det kan ske. Detsamma gäller förordning
ar, om ej annat föreskrives i lag. Lag (1976:8 70).
9 kap. Finansmakten
1 § Om rätten att besluta om skatter och avgifter till staten finns bestäm
melser i 8 kap.
2 § Statens medel får icke användas på annat sätt än riksdagen har
bestämt.
Om användningen av statsmedel för skilda behov bestämmer riksdagen
genom budgetreglering enligt 3-5 §§. Riksdagen får dock bestämma att
medel tages i anspråk i annan ordning.
3 § Riksdagen företager budgetreglering för närmast följande budgetår
eller, om särskilda skäl föranleder det, för annan budgetperiod. Riksdagen
3101
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
SFS 1988:1444
bestämmer därvid till vilka belopp statsinkomsterna skall beräknas och
anvisar anslag till angivna ändamål. Besluten härom upptages i en statS3
budget.
Riksdagen kan besluta att särskilt anslag på statsbudgeten skall utgå för
annan tid än budgetperioden.
v,,
Vid budgetreglering enligt denna paragraf skall riksdagen beakta beho
vet under krig, krigsfara eller andra utomordentliga förhållanden av medel
för rikets försvar.
4 § Kan budgetreglering enligt 3 § icke avslutas före budgetperiodens
bötjan, bestämmer riksdagen eller, om riksmöte ej pågår, finansutskottet i
den omfattning som behövs om anslag för tiden till dess budgetregleringen
för perioden slutföres.
5 § För löpande budgetår kan riksdagen på tilläggsbudget göra ny beräk
ning av statsinkomster samt ändra anslag och anvisa nya anslag.
6 § Regeringen avgiver förslag till statsbudget till riksdagen.
7 § Riksdagen kan i samband med budgetreglering eller annars besluta
riktlinjer för viss statsverksamhet för längre tid än anslag till verksamheten
avser.
8 § Statens medel och dess övriga tillgångar står till regeringens disposi
tion. Vad nu sagts gäller dock icke tillgångar som är avsedda för riksdagen
eller dess myndigheter eller som i lag har avsatts till särskild förvaltning.
9 § Riksdagen fastställer i den omfattning som behövs grunder för för
valtningen av statens egendom och förfogandet över den. Riksdagen kan
därvid föreskriva att åtgärd av visst slag ej får vidtagas utan riksdagens
tillstånd.
10 §' Regeringen får ic ke utan riksdagens bemyndigande taga upp lån
eller i övrigt ikläda staten ekonomisk förpliktelse. Lag (1988:1444).
11 § Finansutskottet överlägger i förhandlingsfrågor rörande anställ
ningsvillkor, som skall gälla för statens arbetstagare eller i Övrigt tillhör
riksdagens prövning, med statsråd som regeringen bestämmer. Utskottet
får på riksdagens vägnar godkänna avtal i sådan fråga eller, om frågan har
undantagits från avtal, förslag till reglering av den.
Beträffande arbetstagare hos riksdagen eller dess myndigheter gäller i
stället för bestämmelserna i första stycket vad som föreskrivs i lag.
Bestämmelserna i första stycket gäller ej o m riksdagen för visst fall h ar
beslutat annat. Lag (1988:1437).
12 § Riksbanken är rikets centralbank med ansvar för valuta- och kredit-
politik. Den skall också främja ett säkert och effektivt betalningsväsende.
Riksbanken är myndighet under riksdagen.
3102
Ändringen innebär att andra stycket upphävs.
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
Riksbanken förvaltas av åtta fullmäktige. Sju fullmäktige väljes av riks-
SFS 1988:1444
dagen. Dessa väljer för en tid av fem år en fullmäktig, som samtidigt skall
vara chef för riksbanken. De fullmäktige som valts av riksdagen väljer
inom sig ordförande. Denne får ej utöva annat uppdrag eller inneha tjänst
inom riks bankens ledning. Bestämmelser om riksdagens val av fullmäkti
ge, om riksbankens ledning i övrigt s amt om dess verksamhet meddelas i
riksdagsordningen och an nan lag.
Fullmäktig som riksdagen vägrar ansvarsfrihet är därmed skild från sitt
uppdrag. De fullmäktige som valts av riksdagen får skilja ordföranden från
uppdraget som ordförande och den som är fullmäktig och chef för riksban
ken från hans uppdrag. Lag (1988:1444).
13 § Endast riksbanken har rätt att ge ut sedlar och mynt och att bestäm
ma utformningen av dessa. Bestämmelser om penning- och betalningsvä
sendet meddelas i övrigt genom lag. Lag (1988:1444).
10 kap. Förhållandet till andra stater
1 § Överenskommelse med annan stat eller med mellanfolklig organisa
tion ingås av regeringen.
2 § Regeringen får ej ingå för riket bindande internationell överenskom
melse utan att riksdagen har godkänt denna, om överenskommelsen förut
sätter att lag ändras eller upphäves eller att ny lag stiftas eller om den i
Övrigt gäller ämne i vilket riksdagen skall besluta.
Är i fall som avses i första stycket särskild ordning föreskriven för det
riksdagsbeslut som förutsättes, skall samma ordning iakttagas vid godkän
nandet av överenskommelsen.
Regeringen får ej heller i annat fall än som avses i första stycket ingå för
riket bindande internationell överenskommelse utan att riksdagen har
godkänt denna, om överenskommelsen är av större vikt. Regeringen kan
dock underlå ta att inhämta riksdagens godkännande av överenskommel
sen, om rikets intresse kräver det. I sådant fall skall regeringen i stället
överlägga med utrikesnämnden innan överenskommelsen ingås.
3 § Regeringen får uppdraga åt förvaltningsmyndighet att ingå interna
tionell överenskommelse i fråga där överenskommelsen ej kräver riksda
gens eller utrikesnämndens medverkan.
4 § Bestämmelserna i 1 - 3 §§ äger motsvarande tillämpning på åtagande
av internationell förpliktelse för riket i an nan form än överenskommelse
samt på upp sägning av internationell överenskommelse eller förpliktelse.
5 § Beslutanderätt, som direkt grundar sig på denna regeringsform och
som avser meddelande av föreskrifter, användningen av statens tillgångar
eller ingående eller uppsägning av internationella överenskommelser eller
förpliktelser, kan i begränsad omfattning överlåtas till mellanfolklig orga
nisation för fredligt samarbete, till vilken riket är eller skall bliva anslutet,
eller till mellanfolklig domsto l. Därvid får ej överlåtas beslutanderätt som
avser fråga om stiftande, ändring eller upphävande av grundlag, riksdags-
3103
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
SFS 1988:1444
ordningen eller lag om val till riksdagen eller fråga om begränsning av
någon av de fri- och rättigheter som avses i 2 k ap. Angående beslut i f råga
om överlåtelse gäller vad som är föreskrivet om stiftande av grundlag. Kan :
beslut i sådan ordning ej avvaktas, beslutar riksdagen i fråga om överlåtek :
se genom ett beslut, varom minst fem sjättedelar av de röstande och minst
tre fjärdedelar av ledamöterna förenar sig.
Föreskrivs i lag att en internationell överens kommelse skall gälla som
svensk rätt, får riksdagen genom beslut i den ordning som anges i första
stycket föreskriva att också en framtida, för riket bindande ändring i
överenskommelsen skall gäll a här i riket. Sådant beslut får endast avs e
framtida ändring av begränsad omfattning.
Rättskipnings- eller förvaltningsuppgift som ej direkt grundar sig på
denna regeringsform kan genom beslu t av riksda gen överlåtas till annan
stat, till mellanfolklig organi sation elle r till utländsk eller internationell
inrättning eller samfällighet. Riksdagen få r också i lag bemyndiga regering
en eller annan myndighet att i särs kilda fall b esluta om sådan överlåtelse.
Innefattar uppgiften myndighetsutövning, skall riksdagens förordnande
ske genom ett beslut, varom minst tre Qärdedelar av de röst ande förenar
sig. Riksdagens beslut i fråga om såda n överlåtelse kan också fattas i d en
ordning som g äller för stiftande av grundlag. Lag (1985:865).
6 § Regeringen skall fortlöpande hålla utrikesnämn den underrättad om
de utrikespolitiska förhållanden, som kan få betydelse för riket, och över
lägga med nämnden om dessa så oft a det erfordras. I alla utri kesärenden
av större vikt skall regeringen före avgörandet öve rlägga med nämnden,
om det ka n ske.
7 § Utrikesnämnden består av talmannen samt nio andra ledamöter,
som riksda gen väljer inom sig. Närmare bestäm melser om utrikesnämn-
dens sammansättning meddelas i ri ksdagsordningen.
Utrikesnämnden sammanträder på kallelse av regeringen. Regeringenär
skyldig att sammankalla nämnden om minst fy ra av nämndens ledamöter
begär överläggning i vi ss fråga. Ordförande vid sammanträde med nämn
den är statschefen eller, om han har f örfall, statsministern.
Ledamot av utrikesnä mnden och den som i övr igt är knuten ti ll nämn
den skall visa varsamhet i fråga om meddeland en till andra om vad h an
har erfarit i denna egenskap. Ordföranden kan besluta om ovillkorlig
tystnadsplikt.
8 § Chefen för det departement till vilket utrikesärendena hör skall
hållas underrättad, när fråga som är av betydelse för förhållandet till
annan stat eller till mellanfolklig organisation uppkommer hos anna n
statlig myndighet.
9 § Regeringen får insätta rikets försvarsmakt eller del därav i st rid för
att möta väpnat angrepp mot riket. Sven sk väpnad styrka får i övrigt
insättas i strid eller sändas till annat land endast om
1. riksdagen medgiver det,
2. det är medgivet i la g som angiver förutsättningarna för åtgärden,
3104
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
\
\
3. skyldighet att vidtaga åtgärden följer av internationell överenskom-
SFS 1988:1444
melse eller förpliktelse som har godkänts av riksdagen.
Förklaring att riket är i krig får, utom vid väpnat angrepp mot riket, icke
givas utan ri ksdagens medgivande.
Regeringen får bemyndiga forsvarsmakten att använda våld i enlighet
med internationell rätt och sedvänja för att hindra kränkning av rikets
territorium i fred eller under krig mellan främmande stater.
11 kap. Rättskipning och förvaltning
1 § Högsta d omstolen är högsta allmänna domstol och regeringsrätten
högsta förvaltningsdomstol. Rätten att få mål prövat av högsta domstolen
eller regeringsrätten kan begränsas genom lag. I högsta domstolen och
regeringsrätten får endast den tjänstgöra såsom ledamot som har utnämnts
till ordinarie domare i domstolen.
Annan domstol än högsta domstolen eller regeringsrätten inrättas med
stöd av lag. Om förbud mot inrättande av domstol i vissa fall föreskrives i
2 kap. 11 § första stycket.
Vid domstol som avses i andra stycket skall finnas ordinarie domare. I
fråga om domstol som har inrättats fÖr handläg gning av en viss bestämd
grupp eller vissa bestämda grupper av mål får dock i lag gör as undantag
härifrån. Lag (1976:871).
2 § Ingen myndighet, ej heller riksdagen, får bestämma, hur domstol
skall döma i det enskilda fallet eller hur domstol i övrigt skall tillämpa
rättsregel i särskilt fall.
3 § Rättstvist mellan enskilda får icke utan stöd av lag avgöras av annan
myndighet än domstol. Om domstols prövning av frihetsberövande fö
reskrives i 2 kap. 9 §. Lag (197 6:871).
4 § Om domstolarnas rättskipningsuppgifter, om huvuddragen av deras
organisation och om rättegången föreskrives i lag.
5 § Den som h ar utnämnts till ordinarie domare får skiljas från tjänsten
endast
1. om han genom brott eller grovt eller upprepat åsidosättande av
tjänsteåliggande har visat sig uppenbarligen olämplig att inneha tjänsten,
2. om han har uppnått gällande pensionsålder eller annars enligt lag är
skyldig att avgå med pension.
Har ordinarie domare skilts från tjänsten genom beslut av annan myn
dighet än domstol, skall han kunna påkalla domstols prövning av beslutet.
Detsamma gäller beslut varigenom ordinarie domare har avstängts från
utövning av sin tjänst eller ålagts att undergå läkarundersökning.
Om det påkallas av organisatoriska skäl, får den som har utnämnts till
ordinarie domare förflyttas till annan jämställd domartjänst.
6 § Under regeringen lyder justitiekanslern, riksåklagaren, de centrala
ämbetsverken och länsstyrelserna. Annan statlig förvaltningsmyndighet
98-SFS 1988
3105
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
SFS 1988:1444
lyder under regeringen, om myndigheten ej enligt denna regeringsform
eller annan lag är myndighet under riksdagen.
,, ,
Förvaltningsuppgift kan anförtros åt kommun.
Förvaltningsuppgift kan överlämnas till bolag, förening, samfallighet,
stiftelse elle r enskild individ. Innefattar uppgiften myndighetsutövning,
skall det ske me d stöd av la g. Lag (1976:871).
I § Ingen myndigh et, ej heller riks dagen eller komm uns beslutande or
gan, får bestämma, hur förvaltningsmyndighet skall i särskilt fall besluta i
ärende som rör myndighetsutövning mot ens kild eller mot kom mun eller
som rör tillämpning av lag.
8 § Rättskipnings- eller förvaltningsuppgift får ej fullgöras av riksdagen i
vidare mån än som följer av grundlag eller riksdagsordningen.
9 § Tjänst vid domstol eller vid förvaltningsmyndighet som lyder under
regeringen tillsätte s av regeringen elle r av myndighet som regeringen be
stämmer.
Vid tillsättnin g av statlig tjänst skall avseende fästas endast vid s akliga
grunder, såsom förtjänst och skicklighet.
Endast den som är svensk medborgare får inneha eller utöva dom ar
tjänst, ämbete som lyder omedelbart under regeringen, tjänst eller uppdrag
såsom chef för myndighet som lyder omedelbart under riksdagen ell er
regeringen eller såsom ledamot av sådan myndighet eller dess styrelse,
tjänst i r egeringskansliet närmast under statsråd eller tjänst såsom svenskt
sändebud. Även i annat fall får endast den som är svensk medborgare
inneha tjänst eller uppd rag, om tjänsten eller uppdra get tillsätt es genom
val av riksd agen. I övri gt får krav på sv enskt medborgarskap för behörig
het att inneha eller utöva tjänst eller uppdrag hos staten eller kommun
uppställas endast i la g eller enligt förutsättningar som angives i lag.
10 § Grundläggande bestämmelser om statstjänstemännens rättsställ
ning i andra hänseenden än som beröres i denna regeringsform meddelas i
lag.
II § Resning i avgjort ärende samt återställande av försutten tid beviljas
av regeringsrätten när fråga är om ärende för vilket reger ingen, förvalt
ningsdomstol eller för valtningsmyndighet är högsta instans. I annat fa ll
beviljas resni ng och återställande av försutten tid av högsta dom stolen,
eller, i den mån det föreskrives i lag, av annan domstol som icke ä r
förvaltningsdomstol.
Närmare bestämmelser om resning och återst ällande av försutten t id
kan meddelas i la g. Lag (1988:1440).
12 § Regeringen får med giva undantag från föreskrift i förordning eller
från bestämmelse som har meddelats med stöd av beslut av regeringen, om
ej annat följer av lag eller beslut om utgiftsanslag.
3106
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
\
13 § Regeringen får genom nåd eftergiva eller mildra brottspåföljd eller
SFS 1988:1444
annan sådan rättsverkan av brott samt eftergiva eller mildra annat liknan
de av myndighet beslutat ingrepp avseende enskilds person eller egendom.
När synnerliga skäl föreligger, får regeringen forordna att vidare åtgärd
for att utreda eller lagfora bro ttslig gärning ej skall äga rum.
14 § Finner domstol eller annat offentligt organ att en föreskrift står i
strid med be stämmelse i grundla g eller annan överordnad författning eller
att stadg ad ordning i något väsentligt hänseende har åsidosatts vid dess
tillkomst, får foreskriften icke tillämpas. Har riksdagen eller regeringen
beslutat föreskriften, skall tilläm pning dock underlåtas endast om felet är
uppenbart. Lag (1979:933).
12 kap. Kontrollmakten
1 § Konstitutionsutskottet skall granska statsrådens tjänsteutövning och
regeringsärendenas handläggning. Utskottet har rätt att for detta ändamål
utfå protokollen över beslut i regering särenden och de handlingar som hör
till dessa ärenden. Varje annat utskott och varje riksdagsledamot får hos
konstitutionsutskottet skriftligen väcka fråga om statsråds tjänsteutövning
eller handläggningen av regeri ngsärende.
2 § Det åligger konstitutionsutskottet att när skäl foreligger till det, dock
minst en gång om året, meddela riksdagen vad utskottet vid sin granskning
har funnit förtjäna uppmärksamhet. Riksdagen kan med anledning därav
göra framställning till regeringen.
3 § Den som är eller har varit statsråd får fällas till ansvar fÖr brott i
utövningen av statsrådstjänsten endast om han därigenom grovt har åsido
satt sin tjänsteplikt. Åtal beslutas av konstitutionsutskottet och p rövas av
högsta domstolen.
4 § Riksdagen kan avgiva förklaring, att statsråd icke åtnjuter riksda
gens förtroende. För sådan förklaring, misstroendeförklaring, fordras att
mer än hälften av riksdagens ledamöter förenar sig därom.
Yrkande om misstroendeförklaring upptages till prövning endast om det
väckes av minst en tiondel av riksdagens ledamöter. Det upptages icke till
prövning under tiden från det att ordinarie val har ägt rum eller beslut om
extra val har meddelats till dess den genom valet utsedda riksdagen sam
las. Yrkande avseende statsråd som efter att ha entledigats uppehåller sin
befattning enligt 6 kap. 8 § får ej i något fall upptagas till prövning.
Yrkande om misstroendeförklaring skall icke beredas i utskott.
5 § Riksdagsledamot får, enligt bestämmelser i riksdagsordningen,
framställa interpellation eller fråga till statsråd i angelägenhet som angår
dennes tjänsteutövning.
6 § Riksdagen väljer en eller flera ombudsmän att i enlighet med in
struktion som riksdagen beslutar utöva tillsyn över tillämpningen i offent-
3107
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
SFS 1988:1444
lig verksamhet av lagar och andra författningar. Ombudsman får föra talan
i de fall som angives i instruktionen.
Ombudsman får närvara vid domstols eller förvaltningsmyndighets
överläggningar och har tillgång till myndighetens protokoll och handling
ar. Domstol och förvaltningsmyndighet samt tjänsteman hos staten eller
kommun skall tillhandagå ombudsman med de upplysningar och yttran
den han begär. Sådan skyldighet åligger även annan, om han står under
ombudsmans tillsyn. Allmän åklagare skall på begäran biträda ombuds
man.
Närmare bestämmelser om ombudsman finns i riksdagsordningen.
7 § Riksdagen väljer inom sig revisorer att granska den statliga verksam
heten. Riksdagen kan besluta att revisorernas granskning skall omfatta
också annan verksamhet. Riksdagen fastställer instruktion för revisorerna.
Revisorerna får enligt bestämmelser i lag infordra handlingar, uppgifter
och yttranden som behövs för granskningen.
Närmare bestämmelser om revisorerna finns i riksdagsordningen.
8 § Åtal för brott i utövningen av tjänst som ledamot av högsta domsto
len eller regeringsrätten väckes i högsta domstolen av riksdagens ombuds
man eller justitiekanslern.
Högsta domstolen prövar också om ledamot av högsta domstolen eller
regeringsrätten enligt vad därom är föreskrivet skall skiljas eller avstängas
från sin tjänst eller vara skyldig att undergå läkarundersökning. Talan
väckes av riksdagens ombudsman eller justitiekanslern.
13 kap. Krig och krigsfara
1 § Kommer riket i krig eller krigsfara och pågår icke riksmöte, skall
regeringen eller talmannen kalla till riksmöte. Den som utfärdar kallelsen
kan besluta att riksdagen skall sammanträda på annan ort än Stockholm.
Pågår riksmöte, kan riksdagen eller talmannen besluta om sammanträdes
ort.
2 § Är riket i krig eller krigsfara, skall en inom riksdagen utsedd krigsde
legation träda i riksdagens ställe, om förhållandena kräver det.
Om riket är i krig, meddelas förordnande att krigsdelegationen skall
träda i riksdagens ställe av utrikesnämndens ledamöter enligt närmare
bestämmelser i riksdagsordningen. Innan förordnande meddelas skall
samråd ske med statsministern, om det är möjligt. Hindras nämndens
ledamöter av krigsförhållandena att sammanträda, meddelas förordnan
det av regeringen. Om riket är i krigs fara, meddelas förordnande som nu
sagts av utrikesnämndens ledamöter i förening med statsministern. För
förordnande fordras därvid att statsministern och sex av nämndens leda
möter är ense.
Krigsdelegationen och regeringen kan i sam råd eller var för sig besluta
att riksdagen skall återtaga sina befogenheter.
Krigsdelegationens sammansättning bestämmes i riksdagsordningen.
Lag (1988:]438).
3108
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
3 § Medan krigsdelegationen är i riksdagens ställe utövar den de befo-
SFS 1988:1444
genheter som annars tillkommer riksdagen. Den får dock ej fatta beslut
som avses i 12 § första stycket' första punkten eller andra eller fjärde
stycket.
Krigsdelegationen beslutar själv o m formerna för sin verksamhet. Lag
(1988:1438).
4 § Är riket i krig och kan till följd därav regeringen icke fullgöra sina
uppgifter, kan riksdagen bestämma om bildande av regering och om rege
ringens arbetsformer.
5 § Är riket i krig och kan till följd därav varken riksdagen eller krigsde
legationen fullgöra sina uppgifter, skall regeringen handha dessa i den mån
den finner det behövligt för att skydda riket och slutföra kriget.
Regeringen får ej på grund av första stycket stifta, ändra eller upphäva
grundlag, riksdagsordningen eller lag om val till riksdagen.
6 § Är riket i krig eller krigsfara eller råder sådana utomordentliga för
hållanden som är föranledda av krig eller av krigsfara vari riket har
befunnit sig, kan regeringen med stöd av bemyndigande i lag genom
förordning meddela sådana föreskrifter i visst ä mne som enligt grundlag
annars skall meddelas genom lag. Erfordras det även i annat fall med
hänsyn till försvarsberedskapen, kan regeringen med stöd av bemyndigan
de i lag genom förordning bestämma att i lag meddelad föreskrift om
rekvisition eller annat sådant förfogande skall böija eller upphöra att
tillämpas.
I lag med bemyndigande som avses i första stycket skall noga an givas
under vilka förutsättningar bemyndigandet får utnyttjas. Bemyndigande
medför ej rätt att stifta, ändra eller upphäva grundlag, riksdagsordningen
eller lag om val till riksdagen.
7 § Är riket i krig eller omedelbar krigsfara, skall 2 kap. 12 § tredj e
stycket icke tillämpas. Detsamma gäller om krigsdelegationen i annat fall
har trätt i riksdagens ställe. Lag (1988:1438).
8 § Är riket i krig eller omedelbar krigsfara, kan regeringen med stöd av
riksdagens bemyndigande besluta att uppgift, som enligt grundlag ankom
mer på regeringen, ska ll fullgöras av annan myndighet. Sådant bemyndi
gande får icke omfatta befogenhet enligt 5 eller 6 §, om ej fråga är endast
om beslut att lag i visst ämne skall böi ja tillämpas. Lag (1988:1438).
9 § Regeringen får ingå överenskommelse om vapenstillestånd utan att
inhämta riksdagens godkännande och utan att rådgöra med utrikesnämn-
den, om uppskov med överenskommelsen skulle innebära fara för riket.
Lag (1979:933).
10 § Riksdagen eller regeringen får icke fatta beslut på ockuperat områ
de. På sådant område får ej heller utövas befogenhet som tillkommer
någon i egenskap a v riksdagsledamot eller statsråd.
3109
li j
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
SFS 1988:1444
Det åligger varje offentligt organ att på ockuperat område handla på det
sätt som bäst gagnar försvarsansträngningarna och motståndsverksamhe
ten samt civilbefolkningens skydd och svens ka intressen i övrigt. Icke i
något fall får ett offentligt organ meddela beslu t eller vidta åtgärd som i
strid mot folkrättens regler ålägg er någon rikets medborgare att lämna
ockupationsmakten bistånd.
Val till riksd agen eller beslutande kommunala forsamlingar får ej h ållas
på ockuperat område. Lag (1988:1438).
11 § Är riket i krig, bör statschefen följa regeringen. Befinner han sig p å
ockuperat område eller på annan ort än rege ringen, skall han ans es hind
rad att fullgöra sina uppgifter som statschef. Lag (1988:1438).
12 § Är riket i krig, får val till riksdag en hållas endast efter besl ut av
riksdagen. Är riket i krigsfara, när ordinarie val skall hållas, kan riksdagen
besluta att uppskjuta valet. S ådant beslu t skall om prövas inom ett år och
därefter med hög st ett års mellanrum . Beslut som avses i detta s tycke blir
gällande endast om minst tre fjärd edelar av rik sdagens ledamöter forenar
sig om det.
Är riket till nå gon del ockuperat, när val skall hållas, beslutar riksdagen
de jämkningar av reglerna i 3 kap. som är påkallade. Undantag får dock ej
göras från 3 kap. 1 § första stycket, 2 §, 6 § första stycket och 7-11 §§. Vad
som sägs i 3 kap. 6 § första stycket, 7 § andra stycket och 8 § andra stycket
om riket skall i stället gälla den del av riket för vilken val skall hållas. Minst
en tiondel av alla mandaten skall vara utjämningsmandat.
Ordinarie val, so m till föl jd av första sty cket icke hål les på f öreskriven
tid, skall hållas så snart det kan ske sedan kriget eller krigsfaran har
upphört. Det åligger regeringen och talmannen att i samråd eller var för sig
se till att de åtgärder som behövs härför blir vidtagna.
Har ordinarie val till fÖljd a v denna paragraf hålli ts på annan tid än när
det ann ars skulle ha ägt ru m, skall riksd agen bestämma tiden fÖr därnäst
följande ordinarie val till den månad under tredje eller fjärde året efter det
först nämnda valet, då ordinarie val sk all hållas enligt riksdagsordningen.
Lag (1979:933).
13 § Är riket i krig eller krigsfara eller råder sådana utomordentliga
förhållanden som är föranledda av krig elle r av krigsfara vari riket har
befunnit sig, utövas beslu tanderätten i kommunerna på sät t som anges i
lag. Lag (1985:863).
övergångsbestämmelser'
1. Genom denna regeringsform upphäves den äldre regeringsformen.
Den äldre regeringsformen skall dock med nedan angivna undantag tilläm
pas i stället för den nya regeringsformen till utgången av det år under vilket
riksdagen slutli gt antager denna samt, i de fall som angi ves nedan, även
därefter,
2 .
3)10
' Avser inforandct av regeringsfo rmen 1974: I 52.
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
För domstol i vilken e ndast en ordinarie tjänst som domare finns inrät-
SFS 1988:1444
tad, då denna regeringsform träder i t illämpning, skall bestämmelsen i 11
kap. 1 § tredje stycket första punkten tillämpas först sedan pågående
ändringar i domkretsindelningen har genomförts i vad de berör domsto
len.
3.
6. Äldre författning eller föreskrift äger fortsatt giltighet utan hinder av
att den icke har tillkommit i den ordning som skulle ha iakttagits vid
tillämpning av denna regeringsform. Bemyndigande, som har beslutats av
Konungen och riksdagen gemensamt eller av riksdagen ensam, får utnytt
jas även efter den under 1 angivna tidpunkten, tills riksdagen bestämmer
annorlunda.
Bestämmelserna i 8 kap. 17 § i denna regeringsform skall gälla i fråga om
äldre författning, som har tillkommit genom beslut av Konungen och
riksdagen gemensamt eller genom beslut av riksdagen ensam.
7. Bestämmelser i äld re lag eller annan författning om Konungen eller
Kungl. Maj:t skall efter utgången av den i 2 första stycket angivna tiden
gälla regeringen, såvida det icke följer av författning eller i övrigt framgår
av omständigheterna att konungen personligen, högsta domstolen, rege
ringsrätten eller kammarrätt åsyftas.
Föreskrift som enligt äldre lag eller annan författning skall beslutas av
Konungen och riksdagen gemensamt skall i stället beslutas genom lag.
8. Förekommer i lag eller annan författning hänvisning till eller avses
där eljest föreskrift som har ersatts genom bestämmelse i denna regerings
form, tillämpas i stället den nya bestämmelsen.
9. Grundläggande föreskrifter om svenska kyrkan som trossamfund och
om kyrkomötet som en församling av valda ombud för svenska kyrkan
meddelas i lagen om svenska kyrkan. Denna lag stiftas på samma sätt som
huvudbestämmelserna i riksdagsordningen. Innan lagen stiftas skall ytt
rande av kyrkomötet inhämtas.
Föreskrifter om medlemskap i svenska kyrkan meddelas genom lag, som
stiftas av riksdagen med samtycke av kyrkomötet.
Grundläggande föreskrifter om prästtjänster i svenska kyrkan och om
biskopar och domkapitel samt andra föreskrifter om kyrkomötet än som
avses i första stycket m eddelas i lagen om svenska kyrkan eller i annan lag
som stiftas av riksdagen efter yttrande av kyrkomötet. Detsamma gäller
grundläggande föreskrifter om organisationen av myndigheter under kyr
komötet och om den kyrkliga egendom som är avsedd för svenska kyrkans
verksamhet. Föreskrifter som innebär ändring av det ändamål för vilket
den kyrkliga egendomen är avsedd meddelas dock genom lag, som stiftas
på samma sätt som lagen om svenska kyrkan.
I fråga om ändring eller up phävande av lag som avses i första-tredje
styckena gäller vad som är föreskrivet om stiftande av sådan lag. Lag
(1988:1441).
10. Kyrkomötet får med stöd av föreskrifter i lagen om svenska kyrkan
genom kyrklig kungörelse meddela föreskrifter i följande äm nen:
svenska kyrkans lära,
det kyrkliga ämbetet,
svenska kyrkans böcker,
3111
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
SFS 1988:1444
svenska kyrkans sakrament, gudstjänst och övriga handlingar,
kollekter,
central verksamhet för evangelisation, mission och övrigt utlandsarbete
samt diakoni,
kyrkomötets arbetssätt samt verksamh eten hos my ndigheter under kyr
komötet.
Bemyndigar riksdagen kyrkomötet att meddela föreskrifter i ett visst
ämne, kan riksda gen därvid med ge att kyrkomötet genom kyrklig kungö
relse överlåter åt myndigheter under kyrkomötet att i sådan kungörelse
meddela bestämmelser i ämnet. I fråga om svenska kyrkans böcker, svens
ka kyrkans sakrament, gudstjänst och övriga handlingar samt kollekter kan
riksdagen också medge att kyrkomötet genom kyrklig kungörelse överlåter
åt domkapitel, kyrkliga kommuner eller kyrkokommunala förvaltnings
myndigheter att meddela bestämmelser.
Riksdagen kan i lagen om svenska kyrkan meddela föreskrifter i de
ämnen som anges i första stycket. Detta gäl ler även om kyrkomötet har
bemyndigats att besluta föres krifter i ämn et. Regeringen får inte bes luta
föreskrifter i dessa ämnen. Lag (1988:1441).
11. Bestämmelserna i 11 kap. 6 § första stycket gäl ler inte myndigheter
som enligt lag är myndigheter under kyrkomötet. Lag (1985:864).
12. När regeringen skall avgöra ärenden som angår svenska kyrkans
religionsvård eller religio nsundervisning, utövande av prästämbetet eller
prästtjänster, befordran, ämbetsansvar eller tjänste ansvar inom kyrkan,
skall föredraganden tillhöra svenska kyrkan. Lag (1988:1441).
13. Vad i denna regeringsform föreskrivs om primärkommuner ska ll,
med undantag av 1 kap. 7 § första stycket andra meningen, tillämpas även
i fråga om kyrkliga kommuner. Lag (1985:864).
14. Genom denna regeringsform g örs ej ändr ing i vad som hittills har
gällt enligt 2 § i den äldre regeringsformen. Lag (1985:864).
1. Ändringarna i reg eringsformen' träder i kraft de n 1 januari 1 977.
2. Utan hinder av 2 kap. 16 § behåller äldre föreskrift, som innebär
särbehandling på gru nd av kön, sin giltighet tills vidare. S ådan föreskrift
får ändras, även om ändringen innebär fortsatt särbehandling.
3. Bestämmelserna om medlemskap i svenska kyrkan gäller utan hinder
av 2 kap. 2 § i dess nya lydelse.
4. Utan hinder av 2 kap. 1 § 3 och 14 § första stycket får i lag föreskrivas
att filmer och videog ram icke får förevisas offentligt, om de ej dess förin
nan har godkänts för sådan visning. Lag (1985:862).
5. Äldre författning eller föreskrift äger fortsatt giltighet utan hinder a v
att den icke har tillkommit i den ordning som skulle ha iakttagits vid
tillämpning av regeringsformen i dess nya lydelse.
1. Ändringarna i reg eringsformen' träder i kra ft den 1 jan uari 1980.
2. Äldre föreskrift om skatt eller avgi ft skall tillämpas utan hinder av
2 kap. 10 § andra stycket.
'Till 1976:871.
3112
'Till 1979:933.
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
1. Denna lag' träder i k raft den 1 jan uari 1983.
SFS 1988; 1444
2. Äldre författningar och föreskrifter, som har tillkommit genom beslut
av Konungen elle r rege ringen gemensamt med riksdagen och med sam
tycke av allmänt kyrkomöte, skall fortsätta att gälla utan hinder av att de
inte har tillkommit i den o rdning som skulle ha iakttagits vid tilläm pning
av de nya bestämmelserna. Bestämmelserna i 8 kap. 17 § första meningen i
denna regeringsform skall gälla i fråga om såd ana författningar och före
skrifter. Punkt 9 fjärde stycket övergångsbestämmelserna till regeringsfor
men i deras nya lydelse tillämpas också i fråga om äldre lag. Tredje
meningen gäller dock ej i fråga om lag som har trätt i kraft före den
1 januari 198 3 och som reglerar ämnen som anges i punkt 10 övergångsbe
stämmelserna till regeringsformen. Lag (1985:864).
3. Utan hinder av punkterna 9 och 10 överg ångsbestämmelserna till
regeringsformen i deras nya lyde lse får regeringen upphäva föreskrifter
som Konungen eller regeringen har meddelat före den 1 januari 1983.
Sådana föreskrifter skall inte tillämpas i den mån de gäller fråga som
regleras i kyrklig kungörelse. Lag (1985:864).
1. Denna lag' träder i kraft, i fråga om 9 kap. 10 § den 1 juli 1989, och i
övrigt den 1 januari 1989.
2. De äldre föreskrifterna i 9 k ap. 12 § gäller till dess val av fullmäktige
skett enligt de nya bestämmelserna.
På regeringens vägnar
INGVAR CARLSSON
LAILA FREIVALDS
(Justitiedepartementet)
'1982:937.
'1988:1444.
i i
¬