SFS2023-499.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2023:499
med instruktion för riksdagens ombudsmän (jo) den 4 juli 2023 publicerad
utfärdad den 29 juni 2023
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs följande.
grundläggande bestämmelser och organisation
ombudsmännen
1 § riksdagen väljer enligt 13 kap. 6 § regeringsformen en eller flera
ombudsmän (justitieombudsmän), som ska utöva tillsyn över tillämpningen
av lagar och andra föreskrifter i offentlig verksamhet i enlighet med den
instruktion som riksdagen beslutar.
2 § riksdagens ombudsmän ska enligt 13 kap. 2 § riksdagsordningen vara
fyra, en chefsjustitieombudsman och tre justitieombudsmän. riksdagen får
dessutom välja en eller flera ställföreträdande ombudsmän.
chefsjustitieombudsmannen
3 § chefsjustitieombudsmannen är enligt 13 kap. 2 § riksdagsordningen
administrativ chef. chefsjustitieombudsmannen ansvarar i det avseendet
inför riksdagen för verksamheten och ska se till att den bedrivs effektivt och
enligt gällande rätt, att den redovisas på ett tillförlitligt och rättvisande sätt
samt att riksdagens ombudsmän hushållar väl med statens medel.
4 § efter samråd med övriga ombudsmän ska chefsjustitieombudsmannen
1. i en arbetsordning besluta om verksamhetens organisation och om
ansvarsområden för var och en av ombudsmännen,
2. besluta om verksamhetsplan,
3. besluta om årsredovisning, och
4. besluta om förslag till anslag på statens budget för riksdagens ombuds-
män.
5 § när chefsjustitieombudsmannen inte är i tjänst ska den av de andra
ombudsmännen som har varit ombudsman längst tid tjänstgöra i hans eller
hennes ställe, om inte chefsjustitieombudsmannen beslutar annat.
ställföreträdande ombudsmans tjänstgöring
6 § chefsjustitieombudsmannen beslutar om en ställföreträdande ombuds-
mans tjänstgöring som ombudsman. en ställföreträdande ombudsman får tas
i anspråk för tjänstgöring om någon ombudsman inte är i tjänst. en ställ-
1 framst. 2022/23:rs2, bet. 2022/23:ku32, rskr. 2022/23:261.
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
företrädande ombudsman får också tas i anspråk för tjänstgöring under en sfs 2023:499
period då en ombudsman har avslutat sitt uppdrag och en ny ombudsman
ännu inte har tillträtt, eller om det av något annat särskilt skäl finns behov
av en ställföreträdande ombudsman.
ombudsmannaexpeditionen
7 § det ska finnas en expedition för verksamheten (ombudsmanna-
expeditionen). där ska en kanslichef vara anställd liksom den övriga
personal som chefsjustitieombudsmannen bestämmer.
kanslichefen ska under chefsjustitieombudsmannen leda arbetet inom
ombudsmannaexpeditionen.
8 § chefsjustitieombudsmannen beslutar om råd och anvisningar för
arbetet inom ombudsmannaexpeditionen.
samråd med konstitutionsutskottet
9 § chefsjustitieombudsmannen ska samråda med konstitutionsutskottet i
organisationsfrågor av större vikt.
10 § en ombudsman får enligt tilläggsbestämmelse 13.2.1 i riksdags-
ordningen ta initiativ till samråd med konstitutionsutskottet om arbets-
ordningen eller i andra frågor av organisatorisk art. av bestämmelsen följer
att sådant samråd får hållas även på initiativ av utskottet.
uppdrag
utgångspunkter för uppdraget
11 § ombudsmännen har i den omfattning som anges i 14–16 §§ tillsyn
över att de som utövar offentlig verksamhet följer lagar och andra författ-
ningar samt i övrigt fullgör sina åligganden.
12 § ombudsmännen ska särskilt se till att de som står under ombuds-
männens tillsyn följer regeringsformens föreskrifter om saklighet och
opartiskhet och att det inte görs intrång i enskildas grundläggande fri- och
rättigheter i den offentliga verksamheten.
vid tillsyn över kommunala myndigheter ska ombudsmännen beakta de
former i vilka den kommunala självstyrelsen utövas.
13 § ombudsmännen ska verka för att brister i lagstiftningen avhjälps. om
en ombudsman i sin tillsynsverksamhet finner anledning att väcka fråga om
en författningsändring eller någon annan åtgärd från statens sida, får han
eller hon göra en framställning i ämnet till riksdagen, enligt tilläggs-
bestämmelse 9.17.5 i riksdagsordningen, eller till regeringen.
tillsynskrets
14 § under ombudsmännens tillsyn står, om inget annat anges i 15 §,
1. statliga och kommunala myndigheter,
2. tjänstemän och andra befattningshavare vid statliga och kommunala
myndigheter,
3. andra som har en tjänst eller ett uppdrag som innebär myndighets-
utövning, såvitt avser den verksamhet som utgör myndighetsutövning, och
2
4. tjänstemän och uppdragstagare i statliga affärsverk, när de fullgör upp- sfs 2023:499
drag för verkens räkning i sådana aktiebolag där staten genom verken utövar
ett bestämmande inflytande.
med befattningshavare avses i denna lag en person som står under
ombudsmännens tillsyn, om inget annat framgår av sammanhanget.
15 § ombudsmännens tillsyn omfattar inte
1. riksdagens ledamöter,
2. riksdagsstyrelsen, valprövningsnämnden, riksdagens överklagande-
nämnd eller riksdagsdirektören,
3. riksbanksfullmäktige samt ledamöter av riksbankens direktion utom
när dessa deltar i utövandet av riksbankens beslutanderätt enligt lagen
(1992:1602) om valuta- och kreditreglering,
4. regeringen eller statsråd,
5. justitiekanslern, eller
6. ledamöter av beslutande kommunala församlingar.
16 § ombudsmännen står inte under tillsyn av varandra.
tillsynsverksamhet
17 § ombudsmännens tillsyn bedrivs genom prövning av klagomål från
allmänheten samt genom inspektioner och andra undersökningar, som
ombudsmännen finner påkallade.
18 § ombudsmännen ska fullgöra de uppgifter som ett nationellt besöks-
organ har enligt det fakultativa protokollet den 18 december 2002 till
förenta nationernas konvention mot tortyr och annan grym, omänsklig eller
förnedrande behandling eller bestraffning.
internationell verksamhet
19 § ombudsmännen får genom internationell samverkan och informa-
tionsinsatser verka för spridning av ombudsmannainstitutet som modell och
får även i övrigt medverka i internationella erfarenhetsutbyten.
uppgifter
uttalanden
20 § en ombudsman får genom beslut i ett ärende uttala sig om huruvida
en åtgärd av någon som står under ombudsmännens tillsyn strider mot en
lag eller någon annan författning eller annars är felaktig eller olämplig. en
ombudsman får även göra uttalanden för att främja en enhetlig och
ändamålsenlig rättstillämpning.
förundersökning och åtal
21 § en ombudsman får som särskild åklagare väcka åtal mot en befatt-
ningshavare som genom att åsidosätta vad som åligger honom eller henne i
tjänsten eller uppdraget har begått en annan brottslig gärning än tryckfrihets-
brott eller yttrandefrihetsbrott.
om en ombudsman inleder en förundersökning eller väcker åtal tillämpas
vad som föreskrivs i lag om förundersökning och åtal samt om allmän
åklagares befogenheter i övrigt i fråga om brott under allmänt åtal.
3
utöver vad som föreskrivs i lag får en ombudsman lägga ned en sfs 2023:499
förundersökning eller underlåta att väcka åtal om han eller hon bedömer att
det finns skäl för det.
i mål som har väckts vid en tingsrätt bör talan fullföljas till högsta
domstolen endast om det finns synnerliga skäl.
disciplinära åtgärder
22 § om en befattningshavare genom att åsidosätta vad som åligger
honom eller henne i tjänsten eller uppdraget har gjort sig skyldig till fel som
kan beivras genom ett disciplinärt förfarande, får en ombudsman göra en
anmälan till den som har befogenhet att besluta om disciplinpåföljd.
om det, när det gäller den som är legitimerad eller annars behörig att
utöva ett yrke inom hälso- och sjukvården, tandvården, detaljhandeln med
läkemedel eller inom djurens hälso- och sjukvård, finns skäl att besluta om
återkallelse av legitimationen eller behörigheten, får en ombudsman göra en
anmälan om detta till den som har befogenhet att besluta i frågan. mot-
svarande anmälan får göras i fråga om begränsning av en sådan legitimerad
yrkesutövares behörighet, om yrkesutövaren har missbrukat sin behörighet
på något annat sätt.
om det, när det gäller den som är legitimerad yrkesutövare inom hälso-
och sjukvården, tandvården, detaljhandeln med läkemedel eller djurens
hälso- och sjukvård, finns skäl att föreskriva prövotid, får en ombudsman
göra en anmälan om detta till den som har befogenhet att besluta i frågan.
23 § om en ombudsman anser att det är påkallat att en befattningshavare
avskedas eller avstängs från sin tjänst på grund av en brottslig gärning eller
en grov eller upprepad tjänsteförseelse, får ombudsmannen göra en anmälan
om det till den som har befogenhet att besluta om åtgärden.
24 § när en ombudsman har gjort en anmälan i ett sådant ärende som avses
i 22 eller 23 § ska ombudsmannen i ärendet få tillfälle att komplettera sin
utredning, att yttra sig över annan utredning som har förts till ärendet och att
närvara om det hålls ett muntligt förhör.
första stycket gäller inte ärenden om avstängning.
25 § om en myndighet har meddelat ett beslut mot en befattningshavare i
ett ärende om tillämpningen av särskilda bestämmelser för tjänstemän i lag
eller annan författning om disciplinansvar eller om avskedande eller
avstängning från tjänsten på grund av brottslig gärning eller tjänsteförseelse,
får en ombudsman föra talan vid domstol om ändring i beslutet. detsamma
gäller i fråga om en myndighets beslut i ett ärende om disciplinansvar mot
den som tillhör hälso- och sjukvårdspersonalen eller djurhälsopersonalen
eller är krigsman eller disciplinansvarig enligt lagen (1994:1811) om
disciplinansvar inom totalförsvaret, m.m. och i fråga om en myndighets
beslut i ett ärende om prövotid eller en sådan behörighetsfråga som avses i
22 §. närmare bestämmelser om en sådan talan meddelas i lag eller annan
författning.
om en befattningshavare, enligt vad som är föreskrivet har sökt ändring
vid domstol i ett beslut som avses i första stycket, och om beslutet har till-
kommit efter en anmälan av en ombudsman, företräder ombudsmannen det
allmänna som befattningshavarens motpart i tvisten. detsamma gäller om
ombudsmannen har sökt ändring i beslutet.
4
vad som är föreskrivet om arbetsgivare i lag eller annan författning ska sfs 2023:499
också tillämpas på en ombudsman i fråga om tvister som avses i denna
paragraf. bestämmelserna i 4 kap. 7 § och 5 kap. 1 § första stycket lagen
(1974:371) om rättegången i arbetstvister ska dock inte tillämpas i fråga om
tvist i vilken en ombudsman för talan.
26 § om det kan misstänkas att en befattningshavare som omfattas av
bestämmelserna om disciplinansvar i lagen (1994:260) om offentlig anställ-
ning har gjort sig skyldig till en tjänsteförseelse som bör leda till en
disciplinpåföljd, och om det kan befaras att han eller hon inte skriftligen kan
underrättas enligt 17 § samma lag om vad som anförs mot honom eller henne
inom två år från förseelsen, får en ombudsman utfärda motsvarande under-
rättelse.
första stycket gäller även för den som omfattas av bestämmelser om
disciplinansvar och om motsvarande underrättelse i någon annan författning.
ingripande mot befattningshavare utan självständiga befogenheter
27 § en ombudsman bör inte ingripa mot en befattningshavare utan själv-
ständiga befogenheter, om det inte finns särskilda skäl för ett ingripande.
åtgärder mot vissa befattningshavare
28 § en ombudsman har enligt föreskrifter i regeringsformen befogenhet
att väcka åtal mot en ledamot av högsta domstolen eller högsta förvalt-
ningsdomstolen, väcka talan om att skilja eller avstänga en sådan ledamot
från anställningen och väcka talan om att en sådan ledamot ska vara skyldig
att genomgå en läkarundersökning.
29 § en ombudsman är skyldig att väcka och utföra åtal som konstitutions-
utskottet enligt 13 kap. 3 § regeringsformen har beslutat mot ett statsråd
samt åtal som ett riksdagsutskott enligt vad som är föreskrivet har beslutat
mot en befattningshavare hos riksdagen eller dess organ, dock inte åtal mot
en annan ombudsman.
en ombudsman är även skyldig att biträda ett utskott med förundersök-
ningen mot en befattningshavare enligt första stycket, och med en sådan
särskild utredning av omständigheter som kan ligga till grund för att skilja
en riksrevisor från uppdraget som avses i 13 kap. 7 § andra stycket riksdags-
ordningen.
klagomål och handläggning av ärenden
klagomål
30 § klagomål bör framföras skriftligen. i anmälan bör anges den som
klagomålet vänder sig mot, den åtgärd som klagomålet avser, tidpunkten för
åtgärden samt anmälarens namn och adress. anmälaren bör även bifoga
sådana handlingar som kan ha betydelse för utredningen eller bedömningen
av klagomålet.
den som är berövad sin frihet får skicka försändelser till ombudsmännen
utan hinder av de inskränkningar som gäller för honom eller henne i fråga
om rätten att sända brev och andra handlingar.
samråd om inspektioner och undersökningar
31 § en ombudsman ska samråda med chefsjustitieombudsmannen om
inspektioner som han eller hon avser att genomföra. en ombudsman ska 5
också samråda med chefsjustitieombudsmannen om andra undersökningar sfs 2023:499
som han eller hon avser att genomföra, om det finns särskilda skäl för det.
utredning
32 § en ombudsman bör inte ta upp förhållanden som ligger mer än två år
tillbaka i tiden, om det inte finns särskilda skäl.
33 § en ombudsman ska vidta de utredningsåtgärder som han eller hon
bedömer vara nödvändiga för att pröva klagomål och andra ärenden.
omfördela ärenden
34 § chefsjustitieombudsmannen får oberoende av vad som följer av
arbetsordningen besluta att ett ärende ska, om det finns särskilda skäl,
omfördelas till honom eller henne eller till någon av de andra ombuds-
männen.
överlämna ärenden
35 § om ett ärende lämpligen kan utredas och prövas av någon annan
myndighet än av en ombudsman och om myndigheten inte tidigare har
prövat saken, får en ombudsman överlämna ärendet till denna myndighet för
handläggning. det är endast ärenden som har väckts genom klagomål som
får överlämnas till justitiekanslern och endast efter överenskommelse med
justitiekanslern.
om ett klagomål avser en befattningshavare som är advokat och om
frågan som har väckts genom klagomålet är sådan att den enligt 8 kap. 6 §
första stycket rättegångsbalken kan prövas av något organ inom advokat-
samfundet, får en ombudsman överlämna klagomålet till samfundet för
handläggning.
en sådan särskild utredning av omständigheter som kan ligga till grund
för att skilja en riksrevisor från uppdraget som avses i 13 kap. 7 § andra
stycket riksdagsordningen får inte överlämnas enligt första stycket.
förelägga och döma ut vite
36 § när en ombudsman enligt regeringsformens föreskrifter begär upp-
lysningar och yttranden i andra ärenden än dem där han eller hon har beslutat
att inleda en förundersökning, får ombudsmannen förelägga vite om högst
10 000 kronor. en ombudsman får döma ut försuttet vite.
avgöra ärenden
37 § ett ärende avgörs efter föredragning. beslut att avvisa ett ärende eller
avskriva ett ärende från handläggning kan dock fattas utan föredragning. en
ombudsman kan också avgöra andra ärenden utan föredragning, om det
finns särskilda skäl för det.
återlämna handlingar
38 § en handling i ett ärende får återlämnas till den som har gett in
handlingen om det är lämpligt med hänsyn till allmänna arkivsynpunkter.
den återlämnade handlingen får ersättas med en kopia eller, om en kopia
inte kan framställas, med en anteckning eller annan dokumentation om
handlingens innehåll.
6
delegering sfs 2023:499
39 § en ombudsman får uppdra åt någon annan att leda en förunder-
sökning som ombudsmannen har beslutat och att väcka och utföra åtal som
ombudsmannen har beslutat, om inte åtgärden avser en ledamot av högsta
domstolen eller högsta förvaltningsdomstolen.
beslut att överklaga en dom eller ett beslut till högre rätt får inte fattas av
någon annan än en ombudsman.
i fall som avses i 25 § får en ombudsman förordna en tjänsteman vid
ombudsmannaexpeditionen att föra talan på ombudsmannens vägnar.
40 § en ombudsman får delegera till en tjänsteman vid ombudsmanna-
expeditionen att på ombudsmannens vägnar dels genomföra en inspektion,
dels fatta beslut i ärenden som väckts genom klagomål. ett sådant dele-
geringsbeslut får inte innefatta rätt att
1. göra en framställning enligt 13 §,
2. göra ett uttalande enligt 20 §,
3. vidta en åtgärd mot en befattningshavare enligt 21, 22 eller 23 §,
4. överlämna ett ärende till en annan myndighet enligt 35 §, eller
5. fatta beslut i ett ärende som avgörs efter att ett skriftligt yttrande eller
skriftliga upplysningar har inhämtats från en berörd myndighet eller tjänste-
man.
en ombudsman får delegera till en tjänsteman vid ombudsmanna-
expeditionen att vidta de handläggningsåtgärder som behövs i ärenden.
41 § chefsjustitieombudsmannen får i arbetsordningen eller genom ett
särskilt beslut delegera till kanslichefen eller någon annan tjänsteman vid
ombudsmannaexpeditionen att besluta i andra administrativa frågor än de
som regleras i 4 §, 6 §, 7 § första stycket eller 34 §.
42 § kanslichefen får delegera till en tjänsteman vid ombudsmanna-
expeditionen att fatta beslut i kanslichefens ställe, om chefsjustitieombuds-
mannens delegeringsbeslut medger det.
redogörelse till riksdagen
43 § ombudsmännen ska senast den 15 mars varje år lämna en ämbets-
berättelse för tiden 1 januari–31 december närmast föregående år till
riksdagen. berättelsen ska innehålla en redogörelse för de åtgärder som
vidtagits med stöd av 13, 21–23 eller 25 § samt för andra viktigare beslut
som ombudsmännen har meddelat. berättelsen ska även ge en översikt över
verksamheten i övrigt.
44 § i samband med att ämbetsberättelsen lämnas till riksdagen ska
konstitutionsutskottet få tillfälle att ta del av handlingar hos riksdagens
ombudsmän.
övriga bestämmelser
45 § förvaltningslagen (2017:900) är inte tillämplig i ombudsmännens
tillsynsverksamhet.
46 § bestämmelser om internrevision och intern styrning och kontroll
finns i lagen (2016:1091) om budget och ekonomiadministration för
riksdagens myndigheter.
7
47 § bestämmelser om överklagande av beslut som gäller tjänstetillsätt- sfs 2023:499
ning eller som annars rör en tjänsteman vid ombudsmannaexpeditionen
finns i lagen (1989:186) om överklagande av administrativa beslut av
riksdagsförvaltningen och riksdagens myndigheter.
1. denna lag träder i kraft den 1 september 2023.
2. genom lagen upphävs lagen (1986:765) med instruktion för
riksdagens ombudsmän.
3. den ämbetsberättelse som enligt 43 § ska lämnas till riksdagen senast
den 15 mars 2024 ska även omfatta tiden 1 juli–31 december 2022.
på regeringens vägnar
lotta edholm
gunnar strömmer
(justitiedepartementet)
8
Viktiga lagar inom förvaltningsrätten
Kommunallag (2017:725)
Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
Viktiga lagar inom förvaltningsrätten
Förvaltningslag (2017:900)Kommunallag (2017:725)
Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
JP Infonets förvaltningsrättsliga tjänster
JP Infonets förvaltningsrättsliga tjänster
Hanterar du förvaltningsrättsliga frågeställningar i ditt arbete? Vi på JP Infonet kan hjälpa dig att reda ut förvaltningsrättsliga frågor oavsett om du arbetar på en kommun, statlig myndighet, domstol eller advokatbyrå. Vi ger råd och stöd med bland annat handläggning, kommunalrätt, delegationsordningar, offentlighet och sekretess, omprövning av beslut och laglighetsprövning. Se allt inom förvaltningsrätt.