SFS 1978:109
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
Lag
SFS 1978:109
om ändring i lagen (1965:719) om säkerheten på fartyg;
utkom från trycket
den II april 1978
Utfärdad den 30 mars 1978.
Enligt riksdagens beslut' föreskrives i fråga om lagen (1965: 719) om sä
kerheten på fartyg
dels att nuvarande 1 kap. 10- 15 §§ skall betecknas 1 kap. 1 1-16 §§, nu
varande 3 k ap. 8-11 §§ skall b etecknas 3 kap. 9—12 §§, nuvara nde 9 kap.
3, 4 och 5-12 §§ skall betecknas 9 kap. 4, 6 respektive 13-20 §§ och nuva
rande 10 kap. 5-9 §§ skall bet ecknas 10 kap. 6-10 §§,
dels att 1 kap. 3, 6, 7 och 9 §§, de nya 3 kap. 9-12 §§, 7 kap. 1,5, 15 och
18 §§, 8 kap. 1 -3 §§, de nya 9 kap. 6, 18 och 20 §§, 10 kap. 4 §, de nya 10
kap. 7 och 10 §§ och rubriken till 8 kap. skall ha nedan angivna lydelse,
dels att i lagen skall införas nya paragrafer, 1 kap. 10 §, 3 kap. 8 §, 8 kap.
4 och 5 §§, 9 kap. 3, 5 och 7-12 §§ samt 10 kap. 5 § av nedan angivna ly
delse.
Till följd härav kommer lagen att ha följande lydelse från och med den
dag då denna lag träder i kraft.
1 kap.
Allmänna bestämmelser
1 § Denna lag äger, i den mån ej ann at särskilt anges eller följer av lagen,
tillämpning på fartyg som nyttjas till sjöfart i svenskt farvatten och på
svenskt fartyg som nyttjas till sjöfart utanför svenskt farvatten.
Lagens bestämmelser gälla örlogsfartyg endast såvitt regeringen förord
nar därom.
2 § För att trygga säkerheten på fartyg skall lända till efterrättelse vad
som i denna lag, i anslutning till bestämmelser i sjölagen, f öreskrives i frå
ga om sjövärdighet, anordningar till föreb yggande av ohälsa och olycks
fall, lastning, passagerarantal och bemanning.
3
Tillsyn av fartyg i de hänseenden som behandlas i denna lag utövas
av sjöfartsverket. Regeringen äger förordna svensk utlandsmyndighet att
utöva tillsyn utom riket.
I frågor som avse ombordanställdas skydd mot o hälsa och olycksfall i
arbetet skall tillsynen utövas under samverkan med arbetarskyddsstyrel
sen.
Över fartygs bemanning utövas tillsyn även av mönstringsforrättare.
4 § Tillsyn av fartyg, som äges eller brukas av svenska staten och använ
des för annat ändamål än att i allmän trafik befordra gods eller passagera
re, utövas av den myndighet under vars förvaltning fartyget står, i den mån
regeringen ej bestämmer annat.
' Prop. 1977/78: 55, TU 14, rskr 141.
" Senaste lydelse 1975:83.
141
¬
SFS 1978:109
5 § Regeringen må beträffande visst slag av fartyg, viss utrustning eller
vissa förhållanden ombord bestämma, att tillsyn skall utövas av särskilt
förordnad tillsynsmyndighet.
6 §• ' Om förrättningar för tillsyn enligt denna lag stadgas i 7 k ap.
Sjöfartsverket må uppdraga åt sakkunnig att biträda vid tillsynsförrätt
ning eller att utom riket verkställa sådan förrättning. Svensk utlandsmyn
dighet, som förordnats att utöva tillsyn av fartyg, äger utse sakkunnig att
verkställa tillsynsförrättning utom riket eller att biträda vid sådan förrätt
ning.
7 § Polismyndighet, tullmyndighet, hälsovårdsnämnd och läkare äro
skyldiga att lämna tillsynsmyndighet det biträde och de upplysningar som
behövs.
8 § Den som verkställer tillsynsförrättning eller biträder vid sådan för
rättning skall lämnas tillträde till fartyget samt äga göra erforderliga under
sökningar där och taga del av de handlingar rörande fartyget, som finnas
ombord.
Förrättningsmannen skall, om det är möjligt, ordna förrättningen så att
fartyget icke fördröjes eller annan olägenhet uppkommer.
9 § Den som tagit befattning med tillsyn enligt denna lag eller utsetts till
skyddsombud eller ledamot i sk yddskommitté får ej obehörigen yppa eller
nyttja vad han under uppdraget eller i tjänsten har erfarit om yrkeshemlig
het, arbetsförfarande, affärsförhållande, enskilds personliga förhållande
eller förhållande av betydelse för landets försvar.
10 § Läkare, som i s in verksamhet får kännedom om sjukdom som kan
ha samband med fartygsarbete, skall anmäla detta till myndighet som rege
ringen bestämmer.
11 § Certifikat enligt denna lag skall utfärdas för visst fartområde eller
del av fartområde och för bestämd tid. I ce rtifikat må anges särskilt villkor
för att det skall vara giltigt. Giltighetstiden för certifikat må förlängas.
Fartområdena äro:
a) inre fart: fart inom riket i hamnar, floder, kanaler och insjöar även
som inomskärs vid k usterna samt fart i K almarsund; med fart som nu sagts
likställes all fart i Ör esund och på OsloQorden intill Larvik;
b) stor kustfart: annan fart än som anges under a) till e ller från in- eller
utrikes orter, belägna vid Östersjön eller därmed i s jöfartsförbindelse va
rande farvatten, dock ej bortom linjen Hanstholm-Lindesnäs eller bortom
Cuxhaven;
c) nordsjöfart: annan fart än som anges under a) och b), dock ej bortom
linjen TrondheimsQorden-Shetlands nordpynt, därifrån västerut till 11°
västlig longitud, därifrån längs denna longitud över Irlands västkust till 48°
nordlig latitud och därifrån österut längs denna latitud till Brest;
d) oceanjart: all annan fart än som anges under a)-c).
142
3 Sen aste lydelse 1971:293.
¬
Nyttjas fartyg i fa rt mellan utländska orter, äger sjöfartsverket, om det
SFS 1978:109
med hänsyn till farvattnets beskaffenhet eller andra förhållanden prövas
lämpligt, förordna att fartyget må anses nyttjat i dä rmed jämförlig, mindre
vidsträckt fart än som eljest vid tillämpning av andra stycket skulle vara
fallet.
12 § Regeringen äger föreskriva att fartyg, utöver certifikat som följer av
denna lag. skall ha certifikat avseende visst förhållande, som regleras i
denna lag eller med stöd därav utfärdade föreskrifter.
13 § Certifikat utfärdas av sjöfartsverket, om regeringen ej bestämmer
annat.
14 § Fartyg som är försett med certifikat må icke nyttjas i vidsträcktare
fart än certifikatet omfattar.
15 § Regeringen äger förordna att undersökning rörande fartyg och ut
rustning. som företages av utländsk myndighet eller av klassificeringsan
stalt. skall godkännas som tillsynsförrättning, verkställd av svensk myn
dighet samt att certifikat som utfärdas efter sådan undersökning äger sam
ma giltighet som certifikat. utfärdat av svensk myndighet.
16 § Regeringen eller förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer
äger meddela erforderliga bestämmelser om avgift till staten för tillsynsför
rättning och om ersättning åt sakkunnig som enligt 6 § andra stycket anli
tats för tillsynsförrättning.
2 kap.
Fartygs sjövärdighet och fartcertifikat
1 § Fartyg är icke sjövärdigt. om det ej är så konstruerat, byggt, utrustat
och vidmakthållet att det med hänsyn till fartygets användning och den
fart, vari det nyttjas eller avses att nyttjas, erbjuder betryggande säkerhet
till förekommande av sjöolycka.
2 § Svenskt passagerarfartyg, oavsett dräktighet, och annat svenskt far
tyg med en bruttodräktighet av minst 100 registerton skola ha bevis att far
tyget vid tillsynsförrättning befunnits sjövärdigt (fartcertifikat).
Till passagerarfartyg hänföres fartyg som medför flera än tolv passage
rare. Med passagerare avses varje person ombord utom befälhavaren,
medlem av besättningen, annan som är anställd ombord eller eljest befin
ner sig där på grund av arbete för fartygets behov eller i of fentlig tjänste
förrättning rörande fartyget samt barn som icke fyllt ett år.
Fartcertifikat fordras ej för fartyg, som äges eller brukas av svenska sta
ten och användes för annat ändamål än att i allm än trafik befordra gods el
ler passagerare.
3 § Har för fartyg utfärdats passagerarfartygscertifikat enligt 5 kap., må
sjöfartsverket medge befrielse från skyldighet för fartyget att ha fartcertifi
kat.
143
¬
SFS 1978:109
4 § Sjöfartsverket skall förklara fartcertifikat ogiltigt, om
a) fartyget eller dess utrustning ändrats på så väsenligt sätt att ändring
en kan antagas ha betydelse för sjövärdigheten,
b) fartyget eller dess utrustning skadats på sätt som uppenbarligen är av
betydelse för sjövärdigheten och skadan icke avhjälpes på sätt sjöfartsver
ket bestämmer,
c) annan omständighet förekommit som uppenbarligen kan ha betydelse
för sjövärdigheten, eller
d) fartyget icke undergår föreskriven tillsynsförrättning.
5 § Fartcertifikat skall genast avlämnas till sjöfar tsverket, om certifika-
tet förklarats ogiltigt eller om d ess giltighetstid gått till ända eller om nytt
certifikat utfärdats.
6 § Enligt de närmare bestämmelser regeringen meddelar äger sjöfarts
verket medge att fartyg nyttjas till sjöfart utan hinder av vad som sägs i
detta kapitel.
3 kap.
Åtgärder till förebyggande av ohälsa och olycksfall m. m.
1 § Fartyg skall vara så inrättat och anordnat, att de ombordvarande i
möjligaste mån be redes skydd mot ohälsa och olycksfall.
2 § På fartyg skola i erforderlig omfa ttning finnas sovrum, dagrum, mål
tidsrum, kök eller motsvarande utrymme för matlagning, toalettrum, tvätt
rum, sjukrum och andra särskilt inrättade utrymmen för de ombordanställ-
das personliga behov, bekvämlighet och trevnad, allt av tillräcklig storlek
samt med lämplig inredning och utrustning.
3 § Till förekomm ande av olycksfall i arbet et skola ångmaskiner, moto
rer, transmissioner, arbetsmaskiner och andra därmed jämförliga maski
nella anordningar, ångpannor och andra tryckkärl samt lyft- och transport
anordningar vara försedda med erforderliga skyddsanordningar samt även
i övrigt v ara så utförda och anordnade, att de erbjuda betryggande säker
het.
För att förebygga att ombordanställd skadas av väder eller sjö, genom
fall, nedstörtande föremål eller ras eller av splitter, stänk, vassa eller heta
föremål eller heta vätskor eller genom klämning eller slag eller genom eld
farliga, explosiva, frätande, giftiga eller andra hälsofarliga ämnen eller ge
nom elektrisk ström, kyla eller värme eller genom bländande ljus skola så
dana åtgärder vidtagas att fara härför undgås i möjligaste mån.
4 § Om till skydd mot ohäls a eller olycksfall annan åtgärd icke kan vidta
gas eller skäligen fordras, skall personlig skyddsutrustning av lämplig be
skaffenhet tillhandahållas den ombordanställde.
5 § För att hjälp och vård vid olycksfall eller sjukdom skall kunna läm-
144
nas ombord, skola sådana åtgärder vara vidtagna som kunna anses erfor-
¬
derliga med hänsy n till d e ombordanställdas anta! samt fartygets använd-
SFS 1978:109
ning och den fart, vari fartyget nyttjas.
6 § Kost som tillhandahålles ombordanställd skall vara tillräcklig och av
fullgod beskaffenhet.
Vatten för de ombordanställdas behov såsom till dryck, personlig hygi
en, matlagning och diskning skall finnas lätt tillgängligt ombord i erforder
lig mängd och av tillfredsställande beskaffenhet.
7 § Om arb etstiden ombord gälla särskilda bestämmelser. Även om mi
nimiålder för fartygsarbete är särskilt stadgat.
8 § Redare och ombordanställda skola samverka för att åstadkomma
sunda och säkra arbetsförhållanden.
9 § På fartyg med minst fem ombordanställda skall bland dessa utses ett
eller flera skyddsombud. Skyddsombud skall utses även på annat fartyg
om det är påkallat. För skyddsombud bör ersättare utses.
Skyddsombud utses av de ombordanställda. I val av skyddsombud del
tager ej befälhavare, maskinchef eller sådan ledamot i skyddskommitté
som utsetts av arbetsgivare.
Utan hinder av första stycket kan sjöfartsverket, om förhållandena på
kalla det, medge att ett eller flera skyddsombud i stället utses gemensamt
för flera fartyg som tillhöra samma redare. Med re dare jämställes den som
i redarens ställe brukar fartyget. Sådant skyddsombud utses enligt samma
grunder som annat skyddsombud eller av företrädare för de ombordan
ställda på fartygen.
Har på fartyg eller gemensamt för flera fartyg utsetts mer än ett skydds
ombud, skall ett av ombuden utses att vara huvudskyddsombud med upp
gift att samordna skyddsombudens verksamhet.
10 § På fartyg med en besättning som normalt uppgår till minst femton
personer skall finnas skyddskommitté sammansatt av företrädare för reda
ren och de ombordanställda. Skyddskommitté skall tillsättas även på annat
fartyg, om det begäres av de ombordanställda.
I skyddskommitté kan även ingå företrädare för annan arbetsgivare än
redaren. Ledamöter i kommit tén som ej företräda redaren eller annan ar
betsgivare utses av de ombordanställda. I val av sådan ledamot deltager ej
befälhavare, maskinchef eller ledamot i kommittén som före valet utsetts
av arbetsgivaren.
Utan hinder av första stycket kan sj öfartsverket, om förhållandena på
kalla det, medge att skyddskommitté i stället utses gemensamt för flera far
tyg som tillhöra samma redare. Med redare jämställes den som i reda rens
ställe brukar fartyget. Sådan gemensam skyddskommitté utses enligt sam
ma grunder som annan skyddskommitté.
11 § Skyddsombud må icke hindras att fullgöra sina uppgifter. Den som
utsetts till skyddsombud må icke på grund härav eller på grund av sin verk
samhet i denna egenskap tillskyndas försämrade arbetsförhållanden eller
anställningsvillkor.
145
10-SFS 1978
¬
SFS 1978:109
Den som bryter mot stadgandet i första stycket är skyldig ersätta därav
uppkommen skada enligt de grunder som anges i 6 ka p. 11 § ar betsmiijöla-
gen (1977:1160). Avtalsuppsägning eller annan dylik rättshandling, som
sker i stri d mot vad i första stycket är stadgat, är ogill.
Skyddsombud som gör gällande att han uppsagts från sin anställning el
ler tillskyndats försämrade arbetsförhållanden eller anställningsvillkor
med anledning av uppdraget att vara skyddsombud har rätt att kvarstå i be
fattningen på fartyget under oförändrade arbetsförhållanden och anställ
ningsvillkor till dess frågan slutligt prövats. På yrkande av redaren kan
domstol förordna att vad nu sagts ej skall äga tillämpning.
Vad i tre dje stycket sagts om rätt att kvarstå i be fattning på fartyget ute
sluter ej tillämpning av 17 eller 18 § sjömanslagen (1973: 282).
Har skyddsombud efter det att anställningen upphört väckt talan om att
anställningsförhållandet skall bestå på grund av att uppsägningen enligt
andra stycket är ogiltig, kan domstol på yrkande fÖrordna att skyddsombu
det skall äga återgå i arbetet för tiden intill dess laga kraft ägande dom eller
beslut föreligger. För den tid förordnande gäller har skyddsombudet rätt
att åtnjuta de anställningsvillkor som äro förenade med hans tidigare be
fattning.
Talan på grund av bestämmelserna i d enna paragraf skall väckas inom
två år från avslutandet av den åtgärd varpå anspråket grundas. Försummas
det, är rätten till talan förlorad. Beträffande mål som här avses gälla före
skrifterna i 6 k ap. 13 § arbetsmiljölagen.
il?
12 §'• Bestämmelserna 12-11 §§ gälla icke utländskt fartyg i vidare mån
än regeringen förordnar därom.
4 kap.
Lastning, lastmärke och fribordscertiflkat
1 § Fartyg må icke vara så lastat eller barlastat att dess stabilitet eller bä
righet äventyras eller säkerheten för fartyget eller de ombordvarande sät
tes i fa ra.
2 § Fartyg som befordrar gods eller passagerare och har en bruttodräk-
tighet av minst 20 registerton skall på vardera sidan vara försett med last
märken, som utvisa minsta tillåtna fribord för fartyget.
Lastmärken fastställas av sjöfartsverket.
Bestämmelsen i fö rsta stycket gäller icke lustfartyg.
3 § Fartyg som avses i 2 § första stycket skall ha bevis att fartygets last
märken vid tillsynsförrättning befunnits riktigt och varaktigt anbragta på
fartygets sidor {fribordscertiflkat).
4 § Fartyg må icke lastas djupare än som anges av det lastmärke som är
tillämpligt.
146
'• Senaste lydelse av förutvarande 3 kap. 11 § se 1975; 83.
¬
5 § Sjöfartsverket skall förklara fribordscertifikat ogiltigt, om
SFS 1978:109
a) fartygets skrov eller överbyggnad ändrats på så väsentligt sätt att fri
bordet bör ändras,
b) fartyget icke är i betryggande skick i fråga om skydd för öppningar el
ler i fråga om räcken, brädgångar, länsportöppningar eller i fr åga om tillträ
de till bes ättningens bostäder eller passagerarutrymmen, eller
c) fartyget icke undergår föreskriven tillsynsförrättning beträffande
lastmärke.
Bestämmelserna i 2 kap . 5 § om fartcertifikat äga motsvarande tillämp
ning i fråga om fribo rdscertifikat.
6 § Bestämmelserna om lastmärke och fribordscertifikat gälla icke ut
ländskt fartyg i vidare mån än regeringen förordnar därom.
För utländskt fartyg må såsom fribordscertifikat godtagas annan hand
ling varav fart ygets minsta tillåtna fribord framgår.
5 kap.
Passagerarfartyg och passagerarfartygscertifikat
1 § För passagerarfartyg skall, med be aktande av fartygets stabilitet och
bärighet samt de åtgärder som vidtagits för att förebygga ohälsa och
olycksfall ombord, vara fastställt det högsta antal passagerare som fartyget
må medföra.
2 § Svenskt passagerarfartyg skall ha b evis, varav framgår att fartyget
vid tilisynsförrättni ng befunnits lämpligt att befordra passagerare och det
högsta antal passagerare som fastställts enligt 1 § {passagerarfartygsc er
tifikat).
Utländskt passagerarfartyg skall ha certifikat eller annan handling, var
av framgår det högsta tillåtna antalet passagerare.
3 § Passagerarfartygscertifikat må ej utfärdas för längre tid än den som
gäller för fartygets fartcertifikat.
4 § Passagerarfartyg må icke under resa medföra högre antal passagera
re än som anges i passag erarfartygscertifikatet eller för utländskt passage
rarfartyg i motsv arande handling.
1 nämnda antal inräknas ej bärgare eller dennes medhjälpare, som med
följer fartyget, sedan detta drabbats av sjöskada, eller person, som införes
till hamn efte r att ha räddats ur sjönöd.
Vid kor tare fart mellan svenska hamnar skall i passage rarantalet icke in
räknas sjöman som efter erhållen eller avslutad anställning medföljer till el
ler från annat fartyg med samma redare.
Regeringen äger meddela närmare bestämmelser om vad som skall för
stås med k ortare fart samt föreskriva i vilken mån tredje stycket skall äga
tillämpning vid färd mellan utländska hamnar.
5 § Bestämmelserna i 2 kap. 4 och 5 §§ om fartcertifikat äga motsvarande
tillämpning i fråga om passagerarfartygscertifikat.
147
¬
SFS 1978:109
6 § Enligt de närmare bestämmelser regeringen meddelar äger sjöfarts
verket medge att fartyg i särskilda fall nytt jas som passagerarfartyg utan
hinder av vad som sägs i detta kapitel.
6 kap.
Bemanning och minimibesättning m. m.
1 § Fartyg skall vara bemannat på betryggande sätt.
Under resa, som un der vanliga förhållanden kräver mer än tolv timmars
oavbruten gång eller som i annat fall är såda n, att skeppstjänsten måste in
delas i skift, må fartyget icke ha mindre besättning än att befäl och man
skap kunna indelas i erforderligt antal vakter.
Fartyg må icke under resa ha mindre besättning än att erforderlig perso
nal kan a vdelas för kosthållet ombord och, om fartyget enligt gällande fö
reskrifter skall vara utrustat med teleanläggning, för anläggningens behöri
ga nyttjande.
2 § För fartyg med en bruttodräktighet av minst 20 registe rton, som be
fordrar gods eller passagerare, skall sjöfartsverket, efter samråd med orga
nisationer representerande redare och ombordanställda, fastställa den
minsta besättning som kan anses betryggande från sjösäkerhetssynpunkt i
den fart, vari fartyget nyttjas eller avses att nyttjas {minimibesättning).
Om fartyget nyttjas eller avses att nyttjas i flera fartområden, skall minimi
besättning fastställas för vaije sådant område.
Regeringen ä ger bestämma, att minimibesättning skall fastställas även
för annat fartyg än i första s tycket sägs.
3 § När minimibesättning fastställes, skall besättningens sammansätt
ning till antal och kvalifikationer bestämmas med hänsyn till fartygets stor
lek, beskaffenhet, utrustning, användning och den fart, vari fartyget nytt
jas eller avses att nyttjas. Härvid skall iakttagas att fartyg erhåller befäl till
det antal och med de n behörighet som särskilt föreskrives samt att man
skapet ges en sammansättning som är tillfredsställande med hänsyn til l far
tygets säkra framförande och sjösäkerheten i övrigt.
4 § Sedan minimibesättning för visst fartyg fastställts, skall sjöfartsver
ket låta anteckna minimibesättningens sammansättning till antal och kvali
fikationer samt det fartområde för vilket be sättningen fastställts i den till
synsbok för fartyget, som föreskrives i 7 kap. 20 §.
5 § Har anteckning om minimibesättning för visst fartområde införts i
fartygs tillsynsbok. må fartyget icke framföras i far tområdet, om besätt
ningens antal understiger vad som anges i tillsynsboken.
6 § Ändras fartyg eller dess utrustning på sätt som kan antagas ha bety
delse för minimibesättningens sammansättning, äger sjöfartsverket åter
kalla meddelat beslut om minimibesättning.
Har beslut om minimibesättning återkallats, skall tillsynsboken genast
148
lämnas till sjöfa rtsverket.
¬
7 § Bestämmelserna i 1 § and ra och tredje styckena samt 2-6 §§ gälla
SFS 1978:109
icke utländskt fartyg.
7 kap.
Tillsyn av lagens ef terlevnad m. m.
Tillsynsförrättningar
1 § De tillsynsförrättningar som skola företagas enligt denna lag äro
a) regelbunden undersökning av fartyg jämte utrustning {sjövärdighets
besiktning),
b) regelbunden undersökning av annat fartyg än passagerarfartyg och
dess utrustning i viss del eller vi ssa delar {mellanbesiktning),
c) regelbunden undersökning av fartyg för fastställande av dess lämplig
het för passagerarbefo rdran och högsta tillåtna antal passagerare (passage
rarfartygsbesiktning),
d) regelbunden undersökning och uppmätning av fartyg för åsättande av
lastniärke eller meddelande av tillstånd att bibehålla sådant märke (fri-
bordsbesiktning),
e) särskild undersökning av fartyg i viss del eller vissa delar (extra be
siktning) och
f) annan undersökning av förhållandena ombord (inspektion).
Om det är möjligt skola flera tillsynsförrättningar på ett fartyg ske samti
digt. Förrättning skall om möjligt ske i samband med undersökning i klassi-
ficeringsanstalt, som omfattas av förordnande enligt 1 kap . 15 §.
2 § Vid sjöv ärdighetsbesiktning skall i den omfattning regeringen eller,
efter regeringens bemyndigande, sjöfartsverket bestämmer, undersökas
om slaov med fasta delar, framdrivningsmaskineri med hjälpmaskiner,
elektrisk anläggning samt utrustning motsvara de fordringar på sjövärdig
het som uppställas i denna lag eller i föreskrifter som utfärdas med stöd av
lagen.
Vid sjövärdighetsbesiktning skall inspektion äga rum enligt 16 §.
3 § Fartyg, som bygges för svensk beställare, skall undergå sjövärdig
hetsbesiktning, innan fartyget nyttjas till sjöfart.
Har utländskt fartyg blivit s venskt eller har svenskt fartyg, vars brutto-
dräktighet understiger 100 registerton, bytt ägare utan att därigenom upp
höra att vara svenskt, äger sjöfartsverket besluta att sjövärdighetsbesikt
ning av fartyget skall äga rum, om det icke med hänsyn till fartyg ets be
skaffenhet eller omständigheterna i övrigt är obe hövligt.
Bestämmelserna i denna paragraf gälla passagerarfartyg, oavsett minsta
dräktighet, och annat fartyg med en bruttodräktighet av minst 20 register
ton.
4 § Passagerarfartyg skall undergå förnyad sjövärdighetsbesiktning, om
det nyttjas i stor kustfart eller vidsträcktare fart, inom tolv månader och i
annat fall inom tjugofyra månader efter senast företagen sjövärdighetsbe
siktning.
149
•
\
¬
SFS 1978:109
5
Om annat fartyg än passagerarfartyg är högst tjugofyra år och har
högsta klass i klassificeringsanstalt som omfattas av förordnande enligt 1
kap. 15 §, skall det undergå förnyad sjövärdighetsbesiktning inom fyrtioåt
ta månader efter senast företagen sjövärdighetsbesiktning eller, om sjö
fartsverket medger det, inom sextio månader efter senast företagen sjövär
dighetsbesiktning.
Har fartyget icke sådan klass som nu nämnts eller är det äldre än tjugo
fyra år, bestämmer sjöfartsverket den tid, inom vilken nästa sjövärdighets
besiktning skall äga rum. Med beaktande särskilt av fartygets ålder och all
männa tillstånd skall tidpunkten bestämmas till tidigast tjugofyra och se
nast fyrtioåtta månader efter senast företagen sjövärdighetsbesiktning.
Har fartyg som är äldre än tjugofyra år högsta klass, må dock sjöfartsver
ket medgiva att den tid, inom vilken förnyad sjövärdighetsbesiktning skall
äga rum, utsträckes till sextio månader, om synnerliga skäl föreligga.
Bestämmelserna i denna paragraf gälla ej fartyg med mindre bruttodräk-
tighet än 100 registerton.
6 § Sjöfartsverket äger meddela anstånd med förnyad sjövärdighetsbe
siktning under högst tre månader eller, om särskilda skäl föreligga, högst
sex månader.
7 § Vid mellanbesiktning skall i den omfattning regeringen eller, efter re
geringens bemyndigande, sjöfartsverket bestämmer undersökas om fartyg
och utrustning motsvara de fordringar på sjövärdighet som uppställas i
denna lag eller i föreskrifter som utfärdas med stöd av lagen.
Vid besiktningen skall inspektion äga rum enligt 16 §, om detta icke är
uppenbart obehövligt.
8 § Fartyg skall undergå mellanbesiktning inom tjugofyra månader efter
senast genomgången sjövärdighetsbesiktning eller mellanbesiktning. Mel
lanbesiktning avseende fartygets radioinstallation skall dock ske minst en
gång var tolfte månad.
Bestämmelserna i fö rsta stycket gälla ej fartyg med mindre bruttodräk-
tighet än 100 registerton.
8 a § Sjöfartsverket äger meddela anstånd med mellanbesiktning under
högst tre månader eller, om särskilda skäl föreligga, högst sex månader.
9 § Vid passagerarfartygsbesiktning skall i den omfattning regeringen el
ler, efter regeringens bemyndigande, sjöfartsverket bestämmer undersö
kas om fartyget med hänsyn till de fordringar som uppställas i denn a lag el
ler i fö reskrifter som utfärdas med stöd av lagen må medföra flera än tolv
passagerare. Är så fallet, skall bestämmas det högsta antal passagerare
som fartyget må medföra.
Vid besiktningen skall inspektion äga rum enligt 16 §. om detta icke är
uppenbart obehövligt.
150
^ Senaste lydelse 1 971:293.
¬
10 § Passagerarfartyg skall undergå passagerarfartygsbesiktning i sam-
SFS 1978:109
band med att fartyget undergår sjövärdighetsbesiktning.
Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, sjöfartsverket äger
förordna, att fartyget i s ärskilt fall må befrias från skyldighet att undergå
passagerarfartygsbesiktning enligt första stycket.
11 § Vid fribordsbesiktning skall i de n omfattning regeringen eller, efter
regeringens bemyndigande, sjöfartsverket bestämmer undersökas, huru
enligt denna lag och med stöd därav utfärdade föreskrifter minsta tillåtna
fribord för fartyget skall bestämmas och genom lastmärken anges eller, där
lastmärken åsatts fartyget, huruvida de må bibehållas.
Vid besiktningen skall inspektion äga rum enligt 16 §, om detta icke är
uppenbart obehövligt.
12 § Fartyg, som enligt denna lag skall vara försett med lastmärke, skall
undergå fribordsbesiktning i samband med att fartyget första gången un
dergår sjövärdighetsbesiktning eller då sjöfartsverket bestämmer. Förnyad
fribordsbesiktning skall äga rum minst vart femte år, om regeringen icke
föreskriver kortare tid.
13 § Vid extra besiktning skall i den omfattning regeringen eller, efter re
geringens bemyndigande, sjöfartsverket bestämmer undersökas om viss
del av fartyg eller dess utrustning motsvarar de fordringar på sjövärdighet
som uppställas i de nna lag eller i fö reskrifter som utfärdas med stöd av la
gen.
14 § Fartyg skall undergå extra besiktning, när fartyget genomgått större
ombyggnad, reparation eller förnyelse eller lidit skada som kan inverka
menligt på sjövärdigheten.
Om det med hänsyn till fartygs ålder, allmänna tillstånd eller omständig
heterna i övrigt föreligger särskilda skäl, äger sjöfartsverket besluta att far
tyget skall undergå extra besiktning även i an nat fall än som avses i fö rsta
stycket.
Bestämmelserna i första och andra styckena gälla passagerarfartyg, oav
sett dräktighet, och annat fartyg med en bruttodräktighet av minst 20 regis
terton.
15
För fartyg, som innehar högsta klass i klassificeringsanstalt, vilken
omfattas av förordnande enligt 1 k ap. 15 §, och icke är äldre än tjugofyra
år, må den undersökning av fartyget, som lett till att fartyget erhållit eller
fått bibehålla klassen, godkännas såsom besiktning, som avses i 1 § a), b),
d) eller e) i de delar undersökningen omfattar. Detta gäller dock icke sådan
undersökning av sjövärdigheten som avslutats tidigare än sex månader fö
re förrättningen, om särskilda skäl ej föreligga att godkänna undersökning
en. Överföres fartyg till ny klassificeringsanstalt eller föreligga i an nat fall
särskilda skäl att underkasta fartyg besiktning, äger sjöfartsverket besluta
därom.
o Senaste lydelse 1971 :293.
151
¬
5:,
SFS 1978:109
Har fartyget icke klass som avses i första stycket eller är det äldre än tju
gofyra år, må sjö fartsverket efter prövning i vaije särskilt fall godkänna
undersökningen såsom besiktning i den omfattning som föreskrives i första
stycket.
16 § Vid inspektion skall undersökas om erforderliga åtgärder iakttagits
för att förebygga ohälsa och olycksfall, om fartyget är behörigen lastat el
ler barlastat, om fartyget är bemannat på betryggande sätt och om det el
jest är i behörigt skick. Inspektion må göras mindre omfattande än nu
sagts.
Fartyg skall underkastas inspektion när tillsynsmyndighet finner det på
kallat.
17 § Tillsyn av utländskt fartyg sker genom inspektion.
På framställning av myndighet i främm ande stat må sjöfartsverket dock
förordna om annan tillsynsförrättning beträffande fartyg som är hemmahö
rande i den främmande state n och, om så erfordras, utfärda certifikat, som
avses i denna lag eller i föreskrifte r som utfärdas med stö d av lagen.
Ritningar och tillsynsbok
18 §" Ritning till f artyg, som bygges eller ombygges för svensk räkning
och enligt denna lag skall undergå annan tillsynsförrättning än inspektion,
skall ges in til l sjöfartsverket i god tid innan d et arbete som ritningen avser
böljas. I trängande fall eller om fartyget tillfälligt än dras eller ombygges
utomlands, må ritning insändas i efterhand.
Ritning till utländskt fartyg, som blivit svenskt och med anledning därav
skall undergå sjövärdighetsbesiktning, skall ges in till sjöfartsverket så
snart det kan ske.
Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, sjöfartsverket äger
meddela erforderliga föreskrifter om vilka ritningar som skola inges samt
medge lättnad i fråga om skyldigheten att ge in ritningar till viss typ av far
tyg och till fartyg som innehar klass i klassifice ringsanstalt, vilken omfat
tas av förordnande enligt 1 ka p. 15 §,
19 § På särskild framställning av beställare, redare eller skeppsbyggare
skall sjöfartsverket granska ritning som avses i 18 § samt avge det yttrande
vartill granskningen ger anledning med hänsyn till bestämmelserna i denna
lag eller i föreskrifter som utfärdas med stöd av lagen.
Ritning röran de maskineri, utrustning eller särskild anordning ombord
skall granskas även på framställning av tillverkare.
20 § Svenskt passagerarfartyg, oavsett dräktighet, och annat svenskt
fartyg med en bruttodräktighet av minst 20 registerton skola ha tillsyns
bok.
Om tillsynsförrättning , om anmärkning som framkommit vid tillsynsfor -
rättning och om åtgärd som vidtagits med anledning av anmärkningen skall
förrättningsmannen göra anteckning i tillsynsboken och lämna und errättcl-
152
' Senaste lydelse 1975: 83.
¬
se till sjöfartsverket och fartygets redare eller den som i redarens ställe
SFS 1978:105
brukar fartyget.
8 kap.
Förbud mot n yttjande m. m.
1 § Förekommer skälig anledning antaga,
att fartyg icke är sjövärdigt för resa i avsedd fart,
att fartyget i väsentligt avseende brister i fråga om skyddet mot ohälsa
och olycksfall,
att det icke är behörigen lastat eller barlastat,
att det medför passagerare utöver det högsta tillåtna antalet, eller
att det icke är bemannat på betryggande sätt,
må fartygets resa förbjudas i avbidan på rättelse.
Är allenast fråga om brist i arbetsinrättning eller arbetsredskap, må i
stället förbud meddelas att begagna inrättningen eller redskapet innan rät
telse vidtagits. Förekommer skälig anledning antaga att användningen av
viss lokal, visst ämne eller viss arbetsmetod innebär fara för ohälsa eller
olycksfall, må även användningen av lokalen, ämnet eller metoden förbju
das i avbidan på rättelse.
Resa må jämväl förbjudas, om fartyg icke hålles tillgängligt för ti llsyns
förrättning eller om fartyg, som enligt denna lag skall ha fart-, passagerar-
fartygs- eller fribordscertifikat, saknar gällande sådant certifikat.
2
Förbud enligt 1 § må meddelas av s jöfartsverket eller annan tillsyns
myndighet som regeringen bestämmer. Utom riket må sådant förbud med-
delas.även av svensk utlandsmyndighet som förordnats att utöva tillsyn av
fartyg. Förbud enligt 1 § andra stycket må däijämte meddelas av myndig
het som avse s i I k ap. 5 § samt, oberoende av förordnande, av svensk ut
landsmyndighet. Har sådant beslut inom sjöfartsverket meddelats av an
nan än chefen för den avdelning till vilken frå gor om säkerheten på fartyg
hör (sjösäkerhetsdirektören) eller meddelats av annan myndighet, skall be
slutet genast underställas sjösäkerhetsdirektören.
Beslutet skall innehålla uppgift om skälen för förbudet och de åtgärder
som skola vidtagas för rättelse. Avskrift av beslutet skall genast tillställas
redaren eller den som i redarens ställe brukar fartyget, befälhavaren samt,
om f örbudet avser utländskt fartyg, diplomatisk eller konsulär represen
tant för det land där fartyget hör hemma.
3 § Den som inom riket meddelat beslut enligt 1 §, avsee nde förbud mot
fartygs resa, skall genast göra anmälan om beslutet till polismyndighet.
Denna skall vidtaga de åtgärder som erfordras för att hindra fartygets av
gång.
Anmälan skall göras även till tullmyndighet och lotsmyndighet. På dessa
myndigheter ankommande förrättning för fartygets resa skall inställas så
länge förbudet gäller.
® Senaste lydelse 1975:83.
153
.
;i.
¬
SFS 1978:109
Gäller förbudet svenskt fartyg som befinner sig utom riket, äger svensk
utlandsmyndighet till förhindrande av resan avfordra fartygets befälhavare
för fartyget gällande nationalitetshandling.
4 §3 Förekommer brist som avses i 1 § o ch finnas ej tillräckliga skäl att
förbjuda fartygets resa eller att meddela förbud att begagna inrättning, red
skap, lokal, ämne eller arbetsmetod, kan myndighet som avses i 2 § första
stycket i ställ et förelägga redaren eller den som i re darens ställe brukar far
tyget att avhjälpa bristen.
Underlåter redaren eller den som i redarens ställe brukar fartyget att
inom förelagd tid vidtaga åtgärd som åligger honom enligt föreläggandet el
ler kan han ej tillställas beslutet utan dröjsmål som äventyrar syftet med
beslutet, får myndigheten låta verkställa åtgärden på den försumliges be
kostnad. Detsamma gäller även i an nat fall då föreläggande meddelats, om
omedelbar åtgärd påkallas men ej kan väntas bli vi dtagen av den som avses
med beslutet.
I 5 § 1 bes lut om förbud eller föreläggande kan utsättas vite.
9 kap.
Åligganden för redare, befälhavaren m. fl. till tryggande av säkerheten
1 § Enligt vad i sjölagen stadgas åligger det befälhavaren att tillse, att
fartyget är i b ehörigt skick med avseende på sjövärdighet, anordningar till
förebyggande av ohälsa och olycksfall, lastning och bemanning.
Redaren skall anställa den som ingår i minimibesättning och tillhör
däcks- eller maskinavdelningen.
2 § Redare eller den som i redarens ställe brukar fartyget skall tillse att
fartyget undergår tillsyn enligt 7 kap.
Redare eller beställare av fartyg skall tillse att ritning som avses i 7 kap .
18 § g es in till sjöfartsverket inom föreskriven tid.
3 § På anmodan av sjöfartsverket eller annan tillsynsmyndighet som re
geringen bestämmer är redaren eller den som i red arens ställe brukar farty
get skyldig att föranstalta om undersökning av ämne eller material som an
vändes på fartyget eller ingår i de ss last eller tillhandahålla prov för sådan
undersökning. Samma skyldighet gäller i f råga om maskin, redskap eller
teknisk anordning på fartyget.
1 fråga om ämne eller material vars inlastning är förestående men ännu ej
kommit under redarens vård har lastägaren sådan skyldighet som enligt
första stycket åvilar redaren eller den som i re darens ställe brukar fartyget.
Underlåter någon som är skyldig därtill att efterkomma anmodan enligt
första stycket eller kan han ej tillställas beslut om anmodan utan dröjsmål
som äventyrar syftet med beslutet, får tillsynsmyndigheten låta verkställa
åtgärderna på dennes bekostnad. Detsamma gäller även i an nat fall då be
slut meddelats, om omedelbar åtgärd påkallas men ej kan väntas bli v idta
gen av den som avses med beslutet.
154
" Förutvarande 4 § upphävd genom 1972: 276.
¬
Undersökning enligt denna paragraf skall bekostas av den som ålagts att
SFS 1978:109
föranstalta om undersökning eller att tillhandahålla prov förundersökning,
om ej tillsynsmyndigheten beslutar att kostnaden helt eller delvis skall er
sättas av statsmedel.
I beslut med anmodan enligt första stycket kan u tsättas vite.
4 § Redare eller den som i reda rens ställe brukar fartyget, befälhavaren
och den som eljest leder arbete ombord skola iakttaga allt som med hänsyn
till ar betets natur och de förhållanden, under vilka arbetet bedrives, samt
ombordanställds ålder, yrkesvana och övriga förutsättningar för arbetet
skäligen kan fordra s för att förebygga att ombordanställd ådrager sig ohäl
sa i f öljd av arbetet eller drabbas av olycksfall däri eller för att eljest trygga
sjösäkerheten.
Ombordanställd är pliktig att använda befintliga skyddsanordningar, no
ga följa denna lag eller föreskrifter som utfärdas med stöd av lagen samt i
övrigt iakttaga tillbörlig försiktighet och, i vad på honom ankommer, med
verka till förekommande av ohälsa eller olycksfall. Ombordanställd är
skyldig att an vända personlig skyddsutrustning under arbetet och väl vår
da den.
Det åligger befälhavaren att särskilt tillse, att minderårigs användande i
arbete på fartyg icke medför fara för olycksfall eller för överansträngning
eller annan menlig inverkan på den minderåriges hälsa eller kroppsutveck
ling. Kan minderårigs a nvändande till visst slag av ar bete medföra synner
lig fara i något av nu nämnda avseenden, får regeringen eller myndighet
som regeringen best ämmer föreskriva särskilda villkor för minderårigs an
vändande till sådant arbete eller förordna att minderårig icke får användas
därtill.
5 § När två eller flera arbetsgivare samtidigt bedriva arbete på samma
fartyg, skola de samråda och gemensamt verka för att åstadkomma sunda
och säkra förhållanden på fartyget.
Redaren eller den som i re darens ställe brukar fartyget är ansvarig för
samordning av åtgärder till skydd mot ohälsa och olycksfall på fartyg som
är gemensamt arbetsställe.
I fråga om f artyg, som intagits på varv i Sverige, åvilar det ansvar som
avses i a ndra stycket den för varvsdriften ansvarige arbetsgivaren i stället
för redaren. Om särskilda skäl föreligga kan myndighet som regeringen be
stämmer medge att detta ansvar får överlåtas på redaren.
I fråga om fartyg i svensk hamn åvilar ansvaret för sådan samordning av
skyddsåtgärder som påkallas av att fartyget är under lastning eller lossning
den för detta arbete ansvarige arbetsgivaren. Detta ansvar kan överlåtas
till red aren.
Den som har an svar enligt andra-fjärde styckena skall tillse att samord
ning sker av skyddsåtgärder på fartyget. Övriga arbetsgivare och på farty
get sysselsatta arbetstagare skola följa de anvisningar som han lämnar i
detta syfte.
Vad i denna paragraf sägs om arbetsgivare äger motsvarande tillämpning
på den som d river verksamhet utan att ha arbetstagare anställd.
155
¬
SFS 1978:109
6 § Om de skyldigheter som åvila tillverkare och försäljare av maskiner,
redskap och andra tekniska anordningar samt den som upplåter till begag
nande eller installerar sådana anordningar stadgas i arbetsmiljölagen
(1977:1160).
7 § Skyddsombud företräder de ombordanställda i skyddsfrågor och
skall verka for tillfredsställande skyddsförhållanden. Ombudet skall inom
sitt skyddsområde vaka över sundhet och säkerhet i arb etet samt i detta
syfte deltaga vid planering av nya eller ändrade lokaler, anordningar och
arbetsmetoder på fartyget och vid planeringen av andra åtgärder av bety
delse för säkerheten i arbetet.
Skyddsombud skall söka vinna övriga ombordanställdas medverkan i
skyddsarbetet.
Redare, annan arbetsgivare och ombordanställda svara gemensamt för
att skyddsombud får erforderlig utbildning.
Skyddsombud skall beredas tillfälle att under arbetstid fullgöra sina upp
gifter med bibehållna anställningsförmåner. Ombudet skall ges tillfälle att
på f artyget disponera lämplig lokal eller annat utrymme som behövs för
uppdraget.
Skyddsombud har rätt att taga del av de handlingar och erhålla de upp
lysningar i övrigt som är o av betydelse för ombudets verksamhet.
8 § Innebär visst arbete omedelbar och allvarlig fara för ombordvaran
des liv eller hälsa och kan rättelse ej genast uppnås genom hänvändelse till
befälhavaren, kan skyddsombud bestämma att arbetet skall avbrytas.
Finner skyddsombud att förbud enligt 8 kap. 1 § överträ des, kan han av
bryta arbete som avses med förbudet eller som e rfordras för att fartyget
skall påbölja förbjuden resa.
9 § Beslut av skyddsombud enligt 8 § gäller i fråga om fartyg som är för
töjt eller ligger till ankars i svensk hamn till dess sjöfartsverket tagit ställ
ning i saken.
I annat fall än som avses i första stycket eller då fråga är om räddnings
tjänst, gäller skyddsombudets beslut till d ess befälhavaren tagit ställning.
Mot skyddsombudets beslut får befälhavaren beordra arbete endast om
han finner beslutet ogrundat eller arbetet nödvändigt för att undanröja eller
förebygga fara som bedömes större än den risk som föranlett beslutet. In
nan befälhavaren i strid mot skyddsombudets beslut beordrar arbete skall
han höra skyddskommittén, om sådan finnes och tvingande hinder ej före
ligger.
10 § Beslut av skyddsombud enligt 8 § eller av befälhavare enligt 9 §
skall med angivande av skälen antecknas i far tygets skeppsdagbok eller
om sådan dagbok ej föres nedtecknas särskilt. Befälhavaren skall tillse att
avskrift av sådant beslut genast tillställes sjöfartsverket.
11 § För skada till följd av åtgärd som avses i 8 § är skyddsombud fri
från ersättningsskyldighet.
156
¬
12 § Skyddskommitté skall planera och övervaka skyddsarbetet på far-
SFS 1978:109
tyget. Den skall noga följa utvecklingen i frågor som röra skyddet mot
ohälsa och olycksfall samt verka för tillfredsställande skyddsförhållanden
på arbetsstället. I skyddskommitté skola behandlas frågor om de ombord-
anställdas hälsovård, frågor om planering av nya eller ändrade lokaler,
anordningar och arbetsmetoder på fa rtyg, andra åtgärder av större bety
delse för säkerheten i arbetet samt frågor om upplysning och utbildning rö
rande skydd mot ohälsa och olycksfall.
13 § Befälhavaren skall tillse, att de ombordanställda erhålla tillräcklig
och fullgod kost. Han skall jämväl ha uppsikt över hälsovårds- och bo
stadsförhållanden ombord.
14 § Redare eller den som i redarens ställe brukar fartyget samt befälha
varen och övrigt befäl ombord skola lämna eller låta lämna tillsynsmyndig
het nödigt bis tånd vid tills ynsförrättning och lämna varje upplysning som
begäres vid förrä ttningen.
15 § Befälhavaren skall innan resa anträdes skaffa sig den k ännedom om
fartyget som han b ehöver för att kunna fullgöra sina åligganden beträffan
de säkerheten på fartyget.
Maskinchefen skall innan resa anträdes skaffa sig erford erlig kännedom
om fartygets maskineri med tillhörande anläggningar och inrättningar samt
fartygets brandsläckningsanordningar.
Besättningen skall genom befälhavarens försorg, i den mån det är möj
ligt, b eredas tillfälle att förvärva erforderlig kännedom om fartyget innan
resa anträdes.
16 § Innan resa anträdes skall fartyget göras sjöklart.
Därvid skall b efälhavaren särskilt tillse, att
a) tillräckligt med proviant, vatten och läkemedel samt erforderliga sjö
kort och nautiska publikationer medföras på fartyget,
b) signalapparater, lanternor, nautiska instrument, bärgningsredskap
och övrig utrustning för säkerheten ombord äro klara till omedelbart bruk,
c) manöver- och kontrollorgan äro klara till omede lbart bruk,
d) fartyget icke är nedlastat utöver tillämpligt last märke,
e) erforderlig barlast intagits,
f) laste n behörigen stuvats och betryggande anordningar vidtagits mot
att last eller barlast förskjuter sig eller eljest åstadkommer skada på om
bordvarande eller på fartyget,
g) last eller annat icke belamrar fartygets utrustning, inrättningar eller
redskap eller försvårar fartygets navigering,
h) skeppsluckorna behörigen tillslutits och skalkats samt öppningar i
däck, skott och bordläggning av betydelse för sjövärdigheten tillslutits på
betryggande sätt.
Maskinchefen ansvarar för att fartygets maskineri med tillhörande an
läggningar och inrättningar är i behörigt skick, att fartygets brandsläck
ningsanordningar äro klara till omedelbart bruk samt att erforderliga förnö
denheter för maskineriets drift finnas ombord. Det åligger maskinchefen
157
¬
SFS 1978:109
att lämna befälhavaren uppgift om den mängd drivmedel för maskineriets
drift som medföres.
17 § Befälhavaren skall tillse att den tillsynsbok som avses i 7 kap. 20 §
och de certifikat som utfärdats för fartyget med stöd av denna lag finnas
ombord och hållas tillgängliga vid tillsynsförrättning. Måste fartyget över
ges, skall befälhavaren om möjligt sörja för att dessa handlingar bringas i
säkerhet.
Ej må någon förvägras att taga del av innehållet i tillsynsboken, såvitt
hans rätt är beroende därav.
18 §'" Om befälhavarens skyldighet att till sjöfartsverket anmäla vissa
händelser ombord finnas bestämmelser i sjö lagen (1891: 35 s. 1).
Regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer kan besluta om
skyldighet för redare eller befälhavare att anmäla inträffade olycksfall eller
tillbud till olycksfall eller sjukdomsfall utöver vad som angives i sjö lagen.
19 § Om skyldighet att anlita lots och om lotsavgift gäller vad regeringen
eller, efter regeringens bemyndigande, förvaltningsmyndighet föreskriver.
20 §" Bestämmelserna i 1 § andra stycket och 2-18 §§ gälla icke ut
ländskt fartyg i v idare mån än regeringen förordnar därom.
10 kap.
Ansvarsbestämmelser
1 § Underlåter redare eller den som i redarens ställe brukar fartyget att
tillse att fartyget undergår tillsyn enligt 7 kap., dömes till dagsböter eller
fängelse i h ögst sex månader.
2 § Nyttjas fartyg till sjöfart utan att ha i de nna lag föreskrivet certifikat
eller i st rid mot bestämmelse i så dant certifikat eller nyttjas fartyg till sjö
fart utan att vara försett med lastmärke, om sådant är föreskrivet, dömes
befälhavaren till dagsböter eller fängelse i hö gst sex månader.
3 § Iakttager befälhavare icke de föreskrifter om minimibesättning, som
med stöd av denna lag fastställts att gälla för fartyget, dömes till dagsböter
eller fängelse i hö gst sex månader.
Gärning som avses i fö rsta stycket skall icke medföra ansvar, om lämp
lig person som varit kvalificerad till befattningen icke kunnat erhållas i se
nast besökta hamn och detta föranlett att de uppställda fordringarna på
kvalifikation hos medlem av minimibesättning icke blivit uppfyllda för viss
tjänst ombord.
Anställes den som ingår i minimibesättning och tillhör däcks- eller ma
skinavdelningen av annan än redaren, dömas redaren och befälhavaren till
dagsböter eller fängelse i h ögst sex månader.
158
Senaste lydelse av förutvarande 9 kap. 10 § se 1971; 293.
" Senaste lydelse av förutvarande 9 kap. 1! § se 19 75: 83.
¬
Visar redaren eller befälhavaren att han gjort vad på honom skäligen an-
SFS 1978:109
kommit för att förhindra förseelsen, är han dock fri från ansvar.
4 § Till böter eller fängelse i högst ett år dömes den som uppsåtligen eller
av oaktsamhet bryter mot förbud som meddelats med stöd av 8 kap. 1 § el
ler föreläggande som meddelats med stöd av 8 kap. 4 §.
Bryter någon mot föreläggande eller förbud, som förenats med vite, dö
mes ej till ansvar enligt första stycket.
5 § Beordrar befälhavare arbete i strid mot beslut av skyddsombud enligt
9 kap. 8 § utan att skäl som anges i 9 kap. 9 § föreligg er och åsidosättes
därmed uppenbart intresset att skyddsarbetet ombord bedrives i behörig
ordning, dömes till b öter.
6 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet underlåter att anlita lots,
när det åligger honom på grund av särskild föreskrift, dömes till böter eller
fängelse i högst sex månader.
7 §'^ Ha flera medverkat till gärning som avses i 1-4 och 6 §§, gäller 23
kap. brottsbalken.
8 § Den som olovligen och utan giltigt sk äl borttager skyddsanordning
eller sätter den ur bruk, dömes till dagsböter.
9 § Lämnar någon uppsåtligen tillsynsmyndighet oriktig uppgift för att
erhålla certifikat enligt denna lag eller att få sådant certifikat förlängt, dö
mes till dagsböter.
Den som uppsåtligen lämnar tillsynsmyndighet oriktig uppgift i fråga om
åtgärd, varom tillsynsmyndigheten givit anvisning, dömes till dag sböter.
10 §'3 Den som försummar vad som åligger honom enligt 9 kap. 2 § and
ra stycket, 10 §, 13 § eller 15 -17 §§, dömes till böter.
11 § Till straff enligt denna lag må ej dömas om strängare straff för gär
ningen stadgas i b rottsbalken eller sjölagen.
12 §
1 fråga om mål om ansvar enligt denna lag eller foreskrift som ut
färdas med stöd av lagen äga bestämmelserna i 336 och 338 §§ sjölagen
motsvarande tillämpning.
11 kap.
Besvär m. m.
1 § Talan mot beslut enligt denna lag som meddelats av tillsynsmyndig
het, som ej är central förvaltningsmyndighet, i annan fråga än sådan som
avses i 8 kap. 1 §, föres genom besvär hos sjöfartsverket.
Senaste lydelse av förutvarande 10 kap. 6 § se 1975:83.
Förutvarande 10 kap. 10 § upphävd genom 1975:722,
159
¬
SFS 1978:109
Beslut som avses i första stycket skall, om ej annat anges i beslutet, län
da till efte rrättelse, intill dess sjöfartsverket i anledning av anförda besvär
eller eljest annorlunda förordnar.
2 § 1 ärende, som genom besvär kommit under sjöfartsverkets prövning,
skall verket förordna om syn på fartyget, om klaganden begär det eller det
eljest prövas erforderligt.
Begär klaganden syn, skall han förskjuta kostnaden därför. Om det över
klagade beslutet fastställes, skall han slutligt bära denna kostnad. Ändras
beslutet, skall verket med hänsyn till omständigheter na pröva om och i va d
mån förskjutet belopp skall återbetalas till klaganden.
Regeringen förordnar efter vilka grunder kostnad som avses i andra
stycket skall bestämmas.
3 § Mot beslut som meddelats av sjöfartsverket genom annan än sjösä
kerhetsdirektören eller av annan tillsynsmyndighet i fråga, som avs es i 8
kap. I §, må talan ej fö ras.
Talan mot beslut som meddelats av s jöfartsverket genom sjö säkerhets
direktören i fråga, som avses i 8 kap. 1 §, föres hos kammarrätten genom
besvär.
Mot ann at beslut enligt denna lag av sjöfartsverket eller av annan till
synsmyndighet, som är central förvaltningsmyndighet, föres talan hos re
geringen genom besvär.
Om ej annat anges i beslut som avses i denna paragraf, skall det utan hin
der av anförda besvär lända till efterr ättelse, intill dess besvärsmyndighe
ten e ller, i fråga om beslut som skall underställas, sjösäkerhetsdirektören
annorlunda förordnar.
4 § Regeringen bemyndigas att meddela ytterligare föreskrifter i de avse
enden .^om regleras i denna lag. Regeringen får även meddela föreskrifter
om behörig het att föra fartyg eller ha befattning på fartyg.
Regeringen fär överlåta åt förvaltningsmyndighet att meddela föreskrif
ter som avses i första st ycket.
160
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1978.
På regeringens vägnar
BO TURESSON
Valter Nilsson
(Kommunikationsdepartementet)
1
i; t
¬