SFS 2008:498 Lag om ändring i radio- och TV-lagen (1996:844)

080498.PDF

Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.

background image

1

Svensk författningssamling

Lag
om ändring i radio- och TV-lagen (1996:844);

utfärdad den 5 juni 2008.

Enligt riksdagens beslut

1

föreskrivs att 7 kap. 2 § och 10 kap. 7 § radio-

och TV lagen (1996:844) ska ha följande lydelse.

7 kap.

2 §

Av en annons som inte är reklam ska det framgå i vems intresse den

sänds. Om reklamidentifiering finns bestämmelser i 9 § marknadsförings-
lagen (2008:486).

10 kap.

7 §

2

En handling som strider mot 7 kap. 3 och 4 §§ samt 10 § första eller

tredje stycket ska vid tillämpningen av 5, 23 och 26 §§ marknadsförings-
lagen (2008:486) anses utgöra otillbörlig marknadsföring mot konsumenter.
En sådan handling kan medföra marknadsstörningsavgift enligt bestäm-
melserna i 29–36 §§ marknadsföringslagen.

Denna lag träder i kraft den 1 juli 2008.

På regeringens vägnar

LENA ADELSOHN LILJEROTH

Maria Eka
(Kulturdepartementet)

1

Prop. 2007/08:115, bet. 2007/08:CU21, rskr. 2007/08:222.

2

Senaste lydelse 1998:1713.

SFS 2008:498

Utkom från trycket
den 16 juni 2008

background image

Thomson Förlag AB, tel. 08-587 671 00

Elanders, Vällingby 2008

Viktiga lagar inom förvaltningsrätten
JP Infonets förvaltningsrättsliga tjänster

JP Infonets förvaltningsrättsliga tjänster

Hanterar du förvaltningsrättsliga frågeställningar i ditt arbete? Vi på JP Infonet kan hjälpa dig att reda ut förvaltningsrättsliga frågor oavsett om du arbetar på en kommun, statlig myndighet, domstol eller advokatbyrå. Vi ger råd och stöd med bland annat handläggning, kommunalrätt, delegationsordningar, offentlighet och sekretess, omprövning av beslut och laglighetsprövning. Se allt inom förvaltningsrätt.