SFS 2019:354 Lag om ändring i radio- och tv-lagen (2010:696)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk författningssamling
Lag
om ändring i radio- och tv-lagen (2010:696)
Utfärdad den 29 maj 2019
Enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 att 7 kap. 2 §, 8 kap. 13 §, 15 kap. 5 och
9 §§ och 16 kap. 15 § radio- och tv-lagen (2010:696) ska ha följande lydelse.
7 kap.
2 §3 Program i tv-sändningar, sökbar text-tv eller i beställ-tv får inte spons-
ras av någon vars huvudsakliga verksamhet är att tillverka eller sälja alko-
holdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat enligt alkohollagen
(2010:1622), tobaksvaror eller sådana elektroniska cigaretter och påfyll-
ningsbehållare som avses i lagen (2018:2088) om tobak och liknande pro-
dukter.
8 kap.
13 §4 Bestämmelser om förbud mot reklam för alkoholdrycker, alkohol-
drycksliknande preparat, tobaksvaror samt elektroniska cigaretter och på-
fyllningsbehållare finns i 7 kap. 3 § alkohollagen (2010:1622) respektive i
4 kap. 1–4 §§ lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter.
15 kap.
5 §5 Bestämmelser om förbud mot reklam för alkoholdrycker, alkohol-
drycksliknande preparat, tobaksvaror samt elektroniska cigaretter och på-
fyllningsbehållare finns i 7 kap. 3 § alkohollagen (2010:1622) respektive i
4 kap. 1–4 §§ lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter.
9 §6 Program i ljudradiosändning får inte sponsras av någon vars huvud-
sakliga verksamhet är att tillverka eller sälja alkoholdrycker eller alkohol-
drycksliknande preparat enligt alkohollagen (2010:1622), tobaksvaror eller
sådana elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare som avses i lagen
(2018:2088) om tobak och liknande produkter.
1 Prop. 2018/19:59, bet. 2018/19:SoU18, rskr. 2018/19:239.
2 Se Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2015/1535 av den 9 september 2015 om ett
informationsförfarande beträffande tekniska föreskrifter och beträffande föreskrifter för informa-
tionssamhällets tjänster.
3 Senaste lydelse 2018:2094.
4 Senaste lydelse 2018:2094.
5 Senaste lydelse 2018:2094.
6 Senaste lydelse 2018:2094.
SFS
2019:354
Publicerad
den
4 juni 2019
2
SFS
2019:354
16 kap.
15 §7 Om en mot Sverige helt eller huvudsakligen riktad tv-sändning från
ett programföretag etablerat i en annan EES-stat strider mot 6 kap. 2 § andra
stycket 1 eller 2 när det gäller produktplacering av alkoholdrycker eller
7 kap. 2 § när det gäller att program inte får sponsras av någon vars huvud-
sakliga verksamhet är att tillverka alkoholdrycker eller alkoholdrycks-
liknande preparat enligt alkohollagen (2010:1622), får en behörig myndig-
het i Sverige kontakta en behörig myndighet i den andra EES-staten för att
uppmana programföretaget att följa bestämmelsen.
Detsamma gäller om en tv-sändning som nämns i första stycket strider
mot 8 kap. 7 eller 8 §, eller 7 kap. 3 § alkohollagen (2010:1622).
Om programföretaget inte följer uppmaningen i första stycket, får myn-
digheten vidta åtgärder mot programföretaget enligt 16 kap. 10 §, 17 kap. 5
och 6 §§ samt 29 och 48 §§ marknadsföringslagen (2008:486) om program-
företaget i fråga har etablerat sig i landet i syfte att kringgå de strängare
bestämmelser som skulle ha gällt om det var etablerat i det land vars myn-
dighet ingriper. Myndigheten får inte vidta åtgärderna förrän den har under-
rättat Europeiska kommissionen och den berörda medlemsstaten samt kom-
missionen har fastställt att åtgärderna är förenliga med unionsrätten.
Denna lag träder i kraft den 2 juli 2019.
På regeringens vägnar
AMANDA LIND
Helena Swenzén
(Kulturdepartementet)
7 Senaste lydelse 2010:1635.