SFS 1991:1076
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
Lag
SFS 1991:1076
om ändring i lagen (1978:763) med vissa bestämmeiser Utkom från trycket
om marknadsföring av alkoholdrycker;
den 28 juni 1991
utfardad den 20 juni 1991.
Enligt riksdagens beslut' föreskrivs att 2 § lagen (1978:763) med vissa
bestämmelser om marknadsföring av alkoholdrycker skall ha följande
lydelse.
2 § Med hänsyn till de hälsorisker som är förbundna med bruk av alko
hol skall särskild måttfullhet iakttas vid marknadsföring av alkoholdryck.
Därvid gäller särskilt att reklam- eller annan marknadsföringsåtgärd inte
får företas som är påträngande eller uppsökande eller som uppmanar till
bruk av alkohol.
Vid marknadsföring av alkoholdryck får inte användas kommersiell
annons i l judradio- eller televisionsprogram.
Vid marknadsföring av spritdryck, vin eller starköl får ej användas
kommersiell annons i periodisk skrift eller annan skrift på vilken tryckfri
hetsförordningen är tillämplig och som med avseende på ordningen för
dess utgivning är jämförbar med periodisk skrift. Detta gäller dock ej i
fråga om skrift som tillhandahålls endast på försäljningsställe för sådan
dryck.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 19 91.
På regeringens vägnar
MARGOT WALLSTRÖM
Lotty Nordling
(Civildepartementet)
Prop. 1990/91:149. KU39. rskr. 370.
1827
¬