Lag (1981:1104) om verk­sam­he­ten hos vissa regi­o­nala alar­me­rings­cen­tra­ler

Utfär­dad:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 1981:1104
Depar­te­ment: Finans­de­par­te­men­tet DIS
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2022:489
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

1981:1104
Depar­te­ment/myn­dig­het: Finans­de­par­te­men­tet DIS
Utfär­dad: 1981-​12-03
Änd­rad: t.o.m. SFS

2022:489
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)


1 §   Denna lag gäl­ler verk­sam­he­ten hos regi­o­nala alar­me­rings­cen­tra­ler som har till syfte att möj­lig­göra snabba och effek­tiva hjäl­pin­sat­ser i nödsi­tu­a­tio­ner och som har upp­rät­tats efter avtal med sta­ten. Lag (1993:610).

2 §   Den som sva­rar för alar­me­rings­cen­tra­ler som anges i 1 § får inte utan till­stånd av rege­ringen spela in tele­fon­sam­tal som inne­bär att någon avser att till­kalla eller annars kon­takta Polis­myn­dig­he­ten, en kom­mu­nal orga­ni­sa­tion för rädd­nings­tjänst, ambu­lans eller något annat hjälp­or­gan och som över­förs via ett all­mänt elektro­niskt kom­mu­ni­ka­tions­nät till eller från en sådan cen­tral.

Ett till­stånd får även i den utsträck­ning som krävs för snabba och effek­tiva hjäl­pin­sat­ser omfatta en rätt att
   1. avlyssna och spela in sådana tele­fon­sam­tal som avses i första styc­ket och som har kopp­lats vidare av en alar­me­rings­cen­tral till ett hjälp­or­gan,
   2. avbryta pågående tele­fon­sam­tal för att sam­tal ska kunna kopp­las vidare från en alar­me­rings­cen­tral till ett hjälp­or­gan.
Lag (2022:489).

3 §   Till­stånd skall för­e­nas med vill­kor om hur inspel­ning, avlyss­ning och avbry­tande av tele­fon­sam­tal får utfö­ras. Vidare skall till­stånd för­e­nas med vill­kor i fråga om för­va­ring, använd­ning och för­stö­ring av sådant mate­rial vari­ge­nom upp­gift om tele­fon­sam­tal kan erhål­las.

4 §   Den som är eller har varit verk­sam hos en alar­me­rings­cen­tral som anges i 1 § får inte obe­hö­ri­gen röja eller utnyttja vad han eller hon i verk­sam­he­ten har fått veta om sådant som har ytt­rats vid tele­fon­sam­tal som avses i 2 § och som rör en enskilds per­son­liga eller eko­no­miska för­hål­lan­den eller som rör för­hål­lan­den av bety­delse för rikets för­svar, folk­för­sörj­ningen eller före­byg­gan­det och beiv­ran­det av brott.

I det all­män­nas verk­sam­het tilläm­pas i stäl­let bestäm­mel­serna i offentlighets-​​ och sek­re­tess­la­gen (2009:400).
Lag (2009:428).