Lag (2005:59) om distans­av­tal och avtal utan­för affärslo­ka­ler

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2005:59
Depar­te­ment: Justi­tie­de­par­te­men­tet L2
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2022:1756
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2005:59
Depar­te­ment/myn­dig­het: Justi­tie­de­par­te­men­tet L2
Utfär­dad: 2005-​02-24
Änd­rad: t.o.m. SFS

2022:1756
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)



1 kap. Inle­dande bestäm­mel­ser

Lagens inne­håll

1 §   Denna lag inne­hål­ler bestäm­mel­ser om kon­su­ment­skydd vid distans­av­tal och avtal utan­för affärslo­ka­ler. Lag (2014:14).

Defi­ni­tio­ner

2 §   I lagen avses med

affärslo­kal: fast eller rör­ligt affärs­ställe där näringsid­ka­ren var­ak­tigt eller van­li­gen dri­ver verk­sam­het,
avtal utan­för affärslo­ka­ler: avtal som ingås
   - då näringsid­ka­ren och kon­su­men­ten sam­ti­digt är när­va­rande på någon annan plats än i näringsid­ka­rens affärslo­kal eller efter det att kon­su­men­ten läm­nat ett anbud på en sådan plats,
   - i näringsid­ka­rens affärslo­kal eller med hjälp av ett medel för distans­kom­mu­ni­ka­tion i ome­del­bar anslut­ning till att kon­su­men­ten kon­tak­tats av näringsid­ka­ren på någon annan plats där de sam­ti­digt varit när­va­rande, eller
   - under en utflykt som har orga­ni­se­rats av näringsid­ka­ren i marknadsförings-​ eller för­sälj­nings­syfte,
digi­talt inne­håll: data som fram­ställs och till­han­da­hålls i digi­tal form,
digi­tal tjänst: en tjänst som gör det möj­ligt för kon­su­men­ten att skapa, bear­beta, lagra eller få till­gång till upp­gif­ter i digi­tal form, eller att utbyta upp­gif­ter eller inte­ra­gera på annat sätt med upp­gif­ter i digi­tal form som lad­das upp eller ska­pas av kon­su­men­ten eller av andra använ­dare av tjäns­ten,
distans­av­tal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsid­ka­ren orga­ni­se­rat system för att träffa avtal på distans, om kom­mu­ni­ka­tio­nen ute­slu­tande sker på distans,
drifts­kom­pa­ti­bi­li­tet: för­måga att fun­gera med annan hård­vara eller pro­gram­vara än sådan som nor­malt används med samma typ av varor med digi­tala delar, digi­talt inne­håll eller digi­tala tjäns­ter,
kom­pa­ti­bi­li­tet: för­måga att utan kon­ver­te­ring fun­gera med sådan hård­vara eller pro­gram­vara som nor­malt används med samma typ av varor med digi­tala delar, digi­talt inne­håll eller digi­tala tjäns­ter,
kon­su­ment: en fysisk per­son som hand­lar huvud­sak­li­gen för ända­mål som fal­ler utan­för närings­verk­sam­het,
mark­nads­plats online: en tjänst som använ­der pro­gram­vara, inbe­gri­pet en webb­plats, en del av en webb­plats eller en appli­ka­tion, som admi­ni­stre­ras av en näringsid­kare eller för den­nes räk­ning och som gör det möj­ligt för kon­su­men­ten att ingå distans­av­tal med andra näringsid­kare eller kon­su­men­ter,
näringsid­kare: en fysisk eller juri­disk per­son som hand­lar för ända­mål som har sam­band med den egna närings­verk­sam­he­ten,
per­son­upp­gif­ter: sådan infor­ma­tion som avses i arti­kel 4.1 i Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska per­so­ner med avse­ende på behand­ling av per­son­upp­gif­ter och om det fria flö­det av sådana upp­gif­ter och om upp­hä­vande av direk­tiv 95/46/EG (all­män data­skydds­för­ord­ning),
vara: lös sak, med eller utan digi­tala delar,
vara med digi­tala delar: lös sak som är inte­gre­rad eller sam­man­kopp­lad med ett digi­talt inne­håll eller en digi­tal tjänst på ett sådant sätt att avsak­na­den av det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten gör att varan inte kan använ­das på det sätt som är avsett. Lag (2022:655).

Behö­rig­het för näringsid­ka­rens ombud

3 §   Om näringsid­ka­ren anli­tar ett ombud, ska denne all­tid anses behö­rig att handla på näringsid­ka­rens väg­nar när det gäl­ler att
   - ingå distans­av­tal eller avtal utan­för affärslo­ka­ler,
   - utfästa för­må­ner som är avsedda att ingå i ett sådant avtal, och
   - ta emot betal­ning för näringsid­ka­rens räk­ning.

Näringsid­ka­ren får inte till nack­del för kon­su­men­ten inskränka denna behö­rig­het. Lag (2014:14).

Avtals­vill­kor som avvi­ker från lagen

4 §   Ett avtals­vill­kor som i jäm­fö­relse med bestäm­mel­serna i denna lag är till nack­del för kon­su­men­ten är utan ver­kan mot denne, om inte annat anges i lagen. Lag (2014:14).

Behand­ling av per­son­upp­gif­ter

5 §   Bestäm­mel­ser om behand­ling av per­son­upp­gif­ter finns i Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) nr 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska per­so­ner med avse­ende på behand­ling av per­son­upp­gif­ter och om det fria flö­det av sådana upp­gif­ter och om upp­hä­vande av direk­tiv 95/46/EG (all­män data­skydds­för­ord­ning), i lagen (2018:218) med kom­plet­te­rande bestäm­mel­ser till EU:s data­skydds­för­ord­ning och i före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till den lagen.
Lag (2022:655).


2 kap. Avtal om varor och icke finan­si­ella tjäns­ter

Tillämp­nings­om­råde

1 §   Detta kapi­tel gäl­ler för ett avtal genom vil­ket en näringsid­kare mot betal­ning över­lå­ter eller upp­lå­ter lös egen­dom till eller utför en tjänst åt en kon­su­ment. Med tjänst avses i detta kapi­tel också uthyr­ning av fast egen­dom.

Kapit­let gäl­ler också för ett avtal genom vil­ket en näringsid­kare i utbyte mot endast kon­su­men­tens per­son­upp­gif­ter ska till­han­da­hålla ett digi­talt inne­håll på något annat sätt än på ett fysiskt medium eller en digi­tal tjänst åt en kon­su­ment. Detta gäl­ler dock inte om per­son­upp­gif­terna behand­las av näringsid­ka­ren endast för att upp­fylla rätts­liga krav som gäl­ler för denne eller för att till­han­da­hålla det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten.

För avtal om finan­si­ella tjäns­ter eller om över­lå­telse eller emis­sion av finan­si­ella instru­ment gäl­ler i stäl­let 3 kap.
Lag (2022:655).

1 a §   Detta kapi­tel gäl­ler inte för avtal som
   1. avser uthyr­ning för var­ak­tigt boende,
   2. avser upp­fö­rande av bygg­nad eller annan fast anlägg­ning på mark eller i vat­ten,
   3. ingås med hjälp av en varu­au­to­mat eller annan lik­nande auto­mat eller i en auto­ma­ti­se­rad affärslo­kal,
   4. ingås med en ope­ra­tör genom använd­ning av en offent­lig tele­fon­au­to­mat,
   5. avser en tjänst som full­görs genom använd­ning av en telefon-​, internet-​ eller fax­upp­kopp­ling, om tjäns­ten utförs vid ett enda till­fälle,
   6. avser vad­håll­ning, kasi­no­spel eller andra lot­te­ritjäns­ter,
   7. avser för­sälj­ning av livs­me­del eller andra dag­lig­va­ror för hus­hål­let som leve­re­ras till en kon­su­ments bostad eller arbets­plats i ett dis­tri­bu­tions­sy­stem med regel­bun­den utkör­ning, eller
   8. omfat­tas av lagen (2011:914) om kon­su­ment­skydd vid avtal om tids­de­lat boende eller lång­fris­tig semester­pro­dukt eller omfat­tas av bestäm­mel­serna om paket­re­sor i paketre­se­la­gen (2018:1217).

Kapit­let gäl­ler inte för avtal utan­för affärslo­ka­ler, om det pris som kon­su­men­ten sam­man­lagt ska betala under­sti­ger 400 kro­nor.

I fråga om avtal om trans­port av per­so­ner gäl­ler endast 3 § tredje styc­ket och 9 §. Lag (2022:655).

Infor­ma­tion innan ett avtal ingås

2 §   Innan ett avtal ingås ska näringsid­ka­ren ge kon­su­men­ten infor­ma­tion om
   1. sitt namn, orga­ni­sa­tions­num­mer, tele­fon­num­mer, adress, e- post­a­dress och andra medel för kom­mu­ni­ka­tion via inter­net som näringsid­ka­ren till­han­da­hål­ler och som gör det möj­ligt för kon­su­men­ten att bevara upp­gif­ter i en läs­bar och var­ak­tig form, och, om näringsid­ka­ren age­rar för någon annans räk­ning, mot­sva­rande upp­gif­ter för den näringsid­ka­ren,
   2. varans eller tjäns­tens huvud­sak­liga egen­ska­per i den omfatt­ning som är lämp­lig med hän­syn till varan eller tjäns­ten och till hur infor­ma­tio­nen ges,
   3. varans eller tjäns­tens pris, inbe­gri­pet skat­ter och avgif­ter, eller, om pri­set inte kan anges i för­väg, hur pri­set beräk­nas; om avta­let löper på obe­grän­sad tid eller avser en pre­nu­me­ra­tion, ska även kost­na­derna per fak­tu­re­rings­pe­riod och per månad anges,
   4. per­so­nan­pass­ning av pri­set på grund av auto­ma­ti­se­rat besluts­fat­tande,
   5. kost­na­der för leve­rans eller porto och andra till­kom­mande kost­na­der,
   6. kost­na­den för att ett medel för distans­kom­mu­ni­ka­tion används, om inte kost­na­den är beräk­nad efter nor­mal­taxa,
   7. vill­ko­ren för betal­ning samt för leve­rans eller full­gö­rande på något annat sätt och tid­punkt för leve­rans eller full­gö­rande; om avta­let ska ingås på näringsid­ka­rens webb­plats, ska det i bör­jan av beställ­nings­pro­ces­sen anges vilka betal­nings­sätt som god­tas och om det finns några begräns­ningar för leve­ran­sen,
   8. hand­pen­ning eller andra eko­no­miska garan­tier som kon­su­men­ten ska lämna och de vill­kor som gäl­ler för detta,
   9. den rätt som kon­su­men­ten har att rekla­mera enligt lag, hur rekla­ma­tion kan göras och gatu­a­dres­sen till det verk­sam­hets­ställe dit kon­su­men­ten kan vända sig för att fram­ställa kla­go­mål,
   10. huruvida och under vilka för­ut­sätt­ningar det finns en ång­er­rätt, tids­fris­ten och övriga vill­kor för ång­er­rät­ten, hur ång­er­rät­ten utövas samt att det finns ett stan­dard­for­mu­lär för utö­vande av ång­er­rät­ten,
   11. den skyl­dig­het kon­su­men­ten vid utö­vande av ång­er­rät­ten kan ha att på egen bekost­nad åter­sända varan samt, vid distans­av­tal, kost­na­den för att åter­sända varan om den är sådan att den inte kan åter­sän­das med post,
   12. huruvida kon­su­men­ten är skyl­dig att ersätta näringsid­ka­ren enligt 15 § 3 eller 4,
   13. åta­gan­den från näringsid­ka­ren eller till­ver­ka­ren om att, utö­ver vad som föl­jer av lag, betala till­baka det som beta­lats för varan, byta ut eller repa­rera den eller utföra någon form av ser­vice på den, ifall varan inte över­ens­stäm­mer med upp­gif­ter som läm­nats i utfäs­tel­ser eller mark­nads­fö­ring eller om det finns andra avvi­kel­ser från upp­gif­ter som läm­nats på ett sådant sätt,
   14. den assi­stans och ser­vice som gäl­ler efter för­sälj­ningen,
   15. upp­fö­ran­de­ko­der som gäl­ler för näringsid­ka­ren och hur kon­su­men­ten kan ta del av dem,
   16. avta­lets löp­tid,
   17. kor­taste gil­tig­hets­tid för kon­su­men­tens skyl­dig­he­ter enligt avta­let,
   18. vill­ko­ren för att säga upp avta­let, om det gäl­ler tills vidare eller för­nyas auto­ma­tiskt,
   19. funk­tio­nen hos en vara med digi­tala delar, digi­talt inne­håll eller en digi­tal tjänst, inbe­gri­pet tek­niska skydds­åt­gär­der,
   20. kom­pa­ti­bi­li­tet och drifts­kom­pa­ti­bi­li­tet mel­lan varor med digi­tala delar, digi­talt inne­håll och digi­tala tjäns­ter, i den utsträck­ning näringsid­ka­ren kän­ner till eller borde känna till det, och
   21. vilka möj­lig­he­ter som finns att få en tvist med näringsid­ka­ren prö­vad utan­för dom­stol.

Vid en auk­tion får infor­ma­tio­nen enligt första styc­ket 1 ersät­tas med mot­sva­rande upp­gif­ter om auk­tions­för­rät­ta­ren, om det är möj­ligt att delta i auk­tio­nen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distans­kom­mu­ni­ka­tion. Under samma för­ut­sätt­ning får infor­ma­tion enligt första styc­ket 9 om gatu­a­dres­sen till det verk­sam­hets­ställe dit kon­su­men­ten kan fram­ställa kla­go­mål avse auk­tions­för­rät­ta­rens verk­sam­hets­ställe. Lag (2022:655).

2 a §   Innan ett avtal ingås ska näringsid­ka­ren, om det finns en ång­er­rätt, ge kon­su­men­ten ett stan­dard­for­mu­lär för utö­vande av ång­er­rät­ten. Lag (2020:169).

2 b §   Innan ett avtal ingås på en mark­nads­plats online ska den näringsid­kare som till­han­da­hål­ler mark­nads­plat­sen ge kon­su­men­ten infor­ma­tion om
   1. de kri­te­rier som främst bestäm­mer rank­ningen av erbju­dan­den som pre­sen­te­ras vid en sök­ning och deras bety­delse jäm­fört med andra kri­te­rier,
   2. huruvida den som erbju­der en vara, en tjänst eller digi­talt inne­håll är näringsid­kare eller inte, base­rat på den upp­gift om det som denne läm­nat,
   3. ifall den som erbju­der en vara, en tjänst eller digi­talt inne­håll inte är näringsid­kare, att bestäm­mel­serna i denna lag och andra kon­su­ment­skyd­dande lagar inte gäl­ler, och
   4. i de fall för­plik­tel­serna enligt avta­let är upp­de­lade mel­lan den som erbju­der en vara, en tjänst eller digi­talt inne­håll och den som till­han­da­hål­ler mark­nads­plat­sen, hur för­plik­tel­serna är upp­de­lade. Lag (2022:655).

Hur infor­ma­tion ska ges innan ett distans­av­tal ingås

3 §   I fråga om distans­av­tal ska infor­ma­tio­nen enligt 2-2 b §§ ges klart och begrip­ligt och på ett sätt som är anpas­sat till det medel för distans­kom­mu­ni­ka­tion som används. Sär­skild hän­syn ska tas till beho­ven hos underå­riga och andra sär­skilt utsatta per­so­ner. Infor­ma­tio­nen enligt 2 b § 1 ska ges i ett sär­skilt avsnitt i onli­ne­gräns­snit­tet och vara direkt och lätt till­gäng­lig från den plats där sökre­sul­ta­ten pre­sen­te­ras.

Om avta­let ska ingås genom ett sådant medel för distans­kom­mu­ni­ka­tion som gör att infor­ma­tion endast kan ges i begrän­sad omfatt­ning eller under begrän­sad tid, ska åtminstone infor­ma­tion enligt 2 § första styc­ket 1, i fråga

om näringsid­ka­rens namn och orga­ni­sa­tions­num­mer, 2-5, 16 och 18 ges med hjälp av det kom­mu­ni­ka­tions­med­let. Om det finns en ång­er­rätt, ska infor­ma­tion enligt 2 § första styc­ket 10 också ges med hjälp av kom­mu­ni­ka­tions­med­let. Övrig infor­ma­tion enligt 2 § första styc­ket och 2 a § ska ges på något annat lämp­ligt sätt i enlig­het med kra­ven i första styc­ket i denna para­graf.

Om avta­let ska ingås på näringsid­ka­rens webb­plats, ska kon­su­men­ten sär­skilt upp­märk­sam­mas på inne­hål­let i den infor­ma­tion som ges enligt 2 § första styc­ket 2-5 och 16-18.
Lag (2022:655).

Sär­skilda reg­ler vid tele­fon­för­sälj­ning

3 a §   Om näringsid­ka­ren på eget ini­ti­a­tiv kon­tak­tar kon­su­men­ten per tele­fon i syfte att ingå ett distans­av­tal, ska kon­su­men­ten i bör­jan av sam­ta­let infor­me­ras om näringsid­ka­rens iden­ti­tet, syf­tet med sam­ta­let och nam­net på den per­son som är i kon­takt med kon­su­men­ten och hans eller hen­nes rela­tion till näringsid­ka­ren.

Om ett avtal ska ingås till följd av en sådan kon­takt som avses i första styc­ket, ska näringsid­ka­ren bekräfta sitt anbud i en hand­ling eller i någon annan läs­bar och var­ak­tig form som är till­gäng­lig för kon­su­men­ten.

Ett avtal ingås genom att kon­su­men­ten efter sam­ta­let skrift­li­gen accep­te­rar näringsid­ka­rens anbud. Ett avtal som inte har ingåtts på detta sätt är ogil­tigt och kon­su­men­ten är då inte skyl­dig att betala för några varor eller tjäns­ter. Kon­su­men­ten ska infor­me­ras om detta i näringsid­ka­rens bekräf­telse av anbu­det. Lag (2018:1321).

Hur infor­ma­tion ska ges efter det att ett distans­av­tal har ingåtts

4 §   När ett distans­av­tal har ingåtts ska näringsid­ka­ren inom rim­lig tid ge kon­su­men­ten en bekräf­telse på avta­let. Bekräf­tel­sen ska ges senast när varan leve­re­ras eller tjäns­ten bör­jar utfö­ras.

Bekräf­tel­sen ska ges i en hand­ling eller i någon annan läs­bar och var­ak­tig form som är till­gäng­lig för kon­su­men­ten och inne­hålla den infor­ma­tion enligt 2 och 2 a §§ som inte redan har getts i sådan form. Om kon­su­men­ten i enlig­het med 11 § 11 har gått med på att det inte finns någon ång­er­rätt vid köp av digi­talt inne­håll, ska det framgå av bekräf­tel­sen.
Lag (2020:169).

Hur infor­ma­tion ska ges vid avtal utan­för affärslo­ka­ler

5 §   I fråga om avtal utan­för affärslo­ka­ler ska infor­ma­tio­nen enligt 2 och 2 a §§ ges klart och begrip­ligt i en hand­ling eller, om kon­su­men­ten sam­tyc­ker till det, i en annan läs­bar och var­ak­tig form som är till­gäng­lig för kon­su­men­ten. Sär­skild hän­syn ska tas till beho­ven hos underå­riga och andra sär­skilt utsatta per­so­ner.

När ett avtal har ingåtts ska näringsid­ka­ren ge kon­su­men­ten en kopia av det under­teck­nade avta­let eller en bekräf­telse på avta­let. Kopian eller bekräf­tel­sen ska ges i en hand­ling eller, om kon­su­men­ten sam­tyc­ker till det, i en annan läs­bar och var­ak­tig form som är till­gäng­lig för kon­su­men­ten. Om kon­su­men­ten i enlig­het med 11 § 11 har gått med på att det inte finns någon ång­er­rätt vid köp av digi­talt inne­håll, ska det framgå av kopian eller bekräf­tel­sen. Lag (2020:169).

Påfölj­der vid ute­bli­ven infor­ma­tion

6 §   Om näringsid­ka­ren inte ger infor­ma­tion i enlig­het med 2-5 §§, ska mark­nads­fö­rings­la­gen (2008:486) tilläm­pas. Sådan infor­ma­tion ska anses vara väsent­lig enligt 10 § tredje styc­ket mark­nads­fö­rings­la­gen. Lag (2022:655).

7 §   Om näringsid­ka­ren inte före avta­lets ingå­ende och på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första styc­ket har gett sådan infor­ma­tion om till­kom­mande kost­na­der som anges i 2 § första styc­ket 5, är kon­su­men­ten inte skyl­dig att betala dessa kost­na­der. Lag (2022:655).

Infor­ma­tio­nen som avtal­s­in­ne­håll

8 §   Infor­ma­tio­nen enligt 2 § är en del av avta­let, såvida par­terna inte uttryck­li­gen har kom­mit över­ens om något annat. Lag (2018:1321).

Beställ­ning som görs på en webb­plats

9 §   Vid distans­av­tal som ingås på en webb­plats är kon­su­men­ten bun­den av en beställ­ning som med­för en betal­nings­för­plik­telse endast om för­plik­tel­sen har tyd­lig­gjorts före beställ­ningen och kon­su­men­ten uttryck­li­gen har påta­git sig för­plik­tel­sen.
Lag (2014:14).

Kon­su­men­tens ång­er­rätt

10 §   Kon­su­men­ten har rätt att från­träda avta­let (ång­er­rätt) genom att till näringsid­ka­ren lämna eller sända ett tyd­ligt med­de­lande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 12 § (ång­er­frist). Kon­su­men­ten kan för detta ända­mål använda det stan­dard­for­mu­lär för utö­vande av ång­er­rät­ten som avses i 2 a §. Om kon­su­men­ten läm­nar med­de­lan­det på näringsid­ka­rens webb­plats, ska näringsid­ka­ren utan dröjs­mål bekräfta mot­ta­gan­det av med­de­lan­det i en läs­bar och var­ak­tig form som är till­gäng­lig för kon­su­men­ten.

Om kon­su­men­ten i rätt tid och på ett ända­måls­en­ligt sätt har läm­nat eller sänt ett med­de­lande enligt första styc­ket, får med­de­lan­det åbe­ro­pas även om det för­se­nas, för­vans­kas eller inte kom­mer fram. Lag (2020:169).

Undan­tag från ång­er­rät­ten

11 §   Ång­er­rät­ten gäl­ler inte för avtal som
   1. avser en tjänst som har full­gjorts
   - mot betal­ning om kon­su­men­ten uttryck­li­gen har sam­tyckt till att tjäns­ten bör­jar utfö­ras och gått med på att det inte finns någon ång­er­rätt när tjäns­ten har full­gjorts, eller
   - i utbyte mot endast kon­su­men­tens per­son­upp­gif­ter,
   2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana sväng­ningar på mark­na­den som näringsid­ka­ren inte kan påverka och som kan inträffa under ång­er­fris­ten,
   3. avser en vara som har till­ver­kats enligt kon­su­men­tens anvis­ningar eller som annars har fått en tyd­lig per­son­lig prä­gel,
   4. avser en vara som snabbt kan för­säm­ras eller bli för gam­mal,
   5. avser en vara som med bru­ten för­seg­ling inte lämp­li­gen kan åter­läm­nas på grund av hälso-​ eller hygi­enskäl och för­seg­lingen har bru­tits av kon­su­men­ten,
   6. avser en vara som till sin natur är sådan att den efter leve­rans sam­man­blan­das med en annan vara på så sätt att varorna inte kan skil­jas från varandra,
   7. avser alko­hol­hal­tig dryck till ett bestämt pris, när leve­rans inte kan ske inom 30 dagar och vär­det på dryc­ken vid leve­ran­sen beror på sådana sväng­ningar på mark­na­den som näringsid­ka­ren inte kan påverka,
   8. avser en för­seg­lad ljud- eller bildupp­tag­ning eller ett för­seg­lat dator­pro­gram och för­seg­lingen har bru­tits av kon­su­men­ten,
   9. avser lös­num­mer av en tid­ning eller en tid­skrift,
   10. ingås vid en auk­tion, om det är möj­ligt att delta i auk­tio­nen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distans­kom­mu­ni­ka­tion,
   11. avser till­han­da­hål­lande av digi­talt inne­håll på något annat sätt än på ett fysiskt medium om till­han­da­hål­lan­det har påbör­jats och, ifall avta­let inne­bär en betal­nings­för­plik­telse för kon­su­men­ten,
   - kon­su­men­ten uttryck­li­gen har sam­tyckt till att till­han­da­hål­lan­det påbör­jas och gått med på att det där­i­ge­nom inte finns någon ång­er­rätt, och
   - näringsid­ka­ren antingen gett en bekräf­telse på avta­let enligt 4 § eller gett en kopia av eller en bekräf­telse på avta­let enligt 5 § andra styc­ket,
   12. avser kul­tu­re­ve­ne­mang, idrotts­e­ve­ne­mang eller någon annan lik­nande fri­tids­ak­ti­vi­tet, ser­ve­ring, cate­ring eller någon annan lik­nande tjänst, inkvar­te­ring, varu­trans­port eller bilut­hyr­ning, om näringsid­ka­ren ska till­han­da­hålla tjäns­ten på en bestämd dag eller under en bestämd tids­pe­riod,
   13. avser en bråds­kande reparations-​ eller under­hållsåt­gärd vid ett besök i kon­su­men­tens bostad, om besö­ket äger rum på kon­su­men­tens ini­ti­a­tiv och uttryck­liga begä­ran och reparations-​ eller under­hållsåt­gär­den omfat­tas av kon­su­men­tens begä­ran eller har ett direkt sam­band med denna, eller
   14. avser en tjänst som har full­gjorts, om kon­su­men­ten uttryck­li­gen har begärt ett besök från näringsid­ka­ren i syfte att denne ska utföra repa­ra­tions­åt­gär­der och kon­su­men­ten uttryck­li­gen har sam­tyckt till att tjäns­ten bör­jar utfö­ras.
Lag (2022:655).

Ång­er­fris­ten

12 §   Vid avtal om över­lå­telse eller upp­lå­telse av en vara bör­jar ång­er­fris­ten löpa den dag då kon­su­men­ten får varan i sin besitt­ning. Vid avtal om en tjänst bör­jar ång­er­fris­ten löpa den dag då avta­let ingås.

Om avta­let avser flera varor eller en vara som består av flera delar, bör­jar ång­er­fris­ten löpa den dag då kon­su­men­ten får den sista varan respek­tive den sista delen av varan i sin besitt­ning. I fråga om regel­bun­den leve­rans av varor under en viss tid bör­jar ång­er­fris­ten dock löpa när kon­su­men­ten får varorna från den första leve­ran­sen i sin besitt­ning.

I fråga om avtal om leve­rans av vat­ten, gas eller el, när för­sälj­ningen inte sker i en begrän­sad volym eller en fast­ställd kvan­ti­tet, och i fråga om avtal om leve­rans av fjärr­värme, bör­jar ång­er­fris­ten löpa den dag då avta­let ingås. Det­samma gäl­ler i fråga om avtal om digi­talt inne­håll som leve­re­ras på något annat sätt än på ett fysiskt medium.

Ång­er­fris­ten enligt första-​tredje styc­kena bör­jar ald­rig löpa för­rän kon­su­men­ten har fått infor­ma­tion om ång­er­rät­ten enligt 2 § första styc­ket 10 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första styc­ket. Rät­ten att ångra sig upp­hör dock senast ett år efter det att ång­er­fris­ten skulle ha löpt ut om infor­ma­tion hade getts på före­skri­vet sätt. Lag (2022:655).

Ver­kan av att kon­su­men­ten utö­var sin ång­er­rätt

13 §   Om kon­su­men­ten utö­var sin ång­er­rätt, ska kon­su­men­ten utan onö­digt dröjs­mål och senast inom 14 dagar på egen bekost­nad lämna eller sända till­baka varan till näringsid­ka­ren. Om näringsid­ka­ren har gått med på att stå för kost­na­den för åter­sän­dande av varan eller inte har gett kon­su­men­ten infor­ma­tion enligt 2 § första styc­ket 11 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första styc­ket, ska kost­na­den bäras av näringsid­ka­ren.

Första styc­ket gäl­ler inte, om näringsid­ka­ren har erbju­dit sig att hämta varan eller, vid avtal utan­för affärslo­ka­ler, varan leve­re­rats till kon­su­men­tens bostad när avta­let ingicks och inte lämp­li­gen kan åter­sän­das med post. I sådana fall ska näringsid­ka­ren på egen bekost­nad hämta varan. Lag (2022:655).

13 a §   Om kon­su­men­ten utö­var sin ång­er­rätt avse­ende ett avtal om till­han­da­hål­lande av digi­talt inne­håll eller en digi­tal tjänst, ska kon­su­men­ten avstå från att använda det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten och från att göra detta till­gäng­ligt för annan. Näringsid­ka­ren får, utom i fall som avses i 14 a § tredje styc­ket, hindra sådan använd­ning. Lag (2022:655).

14 §   Om kon­su­men­ten utö­var sin ång­er­rätt, ska näringsid­ka­ren betala till­baka vad kon­su­men­ten har beta­lat till näringsid­ka­ren. Åter­be­tal­ning ska göras utan onö­digt dröjs­mål och senast inom 14 dagar från den dag då näringsid­ka­ren tog emot kon­su­men­tens med­de­lande om att avta­let från­trätts.

Vid avtal om över­lå­telse eller upp­lå­telse av en vara behö­ver åter­be­tal­ning dock inte göras för­rän näringsid­ka­ren tagit emot varan från kon­su­men­ten eller kon­su­men­ten visat att varan sänts till­baka. Detta gäl­ler inte om näringsid­ka­ren enligt 13 § andra styc­ket på egen bekost­nad ska hämta varan.

Näringsid­ka­ren ska använda samma betal­nings­sätt som kon­su­men­ten, om inte kon­su­men­ten uttryck­li­gen går med på något annat. Kon­su­men­ten får inte drab­bas av några kost­na­der på grund av att ett annat betal­nings­sätt används.
Lag (2014:14).

14 a §   Om kon­su­men­ten utö­var sin ång­er­rätt avse­ende ett avtal om till­han­da­hål­lande av digi­talt inne­håll eller en digi­tal tjänst, får näringsid­ka­ren inte använda inne­håll som kon­su­men­ten har till­han­da­hål­lit eller ska­pat vid använd­ningen av det digi­tala inne­hål­let eller den digi­tala tjäns­ten och som inte är per­son­upp­gif­ter.

Näringsid­ka­ren får dock använda sådant inne­håll om det
   1. inte har något annat använd­nings­om­råde än det digi­tala inne­håll eller den digi­tala tjänst som till­han­da­hålls av näringsid­ka­ren,
   2. endast rör kon­su­men­tens verk­sam­het vid den­nes använd­ning av det digi­tala inne­håll eller den digi­tala tjänst som till­han­da­hålls av näringsid­ka­ren,
   3. har satts sam­man med andra upp­gif­ter av näringsid­ka­ren och det inte är möj­ligt eller endast med opro­por­tio­nella ansträng­ningar går att dela upp inne­hål­let, eller
   4. har ska­pats gemen­samt med andra och inne­hål­let kan använ­das av andra kon­su­men­ter.

På kon­su­men­tens begä­ran ska näringsid­ka­ren till­gäng­lig­göra sådant inne­håll som avses i första styc­ket för kon­su­men­ten, för­u­tom i de fall som avses i andra styc­ket 1-3. Inne­hål­let ska göras till­gäng­ligt utan kost­nad, inom skä­lig tid och i ett all­mänt använt, maskin­läs­bart for­mat. Lag (2022:655).

15 §   Om kon­su­men­ten utö­var sin ång­er­rätt, ska kon­su­men­ten ersätta näringsid­ka­ren för
   1. för­höjda leve­rans­kost­na­der på grund av kon­su­men­tens val av leve­rans­me­tod,
   2. en varas vär­de­minsk­ning i den mån den beror på att kon­su­men­ten han­te­rat varan i större omfatt­ning än som varit nöd­vän­digt för att fast­ställa dess egen­ska­per eller funk­tion, under för­ut­sätt­ning att näringsid­ka­ren har gett kon­su­men­ten infor­ma­tion enligt 2 § första styc­ket 10 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första styc­ket,
   3. en pro­por­tio­nell andel av det avta­lade pri­set, i den mån pri­set är skä­ligt, för en tjänst som del­vis utförts innan kon­su­men­ten utö­vade ång­er­rät­ten, under för­ut­sätt­ning att kon­su­men­ten uttryck­li­gen, och i fråga om avtal utan­för affärslo­ka­ler i en hand­ling eller i någon annan läs­bar och var­ak­tig form, har begärt att tjäns­ten skulle börja utfö­ras under ång­er­fris­ten, och näringsid­ka­ren har gett kon­su­men­ten infor­ma­tion enligt 2 § första styc­ket 10 och 12 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första styc­ket, och
   4. en pro­por­tio­nell andel av det avta­lade pri­set, i den mån pri­set är skä­ligt, för vat­ten, gas eller el, när för­sälj­ningen inte skett i en begrän­sad volym eller en fast­ställd kvan­ti­tet, eller fjärr­värme, där leve­ran­sen påbör­jats innan kon­su­men­ten utö­vade ång­er­rät­ten, allt under för­ut­sätt­ning att kon­su­men­ten uttryck­li­gen, och i fråga om avtal utan­för affärslo­ka­ler i en hand­ling eller i någon annan läs­bar och var­ak­tig form, har begärt att leve­rans skulle påbör­jas under ång­er­fris­ten, och näringsid­ka­ren har gett kon­su­men­ten infor­ma­tion enligt 2 § första styc­ket 10 och 12 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första styc­ket. Lag (2022:655).

15 a §   Om kon­su­men­ten utö­var sin ång­er­rätt i fråga om digi­talt inne­håll som leve­re­ras på något annat sätt än på ett fysiskt medium, är han eller hon inte skyl­dig att betala för det som har leve­re­rats. Lag (2020:169).

Ankny­tande avtal

16 §   Om kon­su­men­ten utö­var sin ång­er­rätt och med anled­ning av avta­let har ingått ett ankny­tande avtal med näringsid­ka­ren eller med någon annan på grund av en över­ens­kom­melse mel­lan denne och näringsid­ka­ren, ska det ankny­tande avta­let upp­höra att gälla utan att kon­su­men­ten får åläg­gas någon påföljd för detta. Det­samma ska gälla om kon­su­men­ten utö­var ång­er­rät­ten och det är fråga om ett sådant kre­dit­köp som avses i kon­su­ment­kre­dit­la­gen (2010:1846). Lag (2014:14).


3 kap. Avtal om finan­si­ella tjäns­ter och finan­si­ella instru­ment

Tillämp­nings­om­råde

1 §   Detta kapi­tel gäl­ler för distans­av­tal mel­lan en näringsid­kare och en kon­su­ment om kre­dit, för­säk­ring, betal­ning eller andra finan­si­ella tjäns­ter eller om över­lå­telse eller emis­sion av finan­si­ella instru­ment.

Kapit­let gäl­ler även för avtal utan­för affärslo­ka­ler mel­lan en näringsid­kare och en kon­su­ment om finan­si­ella tjäns­ter. Kapit­let gäl­ler dock inte för ett sådant avtal, om det pris som kon­su­men­ten sam­man­lagt ska betala under­sti­ger 400 kro­nor eller om avta­let omfat­tas av kon­su­ment­kre­dit­la­gen (2010:1846).

Bestäm­mel­serna gäl­ler inte för de enskilda tjäns­ter eller över­lå­tel­ser som utförs inom ramen för ett avtal om fort­lö­pande tjäns­ter eller åter­kom­mande över­lå­tel­ser.

Om par­terna inom ett år ingår ett nytt avtal om samma slag av finan­si­ella tjäns­ter eller finan­si­ella instru­ment, behö­ver näringsid­ka­ren inte på nytt lämna infor­ma­tion enligt 3 och 4 a §§.

Med finan­si­ella instru­ment avses det­samma som i lagen (1991:980) om han­del med finan­si­ella instru­ment. Det som sägs i detta kapi­tel om finan­si­ella instru­ment gäl­ler också andra finan­si­ella pro­duk­ter. Lag (2018:1321).

2 §   Bestäm­mel­serna om ång­er­rätt i 7-12 §§ gäl­ler inte avtal om
   1. finan­si­ell tjänst eller över­lå­telse av finan­si­ellt instru­ment, om pri­set beror på sådana sväng­ningar på finans­mark­na­den som näringsid­ka­ren inte kan påverka och som kan inträffa under ång­er­fris­ten,
   2. del­ta­gande i emis­sion eller annan likar­tad akti­vi­tet, om pri­set för den rät­tig­het som akti­vi­te­ten avser efter teck­nings­ti­dens utgång kom­mer att bero på sådana sväng­ningar på finans­mark­na­den som sägs i 1,
   3. en bostads­kre­dit enligt 2 § kon­su­ment­kre­dit­la­gen (2010:1846), eller
   4. för­säk­ring med en avta­lad gil­tig­hets­tid om en månad eller mindre.

Bestäm­mel­serna om ång­er­rätt gäl­ler inte hel­ler om båda par­ter på kon­su­men­tens begä­ran har full­gjort sina för­plik­tel­ser enligt avta­let. Lag (2016:1028).

Infor­ma­tion innan ett avtal ingås

3 §   I rim­lig tid innan ett avtal ingås ska näringsid­ka­ren ge infor­ma­tion om
   1. sitt namn och orga­ni­sa­tions­num­mer, sin adress, sitt tele­fon­num­mer eller sin e-​postadress och sin huvud­sak­liga verk­sam­het samt mot­sva­rande upp­gif­ter beträf­fande en mel­lan­man som näringsid­ka­ren anli­tar, inklu­sive upp­gift om den­nes rela­tion till näringsid­ka­ren,
   2. ansva­rig till­syns­myn­dig­het, om verk­sam­he­ten krä­ver till­stånd,
   3. den finan­si­ella tjäns­tens eller det finan­si­ella instru­men­tets huvud­sak­liga egen­ska­per,
   4. den finan­si­ella tjäns­tens eller det finan­si­ella instru­men­tets pris, inbe­gri­pet arvo­den, skat­ter och avgif­ter,
   5. att det med avta­let kan följa skat­ter, avgif­ter eller kost­na­der som var­ken beta­las genom näringsid­ka­ren eller påförs av denne,
   6. de sär­skilda ris­ker som föl­jer med det finan­si­ella instru­ment som avta­let avser, inklu­sive upp­gift om att den tidi­gare vär­de­ut­veck­lingen och avkast­ningen inte ger någon säker väg­led­ning i fråga om den fram­tida utveck­lingen och avkast­ningen,
   7. sät­tet för betal­ning och för full­gö­rande,
   8. vad som gäl­ler om ång­er­rätt enligt denna lag, inklu­sive upp­gift om vad kon­su­men­ten enligt 11 § kan komma att få betala vid utö­vande av ång­er­rät­ten,
   9. kost­na­den för att ett medel för distans­kom­mu­ni­ka­tion används, om inte kost­na­den är beräk­nad efter nor­mal­taxa,
   10. den tid under vil­ken erbju­dan­det gäl­ler,
   11. avta­lets kor­taste löp­tid, om avta­let avser en fort­lö­pande eller peri­o­diskt åter­kom­mande finan­si­ell tjänst,
   12. vad som gäl­ler om upp­säg­ning av avta­let i för­tid eller ensi­digt,
   13. vil­ket lands lag om mark­nads­fö­ring som har följts,
   14. avtals­vill­kor om vil­ket lands lag som ska tilläm­pas på avta­let och om vil­ken dom­stol som är behö­rig,
   15. på vil­ket språk avtals­vill­ko­ren och infor­ma­tio­nen till­han­da­hålls och på vil­ket språk näringsid­ka­ren åtar sig att kom­mu­ni­cera under avtals­ti­den,
   16. hur kla­go­mål i fråga om avta­let behand­las och vilka möj­lig­he­ter som finns att få en tvist med näringsid­ka­ren prö­vad utan­för dom­stol, och
   17. vilka garan­ti­fon­der eller lik­nande ersätt­nings­sy­stem som finns.

Infor­ma­tio­nen ska ges klart och begrip­ligt och på ett sätt som är anpas­sat till det medel för distans­kom­mu­ni­ka­tion som används. Näringsid­ka­ren ska ta sär­skild hän­syn till beho­vet av skydd för underå­riga och andra sär­skilt utsatta per­so­ner.
I rim­lig tid innan ett avtal ingås ska näringsid­ka­ren också till­han­da­hålla samt­liga avtals­vill­kor.

Infor­ma­tio­nen och avtals­vill­ko­ren ska ges i en hand­ling eller i någon annan läs­bar och var­ak­tig form som är till­gäng­lig för kon­su­men­ten. Om avta­let ska ingås genom ett medel för distans­kom­mu­ni­ka­tion som inte tillå­ter att infor­ma­tio­nen och avtals­vill­ko­ren ges i sådan form före avtals­slu­tet, ska näringsid­ka­ren ge kon­su­men­ten infor­ma­tio­nen i denna form sna­rast efter det att avta­let har ingåtts.

Om avta­let avser en betal­tjänst enligt lagen (2010:751) om betal­tjäns­ter gäl­ler inte första styc­ket 1-4, 11, 12 och 14-16. Lag (2018:1321).

Sär­skilda reg­ler vid tele­fon­för­sälj­ning

4 §   Om näringsid­ka­ren på eget ini­ti­a­tiv kon­tak­tar kon­su­men­ten per tele­fon i syfte att ingå ett distans­av­tal, ska kon­su­men­ten i bör­jan av sam­ta­let infor­me­ras om näringsid­ka­rens iden­ti­tet, syf­tet med sam­ta­let och nam­net på den per­son som är i kon­takt med kon­su­men­ten och hans eller hen­nes rela­tion till näringsid­ka­ren.

Om ett avtal ska ingås till följd av en sådan kon­takt som avses i första styc­ket, ska näringsid­ka­ren bekräfta sitt anbud i en hand­ling eller i någon annan läs­bar och var­ak­tig form som är till­gäng­lig för kon­su­men­ten.

Ett avtal ingås genom att kon­su­men­ten efter sam­ta­let skrift­li­gen accep­te­rar näringsid­ka­rens anbud. Ett avtal som inte har ingåtts på detta sätt är ogil­tigt och kon­su­men­ten är då inte skyl­dig att betala för några finan­si­ella tjäns­ter eller finan­si­ella instru­ment. Kon­su­men­ten ska infor­me­ras om detta i näringsid­ka­rens bekräf­telse av anbu­det.
Lag (2018:1321).

4 a §   I de fall ett avtal får ingås per tele­fon behö­ver näringsid­ka­ren, om kon­su­men­ten uttryck­li­gen sam­tyc­ker till det, under sam­ta­let endast ge infor­ma­tion enligt 3 § första styc­ket 3-6, 8 och 15. Näringsid­ka­ren ska dock upp­lysa kon­su­men­ten om att ytter­li­gare infor­ma­tion finns till­gäng­lig på begä­ran och ange vad denna infor­ma­tion avser.

Sna­rast efter det att avta­let har ingåtts ska näringsid­ka­ren ge kon­su­men­ten all den infor­ma­tion som avses i 3 § första styc­ket och samt­liga avtals­vill­kor i en hand­ling eller i någon annan läs­bar och var­ak­tig form som är till­gäng­lig för kon­su­men­ten. Lag (2018:1321).

Till­han­da­hål­lande av avtals­vill­ko­ren under avtals­ti­den, m.m.

5 §   Kon­su­men­ten har rätt att när som helst under avtals­ti­den på begä­ran få del av avtals­vill­ko­ren i en hand­ling.

Kon­su­men­ten har rätt att under avtals­ti­den ändra det medel för distans­kom­mu­ni­ka­tion som används, om inte detta är ofören­ligt med avta­let eller den finan­si­ella tjäns­tens beskaf­fen­het.

Påföljd vid ute­bli­ven infor­ma­tion

6 §   Om näringsid­ka­ren inte ger infor­ma­tion i enlig­het med 3-5 §§, ska mark­nads­fö­rings­la­gen (2008:486) tilläm­pas. Sådan infor­ma­tion ska anses vara väsent­lig enligt 10 § tredje styc­ket mark­nads­fö­rings­la­gen. Lag (2022:655).

Kon­su­men­tens ång­er­rätt

7 §   Kon­su­men­ten har rätt att från­träda avta­let (ång­er­rätt) genom att till näringsid­ka­ren lämna eller sända ett med­de­lande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 8 § (ång­er­frist). Vid avtal om liv­för­säk­ring, pri­vat indi­vi­du­ellt pen­sions­spa­rande eller spa­rande i en sådan PEPP-​produkt som avses i Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2019/1238 av den 20 juni 2019 om en paneu­ro­pe­isk pri­vat pen­sions­pro­dukt (PEPP-​produkt) är ång­er­fris­ten dock 30 dagar.

Om kon­su­men­ten i rätt tid och på ett ända­måls­en­ligt sätt har läm­nat eller sänt ett med­de­lande enligt första styc­ket, får med­de­lan­det åbe­ro­pas även om det för­se­nas, för­vans­kas eller inte kom­mer fram. Lag (2022:1756).

8 §   Ång­er­fris­ten bör­jar löpa den dag då avta­let ingås. Vid avtal om liv­för­säk­ring bör­jar ång­er­fris­ten dock löpa den dag då kon­su­men­ten får kän­ne­dom om att för­säk­rings­av­ta­let kom­mit till stånd.

Ång­er­fris­ten bör­jar löpa tidi­gast den dag då infor­ma­tion och avtals­vill­kor enligt 3 § fjärde styc­ket eller 4 a § andra styc­ket kom­mer kon­su­men­ten till handa. Lag (2018:1321).

Ver­kan av att kon­su­men­ten utö­var sin ång­er­rätt

9 §   Om kon­su­men­ten utö­var sin ång­er­rätt, skall kon­su­men­ten sna­rast och senast inom 30 dagar betala till­baka de belopp och sända till­baka det mate­rial som kon­su­men­ten har erhål­lit från näringsid­ka­ren. Tiden skall räk­nas från den dag då kon­su­men­ten läm­nade eller sände sitt med­de­lande om att avta­let från­träds.

10 §   Om kon­su­men­ten utö­var sin ång­er­rätt, skall näringsid­ka­ren sna­rast och senast inom 30 dagar betala till­baka vad kon­su­men­ten har beta­lat till näringsid­ka­ren, med avräk­ning för vad näringsid­ka­ren får kräva enligt 11 §. Tiden skall räk­nas från den dag då näringsid­ka­ren tog emot kon­su­men­tens med­de­lande om att avta­let från­träds.

11 §   Näringsid­ka­ren har rätt till ersätt­ning för den tjänst som har till­han­da­hål­lits enligt avta­let innan ång­er­rät­ten utö­va­des. Ersätt­ningen får inte över­stiga ett belopp som står i pro­por­tion till omfatt­ningen av den till­han­da­hållna tjäns­ten, jäm­förd med den full­stän­diga tjäns­ten enligt avta­let.

Näringsid­ka­ren får inte kräva betal­ning enligt första styc­ket, om näringsid­ka­ren
   1. har under­lå­tit att lämna infor­ma­tion enligt 3 § första styc­ket 8 om vad kon­su­men­ten kan komma att få betala vid utö­vande av ång­er­rät­ten, eller
   2. utan begä­ran från kon­su­men­ten har påbör­jat full­gö­ran­det av avta­let innan ång­er­fris­ten har löpt ut. Lag (2014:14).

Ankny­tande avtal

12 §   Om kon­su­men­ten utö­var sin ång­er­rätt och det med anled­ning av avta­let har ingåtts ett ankny­tande avtal om tjäns­ter som till­han­da­hålls av näringsid­ka­ren eller av någon annan på grund av en över­ens­kom­melse mel­lan denne och näringsid­ka­ren, ska det ankny­tande avta­let upp­höra att gälla utan att kon­su­men­ten får åläg­gas någon påföljd för detta.
Lag (2014:14).

För­hål­lan­det till ång­er­rät­ten enligt kon­su­ment­kre­dit­la­gen

13 §   I fråga om kre­ditav­tal enligt kon­su­ment­kre­dit­la­gen (2010:1846) till­läm­pas 21-25 §§ den lagen i stäl­let för 7-12 §§. Lag (2010:1854).

Lag­val

14 §   Ett avtals­vill­kor som anger att lagen i ett land utan­för Euro­pe­iska eko­no­miska sam­ar­bets­om­rå­det ska tilläm­pas på avta­let gäl­ler inte, om den lag som gäl­ler med bort­se­ende från vill­ko­ret är lagen i ett land inom Euro­pe­iska eko­no­miska sam­ar­bets­om­rå­det och den lagen ger kon­su­men­ten ett bättre skydd. Lag (2014:14).


4 kap. Har upp­hävts genom lag (2014:14).


5 kap. Har upp­hävts genom lag (2014:14).


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

2005:59
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 april 2005, då lagen (2000:274) om kon­su­ment­skydd vid distans­av­tal och hem­för­sälj­nings­av­tal skall upp­höra att gälla.
   2. I fråga om avtal som har ingåtts före ikraft­trä­dan­det gäl­ler äldre bestäm­mel­ser.
   3. I fråga om för­säk­rings­av­tal som har för­ny­ats efter ikraft­trä­dan­det gäl­ler den nya lagen.

2012:68
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 mars 2012.
   2. I fråga om avtal som har ingåtts före ikraft­trä­dan­det gäl­ler äldre bestäm­mel­ser.

2014:14
   1. Denna lag trä­der i kraft den 13 juni 2014.
   2. Äldre före­skrif­ter gäl­ler för avtal som har ingåtts före ikraft­trä­dan­det.

2018:1338
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 augusti 2018.
   2. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande för avtal som har ingåtts före ikraft­trä­dan­det.

2020:169
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 maj 2020.
   2. Äldre före­skrif­ter gäl­ler för avtal som har ingåtts före ikraft­trä­dan­det.

2022:655
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 sep­tem­ber 2022.
   2. Äldre bestäm­mel­ser gäl­ler för avtal som har ingåtts före ikraft­trä­dan­det. Äldre bestäm­mel­ser gäl­ler även om avta­let har ingåtts efter ikraft­trä­dan­det för infor­ma­tion som näringsid­ka­ren till grund för avta­let har läm­nat före ikraft­trä­dan­det.