SFS 2009:1280 Lag om ändring i konkurrenslagen (2008:579)
091280.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
sfs 2009:1280
lag om ändring i konkurrenslagen (2008:579);
utfärdad den 26 november 2009. enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om konkurrenslagen (2008:579) dels att 3 kap. 7 §, 6 kap. 1 §, 7 kap. 2 § samt 8 kap. 2 och 15 §§ ska ha följande lydelse, dels att det i lagen ska införas sex nya paragrafer, 3 kap. 27–32 §§, samt närmast före 3 kap. 27 § en ny rubrik av följande lydelse.
utkom från trycket den 8 december 2009
3 kap.
7 § konkurrensskadeavgift får inte påföras 1. för åtgärder som omfattas av ett åläggande enligt 1, 2 eller 3 § eller ett förbud enligt 27 eller 30 § som har meddelats vid vite enligt denna lag, 2. för åtgärder som har vidtagits under den tid då ett beslut om att godta åtagande enligt 4 § första stycket har gällt, om åtgärderna är förenliga med beslutet, eller 3. i ringa fall. i fall som avses i första stycket 2 får konkurrensskadeavgift påföras om beslutet har återkallats med stöd av 4 § andra stycket 3. konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet 27 § staten, en kommun eller ett landsting får förbjudas att i en säljverksamhet som omfattas av 1 kap. 5 § första stycket tillämpa ett visst förfarande, om detta 1. snedvrider, eller är ägnat att snedvrida, förutsättningarna för en effektiv konkurrens på marknaden, eller 2. hämmar, eller är ägnat att hämma, förekomsten eller utvecklingen av en sådan konkurrens. förbud får inte meddelas för förfaranden som är försvarbara från allmän synpunkt. en kommun eller ett landsting får även förbjudas att bedriva en viss säljverksamhet i fall som avses i första stycket. en sådan verksamhet får dock inte förbjudas, om den är förenlig med lag. ett förbud gäller omedelbart, om något annat inte bestäms.
1
prop. 2008/09:231, bet. 2009/10:nu8, rskr. 2009/10:84.
1
sfs 2009:1280
28 § det som sägs i 27 § gäller även ett förfarande eller en verksamhet i en annan juridisk person om staten, en kommun eller ett landsting direkt eller indirekt har ett dominerande inflytande över den juridiska personen genom ägarskap, finansiell medverkan, gällande regler eller på annat sätt. det som sägs om staten, en kommun eller ett landsting tillämpas då på den juridiska personen. 29 § ett förbud enligt 27 § får även omfatta ett förfarande eller en verksamhet som väsentligen överensstämmer med det förfarande eller den verksamhet som förbjuds. 30 § om det finns särskilda skäl för det, får ett förbud enligt 27 § meddelas för tiden till dess att frågan slutligt har avgjorts. ett sådant förbud får meddelas bara sedan rättegång inletts. 31 § har rätten lämnat en talan om förbud enligt 27 § utan bifall, får frågan prövas på nytt, om de omständigheter som låg till grund för avgörandet har förändrats i något väsentligt avseende. ett förbud enligt 27 § får omprövas, om det finns särskilda skäl för att upphäva eller mildra förbudet. 32 § frågor om förbud enligt 27 § eller omprövning enligt 31 § andra stycket prövas av stockholms tingsrätt på talan av konkurrensverket. talan om omprövning av ett meddelat förbud får också väckas av den som förbudet riktar sig mot. om konkurrensverket för ett visst fall beslutar att inte väcka en talan om förbud enligt 27 §, får talan väckas av ett företag som berörs av förfarandet eller av verksamheten.
6 kap.
1 § följande ålägganden eller förbud får förenas med vite: 1. åläggande enligt 3 kap. 1, 2 eller 3 §, 2. förbud enligt 3 kap. 27 eller 30 §, 3. förbud enligt 4 kap. 1 §, 4. åläggande enligt 4 kap. 2 eller 3 §, 5. förbud eller åläggande enligt 4 kap. 12 § tredje stycket, 6. förbud enligt 4 kap. 17 §, och 7. åläggande enligt 5 kap. 1 §. ett beslut om undersökning enligt 5 kap. 3 eller 20 § får förenas med vite. konkurrensverket får förena ett beslut om fullgörande av skyldigheter enligt 4 kap. 6 § eller 7 § 1 med vite. konkurrensverket får förena ett beslut att godta ett åtagande som har lämnats enligt 3 kap. 4 § första stycket eller enligt 4 kap. 4 § med vite. ett sådant beslut gäller omedelbart, om något annat inte bestäms.
2
7 kap.
2 § domar och beslut av stockholms tingsrätt i mål och ärenden enligt denna lag överklagas hos marknadsdomstolen. för domar och beslut i mål om skadestånd gäller detta dock endast när ett sådant mål handlagts gemensamt med ett mål om konkurrensskadeavgift enligt 8 kap. 7 §. första stycket gäller inte i mål där talan förs om att döma ut vite enligt 6 kap. 2 §. beslut av tingsrätten i frågor som avses i 3 kap. 30 § och 4 kap. 17 § får överklagas särskilt.
sfs 2009:1280
8 kap.
2 § bestämmelserna i rättegångsbalken om tvistemål där förlikning om saken inte är tillåten tillämpas i mål som avses i – 3 kap. 2, 5, 27 och 31 §§ samt 32 § andra stycket, – 3 kap. 21 § och 4 kap. 17 §, även om någon talan inte väckts, och – 4 kap. 13 och 20 §§ samt 21 § andra stycket. 15 § i mål och ärenden enligt denna lag tillämpas i fråga om rättegångskostnader 31 kap. rättegångsbalken, om inte något annat anges i denna lag. i mål som avses i 3 kap. 2 § och 32 § andra stycket samt i mål om skadestånd tillämpas 18 kap. rättegångsbalken. om det finns särskilda skäl, får rätten i ett mål som avses i 3 kap. 2 § eller 32 § andra stycket besluta att var och en av parterna ska svara för sina rättegångskostnader. denna lag träder i kraft den 1 januari 2010. på regeringens vägnar maud olofsson dan sandberg (näringsdepartementet)
3
thomson reuters professional ab, tel. 08-587 671 00 edita västra aros, västerås 2009
Viktiga lagar inom upphandlingsrätten
Lag (2016:1145) om offentlig upphandling
Lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna
Viktiga lagar inom upphandlingsrätten
Konkurrenslag (2008:579)Lag (2016:1145) om offentlig upphandling
Lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna
JP Infonets tjänster inom upphandlingsrätt
JP Infonets tjänster inom upphandlingsrätt
Stöter du på utmaningar gällande upphandlingar i din yrkesroll? JP Infonets tjänster fungerar som ett stöd och praktisk vägledning för dig som arbetar som upphandlare, leverantör till offentlig sektor, konsult eller på annat sätt med offentliga inköp. Vi har stor expertis inom konkurrens och upphandlingsområdet och ger dig en komplett bevakning av upphandlingsjuridiken. Se allt inom konkurrens och upphandlingsrätt.