Lag (2011:846) om mil­jökrav vid upp­hand­ling av bilar och vissa tjäns­ter inom väg­trans­port­om­rå­det

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2011:846
Depar­te­ment: Landsbygds-​ och infra­struk­tur­de­par­te­men­tet RSIB TM
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2022:314
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2011:846
Depar­te­ment/myn­dig­het: Landsbygds-​ och infra­struk­tur­de­par­te­men­tet RSIB TM
Utfär­dad: 2011-​06-17
Änd­rad: t.o.m. SFS

2022:314
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)


Inle­dande bestäm­melse

1 §   Denna lag syf­tar till att främja och sti­mu­lera mark­na­den för rena och ener­gi­ef­fek­tiva for­don och till att för­bättra trans­port­sek­torns bidrag till Euro­pe­iska uni­o­nens gemen­samma miljö-​, klimat-​ och ener­gi­po­li­tik.

Ord och uttryck i lagen

2 §   Bil, per­son­bil, lätt last­bil, tung last­bil, buss och total­vikt har samma bety­delse i denna lag som i lagen (2001:559) om väg­tra­fik­de­fi­ni­tio­ner.

Med ambu­lans, lik­bil, mobil­kran, rull­stolsan­pas­sad bil och bepans­rad bil avses det­samma som i Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2018/858 av den 30 maj 2018 om god­kän­nande av och mark­nads­kon­troll över motor­for­don och släp­for­don till dessa for­don samt av system, kom­po­nen­ter och sepa­rata tek­niska enhe­ter som är avsedda för sådana for­don, om änd­ring av för­ord­ning­arna (EG) nr 715/2007 och (EG) nr 595/2009 samt om upp­hä­vande av direk­tiv 2007/46. Lag (2022:314).

3 §   I denna lag bety­der

alter­na­tiva driv­me­del: bräns­len eller kraft­käl­lor som, åtminstone del­vis, fun­ge­rar som ersätt­ning för fos­sila olje­käl­lor för ener­gi­för­sörj­ning till trans­por­ter och som kan bidra till för­bätt­ring av mil­jöpre­stan­dan inom trans­port­sek­torn,
den första refe­rens­pe­ri­o­den: tiden från och med den 2 augusti 2021 till och med den 31 decem­ber 2025,
den andra refe­rens­pe­ri­o­den: tiden från och med den 1 janu­ari 2026 till och med den 31 decem­ber 2030,
lätt bil: en per­son­bil, en lätt last­bil eller en buss med en total­vikt av högst 5 ton,
ren lätt bil:
   1. under den första refe­rens­pe­ri­o­den: en lätt bil vars utsläpp upp­går till
      a) högst 50 gram kol­di­oxid per kilo­me­ter, och
      b) mindre än 80 pro­cent av de tillämp­liga utsläpps­grän­serna för luft­för­ore­ningar vid verk­lig kör­ning (RDE) enligt bilaga 1 till Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 715/2007 av den 20 juni 2007 om typ­god­kän­nande av motor­for­don med avse­ende på utsläpp från lätta per­son­bi­lar och lätta nyt­to­for­don (Euro 5 och Euro 6) och om till­gång till infor­ma­tion om repa­ra­tion och under­håll av for­don och EU- för­ord­ningar som har anta­gits med stöd av den för­ord­ningen, och
   2. under den andra refe­rens­pe­ri­o­den och under varje föl­jande femårs­pe­riod: en lätt bil som inte släp­per ut någon kol­di­oxid,
ren tung buss: en buss med en total­vikt över 5 ton som
      a) är ett elfor­don, eller
      b) drivs med ett annat alter­na­tivt driv­me­del än el,
ren tung last­bil: en tung last­bil som
      a) är ett elfor­don, eller
      b) drivs med ett annat alter­na­tivt driv­me­del än el,
utsläpps­fri buss: en buss med en total­vikt över 5 ton vars utsläpp upp­går till
      a) mindre än 1 gram kol­di­oxid per kilo­wat­timme, fast­ställt i enlig­het med Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 595/2009 av den 18 juni 2009 om typ­god­kän­nande av motor­for­don och moto­rer vad gäl­ler utsläpp från tunga for­don (Euro 6) och om till­gång till infor­ma­tion om repa­ra­tion och under­håll av for­don samt om änd­ring av för­ord­ning (EG) nr 715/2007 och direk­tiv 2007/46/EG och om upp­hä­vande av direk­ti­ven 80/1269/EEG, 2005/55/EG och 2005/78/EG och EU- för­ord­ningar som har anta­gits med stöd av den för­ord­ningen, eller
      b) mindre än 1 gram kol­di­oxid per kilo­me­ter, fast­ställt i enlig­het med Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 715/2007 och EU-​förordningar som har anta­gits med stöd av den för­ord­ningen. Lag (2022:314).

4 §   Andra ord och uttryck som används i lagen har samma bety­delse som i lagen (2016:1145) om offent­lig upp­hand­ling och lagen (2016:1146) om upp­hand­ling inom för­sörj­nings­sek­to­rerna.
Lag (2022:314).

Lagens tillämp­nings­om­råde

5 §   Denna lag gäl­ler vid upp­hand­ling enligt lagen (2016:1145) om offent­lig upp­hand­ling eller lagen (2016:1146) om upp­hand­ling inom för­sörj­nings­sek­to­rerna, om upp­hand­lingen avser
   1. köp, lea­sing, hyra eller hyr­köp av bilar, eller
   2. köp av föl­jande tjäns­ter som omfat­tas av angi­ven CPV-​kod enligt Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 2195/2002 av den 5 novem­ber 2002 om en gemen­sam ter­mi­no­logi vid offent­lig upp­hand­ling (CPV), i lydel­sen enligt kom­mis­sio­nens för­ord­ning (EG) nr 213/2008:
      a) kol­lek­tiv­tra­fik på väg, CPV-​kod 60112000-​6,
      b) pas­sa­gerar­trans­por­ter på väg för sär­skilda ända­mål, CPV-​kod 60130000-​8,
      c) icke-​reguljära pas­sa­gerar­trans­por­ter, CPV-​kod 60140000-​1,
      d) sop­hämt­ning, CPV-​kod 90511000-​2,
      e) post­trans­por­ter på väg, CPV-​kod 60160000-​7,
      f) paket­t­rans­por­ter, CPV-​kod 60161000-​4,
      g) postut­del­ning, CPV-​kod 64121100-​1, och
      h) pake­tut­läm­ning, CPV-​kod 64121200-​2.

Lagen gäl­ler dock endast om upp­hand­ling­ens värde beräk­nas uppgå till minst det trös­kel­värde som avses i 5 kap. 1 eller 2 § lagen om offent­lig upp­hand­ling eller 5 kap. 1 § lagen om upp­hand­ling inom för­sörj­nings­sek­to­rerna.

Av 4 a kap. 5 § andra styc­ket lagen (2010:1065) om kol­lek­tiv­tra­fik fram­går att denna lag även gäl­ler vid upp­hand­ling av tjäns­te­kon­ces­sio­ner för kol­lek­tiv­tra­fik med buss. Lag (2022:314).

6 §   Lagen gäl­ler inte i fråga om
   1. bus­sar med en total­vikt som över­sti­ger 5 ton och som inte är klass I- eller klass A-​fordon enligt defi­ni­tio­nerna i arti­kel 3.2 och 3.3 i Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 661/2009 av den 13 juli 2009 om krav för typ­god­kän­nande av all­män säker­het hos motor­for­don och deras släp­vag­nar samt av de system, kom­po­nen­ter och sepa­rata tek­niska enhe­ter som är avsedda för dem,
   2. bilar som är kon­stru­e­rade och till­ver­kade eller anpas­sade för använd­ning av För­svars­mak­ten, det civila för­sva­ret, rädd­nings­tjäns­ten eller ord­nings­mak­ten,
   3. bilar som används ute­slu­tande inom inhäg­nade järnvägs-​, industri-​ eller täv­lings­om­rå­den eller andra lik­nande inhäg­nade områ­den, och
   4. ambu­lan­ser, lik­bi­lar, mobil­kra­nar och bilar som är rull­stolsan­pas­sade eller bepans­rade. Lag (2022:314).

7 §   Lagen hind­rar inte att en upp­hand­lande myn­dig­het eller enhet stäl­ler andra eller längre gående krav på den upp­hand­lade varan eller tjäns­ten än som föl­jer av denna lag. Lag (2022:314).

Krav vid upp­hand­ling

8 §   En upp­hand­lande myn­dig­het eller enhet ska för varje refe­rens­pe­riod och för varje föl­jande femårs­pe­riod upp­fylla kra­ven i 9 och 10 §§ genom de avtal som myn­dig­he­ten eller enhe­ten till­de­lar efter upp­hand­lingar som omfat­tas av denna lag.

I fråga om ett avtal om tjäns­ter ska anta­let bilar som är avsedda att använ­das för att till­han­da­hålla de tjäns­ter som ingår i avta­let utgöra under­lag för beräk­ningen av om kra­ven är upp­fyllda. Lag (2022:314).

9 §   För varje refe­rens­pe­riod och för varje föl­jande femårs­pe­riod ska ande­len rena lätta bilar uppgå till minst 38,5 pro­cent av det totala anta­let lätta bilar som de till­de­lade avta­len omfat­tar. Lag (2022:314).

10 §   För den första refe­rens­pe­ri­o­den ska ande­len rena tunga last­bi­lar uppgå till minst 10 pro­cent och ande­len rena tunga bus­sar uppgå till minst 45 pro­cent av det totala anta­let tunga last­bi­lar respek­tive tunga bus­sar som de till­de­lade avta­len omfat­tar.

För den andra refe­rens­pe­ri­o­den och för varje föl­jande femårs­pe­riod ska ande­len rena tunga last­bi­lar uppgå till minst 15 pro­cent och ande­len rena tunga bus­sar uppgå till minst 65 pro­cent av det totala anta­let tunga last­bi­lar respek­tive tunga bus­sar som de till­de­lade avta­len omfat­tar.

Minst hälf­ten av de rena tunga bus­sar som anges i första och andra styc­kena ska utgö­ras av utsläpps­fria bus­sar. För den första refe­rens­pe­ri­o­den får dock ande­len utsläpps­fria bus­sar i stäl­let utgöra en fjär­de­del av ande­len rena tunga bus­sar om mer än 80 pro­cent av samt­liga bus­sar i de till­de­lade avta­len är två­vå­nings­bus­sar. Lag (2022:314).

Bemyn­di­gan­den

11 §   Rege­ringen får med­dela före­skrif­ter om undan­tag i fråga om
   1. vilka upp­hand­lande myn­dig­he­ter och enhe­ter som ska upp­fylla kra­ven i 8-10 §§, och
   2. den andel rena bilar som till­de­lade avtal ska omfatta.
Lag (2022:314).

12 §   Rege­ringen får med­dela ytter­li­gare före­skrif­ter om bety­del­sen i denna lag och i före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen av uttryc­ket alter­na­tiva driv­me­del.

Rege­ringen får med­dela före­skrif­ter om bety­del­sen i denna lag och i före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen av ordet elfor­don. Lag (2022:314).

13 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om upp­gifts­skyl­dig­het för de upp­hand­lande myn­dig­he­terna och enhe­terna i fråga om de avtal som myn­dig­he­terna eller enhe­terna har till­de­lat efter upp­hand­lingar som omfat­tas av denna lag. Lag (2022:314).


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

2011:846

Denna lag trä­der i kraft den 1 juli 2011, men tilläm­pas inte på upp­hand­lingar som har påbör­jats före ikraft­trä­dan­det.

2016:1159
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2017.
   2. Äldre bestäm­mel­ser gäl­ler fort­fa­rande för upp­hand­lingar som har påbör­jats före den 1 janu­ari 2017.

Vik­tiga lagar inom upp­hand­lings­rät­ten
JP Info­nets tjäns­ter inom upp­hand­lings­rätt

JP Info­nets tjäns­ter inom upp­hand­lings­rätt

Stö­ter du på utma­ningar gäl­lande upp­hand­lingar i din yrkes­roll? JP Info­nets tjäns­ter fun­ge­rar som ett stöd och prak­tisk väg­led­ning för dig som arbe­tar som upp­hand­lare, leve­ran­tör till offent­lig sek­tor, kon­sult eller på annat sätt med offent­liga inköp. Vi har stor exper­tis inom kon­kur­rens och upp­hand­lings­om­rå­det och ger dig en kom­plett bevak­ning av upp­hand­lingsju­ri­di­ken. Se allt inom kon­kur­rens och upp­hand­lings­rätt.