Marknads- och immaterialrätt
Marknadsrätt innefattar regler om företagens handlande på marknaden. Det kan till exempel vara fråga om marknadsföring, konkurrens och skydd för konsumenter. Rättsområdet har både offentligrättsliga och civilrättsliga inslag.
Immaterialrätt är ett rättsområde och samlingsord för de olika typer av skydd som finns för immateriell egendom, det vill säga egendom som saknar fysisk beskaffenhet. Skyddet består oftast av någon form av ensamrätt för egendomens skapare eller någon som skaparen överlåtit ensamrätten till. Immaterialrätt är uppdelat i fyra huvudområden – upphovsrätt, varumärkesrätt, patenträtt och mönsterrätt/design. Även marknadsrätt kan delas upp i huvudområden, regler om marknadsföring och regler om konkurrens.
- Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
- Patentlag (1967:837). Författningen har upphävts genom: SFS 2024:945
- Varumärkeslag (2010:1877)
- Mönsterskyddslag (1970:485)
- Marknadsföringslag (2008:486)
- Konkurrenslag (2008:579)
- Lag (1992:1685) om skydd för kretsmönster för halvledarprodukter
- Lag (2010:1052) om auktorisation av patentombud
- Lag (2006:484) om franchisegivares informationsskyldighet
- Lag (2018:558) om företagshemligheter
- Lag (1970:498) om skydd för vapen och vissa andra officiella beteckningar
- Lag (2016:977) om kollektiv förvaltning av upphovsrätt
- Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden
- Lag (1984:292) om avtalsvillkor mellan näringsidkare
- Lag (1978:800) om namn och bild i reklam
- Lag (1996:1118) om marknadsföring av kristallglas
- Lag (2013:849) om EU-miljömärket
- Lag (1995:669) om märkning av skor
- Lag (1999:779) om handel med ädelmetallarbeten
- Lag (1992:1514) om måttenheter, mätningar och mätdon
- Lag (2018:1653) om företagsnamn
- Lag (2014:140) med bemyndigande att meddela vissa föreskrifter om marknadskontroll av varor och annan närliggande tillsyn
- Patentkungörelse (1967:838). Författningen har upphävts genom: SFS 2024:1020
- Växtförädlarrättslag (1997:306)
- Lag (2024:221) om information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar