150091.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1 svensk författningssamling lag om ändring i utlänningslagen (2005:716); utfärdad den 26 februari 2015. enligt riksdagens beslut 1 föreskrivs i fråga om utlänningslagen (2005:716) dels att 5 kap. 8§, 9 kap. 1, 2 och 11§§, 14 kap. 2§, 16 kap. 9§, 20 kap. 4§ och rubriken närmast före 9 kap. 1§ ska ha följande lydelse, dels att det ska införas två nya paragrafer, 1 kap. 16§ och 9 kap. 8c§, av följande lydelse. 1 kap. 16§ bestämmelser om gränspassage finns i europaparlamentets och rådets förordning (eg) nr 562/2006 av den 15 mars 2006 om en gemenskapskodex om gränspassage för personer (kodex om schengengränserna). 5 kap. 8§ 2 ett uppehållstillstånd som beviljas en utlänning enligt 3§ första stycket 1 eller 3a§ första stycket 1 ska vara tid sbegränsat vid första beslutstillfället, såvida inte 1.utlänningen sammanbott utomlands med sin make eller sambo under en längre tid, eller 2.det på annat sätt står klart att förhållandet är väl etablerat. 9 kap. kontroll av personer enligt kodexen om schengengränserna 1§ 3 polismyndigheten ansvarar för kontroll av personer enligt kodexen om schengengränserna. tullverket och kustbevakningen är skyldiga att hjälpa polismyndigheten vid en sådan kontroll. migrationsverket får efter överens- kommelse med polismyndigheten hjälpa till vid kontrollen. kustbevakningen ska medverka i polismyndighetens kontrollverksamhet genom att utöva kon- troll av sjötrafiken. 2§ en polisman får i samband med inresekontroll enligt kodexen om schengengränserna kroppsvisitera en utlänning och undersöka hans eller hen- nes bagage, handresgods, handväskor och liknande, i den utsträckning som 1 prop. 2014/15:32, bet. 2014 /15:sfu7, rskr 2014/15:114. 2 senaste lydelse 2006:220. 3 senaste lydelse 2014:655. sfs 2015:91 utkom från trycket den 10 mars 2015 2 sfs 2015:91 det är nödvändigt för att ta reda på utlänningens identitet. sådana undersök- ningar får också göras för att ta reda på en utlännings resväg till sverige, om den är av betydelse för bedömningen av rätten att resa in i och vistas här i lan- det. en polisman får i samband med inresekontrollen även undersöka bagage- utrymmen och övriga slutna utrymmen i bilar och andra transportmedel i syfte att förhindra att en utlänning reser in i sverige i strid med bestämmel- serna i kodexen om schengengränserna. när inresekontrollen sköts av särskilt förordnade passkontrollanter, tull- tjänstemän eller tjänstemän vid kustbe vakningen har de samma befogenheter som en polisman har enligt första stycket. kroppsvisitation får inte göras mer ingående än vad som krävs med hän- syn till ändamålet med åtgärden. all de n hänsyn som omständigheterna med- ger ska iakttas. om möjligt ska ett vittne närvara. en kvinna får inte kroppsvisiteras av eller i närvaro av andra män än läkare eller legitimerade sjuksköterskor. om en visitation innebär att enbart ett före- mål som en kvinna har med sig undersöks, får visitationen dock genomföras och bevittnas av en man. protokoll ska föras över en kroppsvisitation. i protokollet ska det anges vad som har förekommit vid visitationen. 8c§ den som har en schengenvisering är vid in- eller utresekontroll enligt artikel 7.3 i kodexen om schengengränserna skyldig att låta en polisman, en särskilt förordnad passkontrollant eller en tjänsteman vid tullverket, kustbe- vakningen eller migrationsverket ta hans eller hennes fingeravtryck för kon- troll av identiteten och av viseringens äkthet i enlighet med artikel 18 i euro- paparlamentets och rådets förordning (eg) nr 767/2008 av den 9 juli 2008 om informationssystemet för viseringar (vis) och utbytet mellan medlemssta- terna av uppgifter om viseringar för kortare vistelse (vis-förordningen), i den ursprungliga lydelsen. skyldighet att lämna fingeravtryck enligt första stycket gäller även för en utlänning som vid en sådan in- eller utresekontroll inte kan styrka sin identitet och som får kontrolleras i identifieringssyfte i enlighet med artikel 20 i vis- förordningen. när en kontroll enligt första eller andra stycket har genomförts, ska de fingeravtryck som tagits för kontrollen omedelbart förstöras. det gäller också de biometriska data som tagits fram i samband med kontrollen. 11§ en utlänning är skyldig att stanna kvar för utredning i samband med in- eller utresekontroll enligt kodexen om schengengränserna eller i samband med kallelse eller hämtning enligt 9§, dock inte längre än nödvändigt och inte i något fall längre än sex timmar. detta gäller inte om ett beslut har med- delats om förvar enligt 10 kap. 1 eller 2§. en polisman får hålla kvar en utlänning som vägrar att stanna kvar för ut- redning. 14 kap. 2§ 4 polismyndighetens beslut om avvi sning får överklagas till migrations- verket. om polismyndighetens beslut om avvisning har fattats i samband med 4 senaste lydelse 2014:655. 3 sfs 2015:91 ett beslut om upphävande eller återkallelse av en schengenvisering överkla- gas dock avvisningsbeslutet till en migrationsdomstol. 16 kap. 9§ 5 en migrationsdomstols beslut överklagas till migrationsöverdomsto- len. en migrationsdomstols beslut i mål om avvisning som i första instans prövats av polismyndigheten får dock inte överklagas i andra fall än de som avses i 14 kap. 2§ andra meningen. en migrationsdomstols beslut om förvar i annat fall än efter överklagande i förvarsfrågan får överklagas särs kilt till migrationsöverdomstolen. migrationsöverdomstolens beslut får inte överklagas. 20 kap. 4§ till böter eller fängelse i högst ett år döms en utlänning som uppsåtligen på ett otillåtet sätt passerar en yttre gräns enligt kodexen om schengengrän- serna. denna lag träder i kraft den 15 april 2015. på regeringens vägnar morgan johansson mattias larsson (justitiedepartementet) 5 senaste lydelse 2014:655. norstedts juridik ab/fritzes elanders sverige ab, 2015
Viktiga lagar inom migrationsrätten
Utlänningslag (2005:716)
Viktiga lagar inom migrationsrätten
Lag (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl.Utlänningslag (2005:716)
JP Infonets tjänster inom migrationsrätt
JP Infonets tjänster inom migrationsrätt
Jobbar du med migrationsrätt på exempelvis en advokatbyrå eller myndighet? Eller kanske ansvarar du för integrationsfrågor i en kommun? Oavsett hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag i JP Infonets tjänster. Vi ger dig ständig tillgång till rättskällor, vägledande dokument och dagliga uppdateringar om de senaste nyheterna i rättsutvecklingen. Se allt inom migrationsrätt.