Kust­be­vak­nings­da­ta­lag (2019:429)

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2019:429
Depar­te­ment: För­svars­de­par­te­men­tet
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2019:429
Depar­te­ment/myn­dig­het: För­svars­de­par­te­men­tet
Utfär­dad: 2019-​06-05
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)


Lagens syfte

1 §   Syf­tet med denna lag är att ge Kust­be­vak­ningen möj­lig­het att behandla per­son­upp­gif­ter på ett ända­måls­en­ligt sätt i sin ope­ra­tiva verk­sam­het och att skydda män­ni­skor mot att deras per­son­liga integri­tet kränks vid sådan behand­ling.

Lagens tillämp­nings­om­råde

2 §   Denna lag gäl­ler vid behand­ling av per­son­upp­gif­ter i Kust­be­vak­ning­ens ope­ra­tiva verk­sam­het som rör
   1. sjö­ö­ver­vak­ning,
   2. rädd­nings­tjänst,
   3. sam­ord­ning av civila behov av sjö­ö­ver­vak­ning och för­med­ling av civil sjö­in­for­ma­tion, och
   4. inter­na­tio­nellt sam­ar­bete.

Lagen gäl­ler inte vid behand­ling av per­son­upp­gif­ter som omfat­tas av lagen (2018:1695) om Kust­be­vak­ning­ens behand­ling av per­son­upp­gif­ter inom brotts­da­ta­la­gens område.

Lagen gäl­ler endast om behand­lingen är helt eller del­vis auto­ma­ti­se­rad eller om per­son­upp­gif­terna ingår i eller är avsedda att ingå i en struk­tu­re­rad sam­ling av per­son­upp­gif­ter som är till­gäng­liga för sök­ning eller sam­man­ställ­ning enligt sär­skilda kri­te­rier.

För­hål­lan­det till annan regle­ring

3 §   Denna lag kom­plet­te­rar Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska per­so­ner med avse­ende på behand­ling av per­son­upp­gif­ter och om det fria flö­det av sådana upp­gif­ter och om upp­hä­vande av direk­tiv 95/46/EG (all­män data­skydds­för­ord­ning), här benämnd EU:s data­skydds­för­ord­ning.

4 §   Vid behand­ling av per­son­upp­gif­ter enligt denna lag gäl­ler lagen (2018:218) med kom­plet­te­rande bestäm­mel­ser till EU:s data­skydds­för­ord­ning och före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till den lagen, om inte annat föl­jer av denna lag eller före­skrif­ter som med­de­lats i anslut­ning till lagen.

Lagens tillämp­ning på juri­diska per­so­ner

5 §   Föl­jande bestäm­mel­ser om per­son­upp­gif­ter gäl­ler även vid behand­ling av upp­gif­ter om juri­diska per­so­ner:
   1. 6 § om per­son­upp­gifts­an­svar,
   2. 7-11 §§ om ända­må­len för behand­lingen,
   3. 15 § om till­gången till per­son­upp­gif­ter, och
   4. 24 § om beva­rande och gall­ring.

Per­son­upp­gifts­an­svar

6 §   Kust­be­vak­ningen är per­son­upp­gifts­an­sva­rig för den behand­ling av per­son­upp­gif­ter som myn­dig­he­ten utför.

Ända­mål

7 §   Per­son­upp­gif­ter får behand­las om det är nöd­vän­digt för att
   1. bedriva sjö­ö­ver­vak­ning för att över­vaka den all­männa ord­ningen och säker­he­ten till sjöss samt bedriva den kon­troll och till­syn som Kust­be­vak­ningen är skyl­dig att utföra,
   2. bedriva rädd­nings­tjänst,
   3. sam­ordna civila behov av sjö­ö­ver­vak­ning och för­medla civil sjö­in­for­ma­tion till berörda myn­dig­he­ter,
   4. utreda och besluta i ären­den om vat­ten­för­ore­nings­av­gift och ta emot sådana avgif­ter, eller
   5. full­göra skyl­dig­he­ter inom ramen för inter­na­tio­nellt sam­ar­bete med sjö­ö­ver­vak­ning och rädd­nings­tjänst.

8 §   Utö­ver vad som anges i 7 § får per­son­upp­gif­ter behand­las om
   1. behand­lingen är nöd­vän­dig för dia­ri­e­fö­ring, eller
   2. upp­gif­terna har läm­nats i en anmä­lan eller lik­nande och behand­lingen är nöd­vän­dig för hand­lägg­ningen.

9 §   Per­son­upp­gif­ter som behand­las enligt 7 § får även behand­las om det är nöd­vän­digt för att till­han­da­hålla infor­ma­tion som behövs i
   1. Kust­be­vak­ning­ens verk­sam­het som syf­tar till att före­bygga, för­hindra eller upp­täcka brotts­lig verk­sam­het, utreda eller lag­föra brott eller upp­rätt­hålla all­män ord­ning och säker­het,
   2. någon annan myn­dig­hets verk­sam­het, om
      a) Kust­be­vak­ningen enligt lag eller för­ord­ning är skyl­dig att bistå myn­dig­he­ten med en viss upp­gift, eller
      b) infor­ma­tio­nen till­han­da­hålls inom ramen för myn­dig­hets­ö­ver­skri­dande sam­ver­kan, eller
   3. likar­tad verk­sam­het hos en utländsk myn­dig­het.

10 §   Per­son­upp­gif­ter som behand­las enligt 7 § får även behand­las om det är nöd­vän­digt för att till­han­da­hålla infor­ma­tion till riks­da­gen och rege­ringen samt, i den utsträck­ning skyl­dig­he­ten att lämna upp­gif­ter föl­jer av lag eller för­ord­ning, till någon annan.

11 §   Per­son­upp­gif­ter som behand­las enligt 7 § får även behand­las för andra ända­mål, under för­ut­sätt­ning att upp­gif­terna inte behand­las på ett sätt som är ofören­ligt med det ända­mål för vil­ket upp­gif­terna sam­la­des in.

Behand­ling av käns­liga per­son­upp­gif­ter

12 §   Om upp­gif­ter om en per­son behand­las får de kom­plet­te­ras med sådana upp­gif­ter som avses i arti­kel 9.1 i EU:s data­skydds­för­ord­ning (käns­liga per­son­upp­gif­ter) när det är abso­lut nöd­vän­digt för syf­tet med behand­lingen. Käns­liga per­son­upp­gif­ter får också behand­las med stöd av 8 §.

13 §   Det är för­bju­det att utföra sök­ningar i syfte att få fram ett urval av per­so­ner grun­dat på käns­liga per­son­upp­gif­ter.

Första styc­ket hind­rar inte att upp­gif­ter som beskri­ver en per­sons utse­ende används som sök­be­grepp.

Upp­gif­ter som beskri­ver en per­sons utse­ende

14 §   Upp­gif­ter som beskri­ver en per­sons utse­ende ska utfor­mas på ett objek­tivt sätt med respekt för män­ni­sko­vär­det.

Till­gången till per­son­upp­gif­ter

15 §   Till­gången till per­son­upp­gif­ter ska begrän­sas till vad varje tjäns­te­man behö­ver för att kunna full­göra sina arbets­upp­gif­ter.

Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer kan med stöd av 8 kap. 7 § rege­rings­for­men med­dela när­mare före­skrif­ter om till­gången till per­son­upp­gif­ter.

16 §   Per­son­upp­gif­ter som får behand­las enligt 7 § får göras gemen­samt till­gäng­liga.

Med gemen­samt till­gäng­liga upp­gif­ter avses per­son­upp­gif­ter som görs eller har gjorts gemen­samt till­gäng­liga i Kust­be­vak­ning­ens ope­ra­tiva verk­sam­het och som fler än endast ett fåtal per­so­ner inom myn­dig­he­ten har rätt att ta del av.

Utläm­nande av per­son­upp­gif­ter

17 §   Rege­ringen kan med stöd av 8 kap. 7 § rege­rings­for­men med­dela före­skrif­ter om i vil­ken utsträck­ning per­son­upp­gif­ter får läm­nas ut till svenska och utländska myn­dig­he­ter.

18 §   Elektro­niskt utläm­nande genom direktåt­komst är tillå­tet bara i den utsträck­ning som föl­jer av 20-22 §§.

19 §   Per­son­upp­gif­ter får läm­nas ut elektro­niskt på annat sätt än genom direktåt­komst om det inte är olämp­ligt.

Rege­ringen kan med stöd av 8 kap. 7 § rege­rings­for­men med­dela före­skrif­ter om begräns­ning av möj­lig­he­ten att lämna ut per­son­upp­gif­ter elektro­niskt på annat sätt än genom direktåt­komst.

Direktåt­komst

20 §   Direktåt­komst får endast avse per­son­upp­gif­ter som har gjorts gemen­samt till­gäng­liga. Direktåt­koms­ten får inte avse käns­liga per­son­upp­gif­ter.

21 §   Rege­ringen kan med stöd av 8 kap. 7 § rege­rings­for­men med­dela före­skrif­ter om vilka svenska och utländska myn­dig­he­ter som får ha direktåt­komst till per­son­upp­gif­ter som behand­las med stöd av 7 § i denna lag.

Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer kan med stöd av 8 kap. 7 § rege­rings­for­men med­dela före­skrif­ter om omfatt­ningen av direktåt­koms­ten och om behö­rig­het och säker­het.

22 §   En svensk myn­dig­het som med­getts direktåt­komst ansva­rar för att till­gången till per­son­upp­gif­ter begrän­sas till vad varje tjäns­te­man behö­ver för att kunna full­göra sina arbets­upp­gif­ter.

Infor­ma­tion till den regi­stre­rade

23 §   Infor­ma­tion enligt arti­kel 13 i EU:s data­skydds­för­ord­ning behö­ver inte läm­nas vid behand­ling som består av insam­ling av per­son­upp­gif­ter genom bil­der eller ljud, såvida behand­lingen i övrigt inte inne­bär en direkt iden­ti­fi­e­ring av en per­son. Sådan infor­ma­tion behö­ver inte hel­ler läm­nas om upp­gif­terna sam­las in i sam­band med larm och det med hän­syn till omstän­dig­he­terna inte finns tid att lämna infor­ma­tio­nen.

Beva­rande och gall­ring

24 §   Per­son­upp­gif­ter som behand­las auto­ma­ti­se­rat ska gall­ras så snart upp­gif­terna inte längre behövs för det ända­mål för vil­ket de behand­las, om inte rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer har med­de­lat före­skrif­ter om att gall­ring ska ske senast vid en viss tid­punkt eller att upp­gif­ter får beva­ras för arkivän­da­mål av all­mänt intresse, veten­skap­liga eller histo­riska forsk­nings­än­da­mål eller sta­tis­tiska ända­mål.

Rege­ringen kan med stöd av 8 kap. 7 § rege­rings­for­men med­dela före­skrif­ter om digi­tal arki­ve­ring.
Vik­tiga lagar inom ord­ning och säker­het
JP Info­nets tjäns­ter inom ord­ning och säker­het

JP Info­nets tjäns­ter inom ord­ning och säker­het

Arbe­tar du med frå­gor som rör ord­ning och säker­het? I JP Info­nets tjäns­ter hit­tar du det juri­diska grund­ma­te­rial du behö­ver som besluts­un­der­lag samt den senaste prax­isut­veck­lingen snabbt ana­ly­se­rad och kom­men­te­rad. Se allt inom ord­ning och säker­het.