Lag (1994:118) om inspek­tio­ner enligt För­enta natio­ner­nas kon­ven­tion om för­bud mot kemiska vapen

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 1994:118
Depar­te­ment: Utri­kes­de­par­te­men­tet UDR
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2008:886
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

1994:118
Depar­te­ment/myn­dig­het: Utri­kes­de­par­te­men­tet UDR
Utfär­dad: 1994-​03-24
Änd­rad: t.o.m. SFS

2008:886
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)


1 §   Denna lag gäl­ler sådana inspek­tio­ner som avses i För­enta natio­ner­nas kon­ven­tion om för­bud mot utveck­ling, pro­duk­tion, inne­hav och använd­ning av kemiska vapen samt om deras för­stö­ring.

2 §   Om en anlägg­ning i Sve­rige skall inspek­te­ras, fat­tar rege­ringen de beslut som behövs för att inspek­tio­nen skall kunna genom­fö­ras. Rege­ringen skall där­vid när­mare ange de åtgär­der som får före­tas vid inspek­tio­nen samt utse en myn­dig­het med upp­gift att när­vara vid inspek­tio­nen och att biträda den inter­na­tio­nella inspek­tions­grup­pen.

Vid inspek­tio­ner av anlägg­ningar i Sve­rige med stöd av kon­ven­tio­nens arti­kel VI och anslu­tande bestäm­mel­ser i bilaga 2 om genom­fö­rande och veri­fi­ka­tion (ruti­nin­spek­tio­ner) fat­tas de beslut som avses i första styc­ket av den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer. Rege­ringen bestäm­mer även vil­ken myn­dig­het som skall när­vara vid ruti­nin­spek­tio­ner.
Lag (2005:756).

3 §   Innan ett beslut enligt 2 § fat­tas skall den som kan komma att berö­ras av inspek­tio­nen ges till­fälle att yttra sig, om detta kan göras inom den tid som står till för­fo­gande.
Till­fälle till ytt­rande behö­ver inte ges om det kan befa­ras att inspek­tio­nens genom­fö­rande där­i­ge­nom skulle bli all­var­ligt för­svå­rat eller det annars finns sär­skilda skäl att avstå från ytt­rande. Lag (2005:756).

4 §   En inspek­tion får, om det föl­jer av Sve­ri­ges åta­gande enligt kon­ven­tio­nen, inne­fatta
   1. att en inter­na­tio­nell inspek­tions­grupp till­sam­mans med obser­va­tö­rer och repre­sen­tan­ter för en svensk myn­dig­het ges till­träde till ett område, en bygg­nad, en fabrik eller någon annan anlägg­ning under svensk juris­dik­tion,
   2. att gods­tra­fik från den anlägg­ning som avses med inspek­tio­nen stop­pas och kon­trol­le­ras,
   3. att pro­ver tas från egen­dom som omfat­tas av inspek­tio­nen, och
   4. att inspek­tions­grup­pen tillåts att ta med sig och använda mät­ap­pa­ra­tur och annan tek­nisk utrust­ning för att samla in och regi­strera upp­gif­ter.

En inspek­tion får inte inne­fatta till­träde till ett utrymme som utgör någons bostad.

5 §   Den myn­dig­het som skall när­vara vid inspek­tio­nen får besluta i frå­gor om inspek­tio­nens genom­fö­rande. En sådan fråga skall dock hän­skju­tas till rege­ringen, om den inter­na­tio­nella inspek­tions­grup­pen begär det eller frå­gan annars är av sär­skild vikt. Om en fråga rör någon enskilds rätt, skall den hän­skju­tas till rege­ringen också på begä­ran av den enskilde.

Polis­myn­dig­he­ten skall lämna det biträde som behövs för att verk­ställa ett beslut enligt denna lag. Lag (2005:756).

5 a §   Den myn­dig­het som rege­ringen utser enligt 2 § får ta ut en avgift för till­syn enligt denna lag.

Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om sådana avgif­ter. Lag (2008:886).

5 b §   Beslut av en myn­dig­het enligt 5 a § första styc­ket får över­kla­gas hos all­män för­valt­nings­dom­stol.

Pröv­nings­till­stånd krävs vid över­kla­gande till kam­mar­rät­ten.
Lag (2008:886).

6 §   Vid tillämp­ningen av denna lag skall sär­skilt beak­tas intres­set av att skydda upp­gif­ter av bety­delse för rikets säker­het och före­tags­hem­lig­he­ter.

Vik­tiga lagar inom ord­ning och säker­het
JP Info­nets tjäns­ter inom ord­ning och säker­het

JP Info­nets tjäns­ter inom ord­ning och säker­het

Arbe­tar du med frå­gor som rör ord­ning och säker­het? I JP Info­nets tjäns­ter hit­tar du det juri­diska grund­ma­te­rial du behö­ver som besluts­un­der­lag samt den senaste prax­isut­veck­lingen snabbt ana­ly­se­rad och kom­men­te­rad. Se allt inom ord­ning och säker­het.