SFS 2021:1173 Lag om ändring i lagen (2008:717) om signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
1 2 3 4 5 6
7 8 9 0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
0
Svensk författningssamling
Lag
om ändring i lagen (2008:717) om signalspaning i
försvarsunderrättelseverksamhet
Utfärdad den 2 december 2021
Enligt riksdagens beslut 1 föreskrivs att 1, 2 a, 4, 7 och 12 a §§ lagen
(2008:717) om signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet ska ha
följande lydelse.
1 §2 I försvarsunderrättelseverksamhet enligt lagen (2000:130) om för-
svarsunderrättelseverksamhet får den myndighet som regeringen bestämmer
(signalspaningsmyndigheten) inhämta signaler i elektronisk form vid signal-
spaning. Signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet får endast ske i de
fall regeringen eller en myndighet som anges i 4 § närmare har bestämt
inriktningen av signalspaningen.
Signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet får ske endast i syfte att
kartlägga
1. yttre militära hot mot landet,
2. förutsättningar för svenskt deltagande i fredsfrämjande och humanitära
internationella insatser eller hot mot säkerheten för svenska intressen vid
genomförandet av sådana insatser,
3. strategiska förhållanden avseende internationell terrorism och annan
grov gränsöverskridande brottslighet som kan hota väsentliga nationella
intressen,
4. utveckling och spridning av massförstörelsevapen, krigsmateriel och
produkter som avses i lagen (2000:1064) om kontroll av produkter med
dubbla användningsområden och av tekniskt bistånd,
5. allvarliga yttre hot mot samhällets infrastrukturer,
6. konflikter utomlands med konsekvenser för internationell säkerhet,
7. främmande underrättelseverksamhet mot svenska intressen,
8. främmande makts agerande eller avsikter av väsentlig betydelse för
svensk utrikes-, säkerhets- eller försvarspolitik, eller
9. sådana företeelser som avses i 1–8, men som inte riktas mot Sverige
eller rör svenska intressen, om det är nödvändigt för ett samarbete i
underrättelsefrågor med andra länder och internationella organisationer som
signalspaningsmyndigheten deltar i.
Om det är nödvändigt för försvarsunderrättelseverksamheten får signaler
i elektronisk form inhämtas vid signalspaning även för att
1. följa förändringar i signalmiljön i omvärlden, den tekniska utveck-
lingen och signalskyddet, samt
1 Prop. 2020/21:224, bet. 2021/22:FöU2, rskr. 2021/22:45.
2 Senaste lydelse 2009:967.
SFS
2021:1173
Publicerad
den
7 december 2021
SFS
2021:1173
2
2. fortlöpande utveckla den teknik och metodik som behövs för att bedriva
verksamhet enligt denna lag.
2 a §3 Inhämtning får inte avse signaler mellan en avsändare och mot-
tagare som båda befinner sig i Sverige. Om sådana signaler inte kan avskiljas
redan vid inhämtningen, ska upptagningen eller uppteckningen förstöras så
snart det står klart att sådana signaler har inhämtats. Kravet på förstöring
gäller även i fråga om upptagningar och uppteckningar som signalspanings-
myndigheten har fått från ett annat land eller en internationell organisation
inom ramen för ett internationellt samarbete.
Första stycket tillämpas inte i fråga om
1. signaler som utväxlas autonomt mellan tekniska system i sådana fall
där signalerna inte innehåller personuppgifter, eller
2. signaler som sänds från eller till utländsk militär personal, utländska
statsfartyg, statsluftfartyg eller militära fordon.
4 §4 I lagen (2000:130) om försvarsunderrättelseverksamhet finns bestäm-
melser om regeringens och myndigheters inriktning av sådan verksamhet.
Inriktning av signalspaning får anges endast av regeringen, Regerings-
kansliet, Försvarsmakten, Säkerhetspolisen och Nationella operativa
avdelningen i Polismyndigheten.
Regeringen bestämmer inriktningen av sådan verksamhet som bedrivs
enligt 1 § andra stycket 9 och tredje stycket.
En inriktning av signalspaningen får inte avse endast en viss fysisk
person.
7 §5 En upptagning eller uppteckning av uppgifter som har inhämtats
enligt denna lag eller som signalspaningsmyndigheten har fått från ett annat
land eller en internationell organisation inom ramen för ett internationellt
samarbete ska omgående förstöras om innehållet
1. berör en viss fysisk person och har bedömts sakna betydelse för
verksamhet som avses i 1 §,
2. avser uppgifter för vilka tystnadsplikt gäller enligt 3 kap. 3 § tryck-
frihetsförordningen eller 2 kap. 3 § yttrandefrihetsgrundlagen, eller som
omfattas av efterforskningsförbudet i 3 kap. 5 § tryckfrihetsförordningen
eller 2 kap. 5 § yttrandefrihetsgrundlagen,
3. omfattar uppgifter i sådana meddelanden mellan en person som är
misstänkt för brott och hans eller hennes försvarare vilka skyddas enligt
27 kap. 22 § första stycket rättegångsbalken, eller
4. avser uppgifter lämnade under bikt eller enskild själavård, såvida det
inte finns synnerliga skäl att behandla uppgifterna för syften som anges i 1 §
andra stycket.
12 a § 6 I lagen (2021:1172) om behandling av personuppgifter vid
Försvarets radioanstalt finns ytterligare bestämmelser om behandlingen av
inhämtade personuppgifter.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2022.
3 Senaste lydelse 2009:967.
4 Senaste lydelse 2014:691.
5 Senaste lydelse 2018:1918.
6 Senaste lydelse 2009:967.
SFS
2021:1173
3
På regeringens vägnar
PETER HULTQVIST
Maria Diamant
(Försvarsdepartementet)