Lag (2022:1057) med kom­plet­te­rande bestäm­mel­ser till EU:s gräns-​ och kust­be­vak­nings­för­ord­ning

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2022:1057
Depar­te­ment: Justi­tie­de­par­te­men­tet L4
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2022:1057
Depar­te­ment/myn­dig­het: Justi­tie­de­par­te­men­tet L4
Utfär­dad: 2022-​06-22
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)


Inle­dande bestäm­mel­ser

1 §   Denna lag inne­hål­ler kom­plet­te­rande bestäm­mel­ser till Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2019/1896 av den 13 novem­ber 2019 om den euro­pe­iska gräns-​ och kust­be­vak­ningen och om upp­hä­vande av för­ord­ning­arna (EU) nr 1052/2013 och (EU) 2016/1624 (EU:s gräns-​ och kust­be­vak­nings­för­ord­ning).

2 §   Ter­mer och uttryck i denna lag har samma bety­delse som i EU:s gräns-​ och kust­be­vak­nings­för­ord­ning.

Befo­gen­he­ter som utgör myn­dig­hets­ut­öv­ning

3 §   Utländska tjäns­te­män som ska tjänst­göra i Sve­rige enligt EU:s gräns-​ och kust­be­vak­nings­för­ord­ning får, för upp­gif­ter som avser gräns­kon­troll och åter­vän­dande, ges till­stånd att i Sve­rige utöva befo­gen­he­ter som utgör myn­dig­hets­ut­öv­ning. Sådant till­stånd får ges även för upp­gif­ter som krävs för att uppnå målen med
   1. Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) nr 656/2014 av den 15 maj 2014 om fast­stäl­lande av reg­ler för över­vak­ningen av de yttre sjö­grän­serna inom ramen för det ope­ra­tiva sam­ar­bete som sam­ord­nas av Euro­pe­iska byrån för för­valt­ningen av det ope­ra­tiva sam­ar­be­tet vid Euro­pe­iska uni­o­nens med­lems­sta­ters yttre grän­ser,
   2. Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2016/399 av den 9 mars 2016 om en uni­ons­ko­dex om gräns­pas­sage för per­so­ner (kodex om Scheng­en­grän­serna), och
   3. Euro­pa­par­la­men­tets och rådets direk­tiv 2008/115/EG av den 16 decem­ber 2008 om gemen­samma nor­mer och för­fa­ran­den för åter­vän­dande av tred­je­lands­med­bor­gare som vis­tas olag­ligt i med­lems­sta­terna.

Tjäns­te­män­nen får ges till­stånd att utöva endast sådana befo­gen­he­ter som svenska polis­män, kust­be­vak­nings­tjäns­te­män, tull­tjäns­te­män, kri­mi­nal­vårds­tjäns­te­män respek­tive tjäns­te­män vid Migra­tions­ver­ket har för upp­gif­ter som fram­går av första styc­ket. En utländsk tjäns­te­man som ska tjänst­göra i en viss verk­sam­het kan dock inte ges till­stånd att utöva andra befo­gen­he­ter än de som en svensk tjäns­te­man i mot­sva­rande verk­sam­het har.

Beslut om att neka inresa enligt arti­kel 14 i för­ord­ning (EU) 2016/399 och beslut om att neka visum vid grän­sen enligt arti­kel 35 i Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 810/2009 av den 13 juli 2009 om infö­rande av en gemen­skaps­ko­dex om vise­ringar (vise­rings­ko­dex) får fat­tas endast av svenska tjäns­te­män eller av utländska tjäns­te­män om de fått ett sär­skilt till­stånd att agera för svensk räk­ning.

4 §   Utländska tjäns­te­män ska ges till­stånd att utöva de befo­gen­he­ter som omfat­tas av 3 § första och andra styc­ket och som bedöms nöd­vän­diga för att tjäns­te­män­nen ska kunna utföra upp­gif­terna.

Använd­ning av vapen och annan sär­skild utrust­ning

5 §   Utländska tjäns­te­män som har getts till­stånd att utöva befo­gen­he­ter enligt 4 § har vid tjänst­gö­ringen i Sve­rige rätt att använda skjut­va­pen endast i den utsträck­ning som reg­lerna om nöd­värn med­ger. I övrigt har de samma rätt som mot­sva­rande svenska tjäns­te­män har enligt lag eller annan för­fatt­ning.

För att sär­skild utrust­ning ska få använ­das vid våldsan­vänd­ning ska dock utrust­ningen mot­svara den som svenska polis­män, kust­be­vak­nings­tjäns­te­män, tull­tjäns­te­män eller kri­mi­nal­vårds­tjäns­te­män använ­der i mot­sva­rande verk­sam­het.

Straff­rätts­ligt skydd och ansvar

6 §   Utländska tjäns­te­män som utö­var myn­dig­het i Sve­rige med stöd av denna lag ska vara skyd­dade enligt 17 kap. 1, 2 och 4 §§ brotts­bal­ken på mot­sva­rande sätt som om det varit fråga om svensk myn­dig­hets­ut­öv­ning.

7 §   Utländska tjäns­te­män som utför upp­gif­ter i Sve­rige enligt EU:s gräns-​ och kust­be­vak­nings­för­ord­ning ska vara ansva­riga för olaga dis­kri­mi­ne­ring enligt 16 kap. 9 § brotts­bal­ken på mot­sva­rande sätt som den som är anställd i svensk all­män tjänst. Inne­fat­tar upp­gif­terna myn­dig­hets­ut­öv­ning ska tjäns­te­män­nen vara ansva­riga även för tjäns­te­fel enligt 20 kap. 1 § brotts­bal­ken på mot­sva­rande sätt som om det varit fråga om svensk myn­dig­hets­ut­öv­ning.
Vik­tiga lagar inom ord­ning och säker­het
JP Info­nets tjäns­ter inom ord­ning och säker­het

JP Info­nets tjäns­ter inom ord­ning och säker­het

Arbe­tar du med frå­gor som rör ord­ning och säker­het? I JP Info­nets tjäns­ter hit­tar du det juri­diska grund­ma­te­rial du behö­ver som besluts­un­der­lag samt den senaste prax­isut­veck­lingen snabbt ana­ly­se­rad och kom­men­te­rad. Se allt inom ord­ning och säker­het.