120089.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
svensk författningssamling
lag
om ändring i fastighetstaxeringslagen (1979:1152);
utfärdad den 23 februari 2012.
enligt riksdagens beslut
1
föreskrivs i fråga om fastighetstaxeringslagen
(1979:1152)
dels att 2 kap. 2 §, 4 kap. 10 §, 6 kap. 2 och 14 §§, 7 kap. 16 §, 15 kap. 1,
3 och 12 §§ samt 16 kap. 1 och 4 §§, ska ha följande lydelse,
dels att det i lagen ska införas en ny paragraf, 18 kap. 2 a §, av följande ly-
delse.
2 kap.
2§
2
byggnader ska indelas i de byggnadstyper som anges i det följande.
1
prop. 2011/12:41, bet. 2011/12:sku11, rskr. 2011/12:134.
2
senaste lydelse 2010:97.
special-
byggnad
med specialbyggnad avses
kommunika-
tionsbyggnad
garage, hangar, lokstall, terminal, sta-
tionsbyggnad, expeditionsbyggnad,
vänthall, godsmagasin, reparations-
verkstad och liknande, om byggnaden
används för allmänna kommunika-
tionsändamål.
byggnad som används i statens järn-
vägars, luftfartsverkets, trafik-
verkets, teracom aktiebolags, sve-
riges radio aktiebolags, sveriges
television aktiebolags och sveriges
utbildningsradio aktiebolags verk-
samhet.
sfs 2012:89
utkom från trycket
den 6 mars 2012
2
sfs 2012:89
4 kap.
10 §
3
marksamfällighet eller anläggningssamfällighet ska utgöra en taxe-
ringsenhet, om den förvaltas av juridisk person. detta gäller dock inte om
fastigheterna, som har del i samfälligheten, uteslutande eller så gott som ute-
slutande är småhusfastigheter eller ägarlägenhetsfastigheter. detta gäller inte
heller samfällighet, som avser enskild väg eller dike eller som har ett ringa
ekonomiskt värde.
i en elproduktionsenhet får inte kraftverksbyggnad, mark eller markan-
läggning ingå som tillhör mer än ett av följande slag av kraftverk: vatten-
kraftverk, kärnkraftverk, kraftvärmeverk, kondenskraftverk eller vindkraft-
verk.
regleringsanläggning huvudsakligen avsedd för vattenkraftsändamål ska
inte utgöra en taxeringsenhet utan beaktas vid taxeringen av de vattenkraft-
verk som har nytta av anläggningen.
6 kap.
2§
4
varje småhus, ägarlägenhet, hyreshus, kraftverksbyggnad, industri-
byggnad och övrig byggnad med värde av minst 50 000 kronor ska utgöra en
värderingsenhet, om inte annat anges i 3 eller 5 §.
komplementhus på småhusenheten ska i regel ingå i samma värde-
ringsenhet som det mest värdefulla småhuset på taxeringsenheten.
småhus, hyreshus, industribyggnader och övriga byggnader vilkas värde
inte uppgår till 50 000 kronor, ska ingå i samma värderingsenhet som den
mest värdefulla byggnaden inom samma tomt. uppgår den mest värdefulla
byggnadens värde inte till 50 000 kronor ska samtliga byggnader inom tom-
ten utgöra en värderingsenhet.
14 §
5
för kärnkraftverk, kraftvärmeverk, kondenskraftverk och vind-
kraftverk (värmekraftverk) ska det för varje aggregat för produktion av el-
kraft bildas en värderingsenhet som avser byggnad och en värderingsenhet
som avser mark.
distributions-
byggnad
byggnad som ingår i överförings- el-
ler distributionsnätet för gas, värme,
elektricitet eller vatten samt gasturbin
och annan byggnad som används för
att upprätthålla balansen i elsystemet.
värmecentral byggnad för produktion och distri-
bution av varmvatten för uppvärm-
ning, dock inte sådan anläggning som
även är inrättad för produktion av
elektrisk starkström för yrkesmässig
distribution.
3
senaste lydelse 2009:105.
4
senaste lydelse 2009:105.
5
senaste lydelse 1999:630.
3
sfs 2012:897 kap.
16 §
6
något värde ska inte bestämmas för följande egendom:
1. byggnad eller byggnader inom samma tomt, om byggnadsbeståndets
sammanlagda taxeringsvärde inte skulle uppgå till 50 000 kronor.
2. övrig mark och vattentäckt område som inte är täktmark.
3. markanläggning som används för sådant ändamål som avses i 3 kap.
4. egendom som avses i 2 kap. 3 § jordabalken.
5. kondenskraftverk.
6. outbyggd fallrätt för vilken det inte finns tillstånd till utbyggnad.
15 kap.
1§
7
till ett vattenkraftverk hänförs kraftverksbyggnad och mark för elpro-
duktion med vattenkraft.
till ett värmekraftverk hänförs kraftverksbyggnad och mark för elproduk-
tion med kärnkraft, kraftvärme, kondenskraft och vindkraft.
med mark avses i detta kapitel tomtmark, övrig mark, fallrätt och markan-
läggning som ingår i elproduktionsenhet.
av 1 kap. 4 a § andra stycket följer att vad som sägs om mark i denna lag
gäller också annat utrymme som ingår i en fastighet eller är samfällt för flera
fastigheter.
3§
8
i en riktvärdeangivelse enligt 7 kap. 3 § ska värden per kilowattimme
anges för ett normkraftverk och för mark till ett sådant verk. med ett norm-
kraftverk avses ett kraftverk som har tagits i drift under år 1955, som har en
normalårsproduktion på 500 miljoner kilowattimmar, som har en genom-
snittlig utnyttjandetid på 4 500 timmar per år och som saknar möjlighet till
flerårsreglering samt levererar sin elproduktion till stamnätet i inmatnings-
punkt forsse-hjälta. värdena i en riktvärdeangivelse får endast bestämmas
till belopp i en fastställd värdeserie.
12 §
9
totalvärdet i nybyggt skick för ett värmekraftverk bestäms för skilda
förhållanden för följande värdefaktorer.
16 kap.
1§
10
vid särskild fastighetstaxering fastställs det föregående årets fastig-
hetstaxering oförändrad om ny taxering enligt 2–5 §§ inte ska ske och det för
mottagande taxeringsenhet inte ska bestämmas något värde av sådan andels-
eller ersättningskraft som avses i 15 kap. 8 och 9 §§.
6
senaste lydelse 2001:1218.
7
senaste lydelse 2003:1201.
8
senaste lydelse 1999:630.
9
senaste lydelse 1999:630.
effekt med effekt avses aggregatets installerade effekt i kilowatt.
typ av värme-
kraftverk
med typ av värmekraftverk avses om elproduktionen sker
med kärnkraft, kraftvärme, kondenskraft eller vindkraft.
10
senaste lydelse 2001:1218.
4
sfs 2012:89
karnov group sweden ab, tel. 08-587 671 00
edita västra aros, västerås 2012
om värde av andels- eller ersättningskraft ska bestämmas för mottagande
taxeringsenhet vid särskild fastighetstaxering, ska det föregående årets
fastighetstaxering i övrigt lämnas oförändrad.
4§
11
ny taxering av taxeringsenhet ska ske om under löpande taxeringspe-
riod taxeringsenhetens värde ökat eller minskat
1. genom beslut att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdes-
bestämmelser,
2. genom annat beslut av myndighet om beslutet innebär ändring i rätten
att förfoga över eller i övrigt använda enheten, eller
3. genom att avgift till allmän va-anläggning eller allmän fjärr-
värmeanläggning (anslutningsavgift) eller ersättning för gatukostnader er-
lagts för enheten.
ny taxering ska ske endast om taxeringsenhetens taxeringsvärde på grund
av förändringen bör ändras med minst en femtedel, dock minst 25 000 kro-
nor. om förändringen medför en ökning eller minskning av taxeringsvärdet
med mindre än 100 000 kronor ska ny taxering ske endast efter framställning
av taxeringsenhetens ägare.
18 kap.
2a§ skyldigheten att lämna deklaration eller annan uppgift enligt denna
lag får fullgöras genom ett deklarationsombud. i fråga om deklarationsom-
bud och beslut om sådant ombud tillämpas bestämmelserna i skatteförfaran-
delagen (2011:1244) om
1. behörig företrädare i 4 kap. 1 § och deklarationsombud i 6 kap. 4–8 §§,
2. föreläggande i 37 kap. 3 § och 44 kap.,
3. omprövning och överklagande i 66 och 67 kap., samt
4. besluts verkställbarhet i 68 kap. 1 och 3 §§.
1. denna lag träder i kraft den 1 april 2012.
2. bestämmelserna i 2 kap. 2 §, 4 kap. 10 §, 6 kap. 2 och 14 §§, 7 kap.
16 §, 15 kap. 1, 3 och 12 §§ samt 16 kap. 1 och 4 §§ i sina nya lydelser till-
lämpas första gången vid 2013 års fastighetstaxering.
på regeringens vägnar
peter norman
christina eng
(finansdepartementet)
11
senaste lydelse 2001:1218.
Viktiga lagar inom skatterätten
JP Infonets skatterättsliga tjänster
JP Infonets skatterättsliga tjänster
Arbetar du med skatterätt? JP Infonets tjänster ger dig ett utmärkt stöd i ditt arbete. Vi ger dig ständigt tillgång till alla nya avgöranden, lagändringar och ställningstaganden. Du kan också ta del av referat och expertanalyser, som kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete. Se allt inom skatterätt.