791152.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
sfs 1979:1152 fastighetstaxeringslag;
utkom från tryckut
den 28 december 1979 utrårdac! (jen 20 december 1979.
liniigt riksdagens beslut' föreskrivs följande.
1 kap. inledande bestämmelser
1 § vid fastighetstaxering skall beslut fattas om fastigheternas skatte-
pliktslörhallanden och indelning i t axeringsenheter. vidare skall be.skatt-
ningsnatur och taxeringsvärde bestämmas för varje taxeringsenhet. taxc
ringsvärde skall dock inte äsättas fastighet, som enligt 3 kap. skall
tas frän skatteplikt.
2 § vid laslighetstaxering skall iakttas ;itt taxeringarna blir överensstiini
mande med föreskrifterna om lastighetstaxering samt likformiga och ra""
visa.
3 s med taxeringsår memis i d enna lag det kalenderår för vilket t ashk
hetstaxering bestäms.
2832 ' prop. 1979/80; 40. sk u i 7.rskrl2l.
¬
4 j; de^liinimclserna i denna lag om faslighei skall tillämpas även t fråga
om byggnad som a r lös egendom.
till sådan byggnad skall räknas egendom, som avses i 2 kap. 2 och 3 s§
jordabalken, i den mån den tillhör byggnadens ägare.
5 § innehavare av fastighet. som enligt 47 § kommunal skaltelagen
(1928; 3701 jämställs med ägare eller är skyldig att i äga rens ställe betala
sk;iit lör garant ibelopp för tästigheten. skall i denna lag anses som ägare.
5 fastighet slaxering skall ske på grundval av fastighets användning
och beskaffenhet vid ta xeringsårets ingång.
7 ! < allmän faslighelstaxering skall ske vart femte år. beslut vid allmän
fastighetstaxering skall, om inte annat föranleds av föreskrifter om särskild
fastighetstaxering, gälla från ingången av det taxeringsår dä allmän fastig
hetstaxering sker till ingången av det taxeringsår då allmän fastighetstaxe
ring sker nästa gång (den löpande taxeringsperioden).
sfs 1979:1152
2 kap. indelning av byg gnader och m ark
1 § byggnader ska ll indelas i by ggnadstyper och mark i äg oslag på sätt
som anges i 2 -4 indelning får inte ske på grundval av tiilfäliig använd
ning.
2 k byggnader skall indelas i de byggnadstyper som anges i det följa nde.
småhus
hyresltus
ekonomibyggnad
industribyggnad
-specialbyggnad
byggnad som är inrättad till bostad åt en eller två fa
miljer. till sådan byggnad skall höra komplement
hus såsom garage, förråd och annan mindre bygg
nad.
byggnad som är inrättad till bostad åt minst tre fa
miljer eller till k ontor, butik, hotell, restaurang och
liknande. byggnad med förrådsutrymme, som ligger
i ans lutning till h yreshus och som behövs for verk
samheten, skall utgöra hyreshus.
byggnad som är inrättad för jordbruk eller skogs
bruk och som inte är inrättad för bostadsändamål,
såsom djurstall, loge, lada, maskinhall, lagerhus,
magasin och växthus.
byggnad som ä r inrättad förindustriell verksamhet.
med spe cialbyggnad avses
för- byggnad som används för försvarsända-
svars- mål eller ekonomisk försvarsberedskap,
byggnad om byggnaden inte är en fristående in
dustriell anläggning. även mässbyggnad
skall utgöra försvarsbyggnad.
2833
fs-sfs 1979
¬
>-cp'
sfs 1979:1152 komniu-nika-
tions-
byggnad
distri
butions
byggnad
renings
anlägg
ning
värd-
byggnad
bad-,
sport-
och id
rottsan
läggning
skol
byggnad
kultur
byggnad
ecklesia-
stikbygg-
nad
2834
garage, hangar. lokstall, •
stationsbyggnad, c-xpeditionsby.!!'",''!'
vänthall, godsmagasin, reparat^,
verkstad och liknande, oni hyggj.|||^'
används för allmänna konimunikatir"
ändamål.
byggnad som används i pos tverkets
leverkets. statens järnvägars, iufifar,^
verkets. sveriges radio aktiebolags
och dess dotterbolags verksainhet ^
byggnad som ingår i överförings- eller
distributionsnätet för gas. värme el ler
elektricitet.
vattenverk, avloppsreningsverk, sop.
station och liknande samt piimpstaiion
som hör til! sådan anläggning.
byggnad som används för sjukvård, nyk
terhetsvård. narkomanvård, barnavård,
kriminalvård, arbetsvärd, åldringsvård
eller omsorg om psykiskt utvecklings
störda. annan byggnad än som n u h ar
nämnts skal! utgöra vårdbyggnad, o m
den används som hem åt personer som
behöver institutionell vård eller tillsyn.
byggnad som används för bad. sport,
idrott och liknande, om allmänheten har
tillträde till anläggningen.
byggnad som används för undervisning
eller forskning vid
skola som anordnas av staten
skola som anordnas med statsbidrag
och
skola vars undervisning står under
statlig tillsyn.
byggnad som används som elevhem el
ler skolhem för elever vid såd ana sko
lor.
byggnad som används för kulturellt än
damål såsom teater, biograf, musei"^
och liknande.
kyrka eller annan byggnad som a"
vänds för religiös verksamhet.
prästgård som avses i lagen (197 •
om förvaltning av kyrklig jord.
¬
bårhus, krematorium och bygg nad so m sfs 1979:1152
används för skdtsel av begravnings
plats,
allmän byggnad som tillhör staten, kommun d-
byggnad ler annan menighet och som används för
allmän styrelse, förvaltning, rättsvård,
ordning dier säkerhet samt fritidsgård
och byggnad med likartad användning.
som allmän byggnad skall inte anses
byggnad som används för statens aoars-
drivande verksamhet.
övrig byggnad som inte skal l utgöra någon av de tidi gare
byggnad nämnda byggnadstyperna.
3 § byggnadstypen skall bestämmas med hänsyn till det ändamål som
byggnad ti ll övervägande del är inrättad för och det sätt som byggnad till
övervägande del används pä.
byggnad, som kan indelas både som småhus, hyreshus, industribyggnad
eller övrig byg gnad och som specialbyggnad, skail indelas som special
byggnad.
byggnad, som kan indelas både so m specialbyggnad och ekonomibygg
nad, skall indelas som ekonomibyggnad.
4 § mark skall indelas i de ägoslag som anges i det följande, mark som ar
vattentäkt skall indelas endast om den är tåktmark. indelningen får inte
påverkas av förekomsten av bygg nad som sk all rivas (saneringsbyggnad).
tomtmark mark som upptas av småhus, hyreshus, industri
byggnad, specialbyggnad eller övrig bygg nad samt
trädgård, parkeringsplats.-upplagsplats, kommuni-
kalionsutrymme m.m.. som ligger i anslutning til l
sådan byggnad.
mark till fastighet, som är'bebyggd med småhus,
hyreshus, industribyggnad, specialbyggnad eller
övrig byggnad, skall i sin helhet utgöra tomtmark,
om fastigheten ligger i ett ägoskifte och har en tot al
areal .som inte överstiger två hektar. detta skall
dock ej gälla om fastighetens mark till någon del
skall taxeras tillsammans med annan egendom en
ligt regierna i 4 kap.
vad nu har sagts om tomtmark skal! också gälla
mark till obebyggd fastighet, som har bildats för
byggnadsändamål under de senaste två åren. har
fastigheten bildats längre tillb aka i tiden skal l mar
ken utgöra tomtmark endast om det är uppenbart
alt den får bebyggas, i övriga fall skall obebyggd
mark anses som tomtmark endast om det finns g il
tigt byggnad slov enligt byggnadslagen (1947:385).
¬
sfs 1979:1152 fxploaterings-mark
täktmark
åkermark
betesmark
skogsmark
skogsimpediment
övrig mark
obebyggd mark som ingår i fastställd stadsplan
ler byggnadsplan och som till någon del ärav " f
att användas för byggnadsändamål. detta skall
gälla, om marken skall indelas som tomtmark et
om det är uppenbart att exploatering ej kommer
genomföras eller kommer att avsevärt fördröjas
mark för vilken gäller täkttillstånd enligt 18 § natur
vårdslagen (1964; 822) eller vattenlagen (19i3; 523!
med täkttillstånd skall jämställas pågående täkt
byggnad på täktområde för täktens utnyttjande
hindrar inte att marken indelas som täktmark
mark som används eller lämpligen kan användas till
växtodling eller bete och som är lämplig att plöjas
mark som används eller lämpligen kan användas till
bete och som inte är lämplig att plöjas.
mark som är lämplig för virkesproduktion och som
inte i väsentlig utsträckning används för annat än
damål. mark där det bör finnas skog till skydd mot
sand- eller jordflykt eller mot att qällgränsen flyttas
ned.
mark som ligger helt eller i huvudsak outnyttjad
skall dock inte anses som skogsmark, om d en p ä
grund av särskilda förhållanden inte bör tas i an
språk för virkesproduktion.
mark skall anses lämplig för virkesproduktion, om
den enligt vedertagna bedömningsgrunder kan pro
ducera i g enomsnitt minst en kubikmeter virke om
året per hektar.
myr, berg, hällmark, mark med fjällskog och andra
impediment i ans lutning till skogsmark.
mark som inte skall utgöra något av de tidigare
nämnda ägoslagen.
2836
un-
3 kap. skatteplikt
1 § fastighet är skattepliktig, om inte annat anges i 2-4 §§.
2 § från skatteplikt skall undantas specialbyggnad, sådan byggnad
der uppförande samt tomtmark och övrig mark som hör till byggnnd^"
från skatteplikt skall också undantas markanläggning som hör till fas''? ^
ten.
från skatteplikt undantas även nationalparker.
3 § från skatteplikt skall undantas ekonomibyggnad, åkermark, b ^
fnark, skogsmark, skogsimpediment och övrig mark samt markankig-
som hör till fastigheten, om denna till övervägande del används for
1- sådan vård eller omsorgsverksamhet som bedrivs i vård bygg"''
¬
2. undervisning eller forskning som bedrivs vid sädan skola som nämns sfs 1979:1152
vid skolbyggnad.
4 § byggnad samt tom tmark och övrig mark som hör til] byggnaden samt
markanläggning som hör till fastigheten skall undantas från skatteplikt om
fasligheten ägs av någon av följande institutioner och om den till övervä
gande del används i dera s verksamhet såsom sådana
1. kyrkor, barmhärtighetsinrättningar, stiftelser och ideella föreningar
som avses i 53 5 f i mom. e) kommunalskattelagen (1928:370)
2. akademier. nobelstiftelsen, stiftelsen dag hammarskjölds minnes
fond, apotekarsocietetens stiftelse för främjande av farmacins utveckling
m.m.. stiftelsen sveriges sjömanshus
3. sådana sammanslutningar av studerande vid uni versitet och högsko
lor, i vilka de studerande är skyldiga att vara medlemmar, samt samarbets-
organ för sådana sammanslutningar med ändamål att fullgöra uppgifter
som ankommer på sammanslutningarna och
4. främma nde makts beskickningar.
skattefriheten skall endast avse egendom, som enligt 4 kap. 11 § skall ha
beskattningsnaturen annan fastighet.
4 kap. taxeringsenhet och beskattningsnatur
1 § taxeringsenhet är vad som skall taxeras för sig. fastighet skall utgö
ra taxeringsenhet, om inte annat föreskrivs.
2 § har skilda delar av en fastighet olika ägare skall fa.stigheten u ppdelas
i taxeringsenheter enligt ägarförhållandena.
3 s för bildande av taxeringsenheter skall fastigheter och fastighetsdelar
med samma ägare inom samma kommun föras samman. den sammanförda
egendomen skall utgöra en taxeringsenhet, om inte annat sägs i 4 -9 §§.
4 § taxeringsenhet skall omfatta antingen skattepliktig eller skattefri
egendom.
5 s taxeringsenhet skall omfatta byggnadstyper och ägoslag enligt en av
följande kombinationer, om inte annat sägs i andra och tredje styckena
i- småhus och tomtmark för sådan byggnad (småhusenhet)
2. hyreshus och tomtmark för sådan byggnad (hyreshusenhet)
3. industribyggnad, övrig byggnad och tomtmark för sådana byggnader,
'•ätten verk på anna ns grund samt i jordeboken upptaget fisken (industrien-
het)
täktmark och industribyggnad på sådan mark (indusirienhet)
5. cxploateringsmark (exploateringsenhet)
f». specialbyggnad och tomtmark för sådan byggnad (specialenhet)
7- ekonomibyggnad, åkermark, betesmark, skogsmark och skogsimpe-
^iitient (lantbruksenhet).
småhus, hyreshus och tomtmark för sådana byggnader som ligger i an
slutning till lantbruksenhet med minst fem hektar åkermark, betesmark
skogsmark, skall ingå i lantbruksenheten, om byggnaden eller byggna- 2837
¬
c.-. ig79-lls2 derna behövs som bostad för äg are arrendator eller deras arbetskraft
sbs 1979.110^ saneringsbyggnad och övrig mark kan ingå i samt liga taxeringsenhe,
under punkterna 1-7 i första styc ket. övrig mark ska ll i reg el ingåjij'
bruksenhet. i annat fall skall övrig mark taxeras tillsammans m ed d
tomtmark, exploateringsmark eller täktmark som ligger närmast. harö?
rig mark stor omfattning och saknar den samband med annan mark s o
har samma ägare, skall den dock bilda en taxeringsenhet. t axeringsenhel"
som består av endast övrig mark. betecknas mduslrienhel. om den ligger
till övervägande del inom tätort och lantbruksenhet, om den li gger till
övervägande del utanför sådan ort .
6 § 1 småhusenhet, hyreshusenhet, specialenhet och industrienhet skall
endast ingå eg endom som ligger samlad och som utgör en ekonomisk en
het.
7 § ligger exploaleringsmark inom olika tätorter eller planområden skall
mark inom varje tätort eller planområde utgöra en taxeringsenhet.
består täktmark av skilda markområden skall varje sådant område utgö
ra en taxeringsenhet. omfat tas områden av samma täktplan enligt natur
vårdslagen (1964: 822) skall de dock utgöra en taxeringsenhet.
8 § taxeringsenhet skall omfatta ekonomibyggnad, åkermark, betes
mark. skogsmark, skogsimpediment eller övrig mark som in går i en bruk-
ningsenhet.
9 s fastighet, som tillhör stat en och som förvaltas av skilda myndighe
ter, får uppdelas i taxerings enheter efter de olika mynd igheternas förvalt
ningsområden.
10 § marksamfällighet eller anläggningssamfållighet skall utgöra en taxe
ringsenhet. om den förvaltas av juridisk person. detta gäller dock inte om
fastigheterna, som har del i samfalligheten, uteslutande eller s å gott som
uteslutande är en- eller tvåfamiljsfastigheter som avses i 24 § 2 m om.
första stycket kommunalskattelagen (1928:370). detta gäll er in te h eller
samfällighet. som avser enskild väg eller dike eller som har ett ringa eko
nomiskt värde.
11 § lantbruksenhetskall ha beskattningsnaturen jordbruksfastighet.
vidare skall småhusenhet och hyreshusenhet ha beskattningsnaturen
jordbruksfastighet om följande förutsättningar är uppfyllda
1 - småhusenheten eller hyreshu senheten är belägen i anslutning till 'a"'-
bruksenhet med mins t fem hektar å kermark, betesmark och skogsmark
2 småhusenheten eller hyreshusenheten ägs av arrendator till la "'
bruk.senheten eller, om lantbruksenheten är skattefri, av ägaren till samma
^ 3. byggnaden eller byggnaderna behövs som bostad-töiaitendaiom.
agaren eller deras arbetskraft.
om två ellei flera fastigheter i olik a kommuner skulle ha utgjort en ta"
2838 'egal i samma kommun, skall deras beskattnings"-
r estammas som om detta hade varit för hållandet. . . .
nga taxeringsenheter skall ha be skattningsnaturen annan fas"?
¬
5 kap- bestämmtindc av taxeringsvärde gpg 1979; 1152
grniulfr for u i.xcrinucn ni. ni.
, tasertngsvärde skall bestämmas för varje skattepliktig taxeringsen-
het-
2 taxeringsvärde skall bestämmas till det belopp som motsvarar 75
procent av t axeringsenhetens marknadsvärde.
2 § med m arknadsvärdel för en taxeringsenhet avses del pris som den
sannolikt betingar vid en försäljning på den allmänna marknaden.
\'id värdering en skall inte beaktas andra privaträttsliga förpliktelser än
sådana som gäller enligt servitut och liknande eller som enligt tomträtts-
kontrakt gäller om m arkens utnyttjande.
värderingen skall grundas på de belåningsförhållanden som normalt gal
ler tor likartade fa stigheter.
om två eller liera fastigheter i olika ko mmuner skulle ha utgjort en taxe
ringsenhet om de hade legat i samma kommun, skall deras marknadsvärde
heslämmas. som om detta hade varit förhållandet.
4 § marknadsvärdet skall bestämmas med hänsyn till det g enomsnittliga
prisläget under andra året före taxeringsåret.
5 s marknadsvärdet skall i första hand bestämmas med ledning av fastig
hetsförsäljningar i orten (ortsprismetoden). härvid skall inte beaktas såda
na försäljningar om vilka man kan anta att ovidkommande omständigheter
har inverkat på priset.
då fastighctsförsäljningar inte ger den ledning som behövs kan mark
nadsvärdet beräknas med ledning av en avkastningskalkyl. till grund for
kalkylen lägg s b!, a. byggnads återstående varaktighetstid och den förränt
ning av insatt kapital, som man allmänt räknar med vid köp av fastigheter
av ifrågavarande slag (avkastningsmetoden).
ger inte heller avkastningskalkylen den ledning som behövs kan mark
nadsvärdet u ppskattas med utgångspunkt i det te kniska nuvärdet (produk-
tionskostnadsmetoden).
6 § det tekniska nuvärdet skall bestämmas genom att återanskaffnings-
kosl nåden för byggnad eller markanläggning multipliceras med en nedräk-
ningsfaktor. denna faktor skall bestämmas så att man därigenom beaktar
den värdeminskning som har uppkommit mellan det år då anläggningen
togs i dri ft (nybyggnadsårel) och andra året före taxeringsåret.
med återanskaffningskostnad för byggnad avses kostnaden för att under
tindra året före taxeringsåret uppföra en motsvarande anläggning. kostna
den kan bestämm as antingen genom en beräkning grundad pä erfarenheter
om byggnadskostnademas storlek detta år. eller genom en uppräkning av
den faktiska b yggnadskostnaden med en omrakningsfaktor. denna faktor
5kall bestämmas så att man därigenom beaktar ändringen i bygg nadskost-
itad mellan nybyggnadsåret och andra året före taxeringsåret.
2839
¬
sfs 1979:1152
'leringj.
delviirclen m. m.
7 § vid t axeringen skall följande delvården bestämmas.
för småhus-, hyreshus-, industri- och exploateringsenhet:
1. byggnadsvärde
byggnadsvärde är värdet av de byggnader som hör till taxeringsenhet
2. markvärde
markvärde är värdet av taxeringsenhetens tomtmark, exploaterin
mark. täktmark och markanläggningar.
för lantbruksenhet:
1. bostadsbyggnadsvärde
bostadsbyggnadsvärde är värdet av de småhus och hyreshus som hörlin
taxeringsenheten.
2. ekonomibyggnadsvärde
ekonomibyggnadsvärde är värdet av de ekonomibyggnader som hör til]
taxeringsenheten.
3. tomtmarksvärde
tomtmarksvärde är värdet av taxeringsenhetens tomtmark.
4. .lordbruksvärde
jordbruksvärde är värdet av taxeringsenhetens åkermark, betesmark
och markanläggningar, som används eller behövs för växtodling.
5. skogsbruksvärde
skogsbruksvärde är värdet av taxeringsenhetens skogsmark med växan
de skog och markanläggningar, som används eller b^övs för skogsbruk.
6. skogsimpedimentsvärde
skogsimpedimentsvärde är värdet av de skogsimpediment som h örlili
taxeringsenheten.
8 s varje del värde skall bestämmas för sig med tillämpning av i 2-5 s'
angivna grunder.
summan av dcivärdena utgör taxeringsenhetens taxeringsvärde.
tillhör delar av en taxeringsenhet olika församlingar skall anges hurslcr
del av taxeringsvärdet och del värdena som skäligen belöper på varje sådan
del av taxeringsenheten.
6 kap. värderingsenhet
1 s värderingsenhet är den egendom som skall värderas för sig. envåf-
deringsenhet skall endast omfatta egendom som ingår i en enda ta xerings
enhet.
2840
2 § varje småhus med värde av minst 10000 kronor skall utgöra en var-
deringsenhet.
komplementhus på småhusenheten skall i regel ingå i samma v ärdf-
ring.senhct som det mest värdefulla småhuset på taxeringsenheten.
småhus, vilkas väide inte uppgår till 10000 kronor, skall ing å i
vardenngsenhet som den mest värdefulla byggnaden inom sam ma to"'j
uppgår den mest värdefulla byggnadens värde inte till 10000 k ronor su
samtliga byggnader inom tomten utgöra en värderingsenhet.
3 s varje hyreshusenhet skall utgöi-a e n värderingsenhet.
vä eller flera värderingsenheter för dock ske om det väsentligt under. värderingen.
¬
4 1 } varje modern ekonomibyggnad och annan ekonomibyggnad av stör- sfs 1979:1152
re värde skall utg öra en värderingsenhet. andra ekonomibyggnader skall i
regel sammantöras till en värderingsenhet. sådan byggnad får dock utgöra
ep värderingsenhet om det väsentligt underlättar värderingen.
5 § ar en byggnad inrättad för väsentligt olika ändamål får den indelas i
två eller hera värd cringsenheter om det underlättar värderingen.
6 § utan hinder av vad som tidigare har sagts i de tta kapitel skall sane
ringsbyggnad och annan byggnad för vilken värde inte har bestämts utgöra
en värderingsenhet, om byggnaden helt eller delvis används som bostad.
7 § varje tomt skall utgöra en värderingsenhet, om inte annat anges i
andra stycket.
föreligger byggnadsrätt till två elle r flera småhus på en tomt får varje del
av tomten, som omfattas av en byggnadsrätt, utgöra en värderingsenhet.
tomt för hyreshus skall indelas i två eller fl era värderingsenheter om detta
pä grund av to mtens användningssätt är nödvändigt för värderingen.
8 § f.xpioaieringsmarken inom en taxeringsenhet skall uppdelas i värd e
ringsenheter med hänsyn till det användningssätt som anges i fastställd
stadsplan eller byggnad splan.
9 § all täktmark som av.ser samma slags fyndighet inom en taxeringsen
het skall utgöra en värderingsenhet.
10 § vart och ett av ägoslagen åkermark, betesmark, skogsmark och
skogsimpediment inom en taxeringsenhet skall utgöra en värderingsenhel.
uppdelning får dock ske i två e ller flera värderingsenheter, om det väsent
ligt und erlättar värderingen.
u § markanläggning skall ingå i sam ma värderingsenhet som den mark
den hör till. markanläggning skall dock utgöra en värderingsenhet om det
väsentligt un derlättar värderingen.
12 § fastighets andelar i sa mfälligheter som skall värderas för sig skall
utgöra en vä rderingsenhet for varje byggnadstyp och ägoslag. uppdelning
får dock ske i två e ller flera värderingsenheter, om det väsentligt underlät
tar värderingen.
'3 § regler om värderingsenheter på vattenfallsenhet finns i 15 kap.
7 kap. allmänna värd eringsregler
^'urilt'jaklori'r
' s värderingen skall ske med utgångspunkt i vä rdefaktorer. med värde
faktorer avses egenskaper som är knutna till fastigheten och som har bety-
för m arknadsvärdet.
¬
sfs 1979:1152
2842
viinh'!»»'"'^^'" r- . ,
-) s riket sk all indelas i värdeområdcn for byggnader och ä , - ägosiag so
skall v ärderas med ledning av riktvärden.
värdeförhållandena inom ett värdeområde skall i allt väsent ligt varae.
hetliga värdeområde skall därför bestämmas så att inverkan av de värde
(aktörer, som särskilt beaktas vid riktvärdets bestämmande, skall kunna
bedömas enligt enhetliga regler.
riktviirdcn m. ni.
3 s för byggnader och ägoslag som avses 18-15 kap. skall taxeringsvär-
:stämmas med utgångspunkt i ri ktvärden. dessa skall bestämmas för
ninationer av värdefaktorer, som i någon utsträckning varierar inom
de besti
kombinationer
värdeområdet och som har särskild betydelse för marknadsvärdet.
för övriga värdefaktorer skall riktvärdet bestämmas med utgångspunkt!
förhållanden som i geno msnitt eller i h uvudsak råder inom värdeområdei.
värdefaktorer, som särskilt skall beaktas vid riktvärdets bestämmande,
skall indelas i klasser. resultatet av klassindelningen kallas kl assindel
ningsdata.
riktvärde skall redovisas på karta, i tab ell eller på annat sätt.
4 § riktvärde skall bestämmas så att det leder till taxeringsvärde somef-
ter justering som avses i 5 § s tår i öve rensstämmelse med bestämmelserna
i 5 kap. 2-5 §§.
avvikelse får dock förekomma, om den föranleds av klassindelning av
värdefaktorer eller anpassning till f astställda tabell- eller värdescrier.
5 § föreligger värdefaktorer, som inte särskilt har beaktats vid r iktvär
des bestämmande och som påtagligt inverkar på marknadsvärdet, skallen
med ledning av riktvärden bestämt värde justeras. detta benämns juste
ring för säregna förhållanden.
justeringens storlek skall motsvara 75 procent av den skillnad i m ark
nadsvärde taxeringsenheten skulle ha med säregna förhållanden och vär
det utan säregna förhållanden.
6 § vid vär dering av byggnader och ägoslag för vilka riktvärden bestäms
skall först fastställas klassindelningsdata och däremot svarande ri ktvär
den. i fråga om skogsmark, som ligger inom skilda kommuner och soind
jest skulle ha ingått i sam ma taxeringsenhet, får de genomsnittliga förhä'
landena för denna skogsmark läggas till grund vid klassindelning av värde
faktorer för taxeringsenheterna om de ligger inom samma värdeområd^-
vid rik tvärdets bestämmande får interpolation mellan värden i v ärddii
bell eller värdescrie inte ske.
sedan det mot riktvärdet svarande värdet har bestämts skall
eventuell justering för säregna förhållanden det däremot svarande tan
ringsvärdet fastställas.
7 § regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer skall b ^
om närmare föreskrifter om indelning i värdeområden. klassincicln>a^
•ardefaktorer. klassindelningsgrunder, värdeserier och fy
r> . .. ... .t j..nt hc-su" '
luici. kiassinuelningsgrunder. ocn \ai<j
o yggnadstyper och ägoslag som anges 18-15 kap. mot sådtint "
talan ej föras.
¬
sfs 1979:1152
g § byggnadsvärde är del mervärde som täxeringsenheten har på grund
av alt den är bebyggd. värde av byggnad som är lösegendom skal) bestäm
nias som om byggnad ens ägare ägde marken.
markvärde
9 § markvärde, tomtmarksvärde, jordbruksvärde, skogsbruksvärde och
skogsimpedimentsvärdc skall bestämmas som om taxeringsenheten var
obebyggd, såvida inte saneringsbyggnad finns på taxeringsenheten.
]0 ^ vid värdering av tomtmark skall bebyggelsemöjligheten bestämmas
med uigångspunkt i den pågående markanvändningen, såvida inte annan
markanvändning är tillåten enligt fastställd stads- eller byggnadsplan och
marken därigenom far väsentligt högre värde.
11 § är tomtmarken obebyggd skall vid värderingen rådande byggnads-
förbud och andra föreskrifter angående markens användning beaktas.
finns på lomtmarkcn byggnad som har åsatts värde skall, oavsett om
byggnad.sförbud fö religger, nybyggnad anses möjlig i den utsträckning be
byggelse har skett. vidare skall vid bedömning av tomtmarkens delbarhet
hänsyn tas till om byggnadens placering på tomten omöjliggör att denna
delas.
byg<>i!(id under uppförande, byggnadsminne m.m, och saneringsbyggnad
12 s värde av byggnad under uppförande skall bestämmas till hälften av
nedlagd kostnad. kostnaden skall omräknas till det genomsnittliga kost
nadsläge som gä llde under andra året före taxeringsåret.
13 § byggnadsvärde for byggnad, som enligt lagen (i960: 690) om bygg
nadsminnen har förklarats for byggnadsminne, är sammanlagda värdet av
byggnaden och tillhörande tomt. samma skall gälla byggnad som vid fast
ställande av stadsplan harangetts ha sådant värde ur historisk eller kultur
historisk synpunkt att den bör bevaras.
för mark til! sådan taxeringsenhet bestäms inte något värde.
14 § finns saneringsbyggnad skall värdet av marken sättas ned med h än
syn till ko stnaden i samband med rivning av byggnaden.
^'niwnfallsenhet
15 § i fråga om vattenfallsenheter gäller bestämmelserna i 15 kap. i stäl
let för vad som sägs i 8-14 §§ samt i 11 och 12 kap.
egendom för vilken värde inte bestäms
16 § för egendom som anges under punkterna i — 4 skall inte bestämmas
något värde
1. byggnad eller byggnader inom samma tomt. om byggnadsbeståndets
sammanlagda taxeringsvärde ej skulle uppgå till 10000 kronor
2- övrig mark och vattentäckt område som inte är täktmark
0. markanläggning som används för sådant ändamål som avses i 3 ka p. ^
4- egendom som avses i 2 k ap. 3 § jordabalken.
¬
sfs 1979:1152 8 kap. riktvärde för småhus 1 § riktvärde för småhus skall utgöra värdet av ett småhus med liia^
rande garage, förråd och liknande byggnader. "">•
2 § som riktvärde för ett småhus som är nybyggt, av normal storlek o
standard, friliggande samt utgör del enda småhuset på en tomt som ut!
självständig fastighet får endast anges värden i en faststä lld värdeserie
3 § inom varje värdeområde skall riktvärden bestämmas for skilda for
hållanden för en eller flera av följande värdefaktorer.
sfqj-lek storleken bestäms med hänsyn'till småhusets bo.
stadsyta och dennas fördelning på olika våningar
storleksklassen för småhus med en storlek s om
motsvarar högst 200 kvadratmeter i ett plan får inte
göras större än att den motsvarar 10 kvadratmeter
bostadsyta.
ålder
standard
byggnadskategori
fastighetsrätts
liga förhållan
den
värdeordning
åldern ger uttryc k för småhusets sannolika återstå
ende livslängd. denna bestäms med hänsyn t ill
småhusets nybyggnadsår, omfattningen av till-och
ombyggnader samt tidpunkten för dessa.
åldersklassen för småhus med en åld er motsvaran
de högst 20 år för inte göras större än att den mot
svarar 5 år.
standarden bestäms med hänsyn till småhusets
byggnadsmaterial och utrustning.
för ett nybyggt småhus skall finnas minst fem stan
dardklasser.
byggnadskategorin bestäms med hänsyn till o m
småhuset utgör friliggande småhus, kedjehus eller
radhus samt, om särskilda skäl föreligger, antal lå
genheter.
med fastighetsrättsliga förhållanden av ses om den
tomtmark som småhuset är beläget på u tgör sjäh-
ständig fastighet eller inte. utgör tomtmarken iii'e
självständig fastighet skall hänsyn även tas till moj
lighcten att tomtmarken kan bilda egen fastighet-
med värdeordning avses husets ordningsnummer'
värdehänseende inom tomten.
2844
9 kap. riktvärde för hyreshus
1 § värdet av hyreshus bestäms som skillnaden mellan ,,v
eringsenhet bestående av hyreshuset och tillhörande mark och
en eller de varderingsenheter som avser marken. .„i.snnii^
i 'tvärde för en hyreshusenhet bestående av hyreshus och ti
omtmaik skall utgöra sammanlagda värdet av byggnader och mar -
¬
2 som riktviirde tor en hyreshusenhet med normall förhållande mellan
värdenniisenhetens markvärde och dess hyra. bebyggd med ett modernt
hyreshus, uppfört under åren 1950-1959 och med en hyra av
70000-74000 kronor, får endast anges värden i en fastställd värdeserie,
3 § inom varje värdeområde skall riktvärden bestämmas för skilda för
hållanden för en eller liera av följande värdefaktorer.
sfs 1979:1152
h>r:i
ålder
standard
markvärdeandel
med hyra avses bruksvärdehyra för bostäder och
marknad smässig hyra för lokaler. hyran skall be
stämmas med hänsyn till den genomsnittliga hyres
nivån under det andra året före taxeringsåret.
för värderingsenheter med en hyra under 100000
kronor skall finnas minst 20 hyreskiasser och för
värderingsenheter med en hyra mellan 100000 kro
nor och en miljon kronor minst 25 hyreskiasser.
åldern ger uttryck för hyreshusets sannolika åter
stående livslängd. denna bestäms med hänsyn till
hyreshusets nybyggnadsår, omfattningen av till-
och ombyggnader samt lidpunkten för dessa.
åldersklassen för värderingsenhet med en ålder
motsvarande högst 40 år får inte göras större än att
den motsvarar 10 år.
standarden bestäms med hänsyn till hyreshusets
byggnadsmaterial och utrustning.
för värderingsenhet med en ålder motsvarande
högst 40 år skall finnas minst tre standardklasser.
med markvärdeandel avses förhållandet mellan
värderingsenhetens markvärde och dess årliga hy
ra.
för värderingsenhet med en ålder motsvarande
minst 20 år skall för värdefaktorn markvärdeandel
finnas minst tre klasser.
10 kap. riktvärde för ekonomibyggnader
1 § riktvärde för ekonomibyggnad skall utgöra värdet av en eller flera
ekonomibyggnader eller del av ekonomibyggnad.
2 § som riktvärde för en ekonomibyggnad avseende ett djurstall for
nijölkkor som är byggt efter år 1969, är av normal beskaffenhet och har en
storlek av 301-400 kvadratmeter får endast anges värden i en fastställd
värdeserie.
^ s inom varje värdeområde skall riktvärdet bestämmas för skilda för
hållanden för en eller flera av följande värdefaktorer. 2845
¬
sfs 1979:1152
bvranadskatcbori bygenadskalegori bestäms med hänsyn till ^
_i.i .,;;,-rl(.rlna«:enhcien niiviir.
storlek
ålder
beskaffenhet
mål värderingsenheten huvudsakligen ur
"iidllad för.
storleken bestäms beträffande torkar med h än
till torkningsförmåga. beträffande siior med hän^
till lagringsvoly m samt i övrig a fall m ed hiinsynli]
byggnadernas yta på marken.
åldern ger uttryck för värderingsenhetens sannoli.
ka återstående livslängd. denna best äms med hän"
syn till värderingsenhetens nybyggnadsår. omfaii.
ningen av till- och ombyggnader samt ti dpunkten
för dessa.
beskaffenhet bestäms med hänsyn till byggnadsma
terial och utrustning samt värderingsenhetens
skick.
2846
11 kap. riktvärde för industribyggnad och övri g byggnad
12 kap. riktvärde för tomtmark, exploateringsmark och täktmark
tomtmark
1 § riktvärdet för tomtmark för småhus skall utgöra värdet av en tomt
eller, om särskilda skäl föreligger, värdet av en kvadratmeter tomtmark,
riktvärdet för tomtmark för hyr eshus, industribyggnad eller övrig bygg
nad skall utgöra värdet av en kva dratmeter byggnadsrätt vid nybebygeehe
eller värdet av en kvadratmeter tomtmark.
2 s riktvärdet skall bestämma s med utgångspunkt i att to mtmarken kan
bebyggas omedelbart.
som riktvärde får endast anges värden i en fastställd vä rdeserie.
3 § riktvärden för tomtmark för småhus skall inom varje v ärdeomrij:
bestämmas för skilda förhållanden för en eller flera av värdefaktorenw
storlek, vatten och avlopp, fastighetsrättsliga förhållanden samt, om sär
skilda skäl föreligger, typ av bebyggelse och speciell belägenhet. klassi"
delningen av värdefaktorer skall ske så att värdet för kla ssmitten
mot värdena i värdeserien.
med de o lika värdefaktorerna förstås;
med storlek avses tomtmarkens areal. _
med vatten och avlopp avses i vi lken
och på vad s ätt tomtmarken har tillgång ti
och avlopp.
med fa stighetsrättsliga förhållanden av.ses on^^^^^^
ten utgör självständig fastighet eller
tomtmarken inte självständig fastighet s 'a
aven tas till möjligheten att tomtmarst-"
egen fastighet.
storlek
vatten och
avlopp
fastighets
rättsliga för
hållanden
¬
typ av be - med typ av bebyggelse avses om tomtmarken ar av- sfs 1979:1152
byecel^c sedd att bebyggas med friliggande småhus, kedje
hus eller radhus.
speciell med speciell belägenhet avses tomtmarkens läge
belägenhet inom värdeområdet (.ex. vid strand.
4 5 riktvärden för to mtmark för hyreshus skall inom varje värdeområde
bestämmas för skilda förhållanden för värdefaktorn typ av bebyggel.se
samt. om särskilda skäl föreligger, typ av våningsplan.
med de olika värdefaktorerna förstås:
typ av med typ av bebyggelse avses det ändamål bebyg-
bebygcelse gelsen på tomtmarken är avsedd for. antingen bo
städer eller lokaler.
typ av med typ av våningsplan avses planets utformning
våningsplan och belägenhet inom byggnaden.
5 § riktvärden för tomtmark för industribyggnad eller övrig byggnad
skall inom varje värdeområde bestämmas för skilda förhållanden för vär
defaktorn typ av bebyggelse. med typ av bebyggelse avses det ändamål
bebyggelsen på tomtmarken är avsedd för, såsom indtisiribyggnad. växt
hus. bensinstation eller dyiikt.
e.xpln a! critipsnicirk
6 riktvärde för exploateringsmark skall bestämmas genom att de rikt
värden som har fastställts för tomtmark för småhus, hyreshus, industri
byggnad eller övrig byggnad multipliceras med en exploateringsfaktor.
7 § expioateringsfaktorn skall bestämmas för skilda forhållanden för
[oljande värdefaktorer.
väntetid med väntetid avses tiden innan exploateringen kan
beräknas börja.
exploaterings- med exploateringslid avses tiden under vilken ex-
ploatering kan beräknas pågå.
tokunark
8 s riktvärde för täktmark skall beräknas som produkten av en bryi-
ningsfaktor och värdet per kubikmeter brytvärd fyndighet av olika slag. sä-
sten. grus. sand, lera, jord, torv eller andra jordarter vid omedelbar
brytning.
kubikmetervärdei vid omedelbar brytning skall inom vatje värdeområ-
de bestämmas till mark nadsmässigt arrendepris. som kubikmetervärde får
endast anges värden i en fastställd värdeserie.
^ § brytningsfakiorn skall bestämmas för skilda förhållanden förföljande
\'ärdefaktorer.
2847
¬
sfs 1979:1152 väntclid
brytningstid
med väntetid avses tiden innan brytningen kan b»
räknas börja.
med brytningstid avses tiden under vilken bryt •
en kan beräknas pågå.
13 kap. riktvärde för åkermark och betesmark
akcrmctrk
1 {} riktvärde för åkermark skal! utgöra värdet per hektar åkermark.
2 § som riktvärde för åkermark som är tillfredsställande dränerad. av
genomsnittlig godhet och med normala brukning.sförhållanden får endast
anges värden i en fastställd värdeserie.
3 § inom varje värdeområde skall riktvärden för åker bestämmas ibr
skilda förhållanden för en eller flera av följande värdefaktorer.
godhet
briikningsför-
hållanden
dränering
2848
med godhet avses åkermarkens produktionsförmå
ga.
för värdefaktorn godhet skall finnas minst tre klas
ser. där mittklassen svarar mot genomsnittlig god
het inom värdeområdet.
värdeskillnaden mellan två intilliggande klasser får
uppgå till högst 20 procent av värdet för mark med
genomsnittlig godhet, dock lägst 500 kronor p er
hektar och högst 3 000 kronor per hektar.
för åker skall anges vilken eller vilka godhetsklas-
ser som i h uvudsak förekommer inom olika delarav
värdeområdet.
med brukningsförhållanden avses åkermarkens lä
ge i f örhållande till annan åker samt dess inrearron-
dering, dvs. fältstorlek, fältform och förekomst at
brukningshinder.
för värdefaktorn brukningsförhållanden skall f in
nas tre klasser där mittklassen svarar mot norma a
brukningsförhållanden inom värdeområdet.
värdeskillnaden mellan två intilliggande klasser a'
uppgå till högst 20 procent av värdet för mark me
normala brukningsförhållanden, dock lägst 500 o
nor per hektar och högst 3 000 kronor per hektar- ^
för åker skall anges om det inom del av
det i särskilt stor utsträckning förekommer an
brukningsklass än den normala.
åkermarkens dränering bestäms av
dikningars beskaffenhet samt av markens e
dränering.
för värdefaktorn dränering skall finnas
klasser.
högst ire
¬
pe:cs>}nirk
4 § riku'ärc3e för betesmark skall mgöra värdet per hektar betesmark
och anges för vaije värdeomräde för åkermark.
5 § inom vaije värdeområde skall riktvärden för betesmark bestämmas
för skilda för hållanden för värdefaktorn beskaffenhet. med beskaffenhet
avses främst bet esmarkens produkiionsförmåga samt dess bruknings- och
lorrläggningsfbrhållanden.
för värdefaktorn beskaffenhet för finnas högst tre klasser.
sfs 1979:1152
14 kap. riktvärde för skogsmark med växande skog samt skogsimpedimenl
skt)(;sniarl< med växande skog ' : •
1 5 riktvärde för skogsmark med växande skog skall utgöra värdet per
hektar skogsmark.
2 § som riktvärde för skogsmark med växande skog av genomsnittlig be
skaffenhet inom en region bestående av ett eller flera län eller delar därav
får endast anges värden i en fastställd värdeserie.
3 § inom varje värdeområde skall riktvärden för skogsmark med växan
de skog bestämmas för skilda förhållanden for eo eller flera av följande
värdefaktorer. -
godhet
kostnad
virkesförråd
trädslag
grovskogs-
procent
ri9-sfs 1979
med godhet avses skogsmarkens virkesproduceran-
de förmåga.
kostnaden bestäms med hänsyn till de väsentligas
te kostnads- och kvalitetsfaktorer som påverkar
värdet av virkesproduktionen.
om fler än en kosinadsklass förekommer skall an
ges vilken klass som svarar mot genomsnittlig kost
nadsklass för värdeområdei.
med virkesförråd avses virkesföri^d per hektar ut
tryckt i skogskubikmeter. därmed avses fast volym
stamvirke ovan stubbe inklusive toppar och bark.
för virkesförråd upp till 200 skogskubikmeter per
hektar l^r klasserna ej göras större än 10 skogsku
bikmeter.
trädslagen bestäms med hänsyn till s kogens sam
mansättning. för värdefaktorn trädslag skall finnas
klasserna barrskog, lövskog och i vissa fall ädel löv
skog (bok och ek).
med grovskogsprocent avses den andel av barrsko
gens virkesförråd som består av träd med en bröst
höjdsdiameter av minst 25 centimeter på bark.
för värdefaktorn grovskogsprocent skall hnnas
minst tio klasser.
2849
¬
tof-
sfs 1979:1152 sko^simpcdimcni 4 § riktvärde för skoesimpedimcnt skall utgöra värdet per hektar och
anges för varje värdeområde för skog.
5 § inom varje värdeområde skall riktvärdet för skogsimpedlment be
stämmas för skilda förhållanden för värdefaktorn beskaffenhet. med b e-
skaffenhet avses främst slag av förekommande vegetation samt förutsäu,
ningar för ökad produktion.
2850
15 kap. värdering av vattenfallsenhet
albiuint
1 i} vattenfallsenhet är
dels taxering-senhet med utbyggd kraftstation.
dels taxeringsenhet med regleringsanläggning huvudsakligen avsedd för
vattenkraftsändamål,
dels taxeringsenhet med outbyggt vattenfall som enligt verkställbart tii|.
stånd får byggas ut.
dels taxeringsenhet vars huvudsakliga värde utgör värde av andels-eller
ersätlningskraft.
värderingen av vattenfallsenhetcrna inom ett avrinningsområde skall
samordnas. vid värderingen bestäms först varje kraftstations och re gle
ringsanläggnings totala värde i ny byggt skick. totalvärdet för varje e nhet
uppdelas därefter i ett byggnadsvärde och ett markvärde. byggnadsvärdet
bestäms med beaktande av den värdeminskning som har skett efter ny
byggnadsåret.
värde av nybypgd kraftstation och rcylefin^sanläppidiig
2 § värdet av nybyggd kraftstation eller regleringsanläggning bestäms
som produkten av kraftstationens eller regleringsanläggningens taxerings-
effekt i kilowatt och av ett riktvärde.
3 § taxeringseffekt är en effekt som är tillgänglig i mellansverige under
hela året. den bestäms för en kraftstation med tillhörande andelar i r egle
ringsanläggningar genom att den utbyggda effekten i kilowatt multiplicera''
med tre faktorer genom vilka beaktas skilda förhållanden beträffande ut
nyttjandetid. regleringsmöjlighet och belägenhet.
utnyttjandetid utnytljandetiden är lika med kvoten mellan normal
årsproduktionen. uttryckt i kilo wattimmar och deii
utbyggda effekten i kil owatt. minst nio klasser ska
finnas.
regleringsmöjligheten anger den utbyggda eftek
tens relativa värde med hänsyn till möjligheternau
årsieglering. minst fem klasser skall finnas.
belägenheten anger den utbyggda effektens
vid kraftstationen i förhållande till dess vär c
mellansverige. minst fem klasser skall tinnas.
regleringsmöjlighet
belägenhet
¬
4 § taxeringseffekten för en kraftstation,meditillhöratideahdelar i regie- sfs 1979:1152
ringsanlagcningar skall delas upp t en del som avser kraftstationen och i en
dd som avser andelarna i regleringsaniäggningar. uppdelningen skall ske
eatigt de fördeiningstal som bestäms for olika regleringsgrader. fördel-
ningsiaion kan be stämmas olika för skilda typer av avrinningsområden.
den taxeringseffekt som har beslämts för en kraftstations andelar i reg
leringsanläggningar skall delas upp mellan de regleringsanläggningar, som
ligger upp ströms kraftstationen i förhållande till anläggningarnas maga-
stnsvolym.
en rcgleringsanläggnin gs taxeringseffekt är summan av de laxeringsef-
fekter. som ber äknats för anläggningen vid dessa uppdelningar.
5 § rtiktx ärdet rir en kraftstation skall utgöra värdet per kilowatt taxe-
ringseffekt och bestämmas för skilda förhållanden för värdefaktorn god
het. genom denna beaktas olikheter i årskostnaderna beroende på varie
rande anläggningskostnader per kilowatt taxeringseffekt. minst tre klasser
skall finnas.
riktvärdet skal l utgöra det kapitaliserade värdet av 75 procent av års-
nettot för en taxeringseffekt om en kilowatt under andra året före taxe
ringsåret. ä rsnettol bestäms som skillnaden mellan bruttointäkten, beräk
nad enligt statens vattenfallsverks högspänningsiariffer för mellansvenska
området, och år.skostnad för respektive godhetskiass. 1 årskostnaden skall
inräknas normala drift-, underhålls-och förnyelsekostnader.
de på detta sätt framräknade riktvärdena skall jämkas med hänsyn till
lönsamheten för den totala elproduktionen i lan det.
6 5 riktvärdet för en regleringsanläggning ar lika med riktvärdet för en
kraftstation med den godhet som är genomsnittlig för riket.
/^.vg.ciua/.oärr/f orli mctrkvördv jör ratlenfhllscnhf!
7 § rygcnadsvärdet för en vattenfall senhet skall bestämmas till det tek
niska nuvärdet av de byggnader som hör till ta xeringsenheten. värdering
en skall ske enligt 5 kap. 6 §. vid denn a beräkning får dock 75 procent av
återanskaffningskostnaden inte överstiga det totala värde som har beräk
nats enligt 2-6 §§.
byggnadsvärdet av regleringsanläggning och kraftstation under uppfö
rande skall bestämmas enligt 7 kap. 12 §.
8 markvärdet för en vattenfailsefihel är skillnaden mellan det enligt
7-6 §§ beräknade totala värdet och 75 procent av återanskaffningskostna-
den för taxeringsenhetens byggnader. om 75 procent av återanskaffnings-
l^nstnaden överstiger det totala värdet skall markvärdet vara noll.
har kraftstationen inte tagits i bruk skall markvärde beräknat enligt
första stycket minskas med en tredjedel. för regleringsanläggning som inte
fiär tagits i bruk skall inte något markvärde bestämmas.
'andels- och ersälfniiitiskraff
5 § värdet av andel skraft skall bestämmas till så stor del av kraftstatio
nens mark- oc h byggnadsvärde som motsvarar andelen. rätt till and els-
skall i rege l utgöra särskild taxeringsenhet, 2851
¬
sfs 1979:1152
2852
värdet av kraftstation skall minskas med värdet av förekommande an.
de i sk raft.
10 § ersättningskrafl anges i kilowatt taxeringseffekt. värdet per kilo. iw > 1^1 rv»
watt taxering.seffekt skall för den fastighet som lämnar kraft bestämmas
med beaktande av de bestämmelser som gäller för leveransens fuljgöran.
de. för den mottagande fastigheten skall värdet per kilowatt taxeringsef.
fekt bestämmas utifrån det värde ersättningskraften har för den mottagan.
de fastigheten.
belastningen av ersättningskraft skall dragas av från kraftstationens
markvärde så långt möjligt, i an nat fall från dess byggnadsvärde. förmå
nen av ersättningskraft skall läggas till markvärdet av den taxcringsenliei
till vilken förmånen hör.
16 kap. särskild fastighetstaxering
17 kap. om taxeringsorganisationen m.m.
1 § med ska ttechef avses i den na lag chefen för länsstyrelsens skatteav
delning eller, i st ockholms län. chefen för länsstyrelsens taxeringsavdel
ning.
under benämningen taxeringsintendent inbegrips, förutom nämnda
tjänstemän samt chef för besvärscnhet och taxeringsintendent, även den.
åt vilken uppdragits att i sin tjänst utföra göromål som ankommer på taxe
ringsintendent.
om inte annat föreskrivs, får skattechefen uppdra åt chef för taxerings
enhet eller besvärsenhet att fullgöra uppgift som ankommer på hon om en
ligt denna lag. i st ockholms län får skattechefen även lämna sådant upp
drag åt sin ställföreträdare.
med chef för taxeringsenhet eller besvärsenhet jämställs enligt denna lag
chef för sektion vid såd an enhet i sto ckholms, malmöhus samt göteborgs
och bohus län.
2 s län indelas i fastighetstaxeringsdistrikt för taxering av småhus-,
lantbruks-, hyreshus- och industrienheter. i distrikt för industrienheler
taxeras även special- och exploateringsenheter.
taxeringsenhet tår utan hinder av vad som sägs i fö rsta stycket hänföras
till annat lastighetstaxeringsdistrikt om det erfordras med hänsyn till beho
vet av lokalkännedom i näm nden eller eljest för taxeringsarbetet.
alla t axeringsenheter, som bildas av samma fastighet, hänförs till sam
ma lastighetstaxeringsdistrikt.
3 1} fastighetstaxei-ingsdistrikt för taxering av småhusenheter oniiatiar
kommun eller del av kommun.
fastighetstaxeringsdistrikt för ta.xering av lantbruks-, hyreshus-och m-
dustrienhcter ornlattar kommun, del av kommun eller tiera kommnnci-
kommun eller del av kommun får ingå i två eller tlera fastighetsta^'-'-
ringsdistrikt.
4 § for varje fastighetstaxeringsdistrikt skall finnas en fastighcf'as'-
¬
rincs-nämnil. som inom distriktet verkställer taxering av de enheter distrik-
lel avser.
5 5 regeringen e ller myndighet som regeringen bestämmer beslutar om
[fidelningi fastighetstaxeringsdistrikt.
6 § ordförande i fastighetstaxeringsnämnd törordnas av länsstyrelsen
senast den 15 september andra året före det år då allmän fastighetstaxering
äcer rum.
länsstyrelsen får förordna ytterligare en ledamot i fastig hetstaxerings-
nämnd. därvid gäller vad som sägs i första stycket.
7 § övriga ledamöter i fastighetstaxeringsnämnd och suppleanter för
(lem utses genom v al. val av ledamöter och suppleanter förrättas före ut
gången av december månad andra året före det år då allmän fastighetstaxe
ring äger rum.
val av ledamöter och suppleanter i fa stighetstaxeringsnämnd förrättas
av kommunfullmakiige. in går i fastighetstaxeringsdistrikt mer an en kom
mun förrättas dock valet av landstinget, eller, om i distriktet finns kommun
som cj ingår i lan dstingskommun, av landstinget och kommunfullmäktige
med de n lördelning dem emellan som länsstyrelsen bestämmer efter be
folkningstalen.
val skall vara proportionellt, om det begärs av minst.så många ledamö
ter som motsvarar den kvot, vilken erhålls om antalet närvarande ledamö
ter delas me d det antal personer som valet avser, ökat med 1. om kvoten
är ett brutet tal. skall den avrundas till närmast högre tal. om förfarandet
vid sådant prop ortionellt val finns bestämmelser i lagen (195 5:138) om pro
portionellt valsätt vid vai inom landsting, kommunfullmäktige m.m.
8 § antalet valda ledamöter i fastighetstaxeringsnämnd skall vara minst
fem och högst åtta. antalet ledamöter bestäms av den som förrättar valet
eller, om ledamöterna skall väljas av skilda organ, av länsstyrelsen.
för varje vald led amot skall väljas en suppleant.
om utgånge n av val skall den som därvid fört ordet omedelbart under
rätta länsstyrelsen, fastighetstaxeringsnämndens ordförande och de valda.
9 & ordförande i fastighetstaxcringsnämnd och av länsstyrelse förord
nad ledamo t skall vara myndig svensk medborgare. han får ej ha fyllt sjut
tio år eller vara i ko nkurstillstånd.
10 § valbar till ledamot eller suppleant i fastighetstaxeringsnämnd är
myndig svensk medborgare, som ej har fyllt sjuttio år. den som välj.still le
damot elle r suppleant skall vara mantalsskriven i komm un som helt eller
delvis ingår i fasti ghetstaxeringsdistriktet,
3 ill ledamö ter och suppleanter skall utses personer som har insikt i e
fetigheistaxeringsfrägor som ankommer på fastighetstaxeringsnämnden.
den som har fyllt se.xlio år eller uppger annat giltigt h inder ar ej skyldig
iai mottaga up pdrag som ledamot cller suppleani.
'1 § fasti8hetsta.xeringsnämnden prövar självmant den valdes behörig-
sfs 1979:1152
2853
¬
sfs 1979:1152 'yr hos het. tt.lan mot t astighetstaxeringsnämndcns beslut förs genom besvä länsstyrelsen.
p § den som har fyllt sextio år har rätt att frånlräda uppdrag att varai.
damot eller suppleant. annars får ej någon frånträda sådant uppdrag
h;m ej uppger hinder som godkänns av den som har utsett honom.
upphör ledamot eller suppleant att vara valbar eller behörig. förfahj^
uppdraget.
när ledighet uppkommer utses ny ledamot eller suppleant för den lij
som återstår.
13 s av länsstyrelsen meddelat förordnande som ordförande eller som
ledamot i fast ighetstaxeringsnämnd f?ir återkallas när synnerliga skäl före-
är ordförande i f astighetstaxeringsnämnd förhindrad att leda samman
träde med nämnden, förordnar länsstyrelsen, om det behövs, annan att va-
ra ordförande för den tid hindret varar.
14 § besvär över kommunfullmäktiges eller landstings beslut enligt 7.8
eller 12 § anförs hos länsstyrelsen. i frå ga om överklagandet skall i övrigt
bestämmelserna i kommunallagen (1977:179) om besvär över beslut av
kommunfullmäktige tillämpas.
mot länsstyrelsens beslut enligt första stycket får talan ej föras. talan
får ej heller föras mot beslut enligt 5 § eller mot länsstyrelsens beslut enligt
6-8 och 11-13
15 § länsstyrelsen förordnar senast den 15 s eptember andra året ftire
det år. då allmän fastighetstaxering äger rum, erforderligt antal pe rsoner
med sakkunskap i fråga om fastighetsvärdering (konsulenter för fastighets
taxering) att biträda fastighetstaxeringsnämnd vid den allmänna htstighels-
taxeringen.
konsulent får ej vara ledamot av fastighetstaxeringsnämnd som han bi
träder.
kommunstyrelsen får förordna tjänsteman hos kommunen som länssty
relsen godkänner att granska deklarationer och andra handlingar. godkän
nandet får när som helst återkallas.
mot länsstyrelsens beslut enligt denna paragraf får talan ej föras.
16 § fastighetstaxeringsnämndens ordförande skall, utöver vad i denna
lag annars anges, huvudsakligen ha till uppgift alt planera och leda nämn
dens arbete. ordföranden skall granska deklarationer och andra handlin.-
ar i den utsträckning som behövs för en noggrann och tillförlitlig taxenn?
och vid behov föranstalta om utredning i är endena. ordföranden fårsjä'
föredra ärende i nä mnden.
ordföranden skall avge yttranden i be svärsmäl. han får för sådant ända
lal rå dgöra med ledamot av fastighetstaxeringsnämnden. ordföranden >
även för ändamålet kalla ledamöterna till sammanträde utan hinder
nämndens arbete i övrigt är avslutat.
ordföranden får anlita skrivbiträde som tillkallas av honom.
mål
2854 17 s konsulent for fastighetstaxering skall enligt skattechefens bcsiän>-
¬
mande medverka vid förberedelsearbetel inför den. allmänna fastighets- sfs 1979:1152
laxerfngen. ha n skall vid t axeringen granska dc;deklarationer och andra
handlingar som nämnden för sådant ändamål överlämnar till honom.
konsulenten skall efter erforderlig utredning avge skriftliga utlåtanden
lil! ledning vid ta xeringen. han skall, i den omfattning nämndens ordföran-
je llnner påkallat, i näm nden föredra ärenden i vilka han har avgivit ullå
lande.
]8 s he>kal skat temyndighet skall granska fastigheisdeklarationer och i
övrict åt f astighetsiaxeringsnämnden bereda ärenden och ombesörja göro-
mål av espeditionell art. den lokala skattemyndigheten skall tillhandahålla
föredragande i ärend e som myndigheten granskat.
19 1 ; skattechefen skall bevaka det allmännas rätt i fasti ghetsiaxerings-
frägoroch verka för att laxeringarna blir likformiga och rättvisa. han leder
och ansvarar för deklarationsgranskningen och annan kontroll vid fasl ig-
helstaxeringen. han skall även ansvara för att taxeringarna granskas i den
omfattning som b ehövs, varvid särskilt skall uppmärksammas ojämnheter
mellan olika lä slighetsiaxeringsdistrikt.
20 i) skattechefen får anlita sakkunnig för utredning av taxeringsfråga,
som kräver särsk ild sakkunskap.
om det behövs, får skattechefen kalla ordförande eller annan ledamot
av fastighetstaxeringsnämnd i länet för att av denne erhålla upplysningar.
skattechefen får kalla även den som av statens lantmäteriverk beordrats
biträda arbetsgrupp enligt 19 kap. 2 §, konsulent för fastighetstaxering i lä
net och andra i fastighetsvärdering kunniga personer för att erhålla upplys
ningar av dem.
21 § l-astighetsta.xcringsnämnden-får, efter samråd med skattechefen,
anlita biträde av sakkunnig med insikt och erfarenhet pä det område trågan
rör. sådant sam råd skall ske även vid b ehov av tolk.
22 § ordförande, av länsstyrelse förordnad ledamot i fastighetslaxe-
ringsnämnd och konsulent för fastighetstaxering får ersättning av statsme
del.
länsstyrelsen meddelar beslut enligt närmare bestämmelser av rege
ringen eller myndighet som regeringen bestämmer om ersättning enligt
första stycket.
23 s kostnad för sakkunnig eller tolk betalas av statsmedel med belopp,
som bestäms av regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer.
24 § person, som skattechefen kallat med stöd av 20 s samt person, som
kallats till in struktionssammanträde, .som anordnats av riksskatteverket.
statens lantmäteriverk eller länsstyrelse får för inställelsen betalt av stats
medel enligt bestämmelser som meddelas av regeringen eller myndighet
som regeringen bes tämmer.
25 § krsäitning till vald ledamot och suppleant i fastighetstaxerings- 2855
¬
il
sfs 1979:1152
2856
nd för resekostnader och andra utgifter som föranleds av
samt arvode och andra ekonomiska förmåner betalas av komm
iandstincskommunala medel.
l-ullmäktige i kommun och landstingskommun meddelar beslut
orsta stycket efter grunder som föreskrivs i 3 kap. 16 § kom mun:
uppdraga,
'unala och
första loreskrivs i ^ ko mmunallagen
(1977:179).
ersättning för deltagande i arb ete mom sådan arbetsgrupp, som avses j
19 kap. 2 §. betalas efter i förs ta och andra styckena nämnda grunder.
18 kap. om allmän fa.stighelsdeklaration, m. m.
1 § till ledning vid allmän fastighetstaxering skall ägaren utan anmaning
lämna deklaration (allmän fastighetsdeklaration) för varje fastighet. dekla-
ration skall dock inte lämnas för staten tillhörig försvarsfastighel som en
ligt 3 kap. 2 § är undantagen från skatteplikt. deklaration skall inte heller
lämnas för fastighet för allmänna kommunikationsändamål som e nligt 3
kap. 2 s är undantagen från skatteplikt eller för byggnad på annans marl;
då byggnadens värde understiger 10000 kronor. finns på sådan kommuni
kationsfastighet som nyss har nämnts husbyggnad som används för annat
än kommunikationsändamål skall dock deklaration lämnas. deklarations
skyldighet gäller också för byggnad på annans mark om den används som
stadigvarande bostad eller om dess bostadsyta överstiger tio kvadratme
ter.
efter anmaning är också den som inte på grund av första stycket har
deklarationsskyldighet, skyldig att avge fastighetsdeklaration.
2 § skyldighet att lämna deklaration eller annan uppgift, som sägs i den
na lag, skall fullgöras
1. för omyndig av förmyndare eller god man, som förordnats enligt 18
kap. i § föräldrabalken, beträffande vad förmyndaren eller gode mannen
har under sin förvaltning
2. för sådan person, för vilken god man förordnats enligt 18kap. seller
4 § föräldrabalken, av gode mannen beträffande vad han har under sin för
valtning
3. för dödsbo av dödsbodelägare eller testamentsexekutör, som har att
förvalta den dödes egendom, dock att där egendomen avträtts till förvalt
ning av boutredningsman, denne har att fullgöra deklarations-eller upp
giftsskyldigheten
4. för dödsbo, som ej längre består, av den som vid tidpunkten för döds
boets upplösning haft att förvalta boets egendom
5. för annan deklarations- eller uppgiftsskyldig än enskild person oc
dödsbo av vederbörande styrelse, förvaltning, syssloman, förvaltare ellf
ombud samt
6. för annan än här ovan nämnd juridisk person, som inte längre bestir,
av den som senast haft att förvalta dess angelägenheter.
fast-3 8 allmän fastighetsdeklaration skall avfattas på blankett enligt
ställt formulär.
blanketter till d eklarationer, för vilka formulär fastställs, tillhandafi'^
kostnadsfritt.
i
¬
j 5; allmiin f:isliiihetsdeklar;ition skali, om annat inte sägs i 5 §, innehålla sfs 1979:1152
uppfifler om namn. postadress och personnummer eller, för juridisk per
son. organisalionsniimmer för fastighetens ägare, kommun och församling
där fastigheten ligger, fastighetens gatuadress eller på orten bruklig be
nämning samt fastighetens officiella beteckning.
i den allmänna fastighelsdeklaralionen skall vidare lämnas uppgifter om
läsijghetens areal av olika ägoslag. användning och byggnader, hyror och
därmed jämförlig a vkastning av fastigheten samt särskilda förmåner och
förpliktelser s om hör till fastigheten. i d eklarationen skall även i övrigt
lämnas uppgifter om såd ana förhållanden som behövs för att bestämma de
värdefaktorer som taxeringen enligt bl. a. 8- 15 kap, skall grunda sig pä.
den allmänna faslighetsdekiaraiionen skall också innehålla uppgifterom
sädana förhållanden beträftande fastigheten som om fastigheten har olika
ägare till skilda delar av marken och om fastigheten innehas med tomträtt.
vidare skall uppgift lämnas om den köpeskilling som senast betalats för
läslighelen unde r den tioårsperiod som närmast föregår det år allmän fas-
lighelstaxering äger rum.
5 >) allmän fastighelsdekiaration i fö renklad form får där så är lämpligt
lämnas för sådan skattefri faslighet som bestäms av regeringen eller myn
dighet som regeringen förordnar. deklarationen skall innehålla uppgifter
enligt 4 § i den omfattning som föreskrivs på nyss angivet sätt.
6 § fastighetsägare bör utöver uppgifter enligt 4 s lämna de upplysning
ar som är av betydelse for taxering av fastigheten.
efter anmaning är fastighetsägare skyldig att till ledning vid fastighetens
lavering lämna upplysningar också om andra förhållanden än dem. som
anges i deklarationsformulärel. upplysningarna skall lämnas skriftligen
om annat inte har sagts i anman ingen,
7 § deklarationsskyldig skall efter anmaning förete alla handlingar som
behövs för kontroll av egen fastighetsdeklaration såsom skogsbruksplan
eller annan uppskattningshandling som avser skog på fastigheten, bygg
nadsritningar eller köpeavtal.
8 s besiktning a v fastighet får företas vid förfarande enligt 19 k ap. 3 §
och vid taxering om fastighetstaxeringsnämndens ordförande eller tjänste-
tnan som biträder nämnden kommer överens med fastighetsägaren om så-
tlan besiktning,
^ § allmän f astighelsdekiaration, som skali avges utan anmaning. skall
^'ara lämnad senast den 18 september året före det år då allmän fastighets-
laxering äger rum.
eastjghetsdeklarationen med tillhörande handlingar skall , lämnas till
iänsstyrelse eller lokal skattemyndighet.
länsstyrelse får efter samråd med kommun bestämma att det inomkom-
"iiinen skall finnas särskilt insamlingsställe för deklarationer, som skall
lämnas till ledning för taxering inom länet.
m § överlåts fastighet efter det att allmän fastighetsdeklaration har läm- 2857
¬
sfs 1979:1152
2858
i
nats men före laxeringsårets ingång, är såväl den förutvarande som d.
nve äaaren skyldiga att inom tio dagar därefter gora anmälan orn överlä,
sen till fastighetstaxeringsnämndens ordlorande eller till länsstyrelsen.
h-ir fastigheten blivit uppdelad i sam band med överlåtelsen skall övcrl'
telsehandlingen företes i hu vudskrift eller bestyrkt avskrift.
11 i? byggnadsnämnd skall i behövlig omfattning, enligt närmare före.
skrifter av regeringen eller myndighet som legeringen bestämmer, lämnj
den lokala skattemyndigheten uppgift om arten och omfattningen av den
byggnadsverksamhet, som avses med beviljade byggnadslov.
uppgift skall lämnas för varje fastighet för sig senast två veckor efter ut-
gången av varje kvartal och omfatta de byggnadslov som beviljats under
kvartalet.
lantbruksnämnd skall, på sätt som föreskrivs av regeringen eller myn
dighet som regeringen bestämmer, lämna lokal skattemyndighet iippgjf,
om sådant beslut av nämnden som är av betydelse för fastighetsta.xerinc-
en.
12 s brandförsäkringsanstalt är efter anmaning skyldig att till ledningvid
allmän fastighetstaxering lämna uppgift om försäkringsvärdet på byggna
der. som är hos anstalten försäkrade mot brandskada.
13 s för taxering erforderlig, i den na lag inte särskilt nämnd handlingd-
ler uppgift skall, när det begärs för taxeringskontroll, tillhandahållas av
statligt eller kommunalt verk. allmän inrättning eller överförmyndare.
vad nu har sagts gäller ej handling, som avses i 1-4 §§ sam t 31 och
33 §§ lagen (1937: 249) om inskränkningar i r ätten att utbekomma allmänna
handlingar och som ej får utlämnas till envar.
är handling, som avses i f örsta stycket, eljest sådan att den enligt vad
därom är stadgat ej får utlämnas till envar, eller är uppgift, som där sags,
av beskaffenhet att omfattas av tystnadsplikt, får handlingen eller uppgif
ten tillhandahållas allenast efter framställning av skattechef.
finnes vid prövning av sådan framställning att handlingens eller uppgil-
tens tillhandahållande skulle, för det allmänna eller med hänsyn ti ll en
skilds befogade intressen, lända till synnerligt men. får framställningen
lämnas utan bifall.
bfter ansökan av skattechef får regeringen förordna, att handling elkf
uppgilt skall tillhandahållas honom utan hinder av vad som stadgas i'indni
och tredje styckena.
14 s uppgiftspliktig, från vilken allmän fastighetsdeklaration eller ann-^
vppgift inte har inkommit inom föreskriven tid. får anmanas att lämna
dan deklaration eller uppgift. . ,,j,
är deklaration eller uppgift ej upprättad i enlighet med denna lag- f^""
uppgiltspliktige anmanas att avhjälpa bristen.
15 § allmän fastighetsdeklaration och annan uppgift eller uppl)^
ledning vid ege n taxering, som skall avgivas på grund av anmanmg-^^^^
lamnas inom den tid, som anges i an maningen. skyldighet
ej att på grund av anmaning lämna deklaration eller uppg'fi
an handlingen skulle ha lämnats utan anmaning.
¬
16 § gransf;ning av fastighetsdeklarationer och uppgifter, som lämnats
i,|[ ledning vid faslig helstaxering. får verkställas endast av
tjänsteman, som utför granskning enligt denna lag eller som annars ut
övar taxerings- eller skattekontroll,
oidlörandc, ledamöter och suppleanter i fastighe tstaxeringsnämnd,
konsulent för fttslighetsiaxering.
tjänsteman som av statens lantmäteriverk beordrats biträda arbetsgrupp
enligt 19 kap. 2 s samt
domstol, som skall bedöma innehållet i fastigh etsdeklaration.
tjänsteman, som avses i 17 kap . 15 § tredje stycket, får ta del av fastig-
jietsdeklaraiion i den omfattning som behövs for arbetets utförande.
sakkunnig får granska faslighetsdeklaration, för vars behandling hans
biträde påkallas.
17 >! för innehållet i'fastighetsdeklaration fär ej inom faslighetstaxe-
ringsnämnd lämnas vidare redogörelse än som behövs för taxeringen.
faslighetsdeklaration får ej tas in i fasti ghetstaxeringsnämnds protokoll
i \ idare mån an som oundgängligen behovs.
18 § fastighetsdeklaration skall tillhandahållas de myndigheter, vilka i
och för sin verksamhet bör erhålla del därav.
faslighetsdeklaration får, på sätt regeringen förordnar, för statistisk be
arbetning utlämnas till den ämbetsmyndighet eller tjänsteman, åt vilken re
geringen ger uppdraget att utföra sådan bearbetning.
sfs 1979:1152
19 § den som har alt utföra talan för besvärsberättigad kommun i fråga
om viss fastighet äger ta del av allmän fa.stighetsdeklaration, som skolat
ligga ti ll grund för taxeringen.
utöver vad som har sagts i förs ta stycket och i 1 6-18 §§ får fastighets
deklaration. om ej annat följer av lag. inte vara tor någon tillgänglig, utan
att den, som har avgett deklarationen, lämnat skriftligt medgivande,
20 fastighetsdeklarationer skall förvaras hos länsstyrelsen, om ej den
na förordnar om förvaring hos lokal skattemyndighet. sedan sex år förflu
tit efter t axeringsårets utgång, skall deklarationerna förstöras, om inte re
geringen eller myndighet som regeringen bestämmer föreskriver annat,
21 § vad i 16-20 §1; är sagt om fastighetsdeklaration gäller även beträf
fande andra uppgifter, som lämnats till led ning vid allmän fastighetstaxe
ring och b eträffande av myndighet vid laxeringskontroll upprättade hand
lingar.
§ anmaning får utfärdas av chef för taxeringsenhet eller lokal skatte-
niyndighet. fastighetstaxeringsnämnd. taxeringsintendent samt tjänsteman
^ller konsulent för fastighetstaxering som biträder fastighetstaxerings
nämnden. konsulent för fastighetstaxering får dock ej anmana någon att
'ämna allmän fastigheisdekiaration.
5 anmaning skall innehålla föreläggande för den anmanade att lämna
fastigheisdekiaration. annan uppgift eller upplysning til! den som utfärdat 2859
¬
ninopn inom viss efter omständigheterna lämpad tid. minst fem ,i
sfs 1979:1152 gnagandet. vidare skall anmaningen innehålla uppgia
adress för den som utfärdat anmaningen.
2860
24 § 1 anmaning. som utfärdas av chef för taxeringsenhet eller lokal skat-
mmyndighet. fastighetstaxeringsnämnd eller taxenngsintendent. far v iie
föreläggas utom i fall som sägs i 7 §.
2^ § finner man beträffande anmaning eller annan i denna lag avsedd
handling att det är av betydelse att erhålla bevis för att handlingen kommer
dcklarationsskyldig eller annan till handa. skall handlingen delges honom,
om det ej är känt att han inte kan anträffas.
26 § har i anman ing vite förelagts, skall anmaningen delges den som av-
ses med f öreläggandet.
27 § vite. som föreläggs enligt dena lag, bestäms till belopp, som med
hänsyn till den uppgiftsskyldiges ekonomiska förhållanden och omständig
heterna i övrigt kan antas förmå honom att iaktta föreläggandet, docklägsi
till 500 kron or.
vite får inte föreläggas staten, kommun eller annan menighet, ej heller
ämbets- eller tjänsteman i tj änsten.
28 § om uttagande av vite förordnar länsrätt efter anmälan av skatteche
fen eller chef för lokal skattemyndighet.
finner man. då fråga uppkommer att döma ut vite. att ändamålet medvi-
tet har förfallit, får vitet ej utdömas. har vitesföreläggande iakttagits först
sedan anmälan enligt första stycket har inkommit, skall ändamålet med vi
tet inte anses ha förfallit därigenom.
vid prö vning av anmälan enligt första stycket får också bedömas fråga,
huruvida och med vilket belopp vitet hade bort föreläggas.
över beslut, varigenom vite förelagts, får talan ej föras.
29 § innehållet i dek laration får, utom i de fall som anges i 19 §, inte yp
pas för annan än den som själv får ta del av deklarationen i fr åga.
ej heller får för obehörig uppenbaras vad som upplysts eller i övrigtyll
rats vid sa mmanträde med fastighetstaxeringsnämnd.
30 § den som till ledning vid allmän fastighetstaxering uppsåtligene e t
av grov oaktsamhet lämnar handling med oriktig uppgift och dat'lgfin®"]
föranleder fara för att taxeringen blir för låg dömes till böter eller fångn -
högst sex månader.
den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet underlåteratt lätnnaal
män fastighetsdeklaration dömes till b öter.
i ringa fall dömes ej till ansvar enligt första eller andra stycket.
19 kap. om förberedande åtgärder
1 § senast den 15 december andra året före det år då allmän
taxeiing äger rum. skall regeringen eller myndighet som regerinf
stämmei besluta föreskrifter för förberedelsearbetet.
l.t .. i • 51' .
¬
senast nämnda dag lämnar riksskatieverket beträltande småhus och sfs 1979:1152 ;
[omtmnrk förslag till såda na föreskrifter som avses i 7 kap. 7 §. senast den |
1 mnrs året före det år då allmän fastighetstaxering äger rum l ämnar riks- ;[
skatteverket beträffande övriga byggnadstyper och ägoslag förslag till de
föreskrifler som avses i 7 kap. 7 §.
sådana föreskrifter och förslag till föreskrifter skall omedelbart tillstäl
las statens lantmäteriverk och länsstyrelserna.
2 § under förberedelsearbetet skall i varje fastighetsiaxeringsdistrikt
finnas en arbetsgrupp bestående av ledamöterna i fastighetstaxerings-
nämnden. suppleanterna skall delta i arbetsgruppens sammanträden i sam
ma omfattning som vid taxeringen.
3 § statens lantmäteriverk och arbetsgruppen skall undersöka vilka rlkt-
värdetnbeller för småhus, som med hänsyn till rådande prisläge bör använ
das ino m olika delar av fastighetsta.xeringsdistriktet. förslag härom skall
upprättas. undersökningen skall även omfatta upprättande av förslag till
rikt värdekarlor för tomtmark inom distriktet.
statens lantmäteriverk och arbetsgruppeti skall vidare pröva att en till-
lämpning av f örslag till fö reskrifter enligt 1 § andra stycket leder till taxe
ringsvärden som svarar mot taxeringsvärdenivå enligt 5 kap. 2 §. motsva
rande prövning görs av förslag till riktvärdekanor för tomtmark och rikt
värdetabeller för småhus enligt första stycket.
4 § förslag till riktvärdekartor och riktvärdetabeller m.m. skall hållas
tillgängligt för allm änheten under två veckor i maj åre t före taxeringsåret i
lokaler som komm un skall tillhandahålla. regeringen eller myndighet som
regeringen bestämmer lämnar närmare föreskrifter om detta förfarande.
5 s arbetsgruppen skall senast den 15 juni året före det år då allmän fas
tighetstaxering äger rum till skattechefen överlämna förslag till riktvärde-
kartor för tomtmark och riklvärdetabeller för småhus. på samma gång ;
skall arbetsgruppen föreslå ändringar i de förslag till föreskrifter som avses
i i § andra stycket.
6 § på grundval av arbetsgruppernas förslag samt de upplysningar som i
övrigt kan vinnas skall skattechefen senast den i augusti år et före det år då
allmän fastighetsta.xering äger rum till regeringen eller myndighet som re
geringen b estämmer avge yttrande över de enligt i § andra stycket lämna- |
de förslagen till föreskrifter. . i
^ § senast den 10 september året före det år då allmän fastighetstaxering .
äger rum skall regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer be
sluta sådana föreskrifter som avses i 7 kap. 7 §.
20 kap. om fastighetstaxeringsnämndernas verksamhet m. ra.
i
^ 8 fastighelstaxeringsnämnden saramanträder pä tid och plats som be- i
stäms av ordföranden. denne kallar ledamöterna och underrättar supp- i
leanlerna om sammanträdena. finns det behov av medverkan av konsu- ^
för fastighetstaxering kallar ordföranden denne till sammanträde. till 2861 |
¬
2862
i i i
sfs 1979:1152 det första sammanträdet för årets taxering kallas även suppleanterna skattechefen och statens lantmäteriverk skall i god tid underrättas om tjj
och plats för sammanträdena.
2 § är ledamot förhindrad att komma till sammanträde, skall han i si tt
ställe kalla sin suppleant och även underrätta ordföranden härom.
3 § vid sammanträdena förs protokoll enligt de närmare föreskrifter som
meddelas av regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer.
4 § sammanträde med fastighetstaxeringsnämnd skall hållas inom stäng
da dörrar.
föredragande tjänstemtm och konsulent för fastighetstaxering samt
suppleant som inte har trätt i leda mots ställe får delta i nämnde ns överlägg-
ningar men ej i de ss beslut.
sakkunnig .samt tjänsteman som av statens lantmäteriverk har beordrats
biträda arbetsgrupp enligt 19 kap. 2 §, får företräda inför nämnden för att
lämna upplysningar. skattechefen eller tjänsteman, som denne har beord
rat. får närvara vid s ammanträde med fastighetstaxeringsnämnd, men har
rätt att närvara vid n ämndens överläggningar endast om nämnden beslutar
det.
5 § ägare av fastighet är berättigad att företräda inför fastighetstaxe
ringsnämnd för att meddela upplysningar till ledning för taxering av fastig
heten.
6 § fastighetstaxeringsnämnd är beslutför med ordföranden och minst
två eller, i fastighetstaxeringsnämnd vars distrikt omfattar mer än en kom
mun. minst tre andra ledamöter. dock skall den omständigheten, att leda
mot har att avträda vid behandling av visst ärende, inte utgöra hinder mot
att beslut fattas rörande detta ärende.
7 § om det inte är påkallat av särskild anledning att ärendet prövas av
fullsutten nämnd, är fastighetstaxeringsnämnd beslutför med ordföranden
ensam vid
1. beslut som ej innefattar prövning av ärendet i sak
2. beslut om fördelning av taxeringsvärde enligt 15 §
3. beslut om rättelse av tidigare beslut, som till följd av skrivfel, räkne
fel eller annat sådant förbiseende innehåller uppenbar oriktighet.
8 § är oidförande i fastig hetstaxeringsnämnd jävig, utser nämnden inom
sig viss ledamot att föra ordet vid ärendets behandling.
'^^^•^sängsbalken om omröstning tillämpas
pi avgörande av fastighetstaxeringsnämnden. ordföranden skall dock sä
ga sm mening först.
skiljaktig mening hos ledamot, föredragande tjänsteman eller konsulent
astig etstaxcring skall avfattas skriftligen och avges inom en vecka ef*
ter sammanträdet.
ordföranden skall underrätta lokal skattemyndighet om skiljaktig me-
i i i i
¬
fiinp i den ordning som föreskrivs av regerinben eller myndighet som rege
ringen bestämmer .
10 § hastighetstaxeringsnämndens första sammanträde skall äga rum se
nast den 5 okto ber året före taxeringsåret. vid sammanträdet skall ordfö
randen lämna noggrann redogörelse för de föreskrifter och anvisningar
angående taxeri ngen som berör distriktet.
1] § fastighetstaxeringsnämnden skall senast den 31 januari under taxe
ringsåret meddela beslut om taxering av fastighet, som ingår i distriktet.
12 s 1 fas tighetstaxeringsnämnds beslut skal! redovisas dels taxerings-
boslutet enligt punkterna 1-3. dels grunderna för beslutet och andra upp
gifter enligt punkterna 4-6, nämligen
1. fastighetens indelning i taxeringsenheter,
2. taxeringsenhetens beskattningsnatur och skattepliktsförhållande,
3. skattepliktig enhets taxeringsvärde och däri ingående delvärde samt
värde av varje värderingsenhet,
4. storleken av värdefaktor och riktvärde samt
5. säreget förhållande som har föranlett justering av riktvärde.
värdet av en enskild värderingsenhet anges i fulla lusental kronor. av-
rundning sker sa att överstigande belopp, som inte uppgår till fullt tusen tal
kronor, faller bort. regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer
får föreskriva om de ytterligare avrundningsregier som behövs.
13 s i beslutet skall vidare anges taxeringsenhetens totala, enskilt inne
havda landarea !. för lantbruksenhet skall den anges i hekta r med fyra de
cimaler och för ö vriga enheter i kv adratmeter.
totalarealen for lantbruksenhet skall delas upp på olika ägoslag. har
åkermark, betesmark, skogsmark eller skogsimpediment delats in i fl era
värderingsenheter skall arealen anges för varje sådan enhet. avrundning
av arealen för ägoslag eller värderingsenhet skall ske till hela hektar. areal
som understiger 0.5 hektar skall inte redovisas särskilt.
för tomtmark som ligger på lantbruksenhet skall arealen anges i såv äl
hektar som kvadratmeter.
14 § lokal skattemyndighet skall senast den 15 mars under taxeringsåret
underrätta ägare av fastighet om
1- innehållet i fastighetsta.xeringsnämndens beslut om fastighetstaxe
ring.
2. au ägaren senast den 10 april till fastighetstaxeringsnämndens ordfö
rande får avge skriftliga erinringar mot beslutet,
3. au ny u nderrättelse kommer att sändas ul endast om ägaren har av-
&ctt erinringar mot beslutet eller fastighetstaxering-snamnden. utan att er
inringar har avgetts, har beslutat åsätta annan taxering än som framgår av
11 eller annars har frångått sådant beslut,
4. vad som skall iakttas av den som vill överklaga fastighetstaxerings-
nämndens beslut om fastighetstaxering,
5. innehållet i skiljaktig mening.
sfs 1979; 1152
2863
¬
sfs 1979:1152 15 § ingftr i taxering senhet flera fastigheter eller delar av fastigheter ska]] fistighetstaxeringsnämnden efter ansökan ange hur stor del av laxeringc
värdet och i 5 kap. 7 § nämnda delvärden som belöper på fastighe, eller
fastighetsdel. ansökan skall göras hos fastighetstaxeringsnämnden och far
liimnas av ägare, arrendator. taxeringsintendenl eller besvärsberättigaj
kommun.
2864
16 § fastighetstaxeringsnämnden skall ompröva beslut när fastighets,
ägaren avger erinringar eller skäl annars föreligger. fråga om nytt b eslut
far inte prövas av nämnden efter den 5 maj under taxeringsåret.
17 § fastighetstaxeringsnämndens arbete beträffande fastighetstaxe
ringen skall vara avslutat .senast d en 5 maj under laxeringsåret.
18 § lokal skattemyndighet skall senast den 15 juni under taxeringsåret
till ägare av fastighet sända underrättelse om fastighetstaxeringsnämndens
avgörande enligt 16 §. vidare skall lokal skattemyndighet senast sa mma
dag sända underrättelse till sökande som begärt fördelning av taxerings
värdet enligt 15 §.
underrättel.se skall innehålla upplysning om vad som skall iakttas av den
som vill överklaga fastighetstaxeringsnämndens beslut om fastighetstaxe
ring samt om innehållet i skilja ktig mening.
underrättelse skall sändas till ägare som före utgången av mars månad
under taxeringsåret inte erhållit underrättelse enligt 14 §. ägaren sk all se
nast den 25 april under taxeringsåret anmäla att han önskar underrättelse
om innehållet i beslu t om fastighetstaxering.
19 § underrättelser enligt 14 och 18 §§ skall sändas till ägare av fastighet
i vanligt brev. försändelsen får i sär skilda fall rekommenderas eller delges
ägaren.
20 § fastighetstaxeringsnämndens beslut enligt 11 § skall föras in i stom
me till lastighetslängd. besluten skall med de ändringar som gjorts med
stöd av 16 § föras in i f astighetslängd.
nämndens beslut om byggnad på annans mark med värde under loöoo
kionor skall dock ej föras in i fasti ghetslängd eller stomme till sådan längd.
.annan än staten tillhörig försvarsbyggnad, som enligt 3 kap. 2 § är un
dantagen från skatteplikt, skall inte föras in i fasti ghetslängd eller stomniit
till sadan längd.
narmare föreskrifter om fastighetslängd meddelas av regeringen el ler
myndighet som regeringen bestämmer.
21 § stomme till fastighetslängd skall under en tid av minst 10 dagar fore
den 10 april hållas tillgänglig inom kommunen på lämplig expedition. lol;iil
skattemyndighet skall senast den 15 mars utfärda kungörelse härom.
22 § fastighetslängden skall i bes tyrkt avskrift under en tid av m inst
veckor tore den 15 augusti under taxeringsåret finnas offentligen framm
nom 'ommunen i den ordning som föreskrivs av regeringen eller myn
het som regeringen besetämmer.
¬
23 § hftr nisufjhcisiaxeringsnämnds beslut om taxering ej införts i fastig- sfs 1979; 1152
fj^iriiingd inom föreskriven tid eller har taxering införts i fa stighetslängd
tor annan fastighet än den taxeringen avsett eller eljest uppenbarligen fel
aktigt eller har a nteckning om ägare i fastighetslängd blivit oriktig, fär den
lokala skallemyndigheten besluta om rättelse av fastighetslängden i denna
del.
har fastichetstaxeringsnämnds beslut om taxering blivit oriktigt til! följd
av
t. uppenbar felräkning, eller
2. uppenbart felaktig överföring av belopp eller annan uppgift från den
nilmiitina fasti ghetsdeklarationen.
får den lokala skattemyndigheten, om ej särskilda skcäl föranleder att
länsrätten bör av göra frågan, besluta om rättelse i denna del.
efter den i decem ber under taxeringsåret får rättelse enligt denna para
graf beslutas endast om anmärkning i fråga om felaktigheten gjorts dessför
innan hos den lokala skattemyndigheten.
innan rättelse beslutas skall, om detta ej är överflödigt, yttrande inham-
las från fastighetstaxeringsnämndens ordförande och, om hinder ej möter,
fastighetens ägare.
den lokala sk attemyndigheten skall, om detta ej är uppenbart överflö
digt. inotu två veckor tillställa fastighetens ägare underrättelse om beslut i
fråga om rättelse i den ordning som avses i 19 i ) samt underrätta skatteche
fen och vederbörande kommun om beslutet.
talan mot beslut i fråga om r ättelse enligt denna paragraf får ej föras sär
skilt. talan mot taxeringen får även i den del beslutet avser foras i den ord
ning som gäller för besvär över fastighelstaxeringsnämnds beslut.
närmare f öreskrifter om förfarandet vid rättelse enligt: denna paragraf
meddelas av regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer.
1. den na lag träder i kraft dagen efter den dag. då lagen enligt uppgift på
den har utkommit från trycket i sven sk författningssamling, och skall till-
lämpas första g ången i fråga om allmän fastighetstaxering år 1981. i fråga
om lantb ruksenhet skall vid 1981 å rs allmänna fastighetsta.xering mark
nadsvärdet b estämmas med hänsyn till det genomsnittliga prisläget under
tredje året före ta.xeringsåret.
2. förordnande av ordförande och ledamot enlig 17 kap. 6 §, val av le
damot och su ppleant enligt 17 kap. 7 § samt förordnande av konsulent en
ligt i7kap. 15 § skall inför 198 lårs allmänna fastighetstaxering ske före ut
gången av jan uari månad 1980.
3. inför 1981 års allmänna fastighetstaxering skal! föreskrifter enligt 19
käp. i § första stycket fastställas och förslag till föreskrifter enligt 19 kap.
1 § andra stycket såvitt avser småhus och tomtmark lämnas senast den 15
januari 1980.
förslag till föreskrifter enligt 19 kap, 1 § andra stycket såvitt avser in
dustrienheter skall inför 1981 års allmänna fastighetstaxering utfärdas se-
nustden 30 april 1980.
-v den som vid in gången av år 1980 ägde hyreshusenhel och industrien-
het. som förvärvats under något av åren 1976— 1979. är efter anfordran av
länsstyrelse skyldig att till ledning för provvärderingen inför 19.81 års all-
180-sf.s 1979
2865
¬
sfs 1979:1152 männa fastighetstaxering lämna uppgift om de hyror som uppburils under år 1979. ...
6. genom lagen upphävs skogsvärdenngsinstruktionen (1973:1 iofl).
stämmelserna skall dock alltjämt tillämpas i fråga om fastighetstaxering jr
1980 och tidigare.
7
sa
si
fil
på reger ingens vägnar
thorbjörn fälldin
ingemar mundebo
(budgetdepanementet)
• l, ¬
Viktiga lagar inom skatterätten
JP Infonets skatterättsliga tjänster
JP Infonets skatterättsliga tjänster
Arbetar du med skatterätt? JP Infonets tjänster ger dig ett utmärkt stöd i ditt arbete. Vi ger dig ständigt tillgång till alla nya avgöranden, lagändringar och ställningstaganden. Du kan också ta del av referat och expertanalyser, som kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete. Se allt inom skatterätt.