870146.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
sfs 1987:146 lag
utkom från trycket om ändring i fastighetstaxeringslagen (1979:1152);
den 6 maj 1987 >•"1
utfärdad den 2 april 1987.
enligt riksdagens beslut' föreskrivs att 2 kap. 4 §, 6 kap. 8 §, 7 kap. 10, sji
11 och 13 §§, 16 kap. 4§ samt 18 kap. 11 § fastighetstaxeringslagen
(1979:1152) skall ha följande lydelse.
2 kap.
4 mark skall indelas i de ägoslag som an ges i det följande. mark som
är vattentäckt skall indelas endast om den är täktmark. indelningen får inte
påverkas av förekomsten av byggnad som skall rivas (saneringsbyggnad) .
' prop. 1985/86:90. bou 1986/87:4, rskr. 126,
370 ^ senaste lydelse 1983:664.
¬
tomtmark
exploateringsmark
täktmark
åkermark
betesmark
skogsmark
mark som upptas av småhus, hyreshus, industri
byggnad, specialbyggnad eller övrig byggnad
samt trädgård, parkeringsplats, upplagsplats,
kommunikationsutrymme m. m., som liggeri an
slutning till sådan byggnad.
mark till fastighet, som är bebyggd med småhus,
hyreshus, industribyggnad, specialbyggnad eller
övrig byggnad, skall i sin helhet utgöra tomt
mark, om fastigheten ligger i ett ägoskifte och
har en total areal som inte överstiger två hektar.
detta skall dock ej gälla om fastighetens mark till
någon del skall taxeras tillsammans med annan
egendom enligt reglerna i 4 kap.
vad nu har sagts om tomtmark skall också gälla
mark till o bebyggd fastighet, som har bildats för
byggnadsändamål under de senaste två åren.
har fastigheten bildats längre tillbaka i tiden
skall marken utgöra tomtmark endast om det är
uppenbart att den får bebyggas. i övriga fall skall
obebyggd mark anses som tomtmark endast om
det finns giltigt bygglov el ler tillstånd enligt ett
förhandsbesked enligt plan- och bygglagen
(1987; 10), avseende sådan byggnad som anges i
andra stycket.
obebyggd mark som ingår i en detaljplan och
som till någon del är avsedd att användas för
byggnadsändamål. detta skall inte gälla, om
marken skall indelas som tomtmark eller om det
är uppenbart att exploatering ej kommer att ge
nomföras eller kommer att avsevärt fördröjas.
mark för vilken gäller täkttillstånd enligt 18 §
naturvårdslagen (1964:822) eller vattenlagen
(1983:291). med täkttillstånd skall jämställas på
gående täkt. byggnad på täktområde för täktens
utnyttjande hindrar inte att marken indelas som
täktmark.
mark som används eller lämpligen kan användas
till växtodling eller bete och som är lämplig att
plöjas.
mark som används eller lämpligen kan användas
till bete och som inte är lämplig att plöjas.
mark som är lämplig för virkesproduktion och
som inte i väsentlig utsträckning används för
annat ändamål. mark där det bör finnas skog till
skydd mot sand- eller jordflykt eller mot att fjäll-
gränsen flyttas ned.
mark som ligger helt eller i huvudsak outnyttjad
skall dock inte anses som skogsmark, om den på
grund av särskilda förhållanden inte bör tas i
anspråk för virkesproduktion.
sfs 1987:146
371
¬
sfs 1987:146
skogsimpediment
övrig mark
mark skall anses lämplig för virkesproduktion,
om den enligt vedertagna bedömningsgrunder
kan producera i genomsnitt minst en kubikmeter
virke om året per hektar.
myr, berg, hällmark, mark med fjällskog och
andra impediment i anslutning till skogsmark.
mark som inte skall utgöra något av de tidigare
nämnda ägoslagen.
6 kap.
8 § exploateringsmarken inom en taxeringsenhet skall uppdelas i vär
deringsenheter med hänsyn till det användningssätt som anges i en det alj
plan.
7 kap.
10 § vid värdering av tomtmark skall bebyggelsemöjligheten bestämmas
med utgång spunkt i den pågående markanvändningen, såvida inte annan
markanvändning är tillåten enligt en detaljplan och marken därigenom får
väsentligt högre värde.
11 § är tomtmarken obebyggd skall föreskrifter angående markens be
byggande eller användning beaktas vid värderingen.
finns på tomtmarken byggnad som har åsatts värde skall nybyggnad
anses möjlig i den utsträckning bebyggelse har skett. vidare skall vid
bedömning av tomtmarkens delbarhet hänsyn tas till om byggnadens pla
cering på tomten omöjliggör att denna delas.
13 § byggnadsvärde för en byggnad, som enligt lagen (1960:690) om
byggnadsminnen har förklarats för byggnadsminne, är sammanlagda vär
det av byggnaden och tillhörande tomt. samma skall gälla en byggnad som
avses i 3 kap. 12 § plan- och bygglagen (1987:10) för vilken rivningsförbud
eller skyddsbestämmelser har meddelats.
för mark till sådan taxeringsenhet bestäms inte något värde.
16 kap.
4 ny taxering av taxeringsenhet skall ske om under löpande
taxeringsperiod taxeringsenhetens värde ökat eller minskat
1. genom beslut att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller om
rådesbestämmelser
2. genom annat beslut av myndighet om beslutet innebär ändring i rätten
att förfoga över eller i övrigt an vända enheten
3. genom att avgift till allmän va-anläggning eller allmän qärrvärmean-
läggning (anslutningsavgift) eller ersättning för gatukostnader erlagts för
enheten.
ny taxering skall ske endast om taxeringsenhetens taxeringsvärde på
grund av förändringen bör ändras med minst en femtedel, dock minst
372 senaste lydelse 1981: 1119.
¬
25 000 kronor. om förändringen medför en ökning eller minskning av sfs 1987:146
taxeringsvärdet med mindre än 100000 kronor skall ny taxering ske endast
efter framställning av taxeringsenhetens ägare.
18 kap.
11 § byggnadsnämnd skall i behövlig omfattning, enligt närmare före
skrifter av regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer, lämna
den lokala ska ttemyndigheten uppgift om arten och omfattningen av den
byggnadsverksamhet, som avses med lämnade bygglov, rivningslov,
marklov eller tillstånd enligt förhandsbesked.
uppgift skall lämnas för varje fastighet för sig senast två veckor efter
utgången av vaije kvartal och omfatta de lov och tillstånd som lämnats
under kvartalet.
lantbruksnämnd skall, på sätt som föreskrivs av regeringen eller myn
dighet som regeringen bestämmer, lämna lokal skattemyndighet uppgift
om sådant beslut av nämnden som är av betydelse för fastighetstaxeringen.
denna lag träder i kraft den 1 juli 1987.
på regeringens vägnar
kjell-olof feldt
curt rispe
(finansdepartementet)
¬
Viktiga lagar inom skatterätten
JP Infonets skatterättsliga tjänster
JP Infonets skatterättsliga tjänster
Arbetar du med skatterätt? JP Infonets tjänster ger dig ett utmärkt stöd i ditt arbete. Vi ger dig ständigt tillgång till alla nya avgöranden, lagändringar och ställningstaganden. Du kan också ta del av referat och expertanalyser, som kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete. Se allt inom skatterätt.