880544.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
sfs 1988:544
utkom från trycket
den löjuni 1988
lag
om ändring i fastighetstaxeringslagen (1979:1152);
utfärdad den 2 juni 1988.
enligt riksdagens beslut' föreskrivs att 2 kap. 4 §, 7 kap. 3 och 5 §§, 8
kap. 3 §, 12 kap. 2 §, 16 kap. 2 §, 17 kap. 6 §, 19 kap. 8 § och 25 kap. 6 §
fastighetstaxeringslagen (1979: 1152) skall ha följande lydelse.
2 kap.
4 mark skall indelas i de ägoslag som anges i det följande. mark som
är vattentäckt skall indelas endast om den är täktmark. indelningen får inte
påverkas av förekomsten av byggnad som skall rivas (saneringsbyggnad)
eller av byggnad eller byggnader vars sammanlagda taxeringsvärde inte
skulle uppgå till 10000 kronor.
tomtmark
exploateringsmark
mark som upptas av småhus, hyreshus, industri
byggnad, specialbyggnad eller övrig byggnad
samt trädgård, parkeringsplats, upplagsplats,
kommunikationsutrymme m. m., som ligger i an
slutning till sådan byggnad.
mark till fastighet, som är bebyggd med småhus,
hyreshus, industribyggnad, specialbyggnad eller
övrig byggnad, skall i sin helhet utgöra tomt
mark, om fastigheten ligger i ett ägoskifte och
har en total areal som inte överstiger två hektar.
detta skall dock ej gälla om fastighetens mark till
någon del skall taxeras tillsammans med annan
egendom enligt reglerna i 4 kap.
vad nu har sagts om tomtmark skall också gälla
mark till obebyggd fastighet, som har bildats för
byggnadsändamål under de senaste två åren.
har fastigheten bildats längre tillbaka i tiden
skall marken utgöra tomtmark endast om det är
uppenbart att den får bebyggas. i övriga fall skall
obebyggd mark anses som tomtmark endast om
det finns giltigt bygglov eller tillstånd enligt ett
förhandsbesked enligt plan- och bygglagen
(1987:10), avseende sådan byggnad som anges i
andra stycket.
obebyggd mark som ingår i en detaljplan och
som till någon del är avsedd att användas för
byggnadsändamål. detta skall inte gälla, om
marken skall indelas som tomtmark eller om det
är uppenbart att exploatering ej kommer att ge
nomföras eller kommer att avsevärt fördröjas.
1128 ' prop. 1987/88: 164, sku 41, rskr. 317. ^ senaste lydelse 1987: 146.
¬
täktmark
åkermark
betesmark
skogsmark
skogsimpediment
övrig mark
mark för vilken gäller täkttillstånd enligt 18 §
naturvårdslagen (1964:822) eller vattenlagen
(1983:291). med täkttillstånd skall jämställas på
gående täkt. byggnad på t äktområde för täktens
utnyttjande hindrar inte att marken indelas som
täktmark.
mark som.används eller lämpligen kan användas
till växtodling eller bete och som är lämplig att
plöjas.
mark som används eller lämpligen kan användas
till bete och som in te är lämplig att plöjas.
mark som är lämplig för virkesproduktion och
som inte i väsentlig utsträckning används för
annat ändamål. mark där det bör finnas skog till
skydd mot sand- eller jordflykt eller mot att
fjällgränsen flyttas ned.
mark som ligger helt eller i huvudsak outnyttjad
skall dock inte anses som skogsmark, om den på
grund av särskilda förhållanden inte bör tas i
anspråk för virkesproduktion.
mark skall anses lämplig för virkesproduktion,
om den enligt vedertagna bedömningsgrunder
kan producera i genomsnitt minst en kubikmeter
virke om året per hektar.
myr, berg, hällmark, mark med qällskog och
andra impediment i anslutning till skogsmark.
mark som inte skall utgöra något av de tidigare
nämnda ägoslagen.
sfs 1988:544
7 kap.
3 .§ för byggnader och ägoslag som avses 18-15 kap. skall taxeringsvär
de bestämmas med utgångspunkt i riktvärden. dessa skall bestämmas för
kombinationer av värdefaktorer, som i någon utsträckning varierar inom
värdeområdet och som har särskild betydelse för marknadsvärdet.
för övriga värdefaktorer skall riktvärdet bestämmas med utgångspunkt i
förhållanden som i genomsnitt el ler i huvudsak råder inom värdeområdet.
värdefaktorer, som särskilt skall beaktas vid riktvä rdets bestämmande,
.skall, utom såvitt avser värdefaktorerna storlek för småhus och storlek för
tomtmark för småhus, indelas i klasser. resultatet av klassindelningen
kallas klassindelningsdata.
riktvärde skall redovisas på karta, i tabell eller på annat sätt.
^5 § föreligger värdefaktorer, som inte särskilt har beaktats vid rikt vär
des bestämmande och som påtagligt inv erkar på marknadsvärdet, skall ett
med ledning av riktvärden bestämt värde justeras. detta benämns justering
för säregna förhållanden.
justeringens storlek skall motsvara 75 proc ent av den skillnad i mark
nadsvärde taxerings enheten skulle ha med säregn a förhållanden och vär
det utan säregna förhållanden. 1129
¬
sfs 1988; 544
1130
påtaglig inverkan på marknadsvärdet skall, i fråga om småhusenhet,
anses föreligga när säregna förhållanden föranleder att det med ledning av
riktvärden bestämda värdet höjs eller sänks med minst 10000 kronor.
8 kap.
3 § inom vaije värdeområde skall riktvärden bestämmas för sk ilda för
hållanden för en eller flera av följande värdefaktorer.
storlek
ålder
standard
byggnadskategori
fastighetsrättsliga
förhållanden
värdeordning
storleken bestäms med hänsyn til l ytan av s må
husets boutrymmen och biutrymmen.
åldern ger uttryck för småhusets sannolika åter
stående livslängd. denna bestäms med hänsyn
till småhusets nybyggnadsår, omfattningen av
tillbyggnader och sådana ombyggnader som in
nebär en utökning av boutrym me samt tid punk
ten för dessa.
åldersklassen för småhus med en ålder m otsva
rande högst 20 år får inte göras större än att den
motsvarar 5 år.
standarden bestäms med hänsyn till småhusets
byggnadsmaterial och utrustning.
för ett nybyggt småhus skall finnas minst fem
ton standardklasser.
byggnadskategorin bestäms med hänsy n till om
småhuset utgör friliggande småhus, kedjehus el
ler radhus samt, om särskilda skäl föreligger,
antal lägenheter.
med fastighetsrättsliga förhållanden avses om
den tomtmark som småhuset är beläget på utgör
självständig fastighet eller inte. utgör tomtmark
en inte självständig fastighet skall hänsyn även
tas till möjligheten att tomtmarken kan bilda
egen fastighet.
med värdeordning avses husets ordningsnum
mer i värdehänseende inom tomten.
12 kap.
2 riktvärdet skall bestämmas med utgångspunkt i att tomtmarken kan
bebyggas omedelbart.
16 kap.
2 §" ny taxering av fastighet skall ske om under löpande taxeringsperiod
1. ny taxeringsenhet bör bildas eller taxeringsenhet bör ombildas ,
2. taxeringsenhets beskattningsnatur eller skattepliktsförhållande bör tie
ändras.
^ ändringen innebär att andra stycket upphävs.
'' senaste lydelse 1987:391.
¬
taxering av fastighet skall ske om fastigheten är indelad som sådan sfs 1988:544
' täjiéringsenhet som skall taxeras vid viss allmän fastighetstaxering och det
vid taxeringen visar sig att den bör indelas i annan typ av taxeringsenhet.
ny taxering av fastighet skall ske även i and ra fall om det visar sig att
mark bör indelas i annat ägoslag eller byggnad i annan byggnadstyp än som
skett. ny taxering skall dock inte s ke enbart på den grunden att mark som
indelats som åkermark, betesmark, skogsmark eller skogsimpediment bör
indelas som något annat av dessa ägoslag.
17 kap.
6 ordförande i fastighetstaxeringsnämnd förordnas av länsskattemyn-
^ digheten senast den 15 september andra året före det år då allmän fastig-
^ hetstaxering äger rum.
vid fastighetstaxering av småhusenheter får länsskattemyndigheten för
ordna två ledamöter i fastighetstaxeringsnämnd och vid annan fastighets
taxering en ledamot utöver ordförande. därvid gäller vad som sägs i första
stycket.
19 kap.
8 den som under andra året före taxeringsåret äger småhusenhet, som
förvärvats under tredje året före taxeringsåret, är efter anmaning av läns
skattemyndighet skyldig att lämna de uppgifter som behövs till ledning
inför allmän fastighetstaxering.
den som under andra året före taxeringsåret äger hyreshusenhet, som
förvärvats sedan föregående allmänna fastighetstaxering, är efter anma
ning av länsskattemyndighet skyldig att till ledning inför allmän fastighets-
;taxering lämna uppgift om de hyror som uppburits under andra året före
'taxeringsåret.
i . den som under andra året före taxeringsåret äger industrienhet är efter
anmaning från länsskattemyndighet skyldig att till ledning inför allmän
fastighetstaxering lämna uppgift om de hyror som uppburits under andra
året före taxeringsåret.
den som under andra året före taxeringsåret är innehavare av täktenhet
eller annan taxeringsenhet på vilken täktverksamhet pågår eller eljest är
tillåten, är efter anmaning från länsskattemyndighet skyldig att till ledning
inför allmän fastighetstaxering lämna uppgift om de priser som under andra
året före taxeringsåret uppburits för brytvärd fyndighet.
it,
25 kap.
6 §' bestämmelserna i 17 kap. 8-13, 15-17 och 19-25 §§ skall i tillämp-
delar gälla även i fråga om särskild fastighetstaxering. förordnande av
nsulenter som avses i 17 kap. 15 § skall emellertid äga rum senast den 30
.yember året före det år då särskild fastighetstaxering äger rum.
, ^ senaste lydelse 1986:1300.
• '' senaste lydelse 1986: 1300. ,,.,
.' senaste lydelse 1986:1300.
¬
sfs 1988:544 länsskattemyndigheten och den lokala skattemyn digheten skall åt sär
skild fastighetstaxeringsnämnd bereda ärenden och ombesörja göromål av
expeditionen art. nämnda myndigheter granskar fastighetsd eklarationer
och tillhandahåller i den oinfattning som arbetsförhållandena medger före
dragande i ärende som m yndighet granskat.
denna lag träder i kraft den 1 juli 1988 och tillämpas första gången vid
allmän och särskild fastighetstaxering år 1990.
på regeringens vägnar
bengt k.å. johansson
curt rispe
(finansdepartementet)
(
¬
Viktiga lagar inom skatterätten
JP Infonets skatterättsliga tjänster
JP Infonets skatterättsliga tjänster
Arbetar du med skatterätt? JP Infonets tjänster ger dig ett utmärkt stöd i ditt arbete. Vi ger dig ständigt tillgång till alla nya avgöranden, lagändringar och ställningstaganden. Du kan också ta del av referat och expertanalyser, som kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete. Se allt inom skatterätt.