901382.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
lag sfs 1990:13§2
om ändring i fastighetstaxeringslagen (1979:1152); utkom frän trycket
den 28 december 1990
utfärdad den 13 december 1990.
enligt riksdagens beslut' föreskrivs i fråga om fastighetstaxeringslagen
(1979:1152)2
dels att 4 kap. 11 § skall upphöra att gälla,
delsan 1 kap. 1 §, 2 kap. 2 §, 3 kap. 4 §, 4 kap. 5 och 10 §§, 5 kap. 7 och
8 §§, 6 kap. 10 §, 7 kap. 3 §, 8 kap. 3 §, 10 kap. 2 och 3 §§, 12 kap. 3 §,
13 kap. 1-5 §§, 14 kap. l-5§§, 16 kap. 2 §, 19 kap. 1, 3, 5 och 8 §§,
20 kap. 12 och 13 §§ samt 22 kap. 5 § skall ha följande lydelse,
dels att rubriken till 4 kap. skall ha följande lydelse.
1 kap.
1 § vid fastighetstaxering skall beslut fattas om fastighetemas skatte
pliktsförhållanden och indelning i taxeringsenheter. vidare skall typ av
taxeringsenhet och taxeringsvärde bestämmas för varje taxeringsenhet.
taxeringsvärde skall dock inte åsättas fastighet, som enligt 3 kap. skall
undantas från skatteplikt.
2 kap.
2 §2 byggnader skall indelas i de byggnadstyper som anges i det följande.
småhus byggnad som är inrättad till bostad åt en eller två fa
miljer. till sådan byggnad skall höra komplementhus
såsom garage, förråd och annan mindre byggnad.
byggnad som är inrättad till bostad åt minst tre och
högst tio familjer, om byggnaden ingår i lantbruksen
het.
hyreshus byggnad som är inrättad till bostad åt minst tre familjer
eller till k ontor, butik, hotell, restaurang och liknande.
byggnad med förrådsutrymme, som ligger i anslu tning
' prop, 1990/91:47, sku6, rskr. 80.
' senaste lydelse av 4 kap. 11 § 1986: 258. 7sn7 'senaste lydelse 1988:200.
¬
sfs 1990:1382 till hyreshus och som behövs för verksamheten, skall
utgöra hyreshus.
till hyreshus skall dock inte räknas byggnad som är
inrättad till bostad åt minst tre och högst tio familjer,
om den ingår i lantbruksenhet.
ekonomibyggnad byggnad som är inrättad för jordbruk eller skogsbruk
och som inte är inrättad för bostadsändamål, såsom
djurstall, loge, lada, maskinhall, lagerhus, magasin och
växthus.
växthus och djurstall som inte har anknytning till jord
bruk eller skogsbruk.
industribyggnad byggnad som är inrättad för industriell verksamhet.
specialbyggnad
kommunika
tionsbyggnad
med specialbyggnad avses
försvars- byggnad som används för försvarsän-
byggnad damål eller ekonomisk försvarsbered
skap, om byggnaden in te är en fristå
ende industriell anläggning. även
mässbyggnad skall utgöra försvars
byggnad.
garage, hangar, lokstall, terminal, sta
tionsbyggnad, expeditionsbyggnad,
vänthall, godsmagasin, repara
tionsverkstad och liknande, om bygg
naden används för allmänna kommu
nikationsändamål.
byggnad som används i postverkets,
televerkets, statens järnvägars, luft
fartsverkets, sveriges radio aktiebo
lags och dess dotterbolags verksamhet.
byggnad som ingår i överförings- elle r
distributionsnätet för gas, värme, elek
tricitet eller vatten.
byggnad för produktion och distribu
tion av varmvatten för uppvärmning,
dock ej sådan anläggning som även är
inrättad för produktion av elektrisk
starkström för yrkesmässig distribu
tion.
renings- vattenverk, avloppsreningsverk, an-
anläggning läggning för förvaring av radioaktivt
avfall, sopstation och liknande samt
pumpstation som hör till sådan an
läggning.
distributions
byggnad
värmecentral
2508
¬
övrig byggnad
vårdbyggnad byggnad som används för sjukvård,
nykterhetsvård, narkomanvård, bar
navård, kriminalvård, arbetsvård, åld
ringsvård eller omsorg om psykiskt ut
vecklingsstörda. annan byggnad än
som nu har nämnts skall utgöra vård
byggnad, om den används som hem åt
personer som behöver institutionell
vård eller tillsyn.
bad-, sport- byggnad som används för bad, sport,
och idrotts- idrott och liknande, om allmänheten
anläggning har tillträde till anläggningen.
skolbyggnad byggnad som används för undervis
ning eller forskning vid
skola som anordnas av staten
skola som anordnas med statsbidrag
och
skola vars undervisning står under
statlig tillsyn.
byggnad som används som elevhem
eller skolhem för elever vid sådana
skolor.
kultur- byggnad som används för kulturellt
byggnad ändamål såsom teater, biograf, muse
um och liknande.
ecklesiastik- kyrka eller annan byggnad som an-
byggnad vänds för religiös verksamhet.
prästgård som avses i lagen
(1988:183) om förvaltningen av kyrk
ligjord.
bårhus, krematorium och byggnad
som används för skötsel av begrav
ningsplats.
allmän byggnad som tillhör staten, kommun
byggnad eller annan menighet och som används
för allmän styrelse, förvaltning, rätts
vård, ordning eller säkerhet samt fri
tidsgård och byggnad med lika rtad an
vändning. som allmän byggnad skall
inte anses byggnad som används för
statens affärsdrivande verksamhet.
byggnad som inte skall utgöra någon av de tidigare
nämnda byggnadstyperna.
sfs 1990:1382
2509
¬
sfs 1990:1382 3 bap.
§"* byggnad sa mt tomtmark och övrig mark som hör till byggnaden
samt markanläggning som hör till fastigheten skall undantas från skatte
plikt om fastigheten ägs av någon av följande institutioner och om den till
övervägande del används i deras verksamhet såsom sådana
1. kyrkor, barmhärtighetsinrättningar, stiftelser och ideella föreningar
som avses i 7 § 5 och 6 mo m. lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt
2. akademier, nobelstiftelsen, stiftelsen dag hammarskjölds minnes
fond, apotekarsocietetens stiftelse för främjande av farmacins utveckling
m.m., stiftelsen sveriges sjömanshus
3. sådana sammanslutningar av studerande vid universitet och högsko
lor, i vilka de studerande är skyldiga att vara medlemmar, samt samarbets
organ för sådana sammanslutningar med ändamål att fullgöra uppgifter
som ankommer på sammanslutningarna och
4. främmande makts beskickningar.
skattefriheten skall endast avse egendom, som enligt 4 kap. 5 § utgör
annan typ av taxeringsenhet än lantbruksenhet.
4 kap.
i taxeringsenhet
5 taxeringsenhet skall omfatta byggnadstyper och ägoslag enligt en av
följande kombinationer, om inte annat sägs i andra och tredje styckena,
och ha en av följande beteckningar för typ av taxeringsenhet
1. småhus, tomtmark för sådan byggnad och exploateringsmark för
småhusbebyggelse (småhusenhet)
2. hyreshus, tomtmark för sådan byggnad och exploateringsmark för
hyreshusbebyggelse (hyreshusenhet)
3. industribyggnad, övrig byggnad, tomtmark för sådana byggnader och
exploateringsmark för sådan bebyggelse, vattenverk på annans grund samt
i jordeboken upptaget fiskeri (industrienhet)
4. täktmark samt industribyggnad och övrig byggnad på sådan mark
(industrienhet)
5. specialbyggnad och tomtmark för sådan byggnad (specialenhet)
6. ekonomibyggnad, åkermark, betesmark, skogsmark och skogsimpedi-
ment (lantbruksenhet).
småhus och tomtmark för sådan byggnad som ligger i anslutning till
lantbruksenhet med minst fem hektar åkermark, betesmark och skogs
mark, skall ingå i lantbruksenheten, om byggnaden eller byggnaderna
behövs som bostad för ägare, arrendator eller deras arbetskraft.
saneringsbyggnad och övrig mark kan ingå i samtliga taxeringsenheter
under punkterna 1-6 i första stycket. övrig mark skall i regel ingå i
lantbruksenhet. i annat fall skall övrig mark taxeras tillsammans med den
tomtmark, exploateringsmark eller täktmark som ligger närm ast. har öv
rig mark stor omfattning och saknar den samband med annan mark, som
har samma ägare, skall den dock bilda en taxeringsenhet. taxeringsenhet,
2510
^ senaste lydelse 1985: 102.1.
' senaste lydelse 1986:258.
¬
•m, •
som består av endast övrig mark, betecknas industrienhet, om den ligger sfs 1990:1382
till över vägande del inom tätort och lantbruksenhet, om den ligger till
övervägande del utanför sådan ort.
10 marksamfällighet eller anläggningssamfäilighet skall utgöra en
taxeringsenhet, om den förvaltas av juridisk person. detta gäller dock inte
om fastigheterna, som har del i sa mfälligheten, uteslutande eller så gott
som uteslutande är småhusfastigheter. detta gäller inte heller samfällighet,
som avser enskild väg eller dike eller som har ett ringa ekonomiskt värde.
regleringsanläggning huvudsakligen avsedd för vattenkraftsändamål
skall inte utgöra en taxeringsenhet utan beaktas vid taxeringen av de
kraftverk som har nytta av anläggningen.
5 kap.
7 §' vid taxeringen skall följande delvärden bestämmas.
för småhus-, hyreshus- och industrienhet:
1. byggnadsvärde
byggnadsvärde är värdet av de byggnader som hör till taxeringsenheten.
2. markvärde
markvärde är värdet av taxeringsenhetens tomtmark, exploaterings
mark, täktmark och markanläggningar.
för lantbruksenhet;
1. bostadsbyggnadsvärde
bostadsbyggnadsvärde är värdet av de småhus som hör till taxeringsen
heten.
2. ekonomibyggnadsvärde
ekonomibyggnadsvärde är värdet av de ekonomibyggnader som hör till
taxeringsenheten.
3. tomtmarksvärde
tomtmarksvärde är värdet av taxeringsenhetens tomtmark.
4.jordbruksvärde
jordbruksvärde är värdet av taxeringsenhetens åkermark, betesmark
och markanläggningar, som används eller behövs för växtodling.
5. skogsbruksvärde
skogsbruksvärde är värdet av taxeringsenhetens skogsmark med växan
de skog och markanläggningar, som används eller behövs för skogsbruk.
6. skogsimpedimentsvärde
skogsimpedimentsvärde är värdet av de skogsimpediment som hör till
taxeringsenheten.
8 varje delvärde skall bestämmas för sig med tillämpning av i 2-5 §§
angivna grunder.
summan av delvärdena utgör taxeringsenhetens taxeringsvärde.
"senaste lydelse 1986:258.
' senaste lydelse 1986:258.
" andringen innebär att tredje stycket upphävs. 2511
¬
sfs 1990:1382 6 iiap.
10 § vart och ett av ägoslagen åkermark, betesmark, skogsmark och
skogsimpediment inom en taxeringsenhet skall utgöra en v ärderingsenhet.
är arealen åkermark inom en taxeringsenhet av större omfattning får
åkermarken dock uppdelas i två eller flera värderingsenheter, om det
väsentligt underlättar värderingen.
7 kap.
3 §' för byggnader och ägoslag som avses i 8 — 15 ka p. skall taxerings
värde bestämmas med u tgångspunkt i rik tvärden. dessa skall b estämmas
for kombinationer av värdefaktorer, som i någon utsträckning varierar
inom värdeområdet och som har särskild betydelse för marknadsvärdet.
för övriga värdefaktorer skall riktvärdet bestämmas med utgångspunkt
i förhållanden som i genomsnitt eller i hu vudsak råder inom värdeområ
det.
värdefaktorer, som särskilt skall beaktas vid riktvärdets bestämmande,
skall, utom såvitt avser värdefaktorn storlek för småhus, tomtmark för
småhus, åkermark, betesmark, skogsmark och skogsimpediment indelas i
klasser. resultatet av klassindelningen kallas klassindelningsdata.
riktvärde skall redovisas på karta, i tabell eller på annat sätt.
8 kap.
3 §'" inom varje värdeområde skall riktvärden bestämmas för skilda
förhållanden för en eller flera av följande värdefaktorer.
storlek
ålder
standard
byggnadskategori
storleken bestäms med hänsyn till ytan av småhusets
boutrymmen och biutrymmen.
åldern ger uttryck för småhusets sannolika återståen
de livslängd. denna bestäms med hänsyn till småhu
sets nybyggnadsår, omfattningen av tillbyggnader och
sådana ombyggnader som innebär en utökning av bo-
utrymme samt tidpunkten för dessa.
åldersklassen för småhus med en ålde r motsvarande
högst 20 år får inte gö ras större än att den m otsvarar
5 år.
standarden bestäms med hänsyn till småhusets bygg
nadsmaterial och utrustning.
för ett nybyggt småhus skall finnas minst femton
standardklasser.
byggnadskategorin bestäms med hänsyn till om små
huset ingår i lantbruksenhet eller inte. för småhus
2512
'' senaste lydelse 1988: 544.
senaste lydelse 1988: 544,
¬
' i.
fastighetsrättsliga
förhållanden
som inte ingår i lantb ruksenhet bestäms byggnadslca-
tegorin även med hänsyn till om småhuset utgör frilig
gande småhus, kedjehus eller radhus samt, om särskil
da skäl foreligger, antal lägenheter.
fastighetsrättsliga förhållanden bestäms för småhus
som inte ingår i lantbruksenhet med hänsyn till om
tomtmarken utgör självständig fastighet eller inte. ut
gör tomtmarken inte självständig fastighet skall hän
syn även tas till möjligheten att tomtmarken kan bilda
egen fastighet.
för småhus som ingår i lantbruksenhet bestäms fas
tighetsrättsliga förhållanden med hänsyn till omfatt
ningen och sammansättningen av den åkermark, be
tesmark och skogsmark som ingår i lantbruksenheten.
sfs 1990:1382
värdeordning med värdeordning avses husets ordningsnummer i
värdehänseende inom tomten.
10 kap.
2 § som riktvärde för en värderingsenhet avseende ett djurstall för nöt
kreatur som är byggt under åren 1980—1989, är av normal beskaffenhet
och har en storlek av 301—400 kvadratmeter får endast anges värden i en
fastställd värdeserie.
3 § inom vaije värdeområde skall riktvärdet bestämmas för skilda för
hållanden för en eller flera av följande värdefaktorer.
byggnadskategori
storlek
ålder
beskaffenhet
byggnadskategori bestäms med hänsyn till det ända
mål värderingsenheten huvudsakligen är inrättad för.
beträffande växthus bestäms dock byggnadskategorin
med hänsyn till växthusets konstruktion och anord
ning i övrigt.
storleken bestäms med hänsyn till värderingsenhe
tens yta på marken. beträffande spannmålslager och
silor bestäms dock storleken med hänsyn till lagrings
volymen.
åldern ger uttryck för värderingsenhetens sannolika
återstående livslängd. denna bestäms med hänsyn till
värderingsenhetens nybyggnadsår, omfattningen av
till- och ombyggnader samt tidpunkten för dessa.
beskaffenhet bestäms med hänsyn till byggnadsmate
rial och utrustning samt värderingsenhetens skick.
2513
¬
sfs 1990:1382 12 kap.
3 §" riktvärden for tomtmark för småhus skall inom vaije värdeområ
de bestämmas för skilda förhållanden för en eller flera av värdefaktorerna
storlek, vatten och avlopp, fastighetsrättsliga förhållanden samt, om sär
skilda skäl föreligger, typ av bebyggelse och speciell belägenhet.
med de olika värdefaktorerna förstås:
storlek med storlek avses tomtmarkens areal.
vatten och avlopp med vatten och avlopp avses i vilken utsträckning och
på vad sätt tomtmarken har tillgång till vatten och
avlopp.
fastighetsrättsliga
förhållanden
typ av bebyggelse
fastighetsrättsliga förhållanden bestäms för tomt
mark som är bebyggd med småhus som inte ingår i
lantbruksenhet med hänsyn till om tomtmarken utgör
självständig fastighet eller inte. utgör tomtmarken
inte självständig fastighet skall hänsyn även tas till
möjligheten att tomtmarken kan bilda egen fastighet.
för tomtmark som är bebyggd med småhus som ingår
i la ntbruksenhet skall fastighetsrättsliga förhållanden
bestämmas med hänsyn till omfattningen och sam
mansättningen av den åkermark, betesmark och
skogsmark som ingår i lantbruksenheten.
med typ av bebyggelse avses om tomtmarken är be
byggd med småhus som ingår i lantbruksenhet eller
annat småhus. om tomtmarken är bebyggd med små
hus som inte ingår i lantbruksenhet bestäms typ av
bebyggelse även med hänsyn till om marken är avsedd
att bebyggas med friliggande småhus, kedjehus eller
radhus.
speciell belägenhet med speciell belägenhet avses tomtmarkens läge inom
värdeområdet t. ex. vid strand.
13 kap.
1 § riktvärde för åkermark skall utgöra värdet per värderingsenhet
åkermark.
2 § som värde per hektar åkermark som är tillfredsställande dränerad
genom självdränering eller äldre täckdikning, av genomsnittlig beskaffen
het och som ingår i en taxeringsenhet som är av större omfattning får
endast anges värden i en fastställd värdeserie.
2514 " senaste lydelse 1989:477,
¬
3 § inom varje värdeområde skall riktvärden för åker bestämmas för
skilda förhållanden för en eller flera av följande värdefaktorer.
sfs 1990:1382
storlek
beskaffenhet
dränering
med storlek avses åkermarkens areal.
med beskaffenhet a vses åkermarkens produktionsför
måga och brukningsförhållanden.
för värdefaktorn beskaffenhet skall finnas tre eller
fem klasser, där mittklassen svarar mot genomsnittlig
beskaffenhet inom värdeområdet.
värdeskillnaden mellan högsta och lägsta klass får för
åkermark, som är tillfredsställande dränerad genom
självdränering eller äldre täckdikning, uppgå till högst
40 procent av värdet av åkermark av genomsnittlig
beskaffenhet. värdeskillnaden mellan två intilliggan
de klasser får dock uppgå till högst 3000 kronor per
hektar.
åkermarkens dränering bestäms av befintliga täck-
dikningars och huvudavlopps beskaffenhet samt av
markens behov av dränering.
för värdefaktorn dränering skall finnas högst tre klas
ser.
4 § riktvärde för betesmark skall utgöra värdet per värderingsenhet
betesmark och anges för vaije värdeområde för åkermark.
5 § inom vaije värdeområde skall riktvärden för betesmark bestämmas
för skilda förhållanden för följande värdefaktorer.
storlek med storlek avses betesmarkens areal.
beskaffenhet med beskaffenhet a vses främst betesmarkens produk
tionsförmåga samt dess bruknings- och torrläggnings
förhållanden.
för värdefaktorn beskaffenhet fär finnas högst fem
klasser.
14 kap.
1 § riktvärde för skogsmark med växande skog skall utgöra värdet per
värderingsenhet skogsmark.
2 § som värde per hektar skogsmark med växande skog av genomsnittlig
beskaffenhet inom ett eller flera värdeområden och som ingår i en taxe
ringsenhet med 20 he ktar skogsmark eller mer får endast för den överskju
tande arealen anges värden i en fastställd värdeserie.
2515
¬
sfs 1990:1382 3 § inom varje värdeområde skall riktvärden för skogsmark med växan
de skog bestämmas för skilda förhållanden för en eller flera av följande
värdefaktorer, om inte annat framgår av andra stycket.
1 storlek
godhet
kostnad
med storlek avses skogsmarkens areal.
med godhet avses skogsmarkens virkesproducerande
förmåga.
kostnaden bestäms med hänsyn till de väsentligaste
kostnads- och kvalitetsfaktorer som påverkar värdet
av virkesproduktionen.
om fler än en kostnadsklass förekommer skall anges
vilken klass som svarar mot genomsnittlig kostnads
klass för värdeområdet.
med virkesförråd barrträd avses virkesförrådet av
barrträd per hektar uttryekt i s kogskubikmeter. för
virkesförråd upp till 200 skogskubikmeter per hektar
får klasserna ej göras större än 10 skogskubikmeter.
med virkesförråd bok och ek avses virkesförrådet av
bok och ek per hektar uttryck i skogskubikmeter. för
virkesförråd upp till 200 skogskubikmeter får klasser
na inte göras större än 10 skogskubikmeter.
med v irkesförråd övriga lövträd avses virkesförrådet
av andra lövträd än bok och ek per hektar uttryckt i
skogskubikmeter. för virkesförråd upp till 200 skogs
kubikmeter per hektar får klasserna inte göras större
än 10 skogskubikmeter.
grovskogsprocent med grovskogsprocent avses den andel av virkes
förråd barrträd som består av träd med en brösthöjds
diameter av minst 25 centimeter på bark.
för värdefaktorn grovskogsprocent skall finnas minst
tio klasser.
virkesförråd
barrträd
virkesförråd
bok och ek
virkesförråd
övriga lövträd
för taxeringsenhet vars skogsmarksareal understiger 20 hektar skall
dock riktvärdena bestämmas för skilda förhållanden för följande värdefak
torer.
storlek med storlek avses skogsmarkens areal.
virkesförråd med virkesförråd avses summan av virkesförråden av
barrträd och lövträd per hektar uttryckt i skogs kubik
meter. för värdefaktorn virkesförråd skall finnas
högst fem klasser.
2516
¬
, y f:
4 § riktvärde for skogsimpediment skall utgöra värdet per värderings- sfs s990:1382
enhet skogsimpediment och anges för varje värdeområde för skog.
5 § inom varje värdeområde skall riktvärdet för skogsimpediment be
stämmas för skilda förhållanden för följande värdefaktorer.
storlek med storlek avses skogsimpedimentens areal.
beskaffenhet med beskaffenhet avses främst slag av förekommande
vegetation samt förutsättningar för ökad produktion.
16 kap.
2 §'^ ny taxe ring av fastighet skall ske om under löpande taxeringspe
riod
1. ny taxeringsenhet bör bildas eller taxeringsenhet bör ombildas
2. typ av taxeringsenhet eller taxeringsenhets skattepliktsförhållande bör
ändras.
ny taxering av fastighet skall ske om fastigheten är indelad som sådan
taxeringsenhet som skall taxeras vid viss allmän fastighetstaxering och det
vid taxeringen visar sig att den bör indelas i annan typ av taxeringsenhet.
ny taxering av fastighet skall ske även i an dra fall om det visar sig att
mark bör indelas i annat ägoslag eller byggnad i annan byggnadstyp än som
skett. ny taxering skall dock inte ske enbart på den grunden att mark som
indelats som åkermark, betesmark, skogsmark eller skogsimpediment bör
indelas som något a nnat av dessa ägoslag.
19 kap.
1 §'^ senast den 15 december andra året före det år då allmän fastighets
taxering äger rum, skall regeringen eller myndighet som regeringen be
stämmer besluta föreskrifter för förberedelsearbetet.
senast nämnda dag lämnar riksskatteverket beträffande småhus och
tomtmark, utom såvitt avser småhus och tomtmark för småhus som ingår i
lantbruksenhet, förslag till sådana föreskrifter som avses i 7 kap. 7 §.
senast den 15 maj året före det år då allmän fastighetstaxering äger rum
lämnar riksskatteverket beträffande övriga byggnadstyper och ägoslag för
slag till de föreskrifter som avses i 7 k ap. 7 §.
sådana föreskrifter och förslag till föreskrifter skall omedelbart tillställas
statens lantmäteriverk och skattemyndigheterna.
3 § statens lantmäteriverk och arbetsgruppen skall undersöka vilka
riktvärdetabeller för småhus som inte ingår i lantbruksenhet, som med
hänsyn till rådande prisläge bör användas inom olika delar av fastig
hetstaxeringsdistriktet. förslag härom skall upprättas. undersökningen
skall även omfatta upprättande av förslag till riktvärdekartor för tomt
mark som inte ingår i lantbru ksenhet inom distriktet.
"senaste lydelse 1988:544.
" senaste lydelse 1990: 379. 2517
¬
sfs 1990:1382 statens lantmäteriverk och arbetsgruppen skall vidare pröva att en
tillämpning av förslag till föreskrifter enligt i § andra stycket leder till
taxeringsvärden som svarar mot taxeringsvärdenivå enligt 5 kap. 2 §.
motsvarande prövning görs av förslag till riktvärdekartor för tomtmark
och riktvärdetabeller för småhus enligt första stycket.
5 §'" arbetsgruppen skall senast den 30 juni året före det år då allmän
fastighetstaxering äger rum till skattemyndigheten överlämna förslag till
riktvärdekartor för tomtmark som inte ingår i lantbruksenhet och riktvär
detabeller för småhus som inte ingår i lantbruksenhet. på samma gång
skall arbetsgruppen föreslå ändringar i de förslag till föreskrifter som avse s
i 1 § andra stycket.
8 §'^ den som under andra året före taxeringsåret äger småhusenhet,
som förvärvats under tredje året före taxeringsåret, är efter an maning av
skattemyndighet skyldig att lämna de uppgifter som behövs till ledning
inför allmän fastighetstaxering.
den som under andra eller tredje året före taxeringsåret äger hyreshus
enhet eller industrienhet är efter anmaning av skattemyndighet skyldig att
lämna de uppgifter som behövs till ledning inför allmän fastighetstaxering.
den som under andra året före taxeringsåret är innehavare av täktenhet
eller annan taxeringsenhet på vilken täktverksamhet pågår eller eljest är
tillåten, är efter anmaning från skattemyndighet skyldig att till ledning
inför allmän fastighetstaxering lämna uppgift om de priser som under
andra året före taxeringsåret uppburits för brytvärd fyndighet.
den som under andra året före taxeringsåret äger lantbruksenhet, som
helt eller delvis förvärvats under tiden den 1 juli 1987 — den 31 december
1990, är efter anmaning av skattemyndighet skyldig att lämna de uppgifter
som behövs till ledning inför allmän fastighetstaxering.
20 kap.
12 §"• i fastighet staxeringsnämnds beslut skall redovisas dels taxerings
beslutet enligt p unkterna 1 —3, dels grunderna för beslutet enligt punkter
na 4—7, nämligen
1. fastighetens indelning i taxeringsenheter,
i 2. typ av taxeringsenhet och taxeringsenhetens skattepliktsförhållande,
3. skattepliktig enhets taxeringsvärde och däri ingående delvärde samt
värde av varje värderingsenhet,
4. storleken av sådan värdefaktor som särskilt anges i 8 — 15 kap.,
5. storleken av riktvärde,
6. storleken av värderingshyra enligt 11 kap. 4 §, bruttokapitaliserings-
faktor enligt 11 kap. 6 §, exploa teringsfaktor enligt 12 ka p. 6 §, brytnings-
faktor och värdet per kubikmeter brytvärd fyndighet enligt 12 kap. 8 §,
utbyggd effekt, taxeringseffekt, utnyttjandetid, regleringsmöjlighet och be-
2518
senaste lydelse 1990:379.
senaste lydelse 1990:379.
"• senaste lydelse 1986:258. ändringen innebär bl. a. at( andra stycket upphävs.
¬
fh ''
»f•
lägenhet enligt 15 kap. 3 § och återanskaffningskostnad enligt 11 kap, 7 § sfs 1990; 1382
och 15 kap. 7 § samt
7. säreget förhållande som har föranlett justering av riktvärde.
värdet av en enskild värderingsenhet anges i fulla tusental kronor.
avrundning sker så att överstigande belopp, som inte uppgår till fullt
tusental kronor, faller bort. regeringen eller myndighet som regeringen
bestämmer får föreskriva om de ytterligare avrundningsregler som behövs.
1 fråga om elproduktionsenheter får grunderna för beslutet redovisas i
särskild bilaga till näm ndens beslut.
13 § i beslutet skall vidare anges taxeringsenhetens totala, enskilt inne
havda lan dareal. för lantbruksenhet skall den anges i hektar med fyra
decimaler och för övriga enheter i kvad ratmeter.
totalarealen för lantbruksenhet skall delas upp på olika ägoslag. har
åkermark delats in i flera värderingsenheter skall arealen anges för vaije
sådan enhet. avrundning av arealen för ägoslag eller värderingsenhet skall
ske till hela hektar. areal som understiger 0,5 hektar skall inte redovisas
särskilt.
för tomtmark som ligger på lantbruksenhet skall arealen anges i såväl
hektar som kvadratmeter.
22 kap.
5 §" regeringen förordnar för högst fem å r i sänd er för varje kammar
rätt minst nio, högst tjugo i praktiska värv förfarna personer med god
kännedom om fastighetsförhållanden i allmänhet att efter kallelse inträda
såsom ledamöter i kammarrätten vid handläggning av mål om allmän
fastighetstaxering. av dessa personer skall i fråga om vaije kammarrätt
minst tre äga kunskap beträffande värdering av skogsmark och växande
skog, minst två beträffande värdering av vattenfallsfastighet, minst två
beträffande värdering av lantbruksenhet i övrigt och min st två beträffande
värdering av annan taxeringsenhet än lantbruksenhet i övrigt. avgår sådan
person under den tid, för vilken han har blivit utsedd, förordnar regering
en annan person i hans ställe.
ledamot som här sägs skall vara svensk medborgare. han får inte vara
underårig eller i konkurstillstånd eller ha förvaltare enligt 11 kap. 7 §
foräldrabalken.
denna lag träder i kraft d en 1 januari 1991 och t illämpas första gången
vid allmän och särskild fas tighetstaxering år 1992.
bestämmelsen i 4 kap 11 § skall dock upphöra att tillämpas redan vid
1991 års särskilda fastighetstaxering.
" senaste lydelse 1988; 1283. 2519
¬
sfs 1990:1382 den nya rubriken till 4 kap. och de nya bestämmelserna i 1 kap. i §,
3 kap. 4 §, 4 ka p. 5 § första stycket, 16 kap, 2 §, 20 kap. 12 § samt 22 kap.
5 § skall tillämpas redan vid 1991 års särskilda fastighetstaxering.
på regeringens vägnar
erikåsbrink
carl gustav femlund
(finansdepartementet)
¬
Viktiga lagar inom skatterätten
JP Infonets skatterättsliga tjänster
JP Infonets skatterättsliga tjänster
Arbetar du med skatterätt? JP Infonets tjänster ger dig ett utmärkt stöd i ditt arbete. Vi ger dig ständigt tillgång till alla nya avgöranden, lagändringar och ställningstaganden. Du kan också ta del av referat och expertanalyser, som kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete. Se allt inom skatterätt.