740416.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
kungl. majrts förordning sfs 1974:416
om ändring i förordningen (1972: 266) om skatt på
annonser och reldam ; den njuni 1974
utfärdad den 31 maj 1974.
kungl. maj:t förordnar i överensstämmelse med riksdagens beslut^
i fråga om förordningen (1972: 266) om skatt på annonser och reklam
dels att anvisningarna till 5 § skall upphöra att gälla,
dels att 1, 5—7, 13, 14, 16, 18, 23, 24, 26, 29, 30 och 32 §§ samt an
visningarna till 1, 9, 14 och 24 §§ skall ha nedan angivna lydelse.
1 § skatt (reklamskatt) erlägges enligt denna förordning tul staten för
annons, som är avsedd att offentliggöras inom landet, och för reklam,
som är avsedd att spridas inom landet i annan form än annons.
i denna förordning förstås med
1. trycksak, avtryck som framställts i flera lika exemplar i tryckpress
eller genom screenförfarande,
2. reklam, meddelande som har till syfte att åstadkomma eller främja
avsättning i kommersiell verksamhet av vara, fastighet, nyttighet, rättig
het eller tjänst,
3. annons, särskilt utrymme som upplåtits i trycksak för återgivning
av text eller bild för annan än utgivaren och sådant utrymme i tryck
saken som tagits i anspråk av utgivaren för egen reklam,
4. periodisk publikation, publikation som enligt utgivningsplan skall
komma ut med normalt minst fyra nummer om året och som inte är att
anse som reklamtrycksak,
5. allmän nyhetstidning, periodisk publikation av dagspresskaraktär
som normalt kommer ut med minst ett nummer varje vecka,
6. reklamtrycksak, trycksak som framställts huvudsakligen i syfte att
offentliggöra reklam.
(se vidare anvisningarna.)
5 §2 skatteplikt föreligger för reklamtrycksak och, om ej annat följer
av 6 §, för reklam som återges
1. i s. k. ljustidning, i eller i anslutning till trafikmedel, butikslokal,
sportanläggning, teater eller liknande lokal, på fastighet eller allmän plats
eller på annat motsvarande sätt,
2. genom visning av film eller återgivning av ljud.
6 §2 skatteplikt föreligger ej för reklam som avses i
1. 5 § 1, om fråga är om reklam i eller utanför företags butikslokal,
arbetsplats, trafikmedel eller liknande och reklamen avser företaget, dess
verksamhet eller utrymmet för reklamen,
2. 5 § 2, om reklamen avser kommande verksamhet av det slag som
bedrives där reklamen offentliggöres.
1 prop. 1974: 84, sku 34, rskr 257. 2 ä ndringen innebär bl. a. att punkterna 3 o ch 4 u pphävs.
2 ä jidringen innebär att punkt 3 u pphävs. 903
\
¬
sfs 1974:416
904
7 § riksskatteverket kan på ansökan förordna om u ndantag från skat
teplikt för katalog för sådan postorderförsäljning från företag inom
landet som sker i konkurrens med motsvarande försäljning från utlan
det.
13 § beskattningsvärdet utgöres i fall som avses i 3 § samt 5 § 1 och
2 av vederlaget.
i fråga om reklamtrycksak utgöres beskattningsvärdet av den del av
vederlaget som utgör ersättning för den tryckeritekniska framställningen
och för bokbinderiarbetet med avdrag för däri ingående vederlag för
kliché, reprofilm eller motsvarande. har beställaren ombesörjt för den
tryckeritekniska framställningen erforderligt arbete eller tillhandahållit
annan materiel för trycksaken än kliché, reprofilm eller motsvarande
skall värdet av arbetet eller materielen, i den mån skatt icke erlägges i
annan ordning, inräknas i beskattningsvärdet med ledning av uppgifter
från beställaren eller, om s ådana uppgifter ej lämnas, enligt uppskattning
efter vad som ä r skäligt. har arbete eller materiel som nu nämnts endast
ringa värde behöver hänsyn icke tagas härtill vid bestämningen av be
skattningsvärdet.
utgår icke vederlag för skattepliktig annons eller skattepliktig reklam
i annan form än annons eller understiger vederlaget uppenbarligen vad
som är skäligt, utgöres beskattningsvärdet av belopp som svarar mot
skäligt vederlag.
i beskattningsvärdet inräknas ej beloppet av reklamskatt eller annan
statlig skatt eller avgift.
(se vidare anvisningarna.)
14 § i fråga om företag, som bedriver postorderförsäljning, får skat
ten på företagets postorderkatalog nedsättas med 70 procent, om före
tagets försäljning av sådana varor som presenteras i katalogen normalt
till mer än hälften sker i form av postorderförsäljning.
sker högst hälften av försäljning enligt första stycket i form av post
orderförsäljning, får nedsättningen beräknas på så stor del av skatten
för katalogen som svarar mot postorderförsäljningens andel av först
nämnda försäljning. nedsättning får dock ske endast om postorderför
säljningen utgör minst 10 procent av försäljningen eller uppgår till
minst 5 miljoner kronor.
har företag, som bedriver postorderförsäljning, erlagt skatt enligt 26 §
vid införsel av företagets postorderkatalog, får återbetalning ske med
belopp som svarar mot skillnaden mellan det erlagda skattebeloppet och
den skatt som enligt f örsta eller andra stycket skulle ha utgått, om kata
logen framställts inom landet.
nedsättning av skatt enligt första eller andra stycket och återbetalning
av skatt enligt tredje stycket prövas av riksskatteverk et efter ansökan av
postorderföretaget.
(se vidare anvisningarna.)
16 §'^ i fråga om periodisk publikation, för vilken utgivaren äger rätt
till återbetalning av skatt enligt 24 §, föreligger redovisningsskyldighet
endast om det sammanlagda beskattningsvärdet av publikationens an-« ä ndringen innebär bl. a. att andra stycket upphävs.
¬
nonser för helt kalenderår överstiger 60 000 kronor. i annat fall före
ligger redovisningsskyldighet om sammanlagda beskattningsvärdet för
helt kalenderår överstiger 20 000 kronor.
(se vidare anvisningarna.)
18 § lämnas återbäring, bonus eller annan förmån, som icke utgör s. k.
villkorlig rabatt, i efterhand och avser förmånen något för vilket skatt
skyldighet inträtt, får avdrag för den del av den tidigare redovisade
skatten som belöpt på förmånen göras i den ordning som gäller för den
skattskyldiges redovisning för reklamskatt. avser förmånen sådan annons
i periodisk publikation, för vilken skattskyldighet inträtt under tidigare
kalenderår, får avdraget dock ej överstiga den skatt som den skatt
skyldige erlagt eller haft att erlägga för det tidigare året minskad med
belopp som återbetalats enligt 24 §.
uppkommer förlust på fordran för vilken reklamskatt redovisats,
äger första stycket motsvarande tillämpning. har avdrag för skatt för
sådan fordran gjorts och inflyter därefter betalning, skall redovisning
åter lämnas för den skatt som belöper på det betalda beloppet.
23 § har skattskyldig att redovisa skatt för annons i reklamtrycksak,
får han vid redovisningen göra avdrag för sådan skatt som han har att
erlägga för trycksaken till den del skatten belöper på annonser som in
förts i trycksaken mot vederlag. avdraget får dock ej överstiga beloppet
av skatten på annonser i trycksaken.
avdrag enligt första stycket får göras i redovisningen för den redo
visningsperiod då skattskyldigheten inträtt.
24 § till skattskyldig, som redovisat reklamskatt för annonser i själv
ständig periodisk publikation, som har karaktär av dagspress, populär
press eller fackpress, återbetalar riksskatteverket så stor del av den er-
lagda skatten för ett kalenderår som svarar mot en skattepliktig omsätt
ning om högst 3 miljoner kronor för helt år. återbetalningen sker efter
utgången av varje halvt kalenderår. för första halvåret av ett kalender
år får återbetalat belopp ej överstiga skatten på en omsättning om
1 500 000 kronor.
föreligger rätt till återbetalning enligt första stycket får riksskatte
verket, om den skattepliktiga omsättningen kan förväntas med säkerhet
icke överstiga 3 miljoner kronor för helt kalenderår, medge befrielse
tills vidare från skyldighet att inbetala reklamskatt.
om synnerliga skäl föreligger, kan riksskatteverket återbetala skatt
tidigare än som anges i första stycket.
(se vidare anvisningarna.)
26 §5 införes till landet reklamtrycksak som är skattepliktig enligt 5 §
eller annonsblad som utgivits utomlands skall reklamskatt erläggas till
tullmyndighet. tullagen (1973: 670) gäller i fråga om skatten. därjämte
gäller 46 § förordningen (1959: 92) om förfarandet vid viss konsum
tionsbeskattning.
reklamskatt vid införsel utgår med 10 procent av beskattningsvärdet.
som beskattningsvärde anses varans värde beräknat enligt 6 § tullförord-
® senaste lydelse 1973: 992.
sfs 1974:416
905
¬
sfs 1974:416 ningen (1973: 979). visas att detta värde innefattar kostnad som ej ingår
i beskattningsvärde enligt 13 § andra stycket, skall beskattningsvärdet
reduceras i motsvarande mån. beskattningsvärdet för annonsblad be
räknas efter samma grunder som gäller för reklamtrycksak.
29 § på ansökan av den som bedriver eller ämnar bedriva verksam
het, som medför skattskyldighet till reklamskatt, skall riksskatteverket,
om tillgänglig utredning det medger, efter hörande av en till verket
knuten särskild nämnd för reklamskattefrågor meddela förhandsbesked
huruvida annons eller reklam är skattepliktig, liksom i fråga som avser
sökandens skattskyldighet eller sökandens rätt till återbetalning av re
klamskatt enligt 24 §. under samma villkor kan förhandsbesked röran
de skattephkt för trycksak meddelas den som avser att beställa trycksak
av skattskyldig till reklamskatt.
besvär över beslut, varigenom riksskatteverket meddelat förhands
besked i fråga om reklamskatt, skall upptagas och avgöras av regerings
rätten.
om sammansättningen av den i första stycket angivna nämnden
förordnar konungen.
30 förordningen (1959: 92) om förfarandet vid viss konsumtions
beskattning äger tillämpning på reklamskatt, dock ej bestämmelserna i
32 och 38 §§ i vad avser förhandsbesked. talan mot meddelat förhands
besked får föras av den som meddelats förhandsbeskedet även om denne
inte är skattskyldig. förordningens bestämmelser om kontroll hos annan
än skattskyldig äger tillämpning på varje näringsidkare här i landet för
vars räkning annons eller reklam i annan form än annons offentliggöres
eller reklamtrycksak framställes.
32 § talan mot beslut enligt 7 §, 11 § andra stycket, 21 § andra styc
ket, 22 § eller 24 § andra eller tredje stycket föres hos kungl, maj:t
genom besvär.
talan mot beslut i fråga om utdömande av vite enligt 20 § föres hos
kammarrätten genom besvär.
mot beslut av riksskatteverket enligt 10 § första stycket, 14 eller 15 §
eller mot beslut om föreläggande av vite får talan ej föras.
906
anvisningar
till 1 §
1. meddelande anses som reklam även när meddelandet innefattar
erbjudande om inköp eller motsvarande.
med avsättning förstås försäljning eller annan omsättning som nor
malt sker mot vederlag.
bilaga till annan publikation än reklamtrycksak anses som annons
i pu blikationen.
2. som trycksak anses icke vara som förses med tryck, om varan
utgöres av penna, glas, klädesplagg eller annat som har ett självständigt
bruksvärde eller om varan är avsedd att användas som affärshandling,
" senaste lydelse 1973: 992.
¬
iviilj,
kontorsmaterial, etikett, emballage eller liknande.
som reklamtrycksak anses icke trycksak som avser viss vara och
skall åtfölja denna vid försäljning eller motsvarande, såsom garantise
del, bruksanvisning eller instruktionsbok. som reklamtrycksak anses
icke heller trycksak av innehåll som enbart utgör information till åter
försäljare eller representanter eller intern information till anställda, med
lemmar eller delägare eller trycksak som huvudsakligen är att anse som
kalender, jubileumsskrift eller liknande eller som har huvudsakligen
historiskt, tekniskt, ekonomiskt eller annat vetenskapligt innehåll.
3. trycksak anses icke som reklamtrycksak enbart av den anledningen
att den innehåller annonser med reklam för annan än utgivaren.
sfs 1974: 416
till 9
verksamhet anses som yrkesmässig när inkomsten därav utgör in
komst av rörelse, jordbruksfastighet eller annan fastighet enligt kom
munalskattelagen (1928: 370). verksamhet som ej utgör rörelse enligt
kommunalskattelagen anses som yrkesmässig, när den innefattar ej
enbart enstaka tillhandahållande av skattepliktig annons eller skatteplik
tig reklam.
har innehavare av publikation träffat avtal med annan om rätt för
denne att upplåta utrymme i publikationen för annons och uppbära
vederlaget härför, är endast den sistnämnde skattskyldig. motsvarande
gäller i fråga om reklam enligt 5 §.
har tryckeri åtagit sig att för annans räkning framställa reklamtryck
sak och anlitas underleverantör för uppdraget, är underleverantören ej
skattskyldig. den som självständigt utför bokbinderiarbete är skattskyl
dig för sådant arbete.
till 14 §
med postorderkatalog avses skattepliktig trycksak som används vid
postorderförsäljning under förutsättning att den presenterar säljarens
hela eller så gott som hela sortiment av varor och att sortimentet har
stabilitet över tiden och sådan bredd som motsvarar normalt butiks
sortiment i branschen.
med postorderförsäljning avses i denna förordning försäljning i de
taljhandel i vilken
1. försäljningserbjudande sker via trycksak eller annons utan besöks
kontakt mellan säljare och köpare,
2. ordergivning sker per post eller per telefon utan besökskontakt
mellan säljare och köpare,
3. varuleverans sker per post eller järnväg eller med annat trans
portmedel till av köparen uppgiven adress och
4. försäljning sker i konkurrens mfed butiker som har möjlighet att
exponera varorna.
till 24 §
skattskyldig, som ger ut annonsblad, program, katalog eller liknande
trycksak är inte berättigad till återbetalning av reklamskatt för sådan
trycksak.
' ändringen innebär bl. a. att första stycket upphävs. 907
¬
sfs 1974:416 periodisk publikation som innehåller annonser och som till över
vägande del tillhandahålles gratis eller till pris som avsevärt understiger
vad som är skäligt anses som annonsblad.
denna förordning träder i kraft den 1 september 1974.
i samband med ikraftträdandet iakttages följande.
1. de äldre bestämmelserna gäller fortfarande i fråga om mässa eller
utställning som avslutats före utgången av juni månad 1974. de nya
bestämmelserna tillämpas i fråga om annan mässa eller utställning.
2. anvisningarna till 5 § samt äldre lydelse av 23 och 26 §§ och
av anvisningarna till 1 § gäller fortfarande i fråga om reklamtrycksak
som tillhandahållits eller framställts före utgången av augusti månad
1974.
3. äldre lydelse av 16 § gäller för kalenderåret 1974.
4. i fråga om återbetalning av skatt på annonser i periodisk publika
tion gäller äldre bestämmelser för kalenderåret 1974, såvitt avser skatt
skyldig som äger rätt till sådan återbetalning för tid före ikraftträdandet.
5. närmare föreskrifter för ikraftträdandet av denna förordning, så
vitt gäller förtullning, meddelas av kungl. maj;t.
carl gustaf
g. e. sträng
(finansdepartementet)
¬
Viktiga lagar inom skatterätten
JP Infonets skatterättsliga tjänster
JP Infonets skatterättsliga tjänster
Arbetar du med skatterätt? JP Infonets tjänster ger dig ett utmärkt stöd i ditt arbete. Vi ger dig ständigt tillgång till alla nya avgöranden, lagändringar och ställningstaganden. Du kan också ta del av referat och expertanalyser, som kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete. Se allt inom skatterätt.