840156.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
sfs 1984:156 lag
utkom från trycket ohi ändring i lagen ( 1972:266) om skatt på annonser och
den 25 april 1984 reklam 5
utfärdad den 29 mars 1984.
enligt riksdagens beslut' föreskrivs i fråga om lagen (1972; 266) om skatt
på annonser och reklam^
dels att 2, 8, 15, 17, 20, 22, 29 och 30 §§ skall up phöra att gälla,
dels att 11, 14, 16, 19, 21, 24, 26 och 32 §§ samt anvisningarna till 13 §
skall ha nedan angivna lydelse,
dels att i lagen skall införas en ny paragraf, 33 §, av nedan angivna
lydelse.
till följd härav kommer lagen att ha följande lydelse från och med den
dag då denna lag träder i kraft.
1 § skatt (reklamskatt) erlägges enligt denna lag till staten för annons,
som är avsedd att offentliggöras inom landet, och för reklam, som är
avsedd att spridas inom landet i annan form än annons.
i denna lag förstås med
1. trycksak, avtryck som framställts i flera lika exemplar i tryckpress
eller genom screenförfarande,
2. reklam, meddelande som har till syfte att åstadkomma eller främja
avsättning i kommersiell verksamhet av vara, fastighet, nyttighet, rättighet
eller tjänst,
3. annons, särskilt utrymme som upplåtits i trycksak för återgivning av
text eller bild för annan än utgivaren och sådant utrymme i trycksaken som
tagits i anspråk av utgivaren för egen reklam,
4. periodisk publikation, publikation som enligt utgivningsplan skall
komma ut med normalt minst fyra nummer om året och som inte är att anse
som reklamtrycksak.
' prop. 1983/84:71, sku 22, rskr 145. 422 ^ senaste lydelse av lagens rubrik 1975: 117.
¬
5. allmän nyhetstidning, periodisk publikation av dagspresskaraktär som sfs 1984:156
normalt kom mer ut med minst ett nummer vaije vecka och som ej utgör
annonsblad,
6. reklamtrycksak, trycksak som framställts huvudsakligen i syfte att
offentliggöra reklam.
(se vidare anvisningarna.)
2 §'
3 § skatteplikt föreligger, om ej annat följer av 4 §, för annons som avser
reklam och för annan annons för vilken vederlag utgår.
4 § skatteplikt föreligger ej för annons i
1. periodisk publikation som väsentligen framstår som organ för sam
manslutning med huvudsakligt syfte att verka för religiöst, nykterhets
främjande, politiskt, miljövårdande, idrottsligt eller försvarsfrämjande än
damål eller att företräda handikappade eller arbetshindrade medlemmar,
2. publikation som ges ut på främmande språk för spridning huvudsakli
gen utomlands,
3. publikation eller bilaga till publikation, när annonsen avser endast
publikationen e ller annat nummer av denna eller, i fråga om bok, annan
bokutgivning av samme förläggare,
4. reklamtrycksak, när annonsen avser utgivarens egen verksamhet.
5 § skatteplikt föreligger, om ej annat följer av 6 §, för reklamtrycksak
och för reklam som återges
1. i s.k. ljustidning, i eller i anslutning till trafikmedel, butikslokal,
sportanläggning, teater eller liknande lokal, på fastighet eller allmän plats
eller på annat motsvarande sätt,
2. genom visning av film eller återgivning av ljud.
6 § skatteplikt föreligger ej för
1. reklamtrycksak, som är avsedd att ingå som bilaga i annan publikation
än reklamtrycksak, när reklamen avser endast publikationen eller annat
nummer av denna eller, i fråga om bok, annan bokutgivning av samme
förläggare,
2. reklam som avses i 5 § 1, om fråga är om reklam i eller utanför
företags butikslokal, arbetsplats, trafikmedel eller liknande och reklamen
avser företaget, dess verksamhet eller utrymmet för reklamen,
3. reklam som aves i 5 § 2, om reklamen avser kommande verksamhet
av det slag som bedrives där reklamen offentliggöres.
7 § riksskatteverket kan på ansökan förordna om undantag från skatte
plikt för katalog för sådan postorderförsäljning från företag inom landet
som sker i konkurrens med motsvarande försäljning från utlandet.
8 §"
^ paragrafen upphävd genom denna lag. ^ senaste lydelse 1973:992.
paragrafen upphävd genom denna lag. 423 senaste lydelse 1975: 117.
¬
-vv
sfs 1984:156 9 § skattskyldig är den som i yrkesmässig verksamhet inom landet of
fentliggör skattepliktig annons eller skattepliktig reklam i annan form än
annons eller framställer skattepliktig reklamtrycksak.
den som bedriver verksamhet inom landet är skattskyldig för skatteplik
tig reklamtrycksak som avser verksamheten och inkommer från utlandet, i
den mån skatt för trycksaken icke erlagts vid införseln.
(se vidare anvisningarna.)
10 § delägare i en kelt bolag är skattskyldig i förhållande till sin andel i
bolaget. efter ansökan av samtliga delägare kan riksskatteverket besluta,
att den av delägarna som dessa föreslår tills vidare skall anses som ensam
skattskyldig för bolagets hela skattepliktiga verksamhet.
i fr åga om kommanditbolag eller annat handelsbolag är bolaget skatt-
skyldigt. har skattskyldig avlidit, är dödsboet skattskyldigt. har skattskyl
dig försatts i k onkurs, är konkursboet skattskyldigt.
11 § skattskyldigheten inträder när
1. skattepliktig annons offentliggörs,
2. skattepliktig reklamtrycksak levereras till k öpare eller annars tas ut
från rörelsen,
3. skattepliktig reklam i annan form återges.
erhåller den skattskyldige betalning i förskott inträder dock skattskyl
dighet för betalningen när den sker.
12 § skatten utgår för annons i allmän nyhetstidning med 3 procent av
beskattningsvärdet och annars med 10 procent av beskattningsvärdet.
13 § beskattningsvärdet utgöres i fall som avses i 3 § samt 5 § 1 och 2 av
vederlaget.
i fråga om reklamtrycksak utgöres beskattningsvärdet av den del av
vederlaget som utgör ersättning för den tryckeritekniska framställningen
och för bokbinderiarbetet med avdrag för däri ingående vederlag för kli
ché, reprofilm eller motsvarande. har beställaren ombesöijt för den tryck
eritekniska framställningen erforderligt arbete eller tillhandahållit annan
materiel för trycksaken än kliché, reprofilm eller motsvarande skall värdet
av arbetet eller materielen, i den mån skatt icke erlägges i annan ordning,
inräknas i beskattningsvärdet med ledning av uppgifter från beställaren
eller, om sådana uppgifter ej lämnas, enligt uppskattning efter vad som är
skäligt. har arbete eller materiel som nu nämnts endast ringa värde behö
ver hänsyn icke tagas härtill vid bestämningen av beskattningsvärdet.
utgår icke vederlag för skattepliktig annons eller skattepliktig reklam i
annan form än annons eller understiger vederlaget uppenbarligen vad som
är skäligt, utgöres beskattningsvärdet av belopp som svarar mot skäligt
vederlag.
i beskattningsvärdet inräknas ej beloppet av reklamskatt eller annan
statlig skatt eller avgift.
(se vidare anvisningarna.)
424
¬
14 i fråga om företag, som bedriver postorderförsäljning, får skatten sfs 1984:156
på företagets postorderkatalog nedsättas med 80 procent, om företagets
försäljning av sådana varor som presenteras i katalogen normalt till mer än
hälften sker i form av postorderförsäljning.
sker högst hälften av försäljning enligt första stycket i form av postor
derförsäljning, får nedsättnlngen beräknas på så stor del av skatten för
katalogen som svarar mot postorderförsäljningens andel av förstnämnda
försäljning. nedsättning får dock ske endast om postorderförsäljningen
utgör minst 10 procent av försäljningen eller uppgår till minst 5 miljoner
kronor.
har företag, som bedriver postorderförsäljning, erlagt skatt enligt 26 §
vid införsel av företagets postorderkatalog med 10 procent av beskatt
ningsvärdet, får återbetalning ske med belopp som svarar mot skillnaden
mellan det erlagda skattebeloppet och den skatt som enligt första eller
andra stycket skulle ha utgått, om katalogen framställts inom landet.
nedsättning av skatt enligt första eller andra stycket och återbetalning
av skatt enligt tredje stycket prövas av riksskatteverket efter ansökan av
postorderföretaget.
(se vidare anvisningarna.)
15
16 §' i fråga om periodisk publikation, för vilken utgivaren äger rätt till
återbetalning av skatt enligt 24 §, föreligger redovisningsskyldighet endast
om det sammanlagda beskattningsvärdet av publikationens annonser för
beskattningsår överstiger 60000 kronor. i annat fall föreligger redovis
ningsskyldighet om sammanlagda beskattningsvärdet för beskattningsåret
överstiger 20000 kronor. är ett beskattningsår längre eller kortare än tolv
månader skall de angivna gränserna räknas upp eller ned i motsvarande
mån.
(se vidare anvisningarna.)
17
18 § lämnas återbäring, bonus eller annan förmån, som icke utgör s.k.
villkorlig rabatt, i efterhand och avser förmånen något för vilket skattskyl
dighet inträtt, får avdrag för den del av den tidigare redovisade skatten som
belöpt på förmånen göras i den ordning som gäller för den skattskyldiges
redovisning för reklamskatt. avser förmånen sådan annons i periodisk
publikation, för vilken skattskyldighet inträtt under tidigare kalenderår, får
avdraget dock ej överstiga den skatt som den skattskyldige erlagt eller haft
att erlägga för det tidigare året minskad med belopp som återbetalats enligt
24 §.
' senaste lydelse 1974:416. ^ paragrafen upphävd genom denna lag
' senaste lydelse 1974:416. ® paragrafen upphävd genom denna lag. 425
¬
sfs 1984:156 uppkommer förlust på fordran för vilken reklamskatt redovisats, äger
första stycket motsvarande tillämpning. har avdrag för skatt för sådan
fordran gjorts och inflyter därefter betalning, skall redovisning åter lämnas
för den skatt som belöper på det betalda beloppet.
19 §' skattskyldiga, som inte är undantagna från redovisningsskyldig
het, skall vara registrerade hos riksskatteverket.
20 § 10
21 § " redovisningsperiod omfattar två kalendermånader. skattskyldig
som, i förekommande fall efter sådan återbetalning eller befrielse som
avses i 24 §, för närmast föregående beskattningsår har redovisat eller
skulle ha redovisat reklamskatt med minst 300 000 kronor skall dock lämna
deklaration för vaije kalendermånad.
22 §12
23 § har skattskyldig att redovisa skatt för annons i reklamtrycksak, får
han vid r edovisningen göra avdrag för sådan skatt som han har att erlägga
för trycksaken till den del skatten belöper på annonser som införts i
trycksaken mot vederlag. avdraget får dock ej överstiga beloppet av
skatten på annonser i tr ycksaken.
avdrag enligt första stycket får göras i red ovisningen för den redovis
ningsperiod då skattskyldigheten inträtt.
24 §'^ till skattskyldig, som redovisat reklamskatt för annonser i själv
ständig periodisk publikation, som har karaktär av dagspress, populär
press eller fackpress, återbetalar riksskatteverket så stor del av den er-
lagda skatten för ett beskattningsår som svarar mot en skattepliktig om
sättning om, såvitt gäller dagspress, högst 9 miljoner kronor för helt år
och, såvitt gäller annan press, högst 6 miljoner kronor för helt år. återbe
talningen sker efter utgången av vaije halvt beskattningsår. för första
halvåret av ett beskattningsår får återbetalat belopp ej överstiga skatten på
en omsättning om hälften av de nämnda beloppen. är ett beskattningsår
längre eller kortare än tolv månader skall de angivna gränserna räknas upp
eller ned i motsvarande mån.
föreligger rätt till återbetalning enligt första stycket får riksskatteverket,
om den skattepliktiga omsättningen kan förväntas med säkerhet icke över
stiga det högsta belopp för helt år som anges i första stycket, medge
befrielse från skyldighet att inbetala reklamskatt.
om synnerliga skäl föreligger, kan riksskatteverket återbetala skatt tidi
gare än som anges i första stycket.
(se vidare anvisningarna.)
426
' ändringen innebär bl. a, att andra och tredje styckena upphävs.
paragrafen upphävd genom denna lag.
" ändringen innebär bl.a. att andra stycket upphävs.
paragrafen upphävd genom denna lag.
senaste lydelse 1977: 1050.
¬
25 § har skattskyldig erlagt reklamskatt trots att redovisningsskyldighet sfs 1984:156
icke förelegat, återbetalar riksskatteverket det sålunda erlagda beloppet.
26 § ''' införs till landet reklamtrycksak som är skattepliktig enligt 5 §
eller annonsblad som har utgivits utomlands skall reklamskatt erläggas till
tullmyndigheten. därvid gäller tullagen (1973:670) och 9 kap. 4 § lagen
(1984:151) om punktskatter och prisregleringsavgifter.
reklamskatt vid införsel utgår med 10 procent av beskattningsvärdet
eller, om nedsättning har medgelts enligt 14 § , med det lägre belopp som
föranleds av nedsättningen. som beskattningsvärde anses varans värde
beräknat enligt 6 § tullförordningen (1973:979). visas att detta värde inne
fattar kostnad som ej ingår i b eskattningsvärde enligt 13 § and ra stycket,
skall beskattningsvärdet reduceras i motsvarande mån. beskattningsvär
det för annonsblad beräknas efter samma grunder som gäller för reklam
trycksak.
27 och 28 §§'^
29 §'^
30 § "
31 § skattskyldig skall under en tid av två år bevara ett exemplar av
vaije trycksak som han framställt.
32 §'® talan mot beslut enligt 7 § eller 24 § andra eller tredje stycket förs
hos regeringen genom besvär.
beslut av riksskatteverket enligt 10 § första stycket eller 14 § får inte
överklagas.
33 § regler för förfarandet vid beskattningen finns i lagen (1984; 151) om
punktskatter och prisregleringsavgifter.
bestämmelserna i 3 kap. 5 § nämnda lag om kontroll hos annan än
skattskyldig skall tillämpas på vaije näringsidkare här i landet för vars
räkning annons eller reklam i någon annan form än annons offentliggörs
eller reklamtrycksak framställs.
anvisningar
till 1 §
1. meddelande anses som reklam även när meddelandet innefattar erbju
dande om inköp eller motsvarande.
med avsättning förstås försäljning eller annan omsättning som normalt
sker mot vederlag.
senaste lydelse 1974:416, se också 1974:863 (övergångsbest.) paragraferna upphävda genom 1973: 992.
paragrafen upphävd genom denna lag.
senaste lydelse 1975: 117. " paragrafen upphävd genom denna lag.
senaste lydelse 1974:416, se också 1974:863 (övergångsbest.).
senaste lydelse 1975:117. ändringen innebär bl.a. att andra stycket upphävs. 427
\
¬
sfs 1984:156 bilaga till ann an publikation än reklamtrycksak anses som självständig
trycksak och dessutom som annons i publikationen.
2. som trycksak anses icke vara som förses med tryck, om varan litgöres
av penna, glas, klädesplagg eller annat som har ett självständigt bruks
värde eller om varan är avsedd att användas som affärshandling, kontors
material, etikett, emballage eller liknande.
som reklamtrycksak anses icke trycksak som avser viss vara och skall
åtfölja denna vid försäljning eller motsvarande, såsom garantisedel, bruks
anvisning eller instruktionsbok. som reklamtrycksak anses icke heller
trycksak av innehåll som enbart utgör affarsteknisk information om priser,
produkter, sortiment eller motsvarande, information till återförsäljare eller
representanter eller intern information till anställda, medlemmar eller del
ägare eller trycksak som huvudsakligen är att anse som kalender, jubi
leumsskrift eller liknande eller som har huvudsakligen historiskt, tekniskt,
ekonomiskt eller annat vetenskapligt innehåll.
3. trycksak anses icke som reklamtrycksak enbart av den anledningen
att den innehåller annonser med reklam för annan än utgivaren.
tii15 §''
till 9 §
verksamhet anses som yrkesmässig när inkomsten därav utgör inkomst
av rörelse, jordbruksfastighet eller annan fastighet enligt kommunalskatte
lagen (1928:370). verksamhet som ej utgör rörelse enligt kommunalskatte
lagen anses som yrkesmässig, när den innefattar ej enbart enstaka tillhan
dahållande av skattepliktig annons eller skattepliktig reklam.
har innehavare av publikation träffat avtal med annan om rätt för denne
att upplåta utrymme i publikationen för annons och uppbära vederlaget
härför, är endast den sistnämnde skattskyldig. motsvarande gäller i fråga
om reklam enligt 5 §.
har tryckeri åtagit sig att för annans räkning framställa reklamtrycksak
och anlitas underleverantör för uppdraget, är underleverantören ej skatt
skyldig. den som självständigt utför bokbinderiarbete är skattskyldig för
sådant arbete.
till 13 §
med vederlag avses det avtalade priset, däri inräknat avtalade pristillägg
enligt faktura eller annan handling.
från vederlag får ej avräknas s.k. villkorlig rabatt som utgår vid betal
ning i efterhand inom viss tid. utställes växel eller annat skuldebrev för
betalningen, utgöres beskattningsvärdet av belopp enligt sådan handling
med tillägg av vederlag som därutöver kommit den skattskyldige till godo.
avdrag får ej göras för diskonto vid diskontering av sådant skuldebrev.
utgår i fråga om reklamtrycksak gemensamt vederlag för prestationer
som skall inräknas i beskattningsvärdet och för andra prestationer, be
stämmes beskattningsvärdet efter uppdelning av vederlaget efter skälig
428 " anvisningarna upphävda genom 1974:416.
¬
grund. motsvarande gäller när gemensamt vederlag utgår för skattepliktig sfs 1984:156
annons eller skattepliktig reklam och annan prestation.
skäligt värde enligt 13 § tredje stycket bestämmes enligt ortens pris
enligt samma grunder som föreskrives för saluvärde i kommunalskattela
gen (1928:370).
beskattningsvärdet av särtryck utgöres av den faktiska kostnaden för
framställning av särtrycket.
till 14 §
med postorderkatalog avses skattepliktig trycksak som används vid
postorderförsäljning under förutsättning att den presenterar säljarens hela
eller så gott som hela sortiment av varor och att sortimentet har stabilitet
över tiden och sådan bredd som motsvarar normalt butikssortiment i
branschen.
med postorderförsäljning avses i d enna lag försäljning i d etaljhandel i
vilken
1. försäljningserbjudande sker via trycksak eller annons utan besöks
kontakt mellan säljare och köpare,
2. ordergivning sker per post eller per telefon utan besökskontakt mellan
säljare och köpare,
3. varuleverans sker per post eller järnväg eller med annat transportme
del till av köparen uppgiven adress och
4. försäljning sker i konkurrens med butiker som har möjlighet att
exponera varorna.
till 16 §
redovisningsskyldighet för delägare i e nkelt bolag bestäms av omfatt
ningen av bolagets skattepliktiga verksamhet.
till 24 §
skattskyldig, som ger ut annonsblad, program, katalog eller liknande
trycksak är inte berättigad till återbetalning av reklamskatt för sådan
trycksak.
periodisk publikation som innehåller annonser och som till övervägande
del tillhandahålles gratis eller till pris som avsevärt understiger vad som är
skäligt anses som annonsblad.
denna lag^° träder i kraft den 1 januari 1978.
har skriftligt avtal om införing av annons i allmän nyhetstidning, som
enligt anvisningarna till 24 § utgör annonsblad, träffats före ikraftträdandet
tillämpas skattesatsen sex procent på sådan annons.
1. denna lag^' träder i kraft den 1 juli 1984.
2. de äldre bestämmelserna i 17, 21 och 22 §§ oc h medgivanden som
lämnats med stöd av dem gäller till dess motsvarande regler om redovis
ning av skatt i 2 k ap. lagen (1984:151) om punktskatter och prisreglerings
avgifter träder i kraft enligt övergångsbestämmelserna till den lagen.
^0 1977:1050. 1984:156, 429
\
¬
sfs 1984:156 3. de äldre bestämmelserna i 29 § om att riksskatteverket skall meddela'
förhandsbesked gäller för ärenden, i vilka yttrande från reklamskatte
nämnden har avgetts före ikraftträdandet.
4. de nya bestämmelserna i 14 § första stycket tillämpas även på ansö
kan om nedsättning som kommit in till beskattningsmyndigheten före
ikraftträdandet men som avser postorderkatalog för vilken skattskyldighet
inträder efter ikraftträdandet.
på regeringens vägnar
kjell-olof feldt
leif lindstam
(finansdepartementet)
¬
Viktiga lagar inom skatterätten
JP Infonets skatterättsliga tjänster
JP Infonets skatterättsliga tjänster
Arbetar du med skatterätt? JP Infonets tjänster ger dig ett utmärkt stöd i ditt arbete. Vi ger dig ständigt tillgång till alla nya avgöranden, lagändringar och ställningstaganden. Du kan också ta del av referat och expertanalyser, som kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete. Se allt inom skatterätt.