Lag (1955:227) om inskriv­ning av rätt till luft­far­tyg

Utfär­dad:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 1955:227
Depar­te­ment: Justi­tie­de­par­te­men­tet L3
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2018:781
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

1955:227
Depar­te­ment/myn­dig­het: Justi­tie­de­par­te­men­tet L3
Utfär­dad: 1955-​05-12
Änd­rad: t.o.m. SFS

2018:781
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)


Inle­dande bestäm­mel­ser

1 §   Denna lag inne­hål­ler bestäm­mel­ser om inskriv­ning av för­värv av och nytt­jan­de­rätt till luft­far­tyg samt om inteck­ning i luft­far­tyg.

Lagen tilläm­pas på luft­far­tyg som är införda i det svenska luft­far­tygs­re­gist­ret. Bestäm­mel­serna om inskriv­ning av för­värv och nytt­jan­de­rätt är till­lämp­liga även på ande­lar i sådana luft­far­tyg.

Bestäm­mel­ser om erkän­nande av inskriv­ning som gjorts i annat land m.m. finns i lagen (1955:229) i anled­ning av Sve­ri­ges till­träde till 1948 års kon­ven­tion rörande inter­na­tio­nellt erkän­nande av rätt till luft­far­tyg.

Bestäm­mel­ser om inter­na­tio­nella säker­hets­rät­ter och andra rät­tig­he­ter i luft­far­tyg finns i lagen (2015:860) om inter­na­tio­nella säker­hets­rät­ter i lösa saker. Lag (2015:863).

1 a §   För inskriv­ning enligt denna lag ska ett regis­ter föras med hjälp av auto­ma­ti­se­rad behand­ling, benämnt inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg. Det ska ge offent­lig­het åt den infor­ma­tion som ingår i regist­ret.

Rege­ringen kan med stöd av 8 kap. 7 § rege­rings­for­men med­dela före­skrif­ter om inskriv­nings­re­gist­rets inne­håll och när­mare ända­mål, behand­ling av upp­gif­ter och per­son­upp­gifts­an­svar.

Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om avgif­ter för regi­stre­ring och om expe­di­tions­av­gif­ter för bevis om inskriv­nings­åt­gärd.
Lag (2018:271).

1 b §   Inskriv­nings­ä­ren­den enligt denna lag hand­läggs av en för hela lan­det gemen­sam inskriv­nings­myn­dig­het. Rege­ringen bestäm­mer vil­ken myn­dig­het som skall vara inskriv­nings­myn­dig­het. Lag (2004:82).

Inskriv­ning av för­värv av luft­far­tyg

2 §   Den som har för­vär­vat ägan­de­rätt till ett luft­far­tyg får ansöka om inskriv­ning av för­vär­vet. Lag (2004:82).

2 a §   Om ett för­värv av ett luft­far­tyg är före­mål för ett ägan­de­rätts­för­be­håll eller är bero­ende av något annat vill­kor som inskrän­ker rät­ten att över­låta, upp­låta eller inteckna luft­far­ty­get, får den som ansö­ker om inskriv­ning av ett för­värv enligt 2 § ansöka om att en anteck­ning om för­be­hål­let eller vill­ko­ret skall göras i regist­ret.

En ansö­kan enligt första styc­ket får också göras av den till vars för­mån för­be­hål­let eller vill­ko­ret gäl­ler. Lag (2004:82).

Inskriv­ning av nytt­jan­de­rätt till luft­far­tyg

2 b §   Den som har för­vär­vat nytt­jan­de­rätt till ett luft­far­tyg genom upp­lå­telse av den inskrivne äga­ren får ansöka om inskriv­ning av nytt­jan­de­rät­ten.

En sådan ansö­kan får också göras avse­ende en upp­lå­telse som gjorts av någon annan än den inskrivne äga­ren, om upp­lå­ta­ren för­vär­vat luft­far­ty­get före upp­lå­tel­sen och senast på samma inskriv­nings­dag som ansö­kan om inskriv­ning av nytt­jan­de­rätt görs söker inskriv­ning för sitt för­värv. Lag (2004:82).

Verk­ningar av inskriv­ning av för­värv och nytt­jan­de­rätt m.m.

2 c §   En infö­ring i inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg skall, från och med den inskriv­nings­dag då ären­det om infö­ringen togs upp, anses känd för var och en vars rätt till luft­far­ty­get är bero­ende av god tro om en omstän­dig­het som infö­ringen avser.
Lag (2004:82).

2 d §   Ett för­värv av ett luft­far­tyg skall gälla även om över­lå­ta­ren inte hade rätt att över­låta luft­far­ty­get, om
   1. över­lå­ta­rens rätt till luft­far­ty­get var inskri­ven när över­lå­tel­sen ägde rum,
   2. för­vär­va­ren har ansökt om inskriv­ning av för­vär­vet och inte kände till eller borde ha känt till bris­ten i över­lå­ta­rens rätt att för­foga över luft­far­ty­get när ansö­kan gjor­des, samt
   3. inskriv­ning där­ef­ter bevil­jas.

Om för­värv genom exe­ku­tiv för­sälj­ning finns bestäm­mel­ser i utsök­nings­bal­ken. Lag (2004:82).

2 e §   Om ett luft­far­tyg har över­lå­tits och inskriv­ning har sökts för för­vär­vet, får luft­far­ty­get efter utgången av den inskriv­nings­dag då ansö­kan gjor­des inte tas i anspråk för en annan ford­ran mot över­lå­ta­ren än för sådan som är för­e­nad med inteck­ning som sökts före denna inskriv­nings­dag eller för vil­ken luft­panträtt eller reten­tions­rätt gäl­ler i luft­far­ty­get.

Om ansö­kan om inskriv­ning avslås, får luft­far­ty­get tas i anspråk utan de begräns­ningar som anges i första styc­ket.
Lag (2004:82).

2 f §   Nytt­jan­de­rätt till ett luft­far­tyg gäl­ler mot ny ägare till luft­far­ty­get, om inskriv­ning av nytt­jan­de­rät­ten sökts senast på inskriv­nings­da­gen före den inskriv­nings­dag då den nye äga­ren ansö­ker om inskriv­ning av sitt för­värv.

Ett luft­far­tyg får inte till skada för nytt­jan­de­rätts­ha­va­ren tas i anspråk för annan ford­ran mot upp­lå­ta­ren än för sådan som är för­e­nad med inteck­ning som sökts före den dag då inskriv­ning av nytt­jan­de­rät­ten sökts eller för vil­ken luft­panträtt eller reten­tions­rätt gäl­ler i luft­far­ty­get. Lag (2004:82).

Talan om bättre rätt m.m.

2 g §   Talan om bättre rätt till ett luft­far­tyg kan med laga ver­kan rik­tas mot den som senast bevil­jats eller sökt inskriv­ning för sitt för­värv, även om denne innan talan väck­tes över­lå­tit luft­far­ty­get. Den till vil­ken över­lå­tel­sen skett har i rät­te­gången samma ställ­ning som om över­lå­tel­sen skett under rät­te­gången.

Första styc­ket skall också tilläm­pas när någon vill söka betal­ning ur ett luft­far­tyg för en ford­ran som är för­e­nad med inteck­ning eller för vil­ken luft­panträtt eller reten­tions­rätt gäl­ler i luft­far­ty­get. Om en tvist som rör ägan­de­rät­ten är anteck­nad i regist­ret, får talan om betal­ning också rik­tas mot den som inne­har luft­far­ty­get med ägan­de­rätt­san­språk.
Lag (2004:82).

Avfö­rande av inskriv­ningar av för­värv och nytt­jan­de­rätt m.m.

2 h §   Den som är inskri­ven som ägare eller nytt­jan­de­rätts­ha­vare eller den till vars för­mån ett anteck­nat för­be­håll eller vill­kor som avses i 2 a § gäl­ler, får ansöka om att inskriv­ningen eller anteck­ningen skall avfö­ras ur regist­ret.
Lag (2004:82).

Inteck­ning i luft­far­tyg och reserv­de­lar till luft­far­tyg

3 §   Efter med­gi­vande av den som är inskri­ven som ägare, får ett luft­far­tyg genom inskriv­ning i inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg inteck­nas till säker­het för ford­ran på ett visst pen­ning­be­lopp.

En inteck­ning får till säker­het för en och samma ford­ran med­de­las i flera luft­far­tyg, men inte på sådant sätt att något av dem kom­mer att besvä­ras av en inteck­ning som inte gäl­ler med samma för­måns­rätt i de övriga. Ett luft­far­tyg som är inteck­nat för samma ford­ran som ett annat luft­far­tyg får inte inteck­nas sär­skilt.

En inteck­ning får inte med­de­las i en andel av ett luft­far­tyg.
Lag (2004:82).

4 §   Inteck­ning i luft­far­tyg får, om den som är inskri­ven som ägare med­ger det, bevil­jas att gälla även i lager av reserv­de­lar, eller i en andel i ett sådant lager, som till­hör äga­ren till luft­far­ty­get, om delarna till art och unge­fär­ligt antal för­teck­nats i ford­rings­hand­lingen eller i en bilaga till denna och för­va­ras på angivna plat­ser här i lan­det eller i annan stat som till­trätt den i Genève den 19 juni 1948 avslu­tade kon­ven­tio­nen rörande inter­na­tio­nellt erkän­nande av rätt till luft­far­tyg. Vid sådan inteck­ning skall 3 § andra styc­ket tilläm­pas på mot­sva­rande sätt.

Till reserv­de­lar räk­nas före­mål som är avsedda att mon­te­ras på eller i ett luft­far­tyg i stäl­let för delar eller före­mål som tagits bort där­i­från, såsom delar av flyg­krop­pen samt moto­rer, pro­pell­rar, radi­o­ut­rust­ning och instru­ment eller delar därav.
Lag (2004:82).

5 §   Med­gi­vande av inteck­ning skall teck­nas å hand­ling, varå ford­ran grun­das, samt inne­fatta upp­gift om luft­far­ty­gets nationalitets-​​ och regi­stre­rings­be­teck­ning; och varde med­gi­van­det av vitt­nen styrkt.

6 §   När ansö­kan om inteck­ning görs skall ford­rings­hand­lingen ges in i ori­gi­nal. Lag (2004:82).

7 §   Har upp­hävts genom lag (2004:82).

8 §   Är fråga om inteck­ning i reserv­de­lar, skall genom intyg av tro­vär­dig per­son eller annor­le­des nöj­ak­tigt styr­kas att reserv­de­larna eller den lott i dessa, vari inteck­ningen skall gälla, till­hör luft­far­ty­gets ägare.

9 §   Ej må i inteck­nings­ä­rende andra än skrift­liga bevis gälla i fråga om åtkomst till luft­far­tyg eller reserv­de­lar.

10 §   Har, då inteck­ning sökes, talan väckts om klan­der å den upp­givne äga­rens fång eller om åter­gång därav, vare ansök­ningen vilande i avbi­dan på målets utgång. Full­föl­jes ej ansök­ningen senast å den inskriv­nings­dag som infal­ler näst efter tre måna­der från det dom eller beslut, vari­ge­nom målet avgjorts, vun­nit laga kraft, vare ansök­ningen för­fal­len.

11 §   En över­lå­telse av ett luft­far­tyg eller en andel i ett luft­far­tyg hind­rar inte att luft­far­ty­get inteck­nas på grund av över­lå­ta­rens med­gi­vande, om ansö­kan om inteck­ningen gjorts senast inskriv­nings­da­gen före den inskriv­nings­dag då den nye äga­ren söker inskriv­ning av sitt för­värv. Lag (2004:82).

12 §   Har upp­hävts genom lag (2004:82).

13 §   Har upp­hävts genom lag (2004:82).

Om inteck­nings ver­kan och omfatt­ning

14 §   Sedan inteck­ning i luft­far­tyg med­de­lats, njute ford­rings­ä­ga­ren panträtt i far­ty­get.

Panträt­ten omfat­tar för­u­tom flyg­krop­pen jäm­väl moto­rer, pro­pell­rar, radi­o­ut­rust­ning, instru­ment och andra till­be­hör, vare sig de äro anbragta i luft­far­ty­get eller till­fäl­ligt skilda där­i­från.

Har till­be­hör för­vär­vats under vill­kor att över­lå­ta­ren skall äga rätt att åter­taga det, om för­vär­va­ren åsi­do­sät­ter vad honom ålig­ger, eller att ägan­de­rät­ten där­till skall för­bliva hos över­lå­ta­ren intill dess betal­ning erlagts eller annan för­ut­sätt­ning upp­fyllts, må vill­ko­ret ej göras gäl­lande mot inteck­nings­ha­va­ren.

15 §   Omfat­tar en inteck­ning även reserv­de­lar, har inteck­nings­ha­va­ren panträtt i dessa, om han eller hon vid för­va­rings­plat­sen har ansla­git ett väl syn­ligt till­kän­na­gi­vande om inteck­ningen, med angi­vande av dess omfatt­ning, inteck­nings­ha­va­rens namn och adress, och att inteck­ningen har skri­vits in i inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg.
Lag (2004:82).

16 §   Ersät­tes inteck­nad reserv­del med annan, häfte i stäl­let denna för panträt­ten.

17 §   Är inteck­ning med­de­lad i flera luft­far­tyg, häfte ett­vart av far­ty­gen för den inteck­nade ford­ring­ens hela belopp.

Omfat­tar inteck­ning ett eller flera luft­far­tyg jämte reserv­de­lar, skola jäm­väl reserv­de­larna svara för hela det inteck­nade belop­pet.

18 §   Angå­ende inteck­nings­ha­vares rätt till ersätt­ning, som utgår på grund av tagen för­säk­ring, är sär­skilt stad­gat.

Ersätt­ning, som på annan grund utgår för skada å inteck­nad egen­dom, häfte icke i egen­do­mens ställe för inteck­nad ford­ran.

19 §   Ej må panträtt, som inteck­ning med­för, sär­skilt göras gäl­lande i viss lott i vad som inteck­nats.

19 a §   Panträtt på grund av inteck­ning i luft­far­tyg eller reserv­de­lar gäl­ler ej ränta för längre tid än tre år före den dag utmät­ning sker eller kon­kur­san­sö­kan göres. Lag (1970:986).

19 b §   Inteck­ning ger före­träde i för­hål­lande till annan inteck­ning efter den tids­följd i vil­ken inteck­ning­arna söks.
Inteck­ningar som söks på samma inskriv­nings­dag ger lika rätt.
Lag (2004:82).

20 §   Var­der inteck­nad egen­dom utmät­nings­vis såld, njute inteck­nings­ha­va­ren betal­ning ur egen­do­men, ändå att ford­ringen eljest ej är till betal­ning för­fal­len.

Samma lag vare, om inteck­nat luft­far­tyg genom van­vård eller annor­le­des så för­säm­ras, att inteck­nings­ha­va­rens säker­het märk­ligt mins­kas, eller om inteck­nat reserv­delsla­ger icke vid­makt­hål­les i huvud­sak­lig över­ens­stäm­melse med vad som uttryck­li­gen över­ens­kom­mits eller eljest får anses avta­lat.

Om sär­skilda åtgär­der med avse­ende å inteck­ning

21 §   Vill äga­ren till inteck­nad egen­dom byta ut en inteck­nings­hand­ling mot en eller flera andra hand­lingar som inne­hål­ler med­gi­vande av inteck­ning för mot­sva­rande belopp, skall dessa hand­lingar ges in till inskriv­nings­myn­dig­he­ten. I inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg görs anteck­ning om utby­tet och på den eller de nya inteck­nings­hand­ling­arna görs de anmärk­ningar som är av bety­delse för inteck­nings­rät­tens bedö­mande. Ett utbyte kan också ske på begä­ran av en inteck­nings­ha­vare, om den inteck­nade egen­do­mens ägare sam­tyckt till åtgär­den. Lag (2004:82).

22 §   Efter med­gi­vande av äga­ren till ett luft­far­tyg får en inteck­ning dödas helt eller för visst belopp eller, där flera luft­far­tyg är inteck­nade för samma ford­ran, i visst luft­far­tyg.
I sam­band med ansö­kan om dödande av inteck­ning skall inteck­nings­hand­lingen ges in till inskriv­nings­myn­dig­he­ten.

Under de för­ut­sätt­ningar som anges i första styc­ket kan inne­ha­va­ren av en inteck­ning som även omfat­tar reserv­de­lar, få inteck­ningen dödad i samt­liga reserv­de­lar eller i de reserv­de­lar som för­va­ras på viss plats.

Dödande av en inteck­ning i ett visst luft­far­tyg eller i reserv­de­lar får inte ske på ett sådant sätt, att inteck­nings­för­hål­lan­dena efter åtgär­den stri­der mot bestäm­mel­serna i 3 § andra styc­ket eller 4 § första styc­ket.
Lag (2004:82).

23 §   Vill någon låta inteck­ning under annan ned­sät­tas, äge vad i 22 § är stad­gat i fråga om inteck­nings dödande mot­sva­rande tillämp­ning.

Är egen­do­men besvä­rad av flera inteck­ningar, må ej någon av dem sät­tas efter annan, med mindre den tillika sät­tes att gälla efter den eller de inteck­ningar, vilka äga lika rätt som eller bättre rätt än denna.

24 §   Om ett luft­far­tyg avförs ur luft­far­tygs­re­gist­ret, skall de inskriv­ningar och anteck­ningar som finns avse­ende luft­far­ty­get i inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg avfö­ras.
Lag (2004:82).

25 §   Sker för­sälj­ning av luft­far­tyg eller inteck­nade reserv­de­lar till sådant far­tyg i den ord­ning som är stad­gad beträf­fande för­sälj­ning av utmätt sådan egen­dom, då skall, sedan auk­tio­nen vun­nit laga kraft och köpeskil­lingen erlagts, den sålda egen­do­men icke vidare häfta för annat inteck­nat belopp än sådant, som fått inne­stå i egen­do­men i avräk­ning å köpeskil­lingen. Omfat­tar inteck­ningen i den sålda egen­do­men jäm­väl annan egen­dom, skall denna icke vidare häfta för belopp, som täc­kes av köpeskil­lingen för den sålda egen­do­men.

I fall då enligt vad därom är sär­skilt stad­gat mel­lan rätt­sä­gare i utmätt egen­dom, som omfat­tas av inteck­ning i luft­far­tyg, medel skola för­de­las ändå att för­sälj­ning av egen­do­men ej skett, och betal­ning där­vid utfal­ler å huvud­sto­len av inteck­nad ford­ran, vare inteck­ningen till mot­sva­rande belopp utan ver­kan.

26 §   Har dom­stol, vid med­de­lande av för­kla­ring att luft­far­tyg skall vara för­ver­kat till kro­nan, tillika beträf­fande inteck­ning i far­ty­get för­kla­rat att panträt­ten i far­ty­get skall upp­höra, må, sedan domen vun­nit laga kraft, inteck­ningen dödas på ansö­kan utav ny ägare av far­ty­get eller lott däri, ändå att inteck­nings­hand­lingen i huvud­skrift ej före­tes.

Om äga­re­hy­po­tek

27 §   Har inteck­nad ford­rings­hand­ling bli­vit inlöst utav äga­ren av den inteck­nade egen­do­men eller eljest kom­mit i hans hand, och är ej sådant fall för han­den att inteck­ningen är ogill eller utan ver­kan, må hand­lingen ånyo utgi­vas med oför­änd­rad inteck­nings­rätt.

28 §   Inne­ha­ves inteck­nings­hand­ling, när egen­do­men utmät­nings­vis säl­jes, av äga­ren, må denne vid för­sälj­ningen till­go­don­juta samma rätt som skulle till­komma annan inne­ha­vare av inteck­ningen; dock att, där i hand­lingen ränta är före­skri­ven, sådan ej må räk­nas äga­ren till godo. Är äga­ren för­satt i kon­kurs, äge kon­kurs­boet den rätt nu sagts.

Fin­nes, när egen­do­men utmät­nings­vis säl­jes, att äga­ren gjort avbe­tal­ning å belopp var­för egen­do­men på grund av inteck­ning häf­tar eller attin­teck­ning i egen­do­men belå­nats till lägre belopp än det varå den lyder, skall i fråga om den del av inteck­nade belop­pet, som icke till­kom­mer inteck­nings­ha­va­ren, vad i första styc­ket är stad­gat äga tillämp­ning; dock att inteck­nings­ha­va­ren för sin ford­ran äger före­träde.

29 §   Har äga­ren till inteck­nad egen­dom gjort en avbe­tal­ning på det inteck­nade belop­pet, är inteck­nings­ha­va­ren, om inte annat för­be­håll gjorts, skyl­dig att på begä­ran av äga­ren och mot för­skott på kost­na­den för detta visa upp inteck­nings­hand­lingen för avbe­tal­ning­ens anteck­nande i inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg. I regist­ret skall det anmär­kas, att hand­lingen inte längre ger inteck­nings­rätt för det avbe­ta­lade belop­pet.

Sedan anteck­ning om avskriv­ning enligt första styc­ket har skett, får, om äga­ren begär det och ger in en hand­ling som inne­hål­ler ett sådant med­gi­vande som avses i 5 §, en inteck­ning på ett belopp mot­sva­rande vad som avskri­vits med­de­las att gälla med för­måns­rätt näst efter inteck­nings­ha­va­rens åter­stå­ende ford­ran. Äga­ren skall dock, utan att inteck­nings­hand­lingen visas upp, kunna få inteck­ningen dödad till belopp mot­sva­rande vad som avskri­vits. Lag (2004:82).

30 §   För­sätts ägare, som har rätt till andel i inteck­ning, i kon­kurs, är inteck­nings­ha­va­ren, ändå att han betingat sig annat, plik­tig att på begä­ran av kon­kurs­för­val­ta­ren upp­visa inteck­nings­hand­lingen för avskriv­ning, såsom i 29 § sägs, av det äga­ren till­kom­mande belop­pet.
Sedan avskriv­ning sålunda skett, får inteck­ning på det avskrivna belop­pet med ränta med­de­las på ansö­kan av kon­kurs­för­val­ta­ren, även om inteck­nings­med­gi­van­det icke är teck­nat på sådan hand­ling som i 5 § sägs.
Hand­ling, på grund varav inteck­ning sålunda med­de­las, skall inne­hålla att belop­pet för­fal­ler till betal­ning sex måna­der efter upp­säg­ning. Lag (1981:809).

Om per­son­lig ansva­rig­het för inteck­nad ford­ran

31 §   Låter inne­ha­vare av inteck­nad ford­ran ny ägare till den inteck­nade egen­do­men å inteck­nings­hand­lingen teckna för­bin­delse, vari­ge­nom han över­ta­ger skul­den, vare förre gäl­de­nä­ren fri från sin för­bin­delse, där ej annat är avta­lat.

32 §   Har inne­ha­vare av skuld­för­bin­delse, till säker­het för vil­ken inteck­ning bli­vit fast­ställd i egen­dom som seder­mera kom­mit i annan äga­res hand, låtit inteck­ningen utan sam­tycke av för­bin­del­sens utgi­vare helt eller del­vis dödas eller ock ned­sät­tas, och kan ford­ran till följd därav icke ur egen­do­men utta­gas, vare utgi­va­ren fri från ansvar för ford­ringen. Vad nu är sagt om för­bin­del­sens utgi­vare gälle ock om annan ägare, som åta­git sig skul­den eller eljest sva­rar för denna i utgi­va­rens ställe.

33 §   Har vid för­sälj­ning av utmätt inteck­nad egen­dom i den ord­ning som för sådan för­sälj­ning är stad­gad bor­ge­när, som i egen­do­men har inteck­ning för ford­ran, ägt taga betal­ning ur köpeskil­lingen, men låter han efter över­ens­kom­melse med köpa­ren inteck­nat belopp, som kun­nat ur köpeskil­lingen gäl­das, kvar­stå i egen­do­men, vare den som per­son­li­gen sva­rade för ford­ringen fri från ansva­rig­het för sådant belopp. Samma lag vare i fråga om belopp, som köpa­ren i egen­skap av inteck­nings­ha­vare fått avräkna å köpeskil­lingen.

34 §   Låter äga­ren av inteck­nat luft­far­tyg utan inteck­nings­ha­va­rens sam­tycke föra far­ty­get till stat, varest här i riket verk­ställd inskriv­ning ej erkän­nes i över­ens­stäm­melse med den i 4 § omför­mälda kon­ven­tio­nen, vare äga­ren, i den mån inteck­ningen till följd av denna åtgärd ej kan göras gäl­lande, per­son­li­gen ansva­rig för den inteck­nade ford­ringen, ändå att sådan ansva­rig­het ej förut ålåg honom.

Om inteck­nings ogil­tig­het i vissa fall m.m.

35 §   Bevil­jas inteck­ning på grund av med­gi­vande av annan än den som är rätt ägare vare inteck­ningen ogill, där ej sådant fall är för han­den som i 11 § sägs eller annat eljest föl­jer av vad sär­skilt är stad­gat.

36 §   En inteck­ning är utan ver­kan om den har med­de­lats trots att den som med­gett inteck­ningen var för­satt i kon­kurs när ansö­kan om inteck­ning gjor­des eller ett beslut om egen­doms­av­träde med­de­la­des samma dag som ansö­kan gjor­des.
Lag (2004:82).

37 §   Utan hin­der av inteck­ning må tvist om inteck­nad ford­rans gil­tig­het lag­li­gen prö­vas.

Om för­fa­ran­det i inskriv­nings­ä­ren­den

38 §   Inskriv­nings­ä­ren­den är enligt denna lag ären­den om
   1. inskriv­ning av för­värv av luft­far­tyg,
   2. inskriv­ning av nytt­jan­de­rätt till luft­far­tyg,
   3. inteck­ning i luft­far­tyg eller reserv­de­lar till luft­far­tyg,
   4. annan infö­ring i inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg som görs på grund av före­skrift i lag eller annan för­fatt­ning, och
   5. avfö­rande av en infö­ring enligt 1-4 som görs på grund av före­skrift i lag eller annan för­fatt­ning.

Inskriv­nings­ä­ren­den tas upp på inskriv­nings­dag. Sådan hålls till kloc­kan tolv varje mån­dag, tis­dag, ons­dag, tors­dag och fre­dag som inte är helg­dag. Som helg­dag anses även mid­som­ma­raf­ton, julaf­ton och nyårsaf­ton. En ansö­kan som kom­mer in efter kloc­kan tolv anses gjord föl­jande inskriv­nings­dag.

Rege­ringen med­de­lar när­mare före­skrif­ter om inskriv­nings­för­fa­ran­det. Lag (2004:82).

8 a §   Vid hand­lägg­ningen hos inskriv­nings­myn­dig­he­ten av inskriv­nings­ä­ren­den tilläm­pas inte 22 § andra styc­ket och 37-39 §§ för­valt­nings­la­gen (2017:900). I 37 a och 37 b §§ lagen (1984:404) om stäm­pelskatt vid inskriv­nings­myn­dig­he­ter finns bestäm­mel­ser om att inskriv­nings­myn­dig­he­ten ska ompröva beslut om stäm­pelskatt i vissa fall. Lag (2018:781).

39 §   Hos inskriv­nings­myn­dig­he­ten skall det föras dag­bok över inskriv­nings­ä­ren­dena. Hand­ling­arna i sådana ären­den skall föras sam­man i akter.

Om sökan­den eller någon annan har läm­nat en upp­gift eller avgett en för­kla­ring av bety­delse för ären­dets pröv­ning eller om en sär­skild utred­ning har verk­ställts i ären­det, skall anteck­ning om det göras i dag­bo­ken eller i akten. I dag­bo­ken eller akten skall även tas upp kal­lel­ser, före­läg­gan­den och beslut som inte skall föras in i inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg.

Vite som inskriv­nings­myn­dig­he­ten före­läg­ger med stöd av denna lag döms ut av myn­dig­he­ten. Lag (2004:82).

40 §   En ansö­kan i ett inskriv­nings­ä­rende skall göras skrift­li­gen. Lag (2004:82).

41 §   Ett beslut, som inne­bär att en ansö­kan i ett inskriv­nings­ä­rende bifalls, avslås eller för­kla­ras för­fal­len eller att ären­det skjuts upp, skall föras in i inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg. Inne­bär beslu­tet att ansö­kan inte bifalls, skall skä­len för beslu­tet anteck­nas i dag­bo­ken eller akten.

Ett beslut som skall föras in i regist­ret med­de­las genom sådan infö­ring och skall anses ha det inne­håll som fram­går av regist­ret.

Ett beslut om inteck­ning skall anteck­nas på den hand­ling som lig­ger till grund för ansö­kan om inteck­ning. Bevis angå­ende inteck­ning i reserv­de­lar skall inne­hålla en upp­lys­ning om vad som anges i 15 §. Lag (2004:82).

42 §   Om ett beslut i ett inskriv­nings­ä­rende har gått emot sökan­den eller någon annan som har hörts i ären­det, skall denne genast under­rät­tas om beslu­tet. En under­rät­telse om att ett för­värv har skri­vits in skall all­tid läm­nas till den som dess­förin­nan senast var inskri­ven som ägare.

I under­rät­tel­sen skall anges de skäl för beslu­tet som har anteck­nats i dag­bo­ken eller i akten och vad den som vill över­klaga beslu­tet skall göra. Lag (2004:82).

43 §   Om en ansö­kan i ett inskriv­nings­ä­rende inte ome­del­bart bör avslås, får ären­det skju­tas upp till en viss senare inskriv­nings­dag, om det är nöd­vän­digt för utred­ningen.

Om ären­det skjuts upp, får sökan­den före­läg­gas att ge in den utred­ning som krävs eller att infinna sig per­son­li­gen eller genom ombud hos inskriv­nings­myn­dig­he­ten. Även någon annan än sökan­den får höras och före­läg­gas sådan instäl­lelse. Föl­jer sökan­den inte före­läg­gan­det, kan ansö­kan för­kla­ras för­fal­len.
En upp­lys­ning om detta skall tas in i före­läg­gan­det.

Ett inskriv­nings­ä­rende får vidare skju­tas upp till en senare inskriv­nings­dag, om ären­det med hän­syn till dess art eller omfatt­ning inte lämp­li­gen kan tas upp till ome­del­bar pröv­ning.
Ett ärende som har skju­tits upp på sådan grund skall tas upp till pröv­ning senast andra inskriv­nings­da­gen efter den inskriv­nings­dag då ansö­kan gjor­des. Lag (2004:82).

44 §   Om det kan antas att ett för­värv som åbe­ro­pas i ett inskriv­nings­ä­rende är ogil­tigt eller på annan grund inte kan göras gäl­lande eller att en åtgärd som ansö­kan avser på annat sätt skulle kränka någons rätt, skall den vars rätt berörs ges till­fälle att yttra sig. Detta gäl­ler också om oviss­het råder i fråga om för­värvs­vill­kor.

Om ett för­värv som åbe­ro­pas i ett inskriv­nings­ä­rende grun­das på tes­ta­mente, dom eller för­rätt­ning som ännu inte vun­nit laga kraft, eller om det pågår rät­te­gång om häv­ning eller åter­gång av för­värv av den egen­dom som ären­det angår eller om bättre rätt till denna, skall ären­det skju­tas upp till dess saken slut­ligt avgjorts.

Är i annat fall sökan­dens rätt tvis­tig, kan han eller hon före­läg­gas att inom viss tid väcka talan vid dom­stol. Om sökan­den inte gör det, kan ansö­kan för­kla­ras för­fal­len. En upp­lys­ning om detta skall tas in i före­läg­gan­det.
Lag (2004:82).

45 §   En ansö­kan om inskriv­ning av för­värv av luft­far­tyg skall avslås, om
   1. bestäm­mel­sen i 40 § inte har iakt­ta­gits,
   2. ansö­kan avser ett luft­far­tyg som inte är regi­stre­rat i luft­far­tygs­re­gist­ret eller, om det sam­ti­digt ges in en ansö­kan om regi­stre­ring i det regist­ret, sådan åtgärd inte bevil­jas,
   3. sökan­den inte styr­ker sitt för­värv,
   4. över­lå­ta­ren inte hade rätt att över­låta luft­far­ty­get och för­ut­sätt­ning­arna för att för­vär­vet enligt 2 d § trots detta skall gälla inte före­lig­ger,
   5. luft­far­ty­get har bli­vit före­mål för kvar­stad eller betal­nings­säk­ring till säker­het för ett anspråk mot över­lå­ta­ren och ett ärende som rör anteck­ning om åtgär­den har tagits upp senast på den inskriv­nings­dag då ansö­kan görs eller över­lå­ta­ren har för­satts i kon­kurs före utgången av den inskriv­nings­da­gen,
   6. luft­far­ty­get har sålts exe­ku­tivt till någon annan än sökan­den,
   7. för­vär­vet har skett genom en gåva mel­lan makar och denna inte har regi­stre­rats enligt 16 kap. äkten­skaps­bal­ken, eller
   8. det är uppen­bart att för­vär­vet av något annat skäl är ogil­tigt eller inte kan göras gäl­lande.

En ansö­kan om anteck­ning enligt 2 a § skall avslås, om bestäm­mel­sen i 40 § inte har iakt­ta­gits, om för­vär­vet inte är inskri­vet eller skrivs in samma dag som ansö­kan ges in eller om det inte visas att det är före­mål för ett ägan­de­rätts­för­be­håll eller är bero­ende av något annat vill­kor som inskrän­ker för­vär­va­rens rätt att över­låta, upp­låta eller inteckna luft­far­ty­get. Lag (2004:82).

46 §   En ansö­kan om inskriv­ning av nytt­jan­de­rätt till ett luft­far­tyg skall avslås, om
   1. bestäm­mel­sen i 40 § inte har iakt­ta­gits,
   2. sökan­den inte styr­ker att han eller hon har nytt­jan­de­rätt till luft­far­ty­get,
   3. upp­lå­ta­ren inte är inskri­ven som ägare i inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg eller inte skrivs in som ägare samma dag som ansö­kan ges in,
   4. upp­lå­tel­sen står i strid med en anteck­ning som avses i 2 a §,
   5. luft­far­ty­get har bli­vit före­mål för kvar­stad eller betal­nings­säk­ring till säker­het för ett anspråk mot upp­lå­ta­ren och ett ärende som rör anteck­ning om åtgär­den har tagits upp senast på den inskriv­nings­dag då ansö­kan görs eller upp­lå­ta­ren har för­satts i kon­kurs före utgången av den inskriv­nings­da­gen,
   6. luft­far­ty­get före upp­lå­tel­sen från­gått upp­lå­ta­ren på grund av exe­ku­tiv för­sälj­ning,
   7. det är uppen­bart att upp­lå­tel­sen av något annat skäl är ogil­tig eller inte kan göras gäl­lande. Lag (2004:82).

47 §   En ansö­kan om inteck­ning skall avslås, om
   1. bestäm­mel­sen i 40 § inte har iakt­ta­gits,
   2. det på ford­rings­hand­lingen inte finns ett sådant bevitt­nat med­gi­vande som avses i 5 §,
   3. inteck­ning söks samma dag som en ny ägare ansö­ker om inskriv­ning av för­värv av luft­far­ty­get eller där­ef­ter, och den nye äga­ren inte har med­gett inteck­ningen eller ansö­kan om inskriv­ning av för­vär­vet avslås,
   4. luft­far­ty­get har bli­vit före­mål för kvar­stad, betal­nings­säk­ring eller utmät­ning och ett ärende som rör anteck­ning om åtgär­den har tagits upp senast på den inskriv­nings­dag då inteck­ningen söks, om inte i fråga om kvar­stad ansö­kan om inteck­ning har med­getts av kro­no­fog­de­myn­dig­he­ten, eller
   5. den som med­gett inteck­ningen är för­satt i kon­kurs när ansö­kan om inteck­ning görs, eller ett beslut om egen­doms­av­träde med­de­las samma dag som ansö­kan görs. Lag (2004:82).

47 a §   En ansö­kan om avfö­rande av en inskriv­ning eller anteck­ning enligt 2 h § skall avslås om bestäm­mel­sen i 40 § inte har iakt­ta­gits eller om det inte visas att för­vär­vet, rät­tig­he­ten, för­be­hål­let eller vill­ko­ret gått åter eller av annat skäl inte gäl­ler. Lag (2004:82).

48 §   Om inskriv­nings­myn­dig­he­ten fin­ner att en infö­ring i inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg inne­hål­ler en uppen­bar orik­tig­het till följd av myn­dig­he­tens eller någon annans skriv­fel eller lik­nande för­bi­se­ende, eller till följd av något tek­niskt fel, ska infö­ringen rät­tas. I fråga om per­son­upp­gif­ter gäl­ler detta i stäl­let för rät­ten till rät­telse enligt arti­kel 16 i Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska per­so­ner med avse­ende på behand­ling av per­son­upp­gif­ter och om det fria flö­det av sådana upp­gif­ter och om upp­hä­vande av direk­tiv 95/46/EG (all­män data­skydds­för­ord­ning).

Om rät­tel­sen kan bli till skada för ägare eller någon annan rät­tig­hets­ha­vare, ska det inbör­des före­trä­det mel­lan de berörda rät­tig­he­terna bestäm­mas efter vad som är skä­ligt. Innan rät­telse sker ska inskriv­nings­myn­dig­he­ten ge den som berörs av åtgär­den, om han eller hon är känd, till­fälle att yttra sig. Även den myn­dig­het som avses i 53 § ska ges till­fälle att yttra sig. Något ytt­rande behö­ver dock inte inhäm­tas om det är uppen­bart obe­höv­ligt. Om beslut inte med­de­las samma dag som ären­det tas upp, ska en anteck­ning om ären­det göras i regist­ret.

Ett beslut om rät­telse ska med­de­las genom infö­ring i regist­ret. Skä­let för beslu­tet ska anteck­nas i dag­bo­ken eller i akten. I stäl­let för bevis eller hand­ling som har utfär­dats i enlig­het med den tidi­gare infö­ringen ska en ny sådan hand­ling utfär­das. Den tidi­gare hand­lingen ska krä­vas till­baka, göras obruk­bar och behål­las av inskriv­nings­myn­dig­he­ten. Den som har hand­lingen är skyl­dig att lämna in den för detta ända­mål. Ett före­läg­gande att full­göra en sådan skyl­dig­het får för­e­nas med vite.

Ett beslut om rät­telse får över­kla­gas även av den myn­dig­het som avses i 53 §. Lag (2018:271).

48 a §   Rät­ten till begräns­ning av behand­ling av per­son­upp­gif­ter enligt arti­kel 18 i Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2016/679 gäl­ler inte i fråga om per­son­upp­gif­ter i inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg.
Lag (2018:271).

49 §   Ett beslut av inskriv­nings­myn­dig­he­ten i ett inskriv­nings­ä­rende får över­kla­gas till Stock­holms tings­rätt av den som beslu­tet rör, om det har gått honom eller henne emot.
Ett beslut som inte är slut­ligt får över­kla­gas endast i de fall som avses i 37 § lagen (1996:242) om dom­stol­sä­ren­den.

Vid över­kla­gande tilläm­pas lagen om dom­stol­sä­ren­den, om inte annat föl­jer av denna lag.

Pröv­nings­till­stånd krävs vid över­kla­gande till hov­rät­ten.

Om ett inskriv­nings­ä­rende enligt beslut av dom­stol skall tas upp till ny hand­lägg­ning av inskriv­nings­myn­dig­he­ten, skall det ske utan dröjs­mål efter det att beslu­tet kom­mit till myn­dig­he­ten. Lag (2004:82).

49 a §   Den som vill över­klaga ett beslut av inskriv­nings­myn­dig­he­ten skall göra det skrift­li­gen. Skri­vel­sen skall ges in till inskriv­nings­myn­dig­he­ten.

Om över­kla­gan­det avser ett slut­ligt beslut, skall skri­vel­sen ha kom­mit in till inskriv­nings­myn­dig­he­ten inom tre vec­kor från den dag en under­rät­telse eller ett bevis om beslu­tet hölls till­gäng­ligt för sökan­den. Skri­vel­sen får dock all­tid ges in inom fyra vec­kor från den inskriv­nings­dag då beslu­tet med­de­la­des.

I fråga om kla­go­tid för över­kla­gande av beslut som avses i 37 § lagen (1996:242) om dom­stol­sä­ren­den tilläm­pas bestäm­mel­serna i 38 § första och andra styc­kena samma lag. Lag (2004:82).

50 §   Om det över­kla­gade beslu­tet har anteck­nats i inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg, skall upp­gift om över­kla­gan­det föras in i regist­ret. När det finns ett laga­kraft­vun­net beslut med anled­ning av över­kla­gan­det, skall beslu­tets inne­håll anteck­nas i regist­ret. Lag (2004:82).

Sta­tens ansvar för vissa rätts­för­lus­ter, m.m.

51 §   Om någon lider för­lust på grund av att ett för­värv ansetts vara gäl­lande enligt 2 d §, har han eller hon rätt till ersätt­ning av sta­ten för sin för­lust.

Om någon lider för­lust till följd av ett tek­niskt fel i inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg eller i en anord­ning som hos inskriv­nings­myn­dig­he­ten eller någon annan stat­lig myn­dig­het är anslu­ten till regist­ret, har han eller hon rätt till ersätt­ning av sta­ten.

Om den ska­de­li­dande har med­ver­kat till för­lus­ten genom att utan skä­lig anled­ning låta bli att vidta åtgär­der för att bevara sin rätt eller på annat sätt genom eget vål­lande har med­ver­kat till för­lus­ten, ska ersätt­ningen efter vad som är skä­ligt sät­tas ned eller helt falla bort. Lag (2018:271).

52 §   Om en för­lust drab­bar en rätt­sä­gare som avses i 48 § till följd av ett beslut i ett ärende om rät­telse, har han eller hon rätt till ersätt­ning av sta­ten. Ersätt­ning beta­las dock inte om den ska­de­li­dande med hän­syn till felets beskaf­fen­het eller andra omstän­dig­he­ter bort inse att fel före­kom­mit. Lag (2004:82).

53 §   Sta­ten före­träds i ett ärende om ersätt­ning enligt 51 eller 52 § av den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer.
Lag (2004:82).

54 §   Vill den som är part i ett mål om rätt till luft­far­tyg kräva ersätt­ning enligt 51 § om han eller hon för­lo­rar målet, skall par­ten antingen till gemen­sam hand­lägg­ning med målet väcka talan mot sta­ten om sitt ersätt­nings­krav eller skrift­li­gen under­rätta den myn­dig­het som avses i 53 § om rät­te­gången.

Om för­be­re­del­sen i målet har avslu­tats utan att någon ersätt­nings­ta­lan väckts eller under­rät­telse läm­nats enligt första styc­ket, skall dom­sto­len före­lägga par­ten att vidta en av åtgär­derna inom en viss tid. Iakt­tas inte tiden, är ersätt­nings­kra­vet för­fal­let. En upp­lys­ning om detta skall tas in i före­läg­gan­det. Lag (2004:82).

55 §   Har den som tiller­känts ersätt­ning enligt 51 eller 52 § haft rätt att kräva belop­pet av någon annan som ska­de­stånd, trä­der sta­ten in i rät­ten mot denne.

Ersätt­ning enligt 51 eller 52 § på grund av en dom­stols dom beta­las ut sedan domen har vun­nit laga kraft. Lag (2004:82).

Under­rät­tel­se­skyl­dig­het

56 §   Väcks talan om häv­ning eller åter­gång av ett för­värv av ett luft­far­tyg eller om bättre rätt till ett luft­far­tyg eller annars i en fråga som angår inskriv­ning i inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg, skall rät­ten genast under­rätta inskriv­nings­myn­dig­he­ten.

Under­rät­tel­sen skall, utö­ver upp­gift om par­terna, inne­hålla sådana upp­gif­ter om luft­far­ty­get att det kan iden­ti­fie­ras i luft­far­tygs­re­gist­ret.

När dom eller slut­ligt beslut i målet har vun­nit laga kraft, skall rät­ten genast sända domen eller beslu­tet till inskriv­nings­myn­dig­he­ten. Lag (2004:82).

Vissa anteck­ningar i inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg

57 §   Inskriv­nings­myn­dig­he­ten skall göra en anteck­ning i inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg om inne­hav av inteck­ning, om den som inne­har en ford­rings­hand­ling, för vil­ken inteck­ning bevil­jats, begär det och visar upp ford­rings­hand­lingen i ori­gi­nal.

Om den som är anteck­nad som inne­ha­vare hos inskriv­nings­myn­dig­he­ten med en bevitt­nad skrift­lig hand­ling visar att inne­ha­vet upp­hört, skall detta anteck­nas i regist­ret.
Lag (2004:82).

58 §   I inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg ska anteck­nas när
   1. talan har väckts om häv­ning eller åter­gång av för­värv av ett luft­far­tyg eller om bättre rätt till sådan egen­dom eller om en annan fråga som angår inskriv­ning,
   2. mål som avses i 1 har avgjorts genom en dom eller ett slut­ligt beslut som vun­nit laga kraft,
   3. en inteck­ning helt eller del­vis är ogil­tig enligt en dom eller ett slut­ligt beslut som vun­nit laga kraft, eller på grund av för­hål­lande som avses i 36 §,
   4. äga­ren till ett luft­far­tyg har för­satts i kon­kurs,
   5. ett luft­far­tyg eller en rät­tig­het som skri­vits in i sådan egen­dom bli­vit före­mål för kvar­stad, betal­nings­säk­ring eller utmät­ning, eller när en kon­kurs­för­val­tare har begärt att ett luft­far­tyg ska säl­jas exe­ku­tivt,
   6. beslut som avses i 4 eller 5 om kon­kurs, kvar­stad, betal­nings­säk­ring eller utmät­ning har upp­hävts eller åter­gått eller när fråga om exe­ku­tiv för­sälj­ning av ett luft­far­tyg eller en rät­tig­het som skri­vits in i sådan egen­dom har för­fal­lit av annan anled­ning,
   7. anmä­lan, bevis eller för­del­nings­längd inkom­mit som visar inver­kan på inteck­ning av exe­ku­tiv för­sälj­ning,
   8. någon i enlig­het med 10 kap. 6 § luft­fartsla­gen (2010:500) skrift­li­gen anmä­ler att han eller hon har en ford­ran för vil­ken luft­panträtt gäl­ler i luft­far­ty­get,
   9. det visas att luft­panträtt som avses i 8 har upp­hört att gälla,
   10. dom­stol har med­de­lat sådan för­kla­ring som avses i 26 §, eller
   11. ett luft­far­tyg enligt 2 kap. 6 § luft­fartsla­gen ska avre­gi­stre­ras men det finns hin­der mot avre­gi­stre­ringen enligt 2 kap. 7 § samma lag. Lag (2010:505).


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

1955:227

Denna lag trä­der i kraft den dag Konungen för­ord­nar.

Har luft­far­tyg bli­vit infört i luft­far­tygs­re­gist­ret före den dag denna lag trä­der i kraft, må utan hin­der av vad i 7 § andra styc­ket stad­gas inteck­ning bevil­jas, där den som med­gi­vit inteck­ningen bli­vit vid far­ty­gets infö­rande i regist­ret upp­ta­gen såsom ägare eller ock här­le­der sin rätt från den däri först införde äga­ren.

1981:809

Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 1982.

Vad som sägs om kvar­stad i 12 och 41 §§ i deras nya lydelse gäl­ler även sking­rings­för­bud som har med­de­lats före ikraft­trä­dan­det.

Om ett ärende angå­ende avskriv­ning på en inteck­nings­hand­ling med anled­ning av utmät­ning har tagits upp på en inskriv­nings­dag före ikraft­trä­dan­det, gäl­ler 30 § i dess äldre lydelse.

2004:82
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 april 2005.
   2. För ansök­ningar som gjorts på inskriv­nings­dag före ikraft­trä­dan­det till­läm­pas äldre bestäm­mel­ser. Om ett sådant ärende skjuts upp till inskriv­nings­dag efter ikraft­trä­dan­det skall hand­lägg­ningen äga rum hos inskriv­nings­myn­dig­he­ten och infö­ring ske i inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg.
   3. De inteck­ningar i luft­far­tyg som skri­vits in i inskriv­nings­bo­ken enligt lagen (1955:227) om inskriv­ning av rätt till luft­far­tyg och som är inskrivna vid ikraft­trä­dan­det, skall från och med ikraft­trä­dan­det anses inskrivna i inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg med samma inne­håll som fram­går av inskriv­nings­bo­ken. En inteck­ning som skrivs in på grund av en ansö­kan som gjorts senast på den sista inskriv­nings­da­gen före ikraft­trä­dan­det, skall vid tillämp­ning av denna punkt anses vara inskri­ven vid ikraft­trä­dan­det.
   4. De anteck­ningar som gjorts i inskriv­nings­bo­ken enligt lagen (1955:227) om inskriv­ning av rätt till luft­far­tyg och som finns anteck­nade vid ikraft­trä­dan­det, skall från och med ikraft­trä­dan­det anses införda i inskriv­nings­re­gist­ret för luft­far­tyg med samma inne­håll som fram­går av inskriv­nings­bo­ken.
En anteck­ning som görs på grund av en ansö­kan eller en anmä­lan som gjorts senast på den sista inskriv­nings­da­gen före ikraft­trä­dan­det, skall vid tillämp­ning av denna punkt anses vara anteck­nad vid ikraft­trä­dan­det. Denna punkt gäl­ler inte beträf­fande sådan anteck­ning om ägare som avses i 39 § lagen om inskriv­ning av rätt till luft­far­tyg i para­gra­fens äldre lydelse.

2005:154

Denna lag trä­der i kraft den 1 maj 2005. Äldre bestäm­mel­ser tilläm­pas i fråga om beslut om stäm­pelskatt som med­de­lats före ikraft­trä­dan­det.