Lag (1972:435) om över­las­t­av­gift

Utfär­dad:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 1972:435
Depar­te­ment: Landsbygds-​ och infra­struk­tur­de­par­te­men­tet RSIB TM
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2024:1090
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

1972:435
Depar­te­ment/myn­dig­het: Landsbygds-​ och infra­struk­tur­de­par­te­men­tet RSIB TM
Utfär­dad: 1972-​06-07
Änd­rad: t.o.m. SFS

2024:1090
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)


1 §   Över­las­t­av­gift tas ut enligt denna lag om ett for­don eller ett for­dons­tåg fram­förs på väg med högre axel­tryck, bog­gi­tryck, trip­pe­lax­el­tryck eller brut­to­vikt än som är tillå­tet för for­do­net, for­dons­tå­get eller vägen och for­do­net är
   1. en last­bil som inte är en EG-​mobilkran,
   2. en buss,
   3. en tung ter­räng­vagn som är kon­stru­e­rad för en högsta has­tig­het som över­sti­ger 30 kilo­me­ter i tim­men, eller
   4. en släp­vagn som dras av en bil, av en tung ter­räng­vagn som är kon­stru­e­rad för en högsta has­tig­het som över­sti­ger 30 kilo­me­ter i tim­men, av ett motor­red­skap klass I eller av en trak­tor b.

Med väg avses all­män väg, gata eller annan all­män plats.

Högsta för for­do­net tillåtna axel­tryck, bog­gi­tryck och trip­pe­lax­el­tryck bestäms med led­ning av upp­gif­ten i det senaste regi­stre­rings­be­vi­set om den garan­te­rade axel­be­last­ningen.

Denna lag gäl­ler inte i fråga om ett for­don som är regi­stre­rat i mili­tära for­dons­re­gist­ret, används hos För­svars­mak­ten enligt skrift­ligt avtal med denna eller är taget i anspråk med nytt­jan­de­rätt enligt för­fo­gan­de­la­gen (1978:262). Lag (2015:790).

1 a §   I denna lag har
   1. de ord och uttryck som används för olika slags for­don och olika vik­ter samma bety­delse som i lagen (2001:559) om väg­tra­fik­de­fi­ni­tio­ner, och
   2. ordet bil­in­spek­tör samma bety­delse som i for­donsla­gen (2002:574). Lag (2024:1090).

2 §   Har högsta tillåtna axel­tryck, bog­gi­tryck eller trip­pe­lax­el­tryck över­skri­dits, avrun­das över­las­ten för varje axel, boggi eller trip­pe­laxel till när­mast lägre, hela hund­ra­tal kilo­gram. Vidare dras för varje axel av 1 000 kilo­gram.

För åter­stå­ende över­last (avgifts­plik­tig över­last) tas över­las­t­av­gift ut med ett grund­be­lopp om 2 000 kr samt där­ut­ö­ver med ett belopp beräk­nat för varje axel, boggi eller trip­pe­laxel på föl­jande sätt.

Del av överlasten                               Överlastavgift
    100 2 000 kg                                400 kr per 100 kg
  2 100 4 000 kg                                600 kr per 100 kg
  4 100 6 000 kg                                800 kr per 100 kg
  6 100 kg och däröver                        1 000 kr per 100 kg
Lag (1994:1420).

3 §   Har högsta tillåtna brut­to­vikt över­skri­dits i fråga om ett for­don som inte ingår i ett for­dons­tåg, för­de­las över­las­ten lika på for­do­nets axlar. Över­las­ten för varje axel avrun­das där­ef­ter till när­mast lägre, hela hund­ra­tal kilo­gram och mins­kas sedan med 500 kilo­gram. Grund­be­lopp tas ut enligt 2 § andra styc­ket. Där­ef­ter beräk­nas över­las­t­av­gift för varje axel med tillämp­ning av tabel­len i 2 § andra styc­ket.

Bestäm­mel­serna i första styc­ket äger mot­sva­rande tillämp­ning i fråga om for­don, som ingår i for­dons­tåg, när den för tåget tillåtna brut­to­vik­ten ej över­skri­dits. Lag (1994:1420).

4 §   Har högsta tillåtna brut­to­vikt över­skri­dits i fråga om ett for­dons­tåg, för­de­las över­las­ten lika på tågets axlar och beräk­nas avgifts­plik­tig över­last och över­las­t­av­gift för varje axel enligt 3 §.
Har högsta tillåtna brut­to­vikt över­skri­dits även i fråga om ett eller flera i tåget ingå­ende for­don, beräk­nas dock avgifts­plik­tig över­last och över­las­t­av­gift för varje for­don för sig, om det sam­man­lagda belop­pet av över­las­t­av­gift där­vid blir högre. Lag (1990:14).

5 §   Över­las­t­av­gift utgår för varje färd med avgifts­plik­tig över­last med det belopp som beräk­nas för visst for­don eller for­dons­tåg enligt 2, 3 eller 4 § eller, när både högsta tillåtna axel­tryck, bog­gi­tryck eller trip­pe­lax­el­tryck och högsta tillåtna brut­to­vikt över­skri­dits vid samma färd, med det högsta av de belopp som beräk­nas för for­do­net eller for­dons­tå­get enligt angivna bestäm­mel­ser.

Har över­las­t­av­gift påförts någon för färd med visst for­don och skall sådan avgift påfö­ras honom för färd som före­ta­gits med samma for­don inom ett år efter den tidi­gare fär­den, utgår avgif­ten med 50 pro­cent högre belopp än som föl­jer av första styc­ket. Lag (1990:14).

6 §   Om färd med ett for­don med avgifts­plik­tig över­last fort­sät­ter trots ett för­bud mot fort­satt färd, ska över­las­t­av­gift påfö­ras även för den färd som ägt rum efter för­bu­det. Lag (2024:1090).

7 §   Över­las­t­av­gift påförs för motor­dri­vet for­don, äga­ren, och för släp­vagn, äga­ren av det for­don som släp­vag­nen dras av.

I fråga om motor­dri­vet for­don som inne­has på grund av kre­dit­köp med för­be­håll om åter­ta­gan­de­rätt eller som inne­has med nytt­jan­de­rätt för bestämd tid om minst ett år anses inne­ha­va­ren som ägare. Inne­has for­don i annat fall med nytt­jan­de­rätt, anses inne­ha­va­ren som ägare, om han har befo­gen­het att bestämma om förare eller anli­tar annan förare än äga­ren har utsett.

Om ett motor­dri­vet for­don är regi­stre­rat i väg­tra­fik­re­gist­ret och den som äger for­do­net inte har fyllt 18 år, skall den för­myn­dare som har regi­stre­rats i väg­tra­fik­re­gist­ret anses som ägare. Det­samma gäl­ler om for­do­net inne­has under sådana omstän­dig­he­ter som anges i andra styc­ket av någon som inte har fyllt 18 år.

Om någon använ­der annans for­don utan lov, påförs använ­da­ren över­las­t­av­gif­ten. Lag (2006:559).

8 §   Över­las­t­av­gift påförs av Trans­port­sty­rel­sen.

Över­las­t­av­gift får sät­tas ned eller efter­ges om det finns sär­skilda skäl. Detta får ske såväl i sam­band med pröv­ning av ären­det om påfö­ring av över­las­t­av­gift som efter sär­skild ansö­kan hos Trans­port­sty­rel­sen. Lag (2009:1349).

8 a §   Om den som enligt 7 § ska påfö­ras över­las­t­av­gift inte har hem­vist i Sve­rige, Dan­mark, Fin­land, Island eller Norge, ska en polis­man eller bil­in­spek­tör vid kon­trol­len av for­do­net eller for­dons­tå­get besluta om för­skott för över­las­t­av­gif­ten.

För­skot­tet ska beräk­nas enligt bestäm­mel­serna i 2-5 §§.

För­skot­tet ska beta­las till Polis­myn­dig­he­ten.
Lag (2014:1409).

8 b §   Om för­skot­tet enligt 8 a § inte beta­las ome­del­bart i sam­band med kon­trol­len, får fort­satt färd hind­ras enligt klamp­nings­la­gen (2024:1089). Lag (2024:1090).

8 c §   Har beslut om för­skott för över­las­t­av­gift fat­tats, får över­las­t­av­gif­ten inte påfö­ras med ett högre belopp än för­skot­tet. Lag (2004:1083).

8 d §   Om ett för­bud enligt 4 § klamp­nings­la­gen (2024:1089) har beslu­tats, ska en polis­mans eller bil­in­spek­törs beslut om för­skott för över­las­t­av­gift samma dag som kon­trol­len eller så snart som möj­ligt där­ef­ter under­stäl­las Trans­port­sty­rel­sen som
   1. ome­del­bart ska pröva om för­skotts­be­slu­tet ska bestå, och
   2. så länge för­bu­det fort­fa­rande gäl­ler, skynd­samt ska hand­lägga ären­det om över­las­t­av­gift.

Trans­port­sty­rel­sen får vid sin hand­lägg­ning helt eller del­vis sätta ned för­skotts­be­lop­pet.

Trots första styc­ket behö­ver ett för­skotts­be­slut inte under­stäl­las Trans­port­sty­rel­sens pröv­ning, om för­skot­tet beta­las ome­del­bart i anslut­ning till att för­bu­det beslu­tats och under­ställ­ning ännu inte ägt rum. Lag (2024:1090).

8 e §   Påförs inte någon över­las­t­av­gift eller ned­sätts eller efter­ges avgif­ten, skall det över­skju­tande belop­pet åter­be­ta­las. Lag (2004:1083).

9 §   Bestäm­mel­serna i 2 kap. 2 § första styc­ket, 5 kap. 17 § och 8 kap. 2-4 §§ väg­tra­fikskat­te­la­gen (2006:227) ska också gälla över­las­t­av­gift. Det som i 5 kap. 17 § väg­tra­fikskat­te­la­gen sägs om Skat­te­ver­ket gäl­ler då Trans­port­sty­rel­sen. Lag (2009:1349).

10 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het rege­ringen bestäm­mer med­de­lar när­mare före­skrif­ter om hur betal­ning av över­las­t­av­gift skall ske. Lag (2006:230).

11 §   Trans­port­sty­rel­sens beslut enligt denna lag får över­kla­gas till all­män för­valt­nings­dom­stol, om inte annat sägs i 13 §. Skri­vel­sen med överklag-​andet ska ha kom­mit in till Trans­port­sty­rel­sen inom tre vec­kor från den dag då kla­gan­den fick del av beslu­tet.

Om någon har över­kla­gat ett beslut, får även andra som haft rätt att över­klaga beslu­tet ge in ett över­kla­gande, trots att tiden för över­kla­gande gått ut. Ett sådant över­kla­gande ska ges in inom två vec­kor från utgången av den tid inom vil­ken det första över­kla­gan­det skulle ha gjorts. Om det första över­kla­gan­det åter­kal­las eller för­fal­ler av någon annan anled­ning, för­fal­ler också det senare över­kla­gan­det.

Ett beslut som rör ett motor­dri­vet for­don som är regi­stre­rat här i lan­det, eller en släp­vagn som dras av ett sådant for­don, över­kla­gas till den för­valt­nings­rätt inom vars dom­krets äga­ren till det motor­drivna for­do­net har sin adress enligt väg­tra­fik­re­gist­ret. I fråga om andra for­don över­kla­gas beslu­tet till den för­valt­nings­rätt inom vars dom­krets beslu­tet med­de­la­des. Lag (2024:1090).

12 §   Pröv­nings­till­stånd krävs vid över­kla­gande till kam­mar­rät­ten. Lag (2024:1090).

13 §   En polis­mans eller bil­in­spek­törs beslut enligt 8 a § och Trans­port­sty­rel­sens beslut enligt 8 d § får inte över­kla­gas.
Lag (2024:1090).


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

1978:451

Denna lag trä­der i kraft den dag rege­ringen bestäm­mer. Äldre bestäm­mel­ser gäl­ler fort­fa­rande i fråga om for­don som inne­has med nytt­jan­de­rätt enligt upp­lå­telse som har skett före ikraft­trä­dan­det.
Rege­ringen får med­dela de ytter­li­gare över­gångs­be­stäm­mel­ser som behövs.

1990:14

Denna lag trä­der i kraft den 1 april 1990. Bestäm­mel­serna i 1 § om tung ter­räng­vagn och om släp­vagn, som dras av tung ter­räng­vagn, trak­tor eller motor­red­skap, trä­der dock i kraft först den 1 janu­ari 1991.

Har den avgifts­grun­dande fär­den ägt rum före ikraft­trä­dan­det gäl­ler 1--5 §§ i den äldre lydel­sen.

1990:1196

Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 1993.

Har den avgifts­grun­dande fär­den ägt rum före ikraft­trä­dan­det gäl­ler 1--5 §§ i den äldre lydel­sen. Lag (1992:1733).

1992:631

Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 1993. Äldre före­skrif­ter gäl­ler dock fort­fa­rande i fråga om över­las­t­av­gift som för­fal­lit till betal­ning före ikraft­trä­dan­det.

1994:1420

Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 1995. Har den avgifts­grun­dande fär­den ägt rum före ikraft­trä­dan­det tilläm­pas äldre betäm­mel­ser.

1995:28

Denna lag trä­der i kraft den 1 april 1995. Beslut som har med­de­lats före ikraft­trä­dan­det över­kla­gas enligt äldre bestäm­mel­ser.

2002:402

Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2003. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande för för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det.

2006:230

Denna lag trä­der i kraft den 1 maj 2006. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande för för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det.

2006:559
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 okto­ber 2006.
   2. Har den avgifts­grun­dande fär­den ägt rum före ikraft­trä­dan­det, tilläm­pas äldre bestäm­mel­ser.

2009:1349

Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2010. Vid tillämp­ning av 7 a § för­valt­nings­pro­cess­la­gen (1971:291) ska Trans­port­sty­rel­sen vara den enskil­des mot­part.

2024:1090
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2025.
   2. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande för beslut om att ett for­don eller for­dons­tåg inte får fort­sätta fär­den som med­de­lats före ikraft­trä­dan­det.