Bilskrot­nings­lag (1975:343). För­fatt­ningen har upp­hävts genom: SFS 2007:162

Utfär­dad:
Upp­hävd:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 1975:343
Depar­te­ment: Mil­jö­de­par­te­men­tet
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2003:1189
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

1975:343
Depar­te­ment/myn­dig­het: Mil­jö­de­par­te­men­tet
Utfär­dad: 1975-​05-22
Änd­rad: t.o.m. SFS

2003:1189
Upp­hävd: 2007-​06-01
För­fatt­ningen har upp­hävts genom: SFS

2007:162
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)


1 §   I denna lag för­stås med

bilskro­tare: fysisk eller juri­disk per­son som utför eller avser att utföra bilskrot­ning,
bilskrot­ning: yrkes­mäs­sigt omhän­der­ta­gande av skrot­bi­lar för slut­skrot­ning eller för till­va­ra­ta­gande av delar av sådana bilar för för­sälj­ning,
skrot­bil: utran­ge­rad bil som enligt vad rege­ringen före­skri­ver skall anses som skrot­bil,
skrot­nings­in­tyg: intyg som visar att skrot­bil har omhän­der­ta­gits för skrot­ning och som utfär­das för avre­gi­stre­ring ur väg­tra­fik­re­gist­ret.

For­dons­be­grep­pen i denna lag har samma bety­delse som i lagen (2001:559) om väg­tra­fik­de­fi­ni­tio­ner. Lag (2001:561).

1 a §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får före­skriva att vad som sägs om skrot­bil, per­son­bil, buss och last­bil i denna lag eller i före­skrif­ter med­de­lade med stöd av denna lag även skall gälla i fråga om andra slag av motor­for­don, om det behövs till följd av Euro­pa­par­la­men­tets och rådets direk­tiv 2000/53/EG av den 18 sep­tem­ber 2000 om uttjänta for­don, änd­rat genom kom­mis­sio­nens beslut 2002/525/EG.
Lag (2003:231).

2 §   Sådana per­son­bi­lar, bus­sar eller last­bi­lar som har en total­vikt som inte över­sti­ger 3 500 kilo­gram får yrkes­mäs­sigt skro­tas endast av en auk­to­ri­se­rad bilskro­tare.

Rege­ringen eller för­valt­nings­myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om auk­to­ri­sa­tion av bilskro­tare.
Lag (2001:145).

3 §   Skrot­nings­in­tyg får utfär­das av
   1. auk­to­ri­se­rad bilskro­tare,
   2. den som yrkes­mäs­sigt i Sve­rige till­ver­kar bilar, eller
   3. den som yrkes­mäs­sigt till Sve­rige för in bilar.

För att ett skrot­nings­in­tyg enligt första styc­ket 2 eller 3 skall få utfär­das krävs att utfär­da­ren har ett avtal med en auk­to­ri­se­rad bilskro­tare om omhän­der­ta­gande av skrot­bi­len.
Lag (2001:145).

4 §   Skrot­nings­pre­mie beta­las ut för sådana per­son­bi­lar, bus­sar eller last­bi­lar som har en total­vikt som inte över­sti­ger 3 500 kilo­gram, om for­do­net avre­gi­stre­ras ur väg­tra­fik­re­gist­ret på grund av skrot­nings­in­tyg från någon som avses i 3 § första styc­ket.

Skrot­nings­pre­mie beta­las ut också för ett sådant for­don som anges i första styc­ket och som har avre­gi­stre­rats, om for­do­net läm­nas till en auk­to­ri­se­rad bilskro­tare och avre­gi­stre­ringen har skett på grund av att
   1. den som varit eller borde ha varit införd i bil­re­gist­ret eller väg­tra­fik­re­gist­ret som ägare av for­do­net under tre år i följd inte kun­nat anträf­fas för utta­gande av den skatt som avser for­do­net för dessa år, eller
   2. for­do­net varit avställt under tre år i följd och omstän­dig­he­terna vid avre­gi­stre­ringen visade att for­do­net san­no­likt inte fanns i behåll.

Skrot­nings­pre­mie beta­las inte ut enligt andra styc­ket, om en sådan pre­mie tidi­gare har beta­lats ut för for­do­net.
Lag (2001:561).

5 §   Rege­ringen bemyn­di­gas att med­dela före­skrif­ter om skrot­nings­in­tyg, skrot­nings­pre­mi­ens stor­lek och vill­ko­ren i övrigt för utbe­tal­ning av pre­mien. Rege­ringen får över­låta åt för­valt­nings­myn­dig­het att med­dela före­skrif­ter om skrot­nings­in­tyg och om utbe­tal­ning av pre­mien. Lag (2001:145).

6 §   Bilskrot­nings­fon­den bil­das av de skrot­nings­av­gif­ter som skall erläg­gas enligt 9 §.

Om fon­dens för­valt­ning med­de­las bestäm­mel­ser av rege­ringen eller av för­valt­nings­myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer.

7 §   Ur bilskrot­nings­fon­den bestri­des
   1. kost­nad för skrot­nings­pre­mier,
   2. bidrag till kost­nad för åtgärd som vid­ta­ges av kom­mun för att ställa i ord­ning på plats där vrak av motor­dri­vet for­don eller upp­lag av sådana vrak med­för olä­gen­het från miljö-​​ eller natur­vårds­syn­punkt,
   3. bidrag under viss tid till verk­sam­het för mate­ri­alå­ter­vin­ning av delar från per­son­bil, buss eller last­bil.

Bidrag enligt första styc­ket 2 och 3 utgår endast i den mån bilskrot­nings­fon­dens medel ej tages i anspråk för ända­mål som avses i första styc­ket 1. Lag (1986:228).

8 §   Fråga om bidrag som avses i 7 § första styc­ket 2 prö­vas av läns­sty­rel­sen.

Fråga om bidrag som avses i 7 § första styc­ket 3 prö­vas av Natur­vårds­ver­ket. Lag (2002:404).

9 §   Skrot­nings­av­gift skall beta­las till sta­ten för per­son­bi­lar, bus­sar eller last­bi­lar som har en total­vikt som inte över­sti­ger 3 500 kilo­gram och som har regi­stre­rats i väg­tra­fik­re­gist­ret. Lag (2001:561).

10 §   Skrot­nings­av­gif­tens stor­lek bestäm­mes av rege­ringen.

11 §   Har upp­hävts genom lag (2002:404).

12 §   Avgifts­skyl­dig är
   1. till­ver­ka­ren, för avgifts­plik­tigt motor­for­don som yrkes­mäs­sigt till­ver­kas inom lan­det,
   2. impor­tör som har regi­stre­rats enligt 13 § andra styc­ket, för avgifts­plik­tigt motor­for­don som förs in till lan­det,
   3. äga­ren, för
      a) avgifts­plik­tigt motor­for­don som till­ver­kas inom lan­det av annan till­ver­kare än sådan som avses i 1,
      b) avgifts­plik­tigt motor­for­don som förs in till lan­det på annat sätt än som avses i 2,
      c) for­don som efter änd­ring har bli­vit avgifts­plik­tigt,
      d) motor­for­don som från att ha använts på sådant sätt att motor­for­do­net varit undan­ta­get från regi­stre­ring i väg­tra­fik­re­gist­ret i stäl­let används så att det blir regi­stre­rings­plik­tigt, och
      e) avgifts­plik­tigt for­don som för­vär­vats från någon som erhål­lit kom­pen­sa­tion enligt 16 § och som inte har rätt till kom­pen­sa­tion enligt denna lag. Lag (2001:561).

13 §   Till­ver­kare som avses i 12 § 1 skall vara regi­stre­rad som avgifts­skyl­dig hos den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer (avgifts­myn­dig­he­ten).

Impor­tör som inför avgifts­plik­tiga motor­for­don för yrkes­mäs­sig för­sälj­ning till åter­för­säl­jare kan, om verk­sam­he­ten är av större omfatt­ning, regi­stre­ras som avgifts­skyl­dig hos avgifts­myn­dig­he­ten. Lag (2002:404).

14 §   Avgifts­skyl­dig­he­ten inträ­der när for­do­net första gången införs i bil­re­gist­ret eller, om for­do­net sam­ti­digt avställts, då avställ­ningen upp­hör.

För icke avgifts­plik­tiga for­don som änd­ras till avgifts­plik­tiga for­don inträ­der avgifts­skyl­dig­het när for­do­net tas upp i bil­re­gist­ret som for­don av avgifts­plik­tigt slag, eller om det sam­ti­digt avställs, då avställ­ningen upp­hör.

För for­don för vil­ket äga­ren bevil­jats kom­pen­sa­tion enligt 16 § inträ­der avgifts­skyl­dig­he­ten när for­do­net för­vär­vats av någon som inte har rätt till kom­pen­sa­tion enligt denna lag.
Lag (2001:561).

15 §   Avgifts­myn­dig­he­ten beslu­tar genom auto­ma­tisk data­be­hand­ling om skrot­nings­av­gift på grund­val av upp­gif­ter i väg­tra­fik­re­gist­ret.

Avgif­ten skall för avgifts­skyl­dig som avses i 12 § 1 och 2 beta­las inom en månad efter utgången av den månad då avgifts­skyl­dig­he­ten inträ­der och för avgifts­skyl­dig som avses i 12 § 3 senast tre vec­kor efter avgifts­skyl­dig­he­tens inträde.

Avgif­ten beta­las genom insätt­ning på ett sär­skilt konto.
Avgif­ten anses ha beta­lats den dag då betal­ningen har bok­förts på avgifts­myn­dig­he­tens sär­skilda konto. Lag (2003:1189).

15 a §   En avgifts­skyl­dig kan av avgifts­myn­dig­he­ten få anstånd med att betala skrot­nings­av­gift om
   1. ett beslut om avgift över­kla­gats, eller
   2. det i andra fall kan antas att avgif­ten kom­mer att sät­tas ned.

Bestäm­mel­serna i 19 kap. 6 § första och tredje styc­kena skat­te­be­tal­nings­la­gen (1997:483) skall då tilläm­pas.
Lag (2002:404).

15 b §   Om skrot­nings­av­gift inte beta­las i rätt tid, skall ränta tas ut med den rän­te­sats som anges i 19 kap. 8 § skat­te­be­tal­nings­la­gen (1997:483). Ränta tas ut från och med dagen efter den dag då avgif­ten senast skulle ha beta­lats till och med den dag då avgif­ten beta­las. Lag (2003:1189).

15 c §   Om skrot­nings­av­gift skall åter­be­ta­las, skall ränta utgå med den rän­te­sats som anges i 19 kap. 14 § skat­te­be­tal­nings­la­gen (1997:483). Ränta utgår från och med dagen efter den dag då avgif­ten har beta­lats till och med den dag då avgif­ten åter­be­ta­las. Lag (2003:1189).

15 d §   Vid rän­te­be­räk­ning enligt 15 b och 15 c §§ skall avrund­ning ske till när­mast lägre hela kron­tal. Rän­te­be­lopp under fem­tio kro­nor tas inte ut och åter­be­ta­las inte.
Lag (2003:1189).

15 e §   I fråga om skrot­nings­av­gift tilläm­pas bestäm­mel­serna om ansvar för före­trä­dare för juri­disk per­son i 12 kap. 6 § första, andra och fjärde styc­kena, 7 §, 12 § första styc­ket och 13 §, om indriv­ning i 20 kap. samt om verk­stäl­lig­het i 23 kap. 7 och 8 §§ skat­te­be­tal­nings­la­gen (1997:483). Lag (2003:1189).

15 f §   Avgifts­myn­dig­he­ten beslu­tar om ansvar för delä­gare i han­dels­bo­lag enligt 2 kap. 20 § lagen (1980:1102) om han­dels­bo­lag och enkla bolag avse­ende skrot­nings­av­gift.

Om ett sådant beslut har fat­tats skall vad som sägs om avgifts­skyl­dig gälla ansva­rig delä­gare och vad som sägs om skrot­nings­av­gift gälla för belopp som delä­gare är betal­nings­skyl­dig för. Lag (2003:1189).

16 §   Kom­pen­sa­tion för betald skrot­nings­av­gift kan bevil­jas, om for­do­net för­vär­vats av
   1. utländsk beskick­ning eller kar­riär­kon­su­lat i Sve­rige eller sådan inter­na­tio­nell orga­ni­sa­tion som avses i lagen (1976:661) om immu­ni­tet och pri­vi­le­gier i vissa fall,
   2. med­lem av den diplo­ma­tiska per­so­na­len vid utländska beskick­ningar i Sve­rige och kar­riär­kon­sul vid utländskt kon­su­lat i Sve­rige, under för­ut­sätt­ning att denne inte är svensk med­bor­gare eller sta­dig­va­rande bosatt här i lan­det.

Kom­pen­sa­tion för skrot­nings­av­gift kan även bevil­jas om for­do­net för­vär­vats av en med­lems­stats ombud vid en inter­na­tio­nell orga­ni­sa­tion med säte i Sve­rige och per­so­nal hos sådan orga­ni­sa­tion, om Sve­rige har träf­fat över­ens­kom­melse om detta med en annan stat eller med en mel­lan­folk­lig orga­ni­sa­tion, eller om Sve­rige träf­fat sådan över­ens­kom­melse som avses i 10 kap. 7 § andra styc­ket mer­vär­dess­kat­te­la­gen (1994:200).

Avgifts­myn­dig­he­ten prö­var frå­gor om kom­pen­sa­tion för betald skrot­nings­av­gift. Lag (2002:404).

16 a §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får helt eller del­vis befria en avgifts­skyl­dig från skyl­dig­he­ten att betala skrot­nings­av­gift, om det finns syn­ner­liga skäl.

Om beslut om befri­else fat­tas enligt första styc­ket, får mot­sva­rande befri­else med­ges för ränta. Lag (2002:404).

17 §   Läns­sty­rel­sens beslut i frå­gor som avses i 7 § första styc­ket 2 får över­kla­gas hos Natur­vårds­ver­ket.

Natur­vårds­ver­kets beslut i frå­gor som avses i 7 § första styc­ket 2 och 3 får inte över­kla­gas.

Andra beslut enligt denna lag får över­kla­gas hos all­män för­valt­nings­dom­stol. Pröv­nings­till­stånd krävs vid över­kla­gande till kam­mar­rätt. Lag (2002:404).

18 §   For­don som avses i 12 § 3 får inte använ­das, om skrot­nings­av­gif­ten inte har beta­lats inom den tid som har bestämts enligt denna lag och anstånd med betal­ningen inte har läm­nats.

Om det finns sär­skilda skäl får avgifts­myn­dig­he­ten besluta att ett visst for­don får använ­das trots bestäm­mel­sen i första styc­ket.

En ägare av ett for­don som upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het använ­der for­do­net eller låter det använ­das i strid med första styc­ket döms till pen­ning­bö­ter.

Bestäm­mel­sen i tredje styc­ket gäl­ler även föra­ren, om han kände till att for­do­net inte fick använ­das. Detta gäl­ler dock inte när for­do­net prov­körs vid kon­troll, pröv­ning, till­syn eller have­ri­un­der­sök­ning som avses i 3 kap. 4 § for­donsla­gen (2002:574). Lag (2002:575).

19 §   Vad som i skat­te­brottsla­gen (1971:69) före­skrivs om skatt gäl­ler även i fråga om avgift som avses i denna lag.

Avgift enligt denna lag omfat­tas även av lagen (1971:1072) om för­måns­be­rät­ti­gade skat­te­ford­ringar m.m. och lagen (1978:880) om betal­nings­säk­ring för skat­ter, tul­lar och avgif­ter. Lag (2000:1436).

20 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om skyl­dig­het för bilskro­tare att till den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer lämna upp­gif­ter om åter­an­vänd­nings­grad, åter­vin­nings­grad eller andra för­hål­lan­den som rör de skrot­bi­lar som bilskro­ta­ren har tagit hand om.
Lag (2000:1436).

21 §   Natur­vårds­ver­ket utö­var den cen­trala till­sy­nen över efter­lev­na­den av denna lag och av före­skrif­ter som har med­de­lats med stöd av lagen. Den eller de kom­mu­nala nämn­der som full­gör upp­gif­ter inom miljö-​​ och häl­so­skydds­om­rå­det utö­var den lokala till­sy­nen i varje kom­mun. Lag (2003:1189).

22 §   Den lokala till­syns­myn­dig­he­ten får besluta om de före­läg­gan­den och för­bud som behövs i ett enskilt fall för att denna lag eller före­skrif­ter med­de­lade med stöd av lagen skall efter­le­vas.

Ett beslut om före­läg­gande eller för­bud får för­e­nas med vite.
Lag (2003:1189).

23 §   Till böter döms den som upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het bedri­ver yrkes­mäs­sig bilskrot­ning i strid med 2 §.

Den som över­trätt ett vites­före­läg­gande döms inte till ansvar enligt första styc­ket för gär­ning som omfat­tas av före­läg­gan­det. Lag (2003:1189).


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

1996:835
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 augusti 1996.
   2. Har skyl­dig­het att betala skrot­nings­av­gift inträtt efter den 10 juni 1996 skall avgift tas ut även i de fall för­sälj­nings­skatt inte skall beta­las för sådana for­don enligt lagen (1978:69) om för­sälj­nings­skatt på motor­for­don.
   3. För per­son­bi­lar som är inrät­tade för drift med elekt­ri­ci­tet från bat­te­rier i for­do­net skall inte skrot­nings­av­gift tas ut för tiden till och med den 31 decem­ber 1997.

2000:1436

Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2001. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande i fråga om för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det.

2001:145
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 juli 2001.
   2. Ett skrot­nings­in­tyg som utfär­dats av en kom­mun med stöd av 3 § i dess äldre lydelse skall fort­fa­rande gälla.

2002:404

Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2003. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande för för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det.