Lag (1997:1137) om vägav­gift för vissa tunga for­don

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 1997:1137
Depar­te­ment: Finans­de­par­te­men­tet S2
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2025:47
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

1997:1137
Depar­te­ment/myn­dig­het: Finans­de­par­te­men­tet S2
Utfär­dad: 1997-​12-04
Änd­rad: t.o.m. SFS

2025:47
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)


Inle­dande bestäm­mel­ser

1 §   Vägav­gift skall beta­las till sta­ten enligt denna lag.

2 §   Fordons-​ och vikt­be­grep­pen i denna lag har samma bety­delse som i lagen (2001:559) om väg­tra­fik­de­fi­ni­tio­ner, om inte annat sägs. Lag (2001:570).

2 a §    /Upp­hör att gälla U:2025-​03-25/ Med for­don­sår avses den upp­gift i väg­tra­fik­re­gist­ret som anger ett for­dons års­mo­dell eller, om sådan upp­gift sak­nas, till­verk­ningsår. Om båda upp­gif­terna sak­nas i regist­ret avses med for­don­sår det år under vil­ket for­do­net första gången togs i bruk. Lag (2006:474).

2 a §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-25/ I denna lag avses med
   - euro­vin­jett­di­rek­ti­vet: Euro­pa­par­la­men­tets och rådets direk­tiv 1999/62/EG av den 17 juni 1999 om avgif­ter på for­don för använd­ningen av vägin­fra­struk­tu­rer, i lydel­sen enligt Euro­pa­par­la­men­tets och rådets direk­tiv (EU) 2022/362,
   - euro-​utsläppsklass: sådan utsläpps­klass som anges i bilaga 0 till euro­vin­jett­di­rek­ti­vet,
   - kol­di­ox­id­ut­släpps­klass: sådan utsläpps­klass som anges i 9 § lagen (2024:173) om indel­ning av tunga for­don i kol­di­ox­id­ut­släpps­klas­ser, eller mot­sva­rande utsläpps­klass för utländskt for­don,
   - for­dons­grupp: det­samma som i 1 § lagen om indel­ning av tunga for­don i kol­di­ox­id­ut­släpps­klas­ser,
   - under­grupp av for­don: det­samma som i 1 § lagen om indel­ning av tunga for­don i kol­di­ox­id­ut­släpps­klas­ser,
   - for­don­sår: den upp­gift i väg­tra­fik­re­gist­ret som anger ett for­dons års­mo­dell eller, om sådan upp­gift sak­nas, till­verk­ningsår, eller, om båda upp­gif­terna sak­nas i regist­ret, det år under vil­ket for­do­net första gången togs i bruk. Lag (2024:292).

Beskatt­nings­myn­dig­het m.m.

3 §   Beskatt­nings­myn­dig­het i fråga om vägav­gift är Skat­te­ver­ket. Lag (2003:721).

4 §   Skat­te­ver­ket är cen­tral för­valt­nings­myn­dig­het i fråga om vägav­gift. Lag (2003:721).

Avgifts­plik­tiga for­don

5 §    /Upp­hör att gälla U:2025-​03-25/ För for­don som är eller bör vara regi­stre­rat i det svenska väg­tra­fik­re­gist­ret (svenskt for­don), och som inte är avställt eller till­fäl­ligt regi­stre­rat, beta­las vägav­gift för rät­ten att använda det svenska väg­nä­tet. För utländskt for­don beta­las vägav­gift för rät­ten att använda motor­vä­gar och de vägar som anges i bilaga 1.

Avgifts­plikt gäl­ler för motor­for­don eller ledad motor­for­donskom­bi­na­tion med en total­vikt på minst 12 000 kilo­gram om for­do­net är avsett ute­slu­tande för gods­trans­port på väg.

För svenskt for­don med dra­gan­ord­ning grun­das avgifts­plik­ten på den högsta tillåtna total­vikt som for­donskom­bi­na­tio­nen kan ha.
Lag (2001:570).

5 §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-25/ För for­don som är eller bör vara regi­stre­rat i det svenska väg­tra­fik­re­gist­ret (svenskt for­don), och som inte är avställt eller till­fäl­ligt regi­stre­rat, beta­las vägav­gift för rät­ten att använda det svenska väg­nä­tet. För utländskt for­don beta­las vägav­gift för rät­ten att använda motor­vä­gar och de vägar som anges i bilaga 1.

Avgifts­plikt gäl­ler för motor­for­don eller ledad motor­for­donskom­bi­na­tion med en total­vikt på minst 12 000 kilo­gram om for­do­net är avsett för eller används för gods­trans­port på väg.

För svenskt motor­for­don med dra­gan­ord­ning grun­das avgifts­plik­ten på den högsta tillåtna total­vikt som motor­for­donskom­bi­na­tio­nen kan ha. Lag (2024:292).

5 §    /Trä­der i kraft I:2027-​03-26/ För for­don som är eller bör vara regi­stre­rat i det svenska väg­tra­fik­re­gist­ret (svenskt for­don), och som inte är avställt eller till­fäl­ligt regi­stre­rat, beta­las vägav­gift för rät­ten att använda det svenska väg­nä­tet. För utländskt for­don beta­las vägav­gift för rät­ten att använda motor­vä­gar och de vägar som anges i bilaga 1.

Avgifts­plikt gäl­ler för motor­for­don med en total­vikt som över­sti­ger 3 500 kilo­gram eller motor­for­donskom­bi­na­tion med sådant for­don, om for­do­net är avsett för eller används för gods­trans­port på väg.

Avgifts­plikt gäl­ler även för motor­for­donskom­bi­na­tion med motor­for­don med en total­vikt på högst 3 500 kilo­gram med anord­ning för påhängs­vagn, om for­do­net är avsett för eller används för gods­trans­port på väg och motor­for­donskom­bi­na­tio­nens total­vikt över­sti­ger 3 500 kilo­gram. För svenskt motor­for­don med en total­vikt på högst 3 500 kilo­gram med anord­ning för påhängs­vagn grun­das avgifts­plik­ten dock på den högsta tillåtna total­vikt som motor­for­donskom­bi­na­tio­nen kan ha. Lag (2024:293).

6 §    /Upp­hör att gälla U:2027-​03-26/ Avgifts­plikt gäl­ler inte för for­don som till­hör
   1. För­svars­mak­ten,
   2. Polis­myn­dig­he­ten eller Säker­hetspo­li­sen,
   3. sta­ten, en kom­mun eller någon annan och for­do­net är avsett att använ­das för rädd­nings­tjänst, och
   4. väg­håll­ningen.

En för­ut­sätt­ning för undan­tag enligt första styc­ket är att for­do­net bär yttre kän­ne­tec­ken som visar att for­do­net till­hör någon av de angivna kate­go­ri­erna.

Avgifts­plikt gäl­ler inte hel­ler för for­don vars ålder, beräk­nad som skill­na­den mel­lan for­don­så­ret och inne­va­rande kalen­derår, är tret­tio år eller äldre och som inte används i yrkes­mäs­sig tra­fik som avses i Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 1071/2009 av den 21 okto­ber 2009 om gemen­samma reg­ler beträf­fande de vill­kor som ska upp­fyl­las av per­so­ner som bedri­ver yrkes­mäs­sig tra­fik och om upp­hä­vande av rådets direk­tiv 96/26/EG eller yrkestra­fi­kla­gen (2012:210).

För for­donskom­bi­na­tio­ner är det motor­for­do­net som är avgö­rande för om kom­bi­na­tio­nen är undan­ta­gen från avgifts­plikt. Lag (2014:669).

6 §    /Trä­der i kraft I:2027-​03-26/ Avgifts­plikt gäl­ler inte för for­don som till­hör
   1. För­svars­mak­ten,
   2. Polis­myn­dig­he­ten eller Säker­hetspo­li­sen,
   3. sta­ten, en kom­mun eller någon annan och for­do­net är avsett att använ­das för rädd­nings­tjänst, eller
   4. väg­håll­ningen.

En för­ut­sätt­ning för undan­tag enligt första styc­ket är att for­do­net bär yttre kän­ne­tec­ken som visar att for­do­net till­hör någon av de angivna kate­go­ri­erna.

Avgifts­plikt gäl­ler inte hel­ler för
   1. for­don vars ålder, beräk­nad som skill­na­den mel­lan for­don­så­ret och inne­va­rande kalen­derår, är tret­tio år eller äldre och som inte används i yrkes­mäs­sig tra­fik som avses i Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 1071/2009 av den 21 okto­ber 2009 om gemen­samma reg­ler beträf­fande de vill­kor som ska upp­fyl­las av per­so­ner som bedri­ver yrkes­mäs­sig tra­fik och om upp­hä­vande av rådets direk­tiv 96/26/EG eller yrkestra­fi­kla­gen (2012:210), eller
   2. utsläpps­fritt for­don enligt arti­kel 2.1.29 i euro­vin­jett­di­rek­ti­vet, om for­do­net har en total­vikt på högst 4 250 kilo­gram.

För for­donskom­bi­na­tio­ner är det motor­for­do­net som är avgö­rande för om kom­bi­na­tio­nen är undan­ta­gen från avgifts­plikt.
Lag (2024:293).

Avgifts­skyl­diga

7 §   Avgifts­skyl­dig för svenskt for­don är äga­ren.

Som ägare anses den som är eller bör vara anteck­nad i väg­tra­fik­re­gist­ret som ägare. Lag (2006:236).

8 §   Avgifts­skyl­dig för ett utländskt for­don är den som vid tid­punk­ten för använd­ningen av de i 5 § första styc­ket andra meningen nämnda vägarna äger eller för for­do­net eller beslu­tar om använd­ningen av for­do­net eller har nytt­jan­de­rätt till det.

Om det finns flera avgifts­skyl­diga, är de soli­da­riskt ansva­riga för den vägav­gift som skall beta­las.

Avgifts­plik­tens inträde

9 §   Avgifts­plikt för svenskt for­don inträ­der när for­do­net införs i väg­tra­fik­re­gist­ret eller, om for­do­net sam­ti­digt avställs, då avställ­ningen upp­hör. Om for­do­net är avställt på äga­rens begä­ran, inträ­der avgifts­plikt då avställ­ningen upp­hör.
För icke avgifts­plik­tigt for­don som änd­ras till avgifts­plik­tigt for­don inträ­der avgifts­plik­ten när for­do­net tas upp i väg­tra­fik­re­gist­ret som avgifts­plik­tigt, eller om det sam­ti­digt avställs, då avställ­ningen upp­hör. För for­don som till­hör någon av de i 6 § angivna kate­go­ri­erna inträ­der avgifts­plikt när for­do­net över­låts till annan, eller om for­do­net är avställt eller ställs av vid över­lå­tel­sen, då avställ­ningen upp­hör.

Avgifts­plikt för utländskt for­don inträ­der när for­do­net används på motor­vä­gar och de vägar som anges i bilaga 1. Lag (2001:570).

Avgifts­pe­ri­o­der

10 §   För svenskt for­don beta­las vägav­gift för en avgifts­pe­riod om ett år.

För utländskt for­don beta­las vägav­gift för kalen­der­dag, vecka, månad eller år. Längsta avgifts­pe­riod är ett år.

Vägav­gif­tens stor­lek

11 §    /Upp­hör att gälla U:2025-​03-25/ Vägav­gift tas ut enligt föl­jande, med olika belopp bero­ende på antal axlar och vilka krav på utsläpp av för­ore­ningar som ett for­dons motor upp­fyl­ler, i enlig­het med sådan EURO-​utsläppsklass för ett for­don som
   - när det gäl­ler klas­serna 0-V, avses i bilaga 0 till Euro­pa­par­la­men­tets och rådets direk­tiv 1999/62/EG av den 17 juni 1999 om avgif­ter på tunga gods­for­don för använd­ningen av vissa infra­struk­tu­rer, i lydel­sen enligt Euro­pa­par­la­men­tets och rådets direk­tiv 2011/76/EU och
   - när det gäl­ler klass VI, avses i bilaga I till Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 595/2009 av den 18 juni 2009 om typ­god­kän­nande av motor­for­don och moto­rer vad gäl­ler utsläpp från tunga for­don (Euro 6) och om till­gång till infor­ma­tion om repa­ra­tion och under­håll av for­don samt om änd­ring av för­ord­ning (EG) nr 715/2007 och direk­tiv 2007/46/EG och om upp­hä­vande av direk­ti­ven 80/1269/EEG, 2005/55/EG och 2005/78/EG, i lydel­sen enligt kom­mis­sio­nens för­ord­ning (EU) nr 133/2014.

Högst 3 axlar

EURO-klass    Avgift       Avgift          Avgift      Avgift
        per år     per månad       per vecka   per dag
        i euro       i euro    i euro        i euro
0        1 407       140        37        12
I        1 223       122        32        12
II        1 065       106        28        12
III        926       92        24        12
IV        842       84        22        12
V        796       79        21        12
VI
eller renare    750       75        20        12
Minst 4 axlar

EURO-klass    Avgift     Avgift          Avgift      Avgift
        per år     per månad       per vecka   per dag
        i euro       i euro    i euro        i euro
0        2 359       235        62        12
I        2 042       204        54        12
II        1 776       177        47        12
III        1 543       154        41        12
IV        1 404       140        37        12
V        1 327       132        35        12
VI
eller renare    1 250       125        33        12
Vägav­gift för for­don som inte upp­fyl­ler de utsläppskrav som anges i bilaga 0 till direk­tiv 1999/62/EG tas ut i enlig­het med EURO-​klass 0.

Vägav­gift för sådant EEV-​fordon som avses i bilaga 0 till direk­tiv 1999/62/EG tas ut i enlig­het med EURO-​klass V.

För ett svenskt for­don med dra­gan­ord­ning bestäms vägav­gif­ten efter det största möj­liga anta­let axlar som en for­donskom­bi­na­tion kan ha. Lag (2019:155).

11 §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-25/ Vägav­gift tas ut enligt föl­jande, med olika belopp bero­ende på antal axlar och vilka krav som ett for­dons motor upp­fyl­ler avse­ende kol­di­ox­id­ut­släpps­klass samt, i före­kom­mande fall, euro-​utsläppsklass.

Högst 3 axlar

Kol-            Eurout- Avgift  Avgift  Avgift  Avgift
dioxid-         släpps- per år  per     per     per dag
utsläpps-    klass   i euro  månad   vecka   i euro
klass                           i euro  i euro
1            0    1 434    143    50    14
            I    1 246    124    44    12
            II    1 085    108    38    11
            III    944    94    33    9
            IV    858    85    30    9
            V    811    81    28    8
            VI 
                eller 
                renare    764    76    27    8
2               688    68    24    7
3               592    59    21    6
4               459    45    16    5
5                       191    19    7    2
Minst 4 axlar

Kol-            Eurout- Avgift  Avgift  Avgift  Avgift
dioxid-         släpps- per år  per     per     per dag
utsläpps-    klass   i euro  månad   vecka   i euro
klass                           i euro  i euro
1           0    2 404    240    84    24
            I    2 081    208    73    21
            II    1 810    181    63    18
            III    1 572    157    55    16
            IV    1 431    143    50    14
            V    1 352    135    47    14
            VI 
            eller 
            renare    1 274    124    45    13
2                1 146    114    40    12
3                987    98    35    10
4                764    76    27    8
5                319    31    12    4
Vägav­gift för for­don som inte upp­fyl­ler de utsläppskrav som anges i bilaga 0 till euro­vin­jett­di­rek­ti­vet tas ut i enlig­het med euro-​utsläppsklass 0.

Vägav­gift för sådant EEV-​fordon som avses i bilaga 0 till euro­vin­jett­di­rek­ti­vet tas ut i enlig­het med euro-​utsläppsklass V.

För ett svenskt motor­for­don med dra­gan­ord­ning bestäms vägav­gif­ten efter det största möj­liga anta­let axlar som en motor­for­donskom­bi­na­tion kan ha. Lag (2024:292).

11 §    /Trä­der i kraft I:2027-​03-26/ Vägav­gift tas ut enligt föl­jande, om inte annat anges i 11 a §, med olika belopp bero­ende på antal axlar och vilka krav som ett for­dons motor upp­fyl­ler avse­ende kol­di­ox­id­ut­släpps­klass samt, i före­kom­mande fall, euro-​utsläppsklass.

Högst 3 axlar

Kol-            Eurout- Avgift  Avgift  Avgift  Avgift
dioxid-         släpps- per år  per     per     per dag
utsläpps-    klass   i euro  månad   vecka   i euro
klass                           i euro  i euro
1           0    1 434    143    50    14
            I    1 246    124    44    12
            II    1 085    108    38    11
            III    944    94    33    9
            IV    858    85    30    9
            V    811    81    28    8
            VI
            eller 
            renare    764    76    27    8
2                688    68    24    7
3                592    59    21    6
4               459    45    16    5
5                191    19    7    2
Minst 4 axlar

Kol-            Eurout- Avgift  Avgift  Avgift  Avgift
dioxid-         släpps- per år  per     per     per dag
utsläpps-    klass   i euro  månad   vecka   i euro
klass                           i euro  i euro
1            0    2 404    240    84    24
            I    2 081    208    73    21
            II    1 810    181    63    18
            III    1 572    157    55    16
            IV    1 431    143    50    14
            V    1 352    135    47    14
            VI
            eller 
            renare    1 274    124    45    13
2               1 146    114    40    12
3               987    98    35    10
4                764    76    27    8
5                319    31    12    4
Lag (2024:293).

11 a §    /Trä­der i kraft I:2027-​03-26/ För motor­for­don och motor­for­donskom­bi­na­tion med en total­vikt som under­sti­ger 12 000 kilo­gram tas vägav­gift ut enligt föl­jande, med olika belopp bero­ende på antal axlar och vilka krav som ett for­dons motor upp­fyl­ler avse­ende kol­di­ox­id­ut­släpps­klass samt, i före­kom­mande fall, euro-​utsläppsklass.

Högst 3 axlar

Kol-            Eurout- Avgift  Avgift  Avgift  Avgift
dioxid-         släpps- per år  per     per     per dag
utsläpps-    klass   i euro  månad   vecka   i euro
klass                           i euro  i euro
1            0    956     95    33    10
            I    831     83    29    8
            II    723     72    25    7
            III    629     62    22    6
            IV    572     57    20    6
            V    541     54    19    5
            VI
            eller 
            renare    510     51    18    5
2                459    45    16    4
3                395    39    14    4
4                306    30    11    3
5               130    13    5    2
Minst 4 axlar

Kol-            Eurout- Avgift  Avgift  Avgift  Avgift
dioxid-         släpps- per år  per     per     per dag
utsläpps-    klass   i euro  månad   vecka   i euro
klass                           i euro  i euro
1            0    1 603    160    56    16
            I    1 387    138    49    14
            II    1 206    120    42    12
            III    1 048    104    37    10
            IV    954    95    33    10
            V    901    90    32    9
            VI
            eller 
            renare    849    84    30    8
2                764    76    27    7
3                658    65    23    6
4               510    51    18    5
5               213    21    8    2
Lag (2024:293).

11 b §    /Trä­der i kraft I:2027-​03-26/ Vägav­gift för for­don som inte upp­fyl­ler de utsläppskrav som anges i bilaga 0 till euro­vin­jett­di­rek­ti­vet tas ut i enlig­het med euro-​utsläppsklass 0.

Vägav­gift för sådant EEV-​fordon som avses i bilaga 0 till euro­vin­jett­di­rek­ti­vet tas ut i enlig­het med euro-​utsläppsklass V.

För ett svenskt motor­for­don med dra­gan­ord­ning bestäms vägav­gif­ten efter den högsta tillåtna total­vikt och det största möj­liga antal axlar som motor­for­donskom­bi­na­tio­nen kan ha. Lag (2024:293).

Beslut om vägav­gift m.m. för svenskt for­don

12 §   I fråga om vägav­gift skall bestäm­mel­serna i 4 kap. och 5 kap. 7 § väg­tra­fikskat­te­la­gen (2006:227) gälla i tillämp­liga delar. Där­vid för­stås med

beskattningsmyndighet:          Skatteverket,
skattskyldig:                   avgiftsskyldig,
skatteperiod:                   avgiftsperiod,
skattskyldighet:                avgiftsskyldighet,
skattebelopp:                   avgiftsbelopp.
Vid tillämp­ningen av denna lag görs efter­pröv­ning i stäl­let för efter­be­skatt­ning. Lag (2006:236).

Betal­ning och åter­be­tal­ning m.m.

Svenskt for­don

13 §    /Upp­hör att gälla U:2025-​03-25/ Vägav­gift skall beta­las under kalen­der­må­na­den före den månad då avgifts­pe­ri­o­den bör­jar om inte annat föl­jer av andra eller tredje styc­ket.

När avgifts­plikt inträ­der skall vägav­gift beta­las senast tre vec­kor efter avgifts­plik­tens inträde.

Om ett for­dons beskaf­fen­het änd­ras så att vägav­gift skall tas ut med annat belopp skall ny vägav­gift beslu­tas. Vägav­gift skall beta­las senast tre vec­kor efter utgången av den kalen­der­må­nad under vil­ken regi­stre­rings­be­sikt­ningen skedde eller senast skulle ha skett.

13 §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-25/ Vägav­gift ska beta­las under kalen­der­må­na­den före den månad då avgifts­pe­ri­o­den bör­jar om inte annat föl­jer av andra eller tredje styc­ket eller av 17 b §.

När avgifts­plikt inträ­der ska vägav­gift beta­las senast tre vec­kor efter avgifts­plik­tens inträde.

Om ett for­dons beskaf­fen­het änd­ras så att vägav­gift ska tas ut med annat belopp ska ny vägav­gift beslu­tas. Vägav­gift ska beta­las senast tre vec­kor efter utgången av den kalen­der­må­nad under vil­ken regi­stre­rings­be­sikt­ningen skedde eller senast skulle ha skett. Lag (2024:292).

14 §   Vägav­gift skall beta­las av,
   1. den som är eller bör vara regi­stre­rad som ägare i väg­tra­fik­re­gist­ret vid ingången av kalen­der­må­na­den före avgifts­pe­ri­o­den,
   2. när avgifts­plikt inträ­der, den som är eller bör vara regi­stre­rad som ägare i väg­tra­fik­re­gist­ret vid avgifts­plik­tens inträde,
   3. när ett for­dons beskaf­fen­het änd­ras så att vägav­gift tas ut med ett annat belopp, den som är regi­stre­rad som ägare i väg­tra­fik­re­gist­ret när regi­stre­rings­be­sikt­ningen skedde eller senast skulle ha skett. Lag (2001:570).

15 §   Vägav­gif­ten skall beta­las genom att sät­tas in på ett sär­skilt konto.

Betal­ningen anses ha skett den dag då den har bok­förts på kon­tot. Lag (2006:236).

16 §   Har upp­hävts genom lag (2008:478).

17 §   Vägav­gift ska beta­las till­baka om
   1. avgifts­plikt upp­hör för ett for­don under tid för vil­ken vägav­gift har beta­lats, eller
   2. ett for­dons beskaf­fen­het änd­ras så att vägav­gift ska tas ut med annat belopp.

I fall som avses i första styc­ket 1 åter­be­ta­las över­skju­tande belopp till den som var avgifts­skyl­dig när avgifts­plik­ten upp­hörde. Vägav­gif­ten beta­las till­baka med ett belopp som mot­sva­rar avgif­ten för anta­let åter­stå­ende dagar för vilka avgift har beta­lats, räk­nat från och med den dag då avgifts­plik­ten upp­hörde. Från det belopp som ska åter­be­ta­las dras en avgift på 25 euro.

I fall som avses i första styc­ket 2 åter­be­ta­las över­skju­tande belopp till den som var avgifts­skyl­dig när regi­stre­rings­be­sikt­ning skedde. Åter­be­tal­ning ska ske med ett belopp som mot­sva­rar avgif­ten för anta­let åter­stå­ende dagar för vilka avgift har beta­lats, räk­nat från och med den dag regi­stre­rings­be­sikt­ning skedde.

Avgif­ten för varje åter­stå­ende dag utgör 1/360 av vägav­gif­ten för ett helt år. Lag (2012:410).

17 a §   Har avgifts­plik­ten upp­hört innan avgif­ten är betald eller har ett for­dons beskaf­fen­het änd­rats så att vägav­gift ska tas ut med annat belopp, får avgif­ten sät­tas ned.

Beslut enligt första styc­ket fat­tas genom auto­ma­ti­se­rad behand­ling med stöd av upp­gif­ter i väg­tra­fik­re­gist­ret, i enlig­het med vad som anges i 17 § andra-​fjärde styc­kena.

Om avgif­ten sätts ned på grund av att avgifts­plik­ten har upp­hört, ska samma avgift tas ut som enligt 17 § andra styc­ket. Lag (2012:410).

17 b §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-25/ Om ett for­dons kol­di­ox­id­ut­släpps­klass änd­ras till en lägre klass efter en ompröv­ning enligt 10 § första styc­ket 1 lagen (2024:173) om indel­ning av tunga for­don i kol­di­ox­id­ut­släpps­klas­ser, ska det påverka for­do­nets vägav­gift först för avgifts­pe­ri­o­der som påbör­jas på eller efter den dag då den nya klas­si­fi­ce­ringen bör­jar gälla.

Om en vägav­gift redan har beslu­tats för ett sådant for­don, ska skill­na­den mel­lan den beslu­tade avgif­ten och den nya högre vägav­gif­ten (till­kom­mande avgift) beta­las.

Till­kom­mande avgift ska beta­las senast 30 dagar efter beslu­tet om till­kom­mande avgift. Lag (2024:292).

17 c §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-25/ Om ett for­dons kol­di­ox­id­ut­släpps­klass änd­ras efter en ny bedöm­ning enligt 11 § lagen (2024:173) om indel­ning av tunga for­don i kol­di­ox­id­ut­släpps­klas­ser, ska skill­na­den mel­lan den beslu­tade avgif­ten och en ny lägre vägav­gift (över­skju­tande avgift) åter­be­ta­las.

Åter­be­tal­ning ska ske med ett belopp som mot­sva­rar den över­skju­tande avgif­ten för anta­let dagar för vilka avgift har beta­lats, räk­nat från och med den dag då avgift för den nya kol­di­ox­id­ut­släpps­klas­sen ska tilläm­pas för den for­dons­grupp eller under­grupp av for­don som for­do­net till­hör. Varje dag ska anses utgöra 1/360 av ett helt år.

Om över­skju­tande avgift ska åter­be­ta­las och vägav­gift för den period som den över­skju­tande avgif­ten avser ännu inte har beta­lats, får vägav­gif­ten sät­tas ned. Sådant beslut fat­tas genom auto­ma­ti­se­rad behand­ling med stöd av upp­gif­ter i väg­tra­fik­re­gist­ret. Lag (2024:292).

17 d §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-25/ Till­kom­mande avgift enligt 17 b § eller över­skju­tande avgift enligt 17 c § ska beta­las av eller åter­be­ta­las till den som är eller bör vara regi­stre­rad som ägare i väg­tra­fik­re­gist­ret vid den tid­punkt från vil­ken avgift för den nya kol­di­ox­id­ut­släpps­klas­sen ska tilläm­pas. Lag (2024:292).

18 §   Dröjsmåls­av­gift skall tas ut, om vägav­gif­ten inte beta­las inom den tid och i den ord­ning som har bestämts enligt denna lag.

Dröjsmåls­av­gif­ten tas ut enligt bestäm­mel­serna i lagen (1997:484) om dröjsmåls­av­gift.

Beskatt­nings­myn­dig­he­ten får medge befri­else helt eller del­vis från skyl­dig­he­ten att betala dröjsmåls­av­gift, om det finns sär­skilda skäl. Bestäm­mel­serna om beslut om vägav­gift i denna lag gäl­ler även beslut om sådan befri­else.

19 §   Vid beräk­ning av vägav­gift eller dröjsmåls­av­gift enligt 18 § andra styc­ket som ska påfö­ras eller åter­be­ta­las ska belop­pet avrun­das till när­mast lägre hela kron­tal.

Belopp under 50 kro­nor ska inte åter­be­ta­las.
Lag (2012:410).

Utländskt for­don

20 §   Har upp­hävts genom lag (2008:478).

21 §    /Upp­hör att gälla U:2025-​03-25/ Vägav­gift ska inte beta­las för for­do­net för den tid som mot­sva­rande avgift enligt det i Brys­sel den 9 feb­ru­ari 1994 under­skrivna avta­let om uttag av en avgift för tunga for­don som använ­der vissa vägar och det i Brys­sel den 18 sep­tem­ber 1997 under­skrivna pro­to­kol­let avse­ende Sve­ri­ges anslut­ning till avta­let, beta­lats i annat land. Avta­let har änd­rats genom de i Brys­sel den 22 mars 2000, 21 okto­ber 2010 och 6 decem­ber 2017 under­skrivna änd­rings­pro­to­kol­len. Avta­let och pro­to­kol­len pub­li­ce­ras i Sve­ri­ges inter­na­tio­nella över­ens­kom­mel­ser (SÖ).
Lag (2019:155).

21 §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-25/ Vägav­gift ska inte beta­las för for­do­net för den tid som mot­sva­rande avgift enligt det i Brys­sel den 9 feb­ru­ari 1994 under­skrivna avta­let om uttag av en avgift för tunga for­don som använ­der vissa vägar och det i Brys­sel den 18 sep­tem­ber 1997 under­skrivna pro­to­kol­let avse­ende Sve­ri­ges anslut­ning till avta­let, beta­lats i annat land. Avta­let har änd­rats genom de i Brys­sel den 22 mars 2000, 21 okto­ber 2010, 6 decem­ber 2017 och 29 mars 2023 under­skrivna änd­rings­pro­to­kol­len. Avta­let och pro­to­kol­len pub­li­ce­ras i Sve­ri­ges inter­na­tio­nella över­ens­kom­mel­ser (SÖ). Lag (2024:292).

22 §   Beskatt­nings­myn­dig­he­ten ska efter ansö­kan besluta om åter­be­tal­ning av vägav­gift som beta­lats i Sve­rige. Vägav­gif­ten beta­las till­baka med ett belopp som mot­sva­rar avgif­ten för anta­let åter­stå­ende dagar för vilka avgift har beta­lats, räk­nat från och med den dag ansö­kan kom in.

Avgif­ten för varje åter­stå­ende dag utgör 1/360 av vägav­gif­ten för ett helt år.

Från det belopp som ska åter­be­ta­las dras en avgift på 25 euro.
Lag (2012:410).

Regle­ring av vägav­gif­ten enligt euro-​kursen

23 §    /Upp­hör att gälla U:2027-​03-26/ Vägav­gif­ten ska beta­las i svenska kro­nor. De belopp i euro som anges i 11, 17 och 22 §§ omräk­nas till svenska kro­nor för varje kalen­derår.

Omräk­ning sker enligt den kurs i svenska kro­nor av euro som gällde den första var­da­gen i okto­ber året innan och som offent­lig­görs i Euro­pe­iska uni­o­nens offi­ci­ella tid­ning. Om ett belopp som beräk­nas för ett visst år före avrund­ning avvi­ker från före­gå­ende års belopp med mindre än 5 pro­cent, ska före­gå­ende års belopp fort­sätta att gälla.

Rege­ringen fast­stäl­ler före novem­ber månads utgång de omräk­nade belopp som enligt denna lag ska tas ut under påföl­jande kalen­derår. Belop­pen avrun­das nedåt till när­maste lägre hela kron­tal. Lag (2008:478).

23 §    /Trä­der i kraft I:2027-​03-26/ Vägav­gif­ten ska beta­las i svenska kro­nor. De belopp i euro som anges i 11, 11 a, 17 och 22 §§ omräk­nas till svenska kro­nor för varje kalen­derår.

Omräk­ning sker enligt den kurs i svenska kro­nor av euro som gällde den första var­da­gen i okto­ber året innan och som offent­lig­görs i Euro­pe­iska uni­o­nens offi­ci­ella tid­ning. Om ett belopp som beräk­nas för ett visst år före avrund­ning avvi­ker från före­gå­ende års belopp med mindre än 5 pro­cent, ska före­gå­ende års belopp fort­sätta att gälla.

Rege­ringen fast­stäl­ler före novem­ber månads utgång de omräk­nade belopp som enligt denna lag ska tas ut under påföl­jande kalen­derår. Belop­pen avrun­das nedåt till när­maste lägre hela kron­tal. Lag (2024:293).

23 a §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-25/ Om resul­ta­tet av en omräk­ning enligt 23 § av ett belopp i 11 § över­sti­ger de grän­ser som gäl­ler enligt arti­kel 7a.2 första styc­ket i euro­vin­jett­di­rek­ti­vet, ska det omräk­nade belop­pet i stäl­let fast­stäl­las till det högsta belopp i svenska kro­nor som är tillå­tet enligt arti­keln.

Om resul­ta­tet av en omräk­ning enligt 23 § av ett belopp i 11 § för kol­di­ox­id­ut­släpps­klass 2-5 inne­bär en lägre pro­cen­tu­ell ned­sätt­ning än den lägsta pro­cent­sat­sen i det inter­vall i arti­kel 7ga.3 första styc­ket i euro­vin­jett­di­rek­ti­vet som är tillämp­ligt, ska det omräk­nade belop­pet i stäl­let fast­stäl­las till det högsta belopp i svenska kro­nor som är tillå­tet enligt arti­keln.

Om ett belopp ska juste­ras enligt såväl första som andra styc­ket, ska belop­pet fast­stäl­las till det lägsta av belop­pen.
Lag (2024:292).

23 a §    /Trä­der i kraft I:2027-​03-26/ Om resul­ta­tet av en omräk­ning enligt 23 § av ett belopp i 11 eller 11 a § över­sti­ger de grän­ser som gäl­ler enligt arti­kel 7a.2 första styc­ket i euro­vin­jett­di­rek­ti­vet, ska det omräk­nade belop­pet i stäl­let fast­stäl­las till det högsta belopp i svenska kro­nor som är tillå­tet enligt arti­keln.

Om resul­ta­tet av en omräk­ning enligt 23 § av ett belopp i 11 eller 11 a § för kol­di­ox­id­ut­släpps­klass 2-5 inne­bär en lägre pro­cen­tu­ell ned­sätt­ning än den lägsta pro­cent­sat­sen i det inter­vall i arti­kel 7ga.3 första styc­ket i euro­vin­jett­di­rek­ti­vet som är tillämp­ligt, ska det omräk­nade belop­pet i stäl­let fast­stäl­las till det högsta belopp i svenska kro­nor som är tillå­tet enligt arti­keln.

Om ett belopp ska juste­ras enligt såväl första som andra styc­ket, ska belop­pet fast­stäl­las till det lägsta av belop­pen.
Lag (2024:293).

Betal­ning av vägav­gift för utländska for­don

24 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela ytter­li­gare före­skrif­ter om betal­ning av vägav­gift för utländska for­don. Lag (2008:478).

Använd­nings­för­bud

25 §    /Upp­hör att gälla U:2025-​03-25/ Ett avgifts­plik­tigt for­don får inte använ­das, om före­skri­ven vägav­gift inte har beta­lats.

Första styc­ket skall inte tilläm­pas om ett betal­nings­upp­drag avse­ende vägav­gif­ten har läm­nats till en bank eller lik­nande betal­nings­för­med­lare, även om vägav­gif­ten inte har hun­nit bok­fö­ras på det sätt som före­skrivs i 15 § andra styc­ket.
Lag (2006:236).

25 §    /Trä­der i kraft I:2025-​03-25/ Ett avgifts­plik­tigt for­don får inte använ­das, om före­skri­ven vägav­gift inte har beta­lats. I fråga om till­kom­mande avgift enligt 17 b § gäl­ler detta dock först efter att den tid inom vil­ken avgif­ten skulle ha beta­lats har löpt ut.

Första styc­ket ska inte tilläm­pas om ett betal­nings­upp­drag avse­ende vägav­gif­ten har läm­nats till en bank eller lik­nande betal­nings­för­med­lare, även om vägav­gif­ten inte har hun­nit bok­fö­ras på det sätt som före­skrivs i 15 § andra styc­ket.
Lag (2024:292).

Indriv­ning av vägav­gift för svenskt for­don

26 §   Om vägav­gift inte beta­las i rätt tid skall avgif­ten läm­nas för indriv­ning. Rege­ringen får före­skriva att indriv­ning inte behö­ver begä­ras för ringa belopp. Bestäm­mel­ser om indriv­ning finns i lagen (1993:891) om indriv­ning av stat­liga ford­ringar m.m. Vid indriv­ning får verk­stäl­lig­het enligt utsök­nings­bal­ken ske.

Kon­troll­be­stäm­mel­ser

27 §   Äga­ren av ett for­don är skyl­dig att se till att for­do­net inte används i strid mot bestäm­mel­serna i denna lag eller bestäm­mel­ser som har med­de­lats med stöd av denna lag.
Lag (2008:478).

Straff­be­stäm­mel­ser m.m.

28 §   Bru­kas ett for­don i strid mot 25 §, ska en polis­man eller bil­in­spek­tör ta hand om for­do­nets regi­stre­rings­skyl­tar.

Den polis­man eller bil­in­spek­tör som har tagit hand om regi­stre­rings­skyl­tar får medge att for­do­net förs till när­maste lämp­liga avlast­nings­plats eller upp­ställ­nings­plats. Lag (2014:1414).

29 §   Äga­ren av ett for­don som bru­kas i strid mot 25 § sedan for­do­nets regi­stre­rings­skyl­tar har tagits om hand enligt 28 § döms till böter eller fäng­else i högst sex måna­der, om han upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het har under­lå­tit att göra vad som har ankom­mit på honom för att hindra att for­do­net bru­ka­des.

Äga­ren av ett for­don som på annat sätt bru­kas i strid mot 25 §, döms till pen­ning­bö­ter, om han upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het under­lå­tit att göra vad som ankom­mit på honom för att hindra att for­do­net bru­ka­des.

30 §   Den som bru­kar någon annans for­don utan lov har samma skyl­dig­he­ter som äga­ren enligt 27 § och döms i äga­rens ställe enligt 29 §. Det­samma gäl­ler den som inne­har for­do­net med nytt­jan­de­rätt och har befo­gen­het att bestämma vem som får föra for­do­net eller anli­tar någon annan förare än den äga­ren har utsett.

31 §   I de fall som avses i 29 § döms även föra­ren till samma straff, om han kände till att for­do­net inte fick bru­kas. Detta gäl­ler dock inte när for­do­net prov­körs vid kon­troll, pröv­ning, till­syn eller have­ri­un­der­sök­ning enligt 3 kap. 4 § for­donsla­gen (2002:574). Lag (2002:579).

32 §   I fråga om for­don som till­hör eller bru­kas av dödsbo, aktie­bo­lag, eko­no­misk för­e­ning eller annan juri­disk per­son, skall ansvars­be­stäm­mel­serna tilläm­pas på den eller dem som har rätt att före­träda den juri­diska per­so­nen. Om Trans­port­sty­rel­sen på begä­ran av en juri­disk per­son god­ta­git en viss fysisk per­son som bärare av äga­res ansvar, skall dock bestäm­mel­serna i stäl­let gälla denne.

Ansvars­be­stäm­mel­serna för ägare eller bru­kare av for­don som är eller bör vara regi­stre­rat i det svenska väg­tra­fik­re­gist­ret och inte är avställt skall i fråga om for­don som till­hör eller bru­kas av sta­ten eller kom­mun tilläm­pas på föra­rens när­maste för­man. Om denne har gjort vad som ankom­mer på honom för att hindra att ett brott mot lagen begås men detta ändå sker på grund av en över­ord­nads åtgärd eller vål­lande, tilläm­pas ansvars­be­stäm­mel­serna i stäl­let på den över­ord­nade.
Lag (2008:1368).

33 §   Har upp­hävts genom lag (2008:478).

34 §   Bestäm­mel­serna i skat­te­för­fa­ran­de­la­gen (2011:1244) om betal­nings­säk­ring ska tilläm­pas på avgift enligt denna lag.
Lag (2011:1389).

Över­kla­gande

35 §   I fråga om vägav­gift skall bestäm­mel­serna om över­kla­gande i 7 kap. och 8 kap. 3 § väg­tra­fikskat­te­la­gen (2006:227) gälla i tillämp­liga delar. Där­vid för­stås med

skatteperiod:                   avgiftsperiod,
efterbeskattning:               efterprövning,
skattskyldig:                   avgiftsskyldig,
skattebelopp:                   avgiftsbelopp.
Beslut enligt 22 § får inte över­kla­gas. Lag (2006:236).


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

1997:1137
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 1998.
   2. Bestäm­mel­serna i 8, 20-22 och 24-35 §§, samt bestäm­mel­serna i 5 och 9-10 §§, såvitt avser utländska for­don, tilläm­pas först från och med den 1 feb­ru­ari 1998.
   3. För svenskt for­don som är avgifts­plik­tigt vid ikraft­trä­dan­det skall den första avgifts­pe­ri­o­den vara den 1 feb­ru­ari 1998 - den 31 janu­ari 1999 och vägav­gif­ten skall beta­las senast den 20 janu­ari 1998.
   4. För svenskt for­don som blir avgifts­plik­tigt under janu­ari månad 1998 skall den första avgifts­pe­ri­o­den vara den 1 feb­ru­ari 1998 - den 31 janu­ari 1999 och vägav­gif­ten skall beta­las senast tre vec­kor efter avgifts­plik­tens inträde.
   5. För svenskt for­don för vil­ket avgifts­plikt upp­hör under janu­ari månad 1998 åter­be­ta­las erlagd vägav­gift utan avdrag av den avgift som anges i 17 §.

2000:487
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 juli 2000.
   2. Vid åter­be­tal­ning enligt 17 § tilläm­pas bestäm­mel­sen i dess äldre lydelse om avgifts­plik­ten upp­hört eller for­do­nets beskaf­fen­het änd­rats före ikraft­trä­dan­det.
   3. Bestäm­mel­sen i 17 a § tilläm­pas inte när avgifts­plikt upp­hört eller for­do­nets beskaf­fen­het änd­rats före ikraft­trä­dan­det.

2000:1431
   1. Denna lag trä­der i kraft såvitt avser 11, 17, 21, 22 och 23 §§ den dag rege­ringen bestäm­mer och i övrigt den 1 janu­ari 2001.
   2. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande i fråga om för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det.
   3. Har vägav­gift beslu­tats före ikraft­trä­dan­det enligt äldre före­skrif­ter skall skill­na­den mel­lan den beslu­tade och en ny, högre vägav­gift enligt 11 § i dess nya lydelse (till­kom­mande avgift) beta­las för tiden från och med ikraft­trä­dan­det till utgången av avgifts­pe­ri­o­den. För kalen­der­må­nad utgör avgif­ten 1/12 och för dag 1/360 av vägav­gif­ten för helt år.
   4. Den som är avgifts­skyl­dig vid ikraft­trä­dan­det skall betala till­kom­mande avgift.
   5. Till­kom­mande avgift skall beta­las senast en månad efter ikraft­trä­dan­det.
   6. Till­kom­mande avgift som under­sti­ger 300 kro­nor behö­ver inte beta­las.
   7. Bru­kan­de­för­bu­det i 25 § skall för till­kom­mande avgift gälla först efter sista betal­nings­dag.

2003:550
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2004.
   2. Äldre bestäm­mel­ser tilläm­pas i de fall 11 § för­måns­rättsla­gen (1970:979), i sin lydelse enligt lagen (1975:1248) om änd­ring i nämnda lag, tilläm­pas.

2006:236

Denna lag trä­der i kraft den 1 maj 2006. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande för för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det.

2008:478

Denna lag trä­der i kraft den dag rege­ringen bestäm­mer. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande i fråga om för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det.

2011:1389
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2012.
   2. Äldre bestäm­mel­ser gäl­ler fort­fa­rande för för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det.

2012:410
   1. Denna lag trä­der i kraft den dag rege­ringen bestäm­mer.
   2. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande i fråga om för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det.

2019:155
   1. Denna lag trä­der i kraft den dag som rege­ringen bestäm­mer.
   2. Äldre bestäm­mel­ser gäl­ler fort­fa­rande för för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det.
   3. Om lagen trä­der i kraft före den 1 janu­ari 2020 gäl­ler för utsläpps­klass EURO V från ikraft­trä­dan­det och till utgången av 2019 äldre bestäm­mel­ser om avgift per år, månad och vecka. Dessa bestäm­mel­ser ska för samma period tilläm­pas också i fråga om EEV-​fordon som avses i 11 § tredje styc­ket i nya lydel­sen.
   4. De belopp i euro som anges i 11 § i den nya lydel­sen ska räk­nas om till svenska kro­nor. Vid omräk­ningen ska den kurs i svenska kro­nor av euro som avses i 23 § använ­das och avrund­ning ska ske nedåt till när­maste lägre hela kron­tal. De omräk­nade belop­pen fast­ställs av rege­ringen inför ikraft­trä­dan­det och gäl­ler till utgången av det kalen­derår ikraft­trä­dan­det sker.
   5. Har en vägav­gift beslu­tats före ikraft­trä­dan­det enligt äldre bestäm­mel­ser ska skill­na­den mel­lan den beslu­tade vägav­gif­ten och en ny, högre vägav­gift enligt 11 § i den nya lydel­sen (till­kom­mande avgift) beta­las för tiden från och med ikraft­trä­dan­det till utgången av avgifts­pe­ri­o­den. För kalen­der­må­nad utgör avgif­ten 1/12 och för dag 1/360 av vägav­gif­ten för helt år.
   6. Den som är avgifts­skyl­dig vid ikraft­trä­dan­det ska betala en till­kom­mande avgift.
   7. En till­kom­mande avgift ska beta­las senast en månad efter ikraft­trä­dan­det.
   8. En till­kom­mande avgift som under­sti­ger 300 kro­nor behö­ver inte beta­las.
   9. Använd­nings­för­bu­det i 25 § ska tilläm­pas först efter den sista betal­nings­da­gen för en till­kom­mande avgift.

2024:292
   1. Denna lag trä­der i kraft den dag som rege­ringen bestäm­mer.
   2. Äldre bestäm­mel­ser gäl­ler fort­fa­rande för för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det.
   3. För for­don som till­hör en for­dons­grupp eller under­grupp av for­don som inte omfat­tas av arti­kel 2.1 a-d i Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2019/1242 av den 20 juni 2019 om fast­stäl­lande av nor­mer för kol­di­ox­id­ut­släpp från nya tunga for­don och om änd­ring av Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och rådets direk­tiv 96/53/EG, i den ursprung­liga lydel­sen, tilläm­pas avgift för kol­di­ox­id­ut­släpps­klass 2 och 3 från och med den dag då en utsläpps­minsk­nings­kurva för den grupp eller under­grupp som for­do­net till­hör har fast­ställts genom änd­ring av för­ord­ning (EU) 2019/1242 och trätt i kraft.
   4. För for­don som till­hör en for­dons­grupp eller under­grupp av for­don som inte omfat­tas av arti­kel 2.1 a-d i för­ord­ning (EU) 2019/1242, i den ursprung­liga lydel­sen, tilläm­pas avgift för kol­di­ox­id­ut­släpps­klass 4 första gången tre år efter att refe­rens­vär­den för kol­di­ox­id­ut­släpp för den grupp eller under­grupp som for­do­net till­hör har fast­ställts i en genom­fö­ran­de­akt som har anta­gits med stöd av arti­kel 7ga.7 i euro­vin­jett­di­rek­ti­vet, eller från det tidi­gare datum som bestäms av rege­ringen.
   5. De belopp i euro som anges i 11 § i den nya lydel­sen ska räk­nas om till svenska kro­nor. Vid omräk­ningen ska den kurs i svenska kro­nor av euro som avses i 23 § använ­das och avrund­ning ska ske nedåt till när­maste lägre hela kron­tal. Vid behov ska sådan juste­ring av det omräk­nade belop­pet som föl­jer av 23 a § göras. De omräk­nade belop­pen fast­ställs av rege­ringen inför ikraft­trä­dan­det och gäl­ler till utgången av det kalen­derår ikraft­trä­dan­det sker.
   6. Har en vägav­gift beslu­tats före ikraft­trä­dan­det ska mel­lan­skill­na­den mel­lan den beslu­tade vägav­gif­ten och en ny högre vägav­gift respek­tive en ny lägre avgift enligt 11 § i den nya lydel­sen beta­las eller åter­be­ta­las för tiden från ikraft­trä­dan­det till utgången av avgifts­pe­ri­o­den. Varje kalen­der­må­nad ska anses utgöra 1/12 och varje dag 1/360 av ett helt år.
   7. Mel­lan­skill­na­den ska beta­las av, eller åter­be­ta­las till, den som är avgifts­skyl­dig vid ikraft­trä­dan­det.
   8. Mel­lan­skill­na­den behö­ver inte åter­be­ta­las om den under­sti­ger 50 kro­nor.
   9. Om mel­lan­skill­na­den ska åter­be­ta­las och den vägav­gift som beslu­ta­des enligt 11 § i den äldre lydel­sen ännu inte har beta­lats, får vägav­gif­ten sät­tas ned i stäl­let för att mel­lan­skill­na­den åter­be­ta­las. Beslut om ned­sätt­ning fat­tas genom auto­ma­ti­se­rad behand­ling med stöd av upp­gif­ter i väg­tra­fik­re­gist­ret.
   10. Mel­lan­skill­na­den ska beta­las senast 30 dagar efter ikraft­trä­dan­det.
   11. Mel­lan­skill­na­den behö­ver inte beta­las om den under­sti­ger 300 kro­nor.
   12. För­bu­det mot att använda ett avgifts­plik­tigt for­don i 25 § i den nya lydel­sen ska för mel­lan­skill­na­den tilläm­pas först efter den sista betal­nings­da­gen.

2024:293
   1. Denna lag trä­der i kraft den dag som rege­ringen bestäm­mer.
   2. Äldre bestäm­mel­ser gäl­ler fort­fa­rande för för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det.
   3. För for­don som till­hör en for­dons­grupp eller under­grupp av for­don som inte omfat­tas av arti­kel 2.1 a-d i Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2019/1242 av den 20 juni 2019 om fast­stäl­lande av nor­mer för kol­di­ox­id­ut­släpp från nya tunga for­don och om änd­ring av Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och rådets direk­tiv 96/53/EG, i den ursprung­liga lydel­sen, tilläm­pas avgift för kol­di­ox­id­ut­släpps­klass 2 och 3 från och med den dag då en utsläpps­minsk­nings­kurva för den grupp eller under­grupp som for­do­net till­hör har fast­ställts genom änd­ring av för­ord­ning (EU) 2019/1242 och trätt i kraft.
   4. För for­don som till­hör en for­dons­grupp eller under­grupp av for­don som inte omfat­tas av arti­kel 2.1 a-d i för­ord­ning (EU) 2019/1242, i den ursprung­liga lydel­sen, tilläm­pas avgift för kol­di­ox­id­ut­släpps­klass 4 första gången tre år efter att refe­rens­vär­den för kol­di­ox­id­ut­släpp för den grupp eller under­grupp som for­do­net till­hör har fast­ställts i en genom­fö­ran­de­akt som har anta­gits med stöd av arti­kel 7ga.7 i euro­vin­jett­di­rek­ti­vet, eller från det tidi­gare datum som bestäms av rege­ringen.
   5. De belopp i euro som anges i 11 a § ska räk­nas om till svenska kro­nor. Vid omräk­ningen ska den kurs i svenska kro­nor av euro som avses i 23 § i den nya lydel­sen använ­das och avrund­ning ska ske nedåt till när­maste lägre hela kron­tal. Vid behov ska sådan juste­ring av det omräk­nade belop­pet som föl­jer av 23 a § i den nya lydel­sen göras. De omräk­nade belop­pen fast­ställs av rege­ringen inför ikraft­trä­dan­det och gäl­ler till utgången av det kalen­derår ikraft­trä­dan­det sker.
   6. För svenskt for­don som vägav­gift ska beta­las för enligt 11 a § vid ikraft­trä­dan­det påbör­jas den första avgifts­pe­ri­o­den samma dag som ikraft­trä­dan­det. Vägav­gift för sådant for­don ska beta­las senast 30 dagar efter ikraft­trä­dan­det. Vägav­gif­ten ska beta­las av den som är avgifts­skyl­dig vid ikraft­trä­dan­det.
   7. För­bu­det mot att använda ett avgifts­plik­tigt for­don i 25 § ska tilläm­pas först efter den sista betal­nings­da­gen för avgift som ska beta­las enligt 11 a § vid ikraft­trä­dan­det.

Bilaga 1 till lagen (1997:1137) om vägav­gift för vissa tunga for­don.

Kar­torna är inte med.

Väg     Från                            Till
nr

E 4     Uppsala (Gnista trafikplats)    Finska gränsen
E 10    Töre                            Norska gränsen
E 12    Holmsund                        Norska gränsen
E 14    Sundsvall                       Norska gränsen
E 22    Karlskrona (Vedeby trafikplats) Norrköping (Skälvs
tra­fik­plats)
E 65    Svedala (Svedala trafikplats)   Ystad (hamnen)