SFS 2012:679 Lag om ändring i lagen (1998:506) om punktskattekontroll av transporter m.m. av alkoholvaror, tobaksvaror och energiprodukter

120679.PDF

Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.

background image

1

Svensk författningssamling

Lag
om ändring i lagen (1998:506) om
punktskattekontroll av transporter m.m. av
alkoholvaror, tobaksvaror och energiprodukter

;

utfärdad den 15 november 2012.

Enligt riksdagens beslut

1 föreskrivs i fråga om lagen (1998:506) om

punktskattekontroll av transporter m.m. av alkoholvaror, tobaksvaror och
energiprodukter

dels att 1 kap. 5 a och 6 §§, 2 kap. 1–3 och 6–8 §§ samt 4 kap. 1 och 2 §§

ska ha följande lydelse,

dels att det i lagen ska införas en ny paragraf, 2 kap. 1 b §, av följande

lydelse.

1 kap.

5 a §

2

I fall då de regler om elektroniska administrativa dokument, admi-

nistrativa referenskoder, ersättningsdokument, förenklade ledsagardokument
och säkerhet som föreskrivs i lagen (1994:1563) om tobaksskatt, lagen
(1994:1564) om alkoholskatt och lagen (1994:1776) om skatt på energi inte
är tillämpliga gäller i stället andra stycket för flyttningar av punktskatteplik-
tiga varor.

Varorna ska under flyttning omfattas och åtföljas av dokument i den

utsträckning som följer av artikel 21, 24 eller 34 i det direktiv som anges i
1 §. När varorna omfattas av ett elektroniskt administrativt dokument enligt
artikel 21 i samma direktiv, ska de åtföljas av en sådan administrativ refe-
renskod som avses i artikel 21.6 i direktivet. Varorna ska även omfattas av
säkerhet för betalning av skatt i den utsträckning som följer av artikel 18, 34
eller 36 i direktivet.

6 §

3

En punktskattepliktig vara får flyttas endast om de krav i fråga om

elektroniskt administrativt dokument, administrativ referenskod, ersättnings-
dokument, förenklat ledsagardokument, säkerhet och anmälningsskyldighet
är uppfyllda som följer av de lagar som anges i 2 § eller av bestämmelser
som avses i 5 a §.

En flyttning av punktskattepliktiga varor anses inte ha skett i strid med

första stycket om det elektroniska administrativa dokument avseende flytt-

1 Prop. 2011/12:155, bet. 2012/13:SkU2, rskr. 2012/13:5.

2 Senaste lydelse 2009:1507. Ändringen innebär bl.a. att tredje stycket upphävs.

3 Senaste lydelse 2009:1507.

SFS 2012:679

Utkom från trycket
den 30 november 2012

background image

2

SFS 2012:679

ningen, det ersättningsdokument eller förenklat ledsagardokument som åt-
följer varorna, innehåller endast smärre brister.

Första stycket gäller inte punktskattepliktiga varor som återutförs enligt

2 kap. 16 § tredje stycket eller 16 a § andra stycket, 3 kap. 1 § femte stycket
eller 17 a § andra stycket lagen (1996:701) om Tullverkets befogenheter vid
Sveriges gräns mot ett annat land inom Europeiska unionen.

2 kap.

1 §

4

Tullverket får i fråga om punktskattepliktiga varor i vägtransporter

som är eller kan antas vara omfattade av 1 kap. 6 § kontrollera att varorna
transporteras i enlighet med den bestämmelsen (transportkontroll).

Transportkontroll får ske under pågående transport och då varor på-, av-

eller omlastas i direkt anslutning till transport. Transportkontroll får genom-
föras även på områden som inte är tillgängliga för allmänheten.

Om det kan antas att punktskattepliktiga varor förvaras i en lokal för på-,

av- eller omlastning under en pågående flyttning, får transportkontroll ge-
nomföras också i lokalen.

1 b §

Transportkontroll enligt 1 § tredje stycket får inte genomföras i

bostäder.

2 §

5

Vid transportkontroll får Tullverket undersöka transportmedel, lådor,

behållare eller andra utrymmen i transportmedel, containrar eller tankar där
punktskattepliktiga varor kan förvaras under transport. Vid transport-
kontroll i lokal får även utrymmen i lokalen där punktskattepliktiga varor
förvaras eller kan antas förvaras undersökas. Verket får också undersöka och
ta prov på varor som påträffas.

Tullverket får vidare eftersöka och granska administrativa referenskoder,

ersättningsdokument, förenklade ledsagardokument och andra handlingar
som kan vara av betydelse för beskattningen. Vid transportkontroll i lokal
får dock inte utrymmen i lokalen undersökas i syfte att söka efter handlingar
av angivet slag.

Tullverket får även härleda den administrativa referenskoden till ett elek-

troniskt administrativt dokument och granska det dokumentet. Verket får vid
granskningen använda tekniska hjälpmedel som finns i transportmedlet eller
lokalen.

3 §

6

Vid genomförande av transportkontroll får Tullverket

1. öppna transportmedel, containrar och andra utrymmen som är låsta eller

har tillslutits på annat sätt,

2. bereda sig tillträde till områden som inte är tillgängliga för allmänhe-

ten, och

3. försegla transportmedel, containrar och andra utrymmen samt spärra av

områden som inte är tillgängliga för allmänheten.

Polisen ska lämna den handräckning som behövs för kontrollen.

4 Senaste lydelse 2008:1321.

5 Senaste lydelse 2009:1507.

6 Senaste lydelse 2008:1321.

background image

3

SFS 2012:679

Vid transportkontroll av sådan transport som avses i 1 a § gäller inte be-

stämmelserna i första stycket 2 och 3.

Vid transportkontroll i lokal enligt 1 § tredje stycket gäller första stycket 1

och 3 inte Tullverkets tillträde till lokalen eller utrymmen i lokalen.

6 §

7

Förare är skyldiga att se till att administrativ referenskod, ersätt-nings-

dokument och förenklat ledsagardokument följer med transporten i enlighet
med 1 kap. 6 §. Vid en transportkontroll ska föraren tillhandahålla Tullver-
ket tillgängliga administrativa referenskoder, ersättningsdokument och för-
enklade ledsagardokument.

Om punktskattepliktiga varor under pågående flyttning förvaras i en lokal

för på-, av- eller omlastning, är den som äger lokalen eller, om lokalen är
upplåten till någon annan, den som innehar nyttjanderätt till lokalen skyldig
att se till att de handlingar som anges i första stycket följer med varorna samt
att dessa vid transportkontroll tillhandahålls Tullverket.

7 §

8

Förare eller ägare till varor som ska kontrolleras ska vid transportkon-

troll

1. ge Tullverket möjlighet att undersöka varorna och transportmedlen och

utan kostnad tillhandahålla varuprov, och

2. svara för den transport som behövs för kontrollen samt ansvara för upp-

packning och återinpackning av varorna.

Vid transportkontroll enligt 1 § tredje stycket ska den som äger lokalen el-

ler, om lokalen är upplåten till någon annan, den som innehar nyttjanderätt
till lokalen se till att Tullverket får tillträde till lokalen samt svara för att de i
första stycket angivna skyldigheterna uppfylls beträffande sådana varor som
avses i 6 § andra stycket.

Skyldighet enligt första stycket 1 gäller endast i den utsträckning som en-

skilda förfogar över det som ska undersökas.

Den som åsidosätter sin skyldighet enligt första eller andra stycket ska er-

sätta staten för dess kostnader på grund av detta. Ersättningsskyldigheten ska
efterges helt eller delvis om det framstår som oskäligt att ta ut ersättning.

8 §

9

En transportkontroll får inte pågå längre än sex timmar eller, i fall som

avses i 1 a §, längre än fyra timmar. Om den som har skyldigheter enligt 6
eller 7 § inte fullgör dem, får kontrollen pågå under längre tid, dock högst
tolv timmar eller, i fall som avses i 1 a §, högst åtta timmar.

4 kap.

1 §

10

En särskild avgift (transporttillägg) ska påföras en avsändande upp-

lagshavare eller registrerad avsändare om

1. administrativ referenskod eller ersättningsdokument inte följer med

transporten i den utsträckning som följer av 1 kap. 6 §, eller

2. säkerhet inte ställts för transporten i den utsträckning som följer av

1 kap. 6 §.

7 Senaste lydelse 2009:1507.

8 Senaste lydelse 1999:438.

9 Senaste lydelse 2008:1321.

10 Senaste lydelse 2011:290.

background image

4

SFS 2012:679

Karnov Group Sweden AB, tel. 08-587 671 00

Edita Västra Aros, Västerås 2012

Transporttillägg ska påföras en
1. skattskyldig om anmälningsskyldighet eller skyldighet att ställa säker-

het som följer av 17 § lagen (1994:1563) om tobaksskatt, 16 § lagen
(1994:1564) om alkoholskatt eller 4 kap. 11 § lagen (1994:1776) om skatt på
energi inte iakttagits, eller

2. säljare som vid distansförsäljning enligt 16 eller 16 b § lagen om

tobaksskatt, 15 eller 15 b § lagen om alkoholskatt eller 4 kap. 9 eller 9 b §
lagen om skatt på energi inte ställt säkerhet på föreskrivet sätt.

Transporttillägg ska påföras en förare som inte har med sig föreskrivet

förenklat ledsagardokument vid flyttning av punktskattepliktiga varor som
beskattats i ett annat EU-land.

Transporttillägg ska påföras den som äger eller, om en sådan lokal är upp-

låten till någon annan, den som innehar nyttjanderätt till lokal där punktskat-
tepliktiga varor förvaras för på-, av- eller omlastning under en pågående
flyttning, om föreskrivet förenklat ledsagardokument vid flyttning av punkt-
skattepliktiga varor som beskattats i ett annat EU-land inte tillhandahålls vid
transportkontrollen.

Transporttillägget är tjugo procent av de punktskatter som belöper på eller

kan antas belöpa på de varor för vilka bestämmelserna i första, andra, tredje
eller fjärde stycket inte iakttagits.

2 §

11

Ett transporttillägg som beslutats enligt 1 § första stycket 1, tredje

eller fjärde stycket ska undanröjas, om den som beslutet gäller kommer in
med föreskrivna dokument inom en månad från dagen för beslutet.

Ett transporttillägg som påförts med stöd av 1 § andra stycket ska undan-

röjas om det i ett ärende eller mål om skatt enligt denna lag, skatteförfaran-
delagen (2011:1244), lagen (1994:1563) om tobaksskatt, lagen (1994:1564)
om alkoholskatt eller lagen (1994:1776) om skatt på energi konstateras att
den som påförts tillägget inte är skattskyldig.

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2013. Äldre bestämmelser gäller

fortfarande för sådana transportkontroller som har beslutats före ikraftträ-
dandet.

På regeringens vägnar

PETER NORMAN

Monica Falck
(Finansdepartementet)

11 Senaste lydelse 2011:1255.

JP Infonets skatterättsliga tjänster

JP Infonets skatterättsliga tjänster

Arbetar du med skatterätt? JP Infonets tjänster ger dig ett utmärkt stöd i ditt arbete. Vi ger dig ständigt tillgång till alla nya avgöranden, lagändringar och ställningstaganden. Du kan också ta del av referat och expertanalyser, som kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete. Se allt inom skatterätt.