SFS 2022:1687 Lag om ändring i lagen (2012:843) om administrativt samarbete inom Europeiska unionen i fråga om beskattning

SFS2022-1687.pdf

Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.

background image

1

1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0

Svensk författningssamling

Lag

om ändring i lagen (2012:843) om administrativt

samarbete inom Europeiska unionen i fråga om

beskattning

Utfärdad den 1 december 2022

Enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 i fråga om lagen (2012:843) om
administrativt samarbete inom Europeiska unionen i fråga om beskattning

dels att 1, 7, 12–12 b, 13, 17, 20 och 21 §§ ska ha följande lydelse,
dels att det ska införas åtta nya paragrafer, 17 a–17 f, 22 b och 22 c §§,

och närmast före 17 c § en ny rubrik av följande lydelse.

1 §3 Denna lag gäller för sådant samarbete mellan Sverige och en annan
medlemsstat i Europeiska unionen som avses i rådets direktiv 2011/16/EU
av den 15 februari 2011 om administrativt samarbete i fråga om beskattning.

Vid utbyte av upplysningar om finansiella konton enligt artikel 8.3a i

rådets direktiv 2011/16/EU av den 15 februari 2011 om administrativt
samarbete i fråga om beskattning, i lydelsen enligt direktiv 2014/107/EU,
tillämpas även lagen (2015:912) om automatiskt utbyte av upplysningar om
finansiella konton.

Vid utbyte av upplysningar om inkomster från digitala plattformar enligt

artikel 8ac i rådets direktiv 2011/16/EU av den 15 februari 2011 om
administrativt samarbete i fråga om beskattning, i lydelsen enligt direktiv
(EU) 2021/514, tillämpas lagen (2022:1682) om automatiskt utbyte av
upplysningar om inkomster genom digitala plattformar.

7 §4 I denna lag avses med

behörig myndighet: den myndighet i en medlemsstat som har utsetts som

sådan av medlemsstaten eller ett centralt kontaktkontor, ett kontaktorgan
eller en behörig tjänsteman som agerar på det sätt som avses i direktiv
2011/16/EU,

centralt kontaktkontor: det kontor som har utsetts som sådant och som har

huvudansvaret för kontakterna med andra medlemsstater när det gäller
administrativt samarbete,

kontaktorgan: varje annat kontor än det centrala kontaktkontoret som har

utsetts som sådant för att direkt utbyta upplysningar enligt denna lag,

behörig tjänsteman: varje tjänsteman som har fått behörighet att direkt

utbyta upplysningar enligt direktivet,

1 Prop. 2022/23:6, bet. 2022/23:SkU3, rskr. 2022/23:39.
2 Jfr rådets direktiv 2011/16/EU av den 15 februari 2011 om administrativt samarbete i fråga om
beskattning, i lydelsen enligt rådets direktiv (EU) 2021/514.
3 Senaste lydelse 2015:919.
4 Senaste lydelse 2016:1229.

SFS

2022:1687

Publicerad
den

7 december 2022

background image

SFS

2022:1687

2

begärande myndighet: det centrala kontaktkontoret, ett kontaktorgan eller

en behörig tjänsteman i en medlemsstat som begär bistånd på den behöriga
myndighetens vägnar,

utredning: varje kontroll, utredning och annan åtgärd som medlems-

staterna genomför för att fullgöra sina skyldigheter att sörja för en korrekt
tillämpning av skattelagstiftningen,

utbyte av upplysningar på begäran: utbyte av upplysningar baserat på en

begäran som en begärande medlemsstat lämnar till en anmodad medlemsstat
avseende ett specifikt fall,

automatiskt utbyte: systematisk överföring av på förhand bestämda

upplysningar, utan föregående begäran, med i förväg fastställda regelbundna
intervaller,

utbyte utan föregående begäran: lämnande av upplysningar till en annan

medlemsstat, vid vilken tidpunkt som helst och utan föregående begäran,

person:
– fysisk person,
– juridisk person,
– om gällande lagstiftning medger det, en sammanslutning av personer

som har befogenhet att utföra rättshandlingar men som inte har en juridisk
persons rättsliga ställning, eller

– varje annan juridisk konstruktion, oavsett slag eller form, och oberoende

av om den har status som juridisk person, som äger eller förvaltar tillgångar,
inklusive inkomster som härrör därifrån, som omfattas av en skatt som denna
lag gäller för,

gemensam revision: en administrativ utredning som utförs gemensamt av

de behöriga myndigheterna i två eller flera medlemsstater, och som är
kopplad till en eller flera personer som är av gemensamt eller
kompletterande intresse för de behöriga myndigheterna i de medlems-
staterna,

uppgiftsincident: en säkerhetsöverträdelse som leder till förstöring, förlust

eller ändring eller olämplig eller obehörig åtkomst till, utlämning eller
användning av uppgifter, inbegripet men inte begränsat till personuppgifter
som överförts, lagrats eller på annat sätt behandlats, till följd av avsiktliga
olagliga handlingar, försumlighet eller olycka och som kan röra uppgifters
konfidentialitet, tillgänglighet och integritet,

på elektronisk väg: med hjälp av elektronisk utrustning för behandling,

inbegripet digital signalkomprimering, och lagring av uppgifter via kabel,
radio, optisk teknik eller andra elektromagnetiska medel,

CCN-nätet: den gemensamma plattform som bygger på gemensamma

kommunikationsnätet (CCN) och som Europeiska unionen har utformat för
att säkerställa all överföring på elektronisk väg mellan behöriga
myndigheter på området för tull och beskattning.

12 §5 Skatteverket ska till varje annan medlemsstats behöriga myndighet
genom automatiskt utbyte överföra upplysningar som verket tagit emot i
form av kontrolluppgifter eller motsvarande uppgifter och uppgifter i
inkomstdeklarationer och som avser personer hemmahörande i den andra
medlemsstaten när det gäller

1. inkomster från anställning,
2. styrelsearvoden,
3. livförsäkringsprodukter som inte omfattas av

5 Senaste lydelse 2015:919.

background image

SFS

2022:1687

3

a) andra unionsrättsakter, om utbyte av upplysningar och andra liknande

åtgärder, än rådets direktiv 2011/16/EU, eller

b) lagen (2015:912) om automatiskt utbyte av upplysningar om

finansiella konton,

4. pensioner,
5. ägande av och inkomster från fastighet, och
6. royaltyer.
Upplysningarna ska överföras minst en gång om året.

12 a §6 Skatteverket ska till varje annan medlemsstats behöriga myndighet
och till Europeiska kommissionen genom automatiskt utbyte lämna upp-
lysningar om förhandsbesked i gränsöverskridande skattefrågor och
förhandsbesked om prissättning i den omfattning som framgår av 12 b och
12 c §§. Detta gäller dock inte förhandsbesked i gränsöverskridande
skattefrågor som uteslutande avser och omfattar en eller flera fysiska
personers skatteärenden.

Upplysningarna ska lämnas snarast men senast inom tre månader efter

utgången av det kalenderhalvår då förhandsbeskedet utfärdats, ändrats eller
förnyats.

Förhandsbesked enligt lagen (1998:189) om förhandsbesked i skatte-

frågor ska vid tillämpning av denna lag anses ha utfärdats, ändrats eller
förnyats när beskedet fått laga kraft.

12 b §7 De upplysningar som Skatteverket ska lämna enligt 12 a § är
följande:

1. identiteten på personen, med undantag för fysiska personer, som fått

förhandsbeskedet och när det är lämpligt, även identiteten på gruppen av
personer som personen tillhör,

2. en sammanfattning av förhandsbeskedet,
3. datum för utfärdandet, ändringen eller förnyelsen av förhandsbeskedet,
4. i förekommande fall giltighetsperiod för förhandsbeskedet,
5. typ av förhandsbesked,
6. i förekommande fall transaktionens eller transaktionernas belopps-

mässiga omfattning,

7. andra medlemsstater som sannolikt kommer att beröras av förhands-

beskedet,

8. andra personer, med undantag för fysiska personer, som sannolikt

kommer att beröras av förhandsbeskedet i andra medlemsstater,

9. huruvida uppgifterna som lämnats är hämtade från ett förhandsbesked

eller från en ansökan om förhandsbesked om prissättning, och

10. andra upplysningar som kan hjälpa den behöriga myndigheten vid

bedömningen av en potentiell skatterisk.

Om förhandsbeskedet avser prissättning ska upplysningar även lämnas

om

1. kriterierna för att fastställa internprissättningen, och
2. metoden som använts för att fastställa internprissättningen.
Upplysningar enligt första stycket 1, 2 och 8 samt andra stycket 1 ska inte

lämnas till Europeiska kommissionen.

6 Senaste lydelse 2016:1229.
7 Senaste lydelse 2016:1229.

background image

SFS

2022:1687

4

13 §8 Om en behörig myndighet i en annan medlemsstat har meddelat att
den inte önskar få vissa upplysningar enligt 12 § första stycket, ska
Skatteverket inte överföra sådana upplysningar till den medlemsstaten.

Skatteverket ska inte lämna upplysningar enligt 12 b § första stycket 2,

12 c § tredje stycket 2 och enligt 12 d § om uppgifter som avses i 33 b kap.
16 § första stycket 3 skatteförfarandelagen (2011:1244), om utlämnandet

1. kan leda till att en affärshemlighet, företagshemlighet, yrkeshemlighet

eller ett i näringsverksamhet använt förfaringssätt röjs, eller

2. skulle strida mot allmänna hänsyn.

17 § Skatteverket får, på begäran av en annan behörig myndighet inom
Europeiska unionen, tillåta att tjänstemän som bemyndigats av den myndig-
heten, i enlighet med de villkor som Skatteverket bestämmer,

1. närvarar vid de kontor där Skatteverket utför sina arbetsuppgifter,
2. närvarar vid de administrativa utredningar som utförs i Sverige, och
3. deltar, när så är lämpligt, via elektroniska kommunikationsmedel i de

administrativa utredningar som utförs av Skatteverket.

17 a § Skatteverket får begära att tjänstemän som bemyndigats av verket,
i enlighet med de villkor som den behöriga myndigheten i den anmodade
medlemsstaten bestämmer,

1. närvarar vid de kontor där förvaltningsmyndigheterna i den anmodade

medlemsstaten utför sina arbetsuppgifter,

2. närvarar vid de administrativa utredningar som utförs på den anmodade

medlemsstatens territorium, och

3. deltar, när så är lämpligt, via elektroniska kommunikationsmedel i de

administrativa utredningar som utförs av den anmodade medlemsstaten.

17 b § Om tjänstemän vid den begärande myndigheten är närvarande
under administrativa utredningar eller deltar i administrativa utredningar via
elektroniska kommunikationsmedel, får de ställa frågor till personer och
granska handlingar med förbehåll för de förfaranderegler som fastställts av
den anmodade medlemsstaten.

Gemensamma revisioner

17 c § Skatteverket får begära att en behörig myndighet i en eller flera
andra medlemsstater ska utföra en gemensam revision i en eller flera
medlemsstater tillsammans med Skatteverket.

17 d § Om Skatteverket tar emot en begäran om gemensam revision i en
eller flera medlemsstater från en behörig myndighet i en eller flera andra
medlemsstater, ska Skatteverket besvara begäran inom 60 dagar från
mottagandet. Skatteverket får avslå en sådan begäran om det finns skäl för
det.

17 e § Skatteverket och den eller de övriga behöriga myndigheter som
deltar i revisionen ska i förväg komma överens om på vilket sätt revisionen
ska genomföras. En aktivitet vid en gemensam revision ska ske i enlighet
med lagstiftningen och förfarandekraven i den medlemsstat där aktiviteten
äger rum.

8 Senaste lydelse 2020:438. Ändringen innebär att första stycket tas bort.

background image

SFS

2022:1687

5

Tjänstemän från en annan behörig myndighet som deltar i en revision i

Sverige ska ha samma rättigheter och skyldigheter som gäller för
Skatteverkets tjänstemän vid en revision som genomförs i Sverige.

Tjänstemän från Skatteverket som deltar i en revision i en eller flera andra

medlemsstater ska följa gällande lagstiftning i den medlemsstat där
aktiviteten äger rum. De får dock inte utöva några befogenheter som de inte
har enligt svensk lagstiftning.

17 f § Om en aktivitet vid den gemensamma revisionen äger rum i
Sverige, ska Skatteverket utse en företrädare med ansvar för att övervaka
och samordna den gemensamma revisionen i Sverige. Skatteverket ska, i
enlighet med bestämmelserna i 17 e §, tillåta att tjänstemän från en behörig
myndighet i en annan medlemsstat som deltar i aktiviteter i Sverige i en
gemensam revision, i enlighet med de förfaranderegler som fastställts, kan
ställa frågor till personer och granska handlingar tillsammans med
tjänstemännen från Skatteverket.

20 § Upplysningar som Skatteverket tar emot från en myndighet i en
annan medlemsstat får användas för beskattningsändamål i fråga om de
skatter som denna lag gäller för samt mervärdesskatt och andra indirekta
skatter. De får också användas för fastställande och uppbörd av andra skatter
och avgifter som omfattas av lagen (2011:1537) om bistånd med indrivning
av skatter och avgifter inom Europeiska unionen eller för fastställande och
uppbörd av socialavgifter. De får dessutom användas i samband med
rättsliga och administrativa förfaranden som kan leda till påföljd och som
inletts på grund av överträdelse av skattelagstiftningen.

Upplysningarna får inte användas för andra ändamål än de som anges i

första stycket utan att den myndighet som tillhandahåller upplysningarna
tillåter det. Om upplysningarna ursprungligen härrör från en myndighet i en
tredje medlemsstat, kan sådant tillstånd endast beviljas av den myndigheten.
Tillstånd krävs dock inte för att upplysningar, rapporter, redogörelser och
andra dokument eller vidimerade kopior av eller utdrag ur sådana ska få
åberopas eller användas som bevisning.

Skatteverket får använda upplysningar som det fått från en behörig

myndighet i en annan medlemsstat för ändamål som den andra behöriga
myndigheten har uppgett i en förteckning och meddelat att den tillåter
användning för, utan att tillåtelse enligt andra stycket behövs.

En svensk myndighet ska följa de villkor som gäller för användningen av

upplysningarna enligt denna paragraf, oavsett vad som annars är föreskrivet
i lag eller annan författning.

21 § Skatteverket ska tillåta att upplysningar som verket tillhandahåller en
myndighet i en annan medlemsstat får användas i den andra medlemsstaten
för andra ändamål än sådana som avses i 20 § första stycket, om de får
användas för liknande ändamål enligt svensk lag.

Skatteverket får till de behöriga myndigheterna i samtliga övriga

medlemsstater lämna en förteckning över sådana ändamål som Skatteverket
tillåter att de andra behöriga myndigheterna använder upplysningarna för.

Om Skatteverket anser att upplysningar som verket har tagit emot från en

myndighet i en annan medlemsstat sannolikt kan vara till nytta för en tredje
medlemsstat för de ändamål som avses i 20 § första stycket, får verket
vidarebefordra dessa upplysningar till den medlemsstaten, under de villkor
som i övrigt gäller enligt denna lag. Skatteverket ska underrätta den
medlemsstat som upplysningarna härrör från om sin avsikt att vidare-

background image

SFS

2022:1687

6

befordra uppgifterna till en tredje medlemsstat. Den medlemsstat som
upplysningarna härrör från kan motsätta sig ett sådant utbyte av uppgifter
inom tio arbetsdagar från den dag då den tog emot underrättelsen.

22 b § Om en uppgiftsincident har inträffat i Sverige ska Skatteverket utan
dröjsmål rapportera uppgiftsincidenten och eventuella efterföljande
korrigerande åtgärder till Europeiska kommissionen.

Om uppgiftsincidenten inte omedelbart kan begränsas på ett lämpligt sätt,

ska Skatteverket skriftligen begära hos Europeiska kommissionen att
verkets tillträde till CCN-nätet tillfälligtvis upphävs.

Skatteverket ska rapportera till Europeiska kommissionen när uppgifts-

incidenten har åtgärdats.

22 c § Skatteverket får tillfälligt och omedelbart avbryta utbytet av
upplysningar med den eller de medlemsstater där en uppgiftsincident
inträffat, genom att meddela detta skriftligen till Europeiska kommissionen
och den eller de berörda medlemsstaterna.

Om en annan medlemsstat rapporterat att en uppgiftsincident har

åtgärdats, får Skatteverket begära att Europeiska kommissionen, till-
sammans med Skatteverket eller tillsammans med Skatteverket och en eller
flera behöriga myndigheter i andra medlemsstater, ska kontrollera att
uppgiftsincidenten har åtgärdats.

Skatteverket ska återuppta utbytet av upplysningar när uppgiftsincidenten

har åtgärdats.

1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2024 i fråga om 17 c–17 f §§ och

i övrigt den 1 januari 2023.

2. Äldre föreskrifter gäller fortfarande för sådana ärenden om

administrativt samarbete som har inletts före ikraftträdandet.

På regeringens vägnar

ELISABETH SVANTESSON

Linda Bolund Thornell
(Finansdepartementet)

JP Infonets skatterättsliga tjänster

JP Infonets skatterättsliga tjänster

Arbetar du med skatterätt? JP Infonets tjänster ger dig ett utmärkt stöd i ditt arbete. Vi ger dig ständigt tillgång till alla nya avgöranden, lagändringar och ställningstaganden. Du kan också ta del av referat och expertanalyser, som kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete. Se allt inom skatterätt.