Lag (2017:1200) om skatt på flyg­re­sor. För­fatt­ningen har upp­hävts genom: SFS 2024:1138

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Upp­hävd:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2017:1200
Depar­te­ment: Finans­de­par­te­men­tet S2
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2017:1200
Depar­te­ment/myn­dig­het: Finans­de­par­te­men­tet S2
Utfär­dad: 2017-​11-30
Upp­hävd: 2025-​07-01
För­fatt­ningen har upp­hävts genom: SFS

2024:1138
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)


/Upp­hör att gälla U:2025-​07-01 genom lag (2024:1138)./ Lagens tillämp­nings­om­råde

1 §   Skatt ska beta­las till sta­ten enligt denna lag för kom­mer­si­ella flyg­re­sor och för flyg­re­sor med svenskt stats­flyg (flyg­skatt).

Uttryck i lagen

2 §   I denna lag avses med
   1. flyg­fö­re­tag:
      a) en fysisk eller juri­disk per­son som inne­har ett gil­tigt drift­till­stånd eller mot­sva­rande till­stånd som ger per­so­nen rätt att utföra kom­mer­si­ella flyg­re­sor,
      b) den som sva­rar för drif­ten av det svenska stats­fly­get,
   2. flyg­plats: ett mark- eller vat­ten­om­råde som helt eller del­vis har inrät­tats så att flyg­plan ska kunna ankomma, avgå samt röra sig på mar­ken eller vatt­net,
   3. fly­gande per­so­nal: varje per­son ombord på ett flyg­plan som
      a) fly­ger flyg­pla­net,
      b) tar hand om tek­nisk över­vak­ning, under­håll eller repa­ra­tion,
      c) är ansva­rig för säker­he­ten för pas­sa­ge­rare i kabi­nen, eller
      d) ger ser­vice till pas­sa­ge­rarna.

Skat­te­plik­tens omfatt­ning

3 §   Flyg­skatt ska beta­las för pas­sa­ge­rare som reser från en flyg­plats i Sve­rige i ett flyg­plan som är god­känt för fler än tio pas­sa­ge­rare.

Undan­tag från skat­te­plikt

4 §   Flyg­skatt ska inte beta­las för
   1. barn under två år,
   2. pas­sa­ge­rare som på grund av tek­nisk stör­ning, väder­för­hål­lan­den eller annan oför­ut­sedd hän­delse inte har nått des­ti­na­tions­flyg­plat­sen och som med­föl­jer vid en för­nyad avgång,
   3. fly­gande per­so­nal som är i tjänst under flyg­ningen,
   4. pas­sa­ge­rare som ankom­mit till en flyg­plats i Sve­rige och där­i­från fort­sät­ter flyg­re­san med samma flyg­plan (tran­sit­pas­sa­ge­rare) enligt vad som fram­går av rese­do­ku­men­ta­tio­nen, eller
   5. pas­sa­ge­rare som ankom­mit till en flyg­plats i Sve­rige och där­i­från fort­sät­ter med ett annat flyg­plan (trans­fer­pas­sa­ge­rare) om den efter­föl­jande flyg­ningen enligt vad som fram­går av rese­do­ku­men­ta­tio­nen påbör­jas inom 24 tim­mar.

Skatt­skyl­dig­het

5 §   Det flyg­fö­re­tag som utför flyg­ningen är skatt­skyl­digt.

Skatt­skyl­dig­he­tens inträde

6 §   Skyl­dig­het att betala skatt inträ­der när flyg­pla­net lyf­ter från en flyg­plats i Sve­rige.

Skat­tens stor­lek

7 §   Skat­ten ska beta­las med
   - 60 kro­nor per pas­sa­ge­rare som reser till en slut­des­ti­na­tion i ett land som anges i bilaga 1 till denna lag,
   - 250 kro­nor per pas­sa­ge­rare som reser till en slut­des­ti­na­tion i ett land som anges i bilaga 2 till denna lag, och
   - 400 kro­nor per pas­sa­ge­rare som reser till en annan slut­des­ti­na­tion.

Med slut­des­ti­na­tion avses den des­ti­na­tion som fram­går av rese­do­ku­men­ta­tio­nen.

Skat­te­om­räk­ning

8 §   För kalen­derå­ret 2019 och efter­föl­jande kalen­derår ska flyg­skatt tas ut med belopp som efter en årlig omräk­ning mot­sva­rar de i 7 § angivna skat­te­be­lop­pen mul­ti­pli­ce­rat med det jäm­fö­rel­se­tal, uttryckt i pro­cent, som anger för­hål­lan­det mel­lan det all­männa prislä­get i juni månad året när­mast före det år beräk­ningen avser och prislä­get i juni 2017.

Flyg­skat­te­be­lop­pen avrun­das till hela kro­nor.

Rege­ringen fast­stäl­ler före novem­ber månads utgång de omräk­nade skat­te­be­lopp som enligt denna para­graf ska tas ut för påföl­jande kalen­derår.

För­fa­ran­det

9 §   Bestäm­mel­ser om för­fa­ran­det vid uttag av skat­ten finns i skat­te­för­fa­ran­de­la­gen (2011:1244).


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

2024:1138
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 juli 2025.
   2. Den upp­hävda lagen gäl­ler dock fort­fa­rande i fråga om för­hål­lan­den som hän­för sig till tiden före ikraft­trä­dan­det.

Bilaga 1 till lag om skatt på flyg­re­sor

Land

Alba­nien

Andorra

Bel­gien

Bosnien och Her­ce­go­vina

Bul­ga­rien

Cypern

Dan­mark

Est­land

Fin­land

Frank­rike

Gre­kland

Irland

Island

Ita­lien

Kosovo

Kro­a­tien

Lett­land

Liech­tenstein

Litauen

Lux­em­burg

Make­do­nien

Malta

Mol­da­vien

Monaco

Mon­te­negro

Neder­län­derna

Norge

Polen

Por­tu­gal

Rumä­nien

San Marino

Schweiz

Ser­bien

Slo­va­kien

Slo­ve­nien

Spa­nien

Stor­bri­tan­nien

Sve­rige

Tjec­kien

Tur­kiet

Tyskland

Ukraina

Ungern

Vati­kan­sta­ten

Vitryss­land

Öster­rike

Bilaga 2 till lag om skatt på flyg­re­sor

Land

Afgha­nis­tan

Alge­riet

Arme­nien

Azer­bajdz­jan

Bah­rain

Bur­kina Faso

Dji­bouti

Egyp­ten

Elfen­bens­kus­ten

Eri­trea

Eti­o­pien

För­e­nade Ara­be­mi­ra­ten

Gam­bia

Geor­gien

Gui­nea

Guinea-​Bissau

Irak

Iran

Israel

Jemen

Jor­da­nien

Kanada

Kap Verde

Kazakstan

Kir­gi­zis­tan

Kuwait

Liba­non

Libyen

Mali

Mau­re­ta­nien

Marocko

Niger

Oman

Paki­stan

Pales­tina

Qatar

Ryss­land

Sau­dia­ra­bien

Sene­gal

Sudan

Syrien

Tadz­ji­kis­tan

Tchad

Tuni­sien

Turk­me­nis­tan

USA

Uzbe­kis­tan