SFS2020-437.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
svensk författningssamling
lag
om ändring i skatteförfarandelagen (2011:1244)
utfärdad den 4 juni 2020
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 i fråga om skatteförfarandelagen
(2011:1244)
dels att 1 kap. 1 §, 3 kap. 17 §, 38 kap. 1 §, 44 kap. 3 §, 52 kap. 1 §,
62 kap. 8 §, 63 kap. 1, 7 och 8 §§, 66 kap. 5 och 7 §§ och 67 kap. 12 § ska
ha följande lydelse,
dels att det ska införas två nya kapitel, 33 b kap. och 49 c kap., två nya
paragrafer, 52 kap. 8 d § och 66 kap. 24 a §, och närmast före 52 kap. 8 d §
och 66 kap. 24 a § nya rubriker av följande lydelse.
1 kap.
1 §3 i denna lag finns bestämmelser om förfarandet vid uttag av skatter
och avgifter.
innehållet i lagen är uppdelat enligt följande.
avdelning vi. kontrolluppgifter, deklarationer
och övriga uppgifter
33 a kap. – land-för-land-rapporter
33 b kap. – uppgifter om rapporteringspliktiga arrangemang
34 kap. – informationsuppgifter
avdelning xii. särskilda avgifter
49 b kap. – dokumentationsavgift
49 c kap. – rapporteringsavgift
50 kap. – kontrollavgift
3 kap.
17 §4 med särskilda avgifter avses förseningsavgift, skattetillägg,
återkallelseavgift, dokumentationsavgift, rapporteringsavgift och kontroll-
avgift.
1 prop. 2019/20:74, bet. 2019/20:sku14, rskr. 2019/20:292.
2 jfr rådets direktiv 2011/16/eu av den 15 februari 2011 om administrativt samarbete i fråga om
beskattning, i lydelsen enligt rådets direktiv (eu) 2018/822. 3 senaste lydelse 2018:2034.
4 senaste lydelse 2018:2034.
sfs 2020:437
publicerad
den 5 juni 2020
2
sfs 33 b kap. uppgifter om rapporteringspliktiga arrangemang
innehåll
1 § i detta kapitel finns bestämmelser om skyldighet att lämna uppgifter
till skatteverket om rapporteringspliktiga arrangemang. vad som utgör ett
rapporteringspliktigt arrangemang följer av lagen (2020:434) om
rapporteringspliktiga arrangemang.
bestämmelserna i kapitlet ges i följande ordning:
– syftet med uppgifter om rapporteringspliktiga arrangemang (2 §),
– definitioner och förklaringar (3–9 §§),
– vem som ska lämna uppgifter om rapporteringspliktiga arrangemang
(10–15 §§),
– vilka uppgifter som ska lämnas (16–18 §§),
– när uppgifterna ska lämnas (19–21 §§), och
– informationsskyldighet i vissa fall (22 §).
syftet med att uppgifter ska lämnas
2 § uppgifter om rapporteringspliktiga arrangemang ska lämnas som
underlag för skatteverkets utbyte av upplysningar enligt 12 d § lagen
(2012:843) om administrativt samarbete inom europeiska unionen i fråga
om beskattning.
uppgifterna ska även lämnas som underlag för skattekontroll och analys
av risker i skattesystemet.
definitioner och förklaringar
3 § definitionerna av hemvist, gränsöverskridande arrangemang, företag
och anknutna personer är desamma i detta kapitel som i lagen (2020:434)
om rapporteringspliktiga arrangemang.
medlemsstat
4 § med medlemsstat avses i detta kapitel en medlemsstat i europeiska
unionen.
person och behörig myndighet
5 § med person och behörig myndighet avses i detta kapitel detsamma
som i 7 § lagen (2012:843) om administrativt samarbete inom europeiska
unionen i fråga om beskattning.
rådgivare
6 § med rådgivare avses i detta kapitel en person som utformar,
marknadsför, organiserar eller tillhandahåller ett rapporteringspliktigt
arrangemang för genomförande, eller som har hand om genomförandet.
med rådgivare avses även en person som vet eller skäligen kan förväntas
veta att denne har åtagit sig att, direkt eller genom andra personer, bidra till
att utforma, marknadsföra, organisera eller tillhandahålla ett
rapporteringspliktigt arrangemang för genomförande, eller har hand om ett
genomförande.
2020:437
3
sfs 7 § en person ska anses som rådgivare enligt 6 § bara om denne
1. har hemvist i en medlemsstat,
2. tillhandahåller tjänster avseende arrangemanget från ett fast driftställe
i en medlemsstat,
3. är registrerad i eller lyder under lagstiftningen i en medlemsstat, eller
4. tillhör en bransch- eller yrkesorganisation för juridiska rådgivare,
skatterådgivare eller konsulter i en medlemsstat.
uppgiftsskyldig rådgivare
8 § med uppgiftsskyldig rådgivare avses i detta kapitel en rådgivare som
har sådan anknytning till sverige som avses i 7 §.
en rådgivare ska dock bara anses vara en uppgiftsskyldig rådgivare enligt
första stycket om rådgivaren inte har en starkare anknytning till någon annan
medlemsstat. anknytningens styrka avgörs i den ordning som följer av 7 §.
användare
9 § med användare avses i detta kapitel en person som
1. tillhandahålls ett rapporteringspliktigt arrangemang,
2. har ett rapporteringspliktigt arrangemang som är klart för genom-
förande, eller
3. har påbörjat genomförandet av ett rapporteringspliktigt arrangemang.
vem ska lämna uppgifter om rapporteringspliktiga arrangemang?
rådgivares uppgiftsskyldighet
10 § en uppgiftsskyldig rådgivare ska lämna uppgifter om ett
rapporteringspliktigt arrangemang till skatteverket.
11 § om en uppgiftsskyldig rådgivare har lika stark anknytning till någon
annan medlemsstat som till sverige, behöver uppgifter om ett
rapporteringspliktigt arrangemang inte lämnas till skatteverket om
motsvarande uppgifter redan har lämnats till den behöriga myndigheten i
den andra medlemsstaten. anknytningens styrka avgörs i den ordning som
följer av 7 §.
12 § en uppgiftsskyldig rådgivare behöver inte lämna uppgifter om ett
rapporteringspliktigt arrangemang till skatteverket om en annan rådgivare
redan har lämnat
1. föreskrivna uppgifter till skatteverket, eller
2. motsvarande uppgifter till en behörig myndighet i någon annan
medlemsstat.
användares uppgiftsskyldighet
13 § användaren ska lämna uppgifter om ett rapporteringspliktigt
arrangemang till skatteverket om
1. det inte finns någon rådgivare, eller
2. samtliga rådgivare är förhindrade att lämna fullständiga uppgifter om
arrangemanget enligt 16 § på grund av tystnadsplikten för advokater eller
liknande bestämmelser i någon annan medlemsstat.
2020:437
4
sfs första stycket gäller bara om användaren har anknytning till sverige och
anknytningen inte är starkare till någon annan medlemsstat. anknytningens
styrka avgörs av, i fallande ordning, medlemsstat där användaren
1. har hemvist,
2. har ett fast driftställe som gynnas av arrangemanget,
3. har inkomster eller genererar vinster, eller
4. bedriver verksamhet.
14 § om användaren är skyldig att lämna uppgifter om ett
rapporteringspliktigt arrangemang både till skatteverket och till en behörig
myndighet i någon annan medlemsstat, behöver uppgifter inte lämnas till
skatteverket om motsvarande uppgifter redan har lämnats i den andra
medlemsstaten.
15 § om det finns flera användare som enligt 13 § ska lämna uppgifter om
ett rapporteringspliktigt arrangemang, behöver andra användare än som
avses i 1 eller 2 inte lämna uppgifter om en sådan användare har lämnat
föreskrivna uppgifter till skatteverket eller motsvarande uppgifter till en
behörig myndighet i någon annan medlemsstat:
1. en användare som har kommit överens om tillhandahållandet av
arrangemanget med en rådgivare.
2. om det inte finns någon sådan uppgiftsskyldig användare som anges i
1, en användare som har hand om genomförandet av arrangemanget.
en användare som har hand om genomförandet av arrangemanget
behöver inte lämna uppgifter om en användare som avses i första stycket 1
har lämnat uppgifter på det sätt som anges i första stycket.
vilka uppgifter ska lämnas?
huvudregel
16 § följande uppgifter ska lämnas om ett rapporteringspliktigt
arrangemang:
1. nödvändiga identifikationsuppgifter, inklusive hemvist, för
a) rådgivare,
b) användare, och
c) personer som är anknutna till användaren, när dessa har betydelse för
det rapporteringspliktiga arrangemanget,
2. vilken eller vilka av bestämmelserna i 13–25 §§ lagen (2020:434) om
rapporteringspliktiga arrangemang som gör arrangemanget rapporterings-
pliktigt,
3. en sammanfattning av innehållet i arrangemanget och, om ett sådant
finns, det namn under vilket arrangemanget är allmänt känt samt en
övergripande beskrivning av relevant affärsverksamhet eller relevanta
arrangemang,
4. det datum då genomförandet av arrangemanget påbörjades eller då
arrangemanget ska genomföras,
5. uppgift om de nationella bestämmelser som utgör grunden för
arrangemanget,
6. värdet av arrangemanget,
2020:437
5
sfs 7. uppgift om den eller de medlemsstater i vilken användaren eller
användarna har hemvist och andra medlemsstater som sannolikt kommer att
beröras av arrangemanget, och
8. nödvändiga identifikationsuppgifter för varje annan person i en
medlemsstat än som avses i 1 som sannolikt kommer att beröras av
arrangemanget, samt uppgift om var varje sådan person har hemvist.
uppgifter ska även lämnas om referensnummer om ett sådant tilldelats
det rapporteringspliktiga arrangemanget av skatteverket eller en annan
medlemsstats behöriga myndighet.
17 § uppgifter enligt 16 § ska lämnas endast i den utsträckning den
uppgiftsskyldige har kännedom om eller tillgång till uppgifterna.
undantag
18 § en rådgivare ska lämna uppgifter enligt 16 § endast i den
utsträckning denne inte är förhindrad att lämna uppgifterna på grund av
tystnadsplikten för advokater.
när ska uppgifterna lämnas?
tidpunkt för rådgivares uppgiftsskyldighet
19 § de uppgifter som en rådgivare ska lämna enligt 16 § ska ha kommit
in till skatteverket inom 30 dagar från och med dagen efter den av följande
dagar som inträffar först:
1. den dag rådgivaren gjorde arrangemanget tillgängligt,
2. den dag arrangemanget blev klart för genomförande, eller
3. den dag rådgivaren påbörjade genomförandet av arrangemanget.
om uppgifterna ska lämnas av en rådgivare som avses i 6 § andra stycket,
räknas tiden i stället från och med dagen efter den dag då denne tillhandahöll
sina tjänster avseende arrangemanget.
tidpunkt för användares uppgiftsskyldighet
20 § de uppgifter som en användare ska lämna enligt 16 § ska ha kommit
in till skatteverket inom 30 dagar från och med dagen efter den av följande
dagar som inträffar först:
1. den dag arrangemanget tillhandahölls användaren,
2. den dag arrangemanget blev klart för genomförande av användaren,
eller
3. den dag användaren påbörjade genomförandet av arrangemanget.
kvartalsvis uppgiftsskyldighet i vissa fall
21 § en rådgivare ska vid utgången av varje kalenderkvartal lämna en
sammanställning av uppgifter enligt 16 § första stycket 1, 4, 7 och 8 samt
andra stycket som har tillkommit sedan uppgifter senast lämnades. detta
gäller endast i fråga om ett arrangemang som inte i väsentlig utsträckning
behöver anpassas för att kunna genomföras av en ny användare.
2020:437
6
sfs informationsskyldighet i vissa fall
22 § om en uppgiftsskyldig rådgivare är förhindrad att lämna de uppgifter
om ett rapporteringspliktigt arrangemang som anges i 16 § på grund av
tystnadsplikten för advokater, ska rådgivaren snarast informera samtliga
andra rådgivare avseende arrangemanget om rådgivares skyldighet att lämna
uppgifter.
om det inte finns någon annan rådgivare som är skyldig att lämna
uppgifterna om det rapporteringspliktiga arrangemanget eller om samtliga
andra rådgivare är förhindrade att lämna uppgifterna på grund av
tystnadsplikten för advokater eller motsvarande regler i någon annan
medlemsstat, ska den uppgiftsskyldige rådgivaren informera användaren av
arrangemanget om användarens skyldighet att lämna uppgifter.
38 kap.
1 §5 fastställda formulär ska användas för att lämna
1. kontrolluppgifter,
2. åtagande
a) enligt 10 kap. 22 § om att göra skatteavdrag,
b) enligt 23 kap. 6 § om att lämna kontrolluppgifter om pensions-
försäkringar och sådana avtal om tjänstepension som är jämförbara med en
pensionsförsäkring,
c) enligt 23 kap. 7 § om att lämna kontrolluppgifter om gåvor, och
d) enligt 23 kap. 8 § om att lämna vissa kontrolluppgifter,
3. deklarationer,
4. land-för-land-rapporter,
5. uppgifter om rapporteringspliktiga arrangemang,
6. särskilda uppgifter, och
7. periodiska sammanställningar.
44 kap.
3 §6 ett föreläggande får inte förenas med vite om
1. det finns anledning att anta att den som ska föreläggas har begått en
gärning som är straffbelagd eller kan leda till skattetillägg,
återkallelseavgift, dokumentationsavgift, rapporteringsavgift eller
kontrollavgift, och
2. föreläggandet avser utredning av en fråga som har samband med den
misstänkta gärningen.
om den som ska föreläggas är en juridisk person, gäller första stycket
även ställföreträdare för den juridiska personen.
49 c kap. rapporteringsavgift
försenade eller uteblivna uppgifter
1 § rapporteringsavgift ska tas ut enligt 4 § om det klart framgår att den
som ska lämna uppgifter om ett rapporteringspliktigt arrangemang inte har
lämnat föreskrivna uppgifter inom den tid som anges i 33 b kap. 19, 20 eller
21 §.
5 senaste lydelse 2019:455.
6 senaste lydelse 2018:2034.
2020:437
7
sfs 2 § om det klart framgår att den som ska lämna uppgifter om ett
rapporteringspliktigt arrangemang inte har lämnat föreskrivna uppgifter
inom 60 dagar från den tidpunkt då skyldigheten skulle ha fullgjorts enligt
33 b kap. 19, 20 eller 21 §, ska utöver avgift enligt 1 § rapporteringsavgift
enligt 5 § tas ut.
under samma förutsättningar ska ytterligare en rapporteringsavgift enligt
5 § tas ut. detta gäller dock inte om föreskrivna uppgifter har lämnats innan
skatteverket tagit kontakt med den som ska lämna uppgifter med anledning
av en utredning om en sådan rapporteringsavgift som anges i första stycket.
brister av mindre betydelse och rättelse på eget initiativ
3 § rapporteringsavgift får inte tas ut om uppgifter lämnats inom den
tidsfrist som anges i 1 respektive 2 § och
1. uppgifterna har brister som endast är av mindre betydelse, eller
2. den uppgiftsskyldige på eget initiativ därefter har rättat uppgifterna så
att de uppfyller vad som föreskrivs i 33 b kap. 16–18 §§.
om uppgifter som lämnats är så bristfälliga att de uppenbart inte kan
läggas till grund för de syften som anges i 33 b kap. 2 § kan de inte rättas
med sådan verkan som avses i första stycket 2.
beräkning av rapporteringsavgift
4 § rapporteringsavgiften enligt 1 § är 7 500 kronor för användare och
15 000 kronor för rådgivare för varje rapporteringspliktigt arrangemang och
för varje sammanställning som avses i 33 b kap. 21 §.
5 § rapporteringsavgifterna enligt 2 § första stycket respektive andra
stycket är 10 000 kronor för användare och 20 000 kronor för rådgivare för
varje rapporteringspliktigt arrangemang och för varje sammanställning som
avses i 33 b kap. 21 §.
om överträdelsen skett i den uppgiftsskyldiges näringsverksamhet och
omsättningen under närmast föregående räkenskapsår är minst 15 miljoner
kronor är avgifterna i stället
1. 15 000 kronor för användare och 30 000 kronor för rådgivare, om
omsättningen närmast föregående räkenskapsår uppgår till minst
15 miljoner kronor men understiger 75 miljoner kronor,
2. 30 000 kronor för användare och 60 000 kronor för rådgivare, om
omsättningen närmast föregående räkenskapsår uppgår till minst
75 miljoner kronor men understiger 500 miljoner kronor, eller
3. 75 000 kronor för användare och 150 000 kronor för rådgivare, om
omsättningen närmast föregående räkenskapsår uppgår till minst
500 miljoner kronor.
om räkenskapsåret är längre eller kortare än tolv månader ska
omsättningen justeras i motsvarande mån.
6 § om en överträdelse som avses i 2 § har skett under den
uppgiftsskyldiges första verksamhetsår eller om tillförlitlig uppgift om
omsättningen saknas, får omsättningen uppskattas vid tillämpningen av 5 §
andra stycket.
2020:437
8
sfs 52 kap.
1 §7 i detta kapitel finns bestämmelser om
– beslut om förseningsavgift (2 §),
– beslut om skattetillägg (3–8 a §§),
– beslut om återkallelseavgift (8 b §),
– beslut om dokumentationsavgift (8 c §),
– beslut om rapporteringsavgift (8 d §),
– beslut om kontrollavgift (9 §),
– att särskild avgift inte får beslutas för en person som har avlidit (10 §),
och
– att särskild avgift tillfaller staten (11 §).
beslut om rapporteringsavgift
8 d § ett beslut om rapporteringsavgift ska meddelas inom sex år från
utgången av det kalenderår då uppgiftsskyldigheten skulle ha fullgjorts.
62 kap.
8 §8 slutlig skatt beräknad enligt 56 kap. 9 § ska betalas senast den
förfallodag som infaller närmast efter det att 90 dagar har gått från den dag
då beslut om slutlig skatt fattades.
följande skatter och avgifter ska vara betalda senast den förfallodag som
infaller närmast efter det att 30 dagar har gått från den dag beslut fattades:
1. annan skatt än f-skatt och särskild a-skatt samt avgifter som har
bestämts genom ett omprövningsbeslut eller efter ett beslut av domstol,
2. förseningsavgift och skattetillägg som har bestämts genom ett
omprövningsbeslut eller efter ett beslut av domstol samt återkallelseavgift,
dokumentationsavgift, rapporteringsavgift eller kontrollavgift,
3. särskild inkomstskatt som har beslutats enligt 54 kap. 2 §, samt
4. skatt och avgift som ska betalas enligt ett beslut om ansvar enligt
59 kap.
slutlig skatt enligt andra stycket 1 samt förseningsavgift och skattetillägg
enligt andra stycket 2 behöver dock inte betalas före den förfallodag som
anges i första stycket.
mervärdesskatt enligt andra stycket 1 samt skattetillägg enligt andra
stycket 2 som har beslutats med anledning av beslut om mervärdesskatt
behöver inte betalas före den förfallodag som anges i 3 §.
63 kap.
1 §9 i detta kapitel finns bestämmelser om
– ansökan om anstånd (2 §),
– deklarationsanstånd (3 §),
– ändringsanstånd (4 §),
– anstånd för att undvika betydande skada (5 §),
– anståndstid i fall som avses i 4 och 5 §§ (6 §),
– anstånd med att betala skattetillägg, återkallelseavgift, dokumenta-
tionsavgift, rapporteringsavgift och kontrollavgift (7 och 7 a §§),
– säkerhet (8–10 §§),
– anstånd vid avyttring av tillgångar (11 §),
– anstånd när punktskatt ska betalas för helt varulager (12 §),
7 senaste lydelse 2018:2034.
8 senaste lydelse 2018:2034.
9 senaste lydelse 2019:1147.
2020:437
9
sfs – anstånd vid totalförsvarstjänstgöring (13 §),
– anstånd med betalning av skatt i samband med uttagsbeskattning (14 §),
– anstånd med betalning av skatt i samband med återföring av
investeraravdrag (14 a–14 c §§),
– anstånd med betalning av skatt i samband med avdrag och fiktiv
avräkning av utländsk skatt (14 d §),
– anstånd på grund av synnerliga skäl (15 §),
– anståndsbeloppet (16–21 a §§),
– ändrade förhållanden (22–22 c §§), och
– anstånd som är till fördel för det allmänna (23 §).
7 §10 skatteverket ska bevilja anstånd med betalning av skattetillägg,
återkallelseavgift, dokumentationsavgift, rapporteringsavgift och
kontrollavgift om den som avgiften gäller har begärt omprövning av eller
till förvaltningsrätten överklagat
1. beslutet om skattetillägg, återkallelseavgift, dokumentationsavgift,
rapporteringsavgift eller kontrollavgift, eller
2. beslutet i den fråga som har föranlett skattetillägget eller
återkallelseavgiften.
anstånd vid omprövning får dock inte beviljas om anstånd tidigare har
beviljats enligt första stycket med betalningen i avvaktan på en omprövning
av samma fråga.
anståndet ska gälla fram till dess att skatteverket eller förvaltningsrätten
har meddelat sitt beslut eller längst tre månader efter dagen för beslutet.
8 §11 om det i de fall som avses i 4, 5, 14 eller 14 d § kan antas att skatten
eller avgiften inte kommer att betalas i rätt tid, får anstånd beviljas bara om
säkerhet ställs för skattens eller avgiftens betalning.
första stycket gäller inte om
1. anståndsbeloppet är förhållandevis obetydligt,
2. det kan antas att skatten eller avgiften inte kommer att behöva betalas,
3. anståndet avser skattetillägg, återkallelseavgift, dokumentationsavgift,
rapporteringsavgift eller kontrollavgift,
4. det allmänna ombudet hos skatteverket har ansökt om förhandsbesked,
eller
5. det annars finns särskilda skäl.
66 kap.
5 §12 ett beslut om skatteavdrag, arbetsgivaravgifter, mervärdesskatt,
punktskatt, slutlig skatt, skattetillägg, återkallelseavgift, dokumentations-
avgift, rapporteringsavgift eller anstånd med betalning av skatt eller avgift
ska omprövas av en särskilt kvalificerad beslutsfattare som tidigare inte har
prövat frågan, om
1. den som beslutet gäller har begärt omprövning eller överklagat och inte
är ense med skatteverket om utgången,
2. de omständigheter och bevis som åberopas inte redan har prövats vid
en sådan omprövning,
3. frågan ska prövas i sak, och
4. prövningen inte är enkel.
första stycket gäller inte den första omprövningen av ett beslut enligt
53 kap. 2, 3 eller 4 §.
10 senaste lydelse 2018:2034.
11 senaste lydelse 2019:1147.
12 senaste lydelse 2018:2034.
2020:437
10
sfs 7 §13 en begäran om omprövning ska ha kommit in till skatteverket senast
det sjätte året efter utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått
ut.
begäran ska dock ha kommit in inom två månader från den dag då den
som beslutet gäller fick del av det om beslutet avser
1. registrering,
2. på vilket sätt preliminär skatt ska betalas,
3. godkännande för tonnagebeskattning eller återkallelse av godkännande
för tonnagebeskattning,
4. uppgifts- eller dokumentationsskyldighet,
5. föreläggande,
6. revision, tillsyn över kassaregister eller kontrollbesök,
7. tvångsåtgärder,
8. återkallelseavgift,
9. dokumentationsavgift,
10. rapporteringsavgift,
11. kontrollavgift,
12. säkerhet för slutlig skatt för skalbolag,
13. betalning eller återbetalning av skatt eller avgift,
14. verkställighet, eller
15. avvisning av en begäran om omprövning eller ett överklagande eller
någon annan liknande åtgärd.
omprövning till nackdel av beslut om rapporteringsavgift
24 a § ett beslut om omprövning av rapporteringsavgift till nackdel för
den som beslutet gäller ska meddelas inom sex år från utgången av det
kalenderår då uppgiftsskyldigheten skulle ha fullgjorts.
67 kap.
12 §14 ett överklagande ska ha kommit in till skatteverket senast det sjätte
året efter utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut.
överklagandet ska dock ha kommit in inom två månader från den dag då
den som beslutet gäller fick del av det om beslutet avser
1. registrering,
2. på vilket sätt preliminär skatt ska betalas,
3. godkännande för tonnagebeskattning eller återkallelse av godkännande
för tonnagebeskattning,
4. uppgifts- eller dokumentationsskyldighet,
5. deklarationsombud,
6. tvångsåtgärder,
7. återkallelseavgift,
8. dokumentationsavgift,
9. rapporteringsavgift,
10. kontrollavgift,
11. säkerhet för slutlig skatt för skalbolag,
12. betalning eller återbetalning av skatt eller avgift,
13. verkställighet, eller
14. avvisning av en begäran om omprövning eller ett överklagande eller
någon annan liknande åtgärd.
13 senaste lydelse 2018:2034.
14 senaste lydelse 2018:2034.
2020:437
11
sfs
1. denna lag träder i kraft den dag som regeringen bestämmer.
2. de nya bestämmelserna får sättas i kraft vid olika tidpunkter.
3. regeringen får meddela de övergångsbestämmelser som behövs.
på regeringens vägnar
magdalena andersson
martina löfstrand
(finansdepartementet)
2020:437
Viktiga lagar inom skatterätten
JP Infonets skatterättsliga tjänster
JP Infonets skatterättsliga tjänster
Arbetar du med skatterätt? JP Infonets tjänster ger dig ett utmärkt stöd i ditt arbete. Vi ger dig ständigt tillgång till alla nya avgöranden, lagändringar och ställningstaganden. Du kan också ta del av referat och expertanalyser, som kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete. Se allt inom skatterätt.