SFS2023-880.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2023:880
om ändring i skatteförfarandelagen (2011:1244) publicerad
utfärdad den 14 december 2023
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om skatteförfarandelagen
(2011:1244)
dels att nuvarande 49 kap. 10 d § ska betecknas 49 kap. 10 e §,
dels att 3 kap. 4, 11 och 17 §§, 7 kap. 1 §, 36 kap. 1 §, 38 kap. 1 §, 44 kap.
3 §, 48 kap. 1, 2, 4, 6 och 7 §§, 49 kap. 1, 7, den nya 10 e, 11, 13 och 15 §§,
52 kap. 1, 3 och 4 §§, 57 kap. 2 §, 59 kap. 1 och 11 §§, 62 kap. 8 och 15 §§,
63 kap. 1, 7 och 8 §§, 65 kap. 1 och 18 §§, 66 kap. 5 och 22 §§ och 67 kap.
33 och 34 §§ ska ha följande lydelse,
dels att rubriken närmast före 49 kap. 10 d § ska sättas närmast före
49 kap. 10 e §,
dels att det ska införas fyra nya kapitel, 32 a kap., 33 d kap., 49 e kap. och
56 a kap., 21 nya paragrafer, 3 kap. 11 a §, 5 kap. 6 §, 7 kap. 2 b §, 36 kap.
7 §, 48 kap. 5 a §, 49 kap. 10 d §, 51 kap. 3 och 4 §§, 52 kap. 8 f §, 59 kap.
13 a och 23 a §§, 61 kap. 1 a §, 62 kap. 13 a §, 65 kap. 6 a, 6 b, 12, 16 a och
16 b §§, 66 kap. 9 b och 24 c §§ och 67 kap. 14 b § och närmast före 3 kap.
11 a §, 5 kap. 6 §, 36 kap. 7 §, 48 kap. 5 a §, 52 kap. 8 f §, 59 kap. 23 a §,
62 kap. 13 a §, 65 kap. 6 a och 12 §§, 66 kap. 9 b och 24 c §§ och 67 kap.
14 b § nya rubriker av följande lydelse.
3 kap.
4 §2 vad som avses med beskattningsår framgår av följande uppställning:
för avses med beskattningsår
1. skatt eller avgift enligt beskattningsår enligt 1 kap. 13–
a) inkomstskattelagen (1999:1229), 15 §§ inkomstskattelagen eller, för
b) lagen (1984:1052) om statlig svenska handelsbolag, räkenskaps-
fastighetsskatt, året
c) lagen (1990:661) om
avkastningsskatt på pensionsmedel i
fall som avses i 2 § första stycket
1–4, 11 och 12,
d) lagen (1991:687) om särskild
löneskatt på pensionskostnader,
den 16 december 2023
1 prop. 2023/24:32, bet. 2023/24:sku6, rskr. 2023/24:89.
2 senaste lydelse 2023:208.
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
e) lagen (2021:1256) om riskskatt sfs 2023:880
för kreditinstitut, och
f) lagen (2007:1398) om
kommunal fastighetsavgift
2. skatt enligt lagen (2023:875) beskattningsår enligt 2 kap. 24 §
om tilläggsskatt lagen om tilläggsskatt
3. skatt enligt lagen om det kalenderår som skatten ska
avkastningsskatt på pensionsmedel betalas för eller det beskattningsår
i fall som avses i 2 § första stycket då skatteunderlag för avkastnings-
6–10 och 13 skatt ska tas upp enligt 13 § lagen
om avkastningsskatt på pensions-
medel
4. skatt enligt lagen (1991:586) det kalenderår då ersättningen
om särskild inkomstskatt för betalas ut
utomlands bosatta och lagen
(1991:591) om särskild inkomstskatt
för utomlands bosatta artister m.fl.
5. skatt enligt mervärdesskatte- beskattningsår enligt 2 kap. 3–6 §§
lagen (2023:200) som ska redovisas mervärdesskattelagen
för redovisningsperioder
6. annan mervärdesskatt det kalenderår då den felaktiga
debiteringen har gjorts, eller
förvärvet eller leveransen har skett
7. punktskatt som ska redovisas beskattningsår enligt 2 kap. 3–6 §§
för redovisningsperioder mervärdesskattelagen
8. punktskatt enligt det kalenderår under vilket beslutet
a) beslut som avses i 53 kap. 5 §, om återbetalning eller kompensa-
b) 5 kap. 22–25 och 27 §§ lagen tion, beslutet om beskattning vid
(1994:1776) om skatt på energi, oegentlighet eller felaktiga
c) 8 a § lagen (2016:1067) om uppgifter, eller beslutet om ansvar
skatt på kemikalier i viss elektronik, vid oegentlighet, har meddelats
d) 9 kap. 25–28 och 30 §§ lagen
(2022:155) om tobaksskatt, eller
e) 9 kap. 25–28 och 30 §§ lagen
(2022:156) om alkoholskatt
9. annan punktskatt det kalenderår då den händelse som
medför skattskyldighet har inträffat
10. övriga skatter det kalenderår som skatten ska
betalas för
11. arbetsgivaravgifter och det kalenderår som avgiften ska
avgifter som ingår i slutlig skatt betalas för.
med beskattningsår för fysisk person avses dock i fråga om preliminär
skatt alltid kalenderår.
11 § med juridisk person avses också dödsbon, svenska handelsbolag,
koncernenheter och i utlandet delägarbeskattade juridiska personer.
2
koncernenhet sfs 2023:880
11 a § med koncernenhet avses koncernenhet enligt 2 kap. 8 § lagen
(2023:875) om tilläggsskatt.
17 §3 med särskilda avgifter avses förseningsavgift, skattetillägg,
återkallelseavgift, dokumentationsavgift, rapporteringsavgift, plattforms-
avgift, rapportavgift och kontrollavgift.
5 kap.
ansvarig koncernenhet för kompletterande tilläggsskatt
6 § om skatteverket har beslutat att en koncernenhet i en koncern ska vara
ansvarig för kompletterande tilläggsskatt enligt 6 kap. 15 § lagen (2023:875)
om tilläggsskatt, ska den ansvariga koncernenhet som skatteverket utsett för
koncernenheterna redovisa och betala den kompletterande tilläggsskatten
och i övrigt företräda koncernenheterna i frågor som rör sådan skatt.
underlag för kontroll av redovisningen ska finnas tillgängligt hos den
ansvariga koncernenheten.
7 kap.
1 §4 skatteverket ska registrera
1. den som är skyldig att göra skatteavdrag,
2. den som är skyldig att betala arbetsgivaravgifter,
3. den som är betalningsskyldig enligt mervärdesskattelagen (2023:200),
med undantag för den som är betalningsskyldig bara på grund av
a) förvärv av sådana varor som anges i 3 kap. 2 eller 3 § den lagen, eller
b) felaktigt debiterad mervärdesskatt enligt 16 kap. 23 § samma lag,
4. den som i annat fall än som avses i 3 har rätt till
a) avdrag för ingående mervärdesskatt enligt 13 kap. 6, 9, 10 eller 11 §
eller 21 kap. 10 eller 11 § mervärdesskattelagen, eller
b) återbetalning av ingående mervärdesskatt enligt 14 kap. 49 § samma
lag,
5. den som gör sådant unionsinternt förvärv som är undantaget från
skatteplikt enligt 10 kap. 50 § mervärdesskattelagen,
6. en beskattningsbar person som är etablerad i sverige och tillhanda-
håller tjänster i ett annat eu-land som förvärvaren av tjänsten är
betalningsskyldig för i det landet i enlighet med tillämpningen av artikel 196
i rådets direktiv 2006/112/eg av den 28 november 2006 om ett gemensamt
system för mervärdesskatt,
7. den som är skyldig att justera ingående mervärdesskatt enligt 12 kap.
27–31 §§ eller 15 kap. mervärdesskattelagen,
8. den som är skyldig att använda kassaregister enligt 39 kap. 4–6 §§,
9. den som enligt 39 kap. 11 b § är skyldig att tillhandahålla utrustning så
att en elektronisk personalliggare kan föras på en byggarbetsplats,
10. den som betalar ut ersättning som är underlag för statlig ålders-
pensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift, och
11. en koncernenhet som avses i 1 kap. 3 § lagen (2023:875) om
tilläggsskatt.
om den som ska registreras enligt första stycket har en företrädare enligt
5 kap., ska dock företrädaren registreras i stället.
andra stycket gäller inte för en koncernenhet.
3
4 senaste lydelse 2023:208.
senaste lydelse 2022:1686. 3
2 b § en koncernenhet som avses i 1 kap. 3 § lagen (2023:875) om sfs 2023:880
tilläggsskatt ska anmäla sig för registrering hos skatteverket inom
15 månader efter utgången av det beskattningsår då registreringsskyldig-
heten uppstod.
32 a kap. tilläggsskattedeklaration
syftet med tilläggsskattedeklaration
1 § tilläggsskattedeklaration ska lämnas till ledning för bestämmande av
underlag för att ta ut skatt enligt lagen (2023:875) om tilläggsskatt.
vem ska lämna tilläggsskattedeklaration?
2 § en koncernenhet ska lämna en tilläggsskattedeklaration, om
koncernenheten är skattskyldig för
1. ett tilläggsskattebelopp enligt lagen (2023:875) om tilläggsskatt, eller
2. kompletterande tilläggsskatt som fördelas till svenska koncernenheter
enligt 6 kap. 12 § lagen om tilläggsskatt.
vad ska en tilläggsskattedeklaration innehålla?
3 § en tilläggsskattedeklaration ska innehålla
1. nödvändiga identifikationsuppgifter,
2. uppgift om vilken enhet som lämnar tilläggsskatterapport,
3. uppgift om att enheten har tagit del av rapporten i 2,
4. de uppgifter som behövs för att fördela kompletterande tilläggsskatt,
och
5. de uppgifter som behövs för beräkning av nationell tilläggsskatt enligt
lagen (2023:875) om tilläggsskatt.
4 § den som är deklarationsskyldig ska också lämna de övriga uppgifter
som behövs för att skatteverket ska kunna fatta ett riktigt beslut om
tilläggsskatt.
när ska en tilläggsskattedeklaration lämnas?
5 § en koncernenhet som är deklarationsskyldig enligt 2 § ska lämna
tilläggsskattedeklaration senast en månad efter den dag då tilläggsskatte-
rapporten senast ska lämnas.
en tilläggsskattedeklaration lämnas till skatteverket eller till ett
mottagningsställe som har godkänts av verket.
33 d kap. tilläggsskatterapport
innehåll
1 § i detta kapitel finns bestämmelser om skyldighet att lämna tilläggs-
skatterapport för koncernenheter som avses i 1 kap. 3 § lagen (2023:875) om
tilläggsskatt.
bestämmelserna ges i följande ordning:
– definitioner (2 §),
– vem som ska lämna tilläggsskatterapport (3 och 4 §§),
– vad en tilläggsskatterapport ska innehålla (5–8 §§),
– tilläggsskatterapport med förenklat innehåll (9–11 §§),
– bemyndigande (12 §), och
– när tilläggsskatterapporten och anmälan ska lämnas (13 §).
4
definitioner sfs 2023:880
2 § definitionerna av stat, koncern, svensk koncernenhet, moderföretag,
moderenhet, delägd moderenhet och huvudregel för tilläggsskatt är
desamma i detta kapitel som i lagen (2023:875) om tilläggsskatt.
vem ska lämna tilläggsskatterapport?
3 § en koncernenhet som avses i 1 kap. 3 § lagen (2023:875) om
tilläggsskatt ska lämna en tilläggsskatterapport till skatteverket.
om det i en koncern finns flera koncernenheter som är skyldiga att lämna
en tilläggsskatterapport till skatteverket, får de genom en anmälan utse en
koncernenhet att lämna rapporten för deras räkning.
4 § en koncernenhet behöver inte lämna en tilläggsskatterapport, om
1. moderföretaget, eller en koncernenhet som moderföretaget har utsett,
har lämnat en tilläggsskatterapport som innehåller de uppgifter som anges i
5–8 §§ till skattemyndigheten i den stat där den hör hemma, och
2. sverige har ett avtal om automatiskt utbyte av tilläggsskatterapporter
med den stat där enheten som lämnar rapporten hör hemma.
det som sägs i första stycket om moderföretag gäller varje moderföretag
i en koncern med flera moderföretag som avses i 7 kap. 71 § lagen
(2023:875) om tilläggsskatt.
koncernenheten, eller den enhet som har utsetts, ska genom en anmälan
underrätta skatteverket om vilken enhet som lämnar tilläggsskatterapporten
och i vilken stat den enheten hör hemma.
vad ska en tilläggsskatterapport innehålla?
5 § en tilläggsskatterapport ska innehålla
1. nödvändiga identifikationsuppgifter för varje koncernenhet som ingår
i den koncern som rapporten avser, och
2. uppgifter om koncernens övergripande struktur, inklusive vilka
ägarintressen i koncernenheter som innehas av andra koncernenheter.
om en tilläggsskatterapport gäller en koncern med flera moderföretag
enligt 7 kap. 71 § lagen (2023:875) om tilläggsskatt, ska informationen
enligt första stycket avse varje koncern som ingår i koncernen med flera
moderföretag.
6 § en tilläggsskatterapport ska också innehålla de uppgifter som är
nödvändiga för att beräkna
1. den effektiva skattesatsen för varje stat,
2. tilläggsskattebeloppet för varje koncernenhet,
3. tilläggsskattebeloppet för varje medlem i en samriskföretagskoncern,
och
4. fördelningen av tilläggsskatt enligt huvudregeln och kompletterings-
regeln för varje stat.
7 § en tilläggsskatterapport ska innehålla en förteckning över de val som
har gjorts enligt lagen (2023:875) om tilläggsskatt. rapporten ska också
innehålla en förteckning över de återkallelser av val som har gjorts.
8 § om det för en koncern tillämpas ett sådant undantag som avses i 6 kap.
16 eller 17 § lagen (2023:875) om tilläggsskatt, ska tilläggsskatterapporten
innehålla uppgift om när koncernens inledande fas av internationell
verksamhet har börjat. 5
tilläggsskatterapport med förenklat innehåll sfs 2023:880
9 § om moderföretaget hör hemma i en stat utanför europeiska unionen
vars nationella bestämmelser är likvärdiga med en huvudregel för tilläggs-
skatt ska, i stället för vad som anges i 5–7 §§, en tilläggsskatterapport med
förenklat innehåll enligt 10 och 11 §§ lämnas.
10 § en tilläggsskatterapport med förenklat innehåll ska innehålla upp-
gifter som gör det möjligt att identifiera
1. moderföretaget,
2. koncernenheter som hör hemma i samma stat som moderföretaget,
3. svenska koncernenheter, och
4. koncernenheter vars ägarintresse direkt eller indirekt innehas, eller
under räkenskapsåret har innehafts, av en svensk koncernenhet som är en
delägd moderenhet.
det ska framgå hur koncernstrukturen ser ut när det gäller de berörda
enheterna.
11 § en tilläggsskatterapport med förenklat innehåll ska, utöver vad som
framgår av 10 §, innehålla de uppgifter som är nödvändiga för att beräkna
1. den effektiva skattesatsen för varje stat där koncernenheterna som
avses i 10 § hör hemma,
2. den effektiva skattesatsen för de enheter som avses i 10 § 4 om de är
statslösa,
3. tilläggsskattebeloppet för varje enhet som avses i 10 § om den är
lågbeskattad,
4. fördelningen av tilläggsskattebelopp som är hänförliga till enheter som
avses i 10 § 3 och 4 till rätt koncernenhet enligt 6 kap. 2–8 §§ lagen
(2023:875) om tilläggsskatt, och
5. fördelningen av kompletterande tilläggsskatt för varje stat.
bemyndigande
12 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om undantag från bestämmelserna om vilka uppgifter
som ska lämnas i en tilläggsskatterapport.
när ska tilläggsskatterapporten och anmälan lämnas?
13 § en tilläggsskatterapport och en anmälan som avses i 3 § andra stycket
och 4 § tredje stycket ska ha kommit in till skatteverket inom 15 månader
efter utgången av det beskattningsår som rapporten eller anmälan avser.
om det är första gången lagen (2023:875) om tilläggsskatt ska tillämpas
på koncernen, ska rapporten och anmälan i stället ha kommit in till
skatteverket inom 18 månader efter utgången av det beskattningsår som
rapporten eller anmälan avser.
36 kap.
1 §5 anstånd kan beviljas efter ansökan från den som ska lämna
deklaration eller särskilda uppgifter.
anstånd enligt 3, 6 eller 7 § kan dock beviljas efter ansökan från den som
i näringsverksamhet lämnar deklarationshjälp.
5 senaste lydelse 2013:1068.
6
tilläggsskattedeklaration sfs 2023:880
7 § om det finns särskilda skäl ska skatteverket bevilja anstånd med att
lämna tilläggsskattedeklaration.
anstånd får beviljas i högst tre månader.
38 kap.
1 §6 fastställda formulär ska användas för att lämna
1. kontrolluppgifter,
2. åtagande
a) enligt 10 kap. 22 § om att göra skatteavdrag,
b) enligt 23 kap. 6 § om att lämna kontrolluppgifter om pensions-
försäkringar och sådana avtal om tjänstepension som är jämförbara med en
pensionsförsäkring,
c) enligt 23 kap. 7 § om att lämna kontrolluppgifter om gåvor, och
d) enligt 23 kap. 8 § om att lämna vissa kontrolluppgifter,
3. deklarationer,
4. land-för-land-rapporter,
5. uppgifter om rapporteringspliktiga arrangemang,
6. särskilda uppgifter,
7. tilläggsskatterapporter,
8. ändringar av eller tillägg till en tilläggsskatterapport,
9. periodiska sammanställningar,
10. underrättelser enligt 22 c kap. 7 §, och
11. anmälningar enligt 33 d kap. 3 § andra stycket och 33 d kap. 4 § tredje
stycket.
44 kap.
3 §7 ett föreläggande får inte förenas med vite om
1. det finns anledning att anta att den som ska föreläggas har begått en
gärning som är straffbelagd eller kan leda till skattetillägg, åter-
kallelseavgift, dokumentationsavgift, rapporteringsavgift, plattformsavgift,
rapportavgift eller kontrollavgift, och
2. föreläggandet avser utredning av en fråga som har samband med den
misstänkta gärningen.
om den som ska föreläggas är en juridisk person, gäller första stycket
även ställföreträdare för den juridiska personen.
48 kap.
1 §8 förseningsavgift ska tas ut om den som ska lämna skattedeklaration,
inkomstdeklaration, tilläggsskattedeklaration, tilläggsskatterapport, sär-
skilda uppgifter eller periodisk sammanställning, inte har gjort det i rätt tid.
förseningsavgift ska dock inte tas ut om det är fråga om
1. en förenklad arbetsgivardeklaration enligt 26 kap. 4 §,
2. en särskild skattedeklaration för redovisning av mervärdesskatt enligt
26 kap. 7 § andra eller tredje stycket,
3. särskilda uppgifter som redare ska lämna enligt 33 kap. 8 §, eller
4. särskilda uppgifter om nedsättning av utländsk skatt enligt 33 kap. 9 §.
6 senaste lydelse 2022:1686.
7
8 senaste lydelse 2015:892.
senaste lydelse 2022:1686. 7
2 § den uppgiftsskyldige ska inte anses ha lämnat inkomstdeklaration, sfs 2023:880
tilläggsskattedeklaration eller särskilda uppgifter, om uppgifterna i deklara-
tionen eller de särskilda uppgifterna är så bristfälliga att de uppenbarligen
inte kan läggas till grund för beskattningen.
4 § om grunden för att ta ut förseningsavgift är att den som har lämnat
inkomstdeklaration, tilläggsskattedeklaration eller särskilda uppgifter inte
har undertecknat uppgifterna enligt 38 kap. 2 §, ska skatteverket förelägga
den uppgiftsskyldige att göra det. förseningsavgift ska tas ut bara om före-
läggandet inte följs. avgiften ska i sådana fall bestämmas enligt 6 §.
en koncernenhet som har anmält att en annan enhet ska lämna
tilläggsskatterapport
5 a § om en koncernenhet har anmält att en annan enhet lämnar tilläggs-
skatterapporten, ska förseningsavgift tas ut först om skatteverket inte har
tagit emot en tilläggsskatterapport inom två år från beskattningsårets utgång.
6 §9 förseningsavgiftens storlek framgår av följande uppställning.
om förseningsavgiften gäller uppgår den till
aktiebolags eller ekonomisk 6 250 kronor
förenings inkomstdeklarationer
någon annans inkomstdeklaration 1 250 kronor
särskilda uppgifter 1 250 kronor
periodisk sammanställning 1 250 kronor
skattedeklaration 625 kronor
tilläggsskattedeklaration eller 25 000 kronor
tilläggsskatterapport
förseningsavgiften för skattedeklaration uppgår dock till 1 250 kronor om
det är fråga om en deklaration som ska lämnas efter föreläggande.
7 § om den som utan föreläggande ska lämna en inkomstdeklaration,
tilläggsskattedeklaration, tilläggsskatterapport eller särskilda uppgifter inte
har gjort det inom tre månader från den tidpunkt då skyldigheten enligt
denna lag skulle ha fullgjorts, ska en andra förseningsavgift tas ut.
om skyldigheten inte har fullgjorts efter ytterligare två månader, ska en
tredje förseningsavgift tas ut.
vid tillämpningen av första stycket ska hänsyn inte tas till den senare-
lagda deklarationstidpunkt som gäller för andra juridiska personer än
dödsbon som lämnar deklaration elektroniskt.
i fall som avses i 5 a §, när en koncernenhet har anmält att en annan enhet
ska lämna tilläggsskatterapport, gäller första stycket efter den tidpunkt som
anges där.
49 kap.
1 §10 i detta kapitel finns bestämmelser om
– tillämpningsområdet för skattetillägg (2 och 3 §§),
– skattetillägg vid oriktig uppgift (4 och 5 §§),
9
10 senaste lydelse 2016:888.
senaste lydelse 2015:768. 8
– skattetillägg vid skönsbeskattning (6 och 7 §§), sfs 2023:880
– skattetillägg vid omprövning av skönsbeskattningsbeslut (8 §),
– skattetillägg när skatteavdrag inte har gjorts (9 §),
– när skattetillägg inte får tas ut (10–10 e §§),
– beräkning av skattetillägg vid oriktig uppgift (11, 13 och 14 §§),
– beräkning av skattetillägg vid skönsbeskattning (15 och 16 §§),
– beräkning av skattetillägg vid omprövning av skönsbeskattningsbeslut
(17 §),
– beräkning av skattetillägg när skatteavdrag inte har gjorts (18 §),
– att underlaget ska bestämmas utan hänsyn till andra frågor (19 §),
– rätträkning (20 §), och
– när skattetillägg ska tas ut enligt mer än en procentsats (21 §).
7 § ett beslut om skattetillägg vid skönsbeskattning på grund av att den
deklarationsskyldige inte har lämnat någon skattedeklaration, inkomst-
deklaration eller tilläggsskattedeklaration ska undanröjas om
1. en skattedeklaration lämnas inom två månader från utgången av den
månad då beslutet meddelades, eller
2. en inkomstdeklaration eller tilläggsskattedeklaration lämnas inom fyra
månader från utgången av den månad då beslutet meddelades.
om den deklarationsskyldige gör sannolikt att han eller hon inte har fått
kännedom om skattetillägget före utgången av den månad då beslutet
meddelades, ska fristen i stället räknas från den dag då den deklarations-
skyldige fick sådan kännedom.
skattedeklaration, inkomstdeklaration eller tilläggsskattedeklaration ska
ha kommit in till skatteverket eller en allmän förvaltningsdomstol inom den
angivna tiden.
10 d § skattetillägg på tilläggsskatt får inte tas ut till den del det grundas
på en felaktighet eller passivitet som leder till att rapportavgift enligt
49 e kap. tas ut.
10 e §11 med avstämningsuppgifter avses
1. kontrolluppgifter som ska lämnas utan föreläggande, uppgifter om
betalningsmottagare i arbetsgivardeklarationer och underrättelser om lagfart
som lämnas med stöd av författning,
2. uppgifter som har lämnats i inkomstdeklarationen eller tilläggsskatte-
deklaration för det föregående beskattningsåret och som har en direkt
koppling till uppgifter som ska lämnas i inkomstdeklarationen eller tilläggs-
skattedeklaration för beskattningsåret, och
3. uppgifter som finns i register som har upprättats av skatteverket för
kontroll av framtida inkomstdeklarationer eller tilläggskattedeklarationer.
11 § skattetillägg på sådan skatt som avses i 56 kap. 3 § 1–4 och 6 (skatte-
tillägg på slutlig skatt) och 56 a kap. 3 § 1–3 (skattetillägg på tilläggsskatt)
är 40 procent av den skatt som, om den oriktiga uppgiften hade godtagits,
inte skulle ha bestämts för den som har lämnat uppgiften. skattetillägg på
annan skatt är 20 procent av den skatt som, om den oriktiga uppgiften hade
godtagits, inte skulle ha bestämts för eller felaktigt skulle ha tillgodoräknats
den som har lämnat uppgiften.
11 senaste lydelse av tidigare 10 d § 2017:387.
9
13 § om den oriktiga uppgiften består i att ett belopp har hänförts eller kan sfs 2023:880
antas komma att hänföras till fel beskattningsår eller fel redovisningsperiod,
är
1. skattetillägget på slutlig skatt och skattetillägget på tilläggsskatt
10 procent,
2. skattetillägget på annan skatt
a) 2 procent om redovisningsperioden för skatten är högst tre månader och
den uppgiftsskyldige har hänfört eller kan antas ha avsett att hänföra
beloppet till en period som löper ut högst fyra månader före eller fyra
månader efter den period som beloppet borde ha hänförts till, och
b) 5 procent i andra fall.
15 §12 vid skönsbeskattning är skattetillägget på slutlig skatt och
skattetillägget på tilläggsskatt 40 procent och skattetillägget på annan skatt
20 procent. skattetillägget ska beräknas på
1. den skatt som till följd av skönsbeskattningen bestäms för den
uppgiftsskyldige utöver vad som annars skulle ha bestämts enligt
a) de uppgifter som den uppgiftsskyldige har lämnat till ledning för
beskattningen på något annat sätt än muntligen, och
b) de avstämningsuppgifter som har varit tillgängliga för skatteverket
inom ett år från utgången av beskattningsåret, och
2. den skatt som till följd av skönsbeskattningen inte ska tillgodoräknas
den uppgiftsskyldige.
i den utsträckning en skönsbeskattning innefattar rättelse av en oriktig
uppgift, ska skattetillägget beräknas enligt bestämmelserna i 11–14 §§.
49 e kap. rapportavgift
när ska rapportavgift tas ut?
1 § rapportavgift ska tas ut av den som lämnar en tilläggsskatterapport om
det klart framgår att felaktiga uppgifter har lämnats i rapporten eller att
uppgifter som skulle ha lämnats har utelämnats. en avgift får dock tas ut
endast om bristerna är allvarliga.
vid bedömningen av om brister är allvarliga ska det särskilt beaktas om
de
1. har orsakat att skatt inte påförts trots att det fanns grund för det,
2. påtagligt ökat risken för att skatt skulle undandras, eller
3. förhindrat eller allvarligt försvårat skattekontrollen.
2 § bestämmelserna i 1 § gäller även vid komplettering eller rättelse av en
tilläggsskatterapport.
3 § rapportavgift ska inte tas ut om den som lämnar tilläggsskatterapport
har rättat bristerna på eget initiativ.
beräkning av rapportavgift
4 § en rapportavgift ska uppgå till lägst 250 000 kronor och högst fem
miljoner kronor.
rapportavgiften får dock överstiga fem miljoner kronor om den
felaktighet eller passivitet som ligger till grund för rapportavgiften hade
kunnat utgöra grund för skattetillägg eller motsvarande sanktion i en annan
stat eller jurisdiktion. rapportavgiften ska då bestämmas med beaktande av
12 senaste lydelse 2015:633.
10
dels det belopp som hade tagits ut som skattetillägg om enheten hade hört sfs 2023:880
hemma i sverige, dels ett tilläggsbelopp som motiveras av övriga brister.
för tilläggsbeloppet gäller de beloppsgränser som anges i första stycket.
när avgiftens storlek beslutas ska särskild hänsyn tas till
1. arten och omfattningen av bristerna,
2. risken för skatteundandragande, och
3. om den som lämnat rapporten eller annan koncernenhet som bidragit
med uppgifter uppsåtligen lämnat felaktiga uppgifter eller låtit bli att lämna
uppgifter som skulle ha lämnats, eller varit grovt vårdslös vid uppgifts-
lämnandet.
51 kap.
3 § vid bedömningen av om det är oskäligt att ta ut förseningsavgift med
fullt belopp när tilläggsskatterapport inte har lämnats i rätt tid ska
skatteverket även beakta om förseningsavgiften har samband med att en
anmälan enligt 33 d kap. 3 § andra stycket eller 33 d kap. 4 § tredje stycket
inte har gjorts eller inte har gjorts i rätt tid.
första stycket ska inte tillämpas i förhållande till den koncernenhet som
har utsetts att lämna rapporten.
4 § vid bedömningen av om det är oskäligt att ta ut skattetillägg på
tilläggsskatt med fullt belopp ska skatteverket även beakta
1. om den felaktighet eller passivitet som skattetillägget grundas på även
har lett till en sanktion för den enhet som lämnar tilläggsskatterapport i en
annan stat eller jurisdiktion, och
2. att bestämmelserna i lagen (2023:875) om tilläggsskatt kan vara särskilt
komplicerade och att uppgiftsskyldigheten är mycket omfattande.
52 kap.
1 §13 i detta kapitel finns bestämmelser om
– beslut om förseningsavgift (2 §),
– beslut om skattetillägg (3–8 a §§),
– beslut om återkallelseavgift (8 b §),
– beslut om dokumentationsavgift (8 c §),
– beslut om rapporteringsavgift (8 d §),
– beslut om plattformsavgift (8 e §),
– beslut om rapportavgift (8 f §),
– beslut om kontrollavgift (9 §),
– att särskild avgift inte får beslutas för en person som har avlidit (10 §),
och
– att särskild avgift tillfaller staten (11 §).
3 § ett beslut om skattetillägg på grund av oriktig uppgift eller sköns-
beskattning ska meddelas senast under det andra året efter utgången av det
kalenderår då beskattningsåret har gått ut.
ett beslut om skattetillägg på tilläggsskatt på grund av oriktig uppgift eller
skönsbeskattning ska meddelas inom tre år från utgången av det kalenderår
då beskattningsåret har gått ut.
4 § om den som är deklarationsskyldig lämnar en inkomstdeklaration eller
skattedeklaration efter utgången av året efter det kalenderår då beskattnings-
13 senaste lydelse 2022:1686.
11
året har gått ut, får ett beslut om skattetillägg meddelas inom ett år från den sfs 2023:880
dag då deklarationen kom in till skatteverket.
för den som är skyldig att lämna tilläggsskattedeklaration gäller första
stycket om deklarationen lämnas efter utgången av andra året efter det
kalenderår då beskattningsåret har gått ut.
om den deklarationsskyldige inte har lämnat någon deklaration, får ett
beslut om skattetillägg meddelas inom sex år från utgången av det kalender-
år då beskattningsåret har gått ut.
beslut om rapportavgift
8 f § ett beslut om rapportavgift ska meddelas inom sex år från utgången
av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut. ett beslut om rapportavgift
ska fattas av en särskilt kvalificerad beslutsfattare.
56 a kap. beslut och besked om tilläggsskatt
innehåll
1 § i detta kapitel finns bestämmelser om
– beslut om tilläggsskatt (2 §),
– underlag för skatt och skattens storlek (3 och 4 §§),
– beräkning av skatt som ska betalas (5 och 6 §§), och
– besked om tilläggsskatt (7 §).
beslut om tilläggsskatt
2 § skatteverket ska besluta om skatt enligt lagen (2023:875) om tilläggs-
skatt på grundval av uppgifter som har lämnats i en tilläggsskatterapport
eller tilläggsskattedeklaration och vad som i övrigt har kommit fram vid
utredning och kontroll.
skatteverket ska besluta om skatt enligt lagen om tilläggsskatt om
koncernenheten har lämnat en tilläggsskattedeklaration eller det i övrigt
framkommit att enheten ska betala sådan skatt.
underlag för skatt och skattens storlek
3 § i ett beslut om tilläggsskatt ska skatteverket fastställa underlagen för
att ta ut skatt enligt lagen (2023:875) om tilläggsskatt och bestämma
storleken på skatt att betala som avser
1. tilläggsskatt enligt huvudregeln,
2. tilläggsskatt enligt kompletteringsregeln, och
3. nationell tilläggsskatt.
4 § i ett beslut om tilläggsskatt ska belopp anges i svenska kronor. om
beloppet som ligger till grund för beslutet anges i annan valuta, ska beloppet
omräknas till svenska kronor utifrån balansdagens kurs för koncernenheten.
om beloppet inte kan hänföras till en enskild koncernenhet ska kursen på
moderföretagets balansdag användas.
den kurs som fastställs av sveriges riksbank för köp av svenska kronor
ska användas vid omräkning. om någon valutakurs inte fastställts av
sveriges riksbank gäller följande. motsvarande kurs från centralbanken i
den stat där valutan är officiell valuta ska användas vid omräkning. om
någon valutakurs avseende svenska kronor inte har fastställts, ska valuta-
kursen för euro användas och beloppet ska därefter omräknas till svenska
kronor enligt den kurs som fastställs av sveriges riksbank.
12
beräkning av skatt som ska betalas sfs 2023:880
5 § efter att ett beslut om tilläggsskatt har fattats ska skatteverket beräkna
den skatt enligt 3 § 1 och 2 som ska betalas.
till det belopp som har beräknats enligt första stycket ska följande belopp
läggas:
1. skattetillägg som har beslutats med anledning av ett beslut om
tilläggsskatt, och
2. förseningsavgift som har beslutats för att en tilläggsskatterapport eller
tilläggsskattedeklaration inte har kommit in i rätt tid.
6 § efter att ett beslut om tilläggsskatt har fattats ska skatteverket särskilt
beräkna den skatt enligt 3 § 3 som ska betalas.
besked om tilläggsskatt
7 § ett besked om beslut om tilläggsskatt och beräkning enligt 5 eller 6 §
ska skickas inom tre år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret
har gått ut.
57 kap.
2 § skönsbeskattning på grund av att den som är skyldig att lämna
inkomstdeklaration eller tilläggsskattedeklaration inte har gjort det, får
beslutas bara om ett föreläggande att lämna deklaration har sänts ut till den
deklarationsskyldige och föreläggandet inte har följts.
59 kap.
1 §14 i detta kapitel finns bestämmelser om
– ansvar när skatteavdrag inte har gjorts med rätt belopp (2–6 §§),
– ansvar när anmälan om f-skatt inte har gjorts (7–9 §§),
– betalningsmottagarens ansvar för arbetsgivaravgifter (10 §),
– ansvar för delägare i ett svenskt handelsbolag (11 §),
– företrädaransvar (12–21 §§),
– ansvar för redare (22 §),
– ansvar för beskattningsbara personer i en mervärdesskattegrupp (23 §),
– ansvar för kompletterande tilläggsskatt som fördelats till svenska
koncernenheter (23 a §),
– ansvar för den som har avyttrat ett skalbolag (24 §), och
– indrivning och preskription (26 och 27 §§).
11 §15 skatteverket beslutar om ansvar för delägare i ett svenskt
handelsbolag enligt 2 kap. 20 § lagen (1980:1102) om handelsbolag och
enkla bolag avseende skatter och avgifter enligt denna lag.
ett beslut om ansvar får inte fattas om statens fordran mot handelsbolaget
har preskriberats.
ett beslut om ansvar i fråga om skattetillägg eller rapportavgift får inte
fattas, om den felaktighet eller passivitet som ligger till grund för skatte-
tillägget eller rapportavgiften redan omfattas av ett väckt åtal, utfärdat
strafföreläggande eller beslut om åtalsunderlåtelse för brott enligt
skattebrottslagen (1971:69) och åtalet, strafföreläggandet eller beslutet om
åtalsunderlåtelse avser samma fysiska person som beslutet om ansvar skulle
avse.
14 senaste lydelse 2013:369.
15 senaste lydelse 2015:633.
13
13 a § företrädaransvar får inte beslutas för belopp som avser skatt enligt sfs 2023:880
lagen (2023:875) om tilläggsskatt.
ansvar för kompletterande tilläggsskatt som fördelats till svenska
koncernenheter
23 a § om en koncernenhet som är ansvarig för kompletterande
tilläggsskatt inte har fullgjort skyldigheten att betala den kompletterande
tilläggsskatten, får skatteverket besluta att en eller flera av de andra
koncernenheterna tillsammans med den ansvariga koncernenheten är
skyldiga att betala skatten till den del skatten hänför sig till ett beskattningsår
då enheten var koncernenhet.
ett beslut om ansvar får inte fattas om statens fordran har preskriberats.
61 kap.
1 a § för registrering av nationell tilläggsskatt enligt 56 a kap. 6 § ska det
upprättas ett särskilt skattekonto.
62 kap.
8 §16 slutlig skatt beräknad enligt 56 kap. 9 § och skatt beräknad enligt
56 a kap. 5 eller 6 § ska betalas senast den förfallodag som infaller närmast
efter det att 90 dagar har gått från den dag då beslut om slutlig skatt eller
beslut om tilläggsskatt fattades.
följande skatter och avgifter ska vara betalda senast den förfallodag som
infaller närmast efter det att 30 dagar har gått från den dag beslut fattades:
1. annan skatt än f-skatt och särskild a-skatt samt avgifter som har
bestämts genom ett omprövningsbeslut eller efter ett beslut av domstol,
2. förseningsavgift och skattetillägg som har bestämts genom ett
omprövningsbeslut eller efter ett beslut av domstol samt återkallelseavgift,
dokumentationsavgift, rapporteringsavgift, plattformsavgift, rapportavgift
eller kontrollavgift,
3. särskild inkomstskatt som har beslutats enligt 54 kap. 2 §, samt
4. skatt och avgift som ska betalas enligt ett beslut om ansvar enligt
59 kap.
slutlig skatt, tilläggsskatt enligt huvudregeln eller kompletteringsregeln
för tilläggsskatt och nationell tilläggsskatt enligt andra stycket 1 samt
förseningsavgift och skattetillägg enligt andra stycket 2 behöver dock inte
betalas före den förfallodag som anges i första stycket.
mervärdesskatt enligt andra stycket 1 samt skattetillägg enligt andra
stycket 2 som har beslutats med anledning av beslut om mervärdesskatt
behöver inte betalas före den förfallodag som anges i 3 §.
betalning av nationell tilläggsskatt
13 a § betalaren av nationell tilläggsskatt får bestämma om ett inbetalt
belopp ska räknas av mot en skuld som avser nationell tilläggsskatt eller från
den skuld som avser andra skatter och avgifter.
andra tillgodoräknade belopp än inbetalningar ska i första hand räknas av
från den skuld som beloppet hör till.
16 senaste lydelse 2022:1686.
14
15 § om det behöver anges om en skatt eller avgift är betald, ska inbetalda sfs 2023:880
och andra tillgodoräknade belopp fördelas proportionellt mellan samtliga
skatter och avgifter som har registrerats under den aktuella avstämnings-
perioden. anstånd med betalning eller nedsättning av skatt eller avgift som
har tillgodoräknats under perioden ska dock beaktas bara om beloppet avser
en skatt eller avgift som har betalats under en tidigare period. den skatt eller
avgift som ett anstånd eller en nedsättning avser ska inte beaktas.
första stycket gäller inte om annat följer av någon av 12–14 §§ eller av
bestämmelser i annan lag.
63 kap.
1 §17 i detta kapitel finns bestämmelser om
– ansökan om anstånd (2 §),
– deklarationsanstånd (3 §),
– ändringsanstånd (4 §),
– anstånd för att undvika betydande skada (5 §),
– anståndstid i fall som avses i 4 och 5 §§ (6 §),
– anstånd med att betala skattetillägg, återkallelseavgift, dokumentations-
avgift, rapporteringsavgift, plattformsavgift, rapportavgift och kontroll-
avgift (7 och 7 a §§),
– säkerhet (8–10 §§),
– anstånd vid avyttring av tillgångar (11 §),
– anstånd när punktskatt ska betalas för helt varulager (12 §),
– anstånd vid totalförsvarstjänstgöring (13 §),
– anstånd med betalning av skatt i samband med uttagsbeskattning (14 §),
– anstånd med betalning av skatt i samband med återföring av
investeraravdrag (14 a–14 c §§),
– anstånd med betalning av skatt i samband med avdrag och fiktiv
avräkning av utländsk skatt (14 d §),
– anstånd på grund av synnerliga skäl (15 §),
– anståndsbeloppet (16–21 a §§),
– ändrade förhållanden (22–22 c §§), och
– anstånd som är till fördel för det allmänna (23 §).
7 §18 skatteverket ska bevilja anstånd med betalning av skattetillägg,
återkallelseavgift, dokumentationsavgift, rapporteringsavgift, plattforms-
avgift, rapportavgift och kontrollavgift om den som avgiften gäller har
begärt omprövning av eller till förvaltningsrätten överklagat
1. beslutet om skattetillägg, återkallelseavgift, dokumentationsavgift,
rapporteringsavgift, plattformsavgift, rapportavgift eller kontrollavgift, eller
2. beslutet i den fråga som har föranlett skattetillägget, återkallelse-
avgiften eller rapportavgiften.
anstånd vid omprövning får dock inte beviljas om anstånd tidigare har
beviljats enligt första stycket med betalningen i avvaktan på en omprövning
av samma fråga.
anståndet ska gälla fram till dess att skatteverket eller förvaltningsrätten
har meddelat sitt beslut eller längst tre månader efter dagen för beslutet.
17 senaste lydelse 2022:1686.
18 senaste lydelse 2022:1686.
15
8 §19 om det i de fall som avses i 4, 5, 14 eller 14 d § kan antas att skatten sfs 2023:880
eller avgiften inte kommer att betalas i rätt tid, får anstånd beviljas bara om
säkerhet ställs för skattens eller avgiftens betalning.
första stycket gäller inte om
1. anståndsbeloppet är förhållandevis obetydligt,
2. det kan antas att skatten eller avgiften inte kommer att behöva betalas,
3. anståndet avser skattetillägg, återkallelseavgift, dokumentationsavgift,
rapporteringsavgift, plattformsavgift, rapportavgift eller kontrollavgift,
4. det allmänna ombudet hos skatteverket har ansökt om förhandsbesked,
eller
5. det annars finns särskilda skäl.
65 kap.
1 §20 i detta kapitel finns bestämmelser om
– grunder för ränteberäkningen (2–4 §§),
– kostnadsränta på sent debiterad preliminär skatt (5 §),
– kostnadsränta på slutlig skatt (6 §),
– kostnadsränta på skatt enligt ett beslut om tilläggsskatt (6 a och 6 b §§),
– kostnadsränta vid anstånd (7 §),
– kostnadsränta vid omprövning och överklagande (8–12 §§),
– kostnadsränta vid för sen betalning (13 §),
– minskning av och befrielse från kostnadsränta (14 och 15 §§),
– intäktsränta (16–17 §§),
– en annan startdag för ränteberäkningen på grund av helg (18 §), och
– ränteberäkning utanför skattekontot (19 och 20 §§).
kostnadsränta på skatt enligt ett beslut om tilläggsskatt
6 a § om skatt enligt 56 a kap. 5 § ska betalas, ska kostnadsränta beräknas
från och med den 13 i femtonde månaden efter beskattningsårets utgång.
kostnadsränta ska beräknas till och med den dag då betalning senast ska ske.
innan kostnadsräntan beräknas ska avräkning göras för särskilda avgifter.
6 b § för skatt enligt 56 a kap. 6 § ska kostnadsränta beräknas från och
med dagen efter beslutet. kostnadsränta ska beräknas till och med den dag
då betalning senast ska ske.
tilläggsskatt enligt huvudregeln och kompletteringsregeln
12 §21 om tilläggsskatt enligt huvudregeln eller kompletteringsregeln för
tilläggsskatt ska betalas på grund av ett omprövningsbeslut eller ett beslut
av domstol, ska kostnadsränta beräknas från och med den 13 i femtonde
månaden efter beskattningsårets utgång.
16 a § om tilläggsskatt enligt huvudregeln eller kompletteringsregeln för
tilläggsskatt ska tillgodoräknas på grund av ett omprövningsbeslut eller ett
beslut av domstol, ska intäktsränta beräknas från och med den 13 i femtonde
månaden efter beskattningsårets utgång till och med den dag då beloppet
tillgodoräknades.
19 senaste lydelse 2022:1686.
20 senaste lydelse 2016:1077.
21 tidigare 12 § upphävd genom 2016:1077.
16
16 b § om nationell tilläggsskatt ska tillgodoräknas på grund av ett sfs 2023:880
omprövningsbeslut eller ett beslut av domstol, ska intäktsränta beräknas från
och med dagen efter beslutet om tilläggsskatt till och med den dag då
beloppet tillgodoräknades.
18 § om den 12 i andra månaden efter beskattningsåret är en lördag eller
söndag, ska ränta som ska beräknas från och med den 13 i den månaden
i stället beräknas från och med närmast följande tisdag.
om den 3 i femte månaden efter beskattningsåret är en lördag eller
söndag, ska ränta som ska beräknas från och med den 4 i den månaden
i stället beräknas från och med närmast följande tisdag.
om den 12 i femtonde månaden efter beskattningsårets utgång är en
lördag eller söndag, ska ränta som ska beräknas från och med den 13 i den
månaden i stället beräknas från och med närmast följande tisdag.
66 kap.
5 §22 ett beslut om skatteavdrag, arbetsgivaravgifter, mervärdesskatt,
punktskatt, slutlig skatt, tilläggsskatt, skattetillägg, återkallelseavgift,
dokumentationsavgift, rapporteringsavgift, plattformsavgift, rapportavgift
eller anstånd med betalning av skatt eller avgift ska omprövas av en särskilt
kvalificerad beslutsfattare som tidigare inte har prövat frågan, om
1. den som beslutet gäller har begärt omprövning eller överklagat och inte
är ense med skatteverket om utgången,
2. de omständigheter och bevis som åberopas inte redan har prövats vid
en sådan omprövning,
3. frågan ska prövas i sak, och
4. prövningen inte är enkel.
första stycket gäller inte den första omprövningen av ett beslut enligt
53 kap. 2, 3 eller 4 §.
förlängd tid för omprövning av rapportavgift
9 b § omprövning av ett beslut om rapportavgift som har samband med
en fråga i ett beslut om tilläggsskatt får begäras så länge beslutet om
tilläggsskatt inte har fått laga kraft.
22 § om den som är deklarationsskyldig lämnar inkomstdeklaration eller
skattedeklaration efter utgången av året efter det kalenderår då beskattnings-
året har gått ut, får ett beslut om omprövning till nackdel för den som beslutet
gäller meddelas inom ett år från den dag då deklarationen kom in till
skatteverket. ett sådant beslut får dock bara meddelas inom sex år från
utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut.
för den som är skyldig att lämna tilläggsskattedeklaration gäller första
stycket om deklarationen lämnas efter utgången av andra året efter det
kalenderår då beskattningsåret har gått ut.
om den deklarationsskyldige inte har lämnat någon deklaration, får
beslutet meddelas inom sex år från utgången av det kalenderår då beskatt-
ningsåret har gått ut.
första–tredje styckena gäller inte beslut om förseningsavgift.
22 senaste lydelse 2022:1686.
17
omprövning till nackdel av beslut om rapportavgift sfs 2023:880
24 c § ett beslut om omprövning av rapportavgift till nackdel för den som
beslutet gäller ska meddelas inom sex år från utgången av det kalenderår då
beskattningsåret har gått ut.
67 kap.
förlängd tid för överklagande av beslut om rapportavgift
14 b § ett beslut om rapportavgift som har samband med en fråga i ett
beslut om tilläggsskatt får överklagas så länge beslutet om tilläggsskatt inte
har fått laga kraft.
33 §23 den som har överklagat ett beslut i en fråga som har föranlett
skattetillägg får även ta upp frågan om skattetillägg om domstolen anser att
skattetillägget utan olägenhet kan prövas i målet.
det som sägs i första stycket om skattetillägg gäller även återkallelse-
avgift och rapportavgift.
34 §24 om en domstol inte prövar en ny fråga eller en fråga om
skattetillägg, återkallelseavgift eller rapportavgift, ska domstolen överlämna
frågan till skatteverket för omprövning.
denna lag träder i kraft den 1 januari 2024.
på regeringens vägnar
elisabeth svantesson
linda bolund thornell
(finansdepartementet)
23 senaste lydelse 2016:888.
24 senaste lydelse 2016:888.
18
Viktiga lagar inom skatterätten
JP Infonets skatterättsliga tjänster
JP Infonets skatterättsliga tjänster
Arbetar du med skatterätt? JP Infonets tjänster ger dig ett utmärkt stöd i ditt arbete. Vi ger dig ständigt tillgång till alla nya avgöranden, lagändringar och ställningstaganden. Du kan också ta del av referat och expertanalyser, som kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete. Se allt inom skatterätt.