Yrkestra­fi­klag (2012:210)

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2012:210
Depar­te­ment: Landsbygds-​ och infra­struk­tur­de­par­te­men­tet RSIB TM
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2024:1093
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2012:210
Depar­te­ment/myn­dig­het: Landsbygds-​ och infra­struk­tur­de­par­te­men­tet RSIB TM
Utfär­dad: 2012-​04-26
Änd­rad: t.o.m. SFS

2024:1093
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)



1 kap. Inle­dande bestäm­mel­ser

1 §   Bestäm­mel­ser om de vill­kor som ska upp­fyl­las av den som bedri­ver eller har för avsikt att bedriva yrkes­mäs­sig tra­fik och om till­träde till de inter­na­tio­nella mark­na­derna för gods­trans­por­ter på väg och per­son­trans­por­ter med buss finns i
   1. Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 1071/2009 av den 21 okto­ber 2009 om gemen­samma reg­ler beträf­fande de vill­kor som ska upp­fyl­las av per­so­ner som bedri­ver yrkes­mäs­sig tra­fik och om upp­hä­vande av rådets direk­tiv 96/26/EG,
   2. Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 1072/2009 av den 21 okto­ber 2009 om gemen­samma reg­ler för till­träde till den inter­na­tio­nella mark­na­den för gods­trans­por­ter på väg, och
   3. Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 1073/2009 av den 21 okto­ber 2009 om gemen­samma reg­ler för till­träde till den inter­na­tio­nella mark­na­den för per­son­trans­por­ter med buss och om änd­ring av för­ord­ning (EG) nr 561/2006.

2 §   Denna lag inne­hål­ler kom­plet­te­rande bestäm­mel­ser till för­ord­ning (EG) nr 1071/2009 samt bestäm­mel­ser om vissa inter­na­tio­nella väg­trans­por­ter.

3 §   För­ord­ning (EG) nr 1071/2009 och denna lag ska även tilläm­pas på före­tag som yrkes­mäs­sigt bedri­ver gods­trans­por­ter på väg med lätta last­bi­lar eller per­son­bi­lar med en högsta tillå­ten vikt av 3,5 ton.

4 §   For­dons­be­grep­pen i denna lag har samma bety­delse som i lagen (2001:559) om väg­tra­fik­de­fi­ni­tio­ner.

Ytter­li­gare defi­ni­tio­ner finns i arti­kel 2 i för­ord­ning (EG) nr 1071/2009.

5 §   I denna lag bety­der

1. Linjetrafik          Sådan yrkesmässig trafik för
                        persontransporter som är
                        tidtabellsbunden och där ersättningen
                        bestäms särskilt för varje passagerare
                        för sig. En förutsättning är vidare
                        att trafiken inte ingår som ett led i
                        ett sammanhängande arrangemang, där
                        huvudsyftet är ett annat än själva
                        transporten.
2. Beställningstrafik   Sådan yrkesmässig trafik för
                        persontransporter med buss som
                        inte är linjetrafik.
Behö­rig myn­dig­het

6 §   Den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer är behö­rig myn­dig­het enligt för­ord­ning (EG) nr 1071/2009 och ska full­göra de upp­gif­ter om rap­por­te­ring som ankom­mer på Sve­rige som med­lems­stat enligt arti­kel 26 i samma för­ord­ning. Den behö­riga myn­dig­he­ten prö­var också frå­gor enligt denna lag.


2 kap. Till­stånd att bedriva yrkes­mäs­sig tra­fik

Till­stånds­plikt

1 §   Yrkes­mäs­sig tra­fik får bedri­vas endast av den som har ett sådant gemen­skaps­till­stånd som avses i arti­kel 4 i för­ord­ning (EG) nr 1072/2009 eller i arti­kel 4 i för­ord­ning (EG) nr 1073/2009, och som har utfär­dats av den behö­riga myn­dig­he­ten, eller ett yrkestra­fik­till­stånd.

Den som bedri­ver lin­je­tra­fik får anlita någon annan för att utföra tra­fi­ken. Den som utför tra­fi­ken ska ha till­stånd till yrkes­mäs­sig tra­fik för per­son­trans­por­ter på väg eller tax­i­tra­fik­till­stånd enligt tax­i­tra­fi­kla­gen (2012:211).

Krav på gott anse­ende

2 §   Vilka som omfat­tas av pröv­ningen i fråga om kra­vet på gott anse­ende fram­går av arti­kel 6.1 i för­ord­ning (EG) nr 1071/2009.

Där­ut­ö­ver ska pröv­ningen i fråga om en pri­vaträtts­lig juri­disk per­son eller en näringsid­kare som är bosatt utan­för Euro­pe­iska eko­no­miska sam­ar­bets­om­rå­det (EES) avse föl­jande per­so­ner:
   1. någon annan som genom en ledande ställ­ning eller på annat sätt har ett bestäm­mande infly­tande över verk­sam­he­ten,
   2. de sty­rel­se­le­da­mö­ter och sty­rel­sesupple­an­ter som till följd av eget eller när­stå­en­des eko­no­miska intresse har en väsent­lig gemen­skap med den juri­diska per­so­nen som är grun­dad på andels­rätt eller där­med jäm­för­ligt eko­no­miskt intresse, och
   3. bolags­män­nen i kom­man­dit­bo­lag eller andra han­dels­bo­lag.

Som när­stå­ende till en sty­rel­se­le­da­mot eller en sty­rel­sesupple­ant anses den som enligt 4 kap. 3 § första styc­ket kon­kursla­gen (1987:672) är att anse som när­stå­ende till gäl­de­nä­ren. Lag (2022:465).

3 §   Om någon av dem som anges i 2 § byts ut eller om det till­kom­mer någon sådan per­son, ska den nya per­so­nens goda anse­ende prö­vas.

4 §   Vid pröv­ningen av om ett före­tag, en tra­fi­kan­sva­rig, en verk­stäl­lande direk­tör eller någon som anges i 2 § andra styc­ket eller 3 § upp­fyl­ler kra­vet på gott anse­ende ska lag­lyd­nad och andra omstän­dig­he­ter av bety­delse beak­tas.

Kra­vet på gott anse­ende anses inte upp­fyllt av den som har
   1. dömts för eller på annat sätt påförts en sank­tion för en eller flera all­var­liga eller upp­re­pade över­trä­del­ser av bestäm­mel­ser inom de områ­den som anges i arti­kel 6.1 tredje styc­ket i för­ord­ning (EG) nr 1071/2009, eller
   2. i annat fall dömts för ett all­var­ligt brott, inräk­nat ett all­var­ligt eko­no­miskt brott. Lag (2022:465).

5 §   Om en ansö­kan om till­stånd avslås på grund av omstän­dig­he­ter som avses i 4 § ska en tid på lägst sex måna­der och högst fem år bestäm­mas, under vil­ken den prö­vade ska anses olämp­lig att bedriva yrkes­mäs­sig tra­fik (olämp­lig­hets­tid). En ansö­kan får dock avslås utan att en olämp­lig­hets­tid bestäms, om det finns sär­skilda skäl. Lag (2022:465).

Krav på eko­no­miska resur­ser

5 a §   Vid pröv­ningen av om ett före­tag upp­fyl­ler kra­vet på eko­no­miska resur­ser enligt arti­kel 3.1 c i för­ord­ning (EG) nr 1071/2009, ska vil­jan och för­må­gan hos före­ta­get, den tra­fi­kan­sva­rige, den verk­stäl­lande direk­tö­ren och dem som anges i 2 § andra styc­ket att full­göra sina skyl­dig­he­ter mot det all­männa beak­tas.

Om den tra­fi­kan­sva­rige, den verk­stäl­lande direk­tö­ren eller någon av dem som anges i 2 § andra styc­ket byts ut eller om det till­kom­mer någon sådan per­son, ska vil­jan och för­må­gan hos den nya per­so­nen att full­göra sina skyl­dig­he­ter mot det all­männa prö­vas. Lag (2022:465).

5 b §   Ett före­tag ska för­foga över kapi­tal och reser­ver enligt arti­kel 7.1 i för­ord­ning (EG) nr 1071/2009 till ett värde av minst
   - 9 000 euro för det första motor­drivna for­don som används i verk­sam­he­ten, och
   - 5 000 euro för varje ytter­li­gare sådant for­don som används.
Lag (2022:465).

Yrkes­kun­nande

6 §   Den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer utfor­mar respek­tive anord­nar skrift­liga exa­mens­prov i yrkes­kun­nande i enlig­het med arti­kel 8 i för­ord­ning (EG) nr 1071/2009.

Vill­kor för till­stånd

7 §   Har upp­hävts genom lag (2022:465).

Yrkestra­fik­till­stån­dets gil­tig­het

8 §   Ett yrkestra­fik­till­stånd gäl­ler tills vidare. Om det finns sär­skilda skäl, får till­stån­det begrän­sas till en viss tid.

Sär­skild regel för per­son­trans­por­ter

9 §   Den som har till­stånd till per­son­trans­por­ter får även frakta gods med de for­don som till­stån­det avser, under för­ut­sätt­ning att per­son­trans­por­ter utgör den huvud­sak­liga delen av trans­port­verk­sam­he­ten.

Krav på för­ar­be­hö­rig­het i vissa fall

10 §   Trak­tor­tåg eller tung ter­räng­vagn får vid yrkes­mäs­siga gods-​transporter endast föras av den som har kör­kort med behö­rig­he­ten C eller CE.

11 §   Ett utländskt kör­kort med­för inte rätt för någon annan än en med­bor­gare i en stat inom Euro­pe­iska eko­no­miska sam­ar­bets­om­rå­det (EES) att köra ett svenskre­gi­stre­rat motor­dri­vet for­don i yrkes­mäs­sig tra­fik.

För inter­na­tio­nella trans­por­ter inom EES finns det sär­skilda bestäm­mel­ser i för­ord­ning­arna (EG) nr 1072/2009 och (EG) nr 1073/2009.


3 kap. Inter­na­tio­nella väg­trans­por­ter

Inle­dande bestäm­melse

1 §   Med inter­na­tio­nella väg­trans­por­ter avses i denna lag yrkes­mäs­siga trans­por­ter på väg av per­so­ner eller gods till eller från Sve­rige eller i tran­sittra­fik genom Sve­rige.

För inter­na­tio­nella trans­por­ter inom Euro­pe­iska eko­no­miska sam­ar­bets­om­rå­det (EES) finns det sär­skilda bestäm­mel­ser i för­ord­ning­arna (EG) nr 1072/2009 och (EG) nr 1073/2009.

Till­stånds­plikt för trans­por­ter med for­don som är regi­stre­rade i Sve­rige

2 §   Inter­na­tio­nella väg­trans­por­ter och yrkes­mäs­sig tra­fik utom lan­det med for­don som är regi­stre­rade i Sve­rige får bedri­vas endast av den som har till­stånd att bedriva yrkes­mäs­sig tra­fik enligt denna lag.

3 §   På grund av en över­ens­kom­melse mel­lan Sve­rige och en annan stat kan det vid tra­fik som avses i 2 § krä­vas sär­skilt till­stånd för trans­port av per­so­ner eller gods med ett for­don som är regi­stre­rat i Sve­rige (trans­port­till­stånd).

Till­stånds­plikt för trans­por­ter med for­don som är regi­stre­rade i utlan­det

4 §   Inter­na­tio­nella väg­trans­por­ter och annan yrkes­mäs­sig tra­fik i Sve­rige med for­don som är regi­stre­rade i utlan­det får utfö­ras endast av den som har getts till­stånd av en behö­rig utländsk myn­dig­het till sådana trans­por­ter.

5 §   På grund av en över­ens­kom­melse mel­lan Sve­rige och en annan stat kan det vid tra­fik som avses i 4 § utö­ver till­stånd enligt den bestäm­mel­sen krä­vas sär­skilt till­stånd av en behö­rig utländsk myn­dig­het för trans­port av per­so­ner eller gods med ett for­don som är regi­stre­rat i utlan­det.

Vid tra­fik som avses i 4 §, med for­don regi­stre­rade i en stat med vil­ken Sve­rige inte har någon över­ens­kom­melse om väg­trans­por­ter, krävs utö­ver till­stånd enligt den bestäm­mel­sen till­stånd av behö­rig svensk myn­dig­het.

Till­stånds­pröv­ning

6 §   Trans­port­till­stånd får endast med­de­las den som kan för­vän­tas iaktta de bestäm­mel­ser som gäl­ler för tra­fi­ken.

7 §   När ett trans­port­till­stånd med­de­las ska det för­e­nas med de vill­kor som behövs.

8 §   Ett trans­port­till­stånd får inte över­lå­tas utan med­gi­vande av den myn­dig­het som har med­de­lat det.


4 kap. Olämp­lig­hets­för­kla­ring, åter­kal­lelse och till­syn

Olämp­lig­hets­för­kla­ring

1 §   Om ett till­stånd att bedriva yrkes­mäs­sig tra­fik åter­kal­las enligt arti­kel 13 i för­ord­ning (EG) nr 1071/2009 på grund av att en verk­stäl­lande direk­tör eller någon som prö­vats enligt 2 kap. 2 § andra styc­ket eller 3 § inte längre upp­fyl­ler kra­vet på gott anse­ende enligt 2 kap. 4 §, ska den prö­vade för­kla­ras olämp­lig att bedriva yrkes­mäs­sig tra­fik. Lag (2022:465).

Åter­upp­rät­tande av gott anse­ende

2 §   En tid på lägst tre och högst fem år, under vil­ken den prö­vade ska anses olämp­lig att bedriva yrkes­mäs­sig tra­fik, ska bestäm­mas
   1. vid en olämp­lig­hets­för­kla­ring av en tra­fi­kan­sva­rig enligt arti­kel 14 i för­ord­ning (EG) nr 1071/2009, eller
   2. vid en olämp­lig­hets­för­kla­ring enligt 1 §.

En tra­fi­kan­sva­rig ska inte längre anses olämp­lig att bedriva yrkes­mäs­sig tra­fik när olämp­lig­hets­ti­den enligt första styc­ket för­flu­tit och den tra­fi­kan­sva­rige där­ef­ter avlagt ett sådant skrift­ligt exa­mens­prov som avses i arti­kel 8.1 i för­ord­ning (EG) nr 1071/2009. Lag (2022:465).

3 §   Har upp­hävts genom lag (2022:465).

Tids­fris­ter

4 §   Tids­fris­terna vid till­fäl­lig indrag­ning eller åter­kal­lelse av ett till­stånd att bedriva yrkes­mäs­sig tra­fik i arti­kel 13.1 a i för­ord­ning (EG) nr 1071/2009 ska också tilläm­pas när en verk­stäl­lande direk­tör eller någon som prö­vats enligt 2 kap. 2 § andra styc­ket inte längre upp­fyl­ler kra­vet på gott anse­ende. Lag (2022:465).

Åter­kal­lelse av till­stånd att bedriva yrkes­mäs­sig tra­fik på till­stånds­ha­va­rens begä­ran

5 §   Ett till­stånd att bedriva yrkes­mäs­sig tra­fik ska åter­kal­las på till­stånds­ha­va­rens begä­ran om trans­port­verk­sam­het inte har bedri­vits eller upp­hör.

Åter­kal­lelse av trans­port­till­stånd

6 §   När ett till­stånd att bedriva yrkes­mäs­sig tra­fik åter­kal­las eller till­fäl­ligt dras in enligt arti­kel 13 i för­ord­ning (EG) nr 1071/2009 ska den behö­riga myn­dig­he­ten även åter­kalla eller till­fäl­ligt dra in till­stånds­ha­va­rens trans­port­till­stånd.

Bestäm­mel­serna om åter­kal­lelse och till­fäl­lig indrag­ning av till­stånd att bedriva yrkes­mäs­sig tra­fik i arti­kel 13 i för­ord­ning (EG) nr 1071/2009 och bestäm­mel­serna i 1-5 §§ ska tilläm­pas även i fråga om trans­port­till­stånd.

Gemen­samma bestäm­mel­ser

7 §   Till grund för till­fäl­lig indrag­ning eller åter­kal­lelse av ett till­stånd att bedriva yrkes­mäs­sig tra­fik med anled­ning av brotts­lig gär­ning, ska beträf­fande frå­gan om brott före­lig­ger läg­gas
   1. en laga­kraft­vun­nen dom,
   2. ett god­känt straf­fö­re­läg­gande,
   3. ett god­känt före­läg­gande av ord­nings­bot, eller
   4. ett beslut om åtals­un­der­lå­telse enligt 20 kap. 7 § rät­te­gångs­bal­ken eller mot­sva­rande bestäm­melse i annan för­fatt­ning.

8 §   Med en svensk dom jäm­ställs en brott­måls­dom eller ett annat lik­vär­digt avgö­rande som har med­de­lats av en utländsk dom­stol eller någon annan utländsk myn­dig­het.

9 §   Den som åtgär­den gäl­ler ska del­ges
   1. en under­rät­telse enligt arti­kel 13.1 i för­ord­ning (EG) nr 1071/2009 om att ett före­tag ris­ke­rar att inte längre upp­fylla kra­ven för att bedriva yrkes­mäs­sig tra­fik,
   2. ett beslut om till­fäl­lig indrag­ning eller åter­kal­lelse av ett till­stånd att bedriva yrkes­mäs­sig tra­fik enligt arti­kel 13 i för­ord­ning (EG) nr 1071/2009,
   3. ett beslut om till­fäl­lig indrag­ning eller åter­kal­lelse av ett trans­port­till­stånd, eller
   4. ett beslut om olämp­lig­hets­för­kla­ring enligt arti­kel 14 i för­ord­ning (EG) nr 1071/2009 eller 1 §.

Till­syn

10 §   Den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer utö­var till­syn över att till­stånds­ha­vare bedri­ver verk­sam­he­ten i enlig­het med denna lag och före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen.

11 §   Bestäm­mel­ser om till­syn över han­di­kap­pan­pass­ning av kol­lek­tiv­tra­fik finns i lagen (1979:558) om han­di­kap­pan­pas­sad kol­lek­tiv­tra­fik.


5 kap. Straff­be­stäm­mel­ser, hind­rande av fort­satt färd och biträde vid för­un­der­sök­ning

Olaga yrkes­mäs­sig tra­fik

1 §   Den som upp­såt­li­gen bedri­ver yrkes­mäs­sig tra­fik enligt för­ord­ning (EG) nr 1071/2009 eller denna lag utan till­stånd döms för olaga yrkes­mäs­sig tra­fik till böter eller fäng­else i högst ett år. Lag (2022:465).

Bestäl­lar­an­svar

2 §   Har yrkes­mäs­sig tra­fik enligt för­ord­ning (EG) nr 1071/2009 eller denna lag bedri­vits utan till­stånd, döms den som yrkes­mäs­sigt för egen eller annans räk­ning har beställt trans­por­ten till böter eller fäng­else i högst ett år, om han eller hon
   1. vid tid­punk­ten för beställ­ningen kände till eller hade skä­lig anled­ning att anta att till­stånd sak­na­des, eller
   2. beställt trans­por­ten av tra­fik­ut­ö­va­ren och upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het inte kon­trol­le­rat inne­ha­vet av till­stånd vid tid­punk­ten för trans­por­ten på ett sätt som skä­li­gen kan begä­ras. Lag (2018:629).

Brott mot bestäm­mel­serna om krav på för­ar­be­hö­rig­het i vissa fall

3 §   Den som upp­såt­li­gen bry­ter mot bestäm­mel­serna i 2 kap. 10 eller 11 § första styc­ket döms till böter.

4 §   Den som i fall som avses i 2 kap. 10 eller 11 § första styc­ket upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het över­läm­nar åt eller på annat sätt tillå­ter någon annan att föra for­don utan att denne är berät­ti­gad till det döms till böter.

Hind­rande av fort­satt färd

5 §   Om ett for­don fram­förs i strid med denna lag eller en före­skrift som har med­de­lats med stöd av lagen, får fort­satt färd hind­ras enligt klamp­nings­la­gen (2024:1089). Lag (2024:1093).

6 §   Har upp­hävts genom lag (2024:750).


6 kap. Över­kla­gande och verk­stäl­lig­het

Yrkes­mäs­sig tra­fik

1 §   Den behö­riga myn­dig­he­tens beslut i frå­gor om yrkes­mäs­sig tra­fik får över­kla­gas till all­män för­valt­nings­dom­stol.

2 §   Beslut i fråga om skrift­liga exa­mens­prov som avses i arti­kel 8.1 i för­ord­ning (EG) nr 1071/2009 får inte över­kla­gas.

Trans­port­till­stånd

3 §   Den behö­riga myn­dig­he­tens beslut i frå­gor om trans­port­till­stånd och till­stånd enligt 3 kap. 5 § andra styc­ket får över­kla­gas till all­män för­valt­nings­dom­stol.

Gemen­samma bestäm­mel­ser

4 §   I fråga om den behö­riga myn­dig­he­tens beslut enligt för­ord­ning (EG) nr 1071/2009, denna lag eller före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen, som får över­kla­gas till all­män för­valt­nings­dom­stol gäl­ler föl­jande.

Ett beslut som rör en fysisk per­son över­kla­gas till den för­valt­nings­rätt inom vars dom­krets per­so­nen är folk­bok­förd eller, om denne inte är folk­bok­förd i Sve­rige, till den för­valt­nings­rätt inom vars dom­krets per­so­nen vis­tas.

Ett beslut som rör en juri­disk per­son, var­med avses även offent­li­grätts­liga juri­diska per­so­ner som sta­ten, en kom­mun, ett kom­munal­för­bund eller en region, över­kla­gas till den för­valt­nings­rätt inom vars dom­krets före­ta­gets eller verk­sam­he­tens led­ning finns.

Beslut i andra fall än som sägs i andra och tredje styc­kena över­kla­gas till den för­valt­nings­rätt inom vars dom­krets beslu­tet med­de­la­des. Lag (2019:955).

5 §   Pröv­nings­till­stånd krävs vid över­kla­gande till kam­mar­rätt.

6 §   Den behö­riga myn­dig­he­ten får föra talan även till för­mån för den enskilda par­ten.

Verk­stäl­lig­het

7 §   Den behö­riga myn­dig­he­tens beslut enligt för­ord­ning (EG) nr

1071/2009, denna lag eller före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen och rege­ring­ens beslut enligt denna lag ska gälla ome­del­bart, om inte annat för­ord­nas.


7 kap. Bemyn­di­gan­den

1 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om eller i enskilda fall medge undan­tag från för­ord­ning (EG) nr 1071/2009 eller denna lag.
Ett beslut om undan­tag får för­e­nas med vill­kor.

2 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela ytter­li­gare före­skrif­ter om
   1. krav för att få bedriva yrkes­mäs­sig tra­fik,
   2. till­stånd att bedriva yrkes­mäs­sig tra­fik,
   3. tra­fi­kan­sva­riga,
   4. prov i yrkes­kun­nande för till­stånd att bedriva yrkes­mäs­sig tra­fik,
   5. kon­troll av yrkes­mäs­sig tra­fik, och
   6. inter­na­tio­nella väg­trans­por­ter.

3 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om
   1. kun­skaps­krav för for­dons­be­sätt­ningar vid väg­trans­por­ter,
   2. avgif­ter för till­syn och ären­de­hand­lägg­ning enligt för­ord­ning (EG) nr 1071/2009, denna lag och enligt före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen, och
   3. avstäng­ning under viss tid från prov i yrkes­kun­nande. Lag (2022:1210).

4 §   Rege­ringen får med­dela före­skrif­ter om sank­tions­av­gif­ter vid över­trä­del­ser av
   1. anmäl­nings­krav i för­ord­ning (EG) nr 1071/2009,
   2. krav på till­stånd i för­ord­ning (EG) nr 1072/2009,
   3. bestäm­mel­ser om cabo­ta­ge­trans­port i för­ord­ning (EG) nr 1072/2009,
   4. krav på kon­troll­do­ku­ment och till­stånd i för­ord­ning (EG) nr 1073/2009,
   5. krav på kon­troll­do­ku­ment och till­stånd i den över­ens­kom­melse som bifo­gats rådets beslut 2002/917/EG av den 3 okto­ber 2002 om ingå­en­det av Interbus-​överenskommelsen om till­fäl­lig inter­na­tio­nell per­son­trans­port med buss,
   6. krav på till­stånd som avses i 3 kap. 3 eller 5 § denna lag, och
   7. bestäm­mel­ser om anmäl­nings­krav eller om använd­ning av for­don i yrkes­mäs­sig tra­fik som har med­de­lats med stöd av denna lag. Lag (2024:1093).


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

2012:210
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 juni 2013 i fråga om 2 kap. 10 § och i övrigt den 1 juni 2012.
   2. Yrkestra­fi­kla­gen (1998:490) ska upp­höra att gälla den 1 juni 2012.
   3. För krav på för­ar­be­hö­rig­het i vissa fall gäl­ler 3 kap. 10 § i den upp­hävda lagen till och med den 31 maj 2013.
   4. Tra­fik­till­stånd för lin­je­tra­fik, beställ­nings­tra­fik med buss eller gods­tra­fik som har med­de­lats enligt äldre bestäm­mel­ser gäl­ler fort­fa­rande.
   5. Om ett till­stånd som har med­de­lats enligt äldre bestäm­mel­ser har begrän­sats till att gälla endast under viss tid, ska begräns­ningen fort­fa­rande gälla. Även övriga vill­kor för­e­nade med och begräns­ningar av ett sådant till­stånd ska fort­fa­rande gälla.
   6. Före­skrif­ter om annan yrkes­mäs­sig tra­fik än tax­i­tra­fik som har med­de­lats med stöd av yrkestra­fi­kla­gen (1998:490) och som gäl­ler när denna lag trä­der i kraft ska anses med­de­lade enligt denna lag.
   7. Om det i en lag eller annan för­fatt­ning hän­vi­sas till en före­skrift i yrkestra­fi­kla­gen (1998:490) som har ersatts genom en före­skrift i för­ord­ning (EG) nr 1071/2009 eller denna lag, tilläm­pas i stäl­let den nya före­skrif­ten.

2022:465
   1. Denna lag trä­der i kraft den 15 juni 2022.
   2. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande vid pröv­ning i dom­stol av beslut som har med­de­lats före ikraft­trä­dan­det.