SFS2020-532.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
svensk författningssamling
lag
om ändring i fordonslagen (2002:574)
utfärdad den 17 juni 2020
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs att 1 kap. 1 och 3 §§, 2 kap. 2, 4, 5 och
5 a §§ och 5 kap. 8 § fordonslagen (2002:574) ska ha följande lydelse.
1 kap.
1 §2 denna lag innehåller bestämmelser om
1. kontroll av fordon samt därtill hörande system, komponenter och
separata tekniska enheter,
2. kontroll av fordons last,
3. kontroll av färdskrivare och taxameter och kontroll av användningen
av dessa, samt
4. den verksamhet som bedrivs av besiktningsorgan på fordonsområdet.
lagen innehåller dessutom bemyndiganden att meddela föreskrifter i
dessa ämnen samt om fordons beskaffenhet och utrustning.
i denna lag finns även bestämmelser som kompletterar
1. europaparlamentets och rådets förordning (eu) nr 167/2013 av den
5 februari 2013 om godkännande och marknadskontroll av jordbruks- och
skogsbruksfordon,
2. europaparlamentets och rådets förordning (eu) nr 168/2013 av
den 15 januari 2013 om godkännande av och marknadskontroll för två- och
trehjuliga fordon och fyrhjulingar, och
3. europaparlamentets och rådets förordning (eu) 2018/858 av den
30 maj 2018 om godkännande av och marknadskontroll över motorfordon
och släpfordon till dessa fordon samt av system, komponenter och separata
tekniska enheter som är avsedda för sådana fordon, om ändring av
förordningarna (eg) nr 715/2007 och (eg) nr 595/2009 samt om
upphävande av direktiv 2007/46/eg.
3 §3 i denna lag avses med
besiktningsorgan: ett sådant organ som anges i 4 kap. 2 §,
besiktningstekniker: den som har anställning hos ett besiktningsorgan för
att utföra besiktningar,
bilinspektör: den som har anställning som bilinspektör hos polismyndig-
heten,
tekniker: den som har uppdrag som tekniker hos polismyndigheten,
tillverkare: den som inför godkännandemyndigheten ansvarar för alla
aspekter av den nationella typgodkännandeprocessen och för produktions-
1 prop. 2019/20:139, bet. 2019/20:tu17, rskr. 2019/20:336.
2 senaste lydelse 2015:794.
3 senaste lydelse 2014:732.
sfs 2020:532
publicerad
den 18 juni 2020
2
sfs 2020:532överensstämmelsen, även om han eller hon inte varit direkt engagerad i
samtliga stadier av produktionen av det fordon, det system, den komponent
eller den separata tekniska enhet som typgodkännandet avser, eller den som
han eller hon har utsett som sin företrädare i frågor som omfattas av denna
lag.
i övrigt har de beteckningar som används i denna lag samma betydelse
som i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner.
2 kap.
2 §4 ett typgodkännande meddelas för en typ av fordon, system, kompo-
nent eller separat teknisk enhet som uppfyller föreskrivna krav i fråga om
beskaffenhet och utrustning. typgodkännande kan ske i enlighet med eu-
rättsakter på området, i enlighet med överenskommelser upprättade inom
förenta nationernas ekonomiska kommission för europa (ece-typgodkän-
nande) eller som nationellt typgodkännande.
bestämmelser om typgodkännande i fråga om avgasrening finns i
avgasreningslagen (2011:318).
4 §5 en tillverkare
1. ansvarar inför godkännandemyndigheten för alla aspekter av
typgodkännandeprocessen,
2. ansvarar för att samtliga fordon, system, komponenter och separata
tekniska enheter tillverkas i enlighet med den godkända typen,
3. är skyldig att medverka till den kontroll som behövs med anledning av
godkännandet,
4. är skyldig att till godkännandemyndigheten utan ersättning lämna de
upplysningar samt tillhandahålla de fordon, fordonsdelar, handlingar och
den utrustning som behövs för kontrollen, och
5. är, om han eller hon är etablerad utanför europeiska ekonomiska
samarbetsområdet (ees), skyldig att utse en företrädare som är etablerad
inom ees för att företräda honom eller henne inför godkännande-
myndigheten.
godkännandemyndigheten har rätt till tillträde till en fabrik eller en annan
anläggning och får där göra nödvändiga undersökningar.
5 § om godkännandemyndigheten finner att fordon, system, komponenter
eller separata tekniska enheter inte längre stämmer överens med det
nationella typgodkännandet, får myndigheten återkalla godkännandet.
5 a §6 utöver vad som anges i 5 § upphör ett nationellt typgodkännande
av fordon att gälla när
1. tillverkningen av den godkända fordonstypen, varianten eller versionen
slutgiltigt och frivilligt har upphört, eller
2. giltighetstiden för godkännandet har gått ut till följd av en särskild
begränsning.
5 kap.
8 §7 regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om fordons beskaffenhet och utrustning.
4 senaste lydelse 2015:794. ändringen innebär att andra stycket tas bort.
5 senaste lydelse 2009:224. ändringen innebär att andra stycket tas bort.
6 senaste lydelse 2009:224.
7 senaste lydelse 2017:274.
3
sfs 2020:532regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
ytterligare föreskrifter om de kontrollformer som avses i denna lag när det
gäller
1. kontrollens omfattning och besiktningsorganens verksamhet,
2. förutsättningarna för godkännande vid kontroll,
3. förelägganden och körförbud,
4. förutsättningarna för att bruka vissa fordon,
5. utbildnings- och kompetenskrav för
a) besiktningstekniker, och
b) polismän och bilinspektörer som utför kontroller enligt 2 kap. 10 och
12 §§, och
6. avgifter.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om
1. registrering, ibruktagande, försäljning, saluföring och användning av
fordon, system, komponenter, separata tekniska enheter, fordonsdelar och
annan utrustning till fordon,
2. att ett nationellt typgodkännande av fordon ska upphöra att gälla när
nya krav som är tillämpliga på den godkända fordonstypen, varianten eller
versionen blir obligatoriska,
3. tillverkares tillhandahållande av information och dokumentation om
fordon, system, komponenter och separata tekniska enheter,
4. tillsynen över efterlevnaden av denna lag och av föreskrifter som har
meddelats med stöd av lagen och över efterlevnaden av europaparlamentets
och rådets förordning (eu) nr 167/2013 av den 5 februari 2013 om
godkännande och marknadskontroll av jordbruks- och skogsbruksfordon, av
europaparlamentets och rådets förordning (eu) nr 168/2013 av den
15 januari 2013 om godkännande av och marknadskontroll för två- och
trehjuliga fordon och fyrhjulingar och av europaparlamentets och rådets
förordning (eu) 2018/858 av den 30 maj 2018 om godkännande av och
marknadskontroll över motorfordon och släpfordon till dessa fordon samt
av system, komponenter och separata tekniska enheter som är avsedda för
sådana fordon, om ändring av förordningarna (eg) nr 715/2007 och (eg)
nr 595/2009 samt om upphävande av direktiv 2007/46/eg,
5. skyldighet för besiktningsorganen att rapportera genomförande och
utfall av fordonsbesiktningar och de uppgifter som i övrigt behövs för att
transportstyrelsen och styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll ska
kunna fullgöra sina tillsynsuppgifter enligt 5 kap. 3 a §,
6. avgifter för transportstyrelsens tillsyn enligt 5 kap. 3 a–3 c §§ och för
ärendehandläggning enligt denna lag och föreskrifter som har meddelats
med stöd av lagen, samt om
7. avgifter för tillsyn och ärendehandläggning enligt europaparlamentets
och rådets förordning (eu) nr 167/2013, europaparlamentets och rådets
förordning (eu) nr 168/2013 och europaparlamentets och rådets förordning
(eu) 2018/858.
denna lag träder i kraft den 1 september 2020.
på regeringens vägnar
tomas eneroth
per håvik
(infrastrukturdepartementet)
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (2010:1065) om kollektivtrafikLag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
Arbetar du med frågor som rör transport och trafik? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom transport och trafik.