Avgasre­nings­lag (2011:318)

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2011:318
Depar­te­ment: Klimat-​ och närings­livs­de­par­te­men­tet
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2022:1124
Övrigt: Rät­tel­se­blad 2011:318 har iakt­ta­gits.
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2011:318
Depar­te­ment/myn­dig­het: Klimat-​ och närings­livs­de­par­te­men­tet
Utfär­dad: 2011-​03-24
Änd­rad: t.o.m. SFS

2022:1124
Övrig text: Rät­tel­se­blad 2011:318 har iakt­ta­gits.
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)


Syfte

1 §   Denna lag syf­tar till att före­bygga att utsläpp av avga­ser och andra för­ore­ningar från bräns­len i motor­for­don ska­dar eller orsa­kar olä­gen­he­ter för män­ni­skors hälsa eller mil­jön.

Bestäm­mel­ser om avga­ser från mobila maski­ner finns i lagen (1998:1707) om åtgär­der mot bul­ler och avga­ser från mobila maski­ner.

Defi­ni­tio­ner

2 §   Med EU-​förordningarna avses i denna lag
   1. Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 715/2007 av den 20 juni 2007 om typ­god­kän­nande av motor­for­don med avse­ende på utsläpp från lätta per­son­bi­lar och lätta nyt­to­for­don (Euro 5 och Euro 6) och om till­gång till infor­ma­tion om repa­ra­tion och under­håll av for­don, och
   2. Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 595/2009 av den 18 juni 2009 om typ­god­kän­nande av motor­for­don och moto­rer vad gäl­ler utsläpp från tunga for­don (Euro 6) och om till­gång till infor­ma­tion om repa­ra­tion och under­håll av for­don samt om änd­ring av för­ord­ning (EG) nr 715/2007 och direk­tiv 2007/46/EG och om upp­hä­vande av direk­ti­ven 80/1269/EEG, 2005/55/EG och 2005/78/EG.

3 §   Om annat inte föl­jer av 4-9 §§ har ter­mer och uttryck i denna lag samma bety­delse som i lagen (2001:559) om väg­tra­fik­de­fi­ni­tio­ner, for­donsla­gen (2002:574) och driv­me­delsla­gen (2011:319).

4 §   Med utsläpp avses i denna lag avga­ser, avdunst­ningar och andra för­ore­ningar från bräns­len i ett motor­for­don.

5 §   Med utsläpps­be­grän­sande anord­ningar avses i denna lag de system, kom­po­nen­ter och sepa­rata tek­niska enhe­ter i ett motor­for­don eller i en motor som styr eller begrän­sar utsläpp.

6 §   Med kon­ver­te­rings­sats avses i denna lag ett system för änd­ring av ett motor­for­don eller en motor från drift med ben­sin eller die­sel­bränsle till drift med ett alter­na­tivt bränsle.

7 §   Med typ­god­kän­nande avses i denna lag ett god­kän­nande av att en typ av motor­for­don, motor, system, kom­po­nent, sepa­rat tek­nisk enhet eller kon­ver­te­rings­sats upp­fyl­ler utsläppskra­ven i
   1. någon av EU-​förordningarna, eller
   2. denna lag eller före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen.

8 §   Med etapp­vist typ­god­kän­nande avses i denna lag ett typ­god­kän­nande för en for­don­styp som inte är fär­dig­byggd eller för en for­don­styp som byggs med en till­verk­nings­pro­cess som är upp­de­lad i sepa­rata etap­per, om for­don­sty­pen i det till­verk­nings­sta­dium där den befin­ner sig upp­fyl­ler gäl­lande utsläppskrav.

9 §   Med god­kän­nan­de­myn­dig­het avses i denna lag den myn­dig­het som prö­var frå­gor om typ­god­kän­nande enligt någon av EU- för­ord­ning­arna eller denna lag.

EU-​förordningarna

10 §   I EU-​förordningarna finns bestäm­mel­ser om
   1. typ­god­kän­nande av motor­for­don, moto­rer och reserv­de­lar,
   2. att motor­for­don och moto­rer ska upp­fylla vissa krav i fråga om utsläpp,
   3. utsläpps­be­grän­sande anord­ning­ars håll­bar­het,
   4. skyl­dig­het att till­han­da­hålla infor­ma­tion om repa­ra­tion och under­håll, och
   5. för­bud mot mani­pu­la­tion av avgasre­nings­sy­stem.

Utsläppskrav och typ­god­kän­nande enligt denna lag

11 §   Ett motor­for­don eller en motor som inte omfat­tas av någon av EU-​förordningarna
   1. ska, i den omfatt­ning som föl­jer av denna lag eller före­skrif­ter som med­de­las i anslut­ning till lagen, ha utsläpps­be­grän­sande anord­ningar som fun­ge­rar,
   2. får typ­god­kän­nas enligt denna lag eller före­skrif­ter som med­de­las i anslut­ning till lagen, och
   3. ska anses upp­fylla de utsläppskrav som föl­jer av denna lag eller före­skrif­ter som med­de­las i anslut­ning till lagen, om for­do­net eller motorn omfat­tas av ett typ­god­kän­nande och annat inte föl­jer av 14 § om bilä­ga­rens ansvar, 19 § om åter­kal­lelse av typ­god­kän­nan­det eller 20 § om typ­god­kän­nan­dets gil­tig­het.

Ansvar för att utsläppskrav upp­fylls

12 §   Den som har till­ver­kat ett motor­for­don som inte omfat­tas av någon av EU-​förordningarna eller en motor till ett sådant for­don ansva­rar för att for­do­net upp­fyl­ler utsläppskrav enligt före­skrif­ter som med­de­las i anslut­ning till denna lag.

Första styc­ket gäl­ler inte fel som beror på att ett for­don eller en motor har änd­rats med en kon­ver­te­rings­sats.

13 §   Om ett motor­for­don eller en motor som har änd­rats med en kon­ver­te­rings­sats inte upp­fyl­ler utsläppskrav enligt EU- för­ord­ning­arna eller före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till denna lag och felet beror på kon­ver­te­rings­sat­sen, ansva­rar till­ver­ka­ren av kon­ver­te­rings­sat­sen för felet.

14 §   Den som äger ett motor­for­don ska under­hålla och sköta for­do­net på ett sådant sätt att utsläppskrav enligt EU- för­ord­ning­arna eller före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till denna lag upp­fylls.

Skyl­dig­he­ter i sam­band med ett typ­god­kän­nande

15 §   En till­ver­kare som har ansökt om eller fått ett typ­god­kän­nande enligt denna lag
   1. ansva­rar inför god­kän­nan­de­myn­dig­he­ten i alla delar av typ­god­kän­nan­de­för­fa­ran­det,
   2. ansva­rar för att samt­liga for­don, moto­rer, system, kom­po­nen­ter, sepa­rata tek­niska enhe­ter och kon­ver­te­rings­sat­ser som omfat­tas av typ­god­kän­nan­det till­ver­kas i enlig­het med den god­kända typen,
   3. är skyl­dig att med­verka till den kon­troll som behövs med anled­ning av typ­god­kän­nan­det,
   4. är skyl­dig att till god­kän­nan­de­myn­dig­he­ten utan ersätt­ning lämna de upp­lys­ningar samt till­han­da­hålla de for­don, moto­rer, for­dons­de­lar, hand­lingar och den utrust­ning som behövs för kon­trol­len, och
   5. är, om till­ver­ka­ren är eta­ble­rad utan­för Euro­pe­iska eko­no­miska sam­ar­bets­om­rå­det (EES), skyl­dig att utse någon som är eta­ble­rad inom EES att före­träda till­ver­ka­ren inför god­kän­nan­de­myn­dig­he­ten.

Vid etapp­vist typ­god­kän­nande gäl­ler till­ver­ka­rens skyl­dig­he­ter enligt första styc­ket 1 och 2 för de system, kom­po­nen­ter eller sepa­rata tek­niska enhe­ter som till­förts under den till­verk­nings­e­tapp som till­ver­ka­ren ansva­rar för, samt för de system, kom­po­nen­ter eller sepa­rata tek­niska enhe­ter som redan har god­känts vid tidi­gare etap­per och som till­ver­ka­ren har änd­rat.

16 §   God­kän­nan­de­myn­dig­he­ten har rätt till till­träde till en fabrik eller en annan anlägg­ning för de under­sök­ningar som behövs i sam­band med att myn­dig­he­ten prö­var en fråga om typ­god­kän­nande enligt någon av EU-​förordningarna eller denna lag.

Åtgärds­pla­ner

17 §   Om god­kän­nan­de­myn­dig­he­ten fin­ner att utsläpps­be­grän­sande anord­ningar som omfat­tas av ett typ­god­kän­nande enligt denna lag inte upp­fyl­ler de krav som gäl­ler för fordons-​ eller motor­ty­pen, får myn­dig­he­ten före­lägga till­ver­ka­ren att ta fram en åtgärds­plan för att avhjälpa bris­terna.

18 §   God­kän­nan­de­myn­dig­he­ten ska pröva om en åtgärds­plan enligt 17 § är till­räck­lig. Om åtgärds­pla­nen är till­räck­lig, ska myn­dig­he­ten god­känna den.

Åter­kal­lelse av ett typ­god­kän­nande

19 §   Om god­kän­nan­de­myn­dig­he­ten fin­ner att for­don, moto­rer, system, kom­po­nen­ter, sepa­rata tek­niska enhe­ter eller kon­ver­te­rings­sat­ser inte längre stäm­mer över­ens med den typ som myn­dig­he­ten har god­känt enligt denna lag, får myn­dig­he­ten åter­kalla typ­god­kän­nan­det.

Ett typ­god­kän­nan­des gil­tig­het

20 §   Ett typ­god­kän­nande av for­don enligt denna lag upp­hör att gälla när
   1. till­verk­ningen av den god­kända for­don­sty­pen slut­gil­tigt har upp­hört, eller
   2. gil­tig­hets­ti­den för god­kän­nan­det har gått ut till följd av en sär­skild begräns­ning.

Till­ver­ka­res ansvar gente­mot en enskild bilä­gare

21 §   Bestäm­mel­serna i 22-28 §§ gäl­ler endast i fråga om per­son­bi­lar, lätta last­bi­lar och lätta bus­sar som inte är äldre än fem år och inte har körts längre än 80 000 kilo­me­ter.

22 §   Om det vid en myn­dig­hets kon­troll eller på ett annat till­för­lit­ligt sätt kon­sta­te­ras att de utsläpps­be­grän­sande anord­ning­arna på en bil inte upp­fyl­ler kra­ven i EU- för­ord­ning­arna, denna lag eller anslu­tande före­skrif­ter, ansva­rar till­ver­ka­ren gente­mot bilä­ga­ren för
   1. att felen kost­nads­fritt avhjälps,
   2. de kost­na­der som en ny kon­troll­be­sikt­ning med­för, och
   3. de kost­na­der som för­an­leds av ett kör­för­bud för bilen.

23 §   Bestäm­mel­serna i 22 § gäl­ler inte om det görs san­no­likt att felet beror på
   1. att bilä­ga­ren inte under­hål­lit bilen på det sätt som behövs för att de utsläpps­be­grän­sande anord­ning­arna ska fun­gera,
   2. att bilä­ga­ren har använt bränsle av en kva­li­tet som väsent­ligt avvi­ker från det som till­ver­ka­ren rekom­men­de­rat för att de utsläpps­be­grän­sande anord­ning­arna ska fun­gera,
   3. att bilä­ga­ren har bytt ut en utsläpps­be­grän­sande anord­ning mot en anord­ning som från mil­jö­syn­punkt är sämre än den som bilen var utrus­tad med när bilen var ny,
   4. en olycka eller annan lik­nande hän­delse, eller
   5. onor­mal använd­ning eller något annat lik­nande för­hål­lande på bilä­ga­rens sida.

24 §   Om en till­ver­kare ansva­rar för avhjäl­pande av fel enligt 22 §, har den som yrkes­mäs­sigt utför bil­re­pa­ra­tio­ner och på bilä­ga­rens upp­drag avhjäl­per felen rätt till skä­lig ersätt­ning från till­ver­ka­ren för avhjäl­pan­det.

Den som har rätt till ersätt­ning från till­ver­ka­ren enligt första styc­ket har inte rätt till ersätt­ning från den som äger bilen.

25 §   Den som begär ersätt­ning från till­ver­ka­ren med stöd av 24 § ska
   1. redo­göra för de åtgär­der som har vid­ta­gits och resul­ta­tet av repa­ra­tio­nen, om till­ver­ka­ren inte med­ger annat, och
   2. på till­ver­ka­rens bekost­nad skicka de delar av den utsläpps­be­grän­sande utrust­ningen som bytts ut till till­ver­ka­ren, om till­ver­ka­ren begär det inom två vec­kor från det att ersätt­ningen begär­des.

26 §   Till­ver­ka­ren får inte ifrå­ga­sätta skyl­dig­he­ten att betala en ersätt­ning som har begärts enligt 25 § sedan fyra vec­kor har för­flu­tit från det att till­ver­ka­ren fick del av ersätt­nings­an­språ­ket. Om till­ver­ka­ren med stöd av 25 § 2 har begärt att få den utbytta utrust­ningen skic­kad till sig, ska fyra­vec­kors­fris­ten i stäl­let räk­nas från det att till­ver­ka­ren fick utrust­ningen.

27 §   I fråga om bilar som har till­ver­kats utom­lands ska till­ver­ka­ren ansvara enligt 21-24 och 26 §§ endast för de bilar som förts in till Sve­rige av till­ver­ka­ren eller av någon för till­ver­ka­rens räk­ning.

28 §   I fråga om bilar som har till­ver­kats utom­lands ska den som för till­ver­ka­rens räk­ning yrkes­mäs­sigt för in bilar till Sve­rige ansvara soli­da­riskt med till­ver­ka­ren enligt 21-24 och 26 §§.

29 §   I fråga om bilar som har änd­rats med en kon­ver­te­rings­sats ska skyl­dig­he­terna enligt 21-24 och 26-28 §§ gälla den som till­ver­kat eller för till­ver­ka­rens räk­ning yrkes­mäs­sigt för in kon­ver­te­rings­sat­ser, om felet beror på kon­ver­te­rings­sat­sen.

Utsläpps­klas­ser

30 §   En per­son­bil, lätt last­bil och lätt buss ska vara klas­si­fi­ce­rad i utsläpps­klass
   1. Euro 5, om bilen upp­fyl­ler tillämp­liga utsläppskrav och andra krav enligt tabell 1 i bilaga I till för­ord­ning (EG) nr 715/2007 eller enligt rad B.2 i tabell 1 och 2 i bilaga 1 till Euro­pa­par­la­men­tets och rådets direk­tiv 2005/55/EG av den 28 sep­tem­ber 2005 om till­närm­ning av med­lems­sta­ter­nas lag­stift­ning om åtgär­der mot utsläpp av gas- och par­ti­kel­for­miga för­ore­ningar från moto­rer med kom­pres­sions­tänd­ning som används i for­don samt mot utsläpp av gas­for­miga för­ore­ningar från moto­rer med gnist­tänd­ning drivna med natur­gas eller gasol vilka används i for­don, eller
   2. Euro 6, om bilen upp­fyl­ler tillämp­liga utsläppskrav och andra krav enligt tabell 2 i bilaga I till för­ord­ning (EG) nr 715/2007 eller enligt bilaga 1 till för­ord­ning (EG) nr 595/2009.

31 §   En tung last­bil och tung buss ska vara klas­si­fi­ce­rad i utsläpps­klass
   1. Euro 5, om motorn upp­fyl­ler tillämp­liga utsläppskrav och andra krav enligt rad B.2 i tabell 1 och 2 i bilaga 1 till direk­tiv 2005/55/EG, eller
   2. Euro 6, om motorn upp­fyl­ler tillämp­liga utsläppskrav och andra krav enligt bilaga I till för­ord­ning (EG) nr 595/2009.

32 §   Utö­ver det som föl­jer av 30 och 31 §§ får en bil vara klas­si­fi­ce­rad i utsläpps­klass
   1. El, om bilen är inrät­tad för att dri­vas enbart med elekt­risk energi från bat­te­rier,
   2. Elhy­brid, om bilen för sin fram­driv­ning häm­tar energi från två käl­lor som är pla­ce­rade i bilen och där den ena käl­lan är lag­rad energi i form av ett för­bruk­nings­bart bränsle och den andra käl­lan är ett bat­teri, en kon­den­sa­tor, ett sväng­hjul, en gene­ra­tor eller annan anord­ning för lag­ring av elekt­risk energi, eller
   3. Ladd­hy­brid, om bilen upp­fyl­ler för­ut­sätt­ning­arna för utsläpps­klas­sen Elhy­brid men har möj­lig­het till extern ladd­ning med elekt­risk energi.

Infor­ma­tion om repa­ra­tion och under­håll

33 §   I frå­gor som har bety­delse för for­dons avgasre­ning får god­kän­nan­de­myn­dig­he­ten före­lägga en till­ver­kare att till­han­da­hålla infor­ma­tion om repa­ra­tion och under­håll av for­don enligt det som föl­jer av artik­larna 6 och 7 i för­ord­ning (EG) nr 715/2007 eller arti­kel 6 i för­ord­ning (EG) nr 595/2009. Före­läg­gan­det får för­e­nas med vite.

Bemyn­di­gande

34 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om
   1. begräns­ning av utsläpp,
   2. motor­for­dons och moto­rers utrust­ning och beskaf­fen­het,
   3. skyl­dig­het att under­hålla motor­for­don så att utsläpps­be­grän­sande anord­ningar fun­ge­rar,
   4. skyl­dig­het att använda visst bränsle,
   5. till­syn och annan kon­troll,
   6. för­fa­ran­det i sam­band med typ­god­kän­nande och åter­kal­lande av typ­god­kän­nande,
   7. för­fa­ran­det i sam­band med god­kän­nande av åtgärds­pla­ner och genom­fö­rande av åtgärds­pla­ner,
   8. ibruk­ta­gande och för­sälj­ning av motor­for­don, moto­rer och moto­rers utrust­ning,
   9. skyl­dig­het för till­ver­ka­ren att till­han­da­hålla infor­ma­tion och doku­men­ta­tion om motor­for­don, moto­rer och moto­rers utrust­ning, repa­ra­tion och under­håll,
   10. för­fa­ran­det i sam­band med motor­for­dons indel­ning i klas­ser i fråga om utsläpp av avga­ser och andra för­ore­ningar enligt 30-32 §§,
   11. att motor­for­don som inte kan klas­si­fi­ce­ras enligt 30-32 §§ får klas­si­fi­ce­ras i utsläpps­klas­ser som över­ens­stäm­mer med EU- direk­tiv om sådan klas­si­fi­ce­ring,
   12. avgif­ter för till­syn och pröv­ning enligt denna lag eller före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen,
   13. att beslut om betal­ning av avgift enligt denna lag ska gälla ome­del­bart även om beslu­tet över­kla­gas, och
   14. sådana undan­tag från 11-16, 19 och 20 §§ som det finns sär­skilda skäl för.

Av lagen (2014:140) med bemyn­di­gande att med­dela vissa före­skrif­ter om mark­nads­kon­troll av varor och annan när­lig­gande till­syn fram­går att före­skrif­ter om avgif­ter för mark­nads­kon­troll enligt Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2019/1020 av den 20 juni 2019 om mark­nads­kon­troll och över­ens­stäm­melse för pro­duk­ter och om änd­ring av direk­tiv 2004/42/EG och för­ord­ning­arna (EG) nr 765/2008 och (EU) nr 305/2011 får med­de­las. Lag (2022:1124).

Till­syn

35 §   Den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer ska ansvara för till­sy­nen över att EU-​förordningarna, denna lag och de före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen följs.

36 §   För till­syn i frå­gor som har bety­delse för for­dons avgasre­ning ska den som salu­för motor­for­don, moto­rer, system, kom­po­nen­ter, sepa­rata tek­niska enhe­ter, for­dons­de­lar eller annan utrust­ning till for­don på begä­ran av till­syns­myn­dig­he­ten
   1. lämna till­träde till for­do­nen eller utrust­ningen och slutna utrym­men i for­do­nen samt till loka­ler och anslu­tande områ­den där for­do­nen eller utrust­ningen finns, och
   2. lämna de upp­lys­ningar och till­han­da­hålla de hand­lingar, varu­pro­ver och lik­nande som behövs för till­sy­nen.

37 §   Till­syns­myn­dig­he­ten får med­dela de före­läg­gan­den som behövs för att EU-​förordningarna, denna lag och före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen ska föl­jas. Ett sådant före­läg­gande får för­e­nas med vite.

Mark­nads­kon­troll

37 a §   Bestäm­mel­ser om mark­nads­kon­troll finns i för­ord­ning (EU) 2019/1020.

Den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer är mark­nads­kon­troll­myn­dig­het. Lag (2022:1124).

37 b §   Vid mark­nads­kon­troll enligt för­ord­ning (EU) 2019/1020 har mark­nads­kon­troll­myn­dig­he­ten befo­gen­het
   1. att enligt arti­kel 14.4 a-14.4 c kräva att eko­no­miska aktö­rer ska till­han­da­hålla hand­lingar, spe­ci­fi­ka­tio­ner, data eller upp­gif­ter,
   2. att enligt arti­kel 14.4 d utföra oan­mälda inspek­tio­ner på plats och fysiska kon­trol­ler av pro­duk­ter,
   3. att enligt arti­kel 14.4 e få till­träde till loka­ler, mark eller trans­port­me­del,
   4. att enligt arti­kel 14.4 f inleda under­sök­ningar på eget ini­ti­a­tiv,
   5. att enligt arti­kel 14.4 g kräva att eko­no­miska aktö­rer ska vidta lämp­liga åtgär­der för att få en bris­tande över­ens­stäm­melse att upp­höra eller att eli­mi­nera en risk,
   6. att enligt arti­kel 14.4 h själv vidta åtgär­der,
   7. att enligt arti­kel 14.4 j inför­skaffa, inspek­tera och demon­tera varu­pro­ver, och
   8. att enligt arti­kel 14.4 k kräva att inne­håll på ett onli­ne­gräns­snitt ska avlägs­nas, att en var­ning ska visas eller att åtkoms­ten ska begrän­sas.

Mark­nads­kon­troll­myn­dig­he­ten får inför­skaffa ett varu­prov under dold iden­ti­tet enligt arti­kel 14.4 j i för­ord­ning (EU) 2019/1020 endast om det är nöd­vän­digt för att syf­tet med kon­trol­len ska upp­nås. Myn­dig­he­ten ska under­rätta den eko­no­miska aktö­ren om att inför­skaf­fan­det har skett under dold iden­ti­tet, så snart det går utan att syf­tet med åtgär­den går för­lo­rat.

Befo­gen­he­ten enligt första styc­ket 8 gäl­ler inte i fråga om data­ba­ser som omfat­tas av tryck­fri­hets­för­ord­ning­ens eller ytt­ran­de­fri­hets­grund­la­gens skydd.

När änd­rade för­hål­lan­den ger anled­ning till det, ska mark­nads­kon­troll­myn­dig­he­ten besluta att en sådan skyl­dig­het som avses i första styc­ket 8 inte längre ska gälla. Lag (2022:1124).

37 c §   Mark­nads­kon­troll­myn­dig­he­ten får besluta de före­läg­gan­den som behövs för att för­ord­ning (EU) 2019/1020 ska föl­jas. Lag (2022:1124).

37 d §   Ett beslut om före­läg­gande enligt 37 b eller 37 c § får för­e­nas med vite. Lag (2022:1124).

37 e §   Mark­nads­kon­troll­myn­dig­he­ten får, när den fat­tar beslut enligt 37 b eller 37 c §, bestämma att beslu­tet ska gälla ome­del­bart. Lag (2022:1124).

37 f §   Polis­myn­dig­he­ten ska på begä­ran av mark­nads­kon­troll­myn­dig­he­ten lämna den hjälp som behövs för att mark­nads­kon­troll­myn­dig­he­ten ska kunna vidta åtgär­der enligt 37 b §.

Hjälp enligt första styc­ket får begä­ras endast om
   1. det på grund av sär­skilda omstän­dig­he­ter kan befa­ras att åtgär­den inte kan utfö­ras utan att en polis­mans sär­skilda befo­gen­he­ter enligt 10 § polisla­gen (1984:387) behö­ver till­gri­pas, eller
   2. det annars finns syn­ner­liga skäl.
Lag (2022:1124).

37 g §   Den som har tagit befatt­ning med ett ärende som gäl­ler mark­nads­kon­troll enligt denna lag får inte obe­hö­ri­gen röja eller utnyttja vad denne har fått veta om någons affärs-​ eller drift­för­hål­lan­den.

I det all­män­nas verk­sam­het tilläm­pas i stäl­let bestäm­mel­serna i offentlighets-​ och sek­re­tess­la­gen (2009:400).
Lag (2022:1124).

Ansvar

38 §   Till böter döms den som med upp­såt eller av oakt­sam­het
   1. i sam­band med ett typ­god­kän­nan­de­för­fa­rande, ett genom­fö­rande av en åtgärds­plan eller åter­kal­lan­de­för­fa­rande undan­hål­ler en upp­gift, läm­nar en orik­tig upp­gift, för­fals­kar ett testre­sul­tat, använ­der en mani­pu­la­tions­an­ord­ning eller mani­pu­le­rar ett system för begräns­ning av utsläpp av kvä­ve­ox­i­der och där­i­ge­nom bry­ter mot till­ver­ka­rens skyl­dig­he­ter enligt artik­larna 4 och 5 i för­ord­ning (EG) nr 715/2007 eller artik­larna 4 och 5 i för­ord­ning (EG) nr 595/2009,
   2. inte till­han­da­hål­ler sådan infor­ma­tion om repa­ra­tion och under­håll av for­don som har bety­delse för for­do­nets avgasre­ning och där­i­ge­nom bry­ter mot arti­kel 6 i för­ord­ning (EG) nr 715/2007 eller arti­kel 6 i för­ord­ning (EG) nr 595/2009, eller
   3. mani­pu­le­rar ett system där för­bruk­nings­bart rea­gens används eller använ­der ett for­don utan för­bruk­nings­bart rea­gens och där­i­ge­nom bry­ter mot arti­kel 7 i för­ord­ning (EG) nr 595/2009.

39 §   Den som inte har följt ett vites­före­läg­gande enligt 33, 37 eller 37 d § får inte dömas till ansvar enligt denna lag för en gär­ning som omfat­tas av före­läg­gan­det. Lag (2022:1124).

Över­kla­gande

40 §   En för­valt­nings­myn­dig­hets beslut enligt denna lag eller enligt före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen får över­kla­gas till all­män för­valt­nings­dom­stol.

Pröv­nings­till­stånd krävs vid över­kla­gande till kam­mar­rät­ten. Lag (2018:847).


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

2011:318
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 maj 2011, då lagen (2001:1080) om motor­for­dons avgasre­ning och motor­bräns­len ska upp­höra att gälla.
   2. Avgasre­nings­kra­ven i den upp­hävda lagen gäl­ler i fråga om typ­god­kän­nan­den som getts före den nya lagens ikraft­trä­dande.
   3. Om inte annat föl­jer av före­skrif­ter som med­de­las i anslut­ning till 34 § 11 i den nya lagen, gäl­ler den upp­hävda lagens bestäm­mel­ser om mil­jö­klass­in­del­ning för bilar som delats in i en mil­jö­klass före den nya lagens ikraft­trä­dande.
   4. I fråga om bilar som har tagits i bruk före den nya lagens ikraft­trä­dande gäl­ler den upp­hävda lagens bestäm­mel­ser om en till­ver­ka­res ansvar gente­mot en bilä­gare.