SFS 2010:1916 Lag om änd­ring i järn­vägs­la­gen (2004:519)

101916.PDF

Källa Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.

background image

1

Svensk för­fatt­nings­sam­ling

Lag
om änd­ring i järn­vägs­la­gen (2004:519);

utfär­dad den 16 decem­ber 2010.

Enligt riks­da­gens beslut

1 föreskrivs2 i fråga om järn­vägs­la­gen (2004:519)

dels att 4 kap. 2 § och 6 kap. 5 § ska ha föl­jande lydelse,
dels att det i lagen ska infö­ras fem nya para­gra­fer, 4 kap. 1 b §, 6 kap. 4 a,

22 a och 22 b §§ och 7 kap. 5 a §, samt när­mast före 6 kap. 4 a §, 6 kap.
22 a § och 7 kap. 5 a § nya rubri­ker av föl­jande lydelse.

4 kap.

1 b §

Den som är skyl­dig att sär­re­do­visa verk­sam­het enligt 1 § ska offent-​

lig­göra redo­vis­ningen.

2 §

Bestäm­mel­serna i detta kapi­tel gäl­ler inte för den som utför till sin om-

fatt­ning obe­tyd­lig tra­fik med museijärn­vägs­for­don eller annan lik­nande ma-
teriel.

Skyl­dig­het att sär­re­do­visa enligt 1 § gäl­ler inte hel­ler för den verk-

sam­hets­ut­ö­vare som, utan att motta offent­ligt stöd, bedri­ver järn­vägs­tra­fik
och för­val­tar järn­vägs­in­fra­struk­tur endast i syfte att förse den egna verksam-​
heten med sådana tjäns­ter som avses i 6 kap. 23 §.

6 kap.

Rap­por­te­ring av avvi­kel­ser

4 a §

För järn­vägs­nät där verk­sam­hets­styr­ning med kva­li­tets­av­gif­ter enligt

22 a § tilläm­pas ska infra­struk­tur­för­val­ta­ren till­han­da­hålla ett system för att
rap­por­tera och regi­strera avvi­kel­ser från i tåg­plan och tra­fi­ke­rings­av­tal fast-
ställt utnytt­jande av infra­struk­tu­ren samt orsa­kerna till sådana avvi­kel­ser.

1 Prop. 2010/11:25, bet. 2010/11:TU5, rskr. 2010/11:82.

2 Jfr rådets direk­tiv 91/440/EG av den 29 juli 1991 om utveck­lingen av gemen­ska­pens
järn­vä­gar (EGT L 237, 24.8.1991, s. 25, Celex 31991L440), senast änd­rat genom Eu-
ropa­par­la­men­tets och rådets direk­tiv 2007/58/EG av den 23 okto­ber 2007 om änd­ring
av rådets direk­tiv 91/440/EEG om utveck­lingen av gemen­ska­pens järn­vä­gar och di-
rek­tiv 2001/14/EG om till­del­ning av infra­struk­turka­pa­ci­tet och uttag av avgif­ter för ut-
nytt­jande av järn­vägs­in­fra­struk­tur (EUT L 315, 3.12.2007, s. 44, Celex 32007L0058),
och Euro­pa­par­la­men­tet och rådets direk­tiv 2001/14/EG av den 23 feb­ru­ari 2001 om
till­del­ning av infra­struk­turka­pa­ci­tet och uttag av avgif­ter för utnytt­jande av järnvägs-​
infra­struk­tur (EGT L 75, 15.3.2001, s. 29, Celex 32001L0014), senast änd­rat genom
Euro­pa­par­la­men­tet och rådets direk­tiv 2007/58/EG.

SFS 2010:1916

Utkom från tryc­ket
den 27 decem­ber 2010

background image

2

SFS 2010:1916

Thom­son Reu­ters Pro­fes­sio­nal AB, tel. 08-​587 671 00

Edita Västra Aros, Väs­terås 2010

5 §

En infra­struk­tur­för­val­tare ska upp­rätta en beskriv­ning av det järnvägs-​

nät för­val­ta­ren råder över. Beskriv­ningen ska inne­hålla upp­gif­ter om till-
gäng­lig infra­struk­tur samt infor­ma­tion om vill­ko­ren för till­träde till och ut-
nytt­jande av infra­struk­tu­ren och om för­fa­ran­den och kri­te­rier för för­del­ning
av infra­struk­turka­pa­ci­tet.

Beskriv­ningen ska upp­rät­tas efter sam­råd med berörda par­ter. Beskriv-​

ningen ska offent­lig­gö­ras, upp­da­te­ras regel­bun­det och änd­ras vid behov.

Verk­sam­hets­styr­ning med kva­li­tets­av­gif­ter

22 a §

Ett tra­fi­ke­rings­av­tal ska inne­hålla vill­kor om verk­sam­hets­styr­ning

med kva­li­tets­av­gif­ter enligt 7 kap. 5 a §, som ska gälla vid nor­mala driftsför-​
hål­lan­den. Kva­li­tets­av­gif­ten ska beta­las av den part som orsa­kar avvi­kel­ser
från i tåg­plan och tra­fi­ke­rings­av­tal fast­ställt utnytt­jande av infra­struk­tu­ren.

I ett tra­fi­ke­rings­av­tal får undan­tag göras från kra­vet på verksamhetsstyr-​

ning med kva­li­tets­av­gif­ter i fråga om

1. lågt tra­fi­ke­rade järn­vägs­nät,
2. delar av järn­vägs­nät, där ris­ken för drifts­stör­ningar på grund av parts

avvi­kel­ser från i tåg­plan och tra­fi­ke­rings­av­tal fast­ställt utnytt­jande av infra-​
struk­tu­ren är obe­tyd­lig, och

3. tider på dyg­net då ris­ken för drifts­stör­ningar på grund av sådana avvi-

kel­ser är obe­tyd­lig.

22 b §

Infra­struk­tur­för­val­ta­ren avgör när det inte längre råder nor­mala

drifts­för­hål­lan­den och ska då genast under­rätta berörda järn­vägs­fö­re­tag och
tra­fi­k­or­ga­ni­sa­tö­rer med auk­to­ri­sa­tion enligt 3 kap. 5 § om detta. Motsva-​
rande gäl­ler när det åter råder nor­mala drifts­för­hål­lan­den.

7 kap.

Kva­li­tets­av­gif­ter för att före­bygga drift­stör­ningar

5 a §

Kva­li­tets­av­gif­ter ska utfor­mas så att både infra­struk­tur­för­val­ta­ren

och den som utnytt­jar infra­struk­tu­ren vid­tar skä­liga åtgär­der för att förebyg-​
ga drift­stör­ningar i järn­vägs­sy­ste­met.

Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2011. Äldre före­skrif­ter gäl­ler för

tra­fi­ke­rings­av­tal som avser tra­fik under tåg­pla­ne­pe­ri­o­den 2011.

På rege­ring­ens väg­nar

CAT­HA­RINA ELMSÄTER-​SVÄRD

Lennart Ren­bjer
(Närings­de­par­te­men­tet)

JP Info­nets tjäns­ter inom trans­port och tra­fik

JP Info­nets tjäns­ter inom trans­port och tra­fik

Arbe­tar du med frå­gor som rör trans­port och tra­fik? I JP Info­nets tjäns­ter hit­tar du det juri­diska grund­ma­te­rial du behö­ver som besluts­un­der­lag samt den senaste prax­isut­veck­lingen snabbt ana­ly­se­rad och kom­men­te­rad. Se allt inom trans­port och tra­fik.