Lag (2014:1437) om åtgär­der vid hind­rande av fort­satt färd. För­fatt­ningen har upp­hävts genom: SFS 2024:1089

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Upp­hävd:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2014:1437
Depar­te­ment: Landsbygds-​ och infra­struk­tur­de­par­te­men­tet RSIB TM
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2022:1214
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2014:1437
Depar­te­ment/myn­dig­het: Landsbygds-​ och infra­struk­tur­de­par­te­men­tet RSIB TM
Utfär­dad: 2014-​12-04
Änd­rad: t.o.m. SFS

2022:1214
Upp­hävd: 2025-​01-01
För­fatt­ningen har upp­hävts genom: SFS

2024:1089
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)


Har upp­hävts genom lag (2024:1089).
Inle­dande bestäm­melse

1 §   Denna lag inne­hål­ler bestäm­mel­ser om åtgär­der som får vid­tas för att säker­ställa efter­lev­na­den av ett beslut att ett for­don eller for­dons­tåg inte får fort­sätta fär­den.

Beslut om åtgär­der

2 §   Om ett sådant beslut som anges i 7 § första styc­ket, 8 § första styc­ket, 9 § första styc­ket eller 10 § första styc­ket har med­de­lats och det kan antas att beslu­tet inte kom­mer att föl­jas, får i de fall som anges i 7-10 §§ en polis­man eller tull­tjäns­te­man omhän­derta
   1. for­donsnyck­lar eller annat före­mål som behövs för fär­den,
   2. frakt­hand­lingar, och
   3. regi­stre­rings­skyl­tar.

En polis­man eller tull­tjäns­te­man som har beslu­tat om omhän­der­ta­gande enligt första styc­ket ska skynd­samt anmäla det till sin för­man, som ome­del­bart ska pröva om omhän­der­ta­gan­det ska bestå.

3 §   Kan det av sär­skilda skäl antas att ett omhän­der­ta­gande enligt 2 § inte är till­räck­ligt för att säker­ställa att beslu­tet följs, får Polis­myn­dig­he­ten eller Tull­ver­ket besluta att for­do­net eller for­dons­tå­get ska för­ses med en meka­nisk, elektro­nisk eller annan typ av låsan­ord­ning (klamp­ning). Om det i ett enskilt fall är lämp­li­gare med klamp­ning än omhän­der­ta­gande, får klamp­ning beslu­tas trots det som sägs i första meningen.

4 §   För att söka efter sådan egen­dom som anges i 2 § första styc­ket får en polis­man eller tull­tjäns­te­man kropps­vi­si­tera for­do­nets förare och genom­söka for­do­net eller for­dons­tå­get, om egen­do­men inte är till­gäng­lig på annat sätt. Om det finns syn­ner­liga skäl, får även for­do­nets pas­sa­ge­rare kropps­vi­si­te­ras.

5 §   Har ett beslut om omhän­der­ta­gande eller klamp­ning med­de­lats, får en polis­man eller tull­tjäns­te­man medge att for­do­net eller for­dons­tå­get förs till när­maste lämp­liga plats innan åtgär­den verk­ställs.

6 §   En åtgärd enligt denna lag får vid­tas endast om det är för­svar­ligt med hän­syn till åtgär­dens syfte och övriga omstän­dig­he­ter. Måste tvång till­gri­pas, ska detta ske endast i den form och den utsträck­ning som behövs för att det avsedda resul­ta­tet ska upp­nås.

På vilka grun­der åtgär­der får beslu­tas

Åtgär­der i syfte att säkra verk­stäl­lig­het av sank­tions­av­gift

7 §   Omhän­der­ta­gande eller klamp­ning får vid­tas när ett beslut att for­do­net eller for­dons­tå­get inte får fort­sätta fär­den har med­de­lats enligt
   1. 8 b § lagen (1972:435) om över­las­t­av­gift,
   2. 25 b § för­ord­ningen (1993:185) om arbets­för­hål­lan­den vid vissa inter­na­tio­nella väg­trans­por­ter,
   3. 10 kap. 6 § för­ord­ningen (2004:865) om kör- och vilo­ti­der samt färd­skri­vare, m.m.,
   4. 7 d § för­ord­ningen (1998:786) om inter­na­tio­nella väg­trans­por­ter inom Euro­pe­iska eko­no­miska sam­ar­bets­om­rå­det (EES),
   5. 12 § för­ord­ningen (2022:469) om utsta­tio­ne­ring av förare inom väg­trans­port­sek­torn, eller
   6. 6 kap. 5 § yrkestra­fik­för­ord­ningen (2012:237).

En åtgärd som anges i första styc­ket ska upp­höra så snart det inte längre finns skäl för den och får inte bestå under längre tid än 36 tim­mar. Lag (2022:1214).

Åtgär­der i syfte att hindra fort­satta över­trä­del­ser av yrkestra­fi­klag­stift­ningen

8 §   Omhän­der­ta­gande eller klamp­ning får vid­tas när ett for­dons fort­satta färd har hind­rats enligt
   1. 5 kap. 5 § yrkestra­fi­kla­gen (2012:210),
   2. 5 kap. 7 § tax­i­tra­fi­kla­gen (2012:211), eller
   3. 7 § för­ord­ningen (1998:786) om inter­na­tio­nella väg­trans­por­ter inom Euro­pe­iska eko­no­miska sam­ar­bets­om­rå­det (EES).

En åtgärd som anges i första styc­ket ska upp­höra så snart det inte längre finns skäl för den och får inte bestå under längre tid än 36 tim­mar. Lag (2018:631).

Åtgär­der i syfte att hindra tra­fik med for­don vars förare utgör en påtag­lig fara för tra­fik­sä­ker­he­ten

9 §   Omhän­der­ta­gande eller klamp­ning får vid­tas om föra­ren utgör en påtag­lig fara för tra­fik­sä­ker­he­ten och for­do­nets fort­satta färd har hind­rats enligt
   1. 10 kap. 1 § för­ord­ningen (2004:865) om kör- och vilo­ti­der samt färd­skri­vare, m.m.,
   2. 32 § för­ord­ningen (1993:185) om arbets­för­hål­lan­den vid vissa inter­na­tio­nella väg­trans­por­ter, eller
   3. 14 kap. 15 § tra­fik­för­ord­ningen (1998:1276).

En åtgärd som anges i första styc­ket ska upp­höra så snart det inte längre finns skäl för den och får inte bestå under längre tid än 36 tim­mar. Lag (2018:631).

Åtgär­der i syfte att hindra tra­fik med for­don som utgör en påtag­lig fara för tra­fik­sä­ker­he­ten

10 §   Omhän­der­ta­gande eller klamp­ning får vid­tas om for­do­nets skick eller beskaf­fen­het utgör en påtag­lig fara för tra­fik­sä­ker­he­ten och for­do­nets fort­satta färd har hind­rats enligt
   1. 5 kap. 3 § for­donsla­gen (2002:574), eller
   2. 14 kap. 15 § tra­fik­för­ord­ningen (1998:1276).

En åtgärd som anges i första styc­ket ska upp­höra så snart det inte längre finns skäl för den.

Under­rät­telse

11 §   Föra­ren, annan från vil­ken egen­dom omhän­der­ta­gits och for­do­nets regi­stre­rade ägare ska sna­rast del­ges beslu­tet om omhän­der­ta­gande eller klamp­ning och under­rät­tas om hur egen­do­men och for­do­net kan komma att han­te­ras.

Vid åtgärd enligt 10 § ska det sam­ti­digt under­rät­tas om möj­lig­he­ten att begära ompröv­ning.

Ompröv­ning och över­kla­gande

Ompröv­ning

12 §   I fall som anges i 10 § ska Polis­myn­dig­he­ten, om föra­ren eller for­do­nets regi­stre­rade ägare skrift­li­gen begär det, skynd­samt ompröva ett beslut om omhän­der­ta­gande eller klamp­ning.

Polis­myn­dig­he­tens beslut enligt första styc­ket ska vara skrift­ligt och, om myn­dig­he­ten fin­ner att åtgär­den ska bestå, inne­hålla de skäl som beslu­tet grun­das på. Föra­ren och for­do­nets regi­stre­rade ägare ska under­rät­tas om beslu­tet och hur beslu­tet kan över­kla­gas.

Över­kla­gande

13 §   Ett beslut enligt 12 § som inne­bär att åtgär­den ska bestå får, utan begräns­ning till viss tid, över­kla­gas skrift­li­gen till den tings­rätt inom vars dom­krets åtgär­den vid­ta­gits. Andra beslut enligt denna lag får inte över­kla­gas.

14 §   Vid dom­sto­lens hand­lägg­ning tilläm­pas lagen (1996:242) om dom­stol­sä­ren­den.

15 §   Dom­sto­len får besluta att åtgär­den ska bestå eller att den ska upp­höra.

16 §   Har skä­len för åtgär­den upp­hört, ska Polis­myn­dig­he­ten upp­häva omhän­der­ta­gan­det eller klamp­ningen.

För­fa­ran­det när en åtgärd upp­hör

17 §   När ett omhän­der­ta­gande upp­hör ska egen­do­men läm­nas ut till den från vil­ken egen­do­men omhän­der­togs, om det inte finns sär­skilda skäl att lämna den till någon annan.

Om egen­do­men inte häm­tas ut när ett omhän­der­ta­gande har upp­hört, till­läm­pas lagen (1974:1066) om för­fa­rande med för­ver­kad egen­dom och hitte­gods m.m.

18 §   Om en åtgärd enligt 10 § har upp­hört, ska föra­ren, annan från vil­ken egen­dom omhän­der­ta­gits och for­do­nets regi­stre­rade ägare under­rät­tas om att beslu­tet har upp­hört att gälla och om hur egen­do­men eller for­do­net kan komma att han­te­ras.

Pro­to­koll

19 §   Pro­to­koll ska föras över omhän­der­ta­gande, klamp­ning, kropps­vi­si­ta­tion och genom­sök­ning. Av pro­to­kol­let över omhän­der­ta­gande, klamp­ning eller genom­sök­ning ska det framgå
   1. vil­ket for­don åtgär­den rör och vil­ken egen­dom som har omhän­der­ta­gits,
   2. vem som har fat­tat beslut om åtgär­den,
   3. grun­den för beslu­tet och tid­punk­ten när det har fat­tats,
   4. vem eller vilka som har del­ta­git vid åtgär­den,
   5. vem eller vilka som åtgär­den har rik­tat sig mot,
   6. tiden för beslut om åtgärd, och
   7. vad som i övrigt har före­kom­mit vid ingri­pan­det.

I 28 kap. rät­te­gångs­bal­ken finns bestäm­mel­ser om pro­to­koll över kropps­vi­si­ta­tion.


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

2018:631
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 juli 2018.
   2. Äldre bestäm­mel­ser gäl­ler fort­fa­rande för omhän­der­ta­gande eller klamp­ning som har beslu­tats före ikraft­trä­dan­det.