Lag (2000:150) om mark­tjäns­ter på flyg­plat­ser

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2000:150
Depar­te­ment: Landsbygds-​ och infra­struk­tur­de­par­te­men­tet RSIB TM
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2019:449
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2000:150
Depar­te­ment/myn­dig­het: Landsbygds-​ och infra­struk­tur­de­par­te­men­tet RSIB TM
Utfär­dad: 2000-​04-06
Änd­rad: t.o.m. SFS

2019:449
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)


Inle­dande bestäm­mel­ser

1 §   Denna lag inne­hål­ler bestäm­mel­ser om till­träde till mark­na­den för mark­tjäns­ter på flyg­plat­ser som står öppna för kom­mer­si­ell tra­fik.

Vid tillämp­ningen av denna lag ska, med undan­tag för ären­den som ska prö­vas med stöd av 23 §, beslut fat­tas, vill­kor upp­stäl­las och ersätt­ningar bestäm­mas uti­från skäl som är rele­vanta, objek­tiva, genom­blick­bara och icke-​diskriminerande.
Lag (2019:449).

Defi­ni­tio­ner

2 §   I denna lag avses med

flyg­plats: varje mark­om­råde som är sär­skilt inrät­tat för land­ning, start och manöv­rar av luft­far­tyg, samt de när­lig­gande bygg­na­der och anlägg­ningar som kan behö­vas för luft­far­ty­gens mar­k­rö­rel­ser och för ser­vice till luft­far­ty­gen och bygg­na­der som behövs för de kom­mer­si­ella luft­farts­tjäns­terna,
flyg­plats­sy­stem: två eller flera flyg­plat­ser som förts sam­man eftersom de betjä­nar samma ort eller orter, enligt vad som fram­går av bilaga II i rådets för­ord­ning (EEG) nr 2408/92 av den 23 juli 1992 om EG-​lufttrafikföretags till­träde till flyg­lin­jer inom gemenskapen3, änd­rad genom anslut­nings­ak­ten för Öster­rike, Fin­land och Sve­rige,
led­nings­en­het: den som till­sam­mans med eller själv­stän­digt från annan verk­sam­het och i kraft av lagar och andra för­fatt­ningar har i upp­drag att admi­ni­strera flyg­plat­sens infra­struk­tu­rer och sam­ordna och kon­trol­lera den verk­sam­het som aktö­rer som befin­ner sig på berörd flyg­plats eller berört flyg­plats­sy­stem bedri­ver,
använ­dare av en flyg­plats: varje fysisk eller juri­disk per­son som med flyg trans­por­te­rar pas­sa­ge­rare, post eller gods, från eller till den berörda flyg­plat­sen,
mark­tjänst: en tjänst som utförs på en flyg­plats åt en använ­dare av en flyg­plats och finns upp­ta­gen i bila­gan till denna lag,
egen­han­te­ring: en situ­a­tion där en använ­dare av en flyg­plats skaf­far sig en eller flera typer av mark­tjäns­ter utan att ingå något som helst kon­trakt om detta med tredje man. Använ­dare anses dock inte som tredje man, i för­hål­lande till varandra, om den ena inne­har majo­ri­tet i den andra, eller samma enhet inne­har majo­ri­te­ten i var och en av dem,
leve­ran­tör av mark­tjäns­ter: varje fysisk eller juri­disk per­son som till­han­da­hål­ler tredje man en eller flera typer av mark­tjäns­ter.

3 §   När led­ningen och drif­ten av en flyg­plats eller av ett flyg­plats­sy­stem sköts av flera olika enhe­ter skall var och en av dessa anses utgöra en del av led­nings­en­he­ten när det gäl­ler tillämp­ningen av bestäm­mel­serna i denna lag.

Om endast en led­nings­en­het har upp­rät­tats för flera flyg­plat­ser eller flyg­plats­sy­stem, skall var och en av dessa flyg­plat­ser eller flyg­plats­sy­stem betrak­tas var för sig när det gäl­ler tillämp­ningen av denna lag.

4 §   Har upp­hävts genom lag (2004:1095).

Använ­dar­kom­mit­téer

5 §   Led­nings­en­he­ten skall se till att det upp­rät­tas en använ­dar­kom­mitté på flyg­plat­sen.

Kom­mit­tén skall bestå av före­trä­dare för använ­darna av flyg­plat­sen. Alla använ­dare av en flyg­plats skall ha rätt att ingå i denna kom­mitté eller låta sig före­trä­das av en orga­ni­sa­tion som han eller hon anför­tror detta upp­drag.

Begräns­ningar i vissa bestäm­mel­sers tillämp­nings­om­råde

6 §   Bestäm­mel­serna i denna lag om mark­tjäns­ter till tredje man skall till­läm­pas på flyg­plat­ser med en års­tra­fik som är större än eller lika med två mil­jo­ner pas­sa­ge­rar­rö­rel­ser eller 50 000 ton gods.

Bestäm­mel­serna i denna lag om egen­han­te­ring av sådana tjäns­ter som räk­nas upp i 12 § tilläm­pas på flyg­plat­ser med en års­tra­fik som är större än eller lika med en mil­jon pas­sa­ge­rar­rö­rel­ser eller 25 000 ton gods. Bestäm­mel­serna i denna lag om egen­han­te­ring av andra tjäns­ter skall tilläm­pas på alla flyg­plat­ser som står öppna för kom­mer­si­ell luft­tra­fik.

Om års­tra­fi­ken på en flyg­plats upp­går till det trös­kel­värde för gods som anges i första eller andra styc­ket utan att sam­ti­digt nå mot­sva­rande trös­kel­värde för pas­sa­ge­rare skall bestäm­mel­serna som anges i denna para­graf inte tilläm­pas på de slag av mark­tjäns­ter som endast avser pas­sa­ge­rare.

Till­träde till mark­na­den för mark­tjäns­ter

7 §   Till­trä­det till mark­na­den för mark­tjäns­ter ska vara fritt. Trots detta får till­trä­det begrän­sas enligt 8, 9, 12 och 13 §§, dock endast i den utsträck­ning som säker­he­ten, luft­farts­skyd­det, kapa­ci­te­ten eller utrym­met på flyg­plat­sen krä­ver det. Lag (2019:449).

Begräns­ning av mark­na­den för mark­tjäns­ter till tredje man

8 §   På ansö­kan av en led­nings­en­het får Trans­port­sty­rel­sen begränsa anta­let leve­ran­tö­rer av mark­tjäns­ter som tillåts till­han­da­hålla
   - baga­ge­han­te­ring,
   - ramp­tjäns­ter,
   - påfyll­ning av bränsle och olja,
   - gods- och post­han­te­ring såväl vid ankomst och avgång som i tran­sit, när det gäl­ler den fysiska han­te­ringen av gods och post mel­lan ter­mi­na­lan­lägg­ningen och luft­far­ty­get.

Anta­let leve­ran­tö­rer får dock inte begrän­sas till färre än två för varje typ av tjänst. Minst en av dessa leve­ran­tö­rer får inte stå under direkt eller indi­rekt kon­troll vare sig av flyg­plat­sens led­nings­en­het, av en använ­dare som har trans­por­te­rat mer än 25 pro­cent av pas­sa­ge­rarna eller av det regi­stre­rade god­set på flyg­plat­sen under det år som före­går det år då urva­let av tjäns­te­le­ve­ran­tö­rer sker, eller av någon som kon­trol­le­rar eller direkt eller indi­rekt kon­trol­le­ras av denna led­nings­en­het eller av sådan använ­dare. Lag (2008:1374).

9 §   Om sär­skilda utrymmes-​ eller kapa­ci­tets­be­gräns­ningar med­för att det är omöj­ligt att öppna mark­na­den i enlig­het med vad som i övrigt före­skrivs i denna lag, får Trans­port­sty­rel­sen på ansö­kan av en led­nings­en­het
   - för en tid av högst tre år begränsa anta­let leve­ran­tö­rer som tillåts till­han­da­hålla andra tjäns­ter än som avses i 8 § första styc­ket på hela eller delar av flyg­plat­sen, var­vid 8 § andra styc­ket skall tilläm­pas, eller
   - för en tid av högst två år reser­vera en eller flera typer av tjäns­ter som anges i 8 § första styc­ket för en enda leve­ran­tör av mark­tjäns­ter.

I beslut enligt första styc­ket skall det anges vilka tjäns­ter som avses med beslu­tet, de spe­ci­fika utrymmes-​ eller kapa­ci­tets­be­gräns­ningar som utgör skä­len för beslu­tet samt de åtgär­der som skall vid­tas för att komma till rätta med begräns­ning­arna. Lag (2008:1374).

Val av leve­ran­tö­rer av mark­tjäns­ter till tredje man

10 §   Om anta­let tjäns­te­le­ve­ran­tö­rer är begrän­sat enligt 8 eller 9 § skall leve­ran­tö­rerna väl­jas efter en anbuds­in­ford­ran.

Beslut om urval av leve­ran­tö­rer av mark­tjäns­ter fat­tas av led­nings­en­he­ten efter sam­råd med använ­dar­kom­mit­tén om led­nings­en­he­ten inte till­han­da­hål­ler lik­nande mark­tjäns­ter, inte direkt eller indi­rekt kon­trol­le­rar något före­tag som till­han­da­hål­ler sådana tjäns­ter, och inte på annat sätt har anknyt­ning till ett sådant före­tag. I andra fall beslu­tar Trans­port­sty­rel­sen efter sam­råd med använ­dar­kom­mit­tén och led­nings­en­he­ten om urval av leve­ran­tö­rer.

Den som får fatta beslut om urval av leve­ran­tö­rer av mark­tjäns­ter skall upp­rätta en anbuds­in­ford­ran och se till att denna offent­lig­görs i Euro­pe­iska gemen­ska­per­nas offi­ci­ella tid­ning.

Beslut om urval får fat­tas för en tid av högst sju år.

Led­nings­en­he­ten skall infor­mera använ­dar­kom­mit­tén om de beslut som fat­tas enligt denna para­graf. Lag (2008:1374).

11 §   Om anta­let leve­ran­tö­rer av tjäns­ter är begrän­sat enligt 8 eller 9 § får led­nings­en­he­ten själv till­han­da­hålla mark­tjäns­ter utan att vara under­kas­tat det urvals­för­fa­rande som före­skrivs i 10 §. Led­nings­en­he­ten får också utan urvals­för­fa­rande ge ett före­tag till­stånd att till­han­da­hålla mark­tjäns­ter på flyg­plat­sen om enhe­ten direkt eller indi­rekt kon­trol­le­rar före­ta­get eller om före­ta­get direkt eller indi­rekt kon­trol­le­rar enhe­ten.

Led­nings­en­he­ten skall infor­mera använ­dar­kom­mit­tén om de beslut som fat­tas enligt denna para­graf.

Begräns­ning av mark­na­den för egen­han­te­ring

12 §   Trans­port­sty­rel­sen får på ansö­kan av en led­nings­en­het begränsa rät­ten till egen­han­te­ring för minst två använ­dare i fråga om
   - baga­ge­han­te­ring,
   - ramp­tjäns­ter,
   - påfyll­ning av bränsle eller olja, samt
   - gods- och post­han­te­ring såväl vid ankomst och avgång som i tran­sit, när det gäl­ler den fysiska han­te­ringen av gods och post mel­lan ter­mi­na­lan­lägg­ningen och luft­far­ty­get.
Lag (2008:1374).

13 §   Om sär­skilda utrymmes-​ eller kapa­ci­tets­be­gräns­ningar med­för att det är omöj­ligt att öppna mark­na­den i enlig­het med vad som före­skrivs i denna lag, får Trans­port­sty­rel­sen på ansö­kan av en led­nings­en­het för en tid av högst tre år begränsa anta­let använ­dare som får utöva egen­han­te­ring för andra typer av tjäns­ter än som anges i 12 §, eller för en tid av högst tre år för­bjuda egen­han­te­ring eller begränsa den till en enda använ­dare för de typer av tjäns­ter som anges i 12 §.

I beslu­tet skall det anges vilka tjäns­ter som avses med beslu­tet, de spe­ci­fika utrymmes-​ eller kapa­ci­tets­be­gräns­ningar som utgör skä­len för beslu­tet samt de åtgär­der som skall vid­tas för att komma till rätta med begräns­ning­arna. Lag (2008:1374).

Urval av använ­dare som får utöva egen­han­te­ring

14 §   Om anta­let använ­dare som får utöva egen­han­te­ring på en flyg­plats är begrän­sat enligt 12 eller 13 § fat­tar Trans­port­sty­rel­sen beslut om urval av använ­dare.
Lag (2008:1374).

Kon­trakts­vill­kor och tek­niska spe­ci­fi­ka­tio­ner

15 §   När led­nings­en­he­ten avser att upp­ställa kon­trakts­vill­kor eller tek­niska spe­ci­fi­ka­tio­ner som måste upp­fyl­las av leve­ran­tö­rer av mark­tjäns­ter eller av dem som öns­kar utöva egen­han­te­ring, ska dessa vill­kor eller spe­ci­fi­ka­tio­ner fast­stäl­las i sär­skilda beslut. Om vill­ko­ren eller specifika-​ tio­nerna avser leve­ran­tö­rer av mark­tjäns­ter ska de fast­stäl­las efter sam­råd med använ­dar­kom­mit­tén på flyg­plat­sen.
Lag (2019:449).

Övriga till­stånd

16 §   Ett beslut att någon får utföra mark­tjäns­ter till tredje man eller som egen­han­te­ring befriar inte denne från skyl­dig­he­ten att inneha sådana till­stånd som före­skrivs med stöd av annan lag­stift­ning.

För­bud att utföra mark­tjäns­ter

17 §   Om en leve­ran­tör av mark­tjäns­ter eller en använ­dare som utför mark­tjäns­ter sak­nar nöd­vän­diga till­stånd eller på ett sätt som inte är ringa åsi­do­sät­ter reg­ler i denna lag eller andra bestäm­mel­ser som syf­tar till att en flyg­plats ska fun­gera till­freds­stäl­lande, får Trans­port­sty­rel­sen besluta att för­bjuda leve­ran­tö­ren eller använ­da­ren att fort­sätta utföra mark­tjäns­ter.

Led­nings­en­he­ten vid berörd flyg­plats får hos Trans­port­sty­rel­sen ansöka om för­bud enligt första styc­ket.
Lag (2019:449).

Sär­skilda bestäm­mel­ser om bok­fö­ring m.m.

18 §   När en led­nings­en­het på en flyg­plats, en använ­dare eller en leve­ran­tör av mark­tjäns­ter till­han­da­hål­ler mark­tjäns­ter skall en strikt upp­del­ning i bok­fö­ringen göras mel­lan den verk­sam­het som är knu­ten till till­han­da­hål­lan­det av dessa tjäns­ter och övrig verk­sam­het.

En flyg­plats får inte sub­ven­tio­nera sin mark­tjänst­verk­sam­het med inkoms­ter som här­rör från dess upp­drag som flyg­plats­myn­dig­het.

19 §   En myn­dig­het eller ett före­tag på vil­ket 18 § är tillämp­lig skall årli­gen upp­rätta en redo­gö­relse om hur man gjort den före­skrivna upp­del­ningen i bok­fö­ringen. Myn­dig­he­ten eller före­ta­get skall till Trans­port­sty­rel­sen sända in ett intyg från den som revi­de­rar myn­dig­he­ten eller före­ta­get. Av inty­get skall det framgå om bestäm­mel­serna i 18 § har följts.
Lag (2008:1374).

Om anlägg­ningar för mark­tjäns­ter och om till­träde till dessa

20 §   Leve­ran­tö­rer av mark­tjäns­ter och använ­dare som utö­var egen­han­te­ring ska ges till­träde till anlägg­ningar i sådan omfatt­ning och på sådant sätt som är nöd­vän­digt för att de ska kunna till­han­da­hålla tjäns­ter till tredje man eller utöva egen­han­te­ring.

Om det behövs för att bättre och effek­ti­vare kunna utnyttja till­gäng­liga utrym­men och lik­nande, eller för att kunna bereda plats för till­kom­mande leve­ran­tö­rer av mark­tjäns­ter och använ­dare som utö­var egen­han­te­ring får led­nings­en­he­ten efter att ha hört använ­dar­kom­mit­tén besluta om jämk­ningar eller omför­del­ningar av utrym­men och lik­nande mel­lan alla som utför eller står i begrepp att börja utföra mark­tjäns­ter på flyg­plat­sen.

Den som till­han­da­hål­ler en eller flera anlägg­ningar som används av leve­ran­tö­rer av mark­tjäns­ter eller använ­dare som utö­var egen­han­te­ring får ta ut ersätt­ning endast för utnytt­jan­det av anlägg­ningen. Lag (2019:449).

21 §   Led­nings­en­he­ten får besluta att leve­ran­tö­rer av mark­tjäns­ter och använ­dare som utö­var egen­han­te­ring skall använda sig av cent­ra­li­se­rade anlägg­ningar för baga­ge­sor­te­ring, avis­ning, vat­ten­re­ning, bräns­le­dis­tri­bu­tion och lik­nande, om anlägg­ning­arna av tek­niska, mil­jö­mäs­siga eller lön­sam­hets­mäs­siga skäl är svåra att dela upp eller utöka.

Sam­råd

22 §   Led­nings­en­he­ten skall minst en gång om året sam­råda med använ­dar­kom­mit­tén och de före­tag som till­han­da­hål­ler mark­tjäns­ter på flyg­plat­sen om tillämp­ningen av denna lag och före­skrif­ter som med­de­lats med stöd av lagen.

Bris­tande ömse­si­dig­het i för­hål­lande till tredje land

23 §   Rege­ringen får besluta att bestäm­mel­serna i denna lag om rätt till mark­nads­till­träde helt eller del­vis inte skall tilläm­pas för leve­ran­tö­rer av mark­tjäns­ter och använ­dare från ett land som inte är med­lem i Euro­pe­iska uni­o­nen om detta land
   - rätts­ligt eller fak­tiskt inte behand­lar leve­ran­tö­rer eller använ­dare som bedri­ver egen­han­te­ring på ett sätt som är jäm­för­bart med med­lems­sta­ter­nas behand­ling av leve­ran­tö­rer eller använ­dare som bedri­ver egen­han­te­ring, eller
   - rätts­ligt eller fak­tiskt inte behand­lar leve­ran­tö­rer av mark­tjäns­ter eller använ­dare som bedri­ver egen­han­te­ring från en med­lems­stat enligt lan­dets bestäm­mel­ser, eller
   - behand­lar leve­ran­tö­rer eller använ­dare som bedri­ver egen­han­te­ring och som kom­mer från ett land som inte är med­lem i Euro­pe­iska uni­o­nen mer för­mån­ligt än leve­ran­tö­rer av mark­tjäns­ter eller använ­dare som bedri­ver egen­han­te­ring och som kom­mer från en med­lems­stat.

Vid tillämp­ningen av detta lag­rum avses med uttryc­ken "Euro­pe­iska uni­o­nen" och "med­lems­stat" för­u­tom Euro­pe­iska uni­o­nen och dess med­lems­sta­ter även annan stat som omfat­tas av bestäm­mel­serna i rådets direk­tiv 96/67/EG av den 15 okto­ber 1996 om till­träde till mark­na­den för mark­tjäns­ter på flyg­plat­serna inom gemen­ska­pen genom avtal som är bin­dande för Sve­rige.

Euro­pe­iska gemen­ska­per­nas kom­mis­sion skall under­rät­tas om varje beslut enligt första styc­ket.

Till­syn

24 §   Trans­port­sty­rel­sen utö­var till­syn över att denna lag och före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen följs.

Om det behövs för till­sy­nen, har Trans­port­sty­rel­sen rätt att på begä­ran
   1. få sådana upp­lys­ningar och ta del av sådana hand­lingar som till­sy­nen gäl­ler, och
   2. få till­träde till flyg­plat­sen samt de loka­ler och anlägg­ningar som till­sy­nen gäl­ler. Lag (2019:449).

25 §   Trans­port­sty­rel­sen får besluta de före­läg­gan­den som behövs för att denna lag och före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen följs.

Ett beslut om före­läg­gande får för­e­nas med vite.
Lag (2019:449).

Bemyn­di­gan­den

26 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela ytter­li­gare före­skrif­ter om
   1. flyg­plat­sens använ­dar­kom­mitté,
   2. de beslut, vill­kor och ersätt­ningar samt skä­len för dessa enligt vad som anges i 1 § tredje styc­ket,
   3. begräns­ningar av mark­na­den samt urval av leve­ran­tö­rer av mark­tjäns­ter till tredje man och använ­dare som utö­var egen­han­te­ring,
   4. för­bud enligt 17 §,
   5. bok­fö­ring enligt 18 och 19 §§,
   6. till­träde till anlägg­ningar och ersätt­ningar för utnytt­jande av anlägg­ningar,
   7. jämk­ningar och omför­del­ningar av utrym­men och lik­nande,
   8. cent­ra­li­se­rade anlägg­ningar,
   9. sam­råd med använ­dar­kom­mit­tén enligt 10 och 15 §§, och
   10. till­syn.
Lag (2019:449).

27 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om avgif­ter för Trans­port­sty­rel­sens till­syn och ären­de­hand­lägg­ning enligt denna lag och enligt före­skrif­ter som har med­de­lats med stöd av lagen.
Lag (2019:449).

Över­kla­gande

28 §   Trans­port­sty­rel­sens eller led­nings­en­he­tens beslut enligt 8-15 och 17 §§, 20 § första och andra styc­ket och 21 och 25 §§ får över­kla­gas hos all­män för­valt­nings­dom­stol.

Pröv­nings­till­stånd krävs vid över­kla­gande till kam­mar­rät­ten.
Lag (2019:449).


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

2004:1095

Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2005. Vid tillämp­ning av 7 a § för­valt­nings­pro­cess­la­gen (1971:291) skall Luft­farts­sty­rel­sen vara den enskil­des mot­part.

2008:1374

Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2009. Vid tillämp­ning av 7 a § för­valt­nings­pro­cess­la­gen (1971:291) ska Trans­port­sty­rel­sen vara den enskil­des mot­part.

Bilaga

FÖR­TECK­NING ÖVER MARK­TJÄNS­TER SOM DET HÄN­VI­SAS TILL I 2 §
   1. Admi­nist­ra­tiva mark­tjäns­ter och över­vak­ning omfat­tar
      1.1 tjäns­ter i sam­band med ställ­fö­re­trä­dar­skap och sam­ver­kan med de lokala myn­dig­he­terna eller med varje annan per­son, utlägg gjorda för använ­da­rens räk­ning och till­han­da­hål­lande av loka­ler åt den­nes före­trä­dare,
      1.2 kon­troll av last­ning, med­de­lan­den och tele­kom­mu­ni­ka­tio­ner,
      1.3 behand­ling, för­va­ring, han­te­ring och admi­nist­ra­tion av las­ten­he­terna,
      1.4 varje annan över­vak­nings­tjänst före, under eller efter flyg­ning, och varje annan admi­nist­ra­tiv tjänst som begärs av använ­da­ren.
   2. Pas­sa­gerar­tjäns­ter omfat­tar varje form av tjänst till pas­sa­ge­rarna vid avfärd, ankomst, tran­si­te­ring, i anslut­ning till eller utan­för flyg­plat­sen, inbe­gri­pet kon­troll av bil­jet­ter, rese­hand­lingar, incheck­ning av bagage och trans­port av bagage ända fram till sor­te­rings­sy­ste­men.
   3. Baga­ge­han­te­ring omfat­tar behand­ling av bagage i sor­te­rings­hal­len, sor­te­ring av bagage, för­be­re­delse av bagage inför avfär­den, last­ning och avlast­ning av bagage i de system som är avsedda att föra baga­get från flyg­pla­net till sor­te­rings­hal­len och omvänt.
   4. Frakt­gods och post­han­te­ring omfat­tar
      4.1 för frakt­gods, både vid export och import eller tran­si­te­ring, den fysiska han­te­ring av frakt­god­set, den hand­lägg­ning av till­hö­rande doku­ment, de tull­for­ma­li­te­ter och andra skydds­åt­gär­der som över­ens­kom­mits mel­lan par­terna eller som omstän­dig­he­terna krä­ver,
      4.2 för pos­ten, både vid ankomst och avfärd, den fysiska han­te­ring av pos­ten, den han­te­ring av till­hö­rande doku­ment och andra skydds­åt­gär­der som över­ens­kom­mits mel­lan par­terna eller som omstän­dig­he­terna krä­ver.
   5. Ramp­tjäns­ter omfat­tar
      5.1 lots­ning av flyg­pla­net vid ankomst och avgång, om dessa tjäns­ter inte utförs av flyg­tra­fik­tjäns­ten,
      5.2 tjäns­ter i sam­band med par­ke­ring av flyg­pla­net och till­han­da­hål­lande av lämp­liga hjälp­me­del, om dessa tjäns­ter inte utförs av flyg­tra­fik­tjäns­ten,
      5.3 upp­rät­tande av kom­mu­ni­ka­tio­ner mel­lan mar­ken och förar­ka­bi­nen, om dessa tjäns­ter inte utförs av flyg­tra­fik­tjäns­ten,
      5.4 last­ning och avlast­ning av flyg­pla­net och till­han­da­hål­lande av nöd­vän­diga hjälp­me­del samt trans­port av besätt­ning och pas­sa­ge­rare mel­lan flyg­pla­net och flyg­ter­mi­na­len,
      5.5 tjäns­ter i sam­band med start av flyg­pla­net och till­han­da­hål­lande av nöd­vän­diga hjälp­me­del,
      5.6 för­flytt­ning av flyg­pla­net, både vid avgång och ankomst, till­han­da­hål­lande och insätt­ning av nöd­vän­diga hjälp­me­del,
      5.7 trans­port av samt inlast­ning i och avlast­ning ur flyg­pla­net av mat och dryck.
   6. Ren­gö­ring och sköt­sel av flyg­pla­net omfat­tar
      6.1 yttre och inre ren­gö­ring av flyg­pla­net, sköt­sel av toa­let­ter och vat­ten­sy­stem,
      6.2 luft­kon­di­tio­ne­ring och upp­värm­ning av kabi­nen, bort­tag­ning av snö och is från flyg­pla­net, avis­ning av flyg­pla­net,
      6.3 inred­ning av kabi­nen med kabi­n­ut­rust­ningar, för­va­ring av dessa utrust­ningar.
   7. Bränsle-​ och olje­på­fyll­ning omfat­tar
      7.1 orga­ni­se­ring och verk­stäl­lande av tank­ning och töm­ning av bränsle, inbe­gri­pet lag­ring av bräns­let, kon­troll av leve­re­rad kva­li­tet och kvan­ti­tet,
      7.2 påfyll­ning av olja och andra väts­kor.
   8. Nor­malt under­håll omfat­tar
      8.1 de sed­van­liga ope­ra­tio­ner som utförs före flyg­ningen,
      8.2 de sär­skilda ope­ra­tio­ner som använ­da­ren krä­ver,
      8.3 till­han­da­hål­lande och admi­nist­ra­tion av det mate­rial som krävs för under­håll och av reserv­de­lar,
      8.4 till­han­da­hål­lande av par­ke­rings­plats eller en han­gar för att utföra under­hål­let.
   9. Fly­go­pe­ra­tio­ner och admi­nist­ra­tion av besätt­ningar omfat­tar
      9.1 för­be­re­delse av flyg­ning vid avgångs­flyg­plat­sen eller vid varje annan plats,
      9.2 tjäns­ter under flyg­ning, i före­kom­mande fall, änd­ring av res­vä­gen under flyg­ningen,
      9.3 tjäns­ter efter flyg­ningen,
      9.4 admi­nist­ra­tion av besätt­ningen.
   10. Trans­port på mar­ken omfat­tar
      10.1 orga­ni­sa­tion och utfö­rande av trans­port av pas­sa­ge­rare, besätt­ning, bagage, gods och post mel­lan olika flyg­ter­mi­na­ler inom samma flyg­plats, dock med undan­tag av alla trans­por­ter mel­lan flyg­plan och andra plat­ser,
      10.2 varje spe­ci­al­trans­port som begärs av använ­da­ren.
   11. Cate­ring omfat­tar
      11.1 sam­ver­kan med tjäns­te­le­ve­ran­tö­rer och med led­nings­en­he­ten,
      11.2 lag­ring av mat, dryc­ker och de till­be­hör som krävs för bered­ningen,
      11.3 ren­gö­ring av till­be­hör,
      11.4 bered­ning och leve­rans av mate­rial och livs­me­del.
JP Info­nets tjäns­ter inom trans­port och tra­fik

JP Info­nets tjäns­ter inom trans­port och tra­fik

Arbe­tar du med frå­gor som rör trans­port och tra­fik? I JP Info­nets tjäns­ter hit­tar du det juri­diska grund­ma­te­rial du behö­ver som besluts­un­der­lag samt den senaste prax­isut­veck­lingen snabbt ana­ly­se­rad och kom­men­te­rad. Se allt inom trans­port och tra­fik.