Lag (2003:367) om last­ning och loss­ning av bulk­far­tyg

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2003:367
Depar­te­ment: Landsbygds-​ och infra­struk­tur­de­par­te­men­tet RSIB TM
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2015:440
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2003:367
Depar­te­ment/myn­dig­het: Landsbygds-​ och infra­struk­tur­de­par­te­men­tet RSIB TM
Utfär­dad: 2003-​06-05
Änd­rad: t.o.m. SFS

2015:440
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)


Lagens tillämp­nings­om­råde

1 §   Denna lag gäl­ler
   1. alla bulk­far­tyg, oav­sett i vil­ken stat de är regi­stre­rade, som anlö­per en ter­mi­nal för att lasta eller lossa fasta bulklas­ter, och
   2. alla ter­mi­na­ler som anlöps av sådana bulk­far­tyg.

Lagen skall dock inte tilläm­pas
   1. på ter­mi­na­ler som endast i undan­tags­fall används för last­ning och loss­ning av fasta bulklas­ter, eller
   2. när last­ning och loss­ning sker endast med bulk­far­ty­gets egen utrust­ning.

Defi­ni­tio­ner

2 §   I lagen används beteck­ningar med föl­jande bety­delse.

Beteckning                      Betydelse
1974 års SOLAS-konvention       Den internationella konventionen om
                                säkerheten för människoliv till sjöss
                                samt därtill hörande protokoll och
                                ändringar.
BLU-koden                       Koden för säker lastning och lossning
                                av bulkfartyg såsom den återges i
                                bilagan till IMO:s resolution
                                A.862(20).
Bulkfartyg                      - Ett fartyg som är byggt med enkelt
                                däck, toppvingar och hoppertankar i
                                lastrummen, och som huvudsakligen är
                                avsett att frakta fasta bulklaster,
                                eller
                                - ett malmfartyg, dvs. ett havsgående
                                fartyg med enkelt däck med två
                                längsgående skott och dubbel botten i
                                hela lastlådan, och som är avsett att
                                frakta malm endast i de mellersta
                                lastrummen, eller
                                - ett kombinationsfartyg enligt
                                definitionen i regel II-2/3.27
                                i 1974 års SOLAS-konvention.
IMO                             Förenta Nationernas Internationella
                                Sjöfartsorganisation
Fast bulklast                   Fast bulklast enligt definitionen i
                                regel XII/1.4 i 1974 års SOLAS-
                                konvention, med undantag av spannmål
                                enligt definitionen i regel VI/8.2 i
                                1974 års SOLAS-konvention.
Terminal                        Varje fast, flytande eller rörlig
                                anläggning som är utrustad och används
                                för att lasta eller lossa fasta
                                bulklaster i eller ur bulkfartyg.
Terminaloperatör                Ägaren av en terminal eller den
                                fysiska eller juridiska person till
                                vilken ägaren har överlämnat ansvaret
                                för den lastning och lossning av ett
                                enskilt bulkfartyg som utförs vid
                                terminalen.
Terminalrepresentant            Den person som utsetts av
                                terminaloperatören att ha det
                                övergripande ansvaret för och rätten
                                att vid terminalen kontrollera
                                lastningen eller lossningen av ett
                                enskilt bulkfartyg.
Erkänd organisation             En organisation som erkänts i enlighet
                                med Europaparlamentets och rådets
                                förordning (EG) nr 391/2009 av den
                                23 april 2009 om gemensamma regler och
                                standarder för organisationer som
                                utför inspektioner och utövar tillsyn
                                av fartyg.
Flaggstatens administration     De behöriga myndigheterna i den stat
                                vars flagg bulkfartyget har rätt att
                                föra.
Behörig myndighet               En nationell, regional eller lokal
                                myndighet i en medlemsstat som enligt
                                den nationella lagstiftningen har
                                befogenhet att tillämpa och verkställa
                                kraven i Europaparlamentets och rådets
                                direktiv 2001/96/EG om fastställande
                                av harmoniserade krav och förfaranden
                                för säker lastning och lossning av
                                bulkfartyg, senast ändrat genom
                                Europaparlamentets och rådets direktiv
                                2002/84/EG6.
Lastinformation                 De upplysningar om lasten som krävs
                                enligt regel VI/2 i 1974 års
                                SOLAS-konvention.
Lastnings-​ eller loss­nings­plan Den plan som avses i regel VI/7.3 i
                                1974 års SOLAS-konvention och som har
                                den form som anges i bihang 2 till
                                BLU-koden.
Bulkdensitetsdeklaration        De upplysningar om lastens
                                bulkdensitet som skall lämnas enligt
                                regel XII/10 i 1974 års SOLAS-
                                konvention.
Lag (2011:550).

3 §   Vad som sägs i denna lag om redare skall även gälla den som i reda­rens ställe utö­var ett avgö­rande infly­tande över far­ty­gets drift.

På samma sätt skall det som sägs om befäl­ha­vare även gälla den som av befäl­ha­va­ren har utsetts att ansvara för last­ning eller loss­ning.

Bemyn­di­gan­den

4 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om
   1. vilka krav som bulk­far­ty­gen skall upp­fylla för att anses lämp­liga för last­ning och loss­ning av fasta bulklas­ter, och
   2. vilka krav som en ter­mi­nal skall upp­fylla.

Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får även med­dela när­mare före­skrif­ter om
   1. sådana infor­ma­tions­bro­schy­rer och kva­li­tets­säk­rings­sy­stem som avses i 6 § 4 respek­tive 5,
   2. befäl­ha­vares skyl­dig­he­ter i sam­band med last­han­te­ring,
   3. ter­mi­nal­re­pre­sen­tan­tens skyl­dig­he­ter,
   4. för­fa­ran­det inför och i sam­band med last­ning och loss­ning av bulk­far­tyg, och
   5. sådana lastnings-​ och loss­nings­pla­ner som avses i 9 §.

5 §   Rege­ringen bestäm­mer den myn­dig­het som skall utöva till­syn över efter­lev­na­den av bestäm­mel­serna i denna lag och bestäm­mel­ser som har med­de­lats med stöd av lagen.

Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer med­de­lar före­skrif­ter om till­sy­nen och om avgif­ter till sta­ten för denna.

Ter­mi­na­lo­pe­ra­tö­rens ansvar

6 §   Ter­mi­na­lo­pe­ra­tö­ren skall
   1. för­vissa sig om att ett bulk­far­tyg kan las­tas eller los­sas på ett säkert sätt genom att kon­trol­lera att far­ty­get upp­fyl­ler de krav som har före­skri­vits med stöd av 4 § första styc­ket 1,
   2. kon­trol­lera att en ter­mi­nal upp­fyl­ler kra­ven i de bestäm­mel­ser som har med­de­lats med stöd av 4 § första styc­ket 2,
   3. ansvara för att en eller flera ter­mi­nal­re­pre­sen­tan­ter utses,
   4. ansvara för att infor­ma­tions­bro­schy­rer utar­be­tas och till­han­da­hålls befäl­ha­va­ren på bulk­far­tyg som anlö­per ter­mi­na­len för att lasta eller lossa fasta bulklas­ter, och
   5. ansvara för att ett kva­li­tets­säk­rings­sy­stem utveck­las, genom­förs och upp­rätt­hålls.

Befäl­ha­va­rens ansvar

7 §   Befäl­ha­va­ren skall
   1. ansvara för att last­ning och loss­ning av bulk­far­ty­get sker på ett säkert sätt,
   2. i god tid före far­ty­gets ankomst infor­mera ter­mi­na­len i enlig­het med de bestäm­mel­ser som med­de­lats med stöd av 4 § andra styc­ket 4,
   3. innan last­ning sker kon­trol­lera att han eller hon har fått nöd­vän­dig lastin­for­ma­tion och, om så krävs, en bulk­den­si­tets­de­kla­ra­tion för fast bulklast, och
   4. i övrigt full­göra de skyl­dig­he­ter som föl­jer av denna lag eller av bestäm­mel­ser som har med­de­lats med stöd av 4 § andra styc­ket 2.

Ter­mi­nal­re­pre­sen­tan­tens ansvar

8 §   Ter­mi­nal­re­pre­sen­tan­ten skall
   1. utan dröjs­mål till befäl­ha­va­ren och till den myn­dig­het som rege­ringen utser med stöd av 5 § anmäla sådana uppen­bara bris­ter ombord på ett bulk­far­tyg och andra sådana omstän­dig­he­ter som kan även­tyra säker­he­ten vid last­ning eller loss­ning av fasta bulklas­ter, och
   2. i övrigt full­göra de skyl­dig­he­ter som ter­mi­nal­re­pre­sen­tan­ten har enligt denna lag eller enligt bestäm­mel­ser som har med­de­lats med stöd av 4 § andra styc­ket 3.

För­fa­ran­det i sam­band med last­ning och loss­ning

9 §   Innan fasta bulklas­ter las­tas eller los­sas skall befäl­ha­va­ren och ter­mi­nal­re­pre­sen­tan­ten komma över­ens om en lastnings-​ eller loss­nings­plan.

10 §   Med för­be­håll för befäl­ha­va­rens rät­tig­he­ter och skyl­dig­he­ter enligt regel VI/7.7 i 1974 års SOLAS-​konvention skall den myn­dig­het som rege­ringen utser med stöd av 5 § stoppa last­ning och loss­ning av fasta bulklas­ter om det finns klara indi­ka­tio­ner på att last­ningen eller loss­ningen med­för säker­hets­ris­ker för far­ty­get eller besätt­ningen. Myn­dig­he­ten skall även ingripa om befäl­ha­va­ren och ter­mi­nal­re­pre­sen­tan­ten inte är över­ens om hur last­ningen eller loss­ningen skall ske och ett ingri­pande krävs för att upp­rätt­hålla säker­he­ten eller skydda den marina mil­jön.

Ska­dor i sam­band med last­ning eller loss­ning

11 §   Om far­ty­get eller dess utrust­ning ska­das i sam­band med last­ning eller loss­ning skall ter­mi­nal­re­pre­sen­tan­ten rap­por­tera detta till befäl­ha­va­ren.

12 §   En skada som upp­står i sam­band med last­ning eller loss­ning skall repa­re­ras om det är nöd­vän­digt för att far­ty­gets eller besätt­ning­ens säker­het skall upp­rätt­hål­las.

13 §   Om en skada på far­ty­get eller dess utrust­ning är sådan att far­ty­gets sjö­vär­dig­het för­säm­ras och för­säm­ringen inte är obe­tyd­lig, skall ter­mi­nal­re­pre­sen­tan­ten lämna infor­ma­tion om ska­dan till den myn­dig­het som rege­ringen har utsett med stöd av 5 § samt till flagg­sta­tens admi­nist­ra­tion eller till en erkänd orga­ni­sa­tion som sta­ten före­träds av. Myn­dig­he­ten skall där­ef­ter, med beak­tande av even­tu­ella syn­punk­ter från far­ty­gets befäl­ha­vare samt den admi­nist­ra­tion eller orga­ni­sa­tion som nyss sagts, avgöra om far­ty­get måste repa­re­ras innan det får avgå.

Om myn­dig­he­ten anser att en ome­del­bar repa­ra­tion är nöd­vän­dig skall myn­dig­he­ten för­bjuda far­ty­get att avgå från ter­mi­na­len.
Ett sådant beslut skall inne­hålla upp­gif­ter om de åtgär­der som skall vid­tas innan far­ty­get får avgå och när åtgär­derna senast skall vid­tas.

14 §   Ett beslut enligt 13 § andra styc­ket får för­e­nas med vite.
Ett för­bud som för­e­nas med vite får rik­tas till far­ty­gets befäl­ha­vare, redare eller ägare.

15 §   Ett beslut enligt 13 § andra styc­ket skall gälla till dess att nöd­vän­dig repa­ra­tion har utförts och god­känts av den myn­dig­het som har fat­tat beslu­tet och far­ty­gets befäl­ha­vare samt betal­ning har erlagts eller säker­het ställts för de kost­na­der för till­syns­för­rätt­ningen som enligt denna lag eller enligt före­skrif­ter som har med­de­lats med stöd av lagen skall beta­las av reda­ren eller far­tygs­ä­ga­ren.

16 §   Om någon inte inom den före­lagda tiden vid­tar en åtgärd som ålig­ger honom eller henne enligt beslut som har med­de­lats med stöd av 13 § andra styc­ket, eller om han eller hon inte kan under­rät­tas om beslu­tet utan sådant dröjs­mål som även­ty­rar syf­tet med beslu­tet, får den myn­dig­het som har fat­tat beslu­tet låta verk­ställa åtgär­den på bekost­nad av reda­ren eller far­ty­gets ägare. Det­samma gäl­ler även i andra fall när ett beslut har med­de­lats om att ome­del­bar åtgärd krävs men det inte kan för­vän­tas att åtgär­den kom­mer att vid­tas av den som beslu­tet rik­tar sig till.

17 §   Den myn­dig­het som med stöd av 13 § andra styc­ket har för­bju­dit ett far­tyg att avgå ska genast anmäla beslu­tet till Polis­myn­dig­he­ten, Tull­ver­ket, Sjö­farts­ver­ket, Kust­be­vak­ningen och den berörda ham­nen. Om det behövs ska Polis­myn­dig­he­ten och Kust­be­vak­ningen vidta åtgär­der för att för­hindra att för­bu­det över­träds. Så länge för­bu­det gäl­ler ska Tull­ver­ket och Sjö­farts­ver­ket ställa in de för­rätt­ningar för far­ty­gets resa som ankom­mer på dem. Lag (2015:440).

18 §   Ett beslut enligt 13 § andra styc­ket gäl­ler ome­del­bart om inte annat beslu­tas.

Beslu­tet får över­kla­gas hos all­män för­valt­nings­dom­stol.
Pröv­nings­till­stånd krävs vid över­kla­gande till kam­mar­rätt.

Ansvar

19 §   Till böter eller fäng­else i högst sex måna­der döms
   1. den ter­mi­na­lo­pe­ra­tör som upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het inte full­gör sina skyl­dig­he­ter enligt 6 §,
   2. den befäl­ha­vare som upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het inte full­gör sina skyl­dig­he­ter enligt 7 §, och
   3. den ter­mi­nal­re­pre­sen­tant som upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het inte full­gör sina skyl­dig­he­ter enligt 8 §.

20 §   Till böter eller fäng­else i högst ett år döms den som upp­såt­li­gen eller av oakt­sam­het bry­ter mot ett för­bud som har med­de­lats med stöd av 13 § andra styc­ket.

21 §   Över­träds ett för­bud som har med­de­lats med stöd av 13 § andra styc­ket döms far­ty­gets redare eller ägare som om han eller hon själv hade begått gär­ningen, om han eller hon under­lå­tit att göra vad som skä­li­gen kun­nat fordras för att för­hindra det inträf­fade.

22 §   Om ett för­bud enligt 13 § andra styc­ket har för­e­nats med vite, skall den som bry­ter mot för­bu­det inte dömas till ansvar.
JP Info­nets tjäns­ter inom trans­port och tra­fik

JP Info­nets tjäns­ter inom trans­port och tra­fik

Arbe­tar du med frå­gor som rör trans­port och tra­fik? I JP Info­nets tjäns­ter hit­tar du det juri­diska grund­ma­te­rial du behö­ver som besluts­un­der­lag samt den senaste prax­isut­veck­lingen snabbt ana­ly­se­rad och kom­men­te­rad. Se allt inom trans­port och tra­fik.