SFS 2014:1561 Lag om änd­ring i lagen (2014:52) om infra­struk­tur­av­gif­ter på väg

141561.PDF

Källa Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.

background image

1

Svensk för­fatt­nings­sam­ling

Lag
om änd­ring i lagen (2014:52) om
infra­struk­tur­av­gif­ter på väg;

utfär­dad den 19 decem­ber 2014.

Enligt riks­da­gens beslut

1 före­skrivs i fråga om lagen (2014:52) om infra-​

struk­tur­av­gif­ter på väg

dels att nuva­rande 14–16 §§ ska beteck­nas 18–20 §§,
dels att 6 och de nya 19 och 20 §§ ska ha föl­jande lydelse,
dels att rubri­kerna när­mast före 14, 15 och 16 §§ ska sät­tas när­mast före 18,

19 respek­tive 20 §,

dels att det ska infö­ras fyra nya para­gra­fer, 14–17 §§, och när­mast före 14

och 17 §§ nya rubri­ker av föl­jande lydelse.

6 §

De kost­na­der som avses i 5 § första styc­ket ska för­de­las mel­lan olika

kate­go­rier av bilar uti­från deras beräk­nade ande­lar av kost­na­derna. Kostna-​
derna för en kate­gori av bilar får på mot­sva­rande sätt för­de­las mel­lan olika
typer av bilar inom kate­go­rin.

Den andel av kost­na­derna enligt 5 § första styc­ket första meningen som

kan hän­fö­ras till respek­tive kate­gori eller typ av bilar ska mot­svara deras
beräk­nade andel av tra­fi­ken på väg­av­snit­tet. Om högre kost­na­der för att upp-
föra och under­hålla infra­struk­tu­ren kan hän­fö­ras till en viss kate­gori av bilar,
får den andel av kost­na­derna som ska bäras av den kate­go­rin juste­ras i mot-
sva­rande mån. Det­samma gäl­ler om högre kost­na­der kan hän­fö­ras till en viss
typ av bil inom en kate­gori. Om kost­na­derna för en viss kate­gori av bilar, eller
en viss typ av bil inom en kate­gori, helt eller del­vis finan­sie­ras med andra
medel än lån som ska åter­be­ta­las med infra­struk­tur­av­gif­ter eller direkt med
intäk­ter från infra­struk­tur­av­gif­ter, ska de kost­na­der som ska bäras av den
kate­go­rin eller typen av bil juste­ras i mot­sva­rande mån.

De beräk­nade ande­lar av kost­na­derna som ska hän­fö­ras till olika kate­go­rier

och typer av bilar ska kon­trol­le­ras regel­bun­det och vid behov juste­ras.

Använd­nings­för­bud

14 §

En avgifts­plik­tig bil får inte använ­das om infra­struk­tur­av­gift som avses

i 1 § första styc­ket 1 eller avgift som har med­de­lats med stöd av 20 § första
styc­ket 6 inte har beta­lats inom före­skri­ven tid. Använd­nings­för­bud inträ­der
dock först när

1. den totala avgifts­skul­den upp­går till mer än 5 000 kro­nor, och

1 Prop. 2014/15:1, utg.omr. 22, bet. 2014/15:TU1, rskr. 2014/15:86.

SFS 2014:1561

Utkom från tryc­ket
den 30 decem­ber 2014

background image

2

SFS 2014:1561

2. minst sex måna­der har gått från den dag då ett belopp över­sti­gande 5 000

kro­nor senast skulle ha beta­lats.

I den totala avgifts­skul­den ska inte räk­nas in
1. avgift som en tidi­gare ägare av bilen är skyl­dig att betala och som har

beslu­tats efter ägar­by­tet,

2. avgift för vil­ken anstånd med betal­ningen gäl­ler.
Använd­nings­för­bu­det gäl­ler till dess den totala avgifts­skuld som har lett till

för­bu­det har beta­lats.

Om det finns sär­skilda skäl, får den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer

medge att en viss bil får använ­das trots första styc­ket.

15 §

Om en bil har sålts vid en exe­ku­tiv för­sälj­ning eller av ett kon­kursbo,

får den använ­das av den nya äga­ren även om infra­struk­tur­av­gift som avses i
1 § första styc­ket 1 eller avgift som har med­de­lats med stöd av 20 § första
styc­ket 6, som en tidi­gare ägare är betal­nings­skyl­dig för, inte har beta­lats.
Det­samma gäl­ler för en bil som till­hör ett kon­kursbo i fråga om avgift som
kon­kurs­gäl­de­nä­ren eller en tidi­gare ägare är betal­nings­skyl­dig för.

16 §

Om en bil används i strid med 14 §, ska en polis­man eller bil­in­spek­tör

ta hand om bilens regi­stre­rings­skyl­tar.

Den som enligt första styc­ket har tagit hand om bilens regi­stre­rings­skyl­tar

får medge att bilen förs till när­maste lämp­liga avlast­nings­plats eller uppställ-​
nings­plats.

Över­kla­gande

17 §

Beslut enligt 14 § fjärde styc­ket får över­kla­gas till all­män förvaltnings-​

dom­stol. Andra beslut enligt denna lag får inte över­kla­gas.

Pröv­nings­till­stånd krävs vid över­kla­gande till kam­mar­rät­ten.

19 §

Om en infra­struk­tur­av­gift på all­män väg eller en avgift som har med-

delats med stöd av 20 § första styc­ket 6 inte beta­las i rätt tid, ska avgif­ten läm-
nas för indriv­ning. Rege­ringen får med­dela före­skrif­ter om att indriv­ning inte
behö­ver begä­ras för ringa belopp.

Bestäm­mel­ser om indriv­ning finns i lagen (1993:891) om indriv­ning av

stat­liga ford­ringar m.m. Vid indriv­ning får verk­stäl­lig­het enligt utsöknings-​
bal­ken ske.

Ett beslut enligt före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen gäl­ler

ome­del­bart, om inte något annat anges i beslu­tet.

20 §

Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får i fråga

om vägar som avses i 1 § första styc­ket 1 med­dela före­skrif­ter om

1. vilka väg­av­snitt som ska avgifts­be­läg­gas,
2. vilka for­don som ska omfat­tas av avgifts­plikt,
3. infra­struk­tur­av­gif­tens stor­lek,
4. avgifts­plik­tens inträde,
5. beslut om och betal­ning av infra­struk­tur­av­gift, och
6. avgif­ter med anled­ning av att infra­struk­tur­av­gift inte har beta­lats i rätt

tid.

background image

3

SFS 2014:1561

Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får i fråga om

vägar som ingår i TEN-​T-vägnätet i Sve­rige eller som är motor­vä­gar med­dela
före­skrif­ter om rap­por­te­ring.

1. Denna lag trä­der i kraft den 1 feb­ru­ari 2015.
2. Lagen tilläm­pas inte på infra­struk­tur­av­gif­ter som avser pas­sa­ger av

betal­sta­tio­ner som skett före ikraft­trä­dan­det.

På rege­ring­ens väg­nar

ANNA JOHANS­SON

Jonas Ragell
(Närings­de­par­te­men­tet)

background image

Norstedts Juri­dik AB/Frit­zes

Elan­ders Sve­rige AB, 2014

JP Info­nets tjäns­ter inom trans­port och tra­fik

JP Info­nets tjäns­ter inom trans­port och tra­fik

Arbe­tar du med frå­gor som rör trans­port och tra­fik? I JP Info­nets tjäns­ter hit­tar du det juri­diska grund­ma­te­rial du behö­ver som besluts­un­der­lag samt den senaste prax­isut­veck­lingen snabbt ana­ly­se­rad och kom­men­te­rad. Se allt inom trans­port och tra­fik.