SFS 2014:1561 Lag om ändring i lagen (2014:52) om infrastrukturavgifter på väg
141561.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1 svensk författningssamling lag om ändring i lagen (2014:52) om infrastrukturavgifter på väg; utfärdad den 19 december 2014. enligt riksdagens beslut 1 föreskrivs i fråga om lagen (2014:52) om infra- strukturavgifter på väg dels att nuvarande 14–16§§ ska betecknas 18–20§§, dels att 6 och de nya 19 och 20§§ ska ha följande lydelse, dels att rubrikerna närmast före 14, 15 och 16§§ ska sättas närmast före 18, 19 respektive 20§, dels att det ska införas fyra nya paragrafer, 14–17§§, och närmast före 14 och 17§§ nya rubriker av följande lydelse. 6§ de kostnader som avses i 5§ första stycket ska fördelas mellan olika kategorier av bilar utifrån deras beräknade andelar av kostnaderna. kostna- derna för en kategori av bilar får på motsvarande sätt fördelas mellan olika typer av bilar inom kategorin. den andel av kostnaderna enligt 5§ första stycket första meningen som kan hänföras till respektive kategori elle r typ av bilar ska motsvara deras beräknade andel av trafiken på vägavsnittet. om högre kostnader för att upp- föra och underhålla infrastrukturen kan hänföras till en viss kategori av bilar, får den andel av kostnaderna som ska bäras av den kategorin justeras i mot- svarande mån. detsamma gäller om högre kostnader kan hänföras till en viss typ av bil inom en kategori. om kostnaderna för en viss kategori av bilar, eller en viss typ av bil inom en kategori, helt eller delvis finansieras med andra medel än lån som ska återbetalas med in frastrukturavgifter eller direkt med intäkter från infrastrukturavgifter, ska de kostnader som ska bäras av den kategorin eller typen av bil justeras i motsvarande mån. de beräknade andelar av kostnaderna som ska hänföras till olika kategorier och typer av bilar ska kontrolleras regelbundet och vid behov justeras. användningsförbud 14§ en avgiftspliktig bil får inte användas om infrastrukturavgift som avses i 1§ första stycket 1 eller avgift som har meddelats med stöd av 20§ första stycket 6 inte har betalats inom föreskriven tid. användningsförbud inträder dock först när 1.den totala avgiftsskulden uppgår till mer än 5000 kronor, och 1 prop. 2014/15:1, utg.omr. 22, bet. 2014/15:tu1, rskr. 2014/15:86. sfs 2014:1561 utkom från trycket den 30 december 2014 2 sfs 2014:1561 2.minst sex månader har gått från den dag då ett belopp överstigande 5000 kronor senast skulle ha betalats. i den totala avgiftsskulden ska inte räknas in 1.avgift som en tidigare ägare av bilen är skyldig att betala och som har beslutats efter ägarbytet, 2.avgift för vilken anstånd med betalningen gäller. användningsförbudet gäller till dess den totala avgiftsskuld som har lett till förbudet har betalats. om det finns särskilda skäl, får den myndighet som regeringen bestämmer medge att en viss bil får användas trots första stycket. 15§ om en bil har sålts vid en exekutiv försäljning eller av ett konkursbo, får den användas av den nya ägaren även om infrastrukturavgift som avses i 1§ första stycket 1 eller avgift som har meddelats med stöd av 20§ första stycket 6, som en tidigare ägare är beta lningsskyldig för, inte har betalats. detsamma gäller för en bil som tillhör ett konkursbo i fråga om avgift som konkursgäldenären eller en tidigare ägare är betalningsskyldig för. 16§ om en bil används i strid med 14§, ska en polisman eller bilinspektör ta hand om bilens registreringsskyltar. den som enligt första stycket har tagit hand om bilens registreringsskyltar får medge att bilen förs till närmaste lämpliga avlastningsplats eller uppställ- ningsplats. överklagande 17§ beslut enligt 14§ fjärde stycket får överklagas till allmän förvaltnings- domstol. andra beslut enligt denna lag får inte överklagas. prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten. 19§ om en infrastrukturavgift på allmä n väg eller en avgift som har med- delats med stöd av 20§ första stycket 6 inte betalas i rätt tid, ska avgiften läm- nas för indrivning. regeringen får meddela föreskrifter om att indrivning inte behöver begäras för ringa belopp. bestämmelser om indrivning finns i lagen (1993:891) om indrivning av statliga fordringar m.m. vid indrivning får verkställighet enligt utsöknings- balken ske. ett beslut enligt föreskrifter som ha r meddelats i anslutning till lagen gäller omedelbart, om inte något annat anges i beslutet. 20§ regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får i fråga om vägar som avses i 1§ första stycket 1 meddela föreskrifter om 1.vilka vägavsnitt som ska avgiftsbeläggas, 2.vilka fordon som ska omfattas av avgiftsplikt, 3.infrastrukturavgiftens storlek, 4.avgiftspliktens inträde, 5.beslut om och betalning av infrastrukturavgift, och 6.avgifter med anledning av att infras trukturavgift inte har betalats i rätt tid. 3 sfs 2014:1561 regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får i fråga om vägar som ingår i ten-t-vägnätet i sver ige eller som är motorvägar meddela föreskrifter om rapportering. 1.denna lag träder i kraft den 1 februari 2015. 2.lagen tillämpas inte på infrastrukturavgifter som avser passager av betalstationer som skett före ikraftträdandet. på regeringens vägnar anna johansson jonas ragell (näringsdepartementet) norstedts juridik ab/fritzes elanders sverige ab, 2014
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
Viktiga lagar inom transport och trafik
Lag (2010:1065) om kollektivtrafikLag (1997:736) om färdtjänst
Lag (1997:735) om riksfärdtjänst
Trafikförordning (1998:1276)
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
JP Infonets tjänster inom transport och trafik
Arbetar du med frågor som rör transport och trafik? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom transport och trafik.