Lag (2024:173) om indel­ning av tunga for­don i kol­di­ox­id­ut­släpps­klas­ser

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2024:173
Depar­te­ment: Landsbygds-​ och infra­struk­tur­de­par­te­men­tet
Övrigt: Rät­tel­se­sida 2024:173 har iakt­ta­gits.
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2024:173
Depar­te­ment/myn­dig­het: Landsbygds-​ och infra­struk­tur­de­par­te­men­tet
Utfär­dad: 2024-​03-21
Övrig text: Rät­tel­se­sida 2024:173 har iakt­ta­gits.
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)


Ord­för­kla­ringar

1 §   I denna lag avses med

for­don: ett motor­for­don med minst fyra hjul eller en ledad motor­for­donskom­bi­na­tion, som är avsedd för eller används för person-​ eller gods­trans­port på väg,

tungt for­don: ett for­don som har en total­vikt över 3 500 kilo­gram,
for­dons­grupp: en sådan grupp av for­don som anges i tabell 1 i bilaga I till kom­mis­sio­nens för­ord­ning (EU) 2017/2400 av den 12 decem­ber 2017 om genom­fö­rande av Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 595/2009 vad gäl­ler bestäm­ning av tunga for­dons kol­di­ox­id­ut­släpp och bräns­le­för­bruk­ning och om änd­ring av Euro­pa­par­la­men­tets och rådets direk­tiv 2007/46/EG och kom­mis­sio­nens för­ord­ning (EU) nr 582/2011, och

under­grupp av for­don: en grupp av for­don som defi­nie­ras i bilaga I punkt 1 till Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2019/1242 av den 20 juni 2019 om fast­stäl­lande av nor­mer för kol­di­ox­id­ut­släpp från nya tunga for­don och om änd­ring av Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ningar (EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och rådets direk­tiv 96/53/EG.

2 §   Med rap­por­te­rings­pe­riod avses i denna lag peri­o­den från och med den 1 juli ett visst år till och med den 30 juni året därpå, med bör­jan år 2019.

3 §   Med kol­di­ox­id­ut­släpp avses i denna lag de spe­ci­fika kol­di­ox­id­ut­släpp som anges i ett tungt for­dons kundin­for­ma­tions­fil enligt del II i bilaga IV till kom­mis­sio­nens för­ord­ning (EU) 2017/2400.

4 §   I denna lag avses med refe­rens­värde för kol­di­ox­id­ut­släpp:
   1. för ett for­don som omfat­tas av Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2019/1242, det värde som beräk­nas enligt punkt 3 i bilaga I till den för­ord­ningen, och
   2. för ett for­don som inte omfat­tas av Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2019/1242, det genom­snitt­liga vär­det av alla kol­di­ox­id­ut­släpp från for­don i den for­dons­grupp som for­do­net till­hör och som har rap­por­te­rats enligt Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2018/956 av den 28 juni 2018 om över­vak­ning och rap­por­te­ring av nya tunga for­dons kol­di­ox­id­ut­släpp och bräns­le­för­bruk­ning, för den första rap­por­te­rings­pe­ri­o­den.

5 §   Med utsläpps­minsk­nings­kurva avses i denna lag en sådan kurva för mins­kade kol­di­ox­id­ut­släpp för en under­grupp av for­don som beräk­nas uti­från mins­kade årliga kol­di­ox­id­ut­släpp och refe­rens­vär­det för kol­di­ox­id­ut­släpp för respek­tive rap­por­te­rings­pe­riod.

6 §   I denna lag avses med utsläpps­fritt for­don ett tungt for­don utan för­brän­nings­mo­tor eller med en för­brän­nings­mo­tor som släp­per ut
   1. mindre än 1 gram kol­di­oxid per kilo­wat­timme, fast­ställt i enlig­het med Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 595/2009 av den 18 juni 2009 om typ­god­kän­nande av motor­for­don och moto­rer vad gäl­ler utsläpp från tunga for­don (Euro 6) och om till­gång till infor­ma­tion om repa­ra­tion och under­håll av for­don samt om änd­ring av för­ord­ning (EG) nr 715/2007 och direk­tiv 2007/46/EG och om upp­hä­vande av direk­ti­ven 80/1269/EEG, 2005/55/EG och 2005/78/EG och med genom­fö­ran­de­ak­ter som har anta­gits med stöd av för­ord­ningen, eller
   2. mindre än 1 gram kol­di­oxid per kilo­me­ter, fast­ställt i enlig­het med Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EG) nr 715/2007 av den 20 juni 2007 om typ­god­kän­nande av motor­for­don med avse­ende på utsläpp från lätta per­son­bi­lar och lätta nyt­to­for­don (Euro 5 och Euro 6) och om till­gång till infor­ma­tion om repa­ra­tion och under­håll av for­don och med genom­fö­ran­de­ak­ter som har anta­gits med stöd av för­ord­ningen.

7 §   Med utsläppssnålt tungt for­don avses i denna lag ett annat tungt for­don än ett utsläpps­fritt tungt for­don med kol­di­ox­id­ut­släpp som är lägre än hälf­ten av refe­rens­vär­det för kol­di­ox­id­ut­släpp för den for­dons­grupp eller under­grupp av for­don som det tunga for­do­net till­hör.

Bemyn­di­gande att med­dela före­skrif­ter om rap­por­te­rings­pe­riod och utsläpps­minsk­nings­kurva

8 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om
   1. den första rap­por­te­rings­pe­riod som avses i 4 § 2, och
   2. hur en utsläpps­minsk­nings­kurva ska beräk­nas.

Indel­ning av tunga for­don i kol­di­ox­id­ut­släpps­klas­ser

9 §   Den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer ska dela in tunga for­don som är regi­stre­rade i väg­tra­fik­re­gist­ret i föl­jande kol­di­ox­id­ut­släpps­klas­ser:
   1. kol­di­ox­id­ut­släpps­klass 1: for­don som inte till­hör någon av koldioxid-​utsläppsklasserna 2-5,
   2. kol­di­ox­id­ut­släpps­klass 2: for­don som till­hör någon av de under­grup­per av for­don som anges i punkt 1 i bilaga I till Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2019/1242 och som
      a) regi­stre­ra­des för första gången under en rap­por­te­rings­pe­riod,
      b) vid tid­punk­ten för regi­stre­ringen har kol­di­ox­id­ut­släpp som är mer än fem pro­cent lägre än det värde på utsläpps­minsk­nings­kur­van för den rele­vanta under­grup­pen av for­don som gäl­ler för rap­por­te­rings­pe­ri­o­den, och
      c) inte till­hör någon av kol­di­ox­id­ut­släpps­klas­serna 3-5,
   3. kol­di­ox­id­ut­släpps­klass 3: for­don som till­hör någon av de under­grup­per av for­don som anges i punkt 1 i bilaga I till Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2019/1242 och som
      a) regi­stre­ra­des för första gången under en rap­por­te­rings­pe­riod,
      b) vid tid­punk­ten för regi­stre­ringen har kol­di­ox­id­ut­släpp som är mer än åtta pro­cent lägre än det värde på utsläpps­minsk­nings­kur­van för den rele­vanta under­grup­pen av for­don som gäl­ler för rap­por­te­rings­pe­ri­o­den, och
      c) inte till­hör någon av kol­di­ox­id­ut­släpps­klas­serna 4 eller 5,
   4. kol­di­ox­id­ut­släpps­klass 4: utsläppssnåla tunga for­don, och
   5. kol­di­ox­id­ut­släpps­klass 5: utsläpps­fria for­don.

Ompröv­ning av indel­ningen i kol­di­ox­id­ut­släpps­klas­ser

10 §   Den myn­dig­het som delar in for­don i kol­di­ox­id­ut­släpps­klas­ser enligt 9 § ska ompröva klas­si­fi­ce­ringen av ett for­don
   1. vart sjätte år från den första regi­stre­ringen av for­do­net, om for­do­net är inde­lat i kol­di­ox­id­ut­släpps­klass 2 eller 3,
   2. om for­don­sä­ga­ren begär det, eller
   3. om det finns andra skäl än de som anges i 1 och 2.

Vid en ompröv­ning enligt första styc­ket 1 ska for­do­nets kol­di­ox­id­ut­släpp bedö­mas i för­hål­lande till vär­det på utsläpps­minsk­nings­kur­van vid ompröv­nings­till­fäl­let.

11 §   Om ett for­don har inde­lats i kol­di­ox­id­ut­släpps­klass 1 på grund av att upp­gif­ter om refe­rens­värde eller en utsläpps­minsk­nings­kurva inte fanns till­gäng­liga vid indel­ningen, ska myn­dig­he­ten göra en ny bedöm­ning av for­do­nets utsläpps­klass när sådana upp­gif­ter finns till­gäng­liga.

Över­kla­gande

12 §   Beslut enligt 9-11 §§ får över­kla­gas till all­män för­valt­nings­dom­stol. Ett beslut som har fat­tats genom auto­ma­ti­se­rad behand­ling av upp­gif­ter i väg­tra­fik­re­gist­ret får inte över­kla­gas innan det har omprö­vats enligt 10 § första styc­ket 2 eller 3. Om ett sådant beslut över­kla­gas innan det har omprö­vats, ska över­kla­gan­det behand­las som en begä­ran om ompröv­ning.

Pröv­nings­till­stånd krävs vid över­kla­gande till kam­mar­rät­ten.
JP Info­nets tjäns­ter inom trans­port och tra­fik

JP Info­nets tjäns­ter inom trans­port och tra­fik

Arbe­tar du med frå­gor som rör trans­port och tra­fik? I JP Info­nets tjäns­ter hit­tar du det juri­diska grund­ma­te­rial du behö­ver som besluts­un­der­lag samt den senaste prax­isut­veck­lingen snabbt ana­ly­se­rad och kom­men­te­rad. Se allt inom trans­port och tra­fik.